Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:39

Zou alleen batterijen voor mijn radio moeten kopen. En moet nog even mijn reserve tankje vullen zou wel 2 liter zijn.

Zaklamp heb ik al inclusief batterijen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:13

mvdende schreef:
Ik vind dat als de overheid het z'n noodzakelijk iets vind, z'n noodpakket, dat de overheid dan in ieder geval een aantal basis benodigdheden gratis verschaft....

Wat ben jij ongelofelijk inhalig. Smerig gewoon.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:34

Eten is ook noodzakelijk. Moet de overheid dat dan ook betalen? Ik heb begrepen dat jij van een uitkering leeft (dat kan ik is hebben). In feite betaalt de samenleving dus alles wat jij koopt, eet, je huur, je vakantie, je hond. Waarom zou je noodpakket dan dubbelop betaald moeten worden.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:00

Ik snap nooit zo goed dat mensen vinden dat de overheid teveel regels opstelt en teveel verplicht, en dan vervolgens wel in oorlogstijden afhankelijk willen zijn van diezelfde overheid, van eten notabene. maargoed beetje off topic.

In mijn omgeving zijn mensen de laatste tijd ineens meer aan het voorbereiden geslagen. Daar waar ze eerst helemaal niets deden, slaan ze nu groots in inclusief generatoren enzo.

Hier heb ik het enkel gehouden bij eten, water, batterijen en kaarsen, noodradio en camping gasstel. Mocht het niet nodig zijn dan komt het toch wel op

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:30

Hier al iemand ervaring met auto als thuisaccu?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:40

Er zijn niet zo veel modellen met V2G of V2H, en ook weinig laadpalen die het ondersteunen.
En die zijn helaas zo duur dat het vaak gunstiger is om een goedkopere auto + thuisaccu te kopen.
Het werkt ook vooral in specifieke situaties, bijvoorbeeld ‘s zomers wil je de auto overdag laden, en dat werkt alleen als je kan thuiswerken of bv diensten draait of parttime werkt.
Ik vind het een top idee hoor, maar denk dat het geen mega succes wordt vanwege de beperkingen tov een thuisaccu.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:03

Ik zou best een camping gasstel willen kopen maar ik geloof niet dat ik op dit moment zo iets zou durven aansteken. Ik ben niet zo'n held met vuur. Ook een barbecue aansteken zie ik mezelf niet doen.
Maar ik eet wel graag warm avondeten dus wie weet ik zo'n situatie dat ik het wel zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:10

Friezenfan, ik ben ook nooit zo'n held met gas en dat soort dingen, maar het camping stelletje is echt peanuts. Dat durf jij ook wel :j Het is echt kinderlijk simpel.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:16

Ik zie letterlijk mijn hele tuin in de fik vliegen omdat die omvalt ofzo.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 14:10

Ik ben ook geen held met vuur, dus dan gebruik ik graag zo'n extra lange aansteker of van die extra lange lucifers. Als je je gasstelletje op een stevige ondergrond neerzet kan er niks gebeuren -- en als je er toch bang voor bent, kies dan een stabiel model.

Het leuke van een noodpakket is dat veel spullen die daarin moeten zonder nood ook gewoon heel handig zijn. We hebben zo'n mini-brandertje; en die gaat vaak mee in de rugzak op lange wandelingen voor een vers kopje koffie, thee of warme chocolademelk. Hoofdlampje en klein zaklampje zijn ook al heel vaak handig geweest.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 14:19

friezenfan2 schreef:
Ik zie letterlijk mijn hele tuin in de fik vliegen omdat die omvalt ofzo.

https://www.bever.nl/p/campingaz-campin ... colour=658 je kan ook zoiets kopen! Als je een gasstelletje koopt wat je in je rugtas mee kan nemen bij het backpacken ofzo is dat inderdaad wat instabieler ja, met zo'n stelletje moet je wat rustiger aan doen qua coördinatie, maar dit is praktisch hetzelfde als een gewoon fornuis :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 18:50

Telpeva schreef:
Germie, als ooit alle stroom uitvalt en niemand meer tv kan kijken, kan jij nog altijd je favoriete soap serie bingewatchen! :))

Ik moest het woord googlen, maar dacht wel dat je wilde proberen om iemand te beledigen. Gelukkig is dat niet gelukt. Ik kijk echt amper tv, dus zal dat niet missen. Dat scheelt weer. Dus helaas voor je, die opmerking over 'bingewatchen' zal me niet raken. Heb dat dus nog nooit gedaan. :D :D :D
Ben gelukkig niet TV verslaafd. *\o/* *\o/* *\o/*

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 18:59

Zo'n noodradio he, heb je daar wel wat aan als er totale stroomuitval is?
Dat ding zal het wel doen,maar zijn er dan wel radio uitzendingen vroeg ik mij af?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 19:06

8nnemiek schreef:
Er zijn niet zo veel modellen met V2G of V2H, en ook weinig laadpalen die het ondersteunen.
En die zijn helaas zo duur dat het vaak gunstiger is om een goedkopere auto + thuisaccu te kopen.
Het werkt ook vooral in specifieke situaties, bijvoorbeeld ‘s zomers wil je de auto overdag laden, en dat werkt alleen als je kan thuiswerken of bv diensten draait of parttime werkt.
Ik vind het een top idee hoor, maar denk dat het geen mega succes wordt vanwege de beperkingen tov een thuisaccu.

Wij zitten wat te kijken naar de outlander phev, mn omdat het een zeer geschikte reisauto is met 4x4 mogelijkheden. Daarnaast is hij beschikbaar met 220 aansluiting, wat onderweg ideaal is natuurlijk, maar ook in noodsituaties thuis.

Wb de branders, er bestaan hele simpele stabilisatoren voor je tankje.
Bekijk Jetboil Stabilisator Canister Driepoot 19 Cm Oranje op: https://www.bol.com/nl/p/jetboil-stabil ... 0097280285
Laatst bijgewerkt door Lielle op 12-03-25 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 19:10

Het was een woordgrap Germie, juist met de bedoeling de boel een beetje op te vrolijken, beledigen was niet mijn doel sorry als dat zo over kwam :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 19:13

Telpeva schreef:
Het was een woordgrap Germie, juist met de bedoeling de boel een beetje op te vrolijken, beledigen was niet mijn doel sorry als dat zo over kwam :)

Wij hebben hier al eens een stroomuitval gehad van een aantal uren waarbij ook het mobiele netwerk geraakt was. Dus ook bellen of internetten ging niet. Dan zie je ineens mensen gezellig op straat met elkaar praten en veel kaarsen aangaan in de huizen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 19:20

https://www.denkvooruit.nl/bereid-je-vo ... wing/radio

Als ik dit lees denk ik dat de radio het nog doet. Hoe geen idee. Ze zullen wel op een generator de studio laten draaien.

Wat ik me wel af vraag is of er dan continue uitzending zal zijn of elke uur of elke 30 minuten? Want je gaat je noodradio niet de hele dag aan laten staan denk ik.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 19:38

germie schreef:
Telpeva schreef:

Wij hebben hier al eens een stroomuitval gehad van een aantal uren waarbij ook het mobiele netwerk geraakt was. Dus ook bellen of internetten ging niet. Dan zie je ineens mensen gezellig op straat met elkaar praten en veel kaarsen aangaan in de huizen.

Apart eigenlijk he... Dat is zulk 100% sociaal menselijk gedrag, en we kijken het een beetje kwijt te raken door alle apparaten met schermpjes en social media. Dat gevoel krijg ik soms wel tenminste :o
Ik hoop ook dat als er wat zou gebeuren, dat we ook mild voor elkaar zijn en elkaar zullen helpen, dat buren voor elkaar klaar staan enzo.
Ik roep maar wat he: stel iemand heeft een houtkachel en voldoende hout, één huis is dan verwarmd en dan maakt het voor het verbruik van een kachel niet uit of er 1 persoon in huis is, of dat de buren er ook bij zitten bij wijze van.
Een radio net zo, als één persoon in een straat het nieuws kan bijhouden en doorgeven aan de anderen, dan werkt dat ook.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 19:47

Dat met de radio lijkt mij inderdaad sowieso logisch, dat je het nieuws met elkaar deelt. Dat kost je ook niks extras.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 19:58

friezenfan2 schreef:
https://www.denkvooruit.nl/bereid-je-vo ... wing/radio

Als ik dit lees denk ik dat de radio het nog doet. Hoe geen idee. Ze zullen wel op een generator de studio laten draaien.

Wat ik me wel af vraag is of er dan continue uitzending zal zijn of elke uur of elke 30 minuten? Want je gaat je noodradio niet de hele dag aan laten staan denk ik.

Er zijn calamiteitenzenders die noodstroomvoorziening hebben. Je zal niet alle zenders kunnen (blijven) ontvangen, maar blijft via de calamiteitenzenders op de hoogte. Iedere provincie heeft geloof ik een eigen zender.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:03

Ja en een radio met FM zou zoizo wel moeten werken in noodgevallen zeggen ze

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:04

In die link staan ook de frequenties van die calamiteitenzenders. Handig om die noodradio daar al op af te stemmen of dan tenminste de frequentie op de noodradio te schrijven. Zodat je in een noodsituatie niet als nog moet zoeken na de juiste zender. Al ga ik er dan wel vanuit dat er niet andere zenders te horen zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:05

Die kans is aanzienlijk, idd. NPO 1 en 2 zijn landelijke calamiteitenzenders, dacht ik, die weet iedereen wel te vinden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:07

veneri schreef:
Zo'n noodradio he, heb je daar wel wat aan als er totale stroomuitval is?
Dat ding zal het wel doen,maar zijn er dan wel radio uitzendingen vroeg ik mij af?

Denk het wel, in de WOll werd daar ook mee gecommuniceerd.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:11

Ik heb nu ook een powerbank, wat zwaarder ding ook
Kan altijd goed zijn in geval van nood.
Mijn radio komt dit weekend, kaarsjes heb ik, lucifers en aanstekers

Nu denk ik wel dat het goed is nog een kook stel en/of kleine bbq te kopen