Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tienus63 schreef:De andere reacties heb je ook gelezen? Hij heeft zijn ervaring schromelijk overdreven.
Femke_Tweety schreef:Alleen poten zijn gewoon te koop en worden veel in jachthondentraining gebruikt
(Ree, geit, schaap)
Evenals sommige andere delen van wild.
Ik zou voorzichtig zijn met allerlei meldingen van dood wild, om te voorkomen dat de boel vervuilt met onbevestigde / onwaarschijnlijke dingen.
Ik heb liever iets minder meldingen, met relatief hoge betrouwbaarheid, dan heel veel maar steeds moeten twijfelen aan betrouwbaarheid.
Femke_Tweety schreef:tienus63 schreef:Rick van Malsen van groep Wolf valt door mand met zijn bewering over zijn ervaring in Zweden.
Iemand die hem op Facebook een leugenaar noemt vind ik persoonlijk wat karig om te zeggen dat hij door de mand valt.
Daar is wel íets meer voor nodig.
Maar ik heb de betreffende Zweedse vereniging proberen op te zoeken.
Ik vind geen 'carnivoren' vereniging, wel een predatoren/roofdieren (rovdjur) vereniging.
Dat is een lobby vereniging voor grote roofdieren, die ook praktisch werk doen als mensen helpen met rasters en weringen plaatsen.
Draait op vrijwilligers.
https://rovdjur.se/om-oss/in-english/
Femke_Tweety schreef:tienus63 schreef:Rick van Malsen van groep Wolf valt door mand met zijn bewering over zijn ervaring in Zweden.
Iemand die hem op Facebook een leugenaar noemt vind ik persoonlijk wat karig om te zeggen dat hij door de mand valt.
Daar is wel íets meer voor nodig.
Maar ik heb de betreffende Zweedse vereniging proberen op te zoeken.
Ik vind geen 'carnivoren' vereniging, wel een predatoren/roofdieren (rovdjur) vereniging.
Dat is een lobby vereniging voor grote roofdieren, die ook praktisch werk doen als mensen helpen met rasters en weringen plaatsen.
Draait op vrijwilligers.
https://rovdjur.se/om-oss/in-english/
Rivendell schreef:https://jeugdjournaal.nl/artikel/253797 ... rdt-gedood
IJsbeer die te dicht bij mensen komt mocht afgeschoten worden.
Nyaleti schreef:Rivendell schreef:https://jeugdjournaal.nl/artikel/253797 ... rdt-gedood
IJsbeer die te dicht bij mensen komt mocht afgeschoten worden.
Ijsbeer is ook wel ander kaliber dan een wolf. Ijsberen zien, in desperate times, mensen wel als prooi.
Femke_Tweety schreef:In die link heeft hii het over de roofdierenvereniging.
Volgens mij dezelfde waar ik naar link.
Veel taalfouten op die pagina, maar goed dat zegt inhoudelijk niets.
Wat wel veel zegt is dat hij ervaringen noemt zonder onderbouwing en vooral tijdsduur (van wanneer tot wanneer)
Veel van de ervaringen kunnen als je goed leest ook bestaan uit een middagje meelopen met deze of gene.
Als geschiedenis en ethologie bestuderen een criterium is (die noemt hij) dan graag man een paard.
Bij welke hogeschool of universiteit, welke cijfers?
Anders is een Wikipedia pagina lezen over wolven en 1 over ethologie natuurlijk ook 'bestudeerd hebben'
(Op basis van deze tekst vermoed ik dat mijn credentials op gebied van ethologie en ecologie alvast beter zijn dan de zijne, en ik zie mezelf voor nog geen half procent als expert op dit gebied)
tienus63 schreef:Wie meer wil weten over de wolf kan met de VVV van Epe onder leiding van een gids mee op wandeling over wolf.
Leeftijd vanaf 10 jaar en vooraf aanmelden via link in onderstaand bericht bij VVV Epe.Citaat:Bericht van VVV Epe
Themawandeling 'Kennismaken met de wolf
Op woensdag 25 september en 30 oktober kun je in Epe mee met gids Maurice om meer te leren over de wolf.
Tijdens deze wandeling deelt de gids al zijn kennis over de wolf met je. Waarom is de Veluwe een geschikte leefomgeving voor hen en wat eten ze? Je komt zo niet alleen meer te weten over de wolf maar leert ook het prachtige gebied van de Veluwe kennen.
Ontdek wat dit dier zo bijzonder maakt, je zult versteld staan van alles wat je te weten komt over dit indrukwekkende dier tijdens deze wandeling.
Trek je wandelschoenen aan en kom mee op avontuur. De tocht is geschikt voor volwassenen en kinderen vanaf 10 jaar.
Deelname is gratis, wel even vooraf reserveren via: https://vvvepe.nl/activiteiten/themawan ... et-de-wolf
Bron vvv Epe
Femke_Tweety schreef:tienus63 schreef:De andere reacties heb je ook gelezen? Hij heeft zijn ervaring schromelijk overdreven.
Ja.
Hij heeft duidelijk mensen tegen zich in het harnas gejaagd.
Maar je hebt geen idee waarom die 6 mensen reageren, kan ook persoonlijke wrok achter zitten.
Het is een dingetje waardoor je verder kunt gaan graven naar hoe het écht zit.
En dan kan de uitkomst inderdaad zijn dat hij nagenoeg geen ervaring heeft.
Maar op basis van een paar mensen waarvan we verder ook niets weten, die lelijke dingen over hem zeggen,
Zónder verder énige controle, beweren dat hij een leugenaar is vind ik geen bewijs.
Het is een reden om verder te zoeken, fact checken.
Niet om het zonder verder kritisch te zijn op die bron 1 op 1 over te nemen.
Kwaliteit van bronnen vind ik belangrijker dan felheid van die bronnen of alleen bronnen die in iemands straatje passen![]()
Een discussie als deze hele wolvendiscussie moet op basis van echte info.
Zamora schreef:Net zichtmelding gedaan van wolf in Kampen namens mijn stalhoudster. Ze waren uiteten en zagen een hele grote wolf rennen door het weiland aan de overkant.
Citaat:Kampen,Overijssel
22-9-2024
18.00
Zichtmelding Wolf:
Grote wolf rende in de weilanden langs N50
Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889
Aranel schreef:Echt bijzonder die in Kampen.. zal een zwerver geweest zijn want in kilometers omtrek van waar hij gezien is, zijn er geen bossen.
Mellow schreef:Aranel schreef:Echt bijzonder die in Kampen.. zal een zwerver geweest zijn want in kilometers omtrek van waar hij gezien is, zijn er geen bossen.
Volgens mij zijn daar de laatste tijd wel vaker zichtmeldingen geweest in de buurt.
Misschien wel rondtrekkende tussen Dronten/kampen e.o.
Correct me if i'm wrong.
Citaat:Langbroek Utrecht
22-09-2024
Melding van gisteren, 1 schaap gedood in Langbroek
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Zamora schreef:Ja klopt inderdaad. Kamperveen ook aantal keer gezien.
Hij zou uit Dronten(Roggebot bos ook meerdere meldingen geweest) kunnen komen of Kamperveen/Noordeinde. Beide kanten is er water tussen dus moet dan een brug over zijn gegaan?
Ben benieuwd waar hij heen is gegaan..
Citaat:Doorn Utrecht
23-09-2024
04.30 uur
2 wolven bij bartimeus in Doorn, liepen richting hydepark
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
SusanH schreef:Ik ging gisteren nog even herten spotten. Wat mij opviel was dat er duidelijk veel minder herten waren dan andere jaren met de bronst. Nu wil 1 observatie van een niet bioloog weinig zeggen. Maar op die plek heb ik eerder hele grote roedels gezien. Nu een handjevol hindes, maar 1 kalf, en 4 geweidragers. En in de verte 1 Schotse Hooglander. Geen zwijnen. Terwijl het daar eerder stikte van de zwijnen, je struikelde erover.