Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:30

Ja dat kan ik begrijpen, maar er zijn ook mensen die twijfelen zonder een complot theorie er van te maken?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:36

Twijfel vind ik inderdaad niet direct een complot hoor. Ja en overheden maken fouten, ik heb er regelmatig mee te maken :+ . Maar dat is meestal uit onkunde of slechte samenwerking, niet bedoeld om de samenleving duurzaam te ontwrichten.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:36

Qimm schreef:
Complot theorieen komen meestal voort uit twijfel. Mensen zoeken naar een andere verklaring. Soms verzin je er gewoon 1 :+ , soms kom je ze tegen en hang je die aan omdat dat beter overeenstemt met je eigen ideeen.

Ik denk dat dit een goede samenvatting is. Wanneer er dan 'officiële figuren' zijn die zulke twijfels voeden en theorieën de lucht in gooien, creëer je complotdenkers.

Even een voorbeeld dat ik net voorbij zag komen:

https://www.huffpost.com/entry/donald-t ... 9ccb74d08b

Trump (ja ik kom toch weer bij hem uit) gooit gewoon op een rally eruit dat je in zes staten een baby kan vermoorden na de geboorte in het kader van abortus. Klinkklare onzin uiteraard. Maar z'n volgers volgen het blind en hossen er met z'n allen achterna.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:39

Omg... wat een onzin.

Ik denk dat ook altijd Prompter, waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt en sommige zaken zullen bewust onder het tapijt geschoven worden. Maar ik geloof ook niet dat dit is in het kader van allerlei rare ideeën. Maar goed, wellicht ben ik wel heel naïef. Zal niet beweren dat ik de wijsheid in pacht heb.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:42

Een complot waar ik persoonlijk wel in geloof is dat buitenlandse regimes, en dan vooral Rusland, bewust misinformatie verspreiden via bijv. Telegram om verdeeldheid in het westen te zaaien en zo de positie van de westerse regeringen te verzwakken. Vooral rond verkiezingstijd. Ik heb daar geen concreet bewijs van, maar ik kan het me goed voorstellen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:42

prompter schreef:
Twijfel vind ik inderdaad niet direct een complot hoor. Ja en overheden maken fouten, ik heb er regelmatig mee te maken :+ . Maar dat is meestal uit onkunde of slechte samenwerking, niet bedoeld om de samenleving duurzaam te ontwrichten.

Denk ik ook hoor. Al heeft de manier waarop je problemen wel of niet probeert op te lossen wel invloed op de beeldvorming. Het her- en erkennen van fouten en het oplossen laat vaak te wensen over

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 14:43

Prompter, Daar zijn al bewijzen genoeg voor gevonden dus dat is geen complot meer, Brexit verkiezingen usa 2020, verkiezingen in Europese landen, er worden nog steeds netwerken ontmaskerd die hun werk vanuit Rusland doen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 30-08-24 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:44

Helemaal eens 996981! Maar dan kom je weer op die onkunde uit denk ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:50

Oh dat geloof ik ook wel :j

En wat betreft dat er berichten gewist werden op Facebook ofzo, of dat er zaken onder de pet gehouden worden bij iets als een pandemie.... ergens kan ik daar nog wel begrip voor hebben ook eigenlijk :o

Stel je voor dat er zoveel mensen tegelijk ziek worden dat ziekenhuizen de zorg niet meer aan dreigen te kunnen. Je kan dan niet niets doen :n Er is een vaccin dat goed lijkt te werken. Weinig bijwerkingen lijkt te hebben. En de wereld uit de ellende kan helpen doordat het volop vaccineren ervoor zal zorgen dat de druk op de zorg extreem verminderd.

MAAR dan blijkt dat er zo heel af en toe wel iemand pech heeft waarbij de prik helemaal verkeerd valt.
Aan de ene kant denk ik dan heel fel van dat moet je erkennen en bekend maken zodat mensen zich bewust zijn van dat hele kleine risico dat net zij die pech kunnen hebben. Zodat zij weloverwogen en goed geïnformeerd een keuze kunnen maken of ze de potentiële voordelen op vinden wegen tegen het risico van de potentiële nadelen :j

Maar aan de andere kant.... kan ik me er ook wel weer iets bij voorstellen dat men besluit dit liever weg te zetten als onzin omdat die 0,01% mensen die er iets vervelends aan overhouden, niet opwegen tegen de honderdduizenden / miljoenen mensen die je kan redden door toch wel volop te vaccineren.

Ik vind dat toch best lastige zaken. Als burger wil ik het natuurlijk gewoon weten en zelf een keuze kunnen maken. Maar als je op een hoge positie zit en het niet alleen om jezelf en jouw kringetje gaat maar om miljoenen mensen..... kan ik me voorstellen dat je voor "the greater good" het besluit neemt op basis van aantallen, dat je er best 10.000 wilt redden door open kaart te spelen maar niet als dat dan aan de andere kant een miljoen andere mensen het leven zal gaan kosten -O-

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:07

Elisa2 schreef:
Ja dat kan ik begrijpen, maar er zijn ook mensen die twijfelen zonder een complot theorie er van te maken?

Tuurlijk. Ik heb her en der ook wel eens twijfels over dingen. Maar ik ga dan geen 'alternatieve waarheid' zoeken. Dan laat ik het er maar gewoon bij, meestal omdat ik het niet belangrijk genoeg vind er een punt van te maken.

pmarena schreef:
Ik vind dat toch best lastige zaken. Als burger wil ik het natuurlijk gewoon weten en zelf een keuze kunnen maken. Maar als je op een hoge positie zit en het niet alleen om jezelf en jouw kringetje gaat maar om miljoenen mensen..... kan ik me voorstellen dat je voor "the greater good" het besluit neemt op basis van aantallen, dat je er best 10.000 wilt redden door open kaart te spelen maar niet als dat dan aan de andere kant een miljoen andere mensen het leven zal gaan kosten -O-

The trolley-problem

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 15:10

Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die verkeerd op welke vaccinatie dan ook kunnen reageren, normaal hoor je daar weinig van maar nu zijn er in korte tijd miljarden gevaccineerd en dan komen , hoe triest ook, er mensen voorbij die wel iets is gebeurd. Onze zoon heeft na zijn drie maanden prik binnen twee weken een melkeiwit allergie ontwikkeld, zeer waarschijnlijk door overreactie immuunsysteem op de vaccinatie. Overheen gegroeid maar nu wel fiks hooikoorts patiënt. Hij heeft, ook omdat hij zoveel ellende op z’n werk om zich heen zag , zich zonder twijfels laten vaccineren.
Uit Amerika kwamen filmpjes van zogenaamde gevaccineerden die ineens spastisch waren , shaken , over de grond rollen. Eentje was wel in staat om heel rustig de telefoon weer goed te zetten toen ze tegen de tafel schopte. En toen ging ze verder, dat soort idioten mogen van mij van sm geweerd worden.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 30-08-24 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:11

BigOne schreef:
Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die verkeerd op welke vaccinatie dan ook kunnen reageren.

Precies!
Er gaan ook mensen dood aan pinda's, dat maakt pinda's an sich niet verkeerd of gevaarlijk of onetisch

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:21

Wat ik ergelijk vond was het “prikken doe je voor een ander”. Dat is in het geval van corona gewoon niet waar en was al vrij snel duidelijk. Toch hield men daar echt lang aan vast. De vaccinatie voorkomt mogelijk ernstig ziek worden. Hij voorkomt niet dat je corona krijgt of anderen aansteekt. Vaccineren doe je bij corona primair voor jezelf.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:27

Ik heb dat inderdaad primair voor mezelf gedaan ja. Nooit meer zo ziek worden, dat was mijn motivatie, niet omdat ik daar anderen mee hielp. Dat was bijvangst.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:37

Goof schreef:
rien10 schreef:
Ik gebruik de termen Gekkie of Wappie ook wel. Maar niet bij mensen die een twijfel uitspreken. Wel bij mensen die er volkomen van overtuigd zijn dat (om maar een zijstraat te noemen) de overheid wolven fokt om ze uit te zetten (dat doen ze omdat Corona de mensen "er niet onder kreeg" dat moeten de wolven nu doen). Ik doe dat ook bij mensen die willens en wetens Corona "een griepje" noemen. Dat is bovendien ook echt fout, het is een SARS :D Nee, dat doe ik niet, maar ik zou het wel vaak willen.

Ik blijf er bij; wappies bestaan. Maar eigenlijk zou ik ze "mensen die in de war zijn" of "mensen die de waarheid zo zien, dat ze menen gelijk te hebben" moeten noemen.
Of gewoon geestelijk gestoord, want die mensen zijn er gewoon.

Ik val niet in de wappie-categegorie hoor, maar ik vind het echt knetter denigrerend om dit soort stempels te plakken. Je bent niet beter dan de ander, alleen andersdenkend. Accepteer dat die mensen er zijn, verdiep je in een andere gedachtengang (en nee, daar hoef je dan verder niets mee) of negeer het, maar plaats jezelf niet boven anderen.

Dit dus.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:41

Ik denk eerlijk gezegd dat dat voor alle vaccinaties geldt, dat je het in principe doet omdat je denkt dat je er linksom of rechtsom zelf meer profijt van hebt om het wel te doen, dan om het niet te doen. En daarom moet je ook altijd de keuze hebben om er vanaf te kunnen zien vind ik :j

Wij hebben niet meteen de eerste prik gehaald maar een goed half jaar later geloof ik. Omdat ik toen vond dat het omslagpunt er in onze situatie was qua potentiële voordelen versus potentiële nadelen.

Qimm schreef:
BigOne schreef:
Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die verkeerd op welke vaccinatie dan ook kunnen reageren.

Precies!
Er gaan ook mensen dood aan pinda's, dat maakt pinda's an sich niet verkeerd of gevaarlijk of onetisch

Maar dat maakt het wel prettig als er voor gewaarschuwd wordt zodat mensen er een beetje rekening mee kunnen houden. En het niet door 1 of ander pinda-kartel onder de pet gehouden wordt ofzo :P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:44

prompter schreef:
Ik heb dat inderdaad primair voor mezelf gedaan ja. Nooit meer zo ziek worden, dat was mijn motivatie, niet omdat ik daar anderen mee hielp. Dat was bijvangst.

En was je daarmee dan ook niet een beetje egoistisch?
Als je heel kritisch kijkt maken mensen vrijwel altijd beslissingen om er zelf beter van te worden, in ieder geval niet slechter.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:45

Pinda-kartel :D ik moest even hardop lachen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 15:46

Volgens mij werd echt wel gewaarschuwd, overal was een medisch team of verpleegkundige aanwezig die in kon grijpen in geval van een shock bvb. Ook werd er gevraagd om je ondervonden bijwerkingen door te geven.
Wat betreft covid doorgeven aan een ander, wanneer je veel minder virusload ( bij alle virussen) ontwikkeld door vaccinatie is het risico om een ander te besmetten ook lager. Hoef je niet voor doorgeleerd te hebben. Dus ja, vaccinatie hielp wel degelijk tegen meer besmettingen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:48

Ik ken teveel mensen met bijwerkingen van de niet goed geteste vaccinaties om dat zo luchtig weg te wuiven zoals hier nu gebeurd.

De overheid had zeker open kaart moeten spelen. Eerlijkheid duurt het langst, alleen willen ze dat niet want dan kunnen ze ook schadeclaims aan de broek krijgen. Er speelt echt wel meer mee dan de meeste mensen beseffen.

En dat vaccineren voor een ander was manipulatie van de hoogste graad waar de meeste mensen met open ogen intrapten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:02

BigOne schreef:
Volgens mij werd echt wel gewaarschuwd, overal was een medisch team of verpleegkundige aanwezig die in kon grijpen in geval van een shock bvb. Ook werd er gevraagd om je ondervonden bijwerkingen door te geven.
Wat betreft covid doorgeven aan een ander, wanneer je veel minder virusload ( bij alle virussen) ontwikkeld door vaccinatie is het risico om een ander te besmetten ook lager. Hoef je niet voor doorgeleerd te hebben. Dus ja, vaccinatie hielp wel degelijk tegen meer besmettingen.

Dat ligt dus helemaal aan de variant waarmee je besmet was/bent.

Citaat:
Niet alleen in Massachusetts (1), maar ook in India, Finland en Wisconsin tonen kleinschalige studies aan dat ook gevaccineerde personen na besmetting met de deltavariant het virus nog sterk kunnen doorgeven (8-11):

Onderzoekers van de universiteit van Wisconsin vergeleken de Ct-waarde van 699 stalen, waaronder 310 stalen van gevaccineerden en 389 van niet-gevaccineerden.
Er werden lage Ct-waarden (< 25) vastgesteld bij respectievelijk 68% van de stalen van gevaccineerde personen en bij 63% van de stalen van niet-gevaccineerde personen.
Het ging om stalen van zowel symptomatische als asymptomatische personen (11).
Om na te gaan of de stalen van de gevaccineerden ook effectief besmettelijk waren, bekeken onderzoekers het effect van deze stalen op gekweekte cellen die vatbaar zijn voor een infectie met het coronavirus.
Daaruit bleek dat 95% van de gevaccineerden besmettelijk waren vs. 88% van de niet-gevaccineerden (11).

https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... neerd-bent

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:02

Elisa2 schreef:
De overheid had zeker open kaart moeten spelen. Eerlijkheid duurt het langst, alleen willen ze dat niet want dan kunnen ze ook schadeclaims aan de broek krijgen. Er speelt echt wel meer mee dan de meeste mensen beseffen.

Er speelt zeker meer mee dan de meeste mensen beseffen. Niet qua vaccins - dat was allemaal niet zo ontzettend spannend. Maar de risico's die er zijn genomen met het daadwerkelijke virus zijn nogal groot. Er zijn ontzettend veel mensen ziek geworden (door covid, NIET door vaccinaties) die geen erkenning, geen behandeling en geen uitkering krijgen, terwijl ze ziek geworden zijn door matige of gebrekkige voorlichting (negeren dat het gaat om een virus dat zich ook via de lucht verspreidt) en matige voorzorgsmaatregelen (het niet beschikbaar maken en zelfs ontmoedigen van beschermingsmateriaal in bepaalde zorgsectoren.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:09

Er zijn ook mensen ziek geworden door vaccinaties. Waarom die stellige overtuiging om dat te blijven ontkennen en baggataliseren? Of hebben die mensen geen recht van spreken. Ben je alleen slachtoffer als je ziek bent geworden door Covid?

Ik onderschat Covid en de gevaren die het opgeleverd heeft echt niet. Maar snap werkelijk mensen niet die alle andere zaken baggataliseren.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:11

Elisa2 schreef:
En dat vaccineren voor een ander was manipulatie van de hoogste graad waar de meeste mensen met open ogen intrapten.

Ware het niet... dat vaccins nou eenmaal zo werken. Bij genoeg deelname werk je toe naar groepsimmuniteit zodat IEDEREEN veilig(er) is.

Citaat:
Voor de invoering van vaccinatie voor kinkhoest in 1953, stierven jaarlijks ongeveer 200 kinderen aan deze ziekte. Na het invoeren van de vaccinatie daalde dit aantal tot circa 1 per jaar. Dit betreft voornamelijk kinderen jonger dan 3 maanden.

Citaat:
oor de invoering van vaccinatie in 1957 waren er per jaar enkele honderden gevallen van polio. Tijdens epidemieën kon het aantal oplopen tot 1.500-2.000 per jaar. De laatste drie Nederlandse polio-epidemieën vonden plaats in 1971 met 39 patiënten, in 1978 met 110 patiënten en in 1992-93 met 71 patiënten. In de periode 1994-2022 zijn er geen patiënten van acute poliomyelitis gemeld.

disclaimer: ik geloof https://www.vzinfo.nl/ even klakkeloos, ik heb niet zelf onderzoek gedaan :P

Natuurlijk heeft elke medische handeling mogelijke nadelige gevolgen. Deze worden afgewogen tegen het nadeel van niet de medische handeling doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:15

Ik weet hoe vaccins werken en ik begrijp het idee en sta daar ook helemaal achter. Toch waren er nog steeds besmettingen en bleek dat gevaccineerde mensen ook andere besmetten. Dus ook dat was niet waterdicht. Maar zo werd het wel gebracht, daar zit de nuance.

https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... neerd-bent