Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 22:07

Tango1979 schreef:
prompter schreef:
De theorie van Keynes is niet voor niets na 1970 door de meeste overheden los gelaten. In de naoorlogse jaren werkte dat, maar de situatie is nu compleet anders.

Das niet helemaal waar. Kijk naar de periode van Corona. Heeft ons heel snel weer economisch op de rit gebracht.

En nu met de hele lage werkeloosheid, is t Keynesiaanse model nog zo gek niet.

Dat was toch niet in een periode van laag conjunctuur? Daar werd geprofiteerd van een jarenlange periode van het begrotingstekort heel laag houden. Heeft niets met de theorie van Keynes te maken, een pandemie.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 22:21

secricible schreef:
ruitje schreef:
https://www.instagram.com/reel/Cz_opDYo ... M1YmI2Ng==

Dit raakt mij enorm. Politici zijn ook mensen, je ziet gewoon dat dit hem raakt en hij er in het verleden waarschijnlijk van wakker heeft gelegen.

Edit: journalist doet een verwijzing naar de moord van Fortuyn, even wat achtergrond info

Wat misselijk dit... en dan de reacties van mensen, wauw ..

Ik ben na 4 reacties gestopt met lezen, ik krijg dan 'ik ben teleurgesteld in de mensheid' gevoelens. Beter niet :o

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 22:37

ruitje schreef:
https://www.instagram.com/reel/Cz_opDYo ... M1YmI2Ng==

Dit raakt mij enorm. Politici zijn ook mensen, je ziet gewoon dat dit hem raakt en hij er in het verleden waarschijnlijk van wakker heeft gelegen.

Edit: journalist doet een verwijzing naar de moord van Fortuyn, even wat achtergrond info

Ik zie dat hij gewoon naar beneden op zijn mobiel staat te kijken en even moet nadenken wat de journalist eigenlijk bedoeld en daarom zijn wenmbrauw fronst...

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 22:48

prompter schreef:
Dat was toch niet in een periode van laag conjunctuur? Daar werd geprofiteerd van een jarenlange periode van het begrotingstekort heel laag houden. Heeft niets met de theorie van Keynes te maken, een pandemie.

Tuurlijk wel we zaten in een laagconjunctuur door Corona

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/de-ne ... ctuurbeeld

Neo liberaal gezien hadden we moeten bezuinigen en het "aan de markt moeten overlaten"

Naar Keynesiaans model heeft de overheid juist ingegrepen (gelukkig maar)

Janneke2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:14

... nu ben ik het met iedereen eens dat de corona pandemie geen typische laagconjunctuur was.

Maar als ik drie seconden nadenk over de combinatie 'wel corona en geen staatssteun': dan hadden we revolutie gehad.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:28

Politici en zelfreflectie is een slechte combinatie.

https://youtu.be/u1W2TpylAoU?si=VDpeVeaobusSr6vM

Kaag zat zelf ook in het laatste kabinet. Waarom vraagt ze zich niet af wat hun eigen aandeel is in de voedingsbodem die de PVV groot heeft gemaakt.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:38

Loretta schreef:

Kaag zat zelf ook in het laatste kabinet. Waarom vraagt ze zich niet af wat hun eigen aandeel is in de voedingsbodem die de PVV groot heeft gemaakt.

D66 en mevr Kaag riepen het telkens al het is tijd voor nieuw leiderschap. Nu komt er wellicht nieuw leiderschap en dan is het weer niet goed.

Even voor de goede orde ik heb geen PVV gestemd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:41

Hmmm, ik ben nadrukkelijk geen fan van kabinet R4, maar dat deze uitslag 'een slag in het gezicht is van waardegedreven politiek',
daar kan ik wel in mee.

Zijn er waarden waar de pvv voor staat...? Zo ja, dan is mij dat nooit opgevallen.

Denkbaar hebben een x aantal mensen om strategische redenen op de pvv gestemd
(geen idee of dat zo is)
(zo ja zou ik nog een soort van blij zijn ook)
met voorbijgaan aan zijn eigenlijke ideeën en stijl van polariseren en demoniseren.
(Leiderschap...? Nooit gezien.)

En ik deel haar gevoel dat het erg zorgelijk is.
En in mijn woorden: 'de kiezer heeft gesproken, maar het feit dat de kiezer x heeft gezegd houd niet in dat ik x dus maar goed en fijn en mooi moet vinden'.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:47

Janneke2 schreef:

Zorgelijk is het zeker. Alleen wat zelfreflectie is ook wel op zijn plaats.
Het grootste deel van de PVV kiezers heeft PVV gestemd uit woede en frustratie omdat er geen enkel probleem wordt opgelost en er alleen maar meer problemen bij komen. Juist die voedingbodem maakt dat de PVV zo achterlijk groot is geworden.

Ik baal er ook van en vind het ongelooflijk dom van de mensen dat ze zo massaal PVV gestemd hebben. Maar dit had ook wel te voorkomen geweest door de problemen niet zo op te laten stapelen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:50

Als er blijkbaar zoveel onvrede is onder de mensen dat de PVV zo groot kan worden terwijl het zo’n verschrikkelijke partij is en NSC komt met 20 zetels de kamer binnen omdat de mensen Dhr omtzigt nog wel als betrouwbaar zien. En een BBB haalt een monsteroverwinning bij de Statenverkiezingen.

En een heel groot gedeelte zijn proteststemmen dan had je als politiek wellicht moeten kijken van hoe kunnen we die onvrede aanpakken.

Onvrede komt ergens vandaan en heeft niets te maken met racisme maar met de onvrede is niets gedaan. Dan verlies je uiteindelijk de kiezer.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:51

Loretta schreef:
Janneke2 schreef:

Zorgelijk is het zeker. Alleen wat zelfreflectie is ook wel op zijn plaats.
Het grootste deel van de PVV kiezers heeft PVV gestemd uit woede en frustratie omdat er geen enkel probleem wordt opgelost en er alleen maar meer problemen bij komen. Juist die voedingbodem maakt dat de PVV zo achterlijk groot is geworden.

Ik baal er ook van en vind het ongelooflijk dom van de mensen dat ze zo massaal PVV gestemd hebben. Maar dit had ook wel te voorkomen geweest door de problemen niet zo op te laten stapelen.

Maar dat is wel vaker een pijnpunt in Nederlandse politiek. We weten veel dingen al ontzettend lang maar alles is constant vooruit gesloten en plots kunnen we geen huizen meer worden aangesloten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:58

... omdat we in 1987 al wisten van een mestoverschot en het beleid van kabinet R1 was, om het nog weer verder op te schuiven (de PAS regeling).

Binnen bepaalde grenzen kun je zeggen dat R4 geprobeerd heeft om het weer vlot te trekken (wat niet makkelijk is na zo'n 35 jaar).

Woningmarkt, ook zo iets.
Groningen, we waren in de 1960er jaren al gewaarschuwd voor bevingen.
Toeslagen schandaal 'ongekend onrecht'...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 00:02

En was dat maar het enige voorbeeld wat we konden noemen.
En nu populistische onderwerpen zo’n vogelvlucht nemen en alle energie beslaan, kun je je afvragen of het nu wel voldoende aandacht krijgt.
Ik stem op goede inhoudelijke punten over infrastructuur, educatie, cultuur, woningen. Dat is de essentie van de samenleving. Niet of er Mohammed naar binnen mag ja of nee.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 00:11

Raineri schreef:
Ik stem op goede inhoudelijke punten over infrastructuur, educatie, cultuur, woningen. Dat is de essentie van de samenleving. Niet of er Mohammed naar binnen mag ja of nee.

Dat snap ik ook niet. Ik vind het wel erg goedkoop dat alles maar aan migratie gekoppeld wordt.
Maar goed, het is wel zo als het gaat. Men zegt migratie, maar bedoelen alle problemen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 00:12

Hmmm - in the olden days was voor Nederland tolerantie een groot cultuurgoed.
Een wezenlijk onderdeel van onze cultuur en het heeft nadrukkelijk bijgedragen aan onze welvaart.

(Dus dat gezeur van 'Nederland voor de Nederlanders', sinds Janmaat vind ik het al raar.)
(En dan is er ook nog het grapje dat ooit Nederland het grootste moslimland ter wereld was... Nu niet meer, hoor. ;) )

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 00:26

Tja, van de tolerantie is nog maar weinig over. En het is sinds Janmaat alleen maar erger en erger geworden. Dit gaat al zo lang en er is nog nooit een antwoord gevonden om het te stoppen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 00:44

Maar 1 ding moet je ze dan wel nageven met de leuzen: eigen volk eerst, Nederlands eerst, etc. De retoriek is goed blijven hangen bij de meeste :P salarisverhoging voor het marketing team

Ik ben oprecht benieuwd wat ze gaan doen als Wilders mp wordt. Ik geloof dat hij niet zo goed internationaal ontvangen wordt.. wellicht wordt het toch een ander. Fleur Agema vind ik wel aardig. Zij heeft veel aandacht gehad voor de zorg en niet zo veel met de “minder minder”-praktijken

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 01:40

Onvrede en onderbuikgevoelens zijn er zeker, ook al weten veel mensen van gekkigheid niet meer wat ze met geld moeten doen (black friday).
En er is ook veel om je zorgen om te maken. De wereld is een beetje gek geworden...
Maar of je dit oplost door een bepaalde groep mensen hiervan de schuld te geven....
En nee , Wilders is niet 'milder', luister maar eens naar de informateur die hij heeft aangesteld.
Ik hoop dat we blijven leren van de geschiedenis en zelfreflectie blijven plegen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 02:53

De reden dat PVV deze verkiezingen zoveel stemmen heeft gekregen is vrij makkelijk te achterhalen. Het keerpunt was het moment dat Yeşilgöz zei dat er een opening was voor de PVV in vak K. Tot dat moment was de denktrant in het stemmenpotentieel nog iets van 'het heeft geen zin om op ze te stemmen, want ze mogen toch niet meedoen'. Vanaf het moment dat de VVD aangaf te overwegen om de PVV niet op voorhand buiten te sluiten, toen ging de spreekwoordelijke beer los en zag men geen belemmering meer en eigenlijk alleen nog een kans om Geert nu eindelijk eens het kabinet in te stemmen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 08:39

Tango1979 schreef:
prompter schreef:

Tuurlijk wel we zaten in een laagconjunctuur door Corona

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/de-ne ... ctuurbeeld

Neo liberaal gezien hadden we moeten bezuinigen en het "aan de markt moeten overlaten"

Naar Keynesiaans model heeft de overheid juist ingegrepen (gelukkig maar)

Corona is natuurlijk geheel onjuist aangepakt en nog steeds willen ze dat niet toegeven. Het is bewezen dat locksdowns niet geholpen hebben en de prikken ook niet. Er zijn al landen waar men dat inmiddels een klein beetje gaat toegeven.
Mensen zijn levenslang getekend door de beperkingen toen, geestelijk komt er echt nog heel veel los de komende jaren.
Het buitensluiten, het zomaar mogen uitschelden van mensen voor wappies terwijl het snappies waren, en dat soort dingen. Corona is nu juist het voorbeeld van hoe je de maatschappij volledig te gronde kunt richten terwijl dat absoluut niet nodig was. Dat je in het begin even voorzichtig was prima, maar al heel snel was duidelijk dat er niet veel aan de hand was, en lockdowns en schoolsluitingen zijn nooit nodig geweest. De qr code heeft moedwillig mensen gedwongen om zich te laten prikken omdat ze anders niet meer mee konden doen met de maatschappij, er was geen keuze ook al beweren sommigen van wel.
Nee, dat hele coronabeleid heeft juist tweespalt in de bevolking gebracht en tot meer verharding geleid. Ook bokt had duidelijke voorkeuren, je mocht niet tegen corona zijn.
Inmiddels wordt meer en meer duidelijk dat het verschil tussen wappies en de waarheid 6 tot 12 maanden is. Het Zweedse beleid was echt vele malen beter, de Zweden zijn er geestelijk het beste uit gekomen.
Nederland heeft vele mensen die nog hun wonden likken en er nooit meer geheel overheen zullen komen, grondrechten zijn geschonden.

En ja, daar heeft de PVV ook aan meegedaan, die waren ook voor lockdowns. Dat heeft mij echt wel doen twijfelen of de pvv wel de juiste partij was. Maar de FVD of BVNL zouden toch niet groot worden, dus strategisch gestemd. Ik ben ook geen fan van Thierry overigens, maar Wybren blijf ik de beste politicus vinden, maar hij moet een betere spreker worden. Al is dat wel wat verbeterd het laatste jaar. Ik denk dat als hij kon spreken zoals Geert het kan, dan was zijn partij zeker groter geworden.

De reden waarom de pvv zo groot geworden is, is gewoon echt puur de onvrede van P(rutte). Het is niet alleen corona geweest, maar dat is wel 1 van de belangrijkste redenen geweest, gevolgd door de huizencrisis, de asielcrisis, kindertoeslagenaffaire, aardbevingen Groningen, enz. Onder Rutte is echt niet veel goed gegaan.
Ik denk niet dat het bij nsc, pvv of bbb geheel goed zou gaan, maar voor nu snap ik de keuze van de mensen zeker. En dat heeft echt niets te maken met laag opgeleid of wat dan ook.

Ik vind het protesteren tegen een uitkomst ook gewoon erg zwak. Je hebt verloren, punt, accepteer dat. Wees geen klein kind door zielig te gaan doen. Als je niet tegen je verlies kunt, dan zou je je moeten afvragen of je wel stemrecht zou moeten hebben. Bij stemmen, bij jurysporten e.d. horen nu eenmaal winnaars en verliezers.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 09:19

Amen Germie! Dit is exact waarom ik (al was het wellicht strategisch beter) geen PVV meer kon stemmen de laatste paar jaar. Corona heeft zoveel kapot gemaakt.
Al die mensen die alleen moesten sterven, de eenzaamheid van ouderen, de prikdwang etc etc.
Gelukkig heb ik mijn hele gezin tegen de prikken kunnen beschermen maar dit is wel de tijd geweest van uitsluiting, zelfs door onze eigen familie (compleet geïndoctrineerd door de persconferenties van Hugo) en wantrouwen richting de overheid, waarvan we altijd dachten dat ze het beste met ons voor hadden.
Dat hebben ze niet, punt. En dat laten ze steeds beter zien. Zelf (binnenlandse!) vluchten nemen, zelf niet verduurzamen, zelf lekker de kachel aan, zelf meerdere huizen bezitten en ons vertellen “dat we allemaal een stukje kleiner moeten gaan wonen”, het voorlaten van asielzoekers op huurwoningen, steeds nieuwe belastingen verzinnen in rijden van crisis ipv de mensen wat terug geven, etc etc. En dan heb ik het niet eens over de “bonnetjes” die alsmaar zoek raken in Den Haag. Moeten wij belastingbetalers eens doen, dan maken ze je kapot!

Dat blijven herhalen hoe goed links is, daar ben ik ook moe van. En protesteren tegen een DEMOCRATISCHE verkiezingsuitslag; hoe DEMOCRATISCH zijn de mensen die dat doen?
Nederland heeft in grote meerderheid gekozen voor PVV, dus die partij als extreem rechts neer blijven zetten kan echt niet meer. Neem je verlies en accepteer dat de PVV aan zet is nu. Volgende keer wint PVDA wellicht weer.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-23 09:46

Man man man....

Ik stem rechts maar jullie bevestigen echt alle vooroordelen hoor. Zaken uit het verband trekken, naar je toe praten.

Het is enorm democratisch op te demonstreren. Juist dat laat zien dat we een democratie zijn.

En ik wist niet dat als veel mensen kozen voor een partij hij dan ineens niet meer extreem rechts was?

Boeiend wel, die lessen over onze politiek die we van jou krijgen.

Er klopt alleen geen reet van.

Ik zou bijna voorstellen een besloten HK topic te gaan maken met de mensen uit het vorige topic. Het was een super mooi topic, waar juist zowel links als rechts ( een soms ook stevige) respectvolle discussie konden voeren.

Het is nu gewoon een naar topic geworden zeg :o

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:01

Eens ruitje, dit ontevreden herhalende gedram verpest het hele topic. En nee, ik heb niet links gestemd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:05

Loretta schreef:

Wie zegt dat ze zichzelf dat niet afvraagt? Is nu zoals gebruikelijk links weer de schuldige aan alles?
Kaag is tenminste iemand die zich goed onderbouwd kán en durft uit te spreken, en ze heeft groot gelijk.
Sneu dat mensen erin trappen dat Wilders opeens andere, mildere ideeën heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:08