verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:57

Nu 37 zetels. Ik vind het heel logisch dat mensen in shock zijn en hoe er over PVV stemmers gedacht wordt. Kijk naar de uitspraken van de beste man.. Hij is een racistische populist die nul oog voor het klimaat heeft. Echt een ramp dit voor NL. Hoe kunnen mensen niet verder kijken dan hun eigen situatie en portemonnee, ik blijf mij daarover verbazen. Treurige dag voor de Nederlandsche geschiedenis.

Ik vind het ook raar om zo te doen alsof ‘het volk’ of ‘de burger’ nu gesproken heeft. Negeren jullie dan de miljoenen mensen die niet op hem gestemd hebben?

Cer

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:59

Dat doet links toch ook? Met het "oh DE Nederlanders zijn racistisch , Nederland is verrot" etc...

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:02

Cer schreef:
Dat doet links toch ook? Met het "oh DE Nederlanders zijn racistisch , Nederland is verrot" etc...

De Nederlanders die op PVV stemmen zijn toch ook racistisch? Of in ieder geval steunen ze racisme. Ik lees vooral linkse mensen die zeggen dat de richting waar Nederland op gaat niet goed is, maar dat is toch wat anders dan doen alsof iedereen PVV steunt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:04

Sky schreef:
De Nederlanders die op PVV stemmen zijn toch ook racistisch? Of in ieder geval steunen ze racisme. Ik lees vooral linkse mensen die zeggen dat de richting waar Nederland op gaat niet goed is, maar dat is toch wat anders dan doen alsof iedereen PVV steunt.

dat is een verschil. en ik weet niet of dat zo is perse. Ja ik heb gelezen dat als je voor een partij stemt dat je dan ook voor ALLE punten van die partij stemt.

En ja, ik heb geluiden gehoord dat Nederland verrot is, hoe kunnen 'we' dit nu doen, 'het' is verschrikkelijk'.. en ik vind dat wat overdreven. We zijn hier geen 2 partijen stelsel.. (niet dat ik er veel verstand van heb, maar toch)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:08

Ik ben absoluut niet racistisch en vind dat we mensen die het nodig hebben moeten helpen. Maar in het partijprogramma van de PVV wordt gesproken over 'gelukszoekers'. En je kunt er niet omheen dat die er ook in grote getale tussen zitten. De PVV staat voor een betere schifting en strengere selectie, en het liefst al buiten de deur zoals in Denemarken. Dus hulp als het nodig is, maar anders niet.
Dat is een groot verschil.

En m.b.t. het klimaat heeft hij gewoon gelijk.

Mensen kijken natuurlijk in eerste instantie naar de eigen portemonnee, dat is niet heel raar als je steeds meer moeite moet doen om rond te komen, en er steeds meer belastingdruk komt. Er zijn genoeg mensen die niet meer normaal rond kunnen komen. Als je zorgt dat dit weer in orde komt, dan krijg je als land veel meer groei en gelukkiger mensen. Nederland is behoorlijk verrot geworden onder Rutte. Daar kan niemand omheen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:11

Ik heb pvv gestemd en absoluut NIET omdat ik het eens ben met alles en iedereen terug naar waar ze vandaan komen. Hij heeft hele rake punten o.a. meet bejaardentehuizen bouwen enzo, want dringend tekort. En hele extreme gedachten zoals eerst genoemde, alleen hij regeert niet alleen, dus die extreme gedachten zullen nooit gaan gebeuren. Althans, dat is waar ik vanuit ga. De punten die niet extreem zijn kan ik me (over het algemeen) goed in vinden. Elke partij heeft plus- en minpunten. Pvv heeft extreme min punten, waar ik me niet in kan vinden, maar dat neemt niet weg dat ik me in heel veel punten wel in ze kan vinden. Beetje flauw om meteen te roepen dat 'je wel kunt zien hoe Nederland over immigranten denkt' de pvv bestaat meer als alleen uit dat punt.

Ik ben nu heel erg benieuwd of hij idd minister president gaat worden of dat hij geen meerderheid kan gaan vormen, dat zou toch wat zijn als dat niet lukt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:11

Sky schreef:
De Nederlanders die op PVV stemmen zijn toch ook racistisch? Of in ieder geval steunen ze racisme.

Nee. Iedereen die naar Nederland komt, de taal gaat leren, integreert en een baan gaat zoeken is welkom en mag Nederlander worden. Welke achtergrond dan ook. De PVV stemmers zijn het zat dat we massaal mensen binnenhalen die een uitkering krijgen, zorg, toeslagen en zelfs een huis. Waar we met zijn allen voor betalen terwijl we zelf amper onze boodschappen kunnen betalen en liever niet naar het ziekenhuis gaan omdat dat geld kost. Nederland is op de kaart een heel klein landje wat goud blinkt. Mensen komen daar massaal naar toe omdat er geld te halen is. Dat moet stoppen. Als je integreert en gaat werken en de Nederlandse taal leert kan je gewoon Nederlander worden. En dan kom je gewoon op de wachtlijst voor de huizen, net als alle andere Nederlanders. Iedereen gelijk. Dus niet racistisch, iedere Nederlander een gelijke behandeling.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:12

Ik heb niet op pvv gestemd maar ben wel blij met deze uitslag.
Wat de "tegenstanders" nu voelen, dat gevoel had ik de vorige keer toen Rutte wederom gekozen werd.
Hopelijk komt er nu de verandering die hard nodig is..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:18

Sky schreef:
Nu 37 zetels. Ik vind het heel logisch dat mensen in shock zijn en hoe er over PVV stemmers gedacht wordt. Kijk naar de uitspraken van de beste man.. Hij is een racistische populist die nul oog voor het klimaat heeft. Echt een ramp dit voor NL. Hoe kunnen mensen niet verder kijken dan hun eigen situatie en portemonnee, ik blijf mij daarover verbazen. Treurige dag voor de Nederlandsche geschiedenis.

Ik vind het ook raar om zo te doen alsof ‘het volk’ of ‘de burger’ nu gesproken heeft. Negeren jullie dan de miljoenen mensen die niet op hem gestemd hebben?

Dat is toch bij alle verkiezingen zo?

Is dat nu ‘erger’ omdat het Wilders is?

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:18

Interessant, het lijkt er dus op dat sommige PVV stemmers al zijn racistische uitspraken negeren (geen hoofddoeken in de tweede kamer, meer of minder Marokkanen, etc) en kijken naar zijn andere standpunten. In mijn optiek sta je hier achter door op hem te stemmen, je wilt hem dan immers als premier.

En veel van de mensen die uitspraken doen als ‘wij betalen voor die mensen’ en ‘ze pikken onze banen in’ zijn zelf de mensen voor wie mensen zoals ik (die 40 uur per week werken) juist alles betalen. :+ Enfin, dit is een eindeloze discussie, ik ga het ook laten en stilletjes deze uitslag verwerken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:19

gillian schreef:
Ik heb niet op pvv gestemd maar ben wel blij met deze uitslag.
Wat de "tegenstanders" nu voelen, dat gevoel had ik de vorige keer toen Rutte wederom gekozen werd.
Hopelijk komt er nu de verandering die hard nodig is..

Maar waarschijnlijk hadden de "tegenstanders" dat gevoel ook!

De meeste mensen vonden dat ook erg bijzonder en naar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:21

Suzanne F. schreef:
Sky schreef:
De Nederlanders die op PVV stemmen zijn toch ook racistisch? Of in ieder geval steunen ze racisme.

Nee. Iedereen die naar Nederland komt, de taal gaat leren, integreert en een baan gaat zoeken is welkom en mag Nederlander worden. Welke achtergrond dan ook. De PVV stemmers zijn het zat dat we massaal mensen binnenhalen die een uitkering krijgen, zorg, toeslagen en zelfs een huis. Waar we met zijn allen voor betalen terwijl we zelf amper onze boodschappen kunnen betalen en liever niet naar het ziekenhuis gaan omdat dat geld kost. Nederland is op de kaart een heel klein landje wat goud blinkt. Mensen komen daar massaal naar toe omdat er geld te halen is. Dat moet stoppen. Als je integreert en gaat werken en de Nederlandse taal leert kan je gewoon Nederlander worden. En dan kom je gewoon op de wachtlijst voor de huizen, net als alle andere Nederlanders. Iedereen gelijk. Dus niet racistisch, iedere Nederlander een gelijke behandeling.

:j

Daarnaast heeft hij het in de corona tijd ook al meermaals gehad over de steeds minder ziekenhuis bedden.
En dat was vóór corona al een probleem. Zo vaak gehad dat "het huis" vol lag en de ambulance doorreed naar elders.

Ook het weg bezuinigen van verzorgingshuizen en bejaardenhuizen. Al zo lang een probleem. Dure ziekenhuis bedden bezet voor mensen waar de transfer verpleegkundige niet weet waar ze te laten. Naar huis kan niet en verder is er niks.

Maar nee niks kan daar veranderd worden. Nee thuiszorg rond laten rijden in een auto. Meer tijd op straat dan bij de patiënt. En dan roepen personeel tekort. Dat soort onzin.
Hopelijk kan hij daar wat mee.

Niet alles is asielzoekers.
Maar heb wel zelf bij een azc gewerkt... Dan gaan je ogen wel open...
Dan ben ik liever een racist dan een wegkijker zoals ouwehand die deze week nog zei: is dat echt?
Stap uit die elite bubbel.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:22

Sky schreef:
Cer schreef:

Erg kort door de bocht.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:24

Gelijke behandeling brengt helemaal geen gelijkwaardigheid (zie plaatje voor illustratie). Het is zo makkelijk om vanuit je eigen ontevreden positie de schuld bij anderen te leggen en te zeggen dat mensen geld toegestopt krijgen, maar moeten integreren en gaan werken.

Ik lees hier van heel veel mensen dat ze PVV hebben gestemd terwijl ze het absoluut niet eens zijn met zijn extreme standpunten. Ik vind dat echt enorm kwalijk, want je schaart je hiermee wel achter iemand die zulke (haatdragende, dehumaniserende, discriminerende, racistische, uitsluitende) waarden uitdraagt. Vanuit een ijdele hoop dat de andere kant van het kabinet dit wel glad strijkt? Nee sorry, ik begrijp dat dus echt niet. Prima dat je niet tevreden bent met de huidige stand van zaken of je eigen leven, maar om daarmee meer haat de politiek in te brengen?

En meer bejaardentehuizen bouwen. Fantastisch idee, gaan jullie daar dan zelf ook werken? Er is een gigantisch tekort aan zorgpersoneel en er staan ondertussen al enorm veel panden leeg die prima omgebouwd zouden kunnen worden tot woningen. Laten we er vooral nog meer panden tegen aan gooien die leeg komen te staan.

Afbeelding

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:28

Ik heb niet op de PVV gestemd maar ben wel blij met deze uitslag. Mijn grootste angst was dat GL de grootste zou worden en dat is godzijdank niet gebeurd. Uit mijn kieswijzer kwam ook PVV maar omdat ik de punten waar ik het niet mee eens ben wel zwaarwegend vond heb ik op de BBB gestemd.

Nu hebben wij als melkveehouder meer hoop op een toekomst dan met een linkse partij welke alleen maar schreeuwt dat megastallen slecht zijn. Ik vind dat de PVV echt hele goede punten heeft. Ik ben absoluut niet racistisch maar dan ook echt verre van. Slaat ook nergens op dat dat nu steeds gezegd wordt. Alle GL stemmers hebben sokken in sandalen en zijn vegan?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:31

Suliko: ik werk als planner in de zorg en ben er wel achter dat als je 5 keer per dag je personeel naar tig huizen in een wijk moet sturen - dat je dan veel meer personeel nodig bent dan dat je 10 cliënten in een woonkamer hebt met 1 of 2 man personeel. Het is onzin om te zeggen dat er geen personeel is voor bejaardenhuizen. Dat zou juist echt onwijs veel schelen. Er komen huizen vrij en minder druk op de zorg.

Is gewoon echt een hele grote misser geweest van vorig beleid om te stellen dat mensen maar zo lang mogelijk thuis moeten wonen.
Laatst bijgewerkt door Jildau op 23-11-23 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:32

Citaat:
En meer bejaardentehuizen bouwen. Fantastisch idee, gaan jullie daar dan zelf ook werken? Er is een gigantisch tekort aan zorgpersoneel en er staan ondertussen al enorm veel panden leeg die prima omgebouwd zouden kunnen worden tot woningen. Laten we er vooral nog meer panden tegen aan gooien die leeg komen te staan.

als iemand mij kan uitleggen hoe het verspreiden van ouderen die zorg nodig hebben (dus meer reistijd) om ze in hun eigen (soms gevaarlijke, met trappen bijvoorbeeld) te laten zitten, wel helpt?

De zorgmedewerkers reizen zich een slag in de rondte en moeten tussendoor allemaal administratie doen. Hoe dat goed is, snap ik nog steeds niet.. gezellig lekker eenzaam in je eengezinswoning waar je niet meer naar de slaapkamer kan want de trap is te moeilijk...
Edit: wat Jildau zegt
Laatst bijgewerkt door Cer op 23-11-23 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:32

Maar er is toch nergens iemand in de politiek waar je het 100% mee eens bent? Ik ben het ook wel eens met een aantal van zijn standpunten. Het volk heeft nu duidelijk haar stem laten horen: verandering.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:34

Suliko schreef:
Gelijke behandeling brengt helemaal geen gelijkwaardigheid (zie plaatje voor illustratie). Het is zo makkelijk om vanuit je eigen ontevreden positie de schuld bij anderen te leggen en te zeggen dat mensen geld toegestopt krijgen, maar moeten integreren en gaan werken.

Ik lees hier van heel veel mensen dat ze PVV hebben gestemd terwijl ze het absoluut niet eens zijn met zijn extreme standpunten. Ik vind dat echt enorm kwalijk, want je schaart je hiermee wel achter iemand die zulke (haatdragende, dehumaniserende, discriminerende, racistische, uitsluitende) waarden uitdraagt. Vanuit een ijdele hoop dat de andere kant van het kabinet dit wel glad strijkt? Nee sorry, ik begrijp dat dus echt niet. Prima dat je niet tevreden bent met de huidige stand van zaken of je eigen leven, maar om daarmee meer haat de politiek in te brengen?

[ [url=m/CQXBSH.png]Afbeelding[/url] ]

Jij verwoordt het beter dan ik :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:35

Suliko schreef:
er staan ondertussen al enorm veel panden leeg die prima omgebouwd zouden kunnen worden tot woningen bejaardenhuizen.

of dit .. :j

Jildau

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:37

Er komen huizen vrij he door bejaardenhuizen. Ik ken meerdere mensen die alleen een complete eengezinswoning bezet houden waar ze helemaal niet meer willen en kunnen wonen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:37

Sky schreef:
Interessant, het lijkt er dus op dat sommige PVV stemmers al zijn racistische uitspraken negeren (geen hoofddoeken in de tweede kamer, meer of minder Marokkanen, etc) en kijken naar zijn andere standpunten. In mijn optiek sta je hier achter door op hem te stemmen, je wilt hem dan immers als premier.

En veel van de mensen die uitspraken doen als ‘wij betalen voor die mensen’ en ‘ze pikken onze banen in’ zijn zelf de mensen voor wie mensen zoals ik (die 40 uur per week werken) juist alles betalen. :+
Enfin, dit is een eindeloze discussie, ik ga het ook laten en stilletjes deze uitslag verwerken.

Ga je lekker?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:41

Jildau schreef:
Er komen huizen vrij he door bejaardenhuizen. Ik ken meerdere mensen die alleen een complete eengezinswoning bezet houden waar ze helemaal niet meer willen en kunnen wonen.

Klopt.
Ik heb ooms en tantes die dol graag naar een klein huur appartement of bejaardenhuis gaan.Maar het is er niet.

Ze houden idd een compleet huis met tuin bezet.
Niet uit vrije wil.

En ook eens met je eerdere post. ik gaf ook al aan rond rijden in de auto houd juist het personeelstekort in stand.

En als deze lager opgeleide dat ziet. Waarom die tig lagen teveel aan managers niet?
Oh wacht... Hun eigen baantje...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:42

Suliko schreef:

[ [url=m/CQXBSH.png]Afbeelding[/url] ]

Wat is dit voor onzin? Geen enkele partij sluit bij alle wensen aan. Je kiest gewoon de minst slechte.

En als je voor het klimaat of milieu bent, dan krijg je straks allemaal beperkingen in Nederland terwijl in de EU het gewoon door mag gaan:
https://nos.nl/artikel/2498867-onverwac ... enplan-weg

Want Nederland wil het braafste jongentje van de klas zijn.

Ik kan me dus in geen enkele partij volledig vinden, dus had ik dan niet mogen stemmen? Want dat is wat je zegt. Dan zou niemand kunnen stemmen, want geen enkele partij volgt 100% je standpunten.

Maar goed, het is duidelijk dat de niet PVV stemmers vinden dat de mensen die wel er op gestemd hebben fout zijn. Maar even naar jezelf kijken kan ook geen kwaad. De gemiddelde PVV stemmer is niet laag opgeleid, is niet dom, heeft gekozen voor Nederland, wil weer geld overhouden aan het einde van de maand, wil fatsoenlijke gezondheidszorg en wil huizen voor de uitvliegende kinderen.

En als je dit leest, dan vraag ik me af wat het gemiddelde denkniveau is van de Nederlander:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1848716 ... iale-media
Want er is helemaal geen desinformatie verspreid, er is alleen een geintje verspreid die zo duidelijk was.
Straks krijgt zo'n geintje nog de schuld dat ze niet gewonnen hebben.
Maar als dit bij FVD, BVNL of PVV gebeurd was, dan was het geen desinformatie.

Het volk heeft nu gekozen, dus nu moeten we verder.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:45

Flubberboot schreef:
Maar er is toch nergens iemand in de politiek waar je het 100% mee eens bent? Ik ben het ook wel eens met een aantal van zijn standpunten. Het volk heeft nu duidelijk haar stem laten horen: verandering.

Je kan het ook omdraaien, bij elke partij kan ik wel een standpunt vinden waar ik het mee eens ben. Maar dan nog steeds vind ik het grotere plaatje van waarden die iemand uitdraagt belangrijker.

En waarden die gaan over vreemdelingenhaat (niet alleen moslims/asielbeleid, Wilders is ook tegen gender-maatregelen en diversiteit, hij wilt zelfs de nationaal coördinator van discriminatie en racisme weg) zijn gewoon een keiharde no-go voor mij. Daar kan geen enkel goed ander standpunt tegenop. Zoals ik al eerder zei, de hele toeslagen affaire berust op discriminatie en racisme en zo zijn er nog tal van andere dehumaniserende en discriminerende processen waar Nederlanders (!!) de dupe van zijn. Iemand als premier (opnieuw, maar nog uitgesprokener dan Rutte) die daar geen oog voor heeft, vind ik heel erg zorgelijk.

En jammer dat jullie enkel ingaan op mijn stukje over de bejaardentehuizen. Prima, ik wil best geloven dat daar een oplossing ligt. Al denk ik dat als je alle hybride zzp-ers naar een bejaardentehuis haalt, nog steeds niet een goed draaiend bejaardentehuis voor elkaar hebt. Maar dat er iets mis gaat in de zorg qua verdeling van zzp-ers en vaste krachten, daar ben ik het wel mee eens.

Germie, ik zeg nergens dat je een partij moet vinden die 100% bij je wensen aansluit? :') Beetje voorbarige conclusie. Ik zeg alleen dat het belangrijk is om de standpunten waar je het wel en niet mee eens bent en kwalijke en minder kwalijke standpunten goed moet afwegen voor jezelf. Ik, dus mijn mening, zou nooit voor een persoon kunnen kiezen met haatdragende, dehumaniserende en discriminerende waarden. Omdat je daarmee wel zegt dat je met die waarden akkoord gaat, dat zulke heftige uitspraken en plannen ondergeschikt zijn aan een groter doel. Dat vind ik kwalijk. En persoonlijk kan ik gewoon niet begrijpen hoe andere mensen daar wel voor kiezen, hoe goed zijn andere standpunten ook mogen zijn.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 23-11-23 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt