Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:21

Sjaco schreef:
Ik denk de laatste jaren (ik ben 60-, dus heb al heel wat keren mogen stemmen) iedere keer "het kan niet moeilijker worden dan deze keer". Maar de komende verkiezingen zijn toch weer moeilijker dan de vorige keren. Ik weet het echt (nog) niet.

Ik heb ook al best regelmatig strategisch gestemd. Maar ik zou deze keer ook niet weten wat een verstandige strategische stem zou zijn.

Ik denk zeker dat het verfrissend (diplomatiek correct geformuleerd :j) kan zijn als de VVD niet de grootste wordt. Ik heb zeker een mate van sympathie voor de nieuwkomers (NSC en BBB), maar ben toch ook wel wat huiverig als een van beiden de grootste wordt. Ze mogen van mij best meeregeren, maar om ze nu al "echt" de kar te laten trekken. Ik denk dat ze nog wel wat tijd nodig hebben.
Als je dus niet op deze drie wilt stemmen loop je het risico dat PvdA/GL de grootste wordt en dat is dus niet echt mijn keuze. Dus zelfs met strategisch stemmen kom ik er niet uit |o

Wat voor een overwegingen om strategisch te stemmen hebben degenen die hierboven staan? Zouden jullie dat willen/kunnen toelichten? Mogelijk geeft dat nieuwe inzichten.

Het lijkt er enigszins op dat we weer ontopic gaan. Fijn!

Ik ben even zo eigenwijs dat ik mijn eigen bericht van pagina 1 nog even quote :j , want ik ben nog steeds oprecht benieuwd hoe je met de huidige peilingen strategisch zou kunnen stemmen. Ik hoop dat de mensen die aangaven strategisch te gaan stemmen hierop willen reageren.
(ik begrijp trouwens prima dat mijn vraag ietwat ondergesneeuwd is in dit topic :) ).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:30

Sjaco schreef:
Het lijkt er enigszins op dat we weer ontopic gaan. Fijn!

Ik ben even zo eigenwijs dat ik mijn eigen bericht van pagina 1 nog even quote :j , want ik ben nog steeds oprecht benieuwd hoe je met de huidige peilingen strategisch zou kunnen stemmen. Ik hoop dat de mensen die aangaven strategisch te gaan stemmen hierop willen reageren.
(ik begrijp trouwens prima dat mijn vraag ietwat ondergesneeuwd is in dit topic :) ).

Ik stemde strategisch in de zin van samenwerking. Wetende dat bijvoorbeeld een VVD groot zou worden dan mistte ik de groene tak. Dus dan koos ik een partij die ook het groene hoog had staan. Ik had dan toch het 'groenrechtse' waar ik naar zocht.

Momenteel zie ik geen groen-rechts combinatie en daarmee zit ik wel in mijn maag. Ik vermoed dat de meeste stemmen naar BBB, NSC, VVD of GL-PvdA-combi gaan. Mijn puzzel zit hem er nu in dat ik de hoofdlijnen van de programma's ga doorspitten en dan kijken welke van deze 4 het meest overeenkomt met mijn idealen. Kijken of ik daarmee een keuze kan maken.
Uit de kieswijzer komt JA21 meest overeenkomend.. dus ook die houdt ik in mijn achterhoofd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:44

Fijn, weer ontopic :j

Ik weet niet of ik strategisch ga stemmen, maar zeker als je lastig kan kiezen dan is dat een prima optie.
Zo zag ik bv dat NSC tegen de versoepeling van de abortuswet is en alles wel prima vindt zoals het gaat.. Terwijl er andere partijen zijn die bv de intimidatie bij abortusklinieken willen aanpakken (PvdA/GL oa) en abortus uit het boek van Strafrecht willen schrappen (Pvda/GL en VVD oa). Dus als dat een heel belangrijk punt voor je is, dan is dat iig een nuttige strategische stem.

Ik heb zelf helemaal niks met geloof, en hoewel NSC niet hardop zegt dat het een Christelijke partij is, lijken hun punten toch verdácht veel op die van het CDA, en Omzigt als premier lijkt me helemaal niks, en een andere onbekende als premier naar voren schuiven vind ik helemaal niet kunnen, dus voor mij valt die al direct af, en zou ik, als ik strategisch besluit te stemmen, dus voor een van de andere grote partijen kiezen.

Winged, JA21 is toch allesbehalve groen, apart dat die dan uit je kieswijzer kwam!
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 13-11-23 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:46

Ik was van plan om GL-PvdA te stemmen, maar kan me niet vinden in hun plannen omtrent de erfbelasting en ben weer zoekende.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:55

Ik heb net nog eens 3 kieswijzers ingevuld en kan niks met de uitkomsten :')
De 1e zegt D66, de 2e CU (waar ik sowieso niet op zou stemmen) en de 3e zegt VVD. Dus we gaan van midden, naar links(er), naar rechts. Goed advies :Y)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:58

8nnemiek schreef:
Winged, JA21 is toch allesbehalve groen, apart dat die dan uit je kieswijzer kwam!

Ik krijg hen ivm de rechtse standpunten gok ik :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:14

Ik ben door wat de partijen hebben gestemd in de Tweede kamer toch afgestapt van mijn strategische stem. A zeggen en B doen past mij niet zo. Maar nu weet ik het niet meer …

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:20

In de Telegraaf stond vandaag een ingezonden brief van een 80plusser. Die zei, het lijkt net of er nu veel zwevende kiezers zijn maar dat is niet zo. Mensen durven simpelweg niet te zeggen waarop ze gaan stemmen. In de vorige eeuw, zei hij, zag je aan heel veel ramen verkiezingsposters hangen maar nu bijna niet meer. Omdat mensen bang zijn een steen door de ramen te krijgen!! IK moet zeggen dat ik ook heel even geaarzeld heb de poster van mijn keuzepartij op te hangen inderdaad wegens de toenemende agressie tegen andersdenkenden. Maar ,ik laat me mijn vrije meningsuiting niet afnemen!. Als ik kleine kinderen in huis gehad zou hebben dan zou ik me wel ingehouden hebben.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:26

Nou Anjali, dan ben ik wel benieuwd of jij heel extreem stemt?
Als ik hier een poster ophang van VVD/CDA/D66/PvdA oid, dan hoef ik echt niet bang te zijn voor een steen door de ramen... Valt voor de bubbel waar ik in leef onder stemmingsmakerij, niet de standaard.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:38

Ann schreef:
Ik was van plan om GL-PvdA te stemmen, maar kan me niet vinden in hun plannen omtrent de erfbelasting en ben weer zoekende.

Aan de andere kant komt er sowieso een coalitie. Dus als andere partijen hier pertinent tegen zijn, maak ik me eigenlijk niet zo'n zorgen dat dit er (in deze vorm zoals hier besproken) doorheen komt. Terwijl er wel een goede groene stem is.

Ik denk dat ik daarom wel gewoon voor PvdA/GL ga.

@Doubtless: hier inderdaad ook. Al moet ik zeggen dat je misschien wel door sommigen scheef wordt aangekeken als je FvD stemt, maar er zal geen fysiek geweld aan te pas komen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:43

anjali schreef:
In de Telegraaf stond vandaag een ingezonden brief van een 80plusser. Die zei, het lijkt net of er nu veel zwevende kiezers zijn maar dat is niet zo. Mensen durven simpelweg niet te zeggen waarop ze gaan stemmen. In de vorige eeuw, zei hij, zag je aan heel veel ramen verkiezingsposters hangen maar nu bijna niet meer. Omdat mensen bang zijn een steen door de ramen te krijgen!! IK moet zeggen dat ik ook heel even geaarzeld heb de poster van mijn keuzepartij op te hangen inderdaad wegens de toenemende agressie tegen andersdenkenden. Maar ,ik laat me mijn vrije meningsuiting niet afnemen!. Als ik kleine kinderen in huis gehad zou hebben dan zou ik me wel ingehouden hebben.

Dat laat meteen mooi zien hoe weinig benul mensen hebben van hoe dergelijke dingen gemeten worden. Er gaat niet iemand met een turflijstje Nederland door om te kijken welke posters er achter het raam geplakt zijn om peilingen te houden. Er wordt door middel van steekproeven onder een afspiegeling van de samenleving gekeken hoe het staat qua stemmen/zwevende kiezers en waar die vandaan komen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:47

Ik zit ook te denken GL/PVDA te stemmen maar er zijn ook genoeg dingen waar ik het niet mee eens ben. Dat zijn trouwens andere onderwerpen dan erfbelasting. Maar het gaat uiteindelijk toch om het geheel en er is niet 1 partij waar je het helemaal mee eens zult zijn. Je kunt daar lang naar zoeken, maar die is er gewoon niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:47

Doubtless schreef:
Als ik hier een poster ophang van VVD/CDA/D66/PvdA oid, dan hoef ik echt niet bang te zijn voor een steen door de ramen... Valt voor de bubbel waar ik in leef onder stemmingsmakerij, niet de standaard.

Nu SGP.. En die hebben inderdaad best extreme standpunten. Hun vorige leider Kees van der Staaij was een heel erg rustig type maar de huidige Kris Stoffers is veel feller. Wat ik leuk vind trouwens, hij durft de confrontatie aan te gaan.De vorige 20 jaar was ik lid van de PvdD en had ook posters aan het raam en daar heb ik wel ooit vervelende reacties op gehad van een buurman .Die had een hekel aan ieder sprietje groen en ging dat op alle mogelijke manieren te lijf. Die posters vond ik soms ook te agressief, bijv. een getekende boom in de vorm van een vuist. Of teksten als: Groeiend verzet. Maar zij hadden ook altijd keuzeposters met een wat lievere uitstraling.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:48

IMANDRA schreef:
@Doubtless: hier inderdaad ook. Al moet ik zeggen dat je misschien wel door sommigen scheef wordt aangekeken als je FvD stemt, maar er zal geen fysiek geweld aan te pas komen.

Met extreem doel ik op FvD, PVV en Ja21. Ergens logisch (ik zeg niet terecht, maar wel verklaarbaar) dat mensen daar scheef van opkijken. Extreem links zou Partij van de Dieren zijn, maar ja wie gooit daar nou een steen voor :')

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:49

Doubtless schreef:

Anjali heeft gezegd SGP te gaan stemmen. Extreem inderdaad, maar niet per sé een groep waar je heel bang hoeft te zijn voor geweld o.i.d.

Ann schreef:

Die plannen zoals ik het nu hoorde/las gaan ze nooit of te nimmer uit kunnen voeren. Niet in een land als Nederland wat verder behoorlijk rechts is qua financiën. Daar gaat zo veel water bij de wijn moeten dat er
-als er al iets van verandering komt- waarschijnlijk een prima acceptabel resultaat uit gaat rollen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:51

Nee die bestaat niet en uiteindelijk zullen ze allemaal water bij de wijn moeten doen.

Maar ik hou wel van een frisse wind. Vvd, PvdA, d66,Gl, het heeft alleen maar geld gekost op dingen waar ik het niet mee eens ben. En waar bezuinigd kon worden hebben ze het niet gedaan en uit de hand laten lopen.
Want allemaal hebben ze in de regering gezeten. Ze wijzen naar elkaar. Maar Nederlands is er niet beter van geworden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:00

julius_juut schreef:
Anjali heeft gezegd SGP te gaan stemmen. Extreem inderdaad, maar niet per sé een groep waar je heel bang hoeft te zijn voor geweld o.i.d.

Kijk ik hetzelfde tegenaan :j

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:02

julius_juut schreef:
Die plannen zoals ik het nu hoorde/las gaan ze nooit of te nimmer uit kunnen voeren. Niet in een land als Nederland wat verder behoorlijk rechts is qua financiën. Daar gaat zo veel water bij de wijn moeten dat er
-als er al iets van verandering komt- waarschijnlijk een prima acceptabel resultaat uit gaat rollen.

Precies dat dus. Als PVDA/GL de grootste wordt dan krijgen ze het initiatief en zullen ze heel veel water bij de wijn moeten doen. Maar dan kan het wel wat meer naar een evenwichtige groene en sociale agenda gaan. Ik heb nog lang getwijfeld over NSC. maar na die uitspraken over regeren met SGP en JA21 ben ik afgehaakt. Uiteindelijk zal PVDA/GL toch niet om rechts heen kunnen. Met linkse partijtjes kom je er gewoon niet. Bovendien heeft de SP nog nooit verantwoordelijkheid willen nemen. En na het optreden van Esther Ouwehand gisteren in buitenhof was ik er echt van overtuigd dat zij met haar totaal wereldvreemde plannen het nooit aan haar achterban zou kunnen verkopen om met een goed compromis in een coalitie te gaan aanschuiven. Uiteindelijk zal GL/PVDA toch naar rechts moeten kijken mochten ze de grootste worden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:02

Mijn stemwijzer ed komt op D66 uit, voor iemand die nooit daar op gestemd heeft toch een verrassende uitkomst.

Vind alleen hun standpunt omtrend ouderen en geestelijke gezondsheiszorg en het bezuinigen hier op wel erg buiten mijn overtuiging staan.

Las trouwens dat de VVD en CU de vrije artsenkeuze af willen schaffen. Daar schrok ik nog harder van. Vind het echt een kwalijke zaak dat de zorgverzekeraar bepaald bij wie je wel of niet terecht kan, ook voor fysio ed.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:05

Ik las eerder in dit topic dat mensen de partijpeiler suggestief vonden, nou, ik heb hem net gedaan en ik ben het daar volledig mee eens. De stellingen worden helemaal niet neutraal gesteld, maar duwen de lezer al een denkrichting op (met name een richting van anti-vluchtelingen). Echt bah, ik werd er ook verdrietig van hoeveel mensen meegaan in die denkrichting of die denkrichting al hadden. -O-

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:11

Nou, mijn verwarring gaat nog even verder :Y) Toch eens gekeken naar wat ik zou hebben gestemd in de kamer vs wat de partijen hebben gestemd. En ik kom uit op VVD en D66.

1 ding is zeker: ik ben rechts.... :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:13

Doubtless schreef:
IMANDRA schreef:

Met extreem doel ik op FvD, PVV en Ja21. Ergens logisch (ik zeg niet terecht, maar wel verklaarbaar) dat mensen daar scheef van opkijken. Extreem links zou Partij van de Dieren zijn, maar ja wie gooit daar nou een steen voor :')

Extreem links is in mijn ogen de SP. PvdD was oorspronkelijk volgens de oprichtster Marianne Thieme noch links noch rechts. Maar heeft nu onder Esther Ouwehand wel een flinke zwaai naar links gemaakt wegens die stikstoftoestanden. Dat was er 20 jaar geleden nog niet, toen ging het nog om dierenwelzijn. De huidige SGP-voorzitter is flink pro-Israelisch maar dat zullen de meeste mensen bij mij in de buurt niet weten denk ik. Tegenover mij hangt een grote Palestijnse vlag uit het raam .Dat soort narigheid zit je nu ook nog mee, ik bedoel met geimporteerde onenigheden. .Maar ik laat mijn poster lekker hangen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:17

anjali schreef:
Extreem links is in mijn ogen de SP.

Zo ziet het spectrum er voor november '23 uit:

Afbeelding

Ik zie nu dat Pvv als midden beschouwd wordt, dat wijkt wel af van wat ik dacht.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:58

Winged schreef:
Nou, mijn verwarring gaat nog even verder :Y) Toch eens gekeken naar wat ik zou hebben gestemd in de kamer vs wat de partijen hebben gestemd. En ik kom uit op VVD en D66.

1 ding is zeker: ik ben rechts.... :')

Tja ik kwam op hetzelfde uit. Als je het tabelletje er bij pakt dan is D66 het meest groen rechts wat er is.

Vermoed dat dit bij mij de reden is van D66, rechts maar pro klimaat/ groen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:08

Doubtless schreef:
Ik zie nu dat Pvv als midden beschouwd wordt, dat wijkt wel af van wat ik dacht.

Bedenk wel dat de pvv zo ongeveer letterlijk de sociale paragraaf van de SP heeft overgeschreven.
.... als het op stemmen aankomt, stemt men niet mee met de SP,
maar de vvd (de club waar GW vandaan komt).