Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 22:56

Tip om te kijken: 1 vandaag (van vandaag). De stads fotograaf van Tel Aviv (een Nederlander die al 20 jaar in Tel Aviv fotografeert) vertelt over de situatie in de stad en hoe iedereen wel slachtoffers van de aanslag van Hamas kent. Net zoals in Nederland met de MH17.
Ook vertelt hij over de boosheid van Israëlische inwoners op Netanyahu, en over het feit dat niet alleen Israël, maar ook Qatar, Iran, Egypte en Hamas schuldig zijn aan de situatie in Gaza, en hoe Israël wist dat er een keer een aanslag aan zat te komen, maar niets deed.

En offtopic, maar daarbij voor jou Pien: het andere onderwerp in 1vandaag gaat over het toeslagen systeem in Nederland en de optie om dit in te ruilen voor een basis inkomen. (ik denk tenminste dat dat jouw interesse heeft, al is het niet heel uitgebreid)

En, (deels) offtopic (?), als donateur van Brooke Hospital for Animals vind ik de aanblik van de paarden en ezels in Gaza erg schrijnend, en ik realiseerde me dat Brooke daar natuurlijk niets kan uitrichten. Arme dieren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 22:58

Iemand een idee of dit waar is?
Citaat:
Terwijl Israël de Palestijnse burgers waarschuwt waar zijn operaties zullen plaatsvinden, zodat ze uit de weg kunnen gaan, zenden de officiële media van HAMAS een boodschap uit (echt een dreigement) aan de Gazanen om hun huizen niet te evacueren, en houden ze ze cynisch als menselijk schild .

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 23:00

@ Nikass:
Oh jakkes ja, dat laatste bedacht ik van de week ook. Niet alleen paarden en ezels maar ook huisdieren en vee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 23:23

irmaz schreef:
Citaat:
Terwijl Israël de Palestijnse burgers waarschuwt waar zijn operaties zullen plaatsvinden, zodat ze uit de weg kunnen gaan, zenden de officiële media van HAMAS een boodschap uit (echt een dreigement) aan de Gazanen om hun huizen niet te evacueren, en houden ze ze cynisch als menselijk schild .

Ik hoorde (volgens mij nos journaal) dat deze geruchten niet bevestigd zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 23:24

irmaz schreef:
Citaat:

Ik zie dat ook voorbijkomen en eigenlijk heel logisch , Hamas verstopt zich tussen eigen volk en gebruikt die als levend scherm.

BigOne

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 23:25

Ik weet niet of er mensen de gruwelijke foto van zogenaamde verbrande baby’s heeft gezien maar dit blijkt ook nep te zijn, via AI in elkaar geknutseld.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 23:27

irmaz schreef:
Citaat:

Verrassend. Ja, dat was cynisch bedoeld. Als je Hamas leden wil raken moet je de plekken aanvallen waar gewone burgers zitten. Daar vind je Hamas ook. Achter een cordon van burgers. Dat is zo oud als Entebbe……

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 23:29

Tegen wil en dank speelt Egypte een sleutelrol in de oorlog tussen Israël en Hamas - https://nos.nl/l/2493999

De lastige positie van Egypte

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 23:41

Nikass schreef:
Tegen wil en dank speelt Egypte een sleutelrol in de oorlog tussen Israël en Hamas - https://nos.nl/l/2493999

De lastige positie van Egypte

Egypte zal mijn inziens de boel op slot houden. Die willen geen Hamas in hun land. Nu niet, nooit niet.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 23:52

Eens, dat verwacht ik ook. Humanitaire hulp de Gazastrook in zullen ze toestaan, maar Palestijnen eruit niet.

Janneke2 schreef:
De Islamitische invloed was in Europa beperkt: Karel Martel ('zo hard als een hamer') heeft de moslims bij Wenen verslagen. Wel heeft de middeleeuwse filosofie veel te danken aan de Iberische bloeiperiode tot 1492. (Toen moest iedereen verplicht Rooms worden of vertrekken. Joden en moslims 'raus'.)

Hangt er vanaf wat je als Europa ziet. ik denk dat de middeleeuwse moslimstaten in zuid-Italië, de Umayyaden (vrijwel heel het Iberisch schiereiland) en de Ottomanen (Heel zuidoost Europa vanaf wat nu Kroatië, Hongarije, Roemenië, Moldavië en delen van Oekraïne zijn) er iets anders in staan. Als je centraal- en noord-Europa bedoelt heb je gelijk.

_San87_ schreef:
Sizzle schreef:
Net een interview op tv met iemand uit een kindertehuis in Gaza stadt die met 32 kinderen geen schijn van kans ziet om op tijd weg te komen |(

Israël gaat echt veel veel te ver ;(.

Tja, als je de cijfers van de bombardementen ziet...

"Het Palestijnse ministerie van Volksgezondheid meldt vandaag dat er 1.799 Palestijnen zijn omgekomen. Onder de slachtoffers zijn 583 kinderen. Het dodental lag eerder op de dag op ruim 1.400.

Bijna 6.400 mensen hebben verwondingen opgelopen. Israël voert nog steeds bombardementen uit in de Gazastrook. Door het aanhoudende geweld zijn volgens de Verenigde Naties meer dan 423.000 mensen ontheemd geraakt."

Van nu.nl. Als deze cijfers kloppen is een derde van de slachtoffers kind.

BeFunny schreef:
Net zat mijn vriend wat te kijken. Weet niet wat. Volgens mij op NPO. Maargoed daar ging het er ook over en daar werd gesproken over dat ze verwacht hadden dat het Humanitair zou blijven Israël is slim werd er gedacht. Vanuit dat oogpunt kan ik steun wel weer begrijpen. De steun tegen terreur. En dat verklaard ook dat er wel berichten die kant op gaan om te vragen om het humanitair te houden. Ze willen hem dus hierin niet steunen. Maar wel tegen terreur.

Het zou me totaal niet verbazen als er bij een grondoffensief tienduizenden burgerslachtoffers vallen, onder meer onder de artsen en de Rode Halve Maan die nog in het noorden van de Gazastrook actief zijn en hun patiënten. En het zo me net zo min verbazen als het daarna eindigt met een Israelische bezetting van de noordelijke helft van de Gazastrook. Ik hoop van harte dat als het daar inderdaad op uitdraait, het westen die onvoorwaardelijke steun voor Israel eens in gaat trekken.

tamary schreef:
Ik vraag mij eigenlijk af of een Israel dat zich aan die regeltjes gehouden had nu wel een vreedzamer land was geweest of was het misschien wel geheel verdwenen inmiddels. Is er ruimte voor zo'n vriendelijk land in dat gebied?

Dat weet ik niet, maar Israel had zeker wel meer kunnen doen dan ze in de afgelopen 75 jaar gedaan hebben. Als je Palestijnen als tweederangs burgers behandelt en miljoenen mensen in een soort openluchtgevangenis opsluit, dan is het niet gek dat de wrijving niet afneemt en ook niet dat een deel ervan radicaliseert. Dat maakt niet dat ik de acties van Hamas goedkeur, allesbehalve, maar het handelen van Israel heeft het er ook niet beter op gemaakt.

En kun je als je ziet hoe Israel met de Palestijnen omgegaan is, zowel nu als in het verleden, spreken van een 'vriendelijk land'?

_San87_ schreef:
Nikass schreef:
Dit gevoel deel ik met je.
Poetin zegt dat "het Westen de belangen van de Palestijnen te lang heeft genegeerd"
Nou weet ik niet welke belangen er allemaal bij die idioot spelen om dit te zeggen, maar met die opmerking ben ik het wel eens.

Zijn eigen belang. Het westen heeft er een nieuwe oorlog bij, misschien wat minder oog voor Oekraïne.

Zoiets.

Dan had 'ie beter stil kunnen blijven. Nu trekt 'ie weer wat aandacht naar zicht oe door die uitspraken.

Janneke2 schreef:
Om het geweld te begrijpen – „en begrijpen is niet hetzelfde als rechtvaardigen”, benadrukt Gunning – moet je volgens hem terug naar de context erachter. Daarbij wijst hij niet alleen op de uitzichtloze situatie in Gaza en de steeds verdere Israëlische kolonisatie van de Westelijke Jordaanoever, maar ook op het interne debat binnen Hamas hoe hierop te reageren. Gematigden en radicalen staan daarin van oudsher recht tegenover elkaar, aldus Gunning. „Dat de radicalen nu de overhand hebben, is in grote mate het resultaat van Israëls repressie en het uitblijven van een politieke oplossing.”

Allereerst, heel interessant artikel, dank voor het delen.

Dit is precies wat ik eerder bedoel. Als Israel beter met de Palestijnen om zou gaan, zou er veel minder radicalisatie onder hen zijn en zou de slagkracht van bijvoorbeeld Hamas afnemen. Naar nul zal het niet gaan, maar als je iemand dagelijks als een hond behandelt, bestaat de kans dat 'ie een keer gaat bijten zeg maar.

Janneke2 schreef:
„Hamas zal zeker grote verliezen lijden, maar beschouwt dit offensief nu al als een overwinning. Het is er immers in geslaagd de mythe van Israëls onoverwinnelijkheid te verbreken. Dat is van enorme symbolische waarde voor Hamas en de regio. Het maakt Hamas weer de onbetwiste leider van het Palestijnse verzet tegen kolonisatie, ook voor volgende generaties. Bovendien hoopt Hamas dat het een golf van steun voor de Palestijnen zal genereren en dat Arabische staten die de banden met Israël aanhaalden nu zullen twijfelen of het land wel zo’n stabiele veiligheidspartner is. Het is Hamas te doen om de lange termijn. Dat ze op korte termijn duizenden strijders zullen verliezen, aanvaarden ze. Het is onderdeel van de cultuur van martelaarschap en jihad, vooral in de Qassam-Brigades, Hamas’ militaire vleugel.”

Deels eens, maar ik denk dat de manier waarop Israel reageert en nu met de burgerbevolking van de Gazastrook omgaat veel meer effect zal hebben op het beeld van Arabische landen op Israel. En wellicht ook het beeld van andere landen op Israel, zoals de westerse, als de humanitaire crisis daar uit de hand loopt.

Compleet offtopic: altijd leuk om te zien welke mensen Bokt censuur nog aan hebben staan en hoe dingen vertaald worden. "al zolang in de oliebol zit" :')

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 00:00

De mensen die langs de kustweg richting zuiden liepen zijn 3 keer gebombardeerd. 70 doden zijn daar gevallen. Ik heb er net heel toffe filmpjes van gezien. ( Dingen die niet door de westerse censuur komen) Ze vallen dus vluchtende mensen aan... How low can you go...

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 00:39

Voor de geïnteresseerden: een kleine update uit Israël.
We hebben contact gehad met een van onze vrienden die op zaterdag gelijk werd opgeroepen en richting de grens met Gaza werd gestuurd. Hij heeft slachtoffers moeten identificeren c.q. gereed moeten maken voor nadere identificatie op het festivalterrein van Supernova. Tijdens het werk is hij mensen gekomen die hij kende, waaronder een hele goede vriend. Dat vond ik ontzettend heftig om te horen. Hij klonk zo verschrikkelijk verslagen toen hij het vertelde. Omdat hij zo dicht bij de grens met Gaza zit, is hij niet bepaald veilig. Er zijn in zijn unit al meerdere mensen omgekomen, dus iedereen is behoorlijk gespannen. Hij heeft sinds zaterdag niet gedoucht en sanitaire voorzieningen zijn er ook niet. Ze moeten veel improviseren en ze zien veel af.

Een vriend in het noorden bij Libanon is ook al twee mensen in zijn unit verloren. Normaalgesproken zitten Joden shiva na het overlijden (en begraven) van een familielid. Dat is een periode van 7 dagen waarin de familie rouwt door bij elkaar te zijn. Eerstegraads familieleden zitten zeven dagen lang in huis op lage stoelen (of op de grond) en rouwen met elkaar. Een heel indrukwekkende gebeurtenis. Gedurende die zeven dagen komen er vrienden en familieleden langs om hun steun te betuigen en mee te rouwen. Maar ja, in tijden van oorlog kun je helemaal geen shiva zitten. Toch geeft het leger rouwende mensen een halve dag vrij om steun te betuigen aan de familie en deel te nemen aan de shiva. Voor veel soldaten betekent de shiva ook dat ze even langs hun eigen familie (en de douche) kunnen om te zien hoe het er bij het thuisfront aan toe gaat. Officieel is het voor soldaten nog niet duidelijk voor hoe lang ze worden opgeroepen, maar er wordt al gefluisterd in de wandelgangen dat ze enkele maanden in dienst moeten blijven.

Het thuisfront in Israël blijft rustig en probeert zoveel mogelijk door te gaan. Mensen zitten 24/7 achter de buis, als ze niet in de schuilkelder zitten. Een vriendin vertelde dat ze alleen nog maar in de schuilkelder heeft geslapen omdat er ‘s nachts behoorlijk veel raketten op Israël afgevuurd worden. Ons telefoongesprek vanmiddag werd ook drie keer onderbroken omdat ze moest checken of ze de schuilkelder in moest vanwege naderende aanvallen. De schuilkelder/safe zones zijn voor de Israëliërs niet nieuw, Israël wordt al jaren bestookt met raketaanvallen vanuit Gaza. Vanwege het succes van Iron Dome staan veel mensen daar niet zo bij stil, maar de afgelopen jaren zijn er duizenden raketten vanuit Gaza afgevuurd. In Israël moeten nieuwbouwhuizen verplicht worden uitgerust met schuilkelders of safe zones waar mensen kunnen schuilen tijdens aanvallen. Ook heb je overal goede alarmsystemen die je op tijd waarschuwen als er iets staat te gebeuren.

Ook in Israël zijn er voedsel- en brandstoftekorten. Met name in de grote steden zijn de supermarkten leeg. Mensen proberen allemaal hun boodschappen online te bestellen, maar bij veel supermarkten is alles voor de hele maand oktober al uitverkocht. Buiten de grote steden is de bevoorrading een stuk beter en zijn de schappen redelijk gevuld met spullen die lang houdbaar zijn. Veel joodse inwoners van Israël hebben dubbele paspoorten en zouden het land kunnen verlaten, maar dat doen ze niet. Ze willen solidariteit tonen naar de opgeroepen soldaten.

Een ander probleem dat ontstaat door de oorlog is price gauging. Oftewel: prijzen absurd hoog opdrijven omdat de vraag ineens exponentieel toeneemt (denk aan drinkwater als iedereen door een orkaan ineens geen toegang meer heeft tot schoon water. Vooral voor mensen met een kleinere portemonnee is dit natuurlijk een enorm probleem. Omdat het in het land een behoorlijke chaos is, kan hier niet echt op worden gecontroleerd, en gaat de vrije markt dus zijn gang.

Wat betreft de omgang met Gaza: veel Israëliërs weten ook niet goed hoe ze met het conflict om moeten gaan. Extreem rechtse Israëliërs vinden het bijvoorbeeld verkeerd dat de Palestijnen vooraf zijn gewaarschuwd om het noorden van het land te verlaten, terwijl anderen juist pleiten om te stoppen met het zoeken naar de gegijzelde mensen en willen wachten met verdere actie totdat er een human corridor wordt gerealiseerd, al dan niet onder leiding van de VN. Er is veel verdeeldheid, al zijn de meesten het over 1 ding wel eens: Hamas (dus niet de Palestijnse bevolking) moet worden aangepakt.

Een paar pagina’s terug las ik iets over chassidische joden die zich juist zouden aansluiten bij de IDF vanwege hun overtuiging (als ik het goed begrepen heb). Er is in 2014 een kleine groep chassidische joden in België geweest die zich aansloot bij de IDF, maar over het algemeen sluiten ultra orthodoxe joden zich vaak juist niet aan bij de IDF. Sterker nog, voor de Haredim (Charedim, ultra-orthodoxe joden waar chassidische joden onder vallen) bestond lange tijd een uitzondering ten aanzien van de dienstplicht. Momenteel is het zo dat Haredim die naar Yeshiva gaan (talmoedschool), worden uitgezonderd van de dienstplicht. Ze voeren dus wel een maatschappelijke plicht uit, maar geen dienstplicht. Toch zijn er wel Haredi die zich aansluiten, maar het overgrote deel bestaat uit ‘andere’ joden. Voor Arabische Israëliërs geldt dat zij ook geen dienstplicht hebben, al sluiten bepaalde stromingen van Arabische Israëliërs zich juist wél aan bij de IDF (zoals de Druzen en Circassiërs), iets wat ze door hun gemeenschap vaak niet in dank wordt afgenomen.

Terwijl de wereld zich nog afvraagt hoe het heeft kunnen gebeuren dat zowel de Israëlische als Amerikaanse inlichtingendiensten de aanval van afgelopen zaterdag niet aan hebben zien komen, zijn er stemmen die beweren dat onder andere Netanyahu wel degelijk wist dat er sprake was van activiteit aan de zijde van Hamas, maar dat hij heeft besloten om het te laten gaan omwille van het realiseren van politieke banden met Saudi-Arabië. De geschiedenis lijkt zich daarmee te herhalen, dus hij heeft mogelijk dezelfde fout gemaakt als Golda Meïr ten tijde van de Jom Kippoer oorlog. Zij werd toentertijd gewaarschuwd dat de Syriërs zich verzamelden op de Golanhoogten, maar haar adviseurs hebben toen óók niets met die informatie gedaan. Voor wie het interessant vindt: er draait momenteel een film (Golda) over Golda Meïr en de Jom Kippoer oorlog in de bioscoop. Zelf niet gezien, maar met de huidige ontwikkelingen misschien interessant om meer te leren over de geschiedenis van Israël en de omliggende landen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 01:28

Ik las eerder deze week ook dat de VS dit niet aan had zien komen, maar vandaag juist dat er eind vorige maand al signalen waren dat er wat stond te gebeuren. Van nu.nl:

"Amerikaanse inlichtingendienst waarschuwde enkele dagen voor de aanval van Hamas
De Amerikaanse inlichtingendienst waarschuwde enkele dagen vóór de aanval al voor een mogelijk conflict in de Gazastrook, dat meldt CNN op basis van de dienst.

Op 28 september zou de inlichtingendienst hebben gewaarschuwd dat Hamas op het punt stond raketaanvallen uit te voeren over de grens. Op 5 oktober, twee dagen voor de verrassingsaanval, meldde de CIA voor het groter wordende risico op geweld door Hamas. Vervolgens verspreidden Amerikaanse functionarissen op 6 oktober, de dag vóór de aanval, rapporten uit Israël waarin melding werd gemaakt van "ongebruikelijke activiteiten" van Hamas.

De waarschuwingen omvatten geen duidelijke informatie over de omvang van de operatie en het is ook niet duidelijk of de berichten zijn gedeeld met Israël. Maar volgens de bronnen van de Amerikaanse nieuwszender was het zowel bij de Verenigde Staten als bij Israël bekend dat zo'n aanval er mogelijk aan zou komen."

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 01:57

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 02:10

Lau07, bedankt voor je bericht en wat heftig zeg om op die manier je naasten tegen te komen… ik heb familie die al in (verlengde) dienst zat, eerlijk gezegd heb ik nog niet gevraagd hoe het voor hun inhoudelijk nu is omdat ik mij kan voorstellen dat ze hier nog niet klaar voor zijn om over te praten. Ze hebben veel naaste verloren, vermist of gewond. Ik hoor in elk geval van meerdere hoeken dat ze niet achter de regering staan hoe ze met de Gaza zijn omgegaan gezien de vele burger slachtoffers…

Blijf vooral posten, ik vind het, ondanks de horror, ook informatief :(:)

Ik heb op X een hele hoop gruwelijke beelden voorbij zien komen, van het festival etc. Maar zag ook een beeld voorbij komen waar toch je hart van smelt ondanks de lugubere situatie. Er zijn ook militanten in de getroffen gebieden op zoek gegaan naar achtergebleven honden, en nemen deze mee. Fijn dat de huisdieren niet vergeten worden

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 06:19

Dat er zoveel Belgische kinderen ( want die jongens zijn amper 18 he) voor Israël vechten werd duidelijk, omdat er vorig jaar ( of is het ondertussen al 2 jaar? ) een Belgische jongen stierf. Een prominent lid van de Joodse gemeenschap die zeer anti-zionistisch is, vergeleek het toen met de Syrië-strijders.
Dit ging volgens hem evengoed om zeer geradicaliseerde jongeren die naar het buitenland gingen om oorlogsmisdaden te begaan en te sterven. Hij vond de verantwoordelijkheid bij hun ouders liggen. En hij riep op om dit even illegaal te vinden als de jongens die naar Syrië vertrokken.
Vanuit zijn oogpunt vooral ter bescherming van die jongens uiteraard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 08:42

Janneke, Lau en anderen bedankt. De artikelen en nieuws ter plaatse zijn zeer interessant. Ook fijn dat gebruiken worden uitgelegd over rouwen bv. Ik weet daar te weinig van af.
Nikass ook bedankt, en toevallig zag ik het basisinkomen langs komen. Kan helaas niet kijken want heb vandaag en morgen concert met koor.

Ik sta niet te kijken dat op hoog niveau de info er was over deze aanval. Daar is het laatste woord nog niet over gezegd, denk ik zo.
Het artikel over Hamas is heel verhelderend.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 08:49

Exitium schreef:
Ik las eerder deze week ook dat de VS dit niet aan had zien komen, maar vandaag juist dat er eind vorige maand al signalen waren dat er wat stond te gebeuren. Van nu.nl:

"Amerikaanse inlichtingendienst waarschuwde enkele dagen voor de aanval van Hamas
De Amerikaanse inlichtingendienst waarschuwde enkele dagen vóór de aanval al voor een mogelijk conflict in de Gazastrook, dat meldt CNN op basis van de dienst.

Op 28 september zou de inlichtingendienst hebben gewaarschuwd dat Hamas op het punt stond raketaanvallen uit te voeren over de grens. Op 5 oktober, twee dagen voor de verrassingsaanval, meldde de CIA voor het groter wordende risico op geweld door Hamas. Vervolgens verspreidden Amerikaanse functionarissen op 6 oktober, de dag vóór de aanval, rapporten uit Israël waarin melding werd gemaakt van "ongebruikelijke activiteiten" van Hamas.

De waarschuwingen omvatten geen duidelijke informatie over de omvang van de operatie en het is ook niet duidelijk of de berichten zijn gedeeld met Israël. Maar volgens de bronnen van de Amerikaanse nieuwszender was het zowel bij de Verenigde Staten als bij Israël bekend dat zo'n aanval er mogelijk aan zou komen."

Egypte heeft Israël geïnformeerd 3 dagen voor de aanval schijnt

Als dit klopt. Dit stond twee dagen geleden online

"Achteraf verklaarde voorzitter Michael McCaul aan de pers dat Egypte Israël inderdaad drie dagen voor de aanval nog heeft gewaarschuwd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 08:49

BigOne schreef:
De eeuwenoude haat tegen joden komt weg bij het denken dat de joden Jezus hebben vermoord.

Ik ben nog niet helemaal bijgelezen. Dit wat je zegt is waar, maar WAAROM hebben Moslims dan een hekel aan Joden?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 08:57

Ik wilde een verhaal typen maar bedacht me dat online dit vast te vinden is en duidelijker verteld dan ik kan. Op site Questions staat dit er over.

Als er een Bijbelse verklaring voor deze vijandigheid bestaat, dan gaat deze helemaal terug tot Abraham. De Joden zijn nakomelingen van Abrahams zoon Isaak. De Arabieren zijn nakomelingen van Abrahams zoon Ismaël. Omdat Ismaël de zoon van een slavin was (Genesis 16:1-16) en Isaak de beloofde zoon die de beloften aan Abraham zou erven (Genesis 21:1-3), mag het duidelijk zijn dat er wel enige vijandigheid tussen de twee zonen zou bestaan. Toen Ismaël Isaak bespotte (Genesis 21:9) overreedde Sara Abraham om Hagar en Ismaël weg te sturen (Genesis 21:11-21). Dit veroorzaakte waarschijnlijk nog meer afgunst jegens Isaak in Ismaëls hart. Een engel voorspelde zelfs aan Hagar dat Ismaël “met al zijn verwanten in onmin zou leven.” (Genesis 16:11-12)

De religie van de Islam, die door de meerderheid van de Arabieren wordt gevolgd, heeft deze vijandigheid nog verdiept. De Koran bevat enigszins tegenstrijdige aanwijzingen voor het gedrag van Moslims ten opzichte van Joden. In de ene passage wordt Moslims opgedragen om de Joden als broers te behandelen, in een andere passage wordt Moslims bevolen om Joden aan te vallen, als zij weigeren zich tot de Islam te bekeren. De Koran introduceert ook een conflictsituatie over de vraag welke zoon van Abraham feitelijk de zoon van de belofte was. De Hebreeuwse Schrift zegt dat dit Isaak was. De Koran zegt dat dit Ismaël was. De Koran onderwijst dat Ismaël, en niet Isaak, bijna door Abraham aan de Heer werd opgeofferd (in tegenstelling tot Genesis hoofdstuk 22). Dit debat over wie de zoon van de belofte was draagt ook in onze tegenwoordig tijd nog bij aan de vijandigheid.

Maar, de oude wortels van de wrevel tussen Isaak en Ismaël verklaren niet alle hedendaagse vijandigheid tussen de Joden en de Arabieren. Sterker nog, duizenden jaren lang leefden de Joden en de Arabieren in relatief vredige omstandigheden en onverschilligheid ten opzichte van elkaar zij aan zij in het Midden-Oosten. De belangrijkste reden voor de vijandigheid heeft een moderne oorsprong. Na de Tweede Wereldoorlog gaven de Verenigde Naties een gedeelte van het land Israël aan het Joodse volk. Dit land werd in die tijd voornamelijk bewoond door Arabieren (de Palestijnen). De meeste Arabieren protesteerden krachtig tegen de bezetting van dat land door de staat Israël. De Arabische naties verenigden zich en vielen Israël aan in een poging hen uit het land te verdrijven, maar zij werden volledig door Israël verslagen. En sindsdien heeft er een grote vijandigheid bestaan tussen Israël en haar Arabische buren. Als je naar de landkaart kijkt, dan zie je dat Israël een kleine reep land heeft en omringd is door veel grotere Arabische landen: Jordanië, Syrië, Saudi-Arabië, Irak en Egypte. Wij geloven dat Israël, in Bijbelse zin, een bestaansrecht heeft in haar eigen land; wij geloven dat God het land van Israël aan de nakomelingen van Jakob, de kleinzoon van Abraham, heeft gegeven. Maar tegelijkertijd geloven we sterk dat Israël naar vrede met de Arabische buurlanden moet streven en deze landen moet respecteren. Psalm 122:6 verkondigt: " Bid voor Jeruzalem, bid om vrede en laat uw vrienden daar veilig zijn."

*Ik geloof zelf ook dat de haat weer is aangewakkerd door een naar mijn idee oneerlijke verdeling en ook nog onderdrukking waar de Palestijnen mee te maken kregen als dat lang doorgaat dan krijg je verzet. En de haat vanuit de Israëliërs omdat zij zich niet welkom hebben gevoeld daar maar eigenlijk nergens. Terwijl hun daar is beloofd dat ze in vrede konden leven.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 14-10-23 09:10, in het totaal 2 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:08

@BeFunny: interessante post!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:09

Heb nog even een stukje van hoe ik het zie eronder gezet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:12

anjali schreef:
BigOne schreef:
De eeuwenoude haat tegen joden komt weg bij het denken dat de joden Jezus hebben vermoord.

Ik ben nog niet helemaal bijgelezen. Dit wat je zegt is waar, maar WAAROM hebben Moslims dan een hekel aan Joden?

Daar heb ik wat over gelezen.

In het boek van Fatima Mernisse, de politieke harem, dat gaat over het ontstaan van de islam, valt te lezen dat de profeet Mohammed, probeerde om aansluiting te vinden bij de Joden en Christenen. De Christenen hebben beleefd geweigerd, de Joden zouden dit op een vernederende manier hebben gedaan volgens haar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:27

3 dagen voor het geweld begon:

Afbeelding

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:29

Het wordt ook vanuit de jeugd al meegegeven. Hier had ik zelf geen flauw idee van, maar ik heb drie jaar lang een relatie gehad met een moslim vrouw en die vertelde mij dat het normaal is om opgevoed te worden met het idee dat de holocaust niet echt is, en dat Hitler een goede man was. Ze worden vanaf jongsafaan verteld dat joden verschrikkelijke mensen zijn. Nu wist mijn ex wel beter, maar dat heeft lang geduurd voordat ze besefte dat de dingen die haar familie vertelde niet waar waren.

Ze vertelde me hoe haar zusje op school, tijdens geschiedenisles, had gezegd dat Hitler helemaal niet slecht was en dat haar ouders toen naar school werden geroepen. En dat haar ouders ontzettend boos werden op haar zusje naderhand, omdat ze tegen de directrice hadden moeten liegen dat ze geen enkel probleem hadden met joodse mensen.

En dan waren mijn ex haar ouders hier niet eens zo extreem mee, of bijzonder conservatief.

Het zal uiteraard niet in elk gezin op deze manier meegegeven worden, maar volgens mijn ex was dit wel de norm.