Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Terwijl Israël de Palestijnse burgers waarschuwt waar zijn operaties zullen plaatsvinden, zodat ze uit de weg kunnen gaan, zenden de officiële media van HAMAS een boodschap uit (echt een dreigement) aan de Gazanen om hun huizen niet te evacueren, en houden ze ze cynisch als menselijk schild .
irmaz schreef:Iemand een idee of dit waar is?Citaat:Terwijl Israël de Palestijnse burgers waarschuwt waar zijn operaties zullen plaatsvinden, zodat ze uit de weg kunnen gaan, zenden de officiële media van HAMAS een boodschap uit (echt een dreigement) aan de Gazanen om hun huizen niet te evacueren, en houden ze ze cynisch als menselijk schild .
irmaz schreef:Iemand een idee of dit waar is?Citaat:Terwijl Israël de Palestijnse burgers waarschuwt waar zijn operaties zullen plaatsvinden, zodat ze uit de weg kunnen gaan, zenden de officiële media van HAMAS een boodschap uit (echt een dreigement) aan de Gazanen om hun huizen niet te evacueren, en houden ze ze cynisch als menselijk schild .
Nikass schreef:Tegen wil en dank speelt Egypte een sleutelrol in de oorlog tussen Israël en Hamas - https://nos.nl/l/2493999
De lastige positie van Egypte
Janneke2 schreef:De Islamitische invloed was in Europa beperkt: Karel Martel ('zo hard als een hamer') heeft de moslims bij Wenen verslagen. Wel heeft de middeleeuwse filosofie veel te danken aan de Iberische bloeiperiode tot 1492. (Toen moest iedereen verplicht Rooms worden of vertrekken. Joden en moslims 'raus'.)
_San87_ schreef:Sizzle schreef:Net een interview op tv met iemand uit een kindertehuis in Gaza stadt die met 32 kinderen geen schijn van kans ziet om op tijd weg te komen
Israël gaat echt veel veel te ver.
BeFunny schreef:Net zat mijn vriend wat te kijken. Weet niet wat. Volgens mij op NPO. Maargoed daar ging het er ook over en daar werd gesproken over dat ze verwacht hadden dat het Humanitair zou blijven Israël is slim werd er gedacht. Vanuit dat oogpunt kan ik steun wel weer begrijpen. De steun tegen terreur. En dat verklaard ook dat er wel berichten die kant op gaan om te vragen om het humanitair te houden. Ze willen hem dus hierin niet steunen. Maar wel tegen terreur.
tamary schreef:Ik vraag mij eigenlijk af of een Israel dat zich aan die regeltjes gehouden had nu wel een vreedzamer land was geweest of was het misschien wel geheel verdwenen inmiddels. Is er ruimte voor zo'n vriendelijk land in dat gebied?
_San87_ schreef:Nikass schreef:Dit gevoel deel ik met je.
Poetin zegt dat "het Westen de belangen van de Palestijnen te lang heeft genegeerd"
Nou weet ik niet welke belangen er allemaal bij die idioot spelen om dit te zeggen, maar met die opmerking ben ik het wel eens.
Zijn eigen belang. Het westen heeft er een nieuwe oorlog bij, misschien wat minder oog voor Oekraïne.
Zoiets.
Janneke2 schreef:Om het geweld te begrijpen – „en begrijpen is niet hetzelfde als rechtvaardigen”, benadrukt Gunning – moet je volgens hem terug naar de context erachter. Daarbij wijst hij niet alleen op de uitzichtloze situatie in Gaza en de steeds verdere Israëlische kolonisatie van de Westelijke Jordaanoever, maar ook op het interne debat binnen Hamas hoe hierop te reageren. Gematigden en radicalen staan daarin van oudsher recht tegenover elkaar, aldus Gunning. „Dat de radicalen nu de overhand hebben, is in grote mate het resultaat van Israëls repressie en het uitblijven van een politieke oplossing.”
Janneke2 schreef:„Hamas zal zeker grote verliezen lijden, maar beschouwt dit offensief nu al als een overwinning. Het is er immers in geslaagd de mythe van Israëls onoverwinnelijkheid te verbreken. Dat is van enorme symbolische waarde voor Hamas en de regio. Het maakt Hamas weer de onbetwiste leider van het Palestijnse verzet tegen kolonisatie, ook voor volgende generaties. Bovendien hoopt Hamas dat het een golf van steun voor de Palestijnen zal genereren en dat Arabische staten die de banden met Israël aanhaalden nu zullen twijfelen of het land wel zo’n stabiele veiligheidspartner is. Het is Hamas te doen om de lange termijn. Dat ze op korte termijn duizenden strijders zullen verliezen, aanvaarden ze. Het is onderdeel van de cultuur van martelaarschap en jihad, vooral in de Qassam-Brigades, Hamas’ militaire vleugel.”
Exitium schreef:Ik las eerder deze week ook dat de VS dit niet aan had zien komen, maar vandaag juist dat er eind vorige maand al signalen waren dat er wat stond te gebeuren. Van nu.nl:
"Amerikaanse inlichtingendienst waarschuwde enkele dagen voor de aanval van Hamas
De Amerikaanse inlichtingendienst waarschuwde enkele dagen vóór de aanval al voor een mogelijk conflict in de Gazastrook, dat meldt CNN op basis van de dienst.
Op 28 september zou de inlichtingendienst hebben gewaarschuwd dat Hamas op het punt stond raketaanvallen uit te voeren over de grens. Op 5 oktober, twee dagen voor de verrassingsaanval, meldde de CIA voor het groter wordende risico op geweld door Hamas. Vervolgens verspreidden Amerikaanse functionarissen op 6 oktober, de dag vóór de aanval, rapporten uit Israël waarin melding werd gemaakt van "ongebruikelijke activiteiten" van Hamas.
De waarschuwingen omvatten geen duidelijke informatie over de omvang van de operatie en het is ook niet duidelijk of de berichten zijn gedeeld met Israël. Maar volgens de bronnen van de Amerikaanse nieuwszender was het zowel bij de Verenigde Staten als bij Israël bekend dat zo'n aanval er mogelijk aan zou komen."
anjali schreef:BigOne schreef:De eeuwenoude haat tegen joden komt weg bij het denken dat de joden Jezus hebben vermoord.
Ik ben nog niet helemaal bijgelezen. Dit wat je zegt is waar, maar WAAROM hebben Moslims dan een hekel aan Joden?