Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 17:23

speurneusc schreef:
Vivat schreef:
Naast dat de wolf een hond als maaltijd kan zien zal hij hem ook snel als indringer van zijn territorium zien. Als jij daar als baasje tussen springt….

Omdat wij helaas ineens in wolvengebied wonen zijn wij ons wel gaan verdiepen in KBH hondenrassen. Lang verhaal maar inmiddels hebben we deze knapperd van nu 9 maanden <3
[ [url=m/JJRhrX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voor ons is ze mega lief en wij zijn erg blij met haar. Haar taak is om ons te waarschuwen als er iets loos is, niet om met wolven te vechten :o

waarschuwen of er iets loos is doet een dh mechelaar labrador etc. ook

Dat denk ik wel, al zullen die rassen wellicht niet altijd buiten kunnen blijven? En niet elke hond is waaks natuurlijk, dat zit er in of niet. Deze hond is buiten in de bergen opgegroeid in wolvengebied, dan is dat misschien makkelijker om altijd buiten te blijven?
In ieder geval wij zijn erg gelukkig met haar en heel blij dat we haar van mijn tante hebben gekregen <3

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 17:30

Twiggy2008 schreef:
Wintu schreef:

Alsof dit enkel prof boeren betreft zeg -O-

En daar komt men weer met de bio industrie, ook zo een fijne en zolang men zelf vlees haalt bij de supermarkt of reguliere slager, houdt men dat zelf fijn in stand :)*

Ach en de boeren worden vergoed, dan is het een stuk minder erg dat die dieren hebben liggen creperen gansch de nacht en uit elkaar zijn gereten na zoveel stress, serieus? Denkt men echt dat een vergoeding helpt, als je je dieren veilig probeert te houden, voor bakken geld wolfwerend raster plaatst en dan de wolf er door heen komt en je dan in de ochtend je schapen in stukken bij elkaar moet rapen? Of je kuddeverdedigingshond, je pony, je kalveren, je paard of je geiten?

En verder kun je het bij de boeren leggen dat lammeren naar de slachtbank gaan of varkens in megastallen worden gehouden, maar waar ligt dat nu eigenlijk werkelijk aan. Aan die boer die zijn boterham probeert te verdienen of aan de consument die vindt dat ie recht heeft op een goedkoop stukje vlees, maar een grote mond heeft over de bio-industrie.

Lees dit nu pas, maar eh..... heb je het nou tegen mij? Ik eet zelf al meer dan 36 jaar vega(n), dus hoe denk jij dat ik denk over de gemiddelde vleesconsumptie of vleesconsument in bv alleen al NL??? Laat staan hoe ik denk over degenen, die deze dieren fokken, vet mesten, letterlijk uitmelken, naar de slacht brengen. Tja sorry, ik heb er weinig mee, vandaar mijn keuze om ze te niet op te vreten en om de bijproducten ook zoveel mogelijk te verminderen.

Ik vind het verschrikkelijk dat dieren verbranden, dat (jonge) dieren überhaupt als consumptie dienen, continu drachtig moeten zijn, etc.

Ik heb het daarom ook over 'men' en niet over 'jij' ;)
Maar wat heeft jouw betoog te maken met de aanvallen van de wolf? Er zijn megastallen, dus we moeten maar niet zeuren?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 17:32

Vivat schreef:
speurneusc schreef:

waarschuwen of er iets loos is doet een dh mechelaar labrador etc. ook

Dat denk ik wel, al zullen die rassen wellicht niet altijd buiten kunnen blijven? En niet elke hond is waaks natuurlijk, dat zit er in of niet. Deze hond is buiten in de bergen opgegroeid in wolvengebied, dan is dat misschien makkelijker om altijd buiten te blijven?
In ieder geval wij zijn erg gelukkig met haar en heel blij dat we haar van mijn tante hebben gekregen <3

Snap het wel hoor, wij hebben boxers en roemenen, maar beide niet geschikt om buiten te blijven in de winter.
Prachtige hond trouwens. Ze blijft dus buiten, maar hoe vang je dat op, is ze los op het terrein of komt ze in een wolfproof kennel?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 17:33

Of er zijn mensen die vlees eten dus niet erg als je paard of hond word open gereten. De darmen er half uit. Wachtend op bij12 voordat de dierenarts af mag spuiten..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 17:37

DuoPenotti schreef:
Of er zijn mensen die vlees eten dus niet erg als je paard of hond word open gereten. De darmen er half uit. Wachtend op bij12 voordat de dierenarts af mag spuiten..

Ja, kromme redenering niet?

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 17:38

Raineri schreef:
Lanoca schreef:
20 jaren geleden hielden de dingoes op Fraser Island zichzelf op afstand en kwamen alleen op visafval af nadat de mensen weggingen. Nu drijven de dingoes mensen de zee in en bijten. Ik ben bang dat zoiets en erger te wachten staat met de wolven in Nederland.

En er zijn helaas genoeg debielen die maar wat graag het beest van dichtbij bekijken wat dit in de hand speelt.

zie dat Rijksoverheid adviseert ruimte te geven, langzaam naar achteren te gaan en wanneer het dier dichterbij komt luid te spreken en gebaren te maken. No Gos zijn de wolf achterna te gaan te lokken of weg te rennen. Klinkt logisch. In dit moment, denk dat als ik er echt sta het anders zal zijn.

Zijn dingo’s echt zo’n groot probleem? Zie een beetje zelfde soort berichtgeving over de dingo als de wolf. Met als trigger vooral dat ze moediger zijn geworden door voeren..

Voor zowel de dingo als het slachtoffer een probleem .

https://www.theguardian.com/australia-n ... on-rangers

Deze 24 jarige is door dat iemand haar met een 4WD de ze in is gereden gered. En de dingo is een stuk kleiner dan de wolf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 17:46

Wintu schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja, kromme redenering niet?

Ja en die domme redenering komt elke paar pagina's wel voorbij. :O

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 17:58

Vivat schreef:

en de honden voor bewaking van terreinen dan, en loodsen, legerbasis etc.??? die zitten vast 24u bij de kachel volgens jou???? Mijn chihuahua was dan wel 24u binnen, maar wist elke muis die 100 meter verder de straat in kwam te lokaliseren en luid blaffend te melden.. daar hoefde ze niet voor buiten te zijn/blijven. Mooi verkoop praatje van dat soort honden en er nog veel geld voor vragen ook. Is het toevallig je ras, ok, dan heb je het er voor over, maar dat is niet bij iedereen zo, die worden gelokt door dat soort broodje aap verhaaltjes.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:31

speurneusc schreef:
Vivat schreef:

en de honden voor bewaking van terreinen dan, en loodsen, legerbasis etc.??? die zitten vast 24u bij de kachel volgens jou???? Mijn chihuahua was dan wel 24u binnen, maar wist elke muis die 100 meter verder de straat in kwam te lokaliseren en luid blaffend te melden.. daar hoefde ze niet voor buiten te zijn/blijven. Mooi verkoop praatje van dat soort honden en er nog veel geld voor vragen ook. Is het toevallig je ras, ok, dan heb je het er voor over, maar dat is niet bij iedereen zo, die worden gelokt door dat soort broodje aap verhaaltjes.

Waarom iemand een hond kiest, is zijn eigen zaak. Niet de jouwe, we vragen of oordelen ook niet waarom jij een chihuahua neemt of wel, snap niet waarom je je met haar van keuze bemoeit.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:51

Wintu schreef:
Snap het wel hoor, wij hebben boxers en roemenen, maar beide niet geschikt om buiten te blijven in de winter.
Prachtige hond trouwens. Ze blijft dus buiten, maar hoe vang je dat op, is ze los op het terrein of komt ze in een wolfproof kennel?

Dank je :) Ja ze is los op een deel van het terrein dat omgegeven is met 2m hoog hekwerk dat in beton staat. Voor de paarden is alles ook al met 6-7 draden plus hek plus haag afgerasterd.
Ik zou niet weten wat verder nog te doen om de wolf buiten te houden.
Wel beangstigend dat een wolf dus in de aanval is gegaan toen meneer de schapen probeerde te verdedigen. Want hoe beter je hekwerk hoe moeilijker je die wolf er ook weer uit krijg mocht hij toch binnen komen ^)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 20:01

speurneusc schreef:
Vivat schreef:

Nee die krijgen vast geen kachel buiten :D Onze vorige hond is ruim een jaar terug overleden aan kanker en het was sowieso erg stil zonder hond ;)
Toen wij wat stukken over KBH’s hadden gelezen kwamen wij erachter dat ‘voormalig Joegoslavië’ (ik meng mij liever niet in de discussie ‘van wie’ het ras nu is ;) ) een prachtig ras, de Sarplaninac heeft. Omdat ik half Servische ben en familie daar heb had ik hen tijdens een bezoek gevraagd of zij deze honden kennen. Ik wilde ze graag eens in het echt zien. Waarop mijn tante mee op sleeptouw nam en mij deze hond cadeau heeft gedaan. Verkoop praatjes deed haar fokker niet aan. Gewoon komen kijken en zien hoe de honden zijn en ervaren hoe hij ermee werkt.
Ze mag ook binnen in huis hoor maar is liever buiten ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 20:44

speurneusc schreef:
Vivat schreef:

Ik snap best dat er voorheen in de discussie wat zorgen waren over dit soort dieren in Nederland. Maar dit gaat nu direct over een persoon en dit is wel echt neerbuigend en betuttelend. Ze hoeft zich niet te verantwoorden, dit zijn haar zaken.

Leuk dier hoor! Aan mij niet besteed. Nu woon ik in een appartement en zijn we ook echt te druk zo’n dier correct te begeleiden. denk ook dat ik de kennis niet in pacht heb. Maar dat kun je leren onder goede begeleiding. Was ooit een volg topic van ik geloof een stel dat een koppeltje heeft van dit ras die hiervoor ook een ander soort ras hadden. Geloof dat dat uitstekend gaat omdat ze echt hun best deden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:04

Wintu schreef:

Waarom iemand een hond kiest, is zijn eigen zaak. Niet de jouwe, we vragen of oordelen ook niet waarom jij een chihuahua neemt of wel, snap niet waarom je je met haar van keuze bemoeit.

gaat geen ene moer om haar keuze ras, tis mooie hond en zal idd geweldige familiehond zijn, maar om genoemde positieve gebruik van dit soort (wat beweert wordt dat dat type hond als enige perfect is daarvoor) ik weerleg alleen dat andere rassen hetzelfde kunnen.

Enige voordeel van zo'n ras ten opzichte van genoemde rassen die waken en waarschuwen is, dat ze gezien hun postuur het tegen een wolf op kunnen nemen, waar een dh, mechelaar het dan aflegt (waar we weer bij het thema hondengevechten uitkomen) want qua maat kan een volwassen wolf in goede conditie best groot uitvallen.

Vivat

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:59

Nee dit ras zal in een appartement niet gelukkig worden. Ze heeft echt de ruimte nodig.
Speurneusc mijn ervaring is dat ze echt heftig op wolven (in de omgeving) reageren, dan gaat er echt een knop om. Ook als de kippen in paniek zijn reageert ze daar heftig op, onze vorige honden keken er niet naar om of zagen de kippen als ‘lopende lunch’ >;) . Maar misschien doen andere honden rassen dat ook. Dat weet ik niet, ik heb niet met alle andere rassen ervaring. Hiervoor alleen ‘verwarde herplaatsers’ gehad :=

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 00:03

Wat betreft megastallen, die dieren zitten hermetisch afgesloten van de buitenwereld. De kans dat die door een wolf gepakt worden is haast onmogelijk.
Juist de boeren en hobby mensen die hun dieren buiten houden zijn de sjaak.
En dan menen de pro wolf mensen dat wij onze dieren dan maar moeten opsluiten als hekwerk niet voldoende is. Hoe krom zijn die mensen? De wolf moet vrij zijn en wij moeten de dieren maar 24/7 in een stal zetten of op een klein stukje wei met meer beveiliging dan het Pieter Baan centrum.
En dan wel op stal met sprinkler systeem ivm brand.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 00:19

Ja maar mensen doden meer dieren dan wolven.
Ja maar wolven waren hier eerder.
Ja maar dat is de natuur.

Dat dit alles tegen het welzijn van onze dieren gaat maakt de pro wolfers geen zak uit.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 00:20

Op tv oost is korte docu over de wolf te zien.
“Het spoor van de wolf.”

https://youtu.be/whwRW0jMdDo

Volgens mij is deze al eerder uitgezonden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 00:24

Onali schreef:
Ja maar mensen doden meer dieren dan wolven.
Ja maar wolven waren hier eerder.
Ja maar dat is de natuur.

Dat dit alles tegen het welzijn van onze dieren gaat maakt de pro wolfers geen zak uit.

Ik.ga bv op Facebook de discussie ook niet meer aan.
Ze snappen niet eens hoeveel een omheining is. Overal hebben ze een weerwoord op en ik ben er klaar mee.
Ergens hoop ik dat er heel binnenkort een hond of peuter uit een tuin gepakt wordt. Misschien dat mensen dan wakker worden

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 00:37

De buurman van de gebeten schapenhouder, week later is ie nog zwaar onder de indruk van wat ie zag.
Bron: Nieuwe Oogst

https://youtu.be/1xcoJ_HocBE

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 06:50

Mocht de wolf ooit hier in de buurt komen, krijgen mijn schapen deze banden om.........
Je hebt ze ook met stroom. Wolven grijpen ze bij de keel en dit kan de schapen beschermen en de wolven leren dat schapen geen goede prooi zijn

https://www.schapendokter.nl/anti-wolven-halsband.html

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 07:22

Volgens mij is al achterhaald dat wolven ze bij de keel grijpen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 07:23

janouk schreef:
Mocht de wolf ooit hier in de buurt komen, krijgen mijn schapen deze banden om.........
Je hebt ze ook met stroom. Wolven grijpen ze bij de keel en dit kan de schapen beschermen en de wolven leren dat schapen geen goede prooi zijn

https://www.schapendokter.nl/anti-wolven-halsband.html

Volg jij überhaupt wat er allemaal gebeurd?

Bar weinig dieren worden gepakt door de keelgreep.
Het gros wordt van achteren gegrepen en gaat dood door bloedverlies, shock of overleeft.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 07:26

Onali ik snap dat het je hoog zit.
Maar je toon is vaak erg boos en zoals nu een beetje onnodig

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 08:09

Lanoca schreef:
Raineri schreef:

En er zijn helaas genoeg debielen die maar wat graag het beest van dichtbij bekijken wat dit in de hand speelt.

zie dat Rijksoverheid adviseert ruimte te geven, langzaam naar achteren te gaan en wanneer het dier dichterbij komt luid te spreken en gebaren te maken. No Gos zijn de wolf achterna te gaan te lokken of weg te rennen. Klinkt logisch. In dit moment, denk dat als ik er echt sta het anders zal zijn.

Zijn dingo’s echt zo’n groot probleem? Zie een beetje zelfde soort berichtgeving over de dingo als de wolf. Met als trigger vooral dat ze moediger zijn geworden door voeren..

Voor zowel de dingo als het slachtoffer een probleem .

https://www.theguardian.com/australia-n ... on-rangers

Deze 24 jarige is door dat iemand haar met een 4WD de ze in is gereden gered. En de dingo is een stuk kleiner dan de wolf.

Maar als de oorzaak van aanvallen op deze wijze komt doordat de mens niet op een juiste manier heeft gehandeld in het verleden. Hebben we dan niet te maken met een gedragsprobleem vanuit onze kant? Moeten wij niet gewoon beter handelen op het moment dat we er eentje tegenkomen. Dus niet voeren, geen contact zoeken, etc. Het is wel een beetje lüllig voor die beesten. Met deze informatie maak ik me meer zorgen over de achteloze aard van sommige mensen dan het potentiële gedrag van dingo’s/wolven naar mensen toe in hun territorium.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 08:55

En hoe los je dan de acute confrontatie met de Wolf of Dingo op? Door je excuses voor je gedrag uit het verleden aan te bieden?