Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 13:41

Stond vanmorgen een hybride Lynk&Co 01 op de parkeerplaats bij het hotel met Belgisch kenteken.

De site van die auto is 100% blurpmarketing.
Als je dóórzoekt en je huiswerk maakt is het ding helemaal niet zuinig, lóódzwaar voor een auto met weinig ruimte en beperkt laadvermogen.
Garantie en info over batterij plaatst groene duurzaamheid in een schril licht: Een prima Mercedes van 30 jaar oud die nog een paar ton kms te bieden heeft is te kust en te keur te koop. Hoeveel nieuwe Linkdingen is dat???

En een oude Mercedes diesel loop nog op plantaardige olie ook met schone uitstoot; stúk schoner dan het Linkding op benzine.

@DuoPenotti Dat weet hier iedereen. Ook dat het schoner is. We hebben dat járen gedaan in oudere Mercedes motoren. Ook hergebruik van afgewerkte frituurolie.
Dit is echter belastingontduiking en omdat het i.t.t. rode diesel niet makkelijk te controleren is onderweg is de prijs van zonnebloemolie hier gekoppeld aan diesel.
Geeft aan dat het mileu totaal ondergeschikt is aan belastingopbrengst.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 11-03-22 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 10487
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 13:42

Huertecilla schreef:
@waterstof verdiep je daar wat meer in wellicht? Er ríjden al auto op rond. Kan je gewoon kopen zelfs. De Toyota zou ik zó willen hebben wat praktsche bruikbaarhed betreft. Zelfs het beperkte netwerk heeft meer beschikbaarheid dan het opladen hier.
De branstofcellen zijn veiliger dan de EV batterijen; díe kunnen chemisch ´op hol´ gaan, de waterstofcel niet.


Is dat zo? Want je rijdt wel met een tank waterstof onder hoge druk rond. Natuurlijk zijn ze net als reguliere brandstoftanks zo goed mogelijk beschermd maar ik weet niet of ik zou stellen dat die brandstofcellen veiliger zijn. Bovendien bevat een waterstof auto ook gewoon een accu; al is deze wel kleiner. Dus risico’s zijn er ook gewoon bij een waterstof auto, al dan niet iets andere risico’s dan bij een EV. Gok dat er qua gewicht tussen waterstof auto en EV ook niet echt een verschil zit.

Waterstof is wbt energie minder efficiënt door het verlies bij de overgang van gas naar elektra etc. En waterstof is op dit moment niet heel sustainable te maken én duurder dan elektriciteit. Dus ik denk niet dat waterstofauto’s echt aan gaan slaan. Als de infrastructuur op orde is en de accu wetenschap verder is heeft de EV gewoon meer voordelen. bij andere voertuigen is die balans anders dus ik denk dat bijv voor vrachtwagens of bijv schepen/vliegtuigen waterstof wellicht wel aanslaat.

Bovendien heeft de EV wbt gebruikers al een paar streepjes voor (beter aangeslagen) en dat is lastig om te draaien qua consumenten houding gezien ook EVs snel verbeteren.

Maar goed, dan gaan we al te diep op een ander onderwerp in ;).

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 13:51

IMANDRA schreef:
Gok dat er qua gewicht tussen waterstof auto en EV ook niet echt een verschil zit.
.


Klopt. Dat is lood om oud ijzer dus. Geen plus geen min.
Alleen het snelle tanken vs opladen is het grote praktische verschil.

Zou daarom nóg liever een ICE op waterstof rijden. Is ook nog eens een derde lichte dus veiliger.

Tot die tijd echter....
Was vorige week in Granada om naar twee oude Mercedes diesels te kijken maar dat liep onverwacht anders.
Nu hopelijk volgende week.
Oud genoeg om op historisch kenteken te zetten en dan mag je er ook mee in schone zones.
Tot die tijd echter.... Haal Málaga vriendin zondag van vliegveld. Auto in haar garage en met combi OV en E-scooter uit. Dat blijft ook met ´vuile´ ICE auto mogelijk.

tamary

Berichten: 30493
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 13:57

Waterstof gaat inmiddels naar 70-80% van de energie die het kost om te maken, maar het blijft een vloeibare accu en die hebben altijd verlies. Er zijn ontwikkelingen met ammoniak mix, maar de algemene bottleneck blijft hoeveel energie er genereerd kan worden voor al deze mooie verhalen. Zolang we blijven proberen om de energieproductie op te trekken naar de vraag, kan je het hele groene en duurzame verhaal zeker wel vergeten. Omschakelen naar hoeveel energie kunnen we redelijkerwijs produceren en wanneer. Daar productie op aanpassen. Dat is een stuk omdenken waar de politici in elk geval niet mee bezig zijn (en de consumenten programma's ervoor zijn druppel op gloeiende plaat). En gaat ook niet gebeuren aangezien daar geen winst uit komt en het niet aan de consument te verkopen is.
Zolang "groen" eigenlijk enkel greenwashing is, gaat er geen milieuwinst/CO2 besparing van komen.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 14:12

tamary schreef:
Zolang "groen" eigenlijk enkel greenwashing is, gaat er geen milieuwinst/CO2 besparing van komen.


_/-\o_ _/-\o_

Hergebruik van afgewerkte frituurolie is wel ´groen´ doch geen enkel realistisch massalternatief.

Idem een gasgenerator op hout van ongevallen dode bomen voor mijn oude zijspan. Die generatoren zijn zelfs nieuwgemaakt te koop en ik heb dode bomen genoeg maar wederom geen massalternatief.

Opvallend genoeg zijn beiden illegaal. Moet je officieel laten homologeren en daana heb je het probleem van belasting.

Afbeelding

IMANDRA

Berichten: 10487
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 14:17

Huertecilla schreef:
IMANDRA schreef:
Gok dat er qua gewicht tussen waterstof auto en EV ook niet echt een verschil zit.
.


Klopt. Dat is lood om oud ijzer dus. Geen plus geen min.
Alleen het snelle tanken vs opladen is het grote praktische verschil.

Zou daarom nóg liever een ICE op waterstof rijden. Is ook nog eens een derde lichte dus veiliger.

Tot die tijd echter....
Was vorige week in Granada om naar twee oude Mercedes diesels te kijken maar dat liep onverwacht anders.
Nu hopelijk volgende week.
Oud genoeg om op historisch kenteken te zetten en dan mag je er ook mee in schone zones.
Tot die tijd echter.... Haal Málaga vriendin zondag van vliegveld. Auto in haar garage en met combi OV en E-scooter uit. Dat blijft ook met ´vuile´ ICE auto mogelijk.


Je realiseert je dat een groot deel van het gewicht bij een waterstofauto door de verstevigde waterstoftank komt he? Dus een ICE op waterstof, daarvan zou ik denken dat deze dus niet per se lichter is.


tamary schreef:
Waterstof gaat inmiddels naar 70-80% van de energie die het kost om te maken, maar het blijft een vloeibare accu en die hebben altijd verlies. Er zijn ontwikkelingen met ammoniak mix, maar de algemene bottleneck blijft hoeveel energie er genereerd kan worden voor al deze mooie verhalen. Zolang we blijven proberen om de energieproductie op te trekken naar de vraag, kan je het hele groene en duurzame verhaal zeker wel vergeten. Omschakelen naar hoeveel energie kunnen we redelijkerwijs produceren en wanneer. Daar productie op aanpassen. Dat is een stuk omdenken waar de politici in elk geval niet mee bezig zijn (en de consumenten programma's ervoor zijn druppel op gloeiende plaat). En gaat ook niet gebeuren aangezien daar geen winst uit komt en het niet aan de consument te verkopen is.
Zolang "groen" eigenlijk enkel greenwashing is, gaat er geen milieuwinst/CO2 besparing van komen.

Ik denk dat het onder aan de streep best meevalt. Als men inzet op verduurzamen van huizen inclusief zonnepanelen (richting CO2-neutraal) dan is er dus minder energie nodig voor huizen. Stel je houdt de productie hetzelfde (omgezet naar groen, uiteindelijk), of schroeft die iets op, dan heb je energie 'over' zodat elektrische auto's kunnen rijden. En dat is zonder rekening te houden met een EV die je bij je eigen woning oplaadt (waar rekening mee gehouden kan worden qua zonnepanelen).

Maar dat omdenken wat je zegt is wel nodig denk ik. Er zijn zo veel "schuifjes' op het 'bord' rondom energie waar je aanpassingen in kan doen (besparen, meer opwekken, anders opwekken, etc), en ik denk dat de politiek er nog te zwart-wit naar kijkt. Veel consumenten ook trouwens.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 14:42

IMANDRA schreef:
denk dat de politiek er nog te zwart-wit naar kijkt.


Hint; biodiesel is illegaal tenzij tegen gekoppelde prijzen aan de pomp gekocht. Dat het schoon is, is irrelevant: Het is belastingontduiking.

Het gaat ´de politiek´ helemaal niet om eco maar om politiek draagvlak en de staatskas.
Is ook glashelder bij EVs: De vervuiling is alleen maar élders en in totaal zelfs een grotere eco-belasting.

Wat de áárde betreft zijn pandemieën en idiote prijsspeculaties groener dan wát ook ;)

Net helemaal in een déuk gelegen nav e-fiets:
Mijn zoon stuurt me marketing van de nieuw Ducati Futa compleet met de fan art _O-
Past perfect bij mijn manga-thema cabriootje en daarom stuurde hij het, ook al weet hij dat ik never ever een dergelijk electrische meetrap-brommer ga aanschaffen.

IMANDRA

Berichten: 10487
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 14:52

Uhm nee, EV's zorgen niet voor een grotere eco-belasting. Zelfs in de huidige staat nog niet. Neem je het complete leven van een EV vs. ICE, dan is een EV flink milieuvriendelijker. En bij een EV zit bovendien nog veel vooruitgang in het verschiet, bij een ICE amper.

Maar, eens, als biodiesel een goede oplossing zou zijn, en schoon, en rendabel (want dat blijft uiteraard belangrijk) dan zou de politiek daar ook naar moeten kijken. Ik ben er verder niet bekend mee dus een mening over wel/niet inzetten ga ik me niet aan wagen.
(al denk ik wel dat als het zo'n goede oplossing zou zijn, dit balletje wel meer opgegooid zou worden door partijen als groenlinks)

tamary

Berichten: 30493
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:17

Imandra : je vergeet hoeveel energie er vast zit in de technologie die daar bij hoort, naast grondstoffen (schaars!) en het blijven hokjes denken om oplossingen te verzinnen op basis van : "verder zoals gewend, maar met andere energiebron".
Alle oplossingen voor nieuw bv zijn active opties met allerlei technische snufjes, geen passieve opties die op zichzelf staan en bv ook weinig nodig hebben aan materialen of onderhoud. Woonvormen als earthships bv krijg je amper van de grond, high tech versie traditionele blokkendoos wel. Als er geen geld in zit, zowel bouw als onderhoud als gebruik, is het niet interessant. En dat terwijl er tegelijk aan alle kanten gewaarschuwd wordt voor cyberaanvallen en storingen in het stroomnet (dan gaan je zonnepanelen ook in staking). Kromme denkwijze en dus funest voor de duurzaamheid, waarvan de definitie zoals de overheid die ziet al ronduit onzinnig is als je gebruikte grondstoffen eindig zijn, lange levensduur essentieel is en daarboven op energie niet te recyclen is, wat energie een essentieel component maakt waar we schreeuwend tekort aan gaan krijgen in een circulaire economie. Dat maakt zo'n economie dus niet van de grond te krijgen. ( https://www.lowtechmagazine.be/2018/07/ ... fbouw.html )


EV Vooruitgang heeft zo zijn eind en wat er aan vooruitgang geboekt is, is meer verdwenen in meer gewicht, veiligheidsopties, snelheid (grote energievreter) en comfort/luxe. De claims heb ik al voorbij zien komen en ze zijn eigenlijk ook wel allemaal onderuit gehaald.
https://www.lowtechmagazine.be/2010/05/ ... -auto.html
Snelheid vreet energie :
https://www.lowtechmagazine.be/2008/10/snelheid.html
Citaat:
Als we de gemiddelde snelheid van alle vervoersmiddelen halveren, zou het globale brandstofverbruik met 75 procent dalen.
&
Een auto heeft 8 keer meer vermogen nodig om 2 keer zo snel te rijden

Basis natuurkunde maakt het niks uit wat we denken te kunnen uitvinden om dingen te doen. Als het natuurkundig niet kan, wordt het geen werkende uitvinding en blijft het enkel een mooi praatje/animatie waar graag geld in verdwijnt.

We zijn al met al meer bezig met efficientie, aerodynamica, etc. de laatste druppel energie uit een brandstof/energiebron te persen dan dat we iets echt nieuws uitvinden. Linksom of rechtsom lopen we tegen dezelfde natuurkundige wetten op en willen we niet het optimale kiezen als die bv langzamer reizen betekent.

Qua uitvindingen : enkel mooie animaties? = geen werkend prototype, maar enkel geldklopperij.
Laatst bijgewerkt door tamary op 11-03-22 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 40784
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:18


Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:20

IMANDRA schreef:
Uhm nee, EV's zorgen niet voor een grotere eco-belasting. Zelfs in de huidige staat nog niet. Neem je het complete leven van een EV vs. ICE, dan is een EV flink milieuvriendelijker. En bij een EV zit bovendien nog veel vooruitgang in het verschiet, bij een ICE amper.


Vergeet de eco-last van de accus niet.
Daarbij heb ik net eens over de morele problemen van de conflictmijnen.
Helaas is de huidige accuchemie niet geschikt voor veel grotere schaal noch duurzaam.
Het enige ´verschiet´ is de limiet van grondstoffen, wat het enige echt groene minder energieverbruik maakt. Met de trapperfiets op vakantie in Drenthe ipv naar Zanzibar vliegen. Scheelt ook oeieoeioei-mutáties importeren :D

8nnemiek

Berichten: 45269
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:26

We weten in ieder geval waar we onze oude brandstofauto's rond 2030 kunnen dumpen die niemand in Nederland dan nog wil. Naar Spanje ermee :)) :')

Ik weet inderdaad dat er al waterstof auto's zijn. Er zijn in Nederland maar liefst 7 vulpunten, en er rijden al zo'n 300 waterstof auto's rond :') Tegenover 250.000 volledig elektrische personenauto's.
Dat tanken vind ik juist een enorm nadeel. Kun je ook nog eens een half uur rijden om naar een tankstation te gaan. Nu plug ik het ding in als hij aan het eind van de week leeg is, en 's morgens haal ik de stekker eruit en rij ik weg.
Bergen zijn trouwens niet zo'n enorm groot probleem als dat je ervan probeert te maken. Een elektrische auto laadt namelijk de accu bij als je bergaf rijdt of remt. Dus de kans is groot dat je met een volle accu beneden aan komt :Y)

Een EV is trouwens véél milieuvriendelijker dan een ICE, zelfs al wek je de stroom op via een kolencentrale. Via wind-en zonneenergie is het natuurlijk nóg veel schoner.
En kobalt (wat trouwens ook nodig is voor het raffineren van olie/maken van benzine) zal in de toekomst niet meer gebruikt worden in accu's, Tesla heeft al kobaltvrije accu's ontwikkeld.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:44

tamary schreef:
Basis natuurkunde maakt het niks uit wat we denken te kunnen uitvinden om dingen te doen. Als het natuurkundig niet kan, wordt het geen werkende uitvinding en blijft het enkel een mooi praatje/animatie waar graag geld in verdwijnt.

We zijn al met al meer bezig met efficientie, aerodynamica, etc. de laatste druppel energie uit een brandstof/energiebron te persen dan dat we iets echt nieuws uitvinden. Linksom of rechtsom lopen we tegen dezelfde natuurkundige wetten op en willen we niet het optimale kiezen als die bv langzamer reizen betekent.

Qua uitvindingen : enkel mooie animaties? = geen werkend prototype, maar enkel geldklopperij.


wederom _/-\o_ _/-\o_

Heb een stapeltje boeken over vroege wereldreizen met motorfietsen. Sinds de viercilinders van Henderson tot Nimbus voor ww2 zijn we er wat reizen en energieverbuik niet op vooruit gegaan. Zelfs dat snelheid is relatief want met grenzen, bureaucratie, conflicten is het er én niet veiliger én niet sneller op geworden om over land ver te reizen. Die jongens hadden het 100 - 80 jaar geleden mákkelijker dan wij nu!!!
Het enige wat er een makkelijker factor bij is het internet. Nú kan de wereldreiziger bijna direct contatct maken met de achterban over de hele wereld. Toen was dat de bepaald niet overal laat staan ´on line´ bij de achterban beschikbare telegraaf. En díe factor heeft niets met zuiniger mobiliteit van doen.

De Nimbus 4-cil is trouwens een ´perfect´ voorbeeld van jouw opmerking over animaties en geldklopperij.
Op de roem van de klassieker is er al járen een electrisch Nimbus project. Pure misleiding en oplichting.

Het Lynk-ding wat ik eerder noemde is op zich wel bonafide maar gewoon van geen kant realistisch meer eco. Wel péperduur. Wat míj betreft mag je dat onder misleiding schuiven.

IMANDRA

Berichten: 10487
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:47

Huertecilla schreef:
IMANDRA schreef:
Uhm nee, EV's zorgen niet voor een grotere eco-belasting. Zelfs in de huidige staat nog niet. Neem je het complete leven van een EV vs. ICE, dan is een EV flink milieuvriendelijker. En bij een EV zit bovendien nog veel vooruitgang in het verschiet, bij een ICE amper.


Vergeet de eco-last van de accus niet.
Daarbij heb ik net eens over de morele problemen van de conflictmijnen.
Helaas is de huidige accuchemie niet geschikt voor veel grotere schaal noch duurzaam.
Het enige ´verschiet´ is de limiet van grondstoffen, wat het enige echt groene minder energieverbruik maakt. Met de trapperfiets op vakantie in Drenthe ipv naar Zanzibar vliegen. Scheelt ook oeieoeioei-mutáties importeren :D



Die vergeet ik niet. Die zijn natuurlijk onderdeel van een totaal leven van auto's, dus in de vergelijking zitten die erbij.

Daarbij hebben jij en tamary beide die zwart-wit visie wbt. de accu's. Je gaat uit van de huidige standaard met de huidige standaard aan grondstoffen die nodig zijn, maar wetenschappers zijn bezig met allerlei andere verbindingen en bijv. Kobalt flink verminderen in die accu of zelfs weg proberen te laten. Dat is die vooruitgang waar ik op doelde.

@Tamary: Waarom is het een probleem om verder te gaan zoals we gewend zijn maar dan met een duurzamere energiebron? (zoals gewend qua gebruik bedoel ik, want je ziet dat we qua voedsel ook al toegaan naar duurzamere alternatieven / minder vlees).

En je hebt gelijk dat er geld in moet zitten. Maar ik ben er wel van overtuigd dat als iets goed en rendabel is, dat geld er wel uit te halen is. Vind de mogelijkheid voor cyberaanvallen ook geen reden om bijv. slimme techniek rondom zonnepanelen dan maar te laten. Ik ben het ook niet per se eens met dat we een tekort gaan krijgen aan energie. Want je ziet dat techniek zuiniger wordt dus om dezelfde levenswijze te bewerkstelligen heb je minder energie nodig. De 'overige' energie wordt dan elders gebruikt, dus waarom zou de netto vraag naar energie alleen maar verdere stijgen? Dat ligt geheel aan hoe gebalanceerd men de energietransitie ingaat.

Hoe dan ook, duurzamer leven is de toekomst en we moeten af van fossiele brandstof. Is de huidige standaard van duurzaam leven perfect? Nee, maar het is onzin om te wachten tot het perfect kan en dán pas over te stappen. Dan zijn we echt te laat.

Wbt vooruitgang rondom EV's: natuurlijk heeft alles een einde qua vooruitgang. Maar bij EV's is dat einde nog lang niet in zicht. Je linkt artikelen uit 2008 en 2010, maar je realiseert je dat er echt veel vooruitgang is geweest in de afgelopen 12-14 jaar? Je artikelen noemen een range van 160km in 1900. De Mercedes EQS kan bijv al ±760km rijden op 1 lading. En dat zijn nog lithium-ion batterijen, en er zitten andere type batterijen aan te komen die efficiënter, duurzamer én lichter zijn. Nieuwe ontwikkelingen komen er dus wel aan. Dat er tegelijkertijd ook naar efficiëntie en aerodynamica gekeken wordt is toch alleen maar goed?

tamary

Berichten: 30493
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:54

Jij gaat dus uit van 1 een werkelijk toepasbaar alternatief voor fossiel en 2 het kunnen stoppen van jevons paradox.

IMANDRA

Berichten: 10487
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:58

Ik ga helemaal niet uit van 1 enkel toepasbaar alternatief. Ik noemde een voorbeeld, maar ik denk dat we in de toekomst moeten werken met diverse alternatieven om fossiele brandstof te vervangen.

En wbt. de paradox, ik denk dat de stijging in energiebehoefte flink minder stijl is dan soms wordt gedacht. Aan de ene kant zijn we bezig met innovatie die meer stroom kost (techniek, auto's) aan de andere kant zijn we ook flink bezig met het bezuinigen van benodigde energie (bijv. huizen). Of de vraag gelijk blijft zullen we zien, maar exponentieel verhogen? Ik betwijfel het. Maar we zien vanzelf wie van ons gelijk krijgt :).

Op zich vind ik het persoonlijk ook geen probleem om netto meer energie te verbruiken als we die energie op een duurzame manier opwekken.

tamary

Berichten: 30493
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:04

IMANDRA schreef:
Op zich vind ik het persoonlijk ook geen probleem om netto meer energie te verbruiken als we die energie op een duurzame manier opwekken.

Waar wil je dat neerzetten?
https://www.lowtechmagazine.be/2015/12/ ... uimte.html
Citaat:
Kunnen geïndustrialiseerde landen grotendeels of volledig op hernieuwbare energie draaien? Nee, want daar is niet genoeg plaats voor. Het nieuwste boek van Vaclav Smil maakt brandhout van de toekomstscenario's van veel wetenschappers en milieuorganisaties. Om hernieuwbare energieproductie een realiteit te maken, moet het energieverbruik met minstens een factor 10 tot 100 omlaag.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:05

8nnemiek schreef:
Kun je ook nog eens een half uur rijden om naar een tankstation te gaan.


Er zijn ook mensen die onderweg tanken :)*


Verder is wat jij schrijft herhalen van misleidende EV marketing.

ík roep; Redt een paar kinderen in de Kongo en rij nog een jaar langer ICE :D
Ben verder al 22 jaar bezig met én minder energeverbruik én meer écht duurzaam/ CO2 neutraal. Idem minder afval, minder waterverbruik et.

Ok, we zijn het eens dat we het niets eens zijn.

Terug naar de éffing brandstofprijzen die zó snel stijgen/veranderen dat elke strategische beslissing over ander voertuig koffiedik kijken inhoudt.

En dat werkt idioot door: Vriendin maakt als vriendendienst af en toe een lemon-merengue taart voor de venta hierachter en de pure kosten zijn over alleen 2022 maar liefst 50% gestegen.

IMANDRA

Berichten: 10487
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:13

tamary schreef:
IMANDRA schreef:
Op zich vind ik het persoonlijk ook geen probleem om netto meer energie te verbruiken als we die energie op een duurzame manier opwekken.

Waar wil je dat neerzetten?
https://www.lowtechmagazine.be/2015/12/ ... uimte.html
Citaat:
Kunnen geïndustrialiseerde landen grotendeels of volledig op hernieuwbare energie draaien? Nee, want daar is niet genoeg plaats voor. Het nieuwste boek van Vaclav Smil maakt brandhout van de toekomstscenario's van veel wetenschappers en milieuorganisaties. Om hernieuwbare energieproductie een realiteit te maken, moet het energieverbruik met minstens een factor 10 tot 100 omlaag.


We hoeven hierbij niet binnen landsgrenzen te denken. We hebben immers een EU. Bovendien wordt hier enkel naar 4 opties gekeken, laten we ons daar vooral niet op vastbijten. En ik ben verder geen expert of zo dus ik kan geen antwoord geven op waar we wat dan moeten neerzetten. Maar ik kijk er wel een stuk optimistischer naartoe dan jij.

Heb je ook bronnen die niet van lowtechmagazine komen, haha ;)?


Huertecilla schreef:
8nnemiek schreef:
Kun je ook nog eens een half uur rijden om naar een tankstation te gaan.


Er zijn ook mensen die onderweg tanken :)*


Verder is wat jij schrijft herhalen van misleidende EV marketing.


Als je een lader aan je huis / voor je huis hebt is dit dus niet nodig voor de gemiddelde Nederlander. Met meer laadpalen op parkeerplaatsen wellicht ook niet.

En welke misleidende EV Marketing?

8nnemiek

Berichten: 45269
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:30

Inderdaad, wélke misleidende EV marketing?

En als jullie het hebben over 'de laatste druppel energie uit een energiebron persen' dan zie ik toch echt de brandstofmotor voor me, waar ze al honderd jaar aan sleutelen en nog steeds geen hoger rendement mee halen dan 30%. De rest is warmteverlies etc, je stookt letterlijk voor de vogeltjes met een brandstofmotor. Los van alle vervuiling die je de lucht in blaast.

Huertecilla schreef:
ík roep; Redt een paar kinderen in de Kongo en rij nog een jaar langer ICE :D

Je weet dat er véél meer mensen overlijden aan oa longproblemen doordat ze bij raffinaderijen in de buurt wonen? Dit is wereldwijd een enórm probleem.

Wat dat onderweg tanken betreft, dan moet je al mazzel hebben om net langs het goedkoopste tankstation in de buurt te komen. En al helemaal als er nauwelijks tankstations zijn zoals bij waterstof momenteel.

Gnome
Berichten: 8763
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 18:11

Weet iemand de huidige diesel prijs in Duitsland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 18:18

ingedebruijn schreef:
Weet iemand de huidige diesel prijs in Duitsland?

€2,30

Gnome
Berichten: 8763
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 18:46

Spenk schreef:
ingedebruijn schreef:
Weet iemand de huidige diesel prijs in Duitsland?

€2,30


Nog erger dan hier dus :')

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 19:21

IMANDRA schreef:
En welke misleidende EV Marketing?


Vrijwel alles over/omtrent EV.

Zij/jullie en ik zijn het oneens. Daar hoeven we verder niet over door te gaan.
Juliie hebben verder EV dus geen punt met de stijgende brandstofprijzen. Top voor jullie.

Daarop overgaan is voor de meesten een strategische beslissing die een investering vraagt. Bijna altijd een financiële verplichting en dat in deze hoogst onzekere tijden.
Ík heb dat liggen (nu ja in cryptos) en hou de vinger aan de pols zonder énige voorkeur, doch een voor míj economisch én/of praktisch omslagpunt ligt nog niet in het verschiet.

Wat ík doe is minder rijden door slimmer/meer ritten te combineren, nog wat bewuster zuiniger rijden, bij de coöp tanken door beter plannen, opgeleukte frituurolie bijmengen in de 4x4.
Wellicht een andere auto kopen, maar dat is dan geen EV.

Kijk en die frituurolie van de locale venta is voor de meesten net zo haalbaar als overschakelen naar EV: Niet dus.

Voor werk kan je nauwelijk minder rijden, dus blijft daarvoor bewust zuíniger rijden over. Vooral rustiger accellereren, anticiperen/slim remmen en... langzamer rijden levern verrassend veel extra kms per lietr op.
Nu is tijd ook geld dus ook dát is een persoonlijk verschillend economisch sommetje; tijdverlies versus brandstofwinst.


Op het overheidsfront is het volstrekt onbegrijpelijk.
De EU leiders bij elkaar in Versailles hebben de energieprijzen op de agenda en het helder blínkende lógische is dat er gezamelijk als EU voor alle landen ingekocht wordt. Maar ja, dat is niet in het belang van de energieboeren die er hoogst winstgevend mee speculeren. Niet waarschijnlijk dat de politici het eens worden in het belang van hun burgers; óns -O-

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 20:49

EV reality check:
Ik weet niet hoe het bij jullie is daar in NL maar de onderstaande advertentie is representatief voor wat je hier voor je Euros aan EV koopt aan de ónderzijde van de jong gebruikt markt.

https://www.coches.net/smart-fortwo-60k ... -covo.aspx

Let wel, ´contant´ betaal je meer want je moet wel een deel van wat aan financieringsverplichting misgelopen wordt compenseren. Omgekeerde wereld maar nu normaal.
Veder tussen haakjes want je mág niet meer dan 2500 contant aan een bedrijf betalen. Meer moet je met een electronisch spoor overmaken :=

Nieuw kopen op korte termijn? _O- _O- Sterkte.

Zoals ik al eerder opmerkte ben ik héél benieuwd naar hoe de gebruikt markt zich gaat ontwikkelen. Op het moment zit er hier nu núl omloop in. Iedereen houdt blijkbaar éven de adem in. De locale tweede hands verkoper heeft zijn dochter halve dagen in de toko staan en rijdt nu zelf op een vrachtwagen...
Alleen de diefstal van oudere doorsnee autos gaat onverminderd door.
Diefstal van katalystoren neemt toe met de prijzen van Palladium, Rhodium en Platina. Ook dat door speculatie ivm de Russische invasie.