Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Huertecilla schreef:@waterstof verdiep je daar wat meer in wellicht? Er ríjden al auto op rond. Kan je gewoon kopen zelfs. De Toyota zou ik zó willen hebben wat praktsche bruikbaarhed betreft. Zelfs het beperkte netwerk heeft meer beschikbaarheid dan het opladen hier.
De branstofcellen zijn veiliger dan de EV batterijen; díe kunnen chemisch ´op hol´ gaan, de waterstofcel niet.
IMANDRA schreef:Gok dat er qua gewicht tussen waterstof auto en EV ook niet echt een verschil zit.
.
tamary schreef:Zolang "groen" eigenlijk enkel greenwashing is, gaat er geen milieuwinst/CO2 besparing van komen.
Huertecilla schreef:IMANDRA schreef:Gok dat er qua gewicht tussen waterstof auto en EV ook niet echt een verschil zit.
.
Klopt. Dat is lood om oud ijzer dus. Geen plus geen min.
Alleen het snelle tanken vs opladen is het grote praktische verschil.
Zou daarom nóg liever een ICE op waterstof rijden. Is ook nog eens een derde lichte dus veiliger.
Tot die tijd echter....
Was vorige week in Granada om naar twee oude Mercedes diesels te kijken maar dat liep onverwacht anders.
Nu hopelijk volgende week.
Oud genoeg om op historisch kenteken te zetten en dan mag je er ook mee in schone zones.
Tot die tijd echter.... Haal Málaga vriendin zondag van vliegveld. Auto in haar garage en met combi OV en E-scooter uit. Dat blijft ook met ´vuile´ ICE auto mogelijk.
tamary schreef:Waterstof gaat inmiddels naar 70-80% van de energie die het kost om te maken, maar het blijft een vloeibare accu en die hebben altijd verlies. Er zijn ontwikkelingen met ammoniak mix, maar de algemene bottleneck blijft hoeveel energie er genereerd kan worden voor al deze mooie verhalen. Zolang we blijven proberen om de energieproductie op te trekken naar de vraag, kan je het hele groene en duurzame verhaal zeker wel vergeten. Omschakelen naar hoeveel energie kunnen we redelijkerwijs produceren en wanneer. Daar productie op aanpassen. Dat is een stuk omdenken waar de politici in elk geval niet mee bezig zijn (en de consumenten programma's ervoor zijn druppel op gloeiende plaat). En gaat ook niet gebeuren aangezien daar geen winst uit komt en het niet aan de consument te verkopen is.
Zolang "groen" eigenlijk enkel greenwashing is, gaat er geen milieuwinst/CO2 besparing van komen.
IMANDRA schreef:denk dat de politiek er nog te zwart-wit naar kijkt.
Citaat:Als we de gemiddelde snelheid van alle vervoersmiddelen halveren, zou het globale brandstofverbruik met 75 procent dalen.
&
Een auto heeft 8 keer meer vermogen nodig om 2 keer zo snel te rijden
IMANDRA schreef:Uhm nee, EV's zorgen niet voor een grotere eco-belasting. Zelfs in de huidige staat nog niet. Neem je het complete leven van een EV vs. ICE, dan is een EV flink milieuvriendelijker. En bij een EV zit bovendien nog veel vooruitgang in het verschiet, bij een ICE amper.
tamary schreef:Basis natuurkunde maakt het niks uit wat we denken te kunnen uitvinden om dingen te doen. Als het natuurkundig niet kan, wordt het geen werkende uitvinding en blijft het enkel een mooi praatje/animatie waar graag geld in verdwijnt.
We zijn al met al meer bezig met efficientie, aerodynamica, etc. de laatste druppel energie uit een brandstof/energiebron te persen dan dat we iets echt nieuws uitvinden. Linksom of rechtsom lopen we tegen dezelfde natuurkundige wetten op en willen we niet het optimale kiezen als die bv langzamer reizen betekent.
Qua uitvindingen : enkel mooie animaties? = geen werkend prototype, maar enkel geldklopperij.
Huertecilla schreef:IMANDRA schreef:Uhm nee, EV's zorgen niet voor een grotere eco-belasting. Zelfs in de huidige staat nog niet. Neem je het complete leven van een EV vs. ICE, dan is een EV flink milieuvriendelijker. En bij een EV zit bovendien nog veel vooruitgang in het verschiet, bij een ICE amper.
Vergeet de eco-last van de accus niet.
Daarbij heb ik net eens over de morele problemen van de conflictmijnen.
Helaas is de huidige accuchemie niet geschikt voor veel grotere schaal noch duurzaam.
Het enige ´verschiet´ is de limiet van grondstoffen, wat het enige echt groene minder energieverbruik maakt. Met de trapperfiets op vakantie in Drenthe ipv naar Zanzibar vliegen. Scheelt ook oeieoeioei-mutáties importeren
IMANDRA schreef:Op zich vind ik het persoonlijk ook geen probleem om netto meer energie te verbruiken als we die energie op een duurzame manier opwekken.
Citaat:Kunnen geïndustrialiseerde landen grotendeels of volledig op hernieuwbare energie draaien? Nee, want daar is niet genoeg plaats voor. Het nieuwste boek van Vaclav Smil maakt brandhout van de toekomstscenario's van veel wetenschappers en milieuorganisaties. Om hernieuwbare energieproductie een realiteit te maken, moet het energieverbruik met minstens een factor 10 tot 100 omlaag.
8nnemiek schreef:Kun je ook nog eens een half uur rijden om naar een tankstation te gaan.
tamary schreef:IMANDRA schreef:Op zich vind ik het persoonlijk ook geen probleem om netto meer energie te verbruiken als we die energie op een duurzame manier opwekken.
Waar wil je dat neerzetten?
https://www.lowtechmagazine.be/2015/12/ ... uimte.htmlCitaat:Kunnen geïndustrialiseerde landen grotendeels of volledig op hernieuwbare energie draaien? Nee, want daar is niet genoeg plaats voor. Het nieuwste boek van Vaclav Smil maakt brandhout van de toekomstscenario's van veel wetenschappers en milieuorganisaties. Om hernieuwbare energieproductie een realiteit te maken, moet het energieverbruik met minstens een factor 10 tot 100 omlaag.
Huertecilla schreef:8nnemiek schreef:Kun je ook nog eens een half uur rijden om naar een tankstation te gaan.
Er zijn ook mensen die onderweg tanken![]()
Verder is wat jij schrijft herhalen van misleidende EV marketing.
Huertecilla schreef:ík roep; Redt een paar kinderen in de Kongo en rij nog een jaar langer ICE
IMANDRA schreef:En welke misleidende EV Marketing?