Feminisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:20

Daar ben ik het niet mee eens, de gevolgen zijn hetzelfde..en er is ook hulp voor mannen bij stichtingen als Veilig Thuis etc. En ja hoor, daar worden ze echt wel serieus genomen en geholpen.

Wat er bij Depp gebeurd is onderdeel van een ander probleem imo, mensen veroordelen mensen al direct publiekelijk en nagelen ze aan de schandpaal zonder dat er echt duidelijkheid is over wat er gebeurd is. En dat gebeurd vooral bij zaken waar het het ene woord tegen het andere is en gebrek aan bewijs ontbreekt. Als er daadwerkelijk zo'n tape is dan lijkt het mij dat dat bewijsvoering is en pleit voor zijn zaak. Kan me niet voorstellen dat het niet meeweegt, maar als het wel zo zou zijn dan is dat wel iets wat er mis gaat.

Maar dit is "een scheef patroon" waar er vele van zijn, ook juist van MeToo slachtoffers die niet geloofd worden. Er zitten juist heel veel van dit soort scheve patronen in de maatschappij. Daarom zeg ik dat mensen als mens moeten worden beoordeeld en niet op gender.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:21

Soms kan een fascinatie voor iemand ook wat ver gaan misschien? #justsaying.. :)

Dat vrouwen en kinderen een oorlogsgebied mogen verlaten en mannen moeten vechten, daar kan ook iets van gevonden worden... Iedereen laten vluchten of iedereen laten blijven? Wat zou dan het idee zijn?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:23

Elisa2 schreef:
Shiloh schreef:
Maar het zijn enkel de mannen die het land niet uit mogen. Ik vind dat dus raar.

Ik volg al jaren de strijd van Johnny Depp om gerechtigheid in de farce van zijn ex die alles bij elkaar gelogen heeft. Die zelf overduidelijk de aggressor is geweest. Ik heb zo ontzettend veel met name vrouwen de Revu zien passeren als het om “feministen” aankomt. Ik zei zelf al, natuurlijk geld dit niet voor iedereen, maar het geld voor een hele grote problematische groep wél. En dat is waar ik moeite mee heb. Een grote groep vrouwen die pretenderen gelijkheid te willen, maar ondertussen niet gelijk verantwoordelijk gehouden willen worden voor hun daden. Een man die de gevangenis in moet als die een vrouw slaat, maar niet zo’n watje moet zijn als een vrouw hem slaat. Dat idee zit bij heel veel mensen héél diep geworteld. Als je hoort hoe zij hem belaagde en bejegende, daar gaan je haren kaarsrecht van overeind staan. En dat wicht wordt dan gesteund door het gros van de me too beweging??

Ik kaart gewoon een punt aan over wat ik momenteel hét probleem vind binnen een bepaalde beweging. Dat is geen generaliseren, dat is een pijnpunt benoemen en aankaarten.

Hij had er ook voor kunnen kiezen om weg te gaan ipv te slaan.

Uhm. Waar haal jij weg dat hij ooit geslagen heeft? Er is 0 bewijs dat hij fysiek is geweest. Terwijl er bakken bewijs is geweest dat zij hem fysiek aangevallen heeft. Zij was de aggressor en de geweldpleger. Niet hij. Maar geloof alle vrouwen. En hij is jaren later nog altijd aan het vechten voor gerechtigheid. Maar al het bewijs wordt door de zogeheten me too feministen stelselmatig genegeerd en afgedaan als gefabriceerd. En oh wat is ze toch een boegbeeld van vrouwen kracht en weet ik wat. Om te kotsen gewoon.

Ik heb het niet over Depp, ik heb het over de man die jij noemt die de gevangenis in moet nadat hij zijn vrouw geslagen heeft omdat zij hem getreiterd heeft. Hij had ook weg kunnen gaan ipv terug te slaan oid. Dat zijn allemaal keuzes die volwassen mensen kunnen maken.

MeToo is een hele andere beweging, ik denk dat je hier het een en ander door elkaar haalt. MeToo gaat over sexueel geweld naar vrouwen toe en het is ontzettend goed dat dit naar boven komt.

Ik vind het eerlijk gezegd vervelend dat je deze zaken door elkaar haalt, en alle vrouwen nu op een hoop gooit als dader. Zo zwart/ wit is de wereld niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:24

Shiloh het gaat om patronen niet om individuele mensen.

Vrouwen en mannen hebben één ding gemeen, nl het zijn mensen!. Mensen kunnen fantastisch zijn, maar ook vreselijk, zowel mannen als vrouwen.

Ik ben al 45 jaar feminist en mijn omgeving (m/v) ook. IK ben nog nooit mannenhaters tegen gekomen en ze zullen er ongetwijfeld zijn. Wel heb ik via mijn werk verdriet, mishandeling gezien van kinderen, vrouwen, en helaas ook jonge mannen en helaas soms ook oudere mannen.
Procentueel gezien zitten de daders vooral in de mannelijke hoek. Inderdaad zijn er ook vrouwen daders, maar procentueel komt dit aanmerkelijk minder voor. En eens dat vroeger (wordt gelukkig minder nu) de kinderen met een te grote vanzelfsprekendheid werden toegewezen ad vrouw. Niet ok.

Ik vind dus dat je teveel generaliseerd en je standpunten daarop baseert.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:29

Ik zag net op Linkedin een post langs komen waar vrouwen die meevechten in het Oekraine gevecht ondersteund worden. Ik werd er oprecht onpasselijk van. Het initiatief was misschien goed maar dan staan er van die foto‘s bij van perfect gestylde fotogenieke glimlachende vrouwen in oorlogs outfit inclusief make-up en lang blond haar alsof oorlog voeren een feestje is #)
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 02-03-22 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:30

Natuurlijk heeft me too wel met feminisme te maken.

Het feit dat jullie vinden dat die dingen niks met elkaar te maken hebben illustreert wat mij betreft precies het probleem.

En nee. De consequenties zijn écht niet gelijk. Hier niet en elders in de wereld ook niet.

Het simpele feit dat zij nog steeds werkt na de uitspraken die zij gedaan heeft. Als zij een man was geweest was ze klaar geweest. Had ze haar gezicht nergens meer kunnen tonen.

De manier waarop hier (en op heel veel plekken hoor) dit wordt weggewuifd als “je haalt dingen door elkaar”, of “de cijfers tonen het toch ook aan”, of “ze kunnen écht wel ergens terecht” of “gaat je fascinatie niet wat vér” toont exact aan waarom het dus wél een probleem is.

Serieus genomen worden en gehoord worden als je in de minderheid bent? Is dat niet exact waar gelijkheid om draait?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:33

Ik ga er niet mee op in hoor, niemand zegt hier dat het niks met elkaar te maken heeft. Maar kaarten wel gewoon andere feiten aan en problemen die door elkaar lopen.

Sizzle: dat zag ik ook, van die instagram aandacht foto's...vond het ook echt niet gepast.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:09

Shiloh schreef:
Natuurlijk heeft me too wel met feminisme te maken.
Blijkbaar lees jij totaal anders dit topic. Laat ik het anders stellen, de metoo beweging komt zelfs uit het feminisme voort. Als 45-50 jaar geleden waren er vrouwen die VTV (vrouwen tegen verkrachting) , VTSG (vrouwen tegen seksueel geweld ) en Blijf van mijn lijf huizen oprichtten. Treurig dat de metoo beweging nog steeds nodig is. Wat zegt dit over onze maatschappij?

Shiloh schreef:
Het feit dat jullie vinden dat die dingen niks met elkaar te maken hebben illustreert wat mij betreft precies het probleem.
Jij bent de enige die suggereert dat "wij"deze mening hebben en daarin sta je toch echt alleen. Want die dingen hebben alles met elkaar te maken. Lees dit topic nog eens goed door zou ik zeggen :)*

Shiloh schreef:
Het simpele feit dat zij nog steeds werkt na de uitspraken die zij gedaan heeft. Als zij een man was geweest was ze klaar geweest. Had ze haar gezicht nergens meer kunnen tonen.

Je generaliseert. Tuurlijk gebeuren er dingen die niet kloppen. HEt feit dat mijn vrouwelijke advocaat (later had ze daar zoveel spijt van maar toen was het kwaad al geschied) samen met de advocaat van mijn man mij financiëel geruïneerd hebben maakt nog niet dat alle vrouwelijke advocaten slecht zijn. Het feit dat een mannelijke notaris die alles onder ogen kreeg dermate geschokt was en de boel ten dele terug heeft kunnen draaien waardoor ik wat minder financiëel geschonden uit de scheiding kwam en hij me daarmee een toekomst gaf waar ik uit de schulden kon komen, maakt nog niet dat alle mannelijke notarissen toffe kerels zijn. Snap je wat ik zeg?
Soms is het leven ruk en trek je als man of vrouw door de kortzichtigheid van een ander aan het kortste touwtje.

Citaat:
De manier waarop hier (en op heel veel plekken hoor) dit wordt weggewuifd als “je haalt dingen door elkaar”, of “de cijfers tonen het toch ook aan”, of “ze kunnen écht wel ergens terecht” of “gaat je fascinatie niet wat vér” toont exact aan waarom het dus wél een probleem is.
Niemand wuift iets weg, jij denkt dat mensen dingen wegwuiven. Er gebeuren nu eenmaal hele nare dingen die niet kloppen.

Shiloh schreef:
Serieus genomen worden en gehoord worden als je in de minderheid bent? Is dat niet exact waar gelijkheid om draait?
Ligt eraan wat mensen verkondigen. Ik heb nu niet bepaald het idee dat je luistert naar wat mensen aandragen in dit topic. Je zit op een "paard in volle galop met bepaalde ideeën" die in volle galop door galoppeert. Tja dan kun je dus wel eens de juiste afslag missen. Dat is dan maar zo.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 12:23

Shiloh schreef:
Mijn voornaamste probleem met het moderne feminisme is dat het bij veel mensen juist eerder misandrie is. Gelijkheid? Ja, zolang het ons gelegen ligt, maar zodra het de andere kant op moet geeft men ineens niet thuis.

Huiselijk geweld wordt alleen door mannen gepleegd toch? Believe all women. Ja ja. Nee dus. Vrouwen kunnen een stel leugenachtige secreten zijn joh. Wordt je vies van. In Oekraïne moeten alleen de mannen vechten en mogen alleen de mannen het land niet uit, en dat vinden we allemaal dood normaal. En zo kan ik nog wel 1000den voorbeelden noemen.

En natuurlijk geld dat heus niet voor iedereen zo. Maar als je even goed doorvraagt dan zijn de meeste actieve “feministen” helemaal geen feminist. Maar zijn het vaak gewoon regelrechte mannenhaters.

Ik ben wel een feminist maar zeker geen mannen hater. Sterker nog ik val op mannen :') . Feminisme is inderdaad gelijkheid, zowel voor mannen en vrouwen. Denk dat iedereen het in dit topique er mee eens is.
Mensen denken vaak dat je als feminist mannen haat en dat je vrouwen als het ware boven een man ziet. Maar dat is een misverstand. Feminisme gaat over gelijkheid van man en vrouw (zowel dus mannen als vrouwen) en ik haat echt niet elke man.

We hebben het in het topqie over metoo als je dat hebt gelezen lees he zeker dat we dit juist wel belangrijk vinden!

(Huiselijk) geweld tegen mannen en vrouwen is gewoon verkeerd.

Ergens las ik ook nog over het stukje uitlokken. En vivtimblaming. Ik denk dat we dan ‘uitlokken’ heel anders zien. Ik zie het niet als uitlokken, maar als ik een kort rokje wil dragen omdat ik het mooi vind draag ik het daarom. En ik draag het zeker niet om uit te lokken. Andere mensen kunnen die zien als uitlokken. Maar dat is de blik van anderen en niet die van mij. Moet ik mij daarom aanpassen? Wat is de reden dat jij dit als uitlokken ziet? Wat is de reden dat jij vind dat waneer iemand anders het uitlokt je zomaar een opmerking moet maken? Ik vind van niet. Waarom moet ik mij aanpassen omdat andere mensen het uitlokkend vinden? Terwijl ik het gewoon mooi vind.

Is het zelfde met een compliment geven. Waarom moeten anderen zo nodig een vreemde een compliment geven? Ik hoef echt niet van een wild vreemde een compliment te krijgen. Al is het maar ‘wat ben je mooi.’

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:07

pien_2010 schreef:
Ook vrouwen melden zich aan om te vechten. Bron, nieuws 8 uur NPO1.

Als ik 20 jaar jonger was geweest had ik me waarschijnlijk ook aangemeld om te vechten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 19:35

herr_balou schreef:
pien_2010 schreef:
Ook vrouwen melden zich aan om te vechten. Bron, nieuws 8 uur NPO1.

Als ik 20 jaar jonger was geweest had ik me waarschijnlijk ook aangemeld om te vechten.

Jonge vrouwen denken er net zo over

https://mobile.twitter.com/aniketnaik12 ... 8948229120

Citaat:
Ukrainian Women at War against Evil Putin, may God bless & protect u all. Our prayers are with you all the time. The world is with you all.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:59

8 maart internationale vrouwendag en de dag waarop mijn dochter al lang geleden geboren is.
Hierbij spreek ik de wens uit dat wereldwijd vrouwen en mannen met hun kinderen in vrijheid kunnen leven en opgroeien zonder de beperkingen van oorlog, onderdrukking vanwege ras, geloof, geslacht, opvatting.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:01

pien_2010 schreef:
8 maart internationale vrouwendag en de dag waarop mijn dochter al lang geleden geboren is.
Hierbij spreek ik de wens uit dat wereldwijd vrouwen en mannen met hun kinderen in vrijheid kunnen leven en opgroeien zonder de beperkingen van oorlog, onderdrukking vanwege ras, geloof, geslacht, opvatting.

Mooi Pien! En gefeliciteerd met je dochter. Het is vandaag ook de sterfdag van mijn vader trouwens. Inmiddels al 18 jaar geleden. Dubbel allemaal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:03

Hopelijk heb je goede herinneringen aan je vader Suzanne :knuffel:

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 22:24

pien_2010 schreef:

Gefeliciteerd! Ik hoop dat de marsen die op deze dag worden gehouden op een dag nooit meer nodig is

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 22:24

Suzanne F. schreef:
pien_2010 schreef:

Mooi Pien! En gefeliciteerd met je dochter. Het is vandaag ook de sterfdag van mijn vader trouwens. Inmiddels al 18 jaar geleden. Dubbel allemaal.

Sterkte :knuffel: :knuffel:

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 13:46

Ik kijk nu de docu ‘this is personal.’ Op netflix, heel interessant

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 12:03

Hier een discussie over vrouwen voetbal op tv met briendlief. Kennen jullie dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:10

naranja1 schreef:
Hier een discussie over vrouwen voetbal op tv met briendlief. Kennen jullie dat?

Dat ken ik wel, dat is toch hetzelfde als het mannenvoetbal maar dan op een veel lager niveau met alleen maar vrouwen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:28

naranja1 schreef:

Nee dat hebben we hier niet. Mijn man en ik kijken graag voetbal, ongeacht mannen of vrouwen, en zijn zoon kwam ooit onverwacht aanwaaien want was na wedstrijd vd leeuwinnen maar gelijk doorgereden naar ons. <3 Ze hadden gewonnen en het moet fantastisch geweest zijn.

Als je kijkt naar het mannenvoetbal van waar de 1ste TV beelden waren, is dat niveau onvergelijkbaar met het mannenvoetbal van nu.
Of anders gezegd het vrouwenvoetbal is zoveel later pas toegestaan dat alleen al om die reden alle vergelijkingen bizar zijn en flauw.

Wij genieten er beiden van.
Ik nog meer als van het mannenvoetbal daar vrouwenvoetbal ook over mij gaat (alleen mochten wij vroeger niet op voetbal toen ik kind was en bestond het gewoonweg niet).
Over 100 jaar zal het niveau vele male hoger zijn.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:43

Het lijkt veel op het mannenvoetbal van een jaar of 40 - 50 geleden. Dat is niet vreemd want tot nog niet zo heel lang geleden vonden mannen dat vrouwen geen voetbal mochten spelen.

Elisa2

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:15

Volgens mijn vriend die meer verstand heeft van voetbal dan ik, spelen de vrouwen vele male beter dan de mannen en wordt het tijd dat het team gewoon gemixt wordt. Over feminisme gesproken...

Ik zelf heb helemaal niks met voetbal dus ook geen oordeel over.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 12:46

Elisa2 schreef:
Volgens mijn vriend die meer verstand heeft van voetbal dan ik, spelen de vrouwen vele male beter dan de mannen en wordt het tijd dat het team gewoon gemixt wordt. Over feminisme gesproken...

Ik zelf heb helemaal niks met voetbal dus ook geen oordeel over.

Nee dat kun je niet goed mixen vind ik omdat er toch vaak hard gespeeld wordt en een "fatsoenlijke"man wil een vrouw geen schop of trap verkopen in het vuur van de strijd.Vanwege eventueel ridderlijk gedrag zullen ze vrouwen omzichtiger gaan behandelen. Bij vechtsporten zijn toch ook aparte categorieen voor mannen en vrouwen.Al is het daar ook wel omdat mannen meestal fysiek sterker zijn.Ik heb vroeger judo gedaan en dat was niet gemengd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:06

Uhm, je mag sowieso niemand een gerichte schop of trap geven bij voetbal.

Ik kan als niet voetballende leek sowieso geen advies geven of het een mix sport zou kunnen zijn.
Misschien juist wel omdat in een team verschillende kwaliteiten nodig zijn. Niet iedereen moet bijv een sprinter zijn.

anjali

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:19

Ik heb er eens over nagedacht maar volgens mij is de paardensport de enige sport die vrijwel altijd gemengd is. Als iemand nog een andere weet dan hoor ik dat graag.