Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 12:44

Gedeeltelijk mee eens.

tweederde van de bijstand gaat naar allochtonen, terwijl ze nog wel altijd een minderheid zijn in Nederland.
Nu weet ik dat een gedeelte daar onterecht zal zitten omdat UWV veel ziektes niet erkend.
Maar de wel gezonde, overigens zeg ik dit over de overige eenderde, dus de nederlanders.
Waarom worden die niet verplicht aan het werk gezet?
Hier zitten gezonde mensen thuis en er moeten mensen uit het buitenland komen? Idioot natuurijk.

Nu heb ik zelf bijna 20 jaar in de tuinbouw gewerkt.
En ik weet dat daar heel veel dingen erg fout gaan, maar ook daar word door onze overheid niets aan gedaan.
Uitbuiting dus. En daarom zijn er in de tuinbouw (andere sectoren kan ik niet over oordelen) Nederlanders helemaal niet gewenst. Want die kunnen de cao lezen.
Dus je kunt daar solliciteren als Nederlander, maar word niet aangenomen.

Dus dat aanpakken moet bij de bedrijven als de langdurig gezonde mensen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 12:49

Daarom zeg ik ook bewust nadrukkelijk nu.
Alles wat jij noemt is toekomst al zouden ze nu gaan bouwen.

DuoPenotti schreef:
En dan blijft er de vraag moet je het drukste bevolkste Europese landje nog meer in beton dompelen of mag bijvoorbeeld Portugal ook mee doen?

4/5 deel van Nederland is niet bebouwd. Er is dus nog genoeg ruimte. De huizen concentreren zich teveel in grote steden (wat ook voor de nodige problemen zorgt) De ruimte moet gewoon anders worden verdeeld (wonen en werkgelegenheid meer spreiden).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 12:51

Dan blijft het nog steeds het druks bevolkte landje van Europa, met daarmee meteen de minste natuur. :)
Niet elke ruimte moet meteen beton worden.

Als hier 4/5 niet is bebouwd is dat in en andere landen dus nog veel meer.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:09

Janneke2 schreef:
Vwb de aanzuigende werking: die mensen komen niet voor de lol.
Wie naar de verhalen luistert, weet dat ze hopen op werk.
(Contra: de luilakken willen een uitkering.)
(Ons idiote systeem doet het helaas zo, dat er vaak een uitkering volgt, dat dan weer wel, maar dat is geen aanzuigende werking.)

En tja, wie twee seconden heeft gekeken naar de toestand in het dieptepunt van Europa, Moria, snapt dat mensen daar weg willen.
Dat is ook geen aantrekkingskracht, maar afstoting...

Die mensen komen niet voor de lol nee.
Toch is het op zijn minst opvallend dat ze vanuit Moria wel naar sommige landen komen, maar niet naar andere.

Idem met de oorlogsgebieden waarvandaan de vluchtelingen vertrekken. Mensen gaan naar buurlanden (logisch), maar als ze vanuit bijvoorbeeld Syrië verder weg gaan, dan is ineens West-Europa voor velen een eindbestemming, en centraal Afrika niet, China niet, Zuidoost Azië niet, etc.

Wat maakt dat wij aantrekkelijker zijn ('aanzuigender') dan andere landen? Heeft dat iets met welvaart en sociale zekerheid te maken?
Want het lijkt er toch echt op dat de welvaart die wij hebben, een van de redenen is waardoor mensen elders op de wereld hierheen willen komen.
Als dat geen 'aanzuiging' genoemd mag worden, hoe zou je dat dan noemen?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:13

Ze staan bij de grens met Polen te springen om door Polen en Duitsland naar Nederland te komen en dat is gewoon omdat ze weten dat het hier het beloofde land is anders blijven ze wel in de landen die ze doorkruisen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:32

Ze eisen zelfs nu, de eis om in het bezit van een paspoort te zijn moet van tafel. Nou hoop toch van niet, kan je iedereen wel binnen halen.

https://nos.nl/l/2403952

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:35

MCE schreef:
heb geen angst vraag me alleen iets af, hoe het zich ontwikkeld
en hoe of ik daar in mee kan ontwikkelen, dat is een generaties verschil denk ik,

er zijn altijd "verkenners" geweest die op onderzoek gingen en zich ergens hebben kunnen vestigen,
en wat doet een verkenner: juist die informeert de troepen

dan zal er vanuit nederland betere berichten verzonden worden want het sociale vangnet is hier blijkbaar dan toch het beste

Dat is een aanname natuurlijk. Zo fijn is Ter Apel niet om maanden te zitten. Alleen ik snap heel goed dat je naar een land gaat, waar je al contacten hebt. Waar familie al woont en waar je dus een stukje van thuis mee kunt nemen. Ik vraag me af of je ze dat kunt gaan verwijten, want deden heel veel voorouders van ons niet hetzelfde in Canada/USA?

Dat mensen over de wereld zwerven is van alle eeuwen. Het enige verschil is dat we hebben besloten dat we vaste woonplekken hebben en grenzen hebben getrokken.

Maar goed, ik ben in principe meer voor het delen van rijkdom. Ik heb opvang in de regio gezien, dat is verre van menselijk. Kinderen worden stateloos geboren en hele generaties groeien op onder erbarmelijke omstandigheden. Ik hoop vooral dat het proces wat sneller gaat. Veiligerlanders sneller uitzetten en inzetten ook op ontwikkeling in landen die relatief veilig zijn. Voor mij zijn mensen uit landen als Jemen, Syrie, Afghanistan, Eritrea geen enkele discussie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:49

Mijn ouders gingen naar Canada.
Maar die kregen er niets, helemaal niets.
Geen huis, geen uitkering, niets. Ook geen woning aangeboden, laat staan voorrang.
Die hebben daar toen een bedrijf opgestart en hadden zelfs mensen in dienst.
Dat is wel wat anders dan dat tweederde van onze bijstand mensen is allochtoon.

en ik heb kennissen die afgelopen jaren naar Canada gingen en dat is niets veranderd.
je krijgt daar echt geen paspoort als je geen werk hebt.
En dat moet dat werk moet dan ook nog op de lijst staan met tekorten. waar ze zelf al teveel van hebben hoeven ze er geen mensen van bij.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:05

Het fijne van je ouders is dat ze niet hoefden te verhuizen vanwege oorlog of andere ellende. Ze hadden een keuze.

Wat is anders een optie, ze maar op straat zetten en zeggen zoek maar lekker uit?

Ik val over de angst voor anderen, terwijl er sinds het bestaan van de aarde al mensen rondzwerven. De angst om het zelf wellicht minder goed te krijgen omdat anderen een minimale opstart krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:06

hoe kun je toen en nu vergelijken?? de situaties waren totaal anders, minder mensen en meer ruimte, men had geen sociaal vangnet en alles was - veelal - op eigen kosten, voor die "vluchtelingen" heb ik respect

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:11

Sakura789 schreef:
Het fijne van je ouders is dat ze niet hoefden te verhuizen vanwege oorlog of andere ellende. Ze hadden een keuze.

Wat is anders een optie, ze maar op straat zetten en zeggen zoek maar lekker uit?

Ik val over de angst voor anderen, terwijl er sinds het bestaan van de aarde al mensen rondzwerven. De angst om het zelf wellicht minder goed te krijgen omdat anderen een minimale opstart krijgen?

klopt,het moment van vertrek was de keuze anders.(een Wilhelmina die wel opriep te emigreren want Nederland was vol: 10 miljoen Nederlanders)
Maar waarom is de keuze van tweederde na jaren nog steeds anders?
Waarom gaan ze bijvoorbeeld niet in de tuinbouw werken omdat taal daar niets uitmaakt?
Totdat ze de taal machtig zijn en passend werk kunnen gaan doen?
Die keuze hebben ze allemaal, maar maken ze zelf niet.
Ik denk dat dat anders werd als er gezegd werd, geen baan, ook geen sociaalvangnet meer, wat Canada eigenlijk ook zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:29

Sakura789 schreef:
MCE schreef:
heb geen angst vraag me alleen iets af, hoe het zich ontwikkeld
en hoe of ik daar in mee kan ontwikkelen, dat is een generaties verschil denk ik,

er zijn altijd "verkenners" geweest die op onderzoek gingen en zich ergens hebben kunnen vestigen,
en wat doet een verkenner: juist die informeert de troepen

dan zal er vanuit nederland betere berichten verzonden worden want het sociale vangnet is hier blijkbaar dan toch het beste

Dat is een aanname natuurlijk
. Zo fijn is Ter Apel niet om maanden te zitten. Alleen ik snap heel goed dat je naar een land gaat, waar je al contacten hebt. Waar familie al woont en waar je dus een stukje van thuis mee kunt nemen. Ik vraag me af of je ze dat kunt gaan verwijten, want deden heel veel voorouders van ons niet hetzelfde in Canada/USA?

Dat mensen over de wereld zwerven is van alle eeuwen. Het enige verschil is dat we hebben besloten dat we vaste woonplekken hebben en grenzen hebben getrokken.

Maar goed, ik ben in principe meer voor het delen van rijkdom. Ik heb opvang in de regio gezien, dat is verre van menselijk. Kinderen worden stateloos geboren en hele generaties groeien op onder erbarmelijke omstandigheden. Ik hoop vooral dat het proces wat sneller gaat. Veiligerlanders sneller uitzetten en inzetten ook op ontwikkeling in landen die relatief veilig zijn. Voor mij zijn mensen uit landen als Jemen, Syrie, Afghanistan, Eritrea geen enkele discussie.[/quot

geen aannames, eigen ervaring, alleen is veelal de informatie te rooskleurig, tenzij je familie hier al goed gesetteld is dan kun je familie direct uit Afghanistan b.v. halen, gezins- cq familie hereniging

geen aanname
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1869620 ... gekkenhuis

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:54

Babootje schreef:

DuoPenotti schreef:
En dan blijft er de vraag moet je het drukste bevolkste Europese landje nog meer in beton dompelen of mag bijvoorbeeld Portugal ook mee doen?

4/5 deel van Nederland is niet bebouwd. Er is dus nog genoeg ruimte. De huizen concentreren zich teveel in grote steden (wat ook voor de nodige problemen zorgt) De ruimte moet gewoon anders worden verdeeld (wonen en werkgelegenheid meer spreiden).

Zuid-holland is inderdaad een permanent verkeersinfarct, maar druk is het hier in het oosten ook al.
Verder veranderd X mensen op Y oppervlak niet hoe je ze er ook over verdeeld. Dichtheid per km2 blijft hetzelfde, wil je minder verkeersproblemen, dan kom je verder met het verminderen van de behoefte om op die manier te reizen dan mensen spreiden. Meer infrastructuur is nl nodig of je nu hele brede wegen met veel rijbanen nodig hebt of veel smalle om alles aan elkaar te knopen.
En nodige grond is meer dan huizen en infrastructuur als wegen, winkels, etc. Naast groen voor recreatie is voedsel verbouwen ook wel zo verstandig, zeker met stijgende prijzen en onzekere markten (wie meeste betaald krijgt het). Stad heeft een groot stuk platteland nodig om het te voeden, zeker als je in die stad alles dichtbouwd. Stad Nederland zal zichzelf niet kunnen voeden en dus instorten door onrust, hongersnood, etc. Zat voorbeelden van in de geschiedenis (Rome, Maya, etc.) waar de stad onmogelijk meer gevoed kon worden en de hele structuur dus instortte. Waarom willen mensen daar actief naar toe werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 18:11

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 19:54

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:29

En op orde gaat ook nooit gebeuren of ze moeten idd eens opvang regelen wat BBB voorstelde. Zodat de dorpen eens ontlast worden en de mensen in de 2e kamer er eens elke dag mee te maken gaan krijgen.

Daarnaast een half jaar gewacht op een woning... Ken er die er bijna een moord voor doen na 10 jaar!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:33

DuoPenotti schreef:
En op orde gaat ook nooit gebeuren of ze moeten idd eens opvang regelen wat BBB voorstelde. Zodat de dorpen eens ontlast worden en de mensen in de 2e kamer er eens elke dag mee te maken gaan krijgen.

Daarnaast een half jaar gewacht op een woning... Ken er die er bijna een moord voor doen na 10 jaar!

Dat van die woningen zet ook kwaad bloed. Het lijkt zo langzamerhand wel alsof het Nederlandse beleid ren doel heeft om mensen tegen elkaar op te zetten. Er is gewoon zoveel wat verkeerd gaat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:54

Ja daar lijkt het soms wel op.
Je zou er bijna wappie door worden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 10:13

en dat alles ondanks een demissionair kabinet
lijkt wel of het ze niets uitmaakt,

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:49

Babootje schreef:

DuoPenotti schreef:

tamary schreef:
Zuid-holland is inderdaad een permanent verkeersinfarct, maar druk is het hier in het oosten ook al.
Verder veranderd X mensen op Y oppervlak niet hoe je ze er ook over verdeeld. Dichtheid per km2 blijft hetzelfde, wil je minder verkeersproblemen, dan kom je verder met het verminderen van de behoefte om op die manier te reizen dan mensen spreiden. Meer infrastructuur is nl nodig of je nu hele brede wegen met veel rijbanen nodig hebt of veel smalle om alles aan elkaar te knopen.
En nodige grond is meer dan huizen en infrastructuur als wegen, winkels, etc. Naast groen voor recreatie is voedsel verbouwen ook wel zo verstandig, zeker met stijgende prijzen en onzekere markten (wie meeste betaald krijgt het). Stad heeft een groot stuk platteland nodig om het te voeden, zeker als je in die stad alles dichtbouwd. Stad Nederland zal zichzelf niet kunnen voeden en dus instorten door onrust, hongersnood, etc. Zat voorbeelden van in de geschiedenis (Rome, Maya, etc.) waar de stad onmogelijk meer gevoed kon worden en de hele structuur dus instortte. Waarom willen mensen daar actief naar toe werken?

Er is echt (voorlopig) nog genoeg ruimte. Verder kan ook worden ingezet op slimme en effectieve manieren van teelt en landbouw. Zo wordt er bijvoorbeeld al veel onderzoek gedaan naar verticale landbouw, om verse producten zo dicht mogelijk bij de consument te produceren. Er is wel het een en ander veranderd sinds Rome als het gaat om technologie in de teelt van gewassen :D
https://www.wur.nl/nl/Dossiers/dossier/ ... ndbouw.htm

Nederland vergrijst enorm, dus instroom is ook nodig willen we op termijn nog genoeg arbeidskrachten hebben. Dat is nu eigenlijk ook al zichtbaar. Meer dan voldoende banen maar geen mensen voor te vinden.
Instroom is niet erg, maar mensen moeten wel integreren en opgeleid worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:59

Babootje schreef:
Nederland vergrijst enorm, dus instroom is ook nodig willen we op termijn nog genoeg arbeidskrachten hebben. Dat is nu eigenlijk ook al zichtbaar. Meer dan voldoende banen maar geen mensen voor te vinden.
Instroom is niet erg, maar mensen moeten wel integreren en opgeleid worden.

Groeieconomie heeft instroom nodig, arbeidsmarkt die enkel interesse heeft in 18 jarigen met 20 jaar ervaring voor minimumloon en gratis overwerk komt altijd mensen tekort en dat dat integreren en opleiden mis gaat zien we al 40+ jaar gebeuren, waarom zou dat nu plotseling wel goed gaan? We hebben het niet over mensen die hier komen met een arbeidscontract op zak, maar mensen die besluiten naar west-europa te komen om de voorzieningen. Ja, begrijpelijk, maar dat zijn niet de mensen die die voorzieningen betaalbaar houden. Ongeacht de reden of de intentie vanuit NL, het werkt niet en heeft nooit gewerkt. Wil je mensen binnenhalen om een tekort aan arbeidskrachten op te lossen, dan haal je specifiek mensen die dat werk kunnen naar je land. En dat gebeurt ook al jaren aardig succesvol, maar dat is dus wel een heel andere groep dan wat er bij ter Apel aan de deur klopt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:08

Nederland vergrijst, dus doe als Canada.
Stel een lijst op met werk waar grote tekorten zijn.
De mensen moeten vanuit hun thuisland een werkgever vinden en iemand die garant staat als ze zonder werk komen.
Er word geselecteerd of je een nuttige bijdrage kunt leveren aan het land.
Je kunt op belangrijke dingen punten halen, heb je die punten niet kom je niet in aanmerking.

dat is dus niet hier binnen lopen en na 2 jaar in thuisland de WW opmaken, zoals veel Polen doen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:35

tamary schreef:
Groeieconomie heeft instroom nodig, arbeidsmarkt die enkel interesse heeft in 18 jarigen met 20 jaar ervaring voor minimumloon en gratis overwerk komt altijd mensen tekort en dat dat integreren en opleiden mis gaat zien we al 40+ jaar gebeuren, waarom zou dat nu plotseling wel goed gaan?

In welke wereld leef jij?

Het gros van de bedrijven is allang bezig om zoveel mensen binnen te krijgen die ze geheel zelf opleiden tegen een goed basis salaris waarbij iemand helemaal geen ervaring nodig hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:39

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:52

DuoPenotti schreef:
Mijn ouders gingen naar Canada.
Maar die kregen er niets, helemaal niets.

Niet in Canada... maar Nederland regelde gratis oa taal- en veehouderscursussen.
Betaalde de overtocht en landingsgeld (om mensen op weg te helpen).