Klimaatverandering

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roodvos

Berichten: 6768
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:28

IMANDRA schreef:
Gemiddelde vrijstaande woning (ik pak even de twee uitersten hier) is €36.800 aan verduurzamen afgezien van aardgasvrij (besparing van €229 per maand, kost je zo’n €2900-8600 per verbetering). Verrekend met de kosten komt dit op zo’n €136 per maand besparen over de looptijd van een hypotheek. Aardgasvrij maken brengt dat naar zo’n €48.300. Dan zit je aan de halve ton, maar dat is álles bij elkaar gedaan én geen subsidies.

En wat is een "gemiddelde vrijstaande woning" dan? Want ik woon vrijstaand, en een schatting voor mijn huis komt op 1,5 - 2 ton voor aardgasvrij. En die van mij is zeker niet de enige in de omgeving die op een dergelijk kostenplaatje uit komt.

DuoPenotti

Berichten: 30583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:34

229 per maand besparen? Ook dat halen wij niet.
Dus ook dat stukje berekening klopt niet voor ons vrijstaande huis.
Met iets meer dan 600 m3 per jaar.

Wij zijn dood tegen de tijd dat wij een verbouwing er uit hebben.

IMANDRA

Berichten: 9848
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:54

Roodvos schreef:
IMANDRA schreef:
Gemiddelde vrijstaande woning (ik pak even de twee uitersten hier) is €36.800 aan verduurzamen afgezien van aardgasvrij (besparing van €229 per maand, kost je zo’n €2900-8600 per verbetering). Verrekend met de kosten komt dit op zo’n €136 per maand besparen over de looptijd van een hypotheek. Aardgasvrij maken brengt dat naar zo’n €48.300. Dan zit je aan de halve ton, maar dat is álles bij elkaar gedaan én geen subsidies.

En wat is een "gemiddelde vrijstaande woning" dan? Want ik woon vrijstaand, en een schatting voor mijn huis komt op 1,5 - 2 ton voor aardgasvrij. En die van mij is zeker niet de enige in de omgeving die op een dergelijk kostenplaatje uit komt.


Er is gerekend met een gemiddelde vrijstaande woning –Google leert dat de gemiddelde leeftijd van een vrijstaand huis nu 38 jaar is– met een grootte van 144m2. Met een verbruik op basis van een gemiddeld huishouden (2 ouders met 2 kinderen als ik het me goed herinner). Een hypotheek van 20 jaar. Het startpunt qua vergelijking was een huis met HR-ketel, natuurlijke ventilatie, matige dakisolatie en dubbel glas, en er is verduurzaamd naar overal goede isolatie & ventilatie, triple glas, een hybride warmtepomp (naast de CV-ketel) en 18 zonnepanelen.

Natuurlijk zijn dit gemiddelden, dus je hebt altijd uitschieters naar boven en naar beneden en het zal niet voor iedereen dus nu al mogelijk zijn als je bijv. een wat ouder huis hebt waar deze verduurzaming lastiger te realiseren is. En die oudere huizen staan vast wat meer bij elkaar, in straten en/of regio's. Dus dat daar verschil tussen zit geloof ik gerust :j. Dat jullie toevallig duurdere woningen hebben wbt verduurzaming is gelukkig geen afspiegeling van de werkelijkheid.

Ik zie trouwens dat ik een fout heb gemaakt in mijn berekening, gezien ik de warmtepomp dus eigenlijk dubbel heb meegeteld: hybride zit bij kosten inbegrepen, en daar bovenop heb ik dus de volledige warmtepomp nog geteld. Dus eigenlijk is het gemiddeld dus wel goedkoper want twee keer een warmtepomp laten plaatsen is wat overdreven :))

Voor die maandelijkse besparing heb ik zo-even geen link (dat is echt berekend nav flink wat research en communicatie met diverse (onderzoeks)instanties), maar voor de volledige warmtepomp heb ik de prijs hiervandaan gehaald. Dat is ook sowieso een fijne instantie voor informatie over verduurzaming trouwens.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 07:54

Ik heb ook wel eens over warmtepompen en zonnepanelen gelezen.. maar ik bleef een beetje steken bij de vraag waar je dat in een flatgebouw moet laten? Volgens mij moet dan een heel gebouw over op een warmtepomp ofzo? En hoe groot is zo'n ding voor een hele flat?

Waar plaats je een warmtepomp uberhaupt, dat zijn best grote dingen toch?

het meeste wat ik lees ivm verduurzamen is nieuwbouw, vrijstaand of behoorlijke tussenwoningen.. En die zijn meestal, maar misschien vergis ik me, niet voor de mensen met een kleine portemonee..
De investeringen die soms gedaan moeten worden zijn hoge bedragen hoor... Duizenden euro's...alsof mensen dat zomaar hebben liggen? En dat je het terugverdient kan, maar je moet het eerst wel inleggen.... toch?

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:10

In hotels gebruiken ze grote boilers van duizenden liters voor warm water, dat lijkt me in flats ook een prima oplossing, zeker als je zo'n boiler dan kan verwarmen met zonnepanelen.

En voor de verwarming zijn er grote warmtepompen die meerdere binnenunits hebben voor elke buitenunit. Die worden bij hotels al volop gebruikt. Voordeel is dat je zo'n ding ook in de zomer als airco kan gebruiken, afhankelijk van het model.
https://www.warmtepompverwarming.net/pl ... mp-hotels/

Dat er verduurzaamd moet gaan worden is al tig jaren bekend, dus mensen hadden al lang beetje bij beetje kunnen overstappen. Dan hoef je niet in één keer zo veel geld uit te geven.
Wij hebben 10 jaar geleden al gekozen voor een inductieplaat in onze nieuwe keuken omdat we wisten dat gas eruit gaat. Toch zijn er nu nog steeds eigenwijze mensen die gas in hun nieuwe keuken laten inbouwen. Waarom dan?!

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:26

Ik weet het niet maar ik vind een flatgebouw niet helemaal vergelijkbaar met een hotel?

Beetje bij beetje overstappen op bijv een warmtepomp... hoe werkt dat dan?
Dat je dubbelglas neemt in de loop der tijd, dat snap ik wel... maar ik vind wel een heel klein beetje dat je vrij makkelijk doet over de portemonee van andere mensen... :o

Nieuwe keuken? Ik heb heel geen nieuwe keuken.. niet toen ik dit huis kocht en voorlopig ook nog niet. Er zijn ook mensen die géén nieuwe keuken kopen...

Overigens, geen idee wat de meerkosten zijn van een extra groep, stroom trekken enzo.. Op zich zou ik wel op inductie/stroom willen koken, maar mijn CV ketel blijft op gas (ik zou zo ook niet weten hoe ik dat van het gas af moet organiseren..)

Niet dat ik tegen verduurzamen ben, zeker niet, maar zo makkelijk als er hier over geld gesproken wordt, zo werkt het niet voor iedereen... :)

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:37

Bij mijn Leidse vrienden is het de gemeente gelukt om de eerste flats uit de jaren zestig energieneutraal te maken zonder huurverhoging.

(Dat was ook de opzet: 'we willen geen werkende armen / gele hesjes'.)

Hier in het Drenthse wordt er nagedacht over een warmtepomp voor de hele wijk. (Wat mij betreft graag in een geluidsgeïsoleerd gebouwtje. Anders word ik ongelukkig.)

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:44

Een groot hotel is niet veel anders dan een kleine flat. Losse kamers die apart van elkaar verwarmd moeten worden.

Een warmtepomp is inderdaad een flinke uitgave. Daar zul je flink voor moeten sparen. Maar met 'beetje bij beetje' bedoel ik dan inderdaad dat je het ene jaar eens de onderverdieping voorziet van HR glas, daarna de bovenverdieping bijvoorbeeld, als je weer wat gespaard hebt leg je zonnepanelen, later bv een boiler voor warm water enz. Aan een koophuis heb je altijd kosten en onderhoud, daar houd je bij de aanschaf toch al wat rekening mee. Maar al dat geld dat je erin stopt telt op bij de waarde van je huis. Mensen lijken te denken dat al dat geld foetsie is, dat je dat nooit op je gas/stroomrekening kan terugverdienen, maar het grootste deel verdien je gewoon terug in de waarde van je huis.

Als de CV ketel stuk gaat dan kun je daar ook een elektrische CV ketel voor terug plaatsen. Stuk goedkoper, en je hebt geen warmtepomp nodig, maar je moet wel je huis goed geïsoleerd hebben, dus dat zou dan een van de laatste uitgaves zijn.
Er zijn best veel mogelijkheden.

DuoPenotti

Berichten: 30583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:50

Cer, wat is een kleine/grote portemonnee
Hier vrijstaand beide met MBO diploma. Dus echt geen dikke lonen.
Maar flauwekul als verplicht van het gas af en bijbehorende kosten , nee dat trekt een MBO loon dan weer niet. Misschien dat de heren in Den Haag ook denken dat iedereen die een eigen huis heeft een groot salaris heeft.

En dat sparen heeft hier al in een asbest dak gezeten, want dat werd verplicht, toen toch weer niet... zo netjes is onze roverheid met hun regels.
Met dat lage gasverbruik van ons loont het helemaal nooit om er een warmtepomp incl het verbouwen van het huis te gaan doen.
Dus gaan we ook niet doen. Tegen de tijd dat het zover is zijn wij gepensioneerd en gaat deze kiet in de verkoop. En dan ziet de volgende bewoner mar of ze het opknappen of met de grond gelijk maken.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:57

Bij een electrische cv heb je, lees ik, ook een zonneboiler nodig omdat een electrische cv geen water verwarmt?
En dan heb je voor je keuken een boiler nodig, en nog 1 voor je douche, als ik het goed lees?
Ik kijk even de plaatjes, maar daar moet je wel een soort van grote doucheruimte voor hebben (anders zit je weer te ver bij het tappunt vandaan).
Wel interessant allemaal ...

Zonnepanelen... als je met 2 onder 1 dak woont, moeten je buren het ook nog maar willen, en hoeveel M2 heb je nodig om 2 huishoudens te voorzien?
Ik ben ook benieuwd hoeveel zonnepanelen je op een flat moet leggen om bijv de hele flat te voorzien. en kan je zomaar overal panelen neerleggen (ook bv ivm reflectie enzo).

Ik lees ook dat voor een elektrische cv ketel je huis heel goed geisoleerd moet zijn. Ik heb dat bijv. niet, ik hou niet van een potdicht huis, dus er staat altijd wel iets te ventileren. Maar goed, een tussenwoning hoeft ook niet zo warm te stoken natuurlijk, want onder en boven ook mensen.
Op zich wel leuk om te lezen dat veel mensen, ook ik natuurijk, in hun eigen beleving denken... Bovenverdieping, benedenverdieping.. heb ik niet :') Ik heb onderburen en bovenburen, dat wel :j Onderhoud wordt grotendeels door de VVE geregeld (buiten), binnen kan ik het zelf bepalen inderdaad.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 09:05

DuoPenotti schreef:
Cer, wat is een kleine/grote portemonnee
Hier vrijstaand beide met MBO diploma. Dus echt geen dikke lonen.

Ja, dat is natuurlijk heel relatief.. maar een gemiddeld salaris is ongeveer 2000 netto geloof ik. AOW is 1000 ongeveer, en er zijn genoeg mensen die minder dan 2000 verdienen. Oh, en niet perse samenwonen, dus alleen dingen moeten betalen

Citaat:
Maar flauwekul als verplicht van het gas af en bijbehorende kosten , nee dat trekt een MBO loon dan weer niet. Misschien dat de heren in Den Haag ook denken dat iedereen die een eigen huis heeft een groot salaris heeft.

Ik denk het... :j

Citaat:
En dat sparen heeft hier al in een asbest dak gezeten, want dat werd verplicht, toen toch weer niet... zo netjes is onze roverheid met hun regels.

Het sparen hier is in een paar lekkages gaan zitten :') Ook onderhoud, maar dan anders...

Citaat:
Met dat lage gasverbruik van ons loont het helemaal nooit om er een warmtepomp incl het verbouwen van het huis te gaan doen.
Dus gaan we ook niet doen. Tegen de tijd dat het zover is zijn wij gepensioneerd en gaat deze kiet in de verkoop. En dan ziet de volgende bewoner mar of ze het opknappen of met de grond gelijk maken.

Ik kan geen warmtepomp kwijt, dat zal dan als flat geregeld moeten worden en met huur en koop door elkaar denk ik dat het lastig is om iedereen op 1 lijn te krijgen. Maar goed, als alle nieuwbouwhuizen wel al verduurzamen, heb je al heel wat te pakken. En er zijn best wijken die het wel groots aanpakken, dus dat scheelt ook al.

Ik probeer nu wel al te verduurzamen indien mogelijk, maar ik vind het allemaal nog niet echt super handig, of uitvoerbaar. Maar goed, bijv elektrisch koken zou moeten lukken als ik de keuken ooit laat verbouwen (superonhandige heel kleine keuken).
Mijn moedertje gaat ook niet verduurzamen.. die laat het ook, op mijn aanraden, aan de volgende bewoners.. :j Kunnen die het gelijk helemaal naar hun zin maken.

Maar goed, het is niet verkeerd om erover na te denken, en kleine beetjes helpen ook natuurlijk :j
maar even 40.000 euro hier en 30.000 euro daar, dat lukt niet iedereen hoor.. daar moeten sommige mensen echt wel een jaar of 15 a 20 voor sparen denk?

IMANDRA

Berichten: 9848
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 09:07

Cer schreef:
Ik weet het niet maar ik vind een flatgebouw niet helemaal vergelijkbaar met een hotel?

Beetje bij beetje overstappen op bijv een warmtepomp... hoe werkt dat dan?
Dat je dubbelglas neemt in de loop der tijd, dat snap ik wel... maar ik vind wel een heel klein beetje dat je vrij makkelijk doet over de portemonee van andere mensen... :o

Nieuwe keuken? Ik heb heel geen nieuwe keuken.. niet toen ik dit huis kocht en voorlopig ook nog niet. Er zijn ook mensen die géén nieuwe keuken kopen...

Overigens, geen idee wat de meerkosten zijn van een extra groep, stroom trekken enzo.. Op zich zou ik wel op inductie/stroom willen koken, maar mijn CV ketel blijft op gas (ik zou zo ook niet weten hoe ik dat van het gas af moet organiseren..)

Niet dat ik tegen verduurzamen ben, zeker niet, maar zo makkelijk als er hier over geld gesproken wordt, zo werkt het niet voor iedereen... :)


Volgens mij zijn er ook oplossingen voor flatgebouwen, weet dat onze VVE daarmee bezig is en er is gezegd dat er misschien zelf flink wat subsidie is vanuit de gemeente voor gasloos maken. Maar je heb gelijk hoor, een flatgebouw is wel een ander verhaal :j

En zeker werkt het niet zo voor iedereen :). Als je interesse hebt kan je eens contact opnemen / je inlezen bij milieucentraal, zij hebben oprecht veel kennis en kunnen je wel naar de juiste plekken verwijzen.

8nnemiek schreef:
Een groot hotel is niet veel anders dan een kleine flat. Losse kamers die apart van elkaar verwarmd moeten worden.

Een warmtepomp is inderdaad een flinke uitgave. Daar zul je flink voor moeten sparen. Maar met 'beetje bij beetje' bedoel ik dan inderdaad dat je het ene jaar eens de onderverdieping voorziet van HR glas, daarna de bovenverdieping bijvoorbeeld, als je weer wat gespaard hebt leg je zonnepanelen, later bv een boiler voor warm water enz. Aan een koophuis heb je altijd kosten en onderhoud, daar houd je bij de aanschaf toch al wat rekening mee. Maar al dat geld dat je erin stopt telt op bij de waarde van je huis. Mensen lijken te denken dat al dat geld foetsie is, dat je dat nooit op je gas/stroomrekening kan terugverdienen, maar het grootste deel verdien je gewoon terug in de waarde van je huis.

Als de CV ketel stuk gaat dan kun je daar ook een elektrische CV ketel voor terug plaatsen. Stuk goedkoper, en je hebt geen warmtepomp nodig, maar je moet wel je huis goed geïsoleerd hebben, dus dat zou dan een van de laatste uitgaves zijn.
Er zijn best veel mogelijkheden.


Ja je hebt bijv. ook hybride warmtepompen inderdaad. En qua waardeverhoging.. een label A huis is nu al meer waard dan een eenzelfde lager label woning, in sommige gemeentes kon dat (toen ik er vorig jaar onderzoek naar deed) zelfs oplopen tot 14% verschil. En dat gaat alleen maar meer uitlopen de komende jaren.

En eigenlijk is het gewoon heel vaak rendabel, zéker met subsidies, dus je haalt je geld er echt uit, linksom of rechtsom.

DuoPenotti schreef:
Cer, wat is een kleine/grote portemonnee
Hier vrijstaand beide met MBO diploma. Dus echt geen dikke lonen.
Maar flauwekul als verplicht van het gas af en bijbehorende kosten , nee dat trekt een MBO loon dan weer niet. Misschien dat de heren in Den Haag ook denken dat iedereen die een eigen huis heeft een groot salaris heeft.

En dat sparen heeft hier al in een asbest dak gezeten, want dat werd verplicht, toen toch weer niet... zo netjes is onze roverheid met hun regels.
Met dat lage gasverbruik van ons loont het helemaal nooit om er een warmtepomp incl het verbouwen van het huis te gaan doen.
Dus gaan we ook niet doen. Tegen de tijd dat het zover is zijn wij gepensioneerd en gaat deze kiet in de verkoop. En dan ziet de volgende bewoner mar of ze het opknappen of met de grond gelijk maken.


Van het gas af is volgens mij ook de grootste uitgave die je 'moet' doen als je wil verduurzamen. Maar andere opties (meen gelezen te hebben dat jij in een label F zat, of heb ik dat mis?) zijn veel betaalbaarder en die zou je door de jaren heen kunnen implementeren. Die kosten zijn niet extreem en zou je in principe gewoon bij elkaar moeten kunnen sparen. Je moet er wel wat moeite voor doen misschien, maar het kan waarschijnlijk wel (maar ik kan natuurlijk niet in jouw portemonee kijken). Ik verwacht ook dat zodra van het gas af 'verplicht' wordt er ook meer subsidies gaan komen die het betaalbaarder maken.


Cer schreef:
Bij een electrische cv heb je, lees ik, ook een zonneboiler nodig omdat een electrische cv geen water verwarmt?
En dan heb je voor je keuken een boiler nodig, en nog 1 voor je douche, als ik het goed lees?
Ik kijk even de plaatjes, maar daar moet je wel een soort van grote doucheruimte voor hebben (anders zit je weer te ver bij het tappunt vandaan).
Wel interessant allemaal ...

Zonnepanelen... als je met 2 onder 1 dak woont, moeten je buren het ook nog maar willen, en hoeveel M2 heb je nodig om 2 huishoudens te voorzien?
Ik ben ook benieuwd hoeveel zonnepanelen je op een flat moet leggen om bijv de hele flat te voorzien. en kan je zomaar overal panelen neerleggen (ook bv ivm reflectie enzo).

Ik lees ook dat voor een elektrische cv ketel je huis heel goed geisoleerd moet zijn. Ik heb dat bijv. niet, ik hou niet van een potdicht huis, dus er staat altijd wel iets te ventileren. Maar goed, een tussenwoning hoeft ook niet zo warm te stoken natuurlijk, want onder en boven ook mensen.
Op zich wel leuk om te lezen dat veel mensen, ook ik natuurijk, in hun eigen beleving denken... Bovenverdieping, benedenverdieping.. heb ik niet :') Ik heb onderburen en bovenburen, dat wel :j Onderhoud wordt grotendeels door de VVE geregeld (buiten), binnen kan ik het zelf bepalen inderdaad.


Ja isolatie is een van de eerste dingen die je aan moet pakken inderdaad. Dat is een van de grootste energievreters als je huis niet goed geisoleerd is, daar kan je echt het meeste geld mee besparen. Warmtepomp een van de laatste, dus de meeste mensen kunnen die prima uitstellen totdat ze goedkoper zijn of kleiner, of...

Volgens mij gemiddelde tussen/hoekwoning is 6 panelen, 2-onder-1-kap 10, vrijstaand 18. Maar het is heel erg afhankelijk van hoe groot je huis is en hoe goed je zonnepanelen :j. Volgens mij hebben mijn ouders er bijv. 12, op hun vrijstaande huis. In onze nieuwbouwwoning hebben wij ook 2 of 3 zonnepanelen van de buren op ons dak inderdaad, omdat ons dak op het zuiden staat en die van de buren op het noorden. Maar wie weet kan je iets regelen met eventuele buren in zo'n geval, meestal zijn zonnepanelen wel iets wat men wil overwegen. Je hoort soms ook dat hele straten tegelijkertijd zonnepanelen nemen.

Qua cv's en flatgebouwen heb ik geen kaas gegeten :))

IMANDRA

Berichten: 9848
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 09:08

Cer schreef:
Maar goed, het is niet verkeerd om erover na te denken, en kleine beetjes helpen ook natuurlijk :j
maar even 40.000 euro hier en 30.000 euro daar, dat lukt niet iedereen hoor.. daar moeten sommige mensen echt wel een jaar of 15 a 20 voor sparen denk?


Het is eerder 1000 euro hier, 3000 euro daar, als je kijkt naar gemiddelde bedragen. Isoleren is in de meeste gevallen niet heel duur, en daar kan je echt veel winst mee behalen (letterlijk en figuurlijk). Dat is wat behapbaarder natuurlijk. Het totaal zal gemiddeld zo'n 40-50.000 zijn, maar dan praat je echt over een investering over jaaaaaaren, niet in 1 keer.

DuoPenotti

Berichten: 30583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 09:10

Elektrisch koken doe ik al 25 jaar, nooit anders gedaan.
Ja dat is het, wij doen ook in beetjes, maar dan word je gestraft want subsidie krijg je dan niet.
Dat krijg je als je meer dan 1 ding doet dus eigenlijk al een grotere portemonnee hebt.

Wij hebben ook zonnepanelen, dubbel glas en spouwmuur laten isoleren.
Maar daar blijft het nu bij.
Dak van het huis gaan wij dus niet aan beginnen. Isolatie in de vloeren ook niet.

IMANDRA

Berichten: 9848
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 09:14

DuoPenotti schreef:
Elektrisch koken doe ik al 25 jaar, nooit anders gedaan.
Ja dat is het, wij doen ook in beetjes, maar dan word je gestraft want subsidie krijg je dan niet.
Dat krijg je als je meer dan 1 ding doet dus eigenlijk al een grotere portemonnee hebt.

Wij hebben ook zonnepanelen, dubbel glas en spouwmuur laten isoleren.
Maar daar blijft het nu bij.
Dak van het huis gaan wij dus niet aan beginnen. Isolatie in de vloeren ook niet.


Dak is grappig genoeg juist het meest energievretende als je de isolatiedingen bekijkt. Mag ik vragen waarom je die laat voor nu? Te duur?

Maar op zich ben je dan toch al goed bezig? Je hoeft nog niet álles te doen, zo lang je er maar over nadenkt of iets mogelijk is of niet, en zo te horen doe je dat al wel.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 09:20

Cer schreef:
Bij een electrische cv heb je, lees ik, ook een zonneboiler nodig omdat een electrische cv geen water verwarmt?
En dan heb je voor je keuken een boiler nodig, en nog 1 voor je douche, als ik het goed lees?
Ik kijk even de plaatjes, maar daar moet je wel een soort van grote doucheruimte voor hebben (anders zit je weer te ver bij het tappunt vandaan).
Wel interessant allemaal ...

Je hebt elektrische CV modellen die zowel de verwarming regelen als het warme water voor douche en keuken, die zijn best prijzig. En je hebt modellen die alleen de verwarming doen. Dan kun je bijvoorbeeld een boiler gebruiken om te douchen, en een Quooker of andere keukenboiler in de keuken.
Een zonneboiler is niet nodig. Je moet inderdaad wel alles redelijk goed geïsoleerd hebben (onder- en bovenburen die goed stoken werkt ook ja :') Ik heb een jaartje in een senioren-appartement geleefd, daar was het zonder stoken dag en nacht 24 graden binnen, zelfs in de winter :') )

Cer schreef:
Zonnepanelen... als je met 2 onder 1 dak woont, moeten je buren het ook nog maar willen, en hoeveel M2 heb je nodig om 2 huishoudens te voorzien?
Ik ben ook benieuwd hoeveel zonnepanelen je op een flat moet leggen om bijv de hele flat te voorzien. en kan je zomaar overal panelen neerleggen (ook bv ivm reflectie enzo).

Klopt, je moet er wel de ruimte voor hebben, maar alle beetjes helpen. Wij hebben 14 panelen, maar dat is voor ons eigenlijk te veel. Met een stuk of 10 panelen zouden we het ook redden. En dan stoken we elektrisch in de winter, koken elektrisch en hebben in de zomer op warme dagen de airco aan.. Dus met 9 panelen, 3x3, kom je al een heel eind en dat past wel op veel daken.

Bij flats is dat lastiger omdat ze zo hoog zijn en je een vrij kleine oppervlakte op het dak hebt ten opzichte van het aantal woningen. Zeker als je ook nog warmtepompen of andere units op het dak kwijt wil kunnen.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 09:31

Nou ja mijn appartementje is wel goed geisoleerd an sich, maar ik krijg het zelf spaansbenauwd als alles potdicht zit.. dus er staat meestal wat open (maar dan wordt er uiteraard niet gestookt)

Een boiler bij mijn douche gaat iig niet passen :')
Ik denk dat voor mij eerst van het gas af koken komt.. :j Ook omdat ik de gasleiding die daar zit, verschrikkelijk in de weg vind zitten :') en ik heb geen bad, geen vaatwasser, geen drogert... dus daar bespaar ik ook al mee ivm milieu :')

DuoPenotti

Berichten: 30583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 09:32

IMANDRA schreef:
DuoPenotti schreef:
Elektrisch koken doe ik al 25 jaar, nooit anders gedaan.
Ja dat is het, wij doen ook in beetjes, maar dan word je gestraft want subsidie krijg je dan niet.
Dat krijg je als je meer dan 1 ding doet dus eigenlijk al een grotere portemonnee hebt.

Wij hebben ook zonnepanelen, dubbel glas en spouwmuur laten isoleren.
Maar daar blijft het nu bij.
Dak van het huis gaan wij dus niet aan beginnen. Isolatie in de vloeren ook niet.


Dak is grappig genoeg juist het meest energievretende als je de isolatiedingen bekijkt. Mag ik vragen waarom je die laat voor nu? Te duur?

Maar op zich ben je dan toch al goed bezig? Je hoeft nog niet álles te doen, zo lang je er maar over nadenkt of iets mogelijk is of niet, en zo te horen doe je dat al wel.


Te duur inderdaad.
En omdat we maar rond 600 m3 gas per jaar verbruiken denk ik niet dat het voor ons zoveel voordeel geeft. Als in de zomer dat het koeler zou blijven, daar zouden we het dan hoogstens voor doen :D
Daarnaast stoken wij op de bovenverdieping helemaal nooit, de verwarming is daar nooit aan.
Dus wat we aan warmteverlies als meeste hebben is wat er van de BG naar de 1e optrekt.

Sansevieria
Berichten: 4234
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:34

Tja, dak is hier al geisoleerd, overal nieuwe kozijnen/deuren en dubbel glas.
Spouwmuur hebben we niet, is een heel oud huis, dat zou een moeilijke zijn.

Op advies hebben we dan de CV ketel 2 jaar geleden toch maar vervangen door een nieuwe.
Zonnepanelen, airco en een evohome systeem besparen al een heel stuk op het gasverbruik, dat en natuurlijk ipv de verwarming maar hoger te zetten een dikke trui aan en dekentje op de bank.

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:34

600 kub is weinig! Ik stook veel hout maar verbruik zeker het dubbele. :( wel veel met vijf mensen thuis dus warm water tikt ook aan.

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:41

Flat gebouwen draaien vaak mee op stads verwarming toch!?

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:46

Geen idee, mijne niet in ieder geval.. ik heb een cv ketel hangen :j

DuoPenotti

Berichten: 30583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:49

Mijn moeder woont in een senioren appartement op de 3e etage maar heeft ook een eigen cv.
Dat is in een dorp, daar kennen ze geen stadsverwarming :)

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:57

Volgens mij ligt het misschien aan de grootte van het complex? Waar ik woon is niet supergroot, 4 hoog en 6 breed (in de stad zeg maar..althans, geen dorp :') ) maar ik ken wel mensen met stadsverwarming in flats, dat zijn gebouwen van 12 of hoger, met geenideehoeveel mensen per vloer..

maar goed, dat is nogal offtopic..

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 12:13

Huurhuis en gelukkig gaan/zijn ze hier bezig met biogas, er is hier niet genoeg ruimte op het net voor meer stroomvreters of productie.

Zou fijn zijn als er eindelijk eens goed gekeken gaat worden naar een meer verbruik = meer betalen regeling ipv grote bedrijven minder te laten betalen per m3/kwh dan huishoudens. 1 op 1 over gaat het nl zowiezo niet worden, reductie van zeker 50% + meer flexibilteit qua wanneer is er stroom om te gebruiken zou een hele hoop schelen qua hoeveel windmolens, zonnepanelen, etc. zijn er nodig en daarmee dus hoeveel grondstoffen, schade aan wegen (zwaar transport) recycling (en hoe als dat al kan), ruimte, etc. nodig is en daarmee een stuk draagvlak, want er hoeven er dan flink minder gebouwd te worden.
Als mensen dan protesteren, kan je ook stellen : ok, dan maak je je eigen alternatief (binnen de geldende restricties als geen fossiel, etc.), maar dan ben je daar ook 100% van afhankelijk. Dan kunnen mensen ook kiezen om periodes zonder stroom te zitten en dat anders op te vangen. Maakt meteen een interessante proeftuin om te leren hoe je een robuster systeem kan laten draaien met westerse luxe zonder een betrouwbaarheid van 99.996%, maar uitkomend op zo'n 99% incl. de kostenbesparing van zo'n 60% die dat op een klein systeem zou geven. Hoe zich dat vertaald in een groter systeem qua kostenbesparing en acceptatie is zeker een interessante vraag om uit te zoeken.

We zitten immers wel degelijk met groeiende ethische vragen als het gaat om grondstoffen, maar ook om de veiligheid van zo'n complex systeem, zowel om de kwetsbaarheid ervan als het gaat om hoe storingsgevoelig is het ivm meer onderdelen die stuk kunnen, maar ook om de zorgen vanuit cybersecurity oogpunt die systemen plat kunnen leggen. Zorgen waar de overheid wel de mond van vol heeft, maar eigenlijk geen goed antwoord op heeft. Immers beveiliging is nog altijd mensenwerk en het omzeilen van die beveiliging gaat steeds makkelijker (mensen met niks anders te doen die kant en klare programma's verkopen), tel daar de groeiende ransomware plaag bij op en je zal echt kritisch moeten gaan kijken naar welk alternatief is er waar zulke figuren niet bij kunnen en de mensen ook bij zulke acties een huis hebben dat leefbaar blijft.