Telpeva schreef:Heeft iemand er een idee bij of dit ook problemen zal brengen in andere delen van Nederland, zal dit alle dorpen en steden langs het water zo hard treffen of zwakt zoiets ook weer af?
Dit is een vraag, want ik weet het oprecht niet hoe zoiets werkt.
Ik las op de nieuwssite van Venlo dat ze daar ook rekening gaan houden met mogelijk evacueren

Bron
https://omroepvenlo.nl/nieuws/liveblog/ ... t-in-venlo
Betuwe en het land van Maas en Waal lijken me uiteindelijk ook water te moeten gaan krijgen.
Of het daar problematisch wordt, weet ik niet.
Land van Maas en Waal spreekt voor zich, ligt letterlijk tussen die 2 grote rivieren.
Betuwe tussen Waal en Rijn.
Waarbij de Waal technisch gezien de hoofdstroom is van de Rijn zoals die uit Duitsland Nederland in gaat, en de Rijn in dat gebied een iets minder brede tak van dezelfde rivier.
(Beide horen dus bij het water dat uit Dld naar Nl komt)
Ik vermoed dat het vee in die gebieden ook wel uit de uiterwaarden gehaald wordt inmiddels.
Ik woon er niet meer, maar heb jaren in de Betuwe gewoond.
'gewoon' hoogwater kent iedereen wel, met name in de winter. Dan gaan de coupures dicht, uiterwaarden leeg, parkeerplaatsen afgesloten.
Wat het nu (in de zomer en zó extreem) gaat betekenen weet ik nog niet eigenlijk.
Maar al het water dat nu in Dld, België en Limburg is, zal toch echt ook verder door Nederland heen moeten.
Ik hoop eigenlijk dat het daar gewoon 'netjes' binnen de winterdijken gaat blijven.