Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:51

Tancreda4 schreef:
Fijn dat ze een hogere plek hebben. Verdrietig om machteloos op een afstand te moeten toekijken, maar snap wel dat het niet werd toegestaan... Heel moeilijk en frustrerend, maar als de voerders in problemen komen brengen ze zichzelf en de hulpverleners die daar op moeten reageren in gevaar. Hopelijk zakt het water snel af zodat ze alsnog gevoerd kunnen worden onder veiligere omstandigheden....

ze laten ze daar staan en voeren ze, alleen is dat nu niet mogelijk vanwege de stroming

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:53

Femke_Tweety schreef:
Telpeva schreef:
Heeft iemand er een idee bij of dit ook problemen zal brengen in andere delen van Nederland, zal dit alle dorpen en steden langs het water zo hard treffen of zwakt zoiets ook weer af?
Dit is een vraag, want ik weet het oprecht niet hoe zoiets werkt.

Ik las op de nieuwssite van Venlo dat ze daar ook rekening gaan houden met mogelijk evacueren -O-

Bron
https://omroepvenlo.nl/nieuws/liveblog/ ... t-in-venlo

Betuwe en het land van Maas en Waal lijken me uiteindelijk ook water te moeten gaan krijgen.
Of het daar problematisch wordt, weet ik niet.

Land van Maas en Waal spreekt voor zich, ligt letterlijk tussen die 2 grote rivieren.

Betuwe tussen Waal en Rijn.

Waarbij de Waal technisch gezien de hoofdstroom is van de Rijn zoals die uit Duitsland Nederland in gaat, en de Rijn in dat gebied een iets minder brede tak van dezelfde rivier.
(Beide horen dus bij het water dat uit Dld naar Nl komt)

Ik vermoed dat het vee in die gebieden ook wel uit de uiterwaarden gehaald wordt inmiddels.

Ik woon er niet meer, maar heb jaren in de Betuwe gewoond.
'gewoon' hoogwater kent iedereen wel, met name in de winter. Dan gaan de coupures dicht, uiterwaarden leeg, parkeerplaatsen afgesloten.

Wat het nu (in de zomer en zó extreem) gaat betekenen weet ik nog niet eigenlijk.

Maar al het water dat nu in Dld, België en Limburg is, zal toch echt ook verder door Nederland heen moeten.

Ik hoop eigenlijk dat het daar gewoon 'netjes' binnen de winterdijken gaat blijven.

Grootste probleem begreep ik is dat de doorvoer is berekend op wintermaanden, als er weinig begroeiing is. Men weet nog niet wat er gaat gebeuren als het water komt, en er maïs staat, bomen vol in het blad etc. Ook weet men nu nog niet wat die verbeteringen rond de rivieren gaan doen. Gaan die nieuw ingerichte gebieden ook zo werken als verwacht en de rivier ruimte geven zodat de druk op de dijken verdeeld wordt, en de bewoonde gebieden gespaard blijven.

Ik vind het heel spannend.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 13:54

Ik las dat het lucht alarm af gaat bij Meerssen om mensen te attenderen niet met paniek maar wel met spoed hun huis te verlaten omdat er een gat van 1 bij 1 in de dijk zit. Weet niet hoe betrouwbaar de bron is trouwens lees het in meerdere Twitter berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:02

Zie net op de noodverordening van de gemeente Venray dat mijn schoonouders ook moeten evacueren.

Anoniem

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:02

Ons chalet in noord limburg is nog steeds beschikbaar!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:04

Ik zou ook zo graag als verpleegkundige daar gaan helpen, maar dat is dus oprecht gewoon niet mogelijk -O-

Hier helaas net een kleintje anders was mijn huis ook open gesteld voor iemand (Db)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:04

Afbeelding

:\

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:05

moonsparkle schreef:
Ik las dat het lucht alarm af gaat bij Meerssen om mensen te attenderen niet met paniek maar wel met spoed hun huis te verlaten omdat er een gat van 1 bij 1 in de dijk zit. Weet niet hoe betrouwbaar de bron is trouwens lees het in meerdere Twitter berichten

Bevestigd... https://www.1limburg.nl/dijkdoorbraak-b ... =section-1

Ongeveer 2 km ten westen van Maastricht-Aachen Airport
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 16-07-21 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:06

Ik had gehoopt, wellicht wat naïef, dat de ernst na gisteren weer zou afnemen maar dit is niet te geloven. Wat een toestanden allemaal. Ik wou dat ik iets kon betekenen maar ik kan enkel machteloos toekijken hoe levens verwoest worden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:07

Vreselijk, weten dat je niet meer kunt vluchten maar dat je je in je eigen huis in veiligheid moet zien te brengen. Wat een nachtmerrie :\

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:08

Weet iemand of er ergens een kaart te vinden is waarop de getroffen gebieden en risicogebieden staan? Ik heb al wel gezocht maar wat ik heb gevonden lijkt niet te werken.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:22

Jolien87 schreef:
Weet iemand of er ergens een kaart te vinden is waarop de getroffen gebieden en risicogebieden staan? Ik heb al wel gezocht maar wat ik heb gevonden lijkt niet te werken.

Weet niet of je hier wat aan hebt? https://waterinfo.rws.nl/#!/kaart/waterhoogte/

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:22

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:23

Mijn hart huilt voor alle mensen in die gebieden. Ik zit vol verbazing alles te volgen. Terwijl hier in Nieuwegein het zonnetje schijnt, moeten mensen daar proberen hun huis te behouden en überhaupt proberen te overleven..

Ik besefte mij gisteravond dat een oud klasgenoot vol in het getroffen gebied woont. Ik heb haar lang niet gesproken, maar ik hoop dat ze er redelijk vanaf is gekomen en niet in een dal woonde..

De fokker van onze hond woont in buggenum. Volgens mij moet hij ook evacueren met zijn inmiddels 12 honden geloof ik.. het is zo onwerkelijk allemaal!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:24

Afbeelding

Ook erg als je niet weet waar je paard gebleven is

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:29

Jolien87 schreef:

Afbeelding
https://www.vrzl.nl/calamiteit/

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:31

Nou, net de noodverordening even goed doorgenomen en schoonouders hoeven nu nog niet per direct weg, maar het is een voornemen om mensen vast te informeren over wat mogelijk gaar gebeuren. Mijn schoonouders zien de ernst er nog niet van in want in 95 kwam het water ook niet zo hoog. Ik maak me ernstige zorgen.

Jolliegirl

Ik ben er gewoon helemaal van ontdaan wat er allemaal gebeurt.
Volg het overal en hoop dat mijn schoonzusje ongeschonden blijft, die woont gelukkig nog een eind verder.

Bootsiebob

Jolien87 schreef:

https://www.vrzl.nl/calamiteit/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:32

Ik vind het ook echt bizar. Ik voel me onwijs machteloos terwijl ik weet dat 10 km van ons huis af de wereld op zijn kop staat.

Al die arme mensen en dieren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:32

Mocht iemand nog een plekje zoeken, of iemand kennen die woonruimte zoekt:
Ik ga volgende week op vakantie voor 2 en halve week, en wil mijn woning (ruime woning met 6 slaapkamers) best beschikbaar stellen voor iemand die het nodig heeft. Huisdieren zijn ook welkom.
Woon alleen wel in Zuid Holland

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:36

Roermond gaat ook bizar snel, in plaats van vannacht verwachten ze nu de piek al om 15:00.
Hopelijk is alles en iedereen daar op tijd in veiligheid..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:37

fique schreef:
[ [url=m/p1BCzW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook erg als je niet weet waar je paard gebleven is

Vreselijk, zag ook een heel naar filmpje van een paard dat tegen het water aan het vechten was. Bijna bij de kant en toen werd ie weer weggesleurd, heel naar. Mensen aan de kant konden niets doen ;(

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:39

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:40

tienus63 schreef:
Is dat in Erfstadt niet mede veroorzaakt door het vollopen van oude dagbouwmijn:
Zie rode pijl.

Hoor net op WDR dat er 55 mensen in erfstdat gered zijn en nog 15 mensen vermist.
Er zitten nog mensen in hun woningen die vanwege onbereikbaarheid nog niet gered kunnen worden.

[ [url=m/uquKA6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Klopt de mijnen zijn ondergelopen. We proberen contact te krijgen met iemand daar maar er is volledige radiostilte.