Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:52

Melkveebedrijven staan er vaak wel voor open.

Iedereen mag hier ook in de stal kijken. Zolang ze maar toestemming vragen haha

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 09:53

Ik fietste zondag langs een weide met jonge koeien en daar waren er 2 elkaar aan het uitdagen, echt leuk gezicht.
Die ene kwam ook steeds met zijn hoofd naar die ander gebeukt, en moest toen wel aan dit topic denken (en daarna weer vergeten tot nu )
En ik denk dat dat zo'n moment was waarom ze geen hoorns meer hebben.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:58

Voor degene die Duits kennen heb ik hier een link. Maar eigenlijk is het filmpje zonder de taal te kennen wel duidelijk. De kleuter- en basisschool vindt plaats op een boerderij. De leerkrachten zijn begeleiders. Zoiets hebben we hier ook in de buurt zitten.

https://hofpente.de/

Zo is het van jongs af aan duidelijk waar het eten vandaan komt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:01

het gaat soms echt heel hard tegen hard. Daar wil je echt niet tussen staan. In de kudde is er vaak strijd om de rangorde (net als bij paarden, vergelijkbaar met hoefijzers kunnen hoorns dus serieus schade veroorzaken)
Als boerin loop ik dagelijks tussen de koeien, dat is altijd een risico, maar ik denk dat ik me wel minder veilig zou voelen als ze hoorns zouden hebben.

Onthoornen gebeurt op jonge leeftijd (3/4 weken) door een veearts onder algehele narcose en lokale langwerkende pijnstilling en ontsmetting. Ik heb nooit de indruk gehad dat kalveren er last van hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:04

Is dat bij vleeskoeien minder?
Ik ken eigenlijk alleen maar vleeskoeien met hoorns en zonder schrammen.

Overigens heb ik persoonlijk niets tegen onthoornen.

juval

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:20

bij vleeskoeien is er denk ik minder wisseling in de kudde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:26

Wij hebben mrij (dubbeldoel), maar er zitten flinke pittige dames tussen. Sommige hebben ook flinke kale plekken op de plekken waar ze mee stoten.

Dus wil niet weten wat de gevolgen zijn als ze hoorns hebben.

Plus het stukje veiligheid voor ons. Ze zijn niet zo mak als de meeste paarden. Kunnen er veel mee. Meeste lopen nog net kleine stukjes braaf mee aan het halster. Maar daar is verder ook alles mee gezegd.

Ben nu zelf wel meer met de kalveren bezig, zodat ze hopelijk nog wel makker worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:28

Het zal wel een stomme vraag zijn, maar waarom moeten hoorns er helemaal af dan?
Waarom kan je ze niet gewoon een stuk inkorten en stomp maken? :)

Hier een stukje verderop bij de koetjes (kaasboer) mag je ook in de stal kijken.
Beestjes lopen veel buiten en zien er altijd wel uit alsof ze het goed hebben.

Ik vind die kleinste kalfjes die zo bijna klem staan in een paar van die hokjes zo naast en tegenover elkaar wel altijd een beetje sneu hoor, heb er eigenlijk nooit naar gevraagd hoe en waarom dat is en of ze daar nou ook hele dagen in staan...?

Je mag ze dan wel even aaien en daar worden ze natuurlijk wel goed mak van :)

Hier staan aan het eind van de weg ook wel wat koetjes op een stuk dijk met bomen. Die hebben het heerlijk voor elkaar hoor, zo lekker in de schaduw in de bosjes liggen +:)+

Pas lag er een papieren zak op de weg.
En het waaide :')

Die zak met veel geknisper rondwaaien....en de koetjes met van die verschrikte koppen bij elkaar met ogen op stokjes aan het snuiven en huppelen en doen, die werden er helemaal hierperdepiep van, hadden de dag van hun leven, dolle boel _O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:20

Mijn zoon is van '97 en we woonden toen in Almere. Met de bs naar een boerderij geweest in Zeewolde waar een klas dan rondgeleid wordt en voorlichting krijgt etc.

Je hoorde de kinderen alleen dat het zo stonk en lachen als een koe moest plassen of mesten. Ze waren echt niks gewend.

Daarna kregen ze dan melk of chocomel. De een wilde niet, de ander vond het lekker en de volgende vond het vies, eng etc

Maar nee, ook die generatie krijgt van thuis niet veel mee.

Ik denk dat veel ook gemak is. Ouders die werken, willen geen uren in de keuken staan. Mensen doen groot boodschappen en een deel moet ingevroren en een ander deel moet snel klaargemaakt kunnen worden.
Als men groente verwerkt in het eten en een stukje fruit erbij eet, vindt men dat al snel gezond. Maar het gaat natuurlijk ook om het weglaten van dingen.

Zelf kreeg ik als stadsmeisje wat meer mee, omdat ik tussen de paarden liep en ik op mn 12e op een boerderij/melkveebedrijf stond met mn pony's. Ik mocht helpen met melken, koeien scheren met de zoon, naar binnen halen, kwam dode dieren tegen en ze slachtte kippen. Mijn moeder is toen heel dapper geweest om die te kopen en we hebben ze gewoon gegeten. De opa daar slachtte ze voor mn neus en legde ook alles uit. Ik had er wel moeite mee, maar als kind ben je toch vrij flexibel als je de goede voorlichting krijgt.
Daarbij had mn oma in de oorlog een gezin en die at bij ons en was voor een Amsterdamse ook bekend met platteland.
Zij had ook huisdieren, eerst een eend en later katten en honden, maar die aten restjes en ook mee met de pot. Mega dierenwinkels met 1000 soorten hondenbrok bestond ook echt nog niet.

Misschien worden dieren nu ouder, maar hoor ook wel hoe oud dieren destijds werden.

Qua hoorn. Ik ben er niet tegen om ze eraf te halen als het pijnloos gebeurt en ze daardoor samen kunnen lopen zonder gedoe.
maar aan de andere kant, kan je je wel afvragen waarom ze eraf moeten....Zijn de omstandigheden wel goed als ze elkaar zo beschadigen? Hebben ze wel genoeg leefruimte? Hebben ze genoeg te doen? genoeg variatie op de dag? En nu worden koeien bij elkaar gezet en moeten ze maar samen leven. Maar dat doen we met paarden, honden, katten, konijnen etc ook niet......

Dat je geen tijd hebt om te matchen en het een bedrijf blijft waar nou eenmaal x aantal koeien samen moeten lopen, snap ik heel goed. Maar er is wel een reden dat ze elkaar zo beschadigen en het onthoornen is dus wel een door ons, de mens ontstaan probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:27

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:29

in elke kudde zal een rangorde bepaald moeten worden, dát is juist natuurlijk gedrag! dat heb je bij paarden, koeien, kippen, honden katten en konijnen... ook onze huisdieren dus. Uiteindelijk is het uitgevochten en is er weer rust in de kudde... tot er weer een nieuwe bij komt, of een dominante koe wordt droog gezet, dan krijg je weer hetzelfde verhaal. Dat hoort erbij en is niet erg, zolang er maar geen ernstige schade ontstaat. Paarden (met hoefijzers) kunnen elkaar ook flink toe takelen.

Onthoornen, castreren, oormerken, insemineren, couperen.. zijn inderdaad allerlei ingrepen door de mens bedacht. Op zich niet erg als het pijnloos gebeurt vind ik.
wij fokken ook regelmatig met hoornloze stieren, wellicht dat daar een toekomst in ligt.

@pmarena, de jongste kalfjes zitten apart om ze goed te kunnen monitoren. Om ziektes als diarree te kunnen voorkomen of inperken. De eerste 2 weken zijn daarin cruciaal om een gezond kalf te hebben en houden. Doorgaans gaan ze na die 2 weken naar een groepshok.
Ik hou niet van vergelijken met mensen, maar je kan het zien als een pasgeboren baby, die breng je ook niet meteen naar de kleuterschool... De eerste tijd zijn ze wat kwetsbaar.

Onthoornen doen we op de leeftijd van 3/4 weken, dan kunnen ze onder volledige narcose en merken ze er weinig van. Het is een kleine ingreep. Op latere leeftijd is het vaak wat meer traumatisch want dan werk je met een plaatselijke verdoving en moeten de hoorns afgezaagd worden, dat is een pittig klusje bij een koe of vaars van een paar honderd kilo. Afvijlen zou misschien ook kunnen, maar dan nog kunnen ze er flink mee stoten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:35

juval schreef:
in elke kudde zal een rangorde bepaald moeten worden, dát is juist natuurlijk gedrag! dat heb je bij paarden, koeien, kippen, honden katten en konijnen... ook onze huisdieren dus. Uiteindelijk is het uitgevochten en is er weer rust in de kudde... tot er weer een nieuwe bij komt, of een dominante koe wordt droog gezet, dan krijg je weer hetzelfde verhaal. Dat hoort erbij en is niet erg, zolang er maar geen ernstige schade ontstaat. Paarden (met hoefijzers) kunnen elkaar ook flink toe takelen.

Onthoornen, castreren, oormerken, insemineren, couperen.. zijn inderdaad allerlei ingrepen door de mens bedacht. Op zich niet erg als het pijnloos gebeurt vind ik.
wij fokken ook regelmatig met hoornloze stieren, wellicht dat daar een toekomst in ligt.

@pmarena, de jongste kalfjes zitten apart om ze goed te kunnen monitoren. Om ziektes als diarree te kunnen voorkomen of inperken. De eerste 2 weken zijn daarin cruciaal om een gezond kalf te hebben en houden. Doorgaans gaan ze na die 2 weken naar een groepshok.
Ik hou niet van vergelijken met mensen, maar je kan het zien als een pasgeboren baby, die breng je ook niet meteen naar de kleuterschool... De eerste tijd zijn ze wat kwetsbaar.

Onthoornen doen we op de leeftijd van 3/4 weken, dan kunnen ze onder volledige narcose en merken ze er weinig van. Het is een kleine ingreep. Op latere leeftijd is het vaak wat meer traumatisch want dan werk je met een plaatselijke verdoving en moeten de hoorns afgezaagd worden, dat is een pittig klusje bij een koe of vaars van een paar honderd kilo. Afvijlen zou misschien ook kunnen, maar dan nog kunnen ze er flink mee stoten.

Ja, nee dat snap ik wel van dat apart zetten :j

Maar waarom dat in zo'n vreselijk klein hokje moet vraag ik me af...doet een beetje denken aan die metalen hokken die je zo in de achterbak zet met een hond er in :=

Elders heb ik ook wel gezien dat ze zeg maar ieder een kalverhut met uitloopje hadden.
Dat ziet er dan al een stuk fijner uit dan die piep-kalfjes die echt in zo'n piepklein "kooitje" zitten zeg maar :(:)

Maar misschien dat ze in van die kalverhutten dan weer in een later stadium gaan ofzo?

[edit] even gezocht, dit lijkt er wel heel sterk op: https://www.nedlandic.nl/kalverhokken/7 ... 54406.html

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:44

@juval, maar ijzers zijn ook niet natuurlijk. In principe weten koeien dat ze hoorns hebben en weten die te gebruiken.
Een paard weet in principe niet dat hij ijzers heeft en als hij trapt daar 2x zoveel schade mee kan toe brengen als normaal zonder ijzers.

In natuurlijke omstandigheden worden inderdaad rangordes bepaalt en kunnen ze keuzes maken, weg van elkaar etc. Maar zouden ze ook weinig wisseling in de kudde hebben door de mens.

Ik had een niet sociaal paard en vierkante paddock en vrij grote wei. Op de wei ging het wel samen, maar op de paddock totaal niet.
Door paden aan te brengen. Meerdere ruime plekken om te eten, van elkaar weg te kunnen daar, te kunnen rusten, liggen, rollen en schuilen, drijven ze elkaar niet op.
Dat paard is er dan niet meer en eigenlijk daarna nog een niet sociaal paard erbij gehad, maar ik zie wel mega veel verschil in wat je aanbiedt.

Alleen gras eten, wordt ook saai en met hoeken kunnen ze behoorlijk drijven. Paarden die enkele uren samen lopen en dus elke dag opnieuw een kudde vormen, kennen en herkennen elkaar, maar vormen nooit zo een kudde als 24/7/365 samen. Dat zie je bijv ook als er iets aan de hand is.

Als er bij ons helikopters laag over gaan, kijken ze en observeren ze samen, maar nooit rennen en gevaarlijke situaties. Storm, onweer etc, kiezen ze strategisch een plek en staan ze ook echt samen te werken. Met oud en nieuw en vuurwerk en carbid net zo.
Wij rijden hier ook met auto's, trekkers, hoogwerkers etc. Ze reageren 0,0 op machines. We moeten ze eerder uit de weg zetten.

Paarden en meer dieren hebben elkaar ook nodig en als ze kunnen samen werken, zoals merries met veulens bijv, heeft dat echt veel positieve invloed. Meer dan wij als mensen kunnen oplossen.

Varkens bijv net zo. Als 1 hier even gilt, reageert de ander meteen. Ze kruipen tegen elkaar aan en het verlies van een maatje kan echt hartverscheurend zijn.
Overigens zien we dat nu bij de paarden ook, nu mijn oudste ruin sinds Maart overleden is.

Omdat koeien, varkens etc alleen als product worden gezien, interesseerd het te weinig mensen. Maar ik ken alleen maar mensen die wel steeds meer bewust worden. ja, veel willen per se grote lappen vlees, veel de bbq aan en vinden ook veel gezeur en onzin. Maar als ze de keus hebben halen ze toch het betere vlees.
Juist paarden mensen die met dieren werken en ook claimen van dieren te houden, mag je net iets meer van verwachten. Hele naieve gedachte, maar is natuurlijk wel zo. Je werkt met dieren, dus zou ze moeten "kennen".

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:47

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:48

pmarena schreef:
juval schreef:

Ja, nee dat snap ik wel van dat apart zetten :j

Maar waarom dat in zo'n vreselijk klein hokje moet vraag ik me af...doet een beetje denken aan die metalen hokken die je zo in de achterbak zet met een hond er in :=

Elders heb ik ook wel gezien dat ze zeg maar ieder een kalverhut met uitloopje hadden.
Dat ziet er dan al een stuk fijner uit dan die piep-kalfjes die echt in zo'n piepklein "kooitje" zitten zeg maar :(:)

Maar misschien dat ze in van die kalverhutten dan weer in een later stadium gaan ofzo?

[edit] even gezocht, dit lijkt er wel heel sterk op: https://www.nedlandic.nl/kalverhokken/7 ... 54406.html

Ik snap de reden van apart zetten in theorie ook.

Maar het gaat erom dat een baby dier vrijwel altijd zijn of haar moeder nodig heeft en een kalf, net geboren, op deze wereld, zonder enige moeder liefde en warmte apart in een klein hokje ligt. Als je contact maakt met kalfjes zie je ook dat ze echt wel die behoefte hebben. Dan vinden mensen het zo schattig dat ze willen sabbelen en achter je aan hobbelen etc, maar het is het gemis van de moeder, wat iedereen toch zal begrijpen?

Mensen zeggen nu dat de koe er snel aan went en weer doorgaat, maar ze zal wel moeten. Dieren willen overleven. Maar Heb er vaak zat bij gestaan dat een koe de tent afbrak om naar de kalfjes te gaan. Zat weleens op mijn paard en riep de boer; hou haar tegen...........yeah right. Die had geen verstand van paarden en dacht dat dat wel ging lukken.

Maar een koe die gaat, die gaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:52

Maar zitten ze dan de hele dag in dat hokje....? En waarom dan niet in zo'n hokje met uitloopje...?

Bij elkaar kan dan zeker ook nog niet ofzo...?

De koeien hebben het volgens mij echt wel goed daar hoor :j
Maar die kalfjes zo daar weggestopt in die hokjes, als een soort boeken op een plank, zo'n mini baby alleen in zo'n hokje....dat komt gewoon best sneu over vanuit de gedachte dat een baby niet gemaakt is om zo alleen in een hokje in een hoekje van de schuur met de wereld kennis te maken zeg maar :(:)

Ik vraag me dan wel af of dat niet wat gezelliger kan ofzo.... wat meer samen, wat kunnen rondlopen in ieder geval...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:54

Dat is het. Qua gezondheid en in theorie kan iedereen het snappen.

Maar qua gevoel gaat het tegen ieders gevoel in dat je een pas geborene weghaalt bij de moeder. Al zou de koe er snel overheen zijn, heb je gewoon net geboren kalfjes die weken alleen zitten en dat valt niet goed te praten. Alleen als product, maar niet als levend wezen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:01

superpony schreef:

Maar het gaat erom dat een baby dier vrijwel altijd zijn of haar moeder nodig heeft en een kalf, net geboren, op deze wereld, zonder enige moeder liefde en warmte apart in een klein hokje ligt. Als je contact maakt met kalfjes zie je ook dat ze echt wel die behoefte hebben. Dan vinden mensen het zo schattig dat ze willen sabbelen en achter je aan hobbelen etc, maar het is het gemis van de moeder, wat iedereen toch zal begrijpen?

Mensen zeggen nu dat de koe er snel aan went en weer doorgaat, maar ze zal wel moeten. Dieren willen overleven. Maar Heb er vaak zat bij gestaan dat een koe de tent afbrak om naar de kalfjes te gaan. Zat weleens op mijn paard en riep de boer; hou haar tegen...........yeah right. Die had geen verstand van paarden en dacht dat dat wel ging lukken.

kijk, en daar komen dus de menselijke emoties weer. begrijpelijk. maar niet nodig in mijn ogen.

Ik ben nu bijna 10 jaar boerin, en ik heb echt nog ooit meegemaakt dat een koe de tent afbrak om naar de kalfjes te gaan, echt nog nooit. Koeien gaan liggen, bevallen, staan op, worden gemolken en gaan weer verder met hun leven. Soms likken ze het kalf droog, soms ook niet en gaan ze direct naar het voerhek. Ze zijn misschien zo ver doorgefokt dat de moederlijke instincten er een beetje uit zijn? ik weet het niet. Ik vond het in het begin ook frappant.

En de kalfjes, die huilen ook niet, bleren niet, ja alleen als ze honger hebben. Verder liggen ze rustig in het warme hokje. Ik neem de moederrol over als in voederen en aandacht geven. zuigbehoefte invullen. Hierdoor raken de kalfjes snel gewend aan mensen, zijn ze niet bang en worden het later makkelijke koeien in de stal en melkput. }:0

het zijn geen kinderen, en ook geen huisdieren. Ze krijgen alle aandacht en liefde, maar het blijven productiedieren. We hebben een bedrijf en ons doel is het produceren van gezond en hoogwaardig voedsel.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:10

In een 24/7 kudde paarden met genoeg ruimte is het echt niet steeds hommeles als er een belangrijk paard weg valt. Net zelf weer gezien met het plotseling overlijden van een heel hoog geplaatst paard in een kudde. Hoe dat verder met koeien zit weet ik niet. Wel dat ruimte zeker een rol speelt.

Een nieuw paard in de groep, het ligt er aan hoe veel tijd je daar aan besteed om dat rustig te laten verlopen, zo kan de rangorde, die veel ingewikkelder is dan het op het eerste oog lijkt, zonder (veel) hommeles plaats vinden, dus zo zwart wit is het niet.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 08-06-21 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:10

Koeien zijn inderdaad anders met hun kalfjes dan bijvoorbeeld honden. De koeien hier zijn (op een na) goede moeders, die hun kalf wel beschermen en verzorgen naar ze laten ze inderdaad veel meer los dan een hond of paard doet. Kalf komt vooral bij moeder om te eten of als het schrikt, ligt verder ook rustig bij andere koeien te slapen.
De melkveedames van onze buurboeren vinden kalveren trouwens wel machtig interessant, konden uren over het hek hangen toen ze nog dicht bij elkaar stonden.

Maranta schreef:
https://www.boerderij.nl/1961-handig-da ... rwondingen.

Word het toch weer teruggaan naar ouderwetse grupstal, waarbij de beesten alleen 's winters vast staan en de rest van het jaar dag en nacht buiten lopen :D

En heel vroeger, hadden we geeneens koeien met hoorns hier in Nederland
https://www.levendehave.nl/artikelen/op ... ren-hoorns

Grupstallen zijn nou niet direct iets dat ik als diervriendelijk zie. Alleen maar kunnen staan of liggen, bleh. Krijg je wel hele tamme koeien, dat weer wel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:11

Je kan ook zeggen, die beesten hoe ze nu gehouden worden weten niet beter!?
Varkens, kippen etc die nooit daglicht zien hebben het ook nooit gezien. Koeien waarvan de kalfjes worden weg gepakt...kalfjes die de fles krijgen...

(Kinderen die opgroeien in Syrie kennen ook enkel oorlog.
Ze leven er hun leven) Zo is het het met de dieren toch net zo!? Die doen hun ding in de omstandigheden die ze niet anders gewend zijn.

Triest? Ja en nee. Misschien maar beter ze niet anders weten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:16

juval schreef:
superpony schreef:

kijk, en daar komen dus de menselijke emoties weer. begrijpelijk. maar niet nodig in mijn ogen.

Ik ben nu bijna 10 jaar boerin, en ik heb echt nog ooit meegemaakt dat een koe de tent afbrak om naar de kalfjes te gaan, echt nog nooit. Koeien gaan liggen, bevallen, staan op, worden gemolken en gaan weer verder met hun leven. Soms likken ze het kalf droog, soms ook niet en gaan ze direct naar het voerhek. Ze zijn misschien zo ver doorgefokt dat de moederlijke instincten er een beetje uit zijn? ik weet het niet. Ik vond het in het begin ook frappant.

En de kalfjes, die huilen ook niet, bleren niet, ja alleen als ze honger hebben. Verder liggen ze rustig in het warme hokje. Ik neem de moederrol over als in voederen en aandacht geven. zuigbehoefte invullen. Hierdoor raken de kalfjes snel gewend aan mensen, zijn ze niet bang en worden het later makkelijke koeien in de stal en melkput. }:0

het zijn geen kinderen, en ook geen huisdieren. Ze krijgen alle aandacht en liefde, maar het blijven productiedieren. We hebben een bedrijf en ons doel is het produceren van gezond en hoogwaardig voedsel.

Ik was 12 dat ik dagelijks rondliep op een melkveebedrijf, dus dat is 35jr geleden en heb altijd daarna op grote bedrijven gestaan met de paarden, contact gehad met de boeren etc.

Boeren zien vertrekken naar het buitenland, zien uitbreiden en zien veranderen.

Dat we als mens er emoties bij hebben is logisch. We accepteren nergens en bij geen enkel dier dat ze vroeg van de moeder af mogen.
Dat dieren zo reageren is ook overleven, maar zegt niks over hun emoties.

En de varkens als voorbeeld, weet ik echt meerdere mensen die een ernstig rouwend varken hadden na het verlies van een maatje. Dat verzin je niet, dat zie je en maak je mee.
In de industrie wordt dat genegeerd en moeten die beesten door en valt het misschien door de manier van houden ook minder op.

Feit is dat de kalfjes nu apart gezet worden en ook geen keus hebben om hun moeder te zoeken, contact met de anderen etc.

Van andere dieren wordt bijv in dierentuinen onderzocht wat hun gedrag is, hoe je ze het beste kan houden, wanneer het jong eraf moet ( vanwege inteelt anders bijv ) etc.
Maar naar koeien kijkt men helemaal niet in een echt natuurlijke omgeving wat ideaal zou zijn. Misschien is die 6 maanden samen ook nog niet voldoende, of moeten andere omstandigheden anders en beter.
Misschien kunnen we daar niet aan voldoen en moeten de groepen kleiner, anders gehouden etc.

Waar nu vooral naar gekeken wordt, is ziekte's en melkopbrengst.

En vroeger in de oude melkput, die toen nog redelijk modern was, zagen we wat er qua melk opbrengst per koe was. Ik vond het als kind ook moeilijk dat de boer zei; die koe wordt oud en geeft minder melk, dus gaan we dit jaar slachten.
En ook wij kregen dan een deel mooi vlees en aten dat op. Ze kwamen overdag buiten en dan kreeg ik een stok bij de deur van de stal als ze naar binnen moesten en zei de boer; sla maar op de biefstuk. Dat vond ik ook heel confronterend, want dat verandert je kijk op de biefstuk.

En dus ook meegemaakt dat ze het zwaar hadden en melk lieten weglopen, omdat ze echt te weinig ct per liter kregen. Ze deden er vrijwel niks naast of bij, maar konden met 200 koeien haast niet meer overleven. 1x stukje kunnen uitbreiden en daarna gestopt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:22

Popstra schreef:
Varkens, kippen etc die nooit daglicht zien hebben het ook nooit gezien. Koeien waarvan de kalfjes worden weg gepakt...kalfjes die de fles krijgen...

Ze leven er hun leven) Zo is het het met de dieren toch net zo!? Die doen hun ding in de omstandigheden die ze niet anders gewend zijn.

Ze weten niet beter dan dat ze permanent in een onveilige stressituatie zitten. Als je dat niet triest vindt voor een kind om zo op te moeten groeien, ben je wel heel cynisch, naar mijn idee.
(verder een adequate vergelijking, want hetzelfde geldt inderdaad ook voor dieren in de bio-industrie)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:30

Jis_ schreef:
In een 24/7 kudde paarden met genoeg ruimte is het echt niet steeds hommeles als er een belangrijk paard weg valt. Net zelf weer gezien met het plotseling overlijden van een heel hoog geplaatst paard in een kudde. Hoe dat verder met koeien zit weet ik niet. Wel dat ruimte zeker een rol speelt.

Een nieuw paard in de groep, het ligt er aan hoe veel tijd je daar aan besteed om dat rustig te laten verlopen, zo kan de rangorde, die veel ingewikkelder is dan het op het eerste oog lijkt, zonder (veel) hommeles plaats vinden, dus zo zwart wit is het niet.

Hier leven ze al jaren 24/7 samen en al 3x een paard moeten laten inslapen afgelopen jaren. Er komen er meer aan, want oudste zijn ook 25+ en 28 en 22.

Maar ze vechten het niet opnieuw uit. Ik merk alleen heel veel verdriet. Ze hebben de laatste keer een hele dag afscheid kunnen nemen. Die ruin en shet liepen al zeker 17jr samen. De andere liepen er 1,5, 5 en 8jr mee. Hij was heel stabiel in de kudde.
Ze gaan ook duidelijk door fases.

Maar overlijden kan je niet voorkomen. Hoe hun leven is tot een verlies heb je wel in de hand.

Maar voor paarden die overdag samen lopen en vriendschap sluiten is een verlies minstens zo erg. Heel veel wordt niet gezien, hekaas voor de paarden.

julius_juut schreef:
Koeien zijn inderdaad anders met hun kalfjes dan bijvoorbeeld honden. De koeien hier zijn (op een na) goede moeders, die hun kalf wel beschermen en verzorgen naar ze laten ze inderdaad veel meer los dan een hond of paard doet. Kalf komt vooral bij moeder om te eten of als het schrikt, ligt verder ook rustig bij andere koeien te slapen.
De melkveedames van onze buurboeren vinden kalveren trouwens wel machtig interessant, konden uren over het hek hangen toen ze nog dicht bij elkaar stonden.

Maranta schreef:
https://www.boerderij.nl/1961-handig-da ... rwondingen.

Word het toch weer teruggaan naar ouderwetse grupstal, waarbij de beesten alleen 's winters vast staan en de rest van het jaar dag en nacht buiten lopen :D

En heel vroeger, hadden we geeneens koeien met hoorns hier in Nederland
https://www.levendehave.nl/artikelen/op ... ren-hoorns

Grupstallen zijn nou niet direct iets dat ik als diervriendelijk zie. Alleen maar kunnen staan of liggen, bleh. Krijg je wel hele tamme koeien, dat weer wel.

Natuurlijk is elk dier anders. Maar we houden de koeien al vele jaren zoals we doen, met kleine veranderingen. Echt natuurlijk gedrag is amper tot niet bestudeert en verschilt ook nog per soort/ras. Het wordt nu vaak te makkelijk gezegd; ze hebben er geen last van.

Popstra schreef:

Veel beesten weten wel beter. Paarden moet je vastzetten, omdat ze er anders 9 van de 10x vandoor gaan. Mensen kunnen soms zelf amper met een paard over een terrein lopen. Ze krijgen de kop niet uit het gras. Paarden weten dondersgoed wat ze willen en zullen ook altijd kiezen voor vrijheid, eten, andere paarden. Anders zouden ze ook niet opgesloten hoeven te worden. Dan bleven ze wel netjes in hun box staan.

En kinderen weten het vaak ook. Die krijgen de angst van de ouders mee, maar mensen zijn net als dieren en overleven. Mijn oma kreeg ook kinderen in de oorlog. Tja, waarom zou je denken?

Maar het is niet voor niks dat mensen en ook kinderen vluchten. Heel jong wordt kinderen al gevraagd wat ze hebben gezien en meegemaakt en kunnen ze dat heel goed vertellen.

Gebrek aan liefde en veiligheid heeft echt wel gevolgen voor de ontwikkelingen. En dat is natuurlijk overal, daarvoor hoef je niet uit oorlogs gebied te komen.
Maar feit is wel dat veel mensen problemen hebben en ook onaangepast gedrag hebben door een slechte jeugd of later slechte relatie bijv.
Men zegt makkelijk dat mensen kunnen praten en een keus hebben, maar dat is natuurlijk niet zo. Niet iedereen kan zomaar de grens over, reizen, alles kopen, overal wonen etc.

Mijn vader zelf was een oorlogskind met alle slechte gevolgen en we zullen het er maar op houden dat het voor hem en iedereen beter is dat hij (pas) op zijn 57e overleden is. ( door ziekte )

We hebben het nu over dieren, maar ook voor mensen zijn we echt niet zo goed. We kijken vooral naar de buitenkant en mensen lopen op hun tenen in deze maatschappij.

Maar net als bij dieren, wordt er alleen op wat we zien beoordeelt, en weten we niet altijd wat er zich van binnen afspeelt. wel weten we dat er problemen zijn die misschien te voorkomen en op te lossen zijn bij goede omstandigheden en betere begeleiding.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:17

Popstra schreef:

Ik vind deze beredenering echt tenenkrommend.