Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:in elke kudde zal een rangorde bepaald moeten worden, dát is juist natuurlijk gedrag! dat heb je bij paarden, koeien, kippen, honden katten en konijnen... ook onze huisdieren dus. Uiteindelijk is het uitgevochten en is er weer rust in de kudde... tot er weer een nieuwe bij komt, of een dominante koe wordt droog gezet, dan krijg je weer hetzelfde verhaal. Dat hoort erbij en is niet erg, zolang er maar geen ernstige schade ontstaat. Paarden (met hoefijzers) kunnen elkaar ook flink toe takelen.
Onthoornen, castreren, oormerken, insemineren, couperen.. zijn inderdaad allerlei ingrepen door de mens bedacht. Op zich niet erg als het pijnloos gebeurt vind ik.
wij fokken ook regelmatig met hoornloze stieren, wellicht dat daar een toekomst in ligt.
@pmarena, de jongste kalfjes zitten apart om ze goed te kunnen monitoren. Om ziektes als diarree te kunnen voorkomen of inperken. De eerste 2 weken zijn daarin cruciaal om een gezond kalf te hebben en houden. Doorgaans gaan ze na die 2 weken naar een groepshok.
Ik hou niet van vergelijken met mensen, maar je kan het zien als een pasgeboren baby, die breng je ook niet meteen naar de kleuterschool... De eerste tijd zijn ze wat kwetsbaar.
Onthoornen doen we op de leeftijd van 3/4 weken, dan kunnen ze onder volledige narcose en merken ze er weinig van. Het is een kleine ingreep. Op latere leeftijd is het vaak wat meer traumatisch want dan werk je met een plaatselijke verdoving en moeten de hoorns afgezaagd worden, dat is een pittig klusje bij een koe of vaars van een paar honderd kilo. Afvijlen zou misschien ook kunnen, maar dan nog kunnen ze er flink mee stoten.
pmarena schreef:juval schreef:in elke kudde zal een rangorde bepaald moeten worden, dát is juist natuurlijk gedrag! dat heb je bij paarden, koeien, kippen, honden katten en konijnen... ook onze huisdieren dus. Uiteindelijk is het uitgevochten en is er weer rust in de kudde... tot er weer een nieuwe bij komt, of een dominante koe wordt droog gezet, dan krijg je weer hetzelfde verhaal. Dat hoort erbij en is niet erg, zolang er maar geen ernstige schade ontstaat. Paarden (met hoefijzers) kunnen elkaar ook flink toe takelen.
Onthoornen, castreren, oormerken, insemineren, couperen.. zijn inderdaad allerlei ingrepen door de mens bedacht. Op zich niet erg als het pijnloos gebeurt vind ik.
wij fokken ook regelmatig met hoornloze stieren, wellicht dat daar een toekomst in ligt.
@pmarena, de jongste kalfjes zitten apart om ze goed te kunnen monitoren. Om ziektes als diarree te kunnen voorkomen of inperken. De eerste 2 weken zijn daarin cruciaal om een gezond kalf te hebben en houden. Doorgaans gaan ze na die 2 weken naar een groepshok.
Ik hou niet van vergelijken met mensen, maar je kan het zien als een pasgeboren baby, die breng je ook niet meteen naar de kleuterschool... De eerste tijd zijn ze wat kwetsbaar.
Onthoornen doen we op de leeftijd van 3/4 weken, dan kunnen ze onder volledige narcose en merken ze er weinig van. Het is een kleine ingreep. Op latere leeftijd is het vaak wat meer traumatisch want dan werk je met een plaatselijke verdoving en moeten de hoorns afgezaagd worden, dat is een pittig klusje bij een koe of vaars van een paar honderd kilo. Afvijlen zou misschien ook kunnen, maar dan nog kunnen ze er flink mee stoten.
Ja, nee dat snap ik wel van dat apart zetten
Maar waarom dat in zo'n vreselijk klein hokje moet vraag ik me af...doet een beetje denken aan die metalen hokken die je zo in de achterbak zet met een hond er in
Elders heb ik ook wel gezien dat ze zeg maar ieder een kalverhut met uitloopje hadden.
Dat ziet er dan al een stuk fijner uit dan die piep-kalfjes die echt in zo'n piepklein "kooitje" zitten zeg maar
Maar misschien dat ze in van die kalverhutten dan weer in een later stadium gaan ofzo?
[edit] even gezocht, dit lijkt er wel heel sterk op: https://www.nedlandic.nl/kalverhokken/7 ... 54406.html
superpony schreef:Ik snap de reden van apart zetten in theorie ook.
Maar het gaat erom dat een baby dier vrijwel altijd zijn of haar moeder nodig heeft en een kalf, net geboren, op deze wereld, zonder enige moeder liefde en warmte apart in een klein hokje ligt. Als je contact maakt met kalfjes zie je ook dat ze echt wel die behoefte hebben. Dan vinden mensen het zo schattig dat ze willen sabbelen en achter je aan hobbelen etc, maar het is het gemis van de moeder, wat iedereen toch zal begrijpen?
Mensen zeggen nu dat de koe er snel aan went en weer doorgaat, maar ze zal wel moeten. Dieren willen overleven. Maar Heb er vaak zat bij gestaan dat een koe de tent afbrak om naar de kalfjes te gaan. Zat weleens op mijn paard en riep de boer; hou haar tegen...........yeah right. Die had geen verstand van paarden en dacht dat dat wel ging lukken.
Maar een koe die gaat, die gaat.
Maranta schreef:https://www.boerderij.nl/1961-handig-da ... rwondingen.
Word het toch weer teruggaan naar ouderwetse grupstal, waarbij de beesten alleen 's winters vast staan en de rest van het jaar dag en nacht buiten lopen
En heel vroeger, hadden we geeneens koeien met hoorns hier in Nederland
https://www.levendehave.nl/artikelen/op ... ren-hoorns
juval schreef:superpony schreef:Ik snap de reden van apart zetten in theorie ook.
Maar het gaat erom dat een baby dier vrijwel altijd zijn of haar moeder nodig heeft en een kalf, net geboren, op deze wereld, zonder enige moeder liefde en warmte apart in een klein hokje ligt. Als je contact maakt met kalfjes zie je ook dat ze echt wel die behoefte hebben. Dan vinden mensen het zo schattig dat ze willen sabbelen en achter je aan hobbelen etc, maar het is het gemis van de moeder, wat iedereen toch zal begrijpen?
Mensen zeggen nu dat de koe er snel aan went en weer doorgaat, maar ze zal wel moeten. Dieren willen overleven. Maar Heb er vaak zat bij gestaan dat een koe de tent afbrak om naar de kalfjes te gaan. Zat weleens op mijn paard en riep de boer; hou haar tegen...........yeah right. Die had geen verstand van paarden en dacht dat dat wel ging lukken.
Maar een koe die gaat, die gaat.
kijk, en daar komen dus de menselijke emoties weer. begrijpelijk. maar niet nodig in mijn ogen.
Ik ben nu bijna 10 jaar boerin, en ik heb echt nog ooit meegemaakt dat een koe de tent afbrak om naar de kalfjes te gaan, echt nog nooit. Koeien gaan liggen, bevallen, staan op, worden gemolken en gaan weer verder met hun leven. Soms likken ze het kalf droog, soms ook niet en gaan ze direct naar het voerhek. Ze zijn misschien zo ver doorgefokt dat de moederlijke instincten er een beetje uit zijn? ik weet het niet. Ik vond het in het begin ook frappant.
En de kalfjes, die huilen ook niet, bleren niet, ja alleen als ze honger hebben. Verder liggen ze rustig in het warme hokje. Ik neem de moederrol over als in voederen en aandacht geven. zuigbehoefte invullen. Hierdoor raken de kalfjes snel gewend aan mensen, zijn ze niet bang en worden het later makkelijke koeien in de stal en melkput.![]()
het zijn geen kinderen, en ook geen huisdieren. Ze krijgen alle aandacht en liefde, maar het blijven productiedieren. We hebben een bedrijf en ons doel is het produceren van gezond en hoogwaardig voedsel.
Popstra schreef:Je kan ook zeggen, die beesten hoe ze nu gehouden worden weten niet beter!?
Varkens, kippen etc die nooit daglicht zien hebben het ook nooit gezien. Koeien waarvan de kalfjes worden weg gepakt...kalfjes die de fles krijgen...
(Kinderen die opgroeien in Syrie kennen ook enkel oorlog.
Ze leven er hun leven) Zo is het het met de dieren toch net zo!? Die doen hun ding in de omstandigheden die ze niet anders gewend zijn.
Triest? Ja en nee. Misschien maar beter ze niet anders weten
Jis_ schreef:In een 24/7 kudde paarden met genoeg ruimte is het echt niet steeds hommeles als er een belangrijk paard weg valt. Net zelf weer gezien met het plotseling overlijden van een heel hoog geplaatst paard in een kudde. Hoe dat verder met koeien zit weet ik niet. Wel dat ruimte zeker een rol speelt.
Een nieuw paard in de groep, het ligt er aan hoe veel tijd je daar aan besteed om dat rustig te laten verlopen, zo kan de rangorde, die veel ingewikkelder is dan het op het eerste oog lijkt, zonder (veel) hommeles plaats vinden, dus zo zwart wit is het niet.
julius_juut schreef:Koeien zijn inderdaad anders met hun kalfjes dan bijvoorbeeld honden. De koeien hier zijn (op een na) goede moeders, die hun kalf wel beschermen en verzorgen naar ze laten ze inderdaad veel meer los dan een hond of paard doet. Kalf komt vooral bij moeder om te eten of als het schrikt, ligt verder ook rustig bij andere koeien te slapen.
De melkveedames van onze buurboeren vinden kalveren trouwens wel machtig interessant, konden uren over het hek hangen toen ze nog dicht bij elkaar stonden.Maranta schreef:https://www.boerderij.nl/1961-handig-da ... rwondingen.
Word het toch weer teruggaan naar ouderwetse grupstal, waarbij de beesten alleen 's winters vast staan en de rest van het jaar dag en nacht buiten lopen
En heel vroeger, hadden we geeneens koeien met hoorns hier in Nederland
https://www.levendehave.nl/artikelen/op ... ren-hoorns
Grupstallen zijn nou niet direct iets dat ik als diervriendelijk zie. Alleen maar kunnen staan of liggen, bleh. Krijg je wel hele tamme koeien, dat weer wel.
Popstra schreef:Je kan ook zeggen, die beesten hoe ze nu gehouden worden weten niet beter!?
Varkens, kippen etc die nooit daglicht zien hebben het ook nooit gezien. Koeien waarvan de kalfjes worden weg gepakt...kalfjes die de fles krijgen...
Ze leven er hun leven) Zo is het het met de dieren toch net zo!? Die doen hun ding in de omstandigheden die ze niet anders gewend zijn.