[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:15

nynke55 schreef:
Persoonlijk heb ik er ook geen last van dat de klimaatdoelen niet gehaald worden, en mijn kinderen ook niet want die heb ik niet, maar voor het voortbestaan van de aarde lijkt me het toch wel belangrijk dat we het niet helemaal verpesten.

Oh de aarde blijft wel bestaan hoor. Alleen niet zoals wij het kennen en misschien ook wel niet meer met de mens erop. Maar de aarde zelf heeft het al eerder overleefd en sommig leven erop ook.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:18

Was mijn bedoeling in elk geval niet, de boel op scherp zetten. Maar het feit dat religieuze partijen je het zelfbeschikkingsrecht over je lichaam willen ontnemen, zit mij behoorlijk hoog ja. Mijn vader, die woonde in een land waar euthanasie verboden was, heeft zichzelf moeten helpen toen de pijn door uitgezaaide kanker ondraaglijk werd. De vader van mijn schoonzus woonde in hetzelfde land en kon niets meer door ALS. Alleen nog wachten op uitval van de ademhalingsspieren. Die heeft getracht zich door zijn hoofd te schieten maar dat is mislukt vanwege gebrek aan spierkracht. Heeft nog weken in coma gelegen. De apparatuur mocht niet uitgeschakeld worden.

Mungbean

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:21

Inderdaad mag iedereen zelf kiezen, ik neem niet aan dat iemand met een sterk verankerde visie ineens totaal anders gaat stemmen door een beetje oppositie geluid toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:43

Dat sanquin bijvoorbeeld eindelijk homo's gaat toestaan om bloed te doneren, is toch bezopen dat dat nu pas mag? Alsof alle homo's vreemdgaande drugsverslaafden zijn :n en dan 'hetero's' die met hun kinderzitje in de auto de homo ontmoetingsplaatsen afwerken wel toestaan omdat zij op papier hetero zijn :roll: nee religie is echt fijn :r

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:58

Het gaat mij niet om tegengeluid, dat is denk ik altijd prima in een discussie toch? Ik ben bijv. Ook niet religieus en het inhoudelijk helemaal eens met Relaxed, maar ik voel niet de behoefte daarop te kotsen :+ .

Wel vraag ik mij af, hoe we het Christendom de komende jaren terug gaan zien in de politiek. Ik denk steeds minder echt als religie en meer als 'westerse normen en waarden.' Ook vraag ik mij af of er meer partijen komen bijv. Met Islamitische waarden.

Ik ben heel erg benieuwd Anjali, waarom je, als iemand die voor mij als sterk Christelijk overkomt toch op de PvdD stemt( als ik dat goed begrijp? ) . Komt dat dan omdat je het opkomen voor dieren belangrijker vind dat het opkomen voor het Christendom?

Heftig verhaal Mysa :o

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:59

Ik ben er na wikken en wegen uit: D66

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 23:02

Ruitje, ik kots ook niet op religie, wel op het op willen leggen ervan.. Mannen die bijvoorbeeld iets gaan roepen over abortussen enzo :n

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 23:03

IMANDRA schreef:
Ik ben zelf heel erg nog aan het twijfelen tussen VVD en GroenLinks, dus ik ga vanavond al deze stemwijzers nog eens af en eens goed kijken wat ik het belangrijkste vind :j.
Ik ga sowieso op een vrouw stemmen, kreeg van Margareta deze link door om hier 'slim' op te stemmen: https://stemopeenvrouw.com/

Misschien is D66 dan een goede optie? Dat vind ik de ideale mix tussen VVD en GroenLinks. Redelijk rechts op het gebied van werk/economie, maar links op het gebied van klimaat. En met een vrouwelijke lijsttrekker!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 23:26

Waarom zou iemand terug willen naar verzuiling? Verdeeldheid?

Ons dorp i er nog gedeeltelijk op in gericht trouwens :j
Twee voetbalverenigingen, katholieke en christelijke basisscholen maar de christelijke en katholieke kruidenier is vervangen door AH. :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 23:35

Relaxed schreef:
Ruitje, ik kots ook niet op religie, wel op het op willen leggen ervan.. Mannen die bijvoorbeeld iets gaan roepen over abortussen enzo :n

Ah dat snap ik wel, dat vind ik ook heel vervelend. Van elke stroming trouwens, niet allen religie maar ook extremisme in linkse of rechtse hoek.

Hoe sta jij tegenover de verankering van religie in de grondwet? Ik vraag mij af of wij nog gaan meemaken dat dat er uit gaat.

Over verzuiling, het heeft denk ik voor bepaalde mensen ook wel iets 'veiligs' . Ik denk dat sommigen het toch gewoon eng vinden om met andere culturen/waarden/normen geconfronteerd te worden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 23:49

Politiek gaat over het opkomen voor wat jij belangrijk vindt. Politiek is persoonlijk.
En of dat religieus of anderszins is gemotiveerd is niet van doorslaggevend belang.
Ik heb respect voor de mening en beleving van anderen, ook al vind ik het soms moeilijk te begrijpen en pijnlijk om te horen (bijvoorbeeld - verkapt-racisme).
Wat helpt is om in de dialoog altijd nieuwsgierig te blijven naar de motivatie en het persoonlijke verhaal. Meestal is dat een stuk genuanceerder.
Helaas lijkt in deze politieke 'strijd' de nuance -en daarmee het oprechte gesprek- vaak zoek.
Waarbij de media er nog tien scheppen bovenop doet.
Dát vind ik een stuk zorgwekkender.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 23:57

ruitje schreef:
Het gaat mij niet om tegengeluid, dat is denk ik altijd prima in een discussie toch? Ik ben bijv. Ook niet religieus en het inhoudelijk helemaal eens met Relaxed, maar ik voel niet de behoefte daarop te kotsen :+ .

Wel vraag ik mij af, hoe we het Christendom de komende jaren terug gaan zien in de politiek. Ik denk steeds minder echt als religie en meer als 'westerse normen en waarden.' Ook vraag ik mij af of er meer partijen komen bijv. Met Islamitische waarden.

Ik ben heel erg benieuwd Anjali, waarom je, als iemand die voor mij als sterk Christelijk overkomt toch op de PvdD stemt( als ik dat goed begrijp? ) . Komt dat dan omdat je het opkomen voor dieren belangrijker vind dat het opkomen voor het Christendom?

Ik vrees het wel als het hier zo door gaat met toename van mensen met islamitische roots.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 23:59

ruitje schreef:
Over verzuiling, het heeft denk ik voor bepaalde mensen ook wel iets 'veiligs' . Ik denk dat sommigen het toch gewoon eng vinden om met andere culturen/waarden/normen geconfronteerd te worden.

Bij instanties waarbij je je gewoon veilig moet kunnen voelen zoals politie en zorg, vind ik het wel belangrijk dat het neutraliteit en westerse normen en waarden uitstraalt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 00:04

lalala_20 schreef:
IMANDRA schreef:
Ik ben zelf heel erg nog aan het twijfelen tussen VVD en GroenLinks, dus ik ga vanavond al deze stemwijzers nog eens af en eens goed kijken wat ik het belangrijkste vind :j.
Ik ga sowieso op een vrouw stemmen, kreeg van Margareta deze link door om hier 'slim' op te stemmen: https://stemopeenvrouw.com/

Misschien is D66 dan een goede optie? Dat vind ik de ideale mix tussen VVD en GroenLinks. Redelijk rechts op het gebied van werk/economie, maar links op het gebied van klimaat. En met een vrouwelijke lijsttrekker!

Ik weet het niet, D66 kwam bij mij nooit heel hoog in de stemwijzers. Ga er wel nog eens naar kijken :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 00:26

In mijn huidige gemeente is de SGP de grootste.
Met de Gemeenteraadsverkiezingen, ga ik daarom op de grootste progressieve partij stemmen in mijn gemeente.

Met landelijke verkiezingen, is progressief voor mij belangrijk, maar kijk ik zeker of het (toekomstige) beleid/de plannen sociaal en rechtvaardig zijn.
Als de VVD nog steeds ruim op kop staat in de peilingen, twijfel ik nog tussen PvdA (sociaal) en D66 (progressief).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 07:12

ruitje schreef:
Relaxed schreef:

Ah dat snap ik wel, dat vind ik ook heel vervelend. Van elke stroming trouwens, niet allen religie maar ook extremisme in linkse of rechtse hoek.

Hoe sta jij tegenover de verankering van religie in de grondwet? Ik vraag mij af of wij nog gaan meemaken dat dat er uit gaat.

Bepaalde normen en waarden vind ik heel goed, dat politiek en kerk gescheiden zijn ook. Maar dat kerken bijvoorbeeld tijdens corona buiten de maatregelen vielen vind ik echt absurd. In die zin zou politiek zich er wat meer mee moeten kunnen bemoeien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:03

Van mij het geloof per direct uit de politiek en uit alle openbare publieke gebouwen verdwijnen. Persoonlijk denk ik dat er zoveel ellende veroorzaakt wordt door geloof (welk geloof dan ook). Gewoon algemeen Nederlandse normen en waarden voor iedereen en neutraliteit lijkt mij het beste. Ook al weet ik wel dat het niet zo werkt helaas.

Het zelfbeschikkingsrecht vind ik ook een belangrijke, imo moet je zelf kunnen bepalen wanneer je waardig uit het leven wilt stappen. Dat gunnen we onze dieren ook.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:21

Waar denk je dat algemeen Nederlandse normen en waarden op zijn gebaseerd? Onze geschiedenis is doorspekt met het christelijke geloof! Neutraliteit in die zin bestaat niet, denk ik.

Wat vind je bijvoorbeeld van de vrije dagen met Pasen, Pinksteren en Hemelvaart? Moet dat ook afgeschaft?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:21

anjali schreef:
Ik zou dat eigenlijk,voor ziekenhuizen en scholen,een heel goed idee vinden. Het zou nl. een enorme hoop zinloos geruzie en gekissebis uitsparen.

Ik denk dat het juist polarisatie in de hand werkt.
Wijken die geen islamitische school daar willen (speelt nu al), aanslagen op een ziekenhuis, etc.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:32

fransje23 schreef:
Waar denk je dat algemeen Nederlandse normen en waarden op zijn gebaseerd? Onze geschiedenis is doorspekt met het christelijke geloof! Neutraliteit in die zin bestaat niet, denk ik.

Wat vind je bijvoorbeeld van de vrije dagen met Pasen, Pinksteren en Hemelvaart? Moet dat ook afgeschaft?

Natuurlijk moeten vrije dagen niet worden afgeschaft, zeker niet als het vaste maandagen zijn.
Juist al die wisselende datums slaan nergens op voor feestdagen. Toen ze koninginnedag koningsdag maakten hadden ze gewoon de laatste vrijdag van april moeten kiezen ipv de 28e.

En ja, onze westerse normen en waarden zijn een voortvloeisel van een religie die steeds minder zwaar wordt beoefend. Het is niet de bedoeling om niet westerse religies die nog wél zwaar in de leer zijn zoveel ruimte te geven in de westerse maatschappij. Dat is terug naar af.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:33

fransje23 schreef:

Ja graag :j

Gewoon een aantal dagen per jaar die je kunt gebruiken naar goeddunken. Dus ook voor feestdagen voor andersgelovigen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:38

Relaxed schreef:
Dat sanquin bijvoorbeeld eindelijk homo's gaat toestaan om bloed te doneren, is toch bezopen dat dat nu pas mag? Alsof alle homo's vreemdgaande drugsverslaafden zijn :n en dan 'hetero's' die met hun kinderzitje in de auto de homo ontmoetingsplaatsen afwerken wel toestaan omdat zij op papier hetero zijn :roll: nee religie is echt fijn :r

Even wachten hoor. Maar "hetero" mannen die seks hebben met andere mannen mogen ook niet doneren. De vraag zegt ook niet "ben je homo" maar "heb je seks met andere mannen"? Oid

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:43

Ja dat lijkt mij ook prima, ik heb niks met die "feest"dagen maar kan wel genieten van een vrije dag.

Het is maar net hoe ver je terug wilt kijken wbt geloof, ooit waren we heidenen/ natuurvolkeren met een natuur geloof. Het christendom is mensen toen opgedrongen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:44

Maartje1990 schreef:
Relaxed schreef:

Even wachten hoor. Maar "hetero" mannen die seks hebben met andere mannen mogen ook niet doneren. De vraag zegt ook niet "ben je homo" maar "heb je seks met andere mannen"? Oid

Lijkt me logisch, ze willen geen risico's nemen vwb aids.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:51

Ik heb de pol trouwens gewijzigd, van vvd naar BBB.

Het liefste stem ik op een partij die en de boeren helpt en die ook goed kijkt naar het milieu en het klimaat. En BBB is het niet helemaal voor mij, het idee om de Oostvaardersplassen te bebouwen vind ik net zo'n stom idee als het bebouwen van landbouwgrond. Maar met die toeslagen affaire etc zie ik VVD ook echt niet zitten.

Het hoogste bij de stemwijzer was 48% de partij van silvana simons :+ (en ik heb er meerdere gedaan). Uiteindelijk verschillende dingen opgezocht en gelezen en toch op BBB uitgekomen.