Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:40

_Penotti schreef:
Dan drukt penotti zich misschien niet handig uit. Je kunt toch ook wel een intentie van een bericht begrijpen of niet dan?! Jij bent nu juist direct bezig met veroordelen naar mij.
Andere lukt het ook.

Nouja, ik weet toch niet wat jouw intentie is achter je bericht? Ik lees je bericht gewoon zoals het er staat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:42

Joman schreef:
_Penotti schreef:
Dan drukt penotti zich misschien niet handig uit. Je kunt toch ook wel een intentie van een bericht begrijpen of niet dan?! Jij bent nu juist direct bezig met veroordelen naar mij.
Andere lukt het ook.

Nouja, ik weet toch niet wat jouw intentie is achter je bericht? Ik lees je bericht gewoon zoals het er staat.

Je kunt soms ook even een onderschrift lezen en nogmaals vragen hoe iemand het precies bedoelt. Betrap er mezelf ook vaak genoeg op maar wel gemerkt dat het soms anders kan en moet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:43

Nou andere begrijpen het wel, dus zo heel onmogelijk zal ik me dan ook wel niet uitgedrukt hebben.

Maar laten we er maar over ophouden, dit is ook niet gezellig. Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:57

_Penotti schreef:
Nou andere begrijpen het wel, dus zo heel onmogelijk zal ik me dan ook wel niet uitgedrukt hebben.

Maar laten we er maar over ophouden, dit is ook niet gezellig. Y;(

Het is ook niet de bedoeling het ongezellig te laten verlopen of wat dan ook. Misschien ben ik te kritisch op je uitspraak, dat was niet de bedoeling. Ik kon het gewoon niet rijmen met dit topic en het onderwerp. Maar nu je zegt het niet zo te bedoelen, is het duidelijker.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:58

Sakura789 schreef:
Wat een fijne inhoudelijke reacties zeg.

Lees net dit artikel: https://www.ad.nl/politiek/rutte-denkt- ... ~ae4d114a/

Blij dat er toch steeds meer veranderingen plaats vinden.

Ik hoop dat de samenleving dit nu ook in gaat zien en erkennen dat het meer is dan een traditie. Dat dit mensen pijn doet.

.

Ik blijf dat bijzonder vinden dat iets uit een verleden van je verre voorouders pijn kan doen. Volgens mij is het niet veel meer dan aanstelleritus waar een groepjes extremisten een draagvlak voor heeft gevonden.
Maar van mij mogen ze het hele Sinterklaasfeest afschaffen inmiddels. Het heeft niet meer de nostalgie uit mijn kindertijd, ik associeer het vooral met het KOZP clubje en het gezeur al jaar na jaar.

Vraag me trouwens af waarom alleen ZP zo onder vuur ligt. In Spanje hebben ze bijv een feest waar men zich kleedt als de Kukuxclan (santa semana) Daar hoor je niets over dat de mensen die hier zo gekwetst zijn door kindervriend zwarte piet, die feesten daar ook weg willen treiteren.

Of komt dat nog aan de beurt nu ze ZP geelimineerd hebben?

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:12

elnienjo schreef:
Sakura789 schreef:
Wat een fijne inhoudelijke reacties zeg.

Lees net dit artikel: https://www.ad.nl/politiek/rutte-denkt- ... ~ae4d114a/

Blij dat er toch steeds meer veranderingen plaats vinden.

Ik hoop dat de samenleving dit nu ook in gaat zien en erkennen dat het meer is dan een traditie. Dat dit mensen pijn doet.

.

Ik blijf dat bijzonder vinden dat iets uit een verleden van je verre voorouders pijn kan doen. Volgens mij is het niet veel meer dan aanstelleritus waar een groepjes extremisten een draagvlak voor heeft gevonden.
Maar van mij mogen ze het hele Sinterklaasfeest afschaffen inmiddels. Het heeft niet meer de nostalgie uit mijn kindertijd, ik associeer het vooral met het KOZP clubje en het gezeur al jaar na jaar.

Vraag me trouwens af waarom alleen ZP zo onder vuur ligt. In Spanje hebben ze bijv een feest waar men zich kleedt als de Kukuxclan (santa semana) Daar hoor je niets over dat de mensen die hier zo gekwetst zijn door kindervriend zwarte piet, die feesten daar ook weg willen treiteren.

Of komt dat nog aan de beurt nu ze ZP geelimineerd hebben?

Even een oprechte vraag. Wil je hier wel over leren of wil je alleen gal spugen? Anders leg ik het je met liefde uit namelijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:15

Mand schreef:
Even een oprechte vraag. Wil je hier wel over leren of wil je alleen gal spugen? Anders leg ik het je met liefde uit namelijk.

Ik heb er sinds dat extremistenclubje is op gestaan zoveel over gehoord en gelezen dat ik daar m'n buik vol van heb, zeker nu ze het volk ook nog ophitsen tijdens een pandemie massaal de straat op te gaan.

Wat een vredelievend sterk statement hadden ze kunnen maken als ze die hele dam 's avonds vol kaarsjes gezet hadden met 'n klein clubje mensen. De dronebeelden zouden door de hele wereld gedeeld en positief ontvangen zijn, i.t.t. tot dit wat wel 'n soort burgeroorlog begint te lijken met al die massaopstanden in alle steden van Europa.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:16

Joman schreef:
Sheran schreef:
Ik denk dat Penotti bedoelt dat het in een discussie over racisme vaak lijkt alsof je niets mag zeggen, behalve positieve dingen, over mensen met een kleur. Stel: je bent lastiggevallen door een donkere man. Als je zegt: ik ben lastiggevallen door een donkere man (wat zo is) wordt daar moeilijk over gedaan, ook al is het in dit geval een feit. Als je een signalement moet geven is het helemaal niet vreemd om de huidskleur erbij te geven. Ik denk dat dat misschien een beetje steekt? Niet elk onderscheid is meteen racistisch bedoeld of bedoeld om iedereen over één kam te scheren. Maar mensen lijken een beetje te stoppen met luisteren en ik kan me voorstellen dat dat frustrerend is. Je schiet er ook niks mee op.

Dan had Penotti zich anders moeten uitdrukken.
Wanneer je een signalement geeft, lijkt het me logisch dat je een huidkleur noemt of afkomst, wanneer dat van belang is. Maar Penotti generaliseert met haar bericht en dat is niet netjes. Neigt wat mij betreft echt naar racisme.

Hou toch op met die racisme beschuldiging, zo is een discussie niet te voeren. En daarbij komt ook nog: jij vind het racisme, een ander niet. Wie heeft er gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:19

CharleyT schreef:
Joman schreef:

Dan had Penotti zich anders moeten uitdrukken.
Wanneer je een signalement geeft, lijkt het me logisch dat je een huidkleur noemt of afkomst, wanneer dat van belang is. Maar Penotti generaliseert met haar bericht en dat is niet netjes. Neigt wat mij betreft echt naar racisme.

Hou toch op met die racisme beschuldiging, zo is een discussie niet te voeren. En daarbij komt ook nog: jij vind het racisme, een ander niet. Wie heeft er gelijk.

Kom jij ook weer.... :+ Lees jij enkel mijn berichten en ga je dan als mosterd na de maaltijd weer ergens op reageren? Denk dat Penotti prima voor zichzelf kan opkomen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-20 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:21

elnienjo schreef:
Ik heb er sinds dat extremistenclubje is op gestaan zoveel over gehoord en gelezen dat ik daar m'n buik vol van heb, zeker nu ze het volk ook nog ophitsen tijdens een pandemie massaal de straat op te gaan.

Wat een vredelievend sterk statement hadden ze kunnen maken als ze die hele dam 's avonds vol kaarsjes gezet hadden met 'n klein clubje mensen. De dronebeelden zouden door de hele wereld gedeeld en positief ontvangen zijn, i.t.t. tot dit wat wel 'n soort burgeroorlog begint te lijken met al die massaopstanden in alle steden van Europa.

Ik vind het wel bijzonder dat jij blijft geloven dat iedereen dit voor de lol doet. Echt? Mensen die twee uur in de stromende regen gaan staan voor de fun? In Amerika mensen die ogen verliezen, opgepakt worden en botten breken voor de lol?

Ik snap dat het voor jou als wit persoon een ver van je bed show is. Maar het gaat echt wel ergens over. Ik denk dat je je dus ook niet goed genoeg ingelezen hebt om het helemaal te snappen. In Nederland worden er ook mensen vermoord met als enige reden racisme. Een lijst met namen en redenen wil ik met liefde uittypen als je me niet geloofd.

Als er verder dingen zijn die iemand niet snapt, bijvoorbeeld waarom het black lives matter is ipv all lives matter, vraag het dan alsjeblieft. Ik leg het graag uit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:23

Maar mand, in Nederland vermoord door racisme? Door de politie ? Of anders gesteld, vermoord om de enigste reden dat ze zwart waren?
Laatst bijgewerkt door BigOne op 05-06-20 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:23

Joman schreef:
CharleyT schreef:

Kom jij ook weer.... :+ Lees jij enkel mijn berichten en ga je dan als mosterd na de maaltijd weer ergens op reageren?

Wij staan 'aan de zelfde kant' maar de rest heeft wel een punt over je. Als je roept 'neigt naar racisme' 'jij bent een racist' bij alles ben je net zo'n groot deel van het probleem. Probeer je kennis te gebruiken om mensen wat te leren. Niet om mensen maar verwijten te maken omdat ze het misschien niet helemaal snappen

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:24

elnienjo schreef:

Dat kan wel degelijk steken hoor. Kan ik me goed voorstellen, als je gekleurd bent, ben je toch vaak onderdeel van een verachte/onderworpen/uitgebuite groep.

Vooral omdat het dus niet helemaal ten goede is gekeerd. Nee, wij zijn niet verantwoordelijk voor wat onze voorouders misdaan hebben en hoeven daar ook geen excuses voor aan te bieden, maar je kunt wel de gevolgen onder ogen zien. En naar handelen.

(Ik ben niet gekleurd maar heb wel wat Joodse voorouders en de ellende uit de vorige eeuw is aan mij uit de eerste hand over gedragen en heeft zeker invloed gehad op wie ik ben en hoe ik denk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:28

Mand schreef:
Joman schreef:

Kom jij ook weer.... :+ Lees jij enkel mijn berichten en ga je dan als mosterd na de maaltijd weer ergens op reageren?

Wij staan 'aan de zelfde kant' maar de rest heeft wel een punt over je. Als je roept 'neigt naar racisme' 'jij bent een racist' bij alles ben je net zo'n groot deel van het probleem. Probeer je kennis te gebruiken om mensen wat te leren. Niet om mensen maar verwijten te maken omdat ze het misschien niet helemaal snappen

Ik zeg nergens: je bent een racist. Wel het neigt, wat mij betreft, naar racisme. Is nogal een verschil.
Wat mij betreft hoeft dit ook niet te worden gezien als verwijt, maar wel als verduidelijking. Men schrijft en roept van alles en ziet er geen kwaad in. En ik denk dat juist die vorm van (ver)oordeling in de maatschappij dergelijke discussies veroorzaken. Als men iets beter nadenkt bij hetgeen men opschrijft of zegt, dan is 3/4 van de discussie denk ik van tafel. Het gaat namelijk om nadenken en wat mij betreft meer nog om een andere manier van denken. En dat is niet alleen op gebied van rassen of kleur, maar ook op gebied van sekse, leeftijd en wat al niet meer.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:29

Mand schreef:
elnienjo schreef:

Ik vind het wel bijzonder dat jij blijft geloven dat iedereen dit voor de lol doet. Echt? Mensen die twee uur in de stromende regen gaan staan voor de fun? In Amerika mensen die ogen verliezen, opgepakt worden en botten breken voor de lol?

Ik snap dat het voor jou als wit persoon een ver van je bed show is. Maar het gaat echt wel ergens over. Ik denk dat je je dus ook niet goed genoeg ingelezen hebt om het helemaal te snappen. In Nederland worden er ook mensen vermoord met als enige reden racisme. Een lijst met namen en redenen wil ik met liefde uittypen als je me niet geloofd.

Als er verder dingen zijn die iemand niet snapt, bijvoorbeeld waarom het black lives matter is ipv all lives matter, vraag het dan alsjeblieft. Ik leg het graag uit.

Maar je demonstreert ook voor alle gevallen waar blanken slachtoffer worden van geweld door mensen uit een andere cultuur? Nederlanders moeten maar niet zo zeuren als ze worden lastiggevallen, geintimideerd en een groep 'neven' bijgehaald worden, beroofd worden etc, en de andere cultuur trekt de racismekaart al zodra iemand maar met z'n ogen durft knipperen. Het begint wel 'n beetje omgekeerde wereld te worden. En dit soort slachtofferrol aannemen over verre voorouders die slaaf waren. Je kan en mag alles worden in Nederland, ongeacht je afkomst. Ik ken mensen uit diverse culturen die hier volledig meedraaien en geintegreerd zijn en die zich uitspreken tegen dit soort demonstraties, juist omdat het niet verbindend werkt, maar de verschillen vergroot. Persoonlijk vind ik dat jammer.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:37

Sakura789 schreef:
Wellicht omdat het een grondrecht is? Er had alleen beter nagedacht moeten worden om het makkelijk en snel te kunnen de-escaleren. Het is allemaal te snel en te chaotisch afgelopen.

Ik las hiervoor ook iets over dodenherdenking, maar dat is toch iets heel anders dan een demonstratie.

Blijkbaar is dit nodig om een boodschap af te geven, m.i. meer een zwaktebod van de samenleving dat dit nodig is.

Je moet gewoon een aantal zaken uit elkaar houden:

1 Je hebt de reden voor de demonstratie.

2 Je hebt het recht op demonstratie.

3 Je hebt de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor een goede handhaving rondom die demonstratie.

4 Je hebt een burgemeester, die verantwoordelijkheid hoort te nemen voor haar acties.

Over punt 1 en 2 is geen discussie. Her gaat om punt 3, ze had de zaken als het om handhaving ging, niet voor elkaar. En daar zou ze normaal gesproken vrij gemakkelijk mee weggekomen zijn, als ze daar verantwoordelijkheid voor had genomen. Dan hadden Wilders en Baudet nog steeds lopen zeiken, maar dan had de grote meerderheid er gewoon begrip voor gehad. En dan kom je bij punt 4, ze heeft geen verantwoordelijkheid genomen en daar wordt ze nou op aangesproken. We accepteren dat er fouten gemaakt kunnen worden, maar we verwachten dat er verantwoordelijkheid voor wordt genomen.

En dat verandert dus niks aan punten 1 en 2. Mensen vinden het daardoor niet opeens een slechte reden of vinden opeens dat we geen recht meer mogen hebben om te demonstreren. En als dat wel aan elkaar wordt gekoppeld en gezegd wordt dat we daarom haar niet op haar verantwoordelijkheid mogen aanspreken, dan is dat gewoon weer een manier om voor de verantwoordelijkheid weg te duiken.

Wat die mannen en jongens betreft, die vrouwen lastigvallen. Zullen we die gewoon allemaal aanpakken, onafhankelijk van kleur? Dat lijkt me toch echt de beste manier om er iets aan te doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:39

Mand schreef:
Ik snap dat het voor jou als wit persoon een ver van je bed show is.

Dat vind ik nou net weer een beetje jammer....

Citaat:

Als dat over mijn bericht gaat... ik snap het, maar ik vind het geruzie over semantiek stom.. heb ik uitgelegd..

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:42

elnienjo schreef:
Maar je demonstreert ook voor alle gevallen waar blanken slachtoffer worden van geweld door mensen uit een andere cultuur? Nederlanders moeten maar niet zo zeuren als ze worden lastiggevallen, geintimideerd en een groep 'neven' bijgehaald worden, beroofd worden etc, en de andere cultuur trekt de racismekaart al zodra iemand maar met z'n ogen durft knipperen. Het begint wel 'n beetje omgekeerde wereld te worden. En dit soort slachtofferrol aannemen over verre voorouders die slaaf waren. Je kan en mag alles worden in Nederland, ongeacht je afkomst. Ik ken mensen uit diverse culturen die hier volledig meedraaien en geintegreerd zijn en die zich uitspreken tegen dit soort demonstraties, juist omdat het niet verbindend werkt, maar de verschillen vergroot. Persoonlijk vind ik dat jammer.

Zoals ik volgensmij al eerder tegen je heb gezegd, in elke groep mensen (als je ze zo op zou willen delen) heb je rotte appels. Het gaat niet alleen om geweld. Het gaat om hoe fundamenteel racisme is op de wereld. Ik wil wel eens wat filmpjes opzoeken over hoe vooroordelen ontzettend geworteld zijn in onze cultuur. Volgensmij zijn er in Nederland geen groepen die roepen dat alle witte mensen 'moeten oprotten naar hun eigen land'. Die heb je over zwarte mensen wel. Het argument 'ik ken mensen' is in deze discussie ook totaal invalid, want zoals ik net al zei, je hebt in elke groep mensen die anders denken of niet deugen.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:43

Cer schreef:
Als dat over mijn bericht gaat... ik snap het, maar ik vind het geruzie over semantiek stom.. heb ik uitgelegd..

Als het over jou bericht ging had ik jou wel gequote.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:44

Mand schreef:
Volgensmij zijn er in Nederland geen groepen die roepen dat alle witte mensen 'moeten oprotten naar hun eigen land'.

Dat is ook wel een beetje lastig denk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:45

Cer schreef:
Mand schreef:
Volgensmij zijn er in Nederland geen groepen die roepen dat alle witte mensen 'moeten oprotten naar hun eigen land'.

Dat is ook wel een beetje lastig denk :+

Waarom? Er zijn toch genoeg blanken uit het Oostblok in Nederland?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:46

Joman schreef:
CharleyT schreef:

Kom jij ook weer.... :+ Lees jij enkel mijn berichten en ga je dan als mosterd na de maaltijd weer ergens op reageren? Denk dat Penotti prima voor zichzelf kan opkomen.

Ja, daar ben ik weer, wil je niet teleurstellen, maar lees alle berichten, niet alleen de jouwe. Mosterd of niet dat zal me boeien. Gewoon geen tijd hele dagen te volgen en gelijk te reageren.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:47

Ik heb die uitspraak overigens nooit gehoord tegen de geïntegreerde buurman of collega.
Wel als het gaat over criminelen.
Is die uitspraak dan goed, nee. Maar het is wel een uitsprak die helemaal niet voor iedereen bedoeld is. Al kan ik me voorstellen dat het anders voelt.

En over criminelen van het oostblok hoor ik dat dus ook zeggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:48

Joman schreef:

ja is het nou wit of is het nou blank?
Maar in dat geval, ja er zijn wel mensen die zeggen dat oostblokkers terugmoeten :j Of die waren er .. (iets met ongelijk loon ofzo.. maar dat is weer niet voor dit topic)

Overigens zou ik het ook zeggen tegen mensen die over Nederland zeiken... "dan ga je toch weg".. dat heb ik wel eens gedaan :j "Als je het hier zo poedersuiker vind, ga je toch ergens anders wonen"..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:51

Cer schreef:
Joman schreef:

ja is het nou wit of is het nou blank?
Maar in dat geval, ja er zijn wel mensen die zeggen dat oostblokkers terugmoeten :j Of die waren er .. (iets met ongelijk loon ofzo.. maar dat is weer niet voor dit topic)

Overigens zou ik het ook zeggen tegen mensen die over Nederland zeiken... "dan ga je toch weg".. dat heb ik wel eens gedaan :j "Als je het hier zo poedersuiker vind, ga je toch ergens anders wonen"..

Geen idee. Dat vind ik persoonlijk wel het minst interessant aan de gehele discussie.

Ik denk dat er ook genoeg zijn die het zeggen over oostblokkers hoor. Jij zei, dat het een beetje lastig zou zijn. Maar dat denk ik niet.
Volgens mij is het een veel gebezigde uitspraak als men iets niet bevalt aan de houding of het gedrag van een ander. Maar daarmee praat je het natuurlijk niet goed. Of het nu idd gaat om iemand met een andere huidskleur, of een Nederlander (blank/wit) die zeurt of wat dan ook.