Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:42

Zo kan je natuurlijk altijd je eigen definities verzinnen en daarna beweren dat je altijd gelijk hebt. Dat is vast heel goed voor je ego, maar niet erg nuttig in een discussie. Omdat je met al die verschillende definities alleen maar een spraakverwarring krijgt.

De enige reden waarom mensen die in samenzweringstheorieen geloven de tweede golfoorlog aanhalen, is om te bewijzen dat hun theorie dus ook wel waar moet zijn. Want, zie maar, overheden zijn nooit te vertrouwen.

Anoniem

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:13

Een enigszins beperkte kijk op het geheel, jammer, dat beperkt de discussie.
Veel plezier dan allemaal.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:24

Als een overheid liegt, dan heb je gewoon niet altijd een conspiracy theory te pakken. Rusland blijft bijvoorbeeld volhouden dat MH 17 door Oekraïne is neergehaald. Dan kan je wel zeggen ik heb een conspiracy theory, volgens mij hebben de Russen het gedaan. Alleen Is dat natuurlijk geen conspiracy theory, als je daarover wil spreken, dan is juist de Russische theorie de conspiracy theory. En dat geldt ook voor de tweede golfoorlog, de Amerikaanse theorie dat er massavernietigingswapens in Irak waren, dat is de conspiracy theory. Niet het bewijs dat ze er niet waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:06

Karl66 schreef:
En dat geldt ook voor de tweede golfoorlog, de Amerikaanse theorie dat er massavernietigingswapens in Irak waren, dat is de conspiracy theory. Niet het bewijs dat ze er niet waren.

Maar dat is toch precies wat we hier zeggen?

Om mezelf even te quoten:
enzino schreef:
Dat is dan toch een conspiracy waarbij een groep mensen (geheime diensten, politici, militair adviseurs) door middel van een samenzwering hun kwalijke doelen realiseren (Irak binnenvallen)?

Dus is het nu wel of niet, volgens een definitie die goed is voor jouw ego, een conspiracy theorie geweest (verleden tijd want de theorie is inmiddels de deur uit) dat Irak massavernietigingswapens zou hebben zoals de Amerikanen zeiden?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:18

In dit geval zou de regering van de VS er dus van overtuigd zijn dat Irak samenspande om duistere dingen met massavernietigingswapens te gaan doen. Precies het tegenovergestelde van wat jij beweert. Alleen was dat in het echt natuurlijk helemaal geen conspiracy theory, de VS wist prima dat er geen massavernietigingswapens waren, het was alleen een gemakkelijke leugen om de oorlog te beginnen.

Stel dat er wel massavernietigingswapens gevonden zouden zijn in Irak. Dan zou er een conspiray theory kunnen zijn dat er eigenlijk helemaal geen massavernietigingswapens waren, maar dat de VS ze na afloop van de oorlog daar geplaatst heeft om die oorlog te verantwoorden. In dit geval, waarbij ze al heel snel moesten toegeven dat er geen massavernietigingswapens waren, was het gewoon een leugen. En een leugen waar heel snel doorheen geprikt werd. Door veel landen al voordat de oorlog begonnen was.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:44

Het was niet helemaal een leugen maar onzorgvuldig handelen en communiceren van inlichtingendiensten en overheid. Iets met een chimney, ik weet het niet precies meer. Zal eens opzoeken.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 01:14

Karl66 schreef:
Zo kan je natuurlijk altijd je eigen definities verzinnen en daarna beweren dat je altijd gelijk hebt. Dat is vast heel goed voor je ego, maar niet erg nuttig in een discussie. Omdat je met al die verschillende definities alleen maar een spraakverwarring krijgt.

De enige reden waarom mensen die in samenzweringstheorieen geloven de tweede golfoorlog aanhalen, is om te bewijzen dat hun theorie dus ook wel waar moet zijn. Want, zie maar, overheden zijn nooit te vertrouwen.

Misschien kun je aangeven waar jij je definitie vandaan haalt zodat we het wel over hetzelfde hebben.
Als jij zegt dat een appel fruit is en ik zeg dat een appel groente is en we beide geloven dat onze definitie klopt is er ook weinig discussie te voeren :p

Als het mag gebruik ik deze:
"a secret plan by a group of people to do something harmful or illegal"
bron: https://www.oxfordlearnersdictionaries. ... conspiracy

Eens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 03:48

Karl66 schreef:
In dit geval zou de regering van de VS er dus van overtuigd zijn dat Irak samenspande om duistere dingen met massavernietigingswapens te gaan doen. Precies het tegenovergestelde van wat jij beweert. Alleen was dat in het echt natuurlijk helemaal geen conspiracy theory, de VS wist prima dat er geen massavernietigingswapens waren, het was alleen een gemakkelijke leugen om de oorlog te beginnen.

Stel dat er wel massavernietigingswapens gevonden zouden zijn in Irak. Dan zou er een conspiray theory kunnen zijn dat er eigenlijk helemaal geen massavernietigingswapens waren, maar dat de VS ze na afloop van de oorlog daar geplaatst heeft om die oorlog te verantwoorden. In dit geval, waarbij ze al heel snel moesten toegeven dat er geen massavernietigingswapens waren, was het gewoon een leugen. En een leugen waar heel snel doorheen geprikt werd. Door veel landen al voordat de oorlog begonnen was.

Al dat draaien maakt me daadwerkelijk duizelig. Ik snap dat het goed voor je ego is, maar voor een discussie is het niet erg nuttig.

mysa schreef:
Het was niet helemaal een leugen maar onzorgvuldig handelen en communiceren van inlichtingendiensten en overheid. Iets met een chimney, ik weet het niet precies meer. Zal eens opzoeken.

Onzorgvuldig handelen en communiceren en daarom een reden/excuus hebben om een olierijk land binnen te kunnen vallen: wat een pech hebben die Amerikanen toch.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:10

Fivesports, dat is de definitie van een samenzwering. Een samenzwering en een complottheorie zijn niet hetzelfde. Bij een complottheorie heb je het over mensen die geloven dat de overheid of andere geheime organisaties achter de overheid duistere plannen smeden tegen de wereldbevolking om de één of andere agenda uit te voeren, waarbij ze hun eigen feiten zinnen om dat te bewijzen.

Enzino, volgens jou is de complottheorie dat de Amerikaanse overheid liegt om Irak binnen te kunnen vallen. Volgens mij zou je als je al over een complottheorie wilt spreken, de complottheorie zijn dat Irak massavernietigingswapens heeft. Dat is toch precies tegenovergesteld aan elkaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:41

Karl66 schreef:
Enzino, volgens jou is de complottheorie dat de Amerikaanse overheid liegt om Irak binnen te kunnen vallen. Volgens mij zou je als je al over een complottheorie wilt spreken, de complottheorie zijn dat Irak massavernietigingswapens heeft. Dat is toch precies tegenovergesteld aan elkaar?

Er kan toch meer dan een complot tegelijk zijn, het een sluit het ander toch niet uit?

Amerika maakt de theorie dat Irak WMD's heeft (complot 1 waarbij Irak stiekem wapens aan het maken is om een aanval te doen), en ze gaan vervolgens bewijs in elkaar flansen om dat te ondersteunen (complot 2 waarbij de geheime dienst satellietfoto's een beetje aandikt om Irak binnen te kunnen vallen). Onderdeel van het complot is de ander beschuldigen van een complot.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:52

En dan praat je dus over een complot, maar nog steeds niet over een complottheorie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 14:17

Een complot zonder complottheorie bestaat alleen als niemand het vermoeden heeft (en er nog geen bewijs is) dat er een complot is. Naast westerse journalisten denk ik dat bijvoorbeeld ook het Irakese opperbevel het sterke vermoeden had dat er een complot was waarbij de USA naar een excuus zocht. Dat is dan een complottheorie die later werkelijkheid bleek te zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 14:54

Bij complottheorieën gaat het er juist om dat mensen aan de overheid of ander creepy organisaties die op wereldoverheersing uit zijn, complotten toeschrijven die niet echt bestaan en waarbij ze nogal vrij met de waarheid omspringen om er feiten bij te verzinnen. Van de VS kan je als complot beschrijven, maar dat is nog steeds wat anders dan een complottheorie. Complot en complottheorie zijn niet twee verschillende woorden voor hetzelfde begrip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:52

Maar eerder zei je:
Bij een complottheorie heb je het over mensen die geloven dat de overheid of andere geheime organisaties achter de overheid duistere plannen smeden tegen de wereldbevolking om de één of andere agenda uit te voeren, waarbij ze hun eigen feiten zinnen om dat te bewijzen.

Om het te herschrijven:
Bij een (deze specifieke) complottheorie heb je het over mensen die geloven dat de (Amerikaanse) overheid of andere geheime organisaties achter de overheid (zoals de geheime dienst en mensen die baat hebben bij Amerikaanse inmenging in Irak omdat Irak veel olie heeft) duistere plannen smeden tegen de wereldbevolking om de één of andere agenda uit te voeren (of duistere plannen tegen de Iraakse bevolking om die olie in handen te krijgen), waarbij ze hun eigen feiten zinnen om dat te bewijzen (zie de presentaties die de Amerikaanse overheid gaf, inclusief foto's van mobiele onderzoeksfaciliteiten).

Maar om eerlijk te zijn is mijn interesse naar een nulpunt aan het zinken. Ik laat het hierbij, aan jou het laatste woord.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 17:30

Ach, dan kan je het topic gewoon ontstippen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 17:34

Hé, hou op te katten wie er nu de beste omschrijving van complot/complottheorieën geeft.
Schiet je toch niks mee op? Zolang mensen hun gezonde verstand maar gebruiken en zelf heel goed nadenken en meerdere kanten onderzoeken komt het wel goed ( met de meesten) .

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:21

In de Volkskrant van afgelopen zaterdag werd uitgebreid aandacht besteed aan het onderwerp complottheorieën, met een aantal interessante artikelen over o.a. QAnon, de combinatie welnessvlogger en complotdenker, en interviews met enkele fanatieke anti-5G'ers. Verbazend en vermakelijk, maar hier en daar ook behoorlijk verontrustend. Vooral de rol/betekenis van Trump in het (Amerikaanse) complotdenken gaat blijkbaar veel verder dan ik me persoonlijk realiseerde.

De artikelen ga ik hier niet plaatsen of samenvatten, maar deze wilde ik jullie niet onthouden:

https://www.volkskrant.nl/cs-bcdc37a8

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:57

Ik krijg hem morgen in de bus (uitruil met buren), dank, ik ga hem opzoeken dan!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:03

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b1942c88/ Deze is heel interessant

Voor de liefhebber (als het niet kan lezen): hoe om te gaan met een complottheorist in de omgeving:
Citaat:
Socioloog Jaron Harambam raadt het volgende aan:

- Vraag je af waar het vandaan komt dat je wilt reageren? En wat hoop je te bereiken?

- Is het iemand met een totaal ander wereldbeeld, overtuigd van zijn eigen gelijk? Dan zal inhoudelijke discussie de ander alleen maar nog sterker een gevoel van uitsluiting geven. Is het iemand met vragen en twijfels, dan heeft dit al meer zin.

- Toon interesse en stel open vragen, doe niet betweterig en maak iemand niet belachelijk

- Heb niet alleen aandacht voor het onderwerp, maar ook voor de drijfveren van de ander

- Als je zorgen hebt, over het thema of de ander, formuleer die dan in de ik-vorm, stel je kwetsbaar op

- Bespreek wat belangrijke waarden zijn voor jullie beiden en welke jullie wellicht delen. Wat vinden jullie een betere wereld?

- Wees ook bereid je eigen vooronderstellingen te bevragen en iets te leren. Kijk samen naar bronnen

- Geef je grenzen aan als je iets te ver vindt gaan, bijvoorbeeld racisme.

- Als het echt niet lukt om (iets) nader tot elkaar te komen: agree to disagree en houd deze onderwerpen buiten het contact

(Interessant dat ook deze man duidelijk onderscheid maakt tussen mensen die al helemaal ver heen zijn en "twijfelaars")

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 12:59

Interessant stukje ook uit bovenstaande:
Citaat:
Wat is eigenlijk een complotdenker?

‘Volgens het stigma zijn dat mensen die heel stellig en zonder bewijs beweren dat een groepje mensen stiekem ergens achter zit – maar dan heb je het over de extreme figuren. Complotdenken is breder. Binnen de antivaccinatiebeweging zijn mensen met legitieme ideeën over natuurgeneeskunde. Onder 9/11-truthers zitten mensen die veel weten van geopolitiek of bouwkunde, of mensen die alleen maar veel vragen hebben.

‘We zetten al deze mensen te gauw weg als gekkies, maar wat zeggen zij nu eigenlijk, wat voor kennis dragen zij aan en wat kunnen wij van hen leren? Dogmatische fanaten vind je ook in de mainstream. Iemand die Bill Gates voorstelt als een pure weldoener vind ik eigenlijk net zo ridicuul als iemand die beweert dat hij het coronavirus heeft laten verspreiden om geld aan vaccins te verdienen, maar die eerste krijgt veel minder kritiek. Terwijl je je toch moet afvragen of het wel wenselijk is dat een privaat persoon zo veel invloed heeft zonder verantwoording te hoeven afleggen en kritisch moet kijken naar de bedrijven die profiteren.’

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:36

Askja schreef:
In de Volkskrant van afgelopen zaterdag werd uitgebreid aandacht besteed aan het onderwerp complottheorieën, met een aantal interessante artikelen over o.a. QAnon, de combinatie welnessvlogger en complotdenker, en interviews met enkele fanatieke anti-5G'ers. Verbazend en vermakelijk, maar hier en daar ook behoorlijk verontrustend. Vooral de rol/betekenis van Trump in het (Amerikaanse) complotdenken gaat blijkbaar veel verder dan ik me persoonlijk realiseerde.

De artikelen ga ik hier niet plaatsen of samenvatten, maar deze wilde ik jullie niet onthouden:

Ik had net alle idioten uitgeschakeld op Facebook komt de Volkskrant nog eens met die onzin. Ik ontplofte zowat. Waarom krijgen die gestoorde lui zoveel aandacht. Het is echt een kleine minderheid.

En hoezo moet je met ze in discussie blijven, hou toch op, er valt niet te praten met die lui. Grote boog eromheen zou ik zeggen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:39

Arabesk schreef:
Askja schreef:

Ik had net alle idioten uitgeschakeld op Facebook komt de Volkskrant nog eens met die onzin. Ik ontplofte zowat. Waarom krijgen die gestoorde lui zoveel aandacht. Het is echt een kleine minderheid.

En hoezo moet je met ze in discussie blijven, hou toch op, er valt niet te praten met die lui. Grote boog eromheen zou ik zeggen.

Ze noemen dus twee groepen: de twijfelaars (dus mensen die je met de feiten nog uit het complotcircuit weg kunt houden), en daarnaast doelen ze denk ik ook wel op familieleden die zo zijn? Die kun je niet zomaar uit je leven bannen. Of een directe collega van je, je kunt iemand moeilijk laten ontslaan vanwege privé denkbeelden die diegene erop na houdt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:53

Jammer dat nog niemand een duidelijk antwoord heeft gegeven op de Irak kwestie.
Voor de oorlog begon waren er mensen die zeiden dat het een conspiracy was (net als vele andere oorlogen), destijds hadden die zo weg gezet kunnen worden als "conspiracy gekkies", uiteindelijk blijken de wmd's er niet te zijn en zijn we keihard voorgelogen... Wat nu ook gewoon wordt toegegeven.

Zeg niet dat het gelijk staat aan mensen die anti-vaccins zijn of anti 5-G of whatever.. Gaat me er meer om dat de ene "conspiracy" niet de ander is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:00

Dat was een samenzwering, maar daar waren vanaf het begin grote vraagtekens bij. En dan niet door samenzweringsgekkies, maar door andere regeringen, die vonden dat de VS een zwakke onderbouwing voor zijn verhaal had. Irak heeft dus niks met een samenzweringstheorie te maken. Een van de redenen voor samenzweringstheorieen Is dat er zeker wel samenzweringen bestaan. Maar het zijn echt verschillende dingen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:12

Op dat antwoord moet ik even studeren, hoor. ;)
Laatst bijgewerkt door mysa op 05-07-20 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt