Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Myrthe3 schreef:Wat is daar dan niet helemaal waar aan?
Het duurt nog 2 jaar voor de biologische afzetmarkt aantrekt. Dat zijn 2 dure jaren.
Ninx schreef:Myrthe3 schreef:Wat is daar dan niet helemaal waar aan?
Het duurt nog 2 jaar voor de biologische afzetmarkt aantrekt. Dat zijn 2 dure jaren.
Alle verandering is niet ad hok....
Dat betekent echter niet dat die verandering niet strikt noodzakelijk is wanneer we vooruit willen... En in dit geval gaat een stap terug, dus een stap vooruit zijn.
Minder kwantiteit, meer kwaliteit.
Citaat:De biologische varkenshouderij werd zo een heel aantrekkelijke vluchtroute. De explosieve groei van biologische varkenshouders vond niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland plaats. In Duitsland, en vooral in Denemarken groeide de productie sneller dan de vraag.
beert schreef:Ik denk dat je je ook niet moet blindstaren op biologisch. Er zijn veel diervriendelijke initiatieven die niet biologisch zijn. Denk aan Kipster, volgens mij één van de meest kipvriendelijkste houderijen. Ook zit hier in de buurt een varkenshouder die zijn dieren lekker buiten houdt en waar je vlees van kan kopen. Heel diervriendelijk, maar niet biologisch.
Overigens zie ik hier nogal wat commentaar op een zogenaamde varkensflat. Maar juist omdat dat vaak nieuwbouw is, kan je het veel diervriendelijker en ook efficiënt inrichten. Dat hoeft helemaal niet ten koste te gaan van dieewnwelzijn. En heel eerlijk, voor de varkens zelf maakt het niet uit of er een verdieping op zit of niet.
Ik denk trouwens dat als je het over een eerlijke prijs hebt, dat we ook eens moeten kijken wat er blijft hangen in de tussenhandel. Als ik op tv hoor dat bruine eieren 2x zo duur zijn als witte eieren, maar het in kostprijs 1 cent verschilt, dan kan daar ook nog wel wat af om meer betaalt worden aan de boeren.
Rebecca schreef:https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... in-boxtel/
Voor mijn gevoel is de boerderij niet random gekozen als ik dit zo lees
Rebecca schreef:https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... in-boxtel/
Voor mijn gevoel is de boerderij niet random gekozen als ik dit zo lees
Ninx schreef:Karl66 schreef:maar de praktijk is dat het gros van de consumenten voor goedkoop vlees gaan.
De consument moet dus opgevoed worden....
Jessix schreef:Gelukkig zie ik om me heen die verandering al wel. Zowel op mijn werk als in mijn privé kring zijn mensen heel bewust met voedsel bezig. Om allerlei redenen, klimaat, gezondheid, dierenleed, etc. Ook in de plaatselijke supermarkten stijgt het aanbod biologisch, vegetarisch en veganistisch enorm. De locale horeca doet er ook aan mee en steeds meer grote ketens komen met een vegetarische of veganistische variant.
Maar het mooie van nu vindt ik dat steeds meer mensen in elk geval gaan nadenken en bewuster een keuze maken. Er is echt veel veranderd in de laatste 10 jaar en de laatste jaren gaat het ook steeds sneller.
Askja schreef:Klopt Karl66, en juist daarop zou weleens wat meer door de overheid aangestuurd kunnen worden. Bijvoorbeeld door een vleestax te heffen op goedkoop niet-biologisch geproduceerd vlees, en tegelijkertijd boeren actiever te steunen bij het maken van een transitie richting biologisch boeren. En sowieso stoppen met het afgeven van vergunningen voor megastallen.
Er is een mentaliteitsverandering nodig. Dat wordt beaamd maar er wordt niet genoeg naar gehandeld.
In alle geledingen van de samenleving moet de knop om, niet alleen bij de boeren. Daarvoor is het nodig dat er naar elkaar geluisterd wordt, in plaats van elkaar in de hoek van de tegenstander te drukken en langs elkaar heen te praten.
Wat uit het door mij gequote artikel naar voren komt, is dat, anders dan hier door sommigen gesuggereerd wordt, er wel degelijk toekomst is voor de biologische sector. Ik vind dat een hoopgevende conclusie. En dat komt niet van iemand uit de biologische hoek, maar van de hoofdredacteur van De Boerderij, hèt orgaan voor de agrarische sector.
Om de kansen te benutten moeten we alleen niet met de armen over elkaar heen gaan zitten en de bal bij de ander leggen. Nederland zal aan de bak moeten. Het belang lijkt me groot genoeg; het gaat niet alleen om dierenwelzijn, maar ook om milieu en leefbaarheid in een dichtbevolkt land waarin natuur en schone lucht kostbaar zijn en steeds schaarser worden.
Harry72 schreef:Myrthe3 schreef:Bij vrijloopkraamhokken is het sterfte percetage door doodliggen 5x zo hoog als in de reguliere kraamkooien.
Helemaal mee eens Myrthe3.
Ik weet zelfs een biologisch bedrijf in Duitsland waar de zeugen in hutten gehouden worden op de weide. Daar ligt de uitval in de eerste week na de geboorte alleen al rond de 55-60% Wat is daar dan nog diervriendelijk aan ????
Even in verhouding, op de "normale zeugenhouderijen" die ik ken/waar ik gewerkt heb Ligt de uitval rond of onder 10 % over de gehele zoogperiode.
Sintara schreef:xxCYNNxx, echt waar? Bij mij was er 20 jaar geleden niks wat betreft vleesvervangers in de supermarkt. Tot een jaar geleden waren het twee plankjes van laat ik zeggen 1 meter breed (ik heb het niet opgemeten). Nu is dat verdriedubbeld.