Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:47

Wat is daar dan niet helemaal waar aan?
Het duurt nog 2 jaar voor de biologische afzetmarkt aantrekt. Dat zijn 2 dure jaren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:51

Myrthe3 schreef:
Het duurt nog 2 jaar voor de biologische afzetmarkt aantrekt. Dat zijn 2 dure jaren.

Alle verandering is niet ad hok....

Dat betekent echter niet dat die verandering niet strikt noodzakelijk is wanneer we vooruit willen... En in dit geval gaat een stap terug, dus een stap vooruit zijn.

Minder kwantiteit, meer kwaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:59

Ninx schreef:
Myrthe3 schreef:

Alle verandering is niet ad hok....

Dat betekent echter niet dat die verandering niet strikt noodzakelijk is wanneer we vooruit willen... En in dit geval gaat een stap terug, dus een stap vooruit zijn.

Minder kwantiteit, meer kwaliteit.

Verandering is een kwestie van marktwerking. Er zijn zat boeren die willen overschakelen naar biologisch maar dan raken ze hun biggen niet kwijt, dus dat heeft geen zin.
Hier ligt een taak voor de consument, als men verandering wil zien dan moet het koopgedrag anders.
Stel dat men alleen nog maar biologisch varkensvlees wil, dan wordt het reguliere varkensvlees meteen veel minder 'gemaakt'.

Verandering is goed en ben ik voor.
Maar dat moet niet met geweld en intimidatie gaan zoals gisteren gebeurt is, want zo werkt het niet...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:01

Volgens mij is dit vooral het probleem:

Citaat:
De biologische varkenshouderij werd zo een heel aantrekkelijke vluchtroute. De explosieve groei van biologische varkenshouders vond niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland plaats. In Duitsland, en vooral in Denemarken groeide de productie sneller dan de vraag.

Zonder vraag heeft het niet zoveel zin om de productie te verhogen. En we kunnen met z'n allen mooie verhalen ophangen over hoe het allemaal moet, maar de praktijk is dat het gros van de consumenten voor goedkoop vlees gaan.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:07

Ik denk dat je je ook niet moet blindstaren op biologisch. Er zijn veel diervriendelijke initiatieven die niet biologisch zijn. Denk aan Kipster, volgens mij één van de meest kipvriendelijkste houderijen. Ook zit hier in de buurt een varkenshouder die zijn dieren lekker buiten houdt en waar je vlees van kan kopen. Heel diervriendelijk, maar niet biologisch.

Overigens zie ik hier nogal wat commentaar op een zogenaamde varkensflat. Maar juist omdat dat vaak nieuwbouw is, kan je het veel diervriendelijker en ook efficiënt inrichten. Dat hoeft helemaal niet ten koste te gaan van dieewnwelzijn. En heel eerlijk, voor de varkens zelf maakt het niet uit of er een verdieping op zit of niet.

Ik denk trouwens dat als je het over een eerlijke prijs hebt, dat we ook eens moeten kijken wat er blijft hangen in de tussenhandel. Als ik op tv hoor dat bruine eieren 2x zo duur zijn als witte eieren, maar het in kostprijs 1 cent verschilt, dan kan daar ook nog wel wat af om meer betaalt worden aan de boeren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:08

Karl66 schreef:
maar de praktijk is dat het gros van de consumenten voor goedkoop vlees gaan.

De consument moet dus opgevoed worden....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:10

beert schreef:
Ik denk dat je je ook niet moet blindstaren op biologisch. Er zijn veel diervriendelijke initiatieven die niet biologisch zijn. Denk aan Kipster, volgens mij één van de meest kipvriendelijkste houderijen. Ook zit hier in de buurt een varkenshouder die zijn dieren lekker buiten houdt en waar je vlees van kan kopen. Heel diervriendelijk, maar niet biologisch.

Overigens zie ik hier nogal wat commentaar op een zogenaamde varkensflat. Maar juist omdat dat vaak nieuwbouw is, kan je het veel diervriendelijker en ook efficiënt inrichten. Dat hoeft helemaal niet ten koste te gaan van dieewnwelzijn. En heel eerlijk, voor de varkens zelf maakt het niet uit of er een verdieping op zit of niet.

Ik denk trouwens dat als je het over een eerlijke prijs hebt, dat we ook eens moeten kijken wat er blijft hangen in de tussenhandel. Als ik op tv hoor dat bruine eieren 2x zo duur zijn als witte eieren, maar het in kostprijs 1 cent verschilt, dan kan daar ook nog wel wat af om meer betaalt worden aan de boeren.

Door supermarkten zijn de omstandigheden natuurlijk zo vreselijk verslechterd.

Ze kopen onder kostprijs in, en dieren zijn hiervan de dupe. Ik weet niet of jullie het beeldmateriaal inmiddels hebben gezien van die stal die bezet is gisteren?
Maar dat de dieren er daar prima bij zitten kan echt niemand meer met droge ogen beweren.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:10

Ninx schreef:
Karl66 schreef:

En wie gaat dat doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:12

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:17

Ze weten helemaal niks zeker, tot ze dat weten moeten ze gewoon hun mond houden want nu jagen ze iedereen in het harnas terwijl ze het niet eens zeker weten.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:17

Rebecca schreef:
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... in-boxtel/

Voor mijn gevoel is de boerderij niet random gekozen als ik dit zo lees

Ik snap sowieso niet dat je als "dierenliefhebber" in een kraamstal gaat zitten met 100 man. Als je iets van dieren weet, dan weet je dat je moeders met jongen met rust moet laten. Ga dan naar een mesterij of stal waar drachtige zeugen bij elkaar zitten. Maar ja, dat is niet zielig genoeg.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:18

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:29

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:29

Klopt Karl66, en juist daarop zou weleens wat meer door de overheid aangestuurd kunnen worden. Bijvoorbeeld door een vleestax te heffen op goedkoop niet-biologisch geproduceerd vlees, en tegelijkertijd boeren actiever te steunen bij het maken van een transitie richting biologisch boeren. En sowieso stoppen met het afgeven van vergunningen voor megastallen.
Er is een mentaliteitsverandering nodig. Dat wordt beaamd maar er wordt niet genoeg naar gehandeld.
In alle geledingen van de samenleving moet de knop om, niet alleen bij de boeren. Daarvoor is het nodig dat er naar elkaar geluisterd wordt, in plaats van elkaar in de hoek van de tegenstander te drukken en langs elkaar heen te praten.

Wat uit het door mij gequote artikel naar voren komt, is dat, anders dan hier door sommigen gesuggereerd wordt, er wel degelijk toekomst is voor de biologische sector. Ik vind dat een hoopgevende conclusie. En dat komt niet van iemand uit de biologische hoek, maar van de hoofdredacteur van De Boerderij, hèt orgaan voor de agrarische sector.
Om de kansen te benutten moeten we alleen niet met de armen over elkaar heen gaan zitten en de bal bij de ander leggen. Nederland zal aan de bak moeten. Het belang lijkt me groot genoeg; het gaat niet alleen om dierenwelzijn, maar ook om milieu en leefbaarheid in een dichtbevolkt land waarin natuur en schone lucht kostbaar zijn en steeds schaarser worden.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:35

Laatst bijgewerkt door Laurie op 15-05-19 13:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:36

Ninx schreef:
Karl66 schreef:

Gelukkig zie ik om me heen die verandering al wel. Zowel op mijn werk als in mijn privé kring zijn mensen heel bewust met voedsel bezig. Om allerlei redenen, klimaat, gezondheid, dierenleed, etc. Ook in de plaatselijke supermarkten stijgt het aanbod biologisch, vegetarisch en veganistisch enorm. De locale horeca doet er ook aan mee en steeds meer grote ketens komen met een vegetarische of veganistische variant.

Maar het mooie van nu vindt ik dat steeds meer mensen in elk geval gaan nadenken en bewuster een keuze maken. Er is echt veel veranderd in de laatste 10 jaar en de laatste jaren gaat het ook steeds sneller.

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:52

Wat uit het door mij gequote artikel naar voren komt, is dat, anders dan hier door sommigen gesuggereerd wordt, er wel degelijk toekomst is voor de biologische sector. Ik vind dat een hoopgevende conclusie. En dat komt niet van iemand uit de biologische hoek, maar van de hoofdredacteur van De Boerderij, hèt orgaan voor de agrarische sector.
.[/quote]

Ik meld mij ook maar eens.
Voor de duidelijkheid, De Boerderij is een weekblad net zo als de Margriet en de Libelle.
De helft wat er in staat is reclame vaak ook nog gerelateerd aan de reportages die er op dat moment in staan. En aan wat er instaat aan "informatie" kunnen geen rechten aan ontleed worden omdat het vaak net toch wat anders is dan dat geschreven word. Een leuk blad om door te bladeren als je een avond eens niks te doen hebt. Maar daarvoor weer veel te duur. Heb daarom jaren geleden mijn abonnement op De Boerderij al opgezegd.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:04

Jessix schreef:
Gelukkig zie ik om me heen die verandering al wel. Zowel op mijn werk als in mijn privé kring zijn mensen heel bewust met voedsel bezig. Om allerlei redenen, klimaat, gezondheid, dierenleed, etc. Ook in de plaatselijke supermarkten stijgt het aanbod biologisch, vegetarisch en veganistisch enorm. De locale horeca doet er ook aan mee en steeds meer grote ketens komen met een vegetarische of veganistische variant.

Maar het mooie van nu vindt ik dat steeds meer mensen in elk geval gaan nadenken en bewuster een keuze maken. Er is echt veel veranderd in de laatste 10 jaar en de laatste jaren gaat het ook steeds sneller.

Ik zie dat gelukkig ook...

Het mooiste zou zijn wanneer we inderdaad daadwerkelijk met elkaar in gesprek kunnen blijven.
Het is best een emotioneel onderwerp, en vaak verloopt het verhit en soms zelfs respectloos of agressief.

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:06

[quote="Myrthe3"]Bij vrijloopkraamhokken is het sterfte percetage door doodliggen 5x zo hoog als in de reguliere kraamkooien.

Helemaal mee eens Myrthe3.
Ik weet zelfs een biologisch bedrijf in Duitsland waar de zeugen in hutten gehouden worden op de weide. Daar ligt de uitval in de eerste week na de geboorte alleen al rond de 55-60% Wat is daar dan nog diervriendelijk aan ????
Even in verhouding, op de "normale zeugenhouderijen" die ik ken/waar ik gewerkt heb Ligt de uitval rond of onder 10 % over de gehele zoogperiode.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:11

nou dat valt hier toch echt tegen hoor. Wat betreft vlees in elk geval.
Ruim 20 jaar geleden had de grootste super hier (toen nog C1000, nu AH, maar zelfde ondernemer/eigenaar), zeker voor die tijd, een redelijk aanbod van vega burgers/schnitzels in het koelschap van het vlees. Het vak van toen is nauwelijks gegroeid anno 2019. Het is wel iets groter, maar echt niet veel en zeker de afgelopen jaren is die groei tot 0 gekomen.
Andere producten wel ja; biologische groenten (zowel vers als pot/blik), eieren, hier en daar wat zuivel bv zijn dan weer wel flink toegenomen.
Maar dingen als nepvlees, om het maar even zo te noemen, is hier in het dorp amper gegroeid. Wel is het scharrelvlees zichtbaar toegenomen; in elk geval is daar dan wel een verbetering in te zien.
In hoeverre dat echt scharrelvlees is...en imo is echt scharrelvlees; dieren die echt vrij buiten hebben kunnen lopen met zoveel ruimte dat ieder dier ook echt de kans heeft om zich even af te zonderen om wat voor reden dan ook ( dat kan dus bv ook gewoon simpelweg zijn om even een lekker rustmoment te pakken) en die zelf de keuze hebben om naar binnen te gaan.
In de praktijk is dat nog wel eens anders, bv bij kippen.

Er is zeker een verbetering gaande, maar om alles echt dierwaardig te maken zijn er vele grotere stappen nodig met eerlijke prijzen voor de boeren. Want vergeet niet; magere/slechte jaren voor de boer (en dat betekent al snel ver onder kostprijs moeten boeren) zijn geen magere jaren voor de afnemers, want die verhalen verlies grotendeels (en soms geheel) op de boer. De afnemers verliezen er amper op en draaien tijdens zulke jaren nog steeds winst......ook daar moet verandering in komen.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 15-05-19 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Askja schreef:
Klopt Karl66, en juist daarop zou weleens wat meer door de overheid aangestuurd kunnen worden. Bijvoorbeeld door een vleestax te heffen op goedkoop niet-biologisch geproduceerd vlees, en tegelijkertijd boeren actiever te steunen bij het maken van een transitie richting biologisch boeren. En sowieso stoppen met het afgeven van vergunningen voor megastallen.
Er is een mentaliteitsverandering nodig. Dat wordt beaamd maar er wordt niet genoeg naar gehandeld.
In alle geledingen van de samenleving moet de knop om, niet alleen bij de boeren. Daarvoor is het nodig dat er naar elkaar geluisterd wordt, in plaats van elkaar in de hoek van de tegenstander te drukken en langs elkaar heen te praten.

Om de kansen te benutten moeten we alleen niet met de armen over elkaar heen gaan zitten en de bal bij de ander leggen. Nederland zal aan de bak moeten. Het belang lijkt me groot genoeg; het gaat niet alleen om dierenwelzijn, maar ook om milieu en leefbaarheid in een dichtbevolkt land waarin natuur en schone lucht kostbaar zijn en steeds schaarser worden.

Ik vind het allemaal prima een vlees of zelfs een vettax. Als de groente en fruit dan vervolgens vrijgesteld wordt van BTW. Er zijn ook zat consumenten die duurder voedsel gewoon niet kunnen betalen. Bovendien is het toenemende overgewicht ook een groot maatschappelijk probleem geworden. En dat vooral omdat ongezonde keuzes zoveel goedkoper zijn dan gezonde.

Ninx

Harry72 schreef:
Myrthe3 schreef:
Bij vrijloopkraamhokken is het sterfte percetage door doodliggen 5x zo hoog als in de reguliere kraamkooien.

Helemaal mee eens Myrthe3.
Ik weet zelfs een biologisch bedrijf in Duitsland waar de zeugen in hutten gehouden worden op de weide. Daar ligt de uitval in de eerste week na de geboorte alleen al rond de 55-60% Wat is daar dan nog diervriendelijk aan ????
Even in verhouding, op de "normale zeugenhouderijen" die ik ken/waar ik gewerkt heb Ligt de uitval rond of onder 10 % over de gehele zoogperiode.

"In Zwitserland werd er bij de omschakeling van reguliere kraamboxen naar vrijloop kraamboxen een overgangstermijn gehanteerd van 10 jaar voor oude stallen. Voor nieuwe stallen werd een vrijloop kraamstal direct verplicht gesteld (Wechsler 2013). Daarnaast moeten zij permanent toegang hebben tot stro of vergelijkbaar materiaal dat geschikt is voor het bouwen van een nest. De biggensterfte ligt op 12,1%, exact even hoog als bij reguliere kraamboxen in Zwitserland (Wechsler 2013), maar dus lager dan in de Nederlandse varkenshouderij."

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:17

xxCYNNxx, echt waar? Bij mij was er 20 jaar geleden niks wat betreft vleesvervangers in de supermarkt. Tot een jaar geleden waren het twee plankjes van laat ik zeggen 1 meter breed (ik heb het niet opgemeten). Nu is dat verdriedubbeld *\o/* .

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:18

Ze kopen onder kostprijs in, en dieren zijn hiervan de dupe. Ik weet niet of jullie het beeldmateriaal inmiddels hebben gezien van die stal die bezet is gisteren?
Maar dat de dieren er daar prima bij zitten kan echt niemand meer met droge ogen beweren.[/quote]

Dan zal ik de eerste maar zijn, maar op de foto waar die actievoerders op de gang zitten tussen de kraamhokken. De biggen die op deze foto te zien zijn kan ik met droge ogen zeggen dat die er goed uitzien. ik heb daar niks op aan te merken. Ook de zeugen die te zien waren ,waren zover ik dat van hier uit kan beoordelen in een goede conditie.
Ik heb op een echt diehard biologisch dynamische bedrijf zeugen en biggen gezien die er vele malen slechter uitzagen.
En dan mag jij mij vertellen wat dan diervriendelijker is.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:21

Sintara schreef:
xxCYNNxx, echt waar? Bij mij was er 20 jaar geleden niks wat betreft vleesvervangers in de supermarkt. Tot een jaar geleden waren het twee plankjes van laat ik zeggen 1 meter breed (ik heb het niet opgemeten). Nu is dat verdriedubbeld *\o/* .

yup, echt waar....was er destijds ook verbaasd over dat er aardig wat lag. Maar helaas niet veel gegroeid