Schoten in tram Utrecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:56

Elke man, of hij nou blank, zwart, pimpelpaars, oranje met geel haar of gestippeld is, een ieder die onze hulpverleners een hart onder de riem steekt verdient een zonnetje. Er is al zoveel narigheid op de wereld, richting mensen maar zeker richting onze hulpverleners.

sureido

Re: Schoten in tram Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:59

Nou ja, ik persoonlijk vind het al gek dat jullie het zo speciaal vinden en moeten delen, het is toch normaal dat we hulpverleners helpen of wat geven? Of is dat bij jullie kant van NL anders, dat kan ook he! Maar in mijn dorp gebeurt het vaak zat. :+

Maar idd laten we het hebben over feiten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:00

Hier in de regio is helaas het hinderen van en geweld plegen tegen hulpverleners een beetje schering en inslag :\

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:07

Bij ons soms ook wel hoor.. Tuurlijk zijn er mensen die op hun manier helpen, maar vaak zat dat als de hulpdiensten er zijn dat ze gehinderd of uitgescholden worden.

Off-topic, maar er was hier een keer een gijzeling en toen kreeg ik de overgebleven mars van de politie. Ze moesten nog wachten maar hadden te veel, dus kreeg ik het omdat ik netjes een stukje omfietste :') .

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:08

Waarom zou iets alleen gedeeld mogen worden als het iets uitzonderlijks zou zijn?

Laten we vaker positieve dingen delen, of ze nou (in bepaalde kringen) vanzelfsprekend zijn of minder vanzelfsprekend.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:17

Net langs het 24 oktoberplein gereden. Nog veel politie, mensen en camera’s.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:36

Over de slachtoffers: https://www.nu.nl/schietpartij-utrecht/ ... recht.html

nu.nl schreef:
Politie: Tot nu toe geen relatie tussen hoofdverdachte en slachtoffers schietpartij Utrecht

De politie meldt dinsdag dat er geen relatie is tussen de hoofdverdachte van de aanslag in de tram in Utrecht en de slachtoffers. De 37-jarige man werd maandagavond in Oudenoord opgepakt.

De drie dodelijke slachtoffers zijn een 19-jarige vrouw uit Vianen en twee mannen (28 jaar en 49 jaar) uit Utrecht.

"Daarnaast raakten drie mensen zwaargewond (een 20-jarige vrouw uit Utrecht, een 74-jarige man uit De Meern en een 21-jarige vrouw uit Nieuwegein). In de hectiek die direct na het schieten ontstond, raakten eveneens, voor zover bekend, vier mensen lichtgewond doordat zij bijvoorbeeld kwamen te vallen", aldus het Openbaar Ministerie (OM) dinsdag.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:46

Karin schreef:
Waarom zou iets alleen gedeeld mogen worden als het iets uitzonderlijks zou zijn?

Laten we vaker positieve dingen delen, of ze nou (in bepaalde kringen) vanzelfsprekend zijn of minder vanzelfsprekend.

Eens. :j

Zeker na gebeurtenissen als gisteren is het denk ik des te belangrijker om "de omarming" op te zoeken.

Daarnaast kan ik me goed inleven waarom er een gevoel heerst dat het "alleen omdat deze man een 'on-nederlands' (bij gebrek aan betere verwoording) voorkomen heeft" massaal rond gaat. Dat de brandweermannen die gesteund worden door de lokale bevolking tijdens een bosbrand minder aandacht kregen heeft daar echter niet direct ook iets mee te maken. Wat er gisteren gebeurde heeft door de vele aandacht, de gruwelijkheid van de daad en het hoge onrechtvaardigheidsgehalte veel meer impact op een grotere groep mensen. Bijna niemand kan zich voorstellen hoe het voelt om in die tram te hebben gezeten en waarom iemand tot zoiets overgaat. Het heeft een uniek karakter (maar goed ook) maar dat maakt het ook bedreigender. Natuurrampen zijn een andere categorie, waar welliswaar vaak veel meer mensen slachtoffer van kunnen zijn, maar het publieke onrechtvaardigheidsgevoel veel minder op aanslaat.

Wat trouwens niet betekend dat het werk van de brandweermannen niet net zo belangrijk en intens moedig is, dat wil ik ook even benoemen.

Anderzijds, we hebben hier in Nederland te maken met meerdere minderheden die onder hardnekkige stigma's leven en die stigma's vieren vaak de boventoon na een incident als gisteren. Dat zie je bij alle groepen terugkomen, een homoseksuele pedofiel die veroordeeld wordt ontketende lang in onze maatschappij ook weer oude vooroordelen over homo-mannen. Een allochtone Nederlander die een zwaar misdrijf pleegt ontketend bijvoorbeeld een stroom aan vooroordelen over gebrek aan respect van allochtone Nederlanders voor de "Nederlandse cultuur en normen en waarden". Net als incidenten op een AZC weer verhitte discussies op kunnen roepen. Juist dan is het belangrijk om te laten zien dat mensen niet allemaal gelijk zijn, dat ongeacht huidskleur, geloof, geaardheid, politieke voorkeur, noem maar op, iedereen ook gewoon mens is. Dan is het soms ook gewoon belangrijk dat letterlijk in beeld te laten zien. Wat dat betreft vindt ik het een sterk statement om cake te brengen, en hoop ik dat we langzaam richting een maatschappij gaan waar we nog steeds cake brengen, nog steeds dit sterk waarderen, maar waarbij het niet langer ook een statement hoeft te zijn.

En hulde aan iedereen die het normaal vindt om zo'n gebaar te maken, en hulde aan iedereen die zo'n gebaar maakt of heeft gemaakt maar misschien daar minder aandacht voor gekregen heeft. Juist tekenen van samenzijn, verbroedering en gezamenlijke inzet om niet in angst te gaan leven voor de onbekende ander is een sterk eerbetoon aan de slachtoffers, zowel zij die helaas zijn overleden als zij die nu herstellende zijn.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:48

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:57

Ik ben heel benieuwd naar zijn motief.

Eigenlijk zou dit na de schietpartij in de Ridderhof in Alphen niet meer mogen gebeuren. Wederom is het iemand met een verleden bij de politie die een aanslag pleegt. Daar ben ik wel verbaasd over.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:00

Olympia schreef:

Eigenlijk zou dit na de schietpartij in de Ridderhof in Alphen niet meer mogen gebeuren. Wederom is het iemand met een verleden bij de politie die een aanslag pleegt. Daar ben ik wel verbaasd over.

Het is niet te vermijden dat zoiets gebeurd...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:00

Hoe zou je dit willen voorkomen?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:01

Olympia schreef:

Sommige dingen kan je niet voorkomen. Als ze het niet via weg A kunnen bereiken gaan ze wel via weg B.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:02

Yesterday schreef:
Olympia schreef:

Het is niet te vermijden dat zoiets gebeurd...

Idd als iemand zijn straf heeft uitgezeten komt hij weer terug de maatschappij in. En daarna kun je zo iemand niet 24/7 aan het handje nemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:05

Toch knap, want buiten de politie om weet niemand wat er op dat briefje staat, en die hebben er niets over naar buiten gebracht.
Ja, en due vrouw due het gevonden heeft, maar die zegt er ook niks over (mag ze waarschijnlijk niet)

Ik vraag me na zoiets altijd af: hoe komt men aan wapens? Ik zou niet weten hoe ik aan een geweer/pistool moet komen. Ja, via the dark web misschien, maar ik zou ook al niet weten hoe ik daar op moet komen...
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 19-03-19 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:10

LadyMadonna schreef:
Toch knap, want buiten de politie om weet niemand wat er op dat briefje staat, en die hebben er niets over naar buiten gebracht.
Ja, en due vrouw due het gevonden heeft, maar die zegt er ook niks over (mag ze waarschijnlijk niet)

Ik vraag me na zoiets altijd af: hoe komt men aan wapens? Ik zou niet weten hoe ik aanneem geweer/pistool moet komen. Ja, via the dark web misschien, maar ik zou ook al niet weten hoe ik daar op moet komen...

Ik denk dat het niet heel moeilijk is om aan wapens te komen. Via via is het denk ik zo geregeld als je weet waar je naar opzoek bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:14

Olympia schreef:

Tsja, hierbij kom je weer in de discussie over het rechtssysteem. Want iedereen die een straf heeft gehad, en niet op andere wijze de aandacht van de autoriteiten hebben, zou 'gewoon' door het leven moeten kunnen gaan, zonder 24/7 in de gaten te worden gehouden. Al stel je wel een mooie vraag: 'hoe kun je ervoor zorgen dat het aantal vuurwapens afneemt'.

LadyMadonna, via bekenden, het criminele circuit of inderdaad het dark web. Als je echt aan een vuurwapen wilt komen, dan is er wel een manier...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:20

Ik wilde net even op twitter een foto van de trumanlaan zoeken om aan mijn vriendin te laten zien waar m’n nichtje woont. Dus ik begin met #utrecht intypen, en kreeg als suggestie “Utrecht slachtoffers”....
Daar wordt dus op gezocht >;) 8)7

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:21

LadyMadonna schreef:
Ik wilde net even op twitter een foto van de trumanlaan zoeken om aan mijn vriendin te laten zien waar m’n nichtje woont. Dus ik begin met #utrecht intypen, en kreeg als suggestie “Utrecht slachtoffers”....

Mensen zijn ramptoeristen -O-

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:21

Tja dat vind ik niet gek.

In elke mens schuilt in meer of mindere mate nieuwsgierigheid en/of sensatiezucht.

Dus toch geen connectie tussen de dader en slachteroffers.
Wat heeft die man toch bezield ....

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:23

LadyMadonna schreef:

Dat is toch ook logisch? men wil weten of er al wat bekend is over de zwaargewonden bijv of misschien zit er wel iemand tussen die je wellicht kent maar niet veel contact (meer) mee hebt? Ik ben ook benieuwd hoe het met de zwaargewonden staat, of ze buiten levensgevaar zijn etc.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:27

Even een licht op de zaak in Alphen.
Deze man had een wapenvergunning en kwam op de legale manier aan wapens.
Is met de schietsport in aanraking gekomen via zijn vader die regelmatig op de schietbaan kwam.
Mijn inziens had hij nooit een wapenvergunning mogen hebben.

In Utrecht zijn nog te weinig gegevens over om daar een oordeel over te kunnen vellen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:29

Ik word echt boos en verdrietig over de reacties op het condoleancebericht van roos op Facebook. Zoveel mensen die met een vinger wijzen naar het huidige kabinet ipv te condoleren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:37

ja erg he purny!
ik snap sowieso niet dat mensen nu andere naar beneden halen of als schandpaal gebruiken, als je nu alleen al de berichten over rutte etc lees. arme man echt onbegrijpelijk ( die moet een brede ruggegraat hebben )

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:42

Ik weet niet of dit al gedeeld is, maar dit komt uit het liveblog van RTL Nieuws:

één uur geleden
Justitie houdt rekening met terroristisch motief Gökmen T. door briefje

Tot dusver wordt er ernstig rekening gehouden met een terroristisch motief. Dat meldt het Openbaar Ministerie. "Onder meer een in de vluchtauto gevonden briefje en de aard van het feit geven hier aanleiding toe. Andere motieven worden niet uitgesloten, deze worden ook onderzocht", meldt het OM.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... fers-dader