2 jarige peuter in Spanje in 110 meter diep gat gevallen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:10

ach nee...jeetje wat erg! Wat een teleurstelling steeds voor een ieder!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:33

Wat een ellende en ook frustratie daar zeg.

Ik begrijp al die opmerkingen over het boren wel. En ik snap ook waarom het zo lang duurt. Die put is in 1 dag (18 december) geboord dus ik kan me voorstellen dat men niet snapt dat alles zo mis gaat. Maar ik denk dan wel dat daar de beste experts staan dus ze echt het beste zullen doen en het beter weten.

Dacht alleen nog; waarom nu niet een dun gat boren waar een camera door kan. Dan kan je hem wellicht eerst zien/vinden. Hoeft het grove werk ook niet in de weg te staan.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:44

Ik heb ook zoiets als die put er inderdaad in één dag is geboord, waarom dan niet met die zelfde boor allemaal dunne putten strak tegen elkaar, die elkaar iets overlappen en je krijgt vanzelf een grote put.
Maar er zal best goed over nagedacht zijn, zij hebben er immers verstand en hun willen vast ook die tegenslagen niet.
Tenminste ik neem aan dat ze niet aan commercieel belang denken om het zo veel mogelijk te rekken om eraan te verdienen. (we leven in een soms wel rare wereld) Ik hoop op een snelle en voorspoedig einde van dit drama.
Laatst bijgewerkt door bridgetF op 22-01-19 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Re: 2 jarige peuter in Spanje in 110 meter diep gat gevallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:49

Ik denk eerder dat ze het te snel hebben willen doen, waardoor er een berekeningsfoutje is gemaakt en de put dus iets scheef is geboord. Waardoor nu de binnenwand niet past. In dit geval uitzonderlijk ongelukkig.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:50

Commercieel belang jee, als je dan toch in die richting wil denken: spoedprocedures zullen wel duurder zijn...

Als ze vlakbij een tunnel gaan graven met het idee dat die instort wordt ook de wand van de bestaande tunnel onstabiel en kan deze ook instorten. Ik ken er verder niets van maar dat lijkt mij vrij logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:52

Heel jammer inderdaad :( :(
Maar ze doen echt ontzettend hard hun best. Wat zij doen zou normaal maanden duren.

Een kind redden en heel proberen houden, vergt veel meer precisie en nauwkeurigheid dan zomaar een tunnel boren in een berg. Er mag nu op geen enkel moment trilling veroorzaakt worden in de tunnel waar Julen vast zit, want dan kan dat puin loskomen en zo op hem storten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:55

bridgetF schreef:
Ik heb ook zoiets als die put er inderdaad in één dag is geboord, waarom dan niet met die zelfde boor allemaal dunne putten strak tegen elkaar, die elkaar iets overlappen en je krijgt vanzelf een grote put.
Maar er zal best goed over nagedacht zijn, zij hebben er immers verstand en hun willen vast ook die tegenslagen niet.
Tenminste ik neem aan dat ze niet aan commercieel belang denken om het zo veel mogelijk te rekken om eraan te verdienen. (we leven in een soms wel rare wereld) Ik hoop op een snelle en voorspoedig einde van dit drama.

Ik denk dat je er in beginsel vanuit moet gaan dat ze dit kereltje er uit willen krijgen. ZONDER (extra) slachtoffers te maken. Het is géén heerlijke kleigrond zoals we dat hier in Nederland hebben. Daarom hoor je hier ook eigenlijk nooit van sinkholes.

In Nederland kan je een plek aanwijzen en er is met een heleboel zekerheid te zeggen waaruit de grond is opgebouwd tot meters diep, zonder te boren. Maar rotsgebied is zó anders!
Veel gaten naast elkaar boren kan rampzalige gevolgen hebben. Verschuivingen, verzakkingen. (soort grond kan elke 20cm wel verschillen) Wat er misschien zelfs toe leidt dat er geen hulpverlener kan afdalen en Julen er nooit meer weggehaald kan worden.

Commercieel belang bij het rekken? No way... er komen daar bedrijven die niet eens weten hoe ze ooit betaald gaan krijgen. Je hoeft echt geen kinderen te hebben om het je te laten raken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:12

bridgetF schreef:

Ik denk ook wel dat ze aan een bepaalde maatvoering vastzitten i.v.m. de binnenbekleding en de lift en dus niet zomaar random kunnen boren maar boren van een bepaalde maat moeten gebruiken.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:22

Grond is ONTZETTEND onvoorspelbaar.
Voor onze berekeningen kunnen wij alleen garantie geven na uitgebreid onderzoek en zelfs dan kunnen we er naast zitten omdat 1cm naar links de grond weer anders kan zijn.

Hier is geen onderzoek geweest en weten ze dus helemaal niks. Ofwel, de reddingswerkers kunnen heel veel gevaar lopen...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:45

Ja, ik denk maar: de allerbeste wereldwijd zitten op dit project om het in juiste banen te leiden. Mensen die jarenlang gestudeerd hebben, mensen die gelijkaardig projecten zoals de Chileense mijnwerkers hebben gedaan. Experten. Als zij het nodig vinden om de operatie op deze manier te doen en niet denken “hé, laat ik er gewoon een paar gaten naast boren”, dan zal daar een héél goede reden voor zijn. Ik denk ook dat geld hier van geen belang is en dat dit zeker niet hun portefeuille spekt, integendeel denk ik zelfs. Maar hoe erg het ook voor het jongetje is, de veiligheid van iedereen is van even groot belang. Je wilt niet dat de boel instort met nog meer mensen beneden.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:46

Kwanyin schreef:
Ja, ik denk maar: de allerbeste wereldwijd zitten op dit project om het in juiste banen te leiden. Mensen die jarenlang gestudeerd hebben, mensen die gelijkaardig projecten zoals de Chileense mijnwerkers hebben gedaan. Experten. Als zij het nodig vinden om de operatie op deze manier te doen en niet denken “hé, laat ik er gewoon een paar gaten naast boren”, dan zal daar een héél goede reden voor zijn. Ik denk ook dat geld hier van geen belang is en dat dit zeker niet hun portefeuille spekt, integendeel denk ik zelfs. Maar hoe erg het ook voor het jongetje is, de veiligheid van iedereen is van even groot belang. Je wilt niet dat de boel instort met nog meer mensen beneden.

_/-\o_

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:21

Hoelang gaat het nu nog mogelijk duren? Of doen ze daar geen uitspraak meer over?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:36

Shaggy09 schreef:
Hoelang gaat het nu nog mogelijk duren? Of doen ze daar geen uitspraak meer over?

duurt nog wel tot morgenavond waarschijnlijk.
mits het nu wel een keer mee zit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:45

Begreep dat de ouders toch verhoord gaan worden, evenals de eigenaar van het stuk grond die opdracht heeft gegeven om de tunnel te graven. Was op het NOS journaal net.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:58

Volgens mij waren die al verhoord? Evenals degene die de put geboord had

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:46

Het blijkt standaardprocedure dat de ouders verhoord worden in zo'n situatie.

Heb net gelezen dat er nu geen deadline meer uitgesproken wordt, dus we weten niet zeker wanneer lieve Julen zullen bereiken.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:02

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:18

-O-
Had echt gehoopt dat hij er nu toch wel uit was of dat ze iig tot bij hem kwamen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:20

Zoals ik het begrijp gaan ze eerst een gedeelte handmatig afgraven en vervolgens nog een gedeelte horizontaal boren zodat ze met een camera kunnen kijken of en waar hij precies zit toch? Ik denk dat ze nog wel minstens 48 u nodig hebben om hem te bereiken als hij zit waar ze denken dat hij zit.

Mocht hij nog lager zitten zal het misschien wel nog langer duren ook..

Of hij nog leert of niet durf ik geen uitspraken te doen, er is nog niet zo lang geleden 2 weken na een aardbeving geloof ik een baby onder het puin vandaan gehaald. Dat kindje heeft het ook overleefd. Dus ik blijf hoop hebben dat hij nog leeft, maar als hij overleden is hoop ik maar dat dat gelijk gebeurd is en dat hij geen angst en paniek en pijn gekend heeft..

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:07

Nee, dat hij nu nog leeft die kans is echt nihil. Het is morgen al 10 dagen geleden.. |(

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:22

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:24

Shaggy09 schreef:
Nee, dat hij nu nog leeft die kans is echt nihil. Het is morgen al 10 dagen geleden.. |(

Vandaag toch

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:25

Dat zou zo fijn zijn.
Ik vind het zo verschrikkelijk voor die familie, maar ook wie heeft in godsnaam die steen weggehaald van die put?
Dat lijkt me te zwaar voor de peuter zelf?

@enjoy

Ja je hebt gelijk, vandaag...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:41

Klein lief jochie. Ik hoop echt dat ze vandaag bij hem komen :(:)

Hij zal idd niet meer in leven zijn......