Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 09:35

Nee die zijn juist fors verhoogd,

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 13:24

Ik heb alweer aan lager termijnbedrag geadviseerd gekregen :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 13:40

Hoe kan dat? Echt iedereen die ik ken moet minstens gelijkblijven of verhogen al dan niet fors

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 14:23

Hier proberen ze de bedragen ook elk jaar weer te verlagen, maar we laten ze toch steeds wat hoger staan. Ik krijg liever terug dan dat ik moet bijbetalen aan het eind van 't jaar.
Ik denk dat we dit jaar echt weinig gaan betalen. Onze tuinkamer was gisteren al 30 graden met dat lekkere zonnetje, en dan warmt de woonkamer ook al snel op naar 24 graden zonder te hoeven stoken <3 De rest stook ik elektrisch bij, met stroom van de zonnepanelen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 14:33

Hier 50 per maand erbij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:10

Zelfs bij 15 graden springt de cv hier gewoon nog steeds aan. Ik snap niet wat ik meerkan isoleren. De reden weet ik wel, ik heb een tussenwoning en aan 1 kant staat het huis al enige jaren leeg. Ik verwarm dus 2 woningen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:56

karuna schreef:
Hoe kan dat? Echt iedereen die ik ken moet minstens gelijkblijven of verhogen al dan niet fors

Ik ben nog even aan het isoleren geslagen in december. Geen idee wat het anders kan zijn. Toch even extra goed opletten met lichten enzo. Vaak verbruik je toch meer dan je denkt.
We hebben bijvoorbeeld ook 2 stekkerblokken met zo'n rood knopje liggen, die stonden altijd aan. Nu alleen als we ze nodig hebben. Een beetje onhandig soms, maar goed te overzien :j
Verder de gordijnen dicht zodra het donker wordt om de warmte beter binnen te houden, folie aangebracht achter de verwarming (op de buitenmuur dus), een kier in de pui volgepropt met een één of ander pluizig spul, de ventilatieroosters/ramen alleen open als de zon schijnt, dekens in onze studiekamer gelegd voor als het koud is. Sinds het kwik weer boven de -5 is springt de verwarming amper nog aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:48

Magrathea schreef:
karuna schreef:

Ik ben nog even aan het isoleren geslagen in december. Geen idee wat het anders kan zijn. Toch even extra goed opletten met lichten enzo. Vaak verbruik je toch meer dan je denkt.
We hebben bijvoorbeeld ook 2 stekkerblokken met zo'n rood knopje liggen, die stonden altijd aan. Nu alleen als we ze nodig hebben. Een beetje onhandig soms, maar goed te overzien :j
Verder de gordijnen dicht zodra het donker wordt om de warmte beter binnen te houden, folie aangebracht achter de verwarming (op de buitenmuur dus), een kier in de pui volgepropt met een één of ander pluizig spul, de ventilatieroosters/ramen alleen open als de zon schijnt, dekens in onze studiekamer gelegd voor als het koud is. Sinds het kwik weer boven de -5 is springt de verwarming amper nog aan :)

De ventilatieroosters alleen open als de zon schijnt is volgens mij niet zo'n goed idee hoor. Het advies is toch om die altijd open te hebben om de lucht in huis gezond te houden.
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... entilatie/

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:12

We hebben veel planten en doen in de ochtend de deur meestal even open :j dat zou hopelijk moeten werken. Heb in elk geval nergens last van.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:59

Ik krijg geld terug, maar toch is m'n termijnbedrag flink gestegen. Van 25 naar 36 euro per maand voor alleen elektriciteit.

Edit: warmte krijg ik via een WKO installatie, dat kost me zo'n 140 euro per maand, waarvan een groot gedeelte vastrecht (zo'n 100 euro per maand gok ik). Dus dat mag goed voor het milieu zijn, duur is het wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:19

Ok, hier dus nu eindelijk de mail van Eneco gekregen met mijn nieuwe geadviseerde termijn bedrag. En die wordt nu verhoogd met 8€.
Hij was bij de afrekening die ik altijd in september heb ook al met een paar euro verhoogd.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:45

Ik heb gisteren gebeld naar Eneco hoe ik zit qua termijnbedrag en ik zat nog goed. Ga hem wel verhogen want heb geen zin in tóch eventueel een naheffing.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:22

Ik betaalde in 2018 75 euro per maand voor gas en elektriciteit kan 33 euro terug krijgen en ze hebben termijn bedrag nu op 98 euro gezet

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:55

wij kregen een schrijven van Essent afgelopen week.
Ik heb vorig jaar augustus een contract voor 3 jaar afgesloten, met een maand bedrag van 136 euro per maand voor een twee onder een kap en een vier persoonhuishouden, nu gooit men dit "even"omhoog naar 180 euro per maand.
Uiteraard even gebeld, en de meterstanden gecheckt, we verbruiken minder dan ze verwacht hadden maar ja de belastingen zijn zo gestegen dus vandaar de verhoging.

daar zakte mijn broek toch wel van af maar ja we zullen zien aan het einde het jaar.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:58

Hier alles fors omhoog

En dan zijn er nog mensen die echt geloven 'dat we er op vooruit gegaan zijn'

Roverheid -O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:59

ravellie schreef:
Hier alles fors omhoog

Roverheid -O-

Tja :+
Ik kijk naar mijn energierekening en zie dat het gedaald is ja.
Blijkbaar ben ik een magische eenhoorn ofzo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:16

Magrathea schreef:
ravellie schreef:
Hier alles fors omhoog

Roverheid -O-

Ik kijk naar mijn energierekening en zie dat het verbruik gedaald is en de kosten omhoog :+ Snap er niks van hoe jij dat doet :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:45

Das bij ons ook zo.

maar ik kan op dit punt niet zeggen dat we er op achteruit gegaan zijn. We zitten volgens mij nog in de plus.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:17

Ik ben een heel stuk minder gaan verbruiken, ook veel minder dan gemiddeld. Kreeg nog een overzicht van afgelopen maanden. Maar moet wel meer gaan betalen dan vorig jaar toen we nog met zijn 2en waren. Verbruik dus vele malen minder minder, maar kosten omhoog. En flink ook.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:13

Magrathea schreef:
ravellie schreef:
Hier alles fors omhoog

Roverheid -O-

Kan je geen tips geven :+
Wij moeten wel de CV weer na laten kijken ( niet oud, wel onderhoud natuurlijk)
Verder zijn wij gezin ( stel met 1 kind), dijkhuis, alles dubbel glas,rolluiken, zonnepanelen ( niet dat dat straks nog voordeel oplevert :+ )
En als ik dan zie wat Eneco gaat vragen, durf het hier niet hardop te zeggen :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:32

Maar Magrathea, zijn dat niet alleen de energiekosten zelf? Want dat is bij mij ook gedaald, ja. Ik betaal minder voor energie en gas (omdat ik minder verbruik), maar dat wordt echt ruimschoots ingehaald door de verhoogde belastingen. Door het verbruik zou ik een paar tientjes per maand omlaag kunnen gaan met termijnbedrag, maar door de belastingen moet ik omhoog. Dat was in januari nog niet bekend hoeveel, nu kreeg ik een mail hoeveel ik omhoog moet, terwijl ze heel blij de mededeling deden dat ik veel minder verbruikt heb. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:42

MyWishMax schreef:
Maar Magrathea, zijn dat niet alleen de energiekosten zelf? Want dat is bij mij ook gedaald, ja. Ik betaal minder voor energie en gas (omdat ik minder verbruik), maar dat wordt echt ruimschoots ingehaald door de verhoogde belastingen. Door het verbruik zou ik een paar tientjes per maand omlaag kunnen gaan met termijnbedrag, maar door de belastingen moet ik omhoog. Dat was in januari nog niet bekend hoeveel, nu kreeg ik een mail hoeveel ik omhoog moet, terwijl ze heel blij de mededeling deden dat ik veel minder verbruikt heb. :')

Geen idee, de belastingen worden niet apart geïnd toch?

Overigens, voor de mensen die meer zijn gaan betalen: komen jullie over de streep aan het eind van de maand ook daadwerkelijk lager uit? Als het goed is is je loonbelasting wel omlaag gegaan namelijk. Niet dat ik dat iets van merk zelf maar toch :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:53

Snappen jullie hoe dat zit met de welkomstpremies bij de maatschappijen ? Ik houd ze nu even in de gaten, maar ze verschillen echt per dag onderhand. Plus dat dat verschil in 2 weken nu 95 euro was ( voor 1 jaars contract ) Hoe kan dat nou ?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:54

Volgens mij komt de energie belasting hier nog boven op. Dus misschien ben je met verbruik wel minder kwijt maar maakt de belasting het duurder

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:13

purny schreef:
Volgens mij komt de energie belasting hier nog boven op. Dus misschien ben je met verbruik wel minder kwijt maar maakt de belasting het duurder

Dat is gek dan, vorig jaar stond die gewoon op de afrekening bij de rest.
Je maandbedrag is niet per se je maandverbruik: het is een voorschot op de afrekening aan het eind van de rit