To be or not to be: Donor.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zelf geen donor, dan wel of geen organen ontvangen?

Geen donor en indien nodig geen organen ontvangen.
227 (56%)
Geen donor en indien nodig wel organen ontvangen.
178 (43%)

Totaal aantal stemmen: 405


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:59

Daar gaat het hierboven toch niet over pmarena, die discussie is al uitentreuren gevoerd op alle voorgaande pagina's.

Ik kan me best voorstellen dat mensen die zelf willen doneren, hun organen liever niet beschikbaar zouden stellen aan mensen die er om wat voor reden dan ook - weerzin, principes, angst - voor kiezen niet te doneren. Dat zijn dus nadrukkelijk níet diegenen die vanwege ziekte of andere omstandigheden niet kùnnen doneren. Volgens mij wordt dat hierboven ook niet bedoeld. Alleen, die eis kun je als donor, terecht denk ik, niet stellen. Niet formeel en ook niet moreel.
Dus als je er zo tegenaan kijkt (ik wil niet doneren aan principiële niet-donors), dan moet je je laten registreren als niet-donor. Je kunt er dan altijd nog voor kiezen om bij leven bloed- of stamceldonor te worden (tenzij je daar ook bovenstaande voorwaarde aan zou willen koppelen uiteraard).

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:27

Ik las laatst iets over families met polycystose.
Dit is erfelijk en de kans is groot dat er een lever-of niertransplantatie nodig is.
Ik vraag mij oprecht af waarom ook in die families toch nog zoveel kinderen geboren worden, ook
al blijkt op jonge leeftijd al dat één van de ouders de ziekte heeft :?
Een orgaantransplantatie is toch niet niks ? Dit heeft toch echt wel een serieuze impact en kan
ook fout gaan.

Misschien een beetje off-topic, sorry :o

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:37

Pandora2 schreef:
Ik las laatst iets over families met polycystose.
Dit is erfelijk en de kans is groot dat er een lever-of niertransplantatie nodig is.
Ik vraag mij oprecht af waarom ook in die families toch nog zoveel kinderen geboren worden, ook
al blijkt op jonge leeftijd al dat één van de ouders de ziekte heeft :?
Een orgaantransplantatie is toch niet niks ? Dit heeft toch echt wel een serieuze impact en kan
ook fout gaan.

Misschien een beetje off-topic, sorry :o

Het is off topic, maar ik kan je er wel een antwoord op geven. Als je topics leest over erefelijke ziektes, heerst gewoon de hoop op wél een gezond kind. Bovendien zeggen ze dat ze als geen ander weten wat het inhoudt om een ziekte te hebben en als ze ondanks die ziekte zelf het leven waard vinden, denken ze dat het voor hun kinderen ook zo geldt.
En ja het kan fout gaan, maar als ze het niet ondergaan gaan ze sowieso dood... Je houdt je altijd vast aan de strohalm van de kans dat het goed gaat.
Dat is bij elke medische hulp zo.... Daar vraag je om omdat je hoopt beter te worden.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:05

Bedankt ! Snap ik ook inderdaad. Zeker van die strohalm, dan neem je graag de risico's erbij als dit je enige kans op overleven is.
Alleen moeten ze dan misschien geen 3 of 4 kinderen willen. Zo krijg je wel hele grote families waar vroeg of laat veel transplantaties nodig zullen zijn.
Maar misschien zie ik het gewoon te zwart-wit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:36

Lusitana schreef:
Mindim schreef:
Nee sorry, ik weet verder niets te verzinnen, daarom vraag ik het ook.
Laat ik het zo zeggen, voor iemand die gezond van lijf en leden is, mentaal gezond, volwassen, zie ik verder geen goede redenen om het niet te doen. In jouw woorden, waarom niet geven als je er fysiek en mentaal toe in staat bent om die beslissing te nemen. Ik snap die keuze gewoon niet.

Het maakt mij verder niet uit waar mijn organen naar toe gaan, mocht ik van te voren een keuze moeten maken, heb ik liever dat mijn organen naar mensen gaan die zelf ook donor zijn. Die hebben voor mij dan wel een hogere gun factor om het zo maar te zeggen.

Waarom vraag je het aan mij?
Ik snap het ook niet als je verder "normaal" bent, maar als je zegt dat je alleen wilt geven aan mensen die zelf ook donor zijn, sluit je kinderen bv uit. Gun je die geen nieuw orgaan dan?


Ik reageer enkel op jouw post ;)

Kinderen vallen volgens mij niet onder de categorie volwassenen en mogen zelf ook niet beslissen om donor te zijn ja of nee, dus nee ik sluit kinderen helemaal niet uit. Daarom heb ik woord 'volwassen"ook vermeld ;)

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 22:21

Mindim schreef:
Kinderen vallen volgens mij niet onder de categorie volwassenen en mogen zelf ook niet beslissen om donor te zijn ja of nee, dus nee ik sluit kinderen helemaal niet uit. Daarom heb ik woord 'volwassen"ook vermeld ;)

Maar je zegt letterlijk dat je liever geeft aan mensen die zelf donor zijn. Kinderen zijn dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:24

Lusitana schreef:
Mindim schreef:
Kinderen vallen volgens mij niet onder de categorie volwassenen en mogen zelf ook niet beslissen om donor te zijn ja of nee, dus nee ik sluit kinderen helemaal niet uit. Daarom heb ik woord 'volwassen"ook vermeld ;)

Maar je zegt letterlijk dat je liever geeft aan mensen die zelf donor zijn. Kinderen zijn dat niet.


Serieus joh? Ik heb het over volwassen mensen die zelf een beslissing kunnen nemen en daar vallen kinderen niet onder.
Dus kinderen mogen van mijn lichaam alles hebben, die kiezen zelf niet om wel of niet donor te zijn. Nogmaals ik heb het over VOLWASSENEN en ja als ik bij VOLWASSENEN mag kiezen dan kies ik liever voor VOLWASSENEN die ook donor zijn.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:59

Maar als een kind sterft door een ongeluk mogen de ouders toch ook beslissen dat diens organen gedoneerd worden?

Edit: sterker, vanaf 12 jaar mag je je al opgeven als donor. En daaronder beslissen de ouders.
https://www.transplantatiestichting.nl/ ... juist-jong
Ik denk wel dat dat meer voor kinderen is die dat zelf heel graag willen, het lijkt me sterk dat degenen die zich niet als "ja" registreren daar al heel bewust over na hebben gedacht