Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:22

Ayasha schreef:
Omwille van hun gezondheid. :) Dat de werkende mens het niet simpel heeft weet ik heus wel. :) Dus nee, ze hoeven van mij echt niet dankbaar te zijn dat de overheid neemt en neemt en weinig tot niks terug geeft. :) Maar wees boos op degene die neemt... Zoek geen andere zondebok. :)
En wees er bewust van dat de wajonger het over het algemeen ook niet makkelijk heeft. Het leed en de moeilijkheden zijn anders maar daarom niet minder ernstig. :)

Maar er wordt wel constant benoemd dat we dankbaar moeten zijn dat we ‘gezond’ zijn.

Ik denk iid dat beide kanten dankbaar moeten zijn. De mensen met een uitkering voor het vangnet dat Nederland heeft. En de ‘gezonde’ mensen voor hun gezondheid.

Het wordt nu zo zwart wit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:25

Citaat:
Nee, niet letterlijk. :) (al scheelt het in een paar berichten niet veel.) maar tussen de regels door lees je wel degelijk hoe dankbaar de wajongers moeten zijn. :)
Citaat:
Maar ook hoe dankbaar de ‘gezonde’ mensen moeten zijn wordt constant benadrukt.

O:)
...dankbaarheid is op zichzelf genomen prachtig.

Maar de mededeling 'dat je dankbaar moet zijn' klinkt mij (als steile calviniste) erg neerbuigend in de oren.

minikatje

LadyMadonna schreef:
minikatje schreef:
Dan weet je ook wel dat je gewoon je cv aanpast aan relevante werkervaring.
Ik heb zolang als uitzendkracht gewerkt omdat ik ontslagen ben en mijn job naar wajongers ging. (Zie vorige post)
Maar helaas zien huidige werkgevers dat wel als een minpunt, omdat ze vinden dat ik niet waardige werkervaring heb opgedaan. :+

Dus als ze dan vragen waarom er zoveel banen van 6 maanden op staan moet je maar om de waarheid heen gaan draaien? Die waarheid komt toch uit...

Ik kon prima werken, kon alleen geen baan behouden...

Jij draait om de waarheid of ik?
In gesprek geef ik het gewoon aan, ik kan ook prima werken maar toendertijd geen baan houden.
Snap even niet wat het doel van je post is, mijn excuses

Elise_0o

karuna schreef:
Wao. Waarvan ze meeste weer kan afstaan aan het beschermd wonen.

Gaat erom dat ze serieus zwaar productiewerk doet de baas rijk is en zwemt in het geld want zijn medewerkers hoeft hij niet te betalen, maar ze mogen zich ook niet ziekmelden want dat krjgt een ander het baantje. Onder het mom van dagbesteding werken ze zich uit de naad en worden in mijn ogen uitgebuit voor andermans gewin.

Ben je wel eens op zo'n dagbesteding geweest?
Er loopt daar begeleiding rond, het werk is aangepast en in een zeer laag tempo en de pauzes zijn lang.

Ik ben al jaren vrijwilliger van een gehandicapte man, J (van mijn oude werk).
Tot begin 2000 hadden de meeste gehandicapten een zeer riante spaarrekening, er kwam veel meer binnen dan er uit ging.
45.000 euro was geen uitzondering.

Met de crisis kwamen de bezuinigingen, minder personeel en een minder hoge uitkering.
Langzaam begonnen de spaarrekeningen te krimpen tot er niet veel meer van over was.

Ik ging met J altijd merkkleding kopen, lunchen, naar de dierentuin enz
Vanaf dit jaar is dit niet meer mogelijk, het geld is op. Hij zal nu moeten gaan sparen voor nieuwe kleding en 3 uitstapjes per jaar is de max.

Hij is inmiddels 63 jaar oud en is ook lichamelijk gehandicapt, wel werkt hij al zijn hele leven meerdere dagen op een dagbesteding.

Aan de ene kant is het heel sneu dat hij nu minder geld krijgt en daar alleen nog maar de 'basis' van kan betalen, aan de andere kant niet meer dan normaal.

Hij word nu door de overheid voorzien in zijn basisbehoeften, de rest (luxe) is aan zijn familie en mij om hem daarin te voorzien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:27

Er wordt gezegd dat een bedrijf geen wajongers aan neemt, maar dat geld niet alleen voor wajongers.
Ik had een boven gemiddeld ziekte verzuim, daardoor een lang CV... zitten ze ook niet op te wachten.
Wajongers zijn echt niet de enige die tegen problemen aan lopen, maar dat schijnt purny wel te denken....

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:32

LadyMadonna schreef:
Er wordt gezegd dat een bedrijf geen wajongers aan neemt, maar dat geld niet alleen voor wajongers.
Ik had een boven gemiddeld ziekte verzuim, daardoor een lang CV... zitten ze ook niet op te wachten.
Wajongers zijn echt niet de enige die tegen problemen aan lopen, maar dat schijnt purny wel te denken....

Ah zo, dan snap ik het.
Dan deel ik deels in je problematiek.
Hoewel in mijn geval het bedrijf wajongers nam ipv van mij :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:34

quera schreef:
Ayasha schreef:
Omwille van hun gezondheid. :) Dat de werkende mens het niet simpel heeft weet ik heus wel. :) Dus nee, ze hoeven van mij echt niet dankbaar te zijn dat de overheid neemt en neemt en weinig tot niks terug geeft. :) Maar wees boos op degene die neemt... Zoek geen andere zondebok. :)
En wees er bewust van dat de wajonger het over het algemeen ook niet makkelijk heeft. Het leed en de moeilijkheden zijn anders maar daarom niet minder ernstig. :)

Maar er wordt wel constant benoemd dat we dankbaar moeten zijn dat we ‘gezond’ zijn.

Ik denk iid dat beide kanten dankbaar moeten zijn. De mensen met een uitkering voor het vangnet dat Nederland heeft. En de ‘gezonde’ mensen voor hun gezondheid.

Het wordt nu zo zwart wit.

Ik ben dankbaar voor het vangnet in belgië want anders was ik al een paar jaar dood. Dat betekent niet dat ik geen moeilijkheden ondervind in datzelfde vangnet. En ik krijg van dit type topics altijd het idé dat "men" denkt dat het allemaal rozegeur en maneschijn is, zo'n uitkering voor ziekte. :) "je moet er niks voor doen en je krijgt meer dan ik krijg voor fulltime werken" is een uitspraak die hier al meerdere keren gedaan is. :) En dat is gewoon niet waar. :) Zelfs iemand die letterlijk vroeg om maar eens even uit te leggen en te bewijzen waarom persoon X die wajong uitkering dacht te verdienen. Net zoals "men" veelal het idé denkt te hebben dat "men" recht heeft op bepalen waaraan die wajonger die uitkering besteed. :)
Ik weet niet goed hoe ik dit moet uitleggen.. :) Het komt niet helemaal goed op mijn scherm. :x

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:37

Petpa schreef:
bruintje123 schreef:
Als alle boeren en tuinders zouden stoppen krijgen we toch honger. Vergeet dat niet.
Overiens veel zelfstandige hebben geen vangnet.
Heel veel mensen die ooit wat op heeft gebouwd niet.
Eigenlijk zit je in nederland het veiligste als je huurt en niet spaart. Dan kun je voor alles in aanmerking komen.

Ook het beroep van zelfstandige is een keuze. Je kan kiezen voor het werken in loondienst of een AOV afsluiten.

Zonder zelfstandige geen banen voor de niet zelfstandige.
Zo ver kan je zelf ook wel denken verwacht ik?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:38

..eh - mijn schoonzus die werkt op een dagbesteding heeft ook een spaarrekening met zo'n 50.000 euro, door Klaas en mij beheerd.

Dat is de erfenis van haar ouders.
Geen spaargeld van haar loon, zo riant is dat niet.

En idd: het wordt gebruikt voor 'krenten in de pap'.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:43

Janneke2 schreef:
..eh - mijn schoonzus die werkt op een dagbesteding heeft ook een spaarrekening met zo'n 50.000 euro, door Klaas en mij beheerd.

Hoe oud is jouw schoonzus?

Ik had het namelijk over de leeftijdsgroep 60 - 90 jarigen.

Was ook elke keer heel klote om te zien dat zo'n cliënt nooit door familie werd bezocht, maar als hij dan was overleden stond heel de familie op de stoep voor de erfenis..

Kan hele verhalen vertellen over wat de familie allemaal wel niet flikte om de spaarrekening leeg te trekken terwijl de cliënt nog leefde.. :x

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:44

Ayasha schreef:
En wees er bewust van dat de wajonger het over het algemeen ook niet makkelijk heeft. Het leed en de moeilijkheden van beide groepen zijn anders maar daarom niet minder ernstig. :)

De wajonger is geen zondebok, de klagende wajonger is een zondebok.
Omdat ze soms zelfs meer krijgen dan de werkende. Waar dat bij iedereen ook niet zo gemakkelijk gaat als dat ze zouden willen door beperkingen.
Die net zo goed zoals iedereen in NL stijgende lasten heeft. Heel veel net zo min wat merken van een groei. Maar toch mag de werkende niet klagen maar iemand met een uitkering wel in dit topic. Dat is toch vreemd?

karuna
Drukke kabouter

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:47

Maar een wajonger kan niet meer krijgen dan een werkend persoon, het is onder het minimum loon. Alleen als zij gaan werken krijgen ze er niks voor terug tot ze over dat bedrag heenzitten. Bij minimum loon elk uur dat je meer werkt zie je terug

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:49

karuna schreef:
Maar een wajonger kan niet meer krijgen dan een werkend persoon, het is onder het minimum loon. Alleen als zij gaan werken krijgen ze er niks voor terug tot ze over dat bedrag heenzitten. Bij minimum loon elk uur dat je meer werkt zie je terug

Hoe vaak is er al gezegd dat een heleboel mensen niet fulltime kunnen werken!
Maar overal tussen vallen.
Ik heb dus werkend minder dan jij, veel minder dan jij.
Ben er wel kapot van daarna zodat er geen sociale dingen meer mogelijk zijn. Dat is wel de prijs die ik mag betalen voor dat beetje geld, en dan klaag jij over 50 euro minder terwijl dat nog steeds meer is dan ik en zo vele met mij krijgen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:51

Werk doe je toch voor loon?
Als je kan en mag werken, waarom moet dat dan extra aangevuld worden?
Je krijgt het geld toch wel :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:51

karuna schreef:

Tenzij je daardoor geen recht meer hebt op toeslagen en die tegemoetkoming dus moet missen door het werk. Dan zie je het terug in loon, ja, maar uiteindelijk niet onder aan de streep.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:52

Citaat:
De wajonger is geen zondebok, de klagende wajonger is een zondebok.
Omdat ze soms zelfs meer krijgen dan de werkende. Waar dat bij iedereen ook niet zo gemakkelijk gaat als dat ze zouden willen door beperkingen.
Die net zo goed zoals iedereen in NL stijgende lasten heeft. Heel veel net zo min wat merken van een groei. Maar toch mag de werkende niet klagen maar iemand met een uitkering wel in dit topic. Dat is toch vreemd?

Ik heb principieel bezwaar tegen zondebokken.
Het is het mechanisme om
* niet degene die de ellende veroorzaakt verwijten te maken
* maar om degene waarvan je inschat dat hij/ zij niet terug kan 'slaan' zelf te 'slaan'.

Geen handige vorm van omgaan met macht, want zo blijf je machteloos.

Geklaag aanhoren kan belastend zijn, dat klopt.
Vooral als je denkt zelf niet te mogen klagen (wat van mij best mag).

En soms zal iemand met uitkering x meer ontvangen dan iemand die werkt, soms kan dat, tijdelijk. (Vooral ww en wia, maar misschien soms ook wajong.)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:53

Hoewel de werkende personen allemaal verschillend loon hebben, dus die vergelijking is niet juist

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:53

bruintje123 schreef:
karuna schreef:

Hoe vaak is er al gezegd dat een heleboel mensen niet fulltime kunnen werken!
Maar overal tussen vallen.
Ik heb dus werkend minder dan jij, veel minder dan jij.
Ben er wel kapot van daarna zodat er geen sociale dingen meer mogelijk zijn. Dat is wel de prijs die ik mag betalen voor dat beetje geld, en dan klaag jij over 50 euro minder terwijl dat nog steeds meer is dan ik en zo vele met mij krijgen.

Ik krijg dat geld niet minder want ben wao er. En volledig afgekeurd dus zou hoe dan ook niet voor die regeling in aanmerking komen. En ben in de wao terecht gekomen omdat werken dus niet meer lukte.

En ja misschien worden mensen gekort omdat ze zouden kunnen werken, wat dan weer nagenoeg onmogelijk is in veel regios (tenminste hier is er eigenlijk niks te vinden) of als het er al is willen bazen ze niet hebben of moeten ze meer werken dwn fysiek of geestelijk aankunnen. Je wordt dan gekort op al heel weinig geld omdat je niet ziek genoeg bent. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-02-18 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:54

Elise_0o schreef:
Janneke2 schreef:

Hoe oud is jouw schoonzus?

Ik had het namelijk over de leeftijdsgroep 60 - 90 jarigen.

Zij zit daar net onder, ze is van 1963, ze wordt 55 dit jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:55

karuna schreef:

Ik vind dit een beetje een rare beredenering. Voor een werkende is het eigen schuld dikke bult als je weinig verdient, moet je maar een ander beroep doen of meer werken.

Maar een wayonger kan blijkbaar niet werken voor meer loon. Als de wayonger een ander beroep had gekozen of meer gaat werken verdient ie ook meer.

Ik zeg niet dat dat de oplossing is, maar er word wel heel makkelijk gezegd dat een werkende maar een ander beroep moet kiezen of meer moet werken als ie meer loon wil.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:55

Wat wil je nu zeggen Janneke?

Karuna, hier zou wao ook op de plaats zijn maar zo gezegend is niet iedereen en ja ik zeg expres gezegend.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 13:56

Maar 3 maal raden waarom je zo weinig wajongers hoort? Omdat onze groep allemaal weggezet worden door de hele samenleving als steuntrekkers, profiteurs en zeikerds. En dat is hetzelfde met andere mensen die een uitkering hebben.
Ik snap nu wel waarom er zo weinig mensen uitkomen voor hun beperking.

bruintje123

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:58

Onzin purny.
Maar als je zo klaagt begrijp ik de reactie erop weer wel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:58

Had graag gezond geweest en gewoon gewerkt en wat met opleiding kunnen doen. Kf had destijds met fulltime ziek moeten melden en blijven. Niet steeds weer proberen in minder uren. Daardoor zit ik nu in de situatie waar ik zit. -O-

Amy daar zit nu precies het probleem. Eerst moet je je wao of wajong bijelkaar verdienen, oftewel elke euro die je verdient wordt afgehouden van je uitkering (terecht overigens) alleen nu moet je eerst die eerste 50 euro verdienen. Pas als je meer verdient dan dat dan pas zie je er wat van terug in de portomonaie. Bij gewoon werk een uur extra werken is een uur extra loon
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-02-18 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:59

Ik ben letterlijk op het punt gekomen dat ik tegenwoordig gewoon zeg "ik werk niet." omdat ik de veroordeling daarover beter kan incasseren dan wanneer ik zeg dat ik invaliditeit (de belgische versie van Wajong) heb. :)
In België wordt je trouwens wel gekort bij samen wonen of huwelijk. :) Dat is in Nederland (nog) niet geloof ik he?