Abortus, hoe denkt bokt er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Abortus, hoe denkt bokt er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:03

Hebben de anti-abortus mensen hier ooit de docu "Wanneer mag mijn kind dood" gekeken? Een moeder met twee ernstig gehandicapte kinderen, het éne kind kan helemaal niks, het andere kind ook niet en heeft om het kwartier ernstige epileptische aanvallen. Euthanasie mag niet; de kinderen zijn niet wilsbekwaam. Maar het is geen leven zo. Voor zowel kind als ouder niet. In het geval dat het uit een scan blijkt dat een kind zo'n heftige handicap heeft of iig kans erop, zijn jullie dan ook zo tegen abortus? Wanneer het duidelijk is dat het kind geen leven zal hebben?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:52

Shadow0, is het daarom voor de man niet juist eng dat de verantwoordelijkheid van het niet krijgen van een baby bij de vrouw ligt? De vrouw kan zomaar stoppen met de pil of het spiraaltje niet vervangen en dan is ze zwanger. Terwijl haar partner van niks weet. Dat moet toch beangstigend zijn als man? Als je de controle van het wel of niet hebben van een kind dat je écht niet wil in de hand van de vrouw legt. Natuurlijk kun je een condoom gebruiken, maar in de meeste lange relaties gebeurt dat niet vermoed ik, en dan geef je als man best een groot stuk controle weg.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 20:34

Shadow0 schreef:
Ailill schreef:
Ik waardeer je berichten echt. Alleen mis ik wel wat inlevingsvermogen en termen als 'verwekkers' komt, in mijn optiek, ook vreemd over.

De term 'verwekker' was heel bewust gekozen omdat het dan gaat om mannen die geen verantwoordelijkheid willen dragen. Dan lijkt 'verwekker' me de beste omschrijving.

Het gaat dan niet om mannen die wel emotioneel betrokken zijn / willen zijn.

Wat betreft de rest, het is misschien meer de onvermijdbaarheid voor vrouwen waar het om gaat. Een man kan wel emotioneel betrokken zijn bij dergelijke zaken, maar hij heeft niet automatisch en onvermijdelijk die positie. (Een vrouw kan emotioneel onaangedaan zijn, maar heeft desondanks te dealen met de overige gevolgen. Als een man zich afsluit, verandert er voor hem in feite niets. Als een vrouw zich afsluit, blijft ze zwanger met alle gevolgen van dien. Dat is een grote onbalans. Dat heeft niets te maken met het idee dat mannen zich niet emotioneel betrokken kunnen voelen over dat soort zaken, maar dat het voor hen nooit dezelfde onvermijdelijkheid heeft.)
Vanuit dat perspectief begrijp ik het gebruik 'verwekker'.

Klopt, het is per definitie onvermijdbaar voor vrouwen om geen 'last' te ondervinden tijdens een zwangerschap. Ook is de verdeling verre van optimaal te noemen. Toch zijn er inmiddels in mijn omgeving behoorlijk wat kinderen en geloof het of niet, de wens was vaak groter bij de man dan vice versa.

Daarnaast is het gewoon niet juist dat mannen standaard aan het korste eind trekken, op vrijwel al de facetten. Juist in een kwestie als deze, leven en/of dood.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 20:39

Je kan je ook af vragen hoe het zou komen dat de man in deze kwestie aan het kortste eind trekt in een wereld die nog steeds hoofdzakelijk geregeerd wordt door mannen...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 20:48

Ayasha schreef:
Je kan je ook af vragen hoe het zou komen dat de man in deze kwestie aan het kortste eind trekt in een wereld die nog steeds hoofdzakelijk geregeerd wordt door mannen...
Nu ben ik je geloof ik kwijt.

Dus omdat er meer mannen 'aan de macht zijn' mogen vrouwen opeens meer kiezen (feitelijk dé eindbeslissing maken) wat betreft wel of geen kind?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 20:59

Omdat mannen aan de macht zijn is het een apart gegeven dat ze in dit (belangrijke) aspect aan het kortste eind trekken. Over de "waarom" valt veel te filosoferen. Ondanks dat de vrouw in het algemeen op veel gebieden benadeeld wordt juist omdat ze een broedmachine is in de maatschappij (denk aan bedrijven die vrouwen met kinderwens mijden of zelfs vrouwen onder de 30 gewoon mijden als ze nog geen kinderen hebben omdat ze er van uit gaan dat die er wel zullen komen om maar een voorbeeld te nemen.) wordt ze op dit gebied inmens beschermd door de mannelijke regeerders.

Ik durf dan uit te spreken dat ik vermoed dat zij het idé hebben dat dat toch wel nodig is en dat de voorbeelden die jij noemt die daardoor aan het kortste eind trekken toch eerder uitzonderingen zijn dan regel...

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:30

Ailill schreef:
Klopt, het is per definitie onvermijdbaar voor vrouwen om geen 'last' te ondervinden tijdens een zwangerschap. Ook is de verdeling verre van optimaal te noemen. Toch zijn er inmiddels in mijn omgeving behoorlijk wat kinderen en geloof het of niet, de wens was vaak groter bij de man dan vice versa.

Daarnaast is het gewoon niet juist dat mannen standaard aan het korste eind trekken, op vrijwel al de facetten. Juist in een kwestie als deze, leven en/of dood.

Maar bedoel je dan dat het niet juist is dat mannen voor een kind op moeten draaien wanneer zij dat niet willen? Of bedoel je de mogelijkheid tot abortus? Dat laatste lijkt me voor een man heel frustrerend om daar geen zeggenschap over te hebben, maar ik ben erg blij dat een man niet kan bepalen of ik wel of niet een zwangerschap uit zit.

Ik denk trouwens dat je de mogelijke complicaties/gevolgen van een zwangerschap/bevalling voor een vrouw onderschat. Of nouja, voor mijn gevoel schrijf je er redelijk makkelijk over. Het kan heel wat meer zijn dan "het is per definitie onvermijdbaar voor vrouwen om geen 'last' te ondervinden tijdens een zwangerschap.", denk aan ernstige nabloedingen, blaasverzakkingen, totaal ruptuur, en dergelijke. Gelukkig bevallen wij niet in Afrika, maar om aan te tonen dat er niet voor niets eeuwenlang vrouwen dood of bijna dood gingen tijdens bevallingen en dat het niet is wat je voor een ander kan beslissen om te moeten ondergaan;

https://www.youtube.com/watch?v=PWODGfiRRn4

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 08:18

Ik ben ervoor dat de vrouw het mag bepalen. Al zou de man het willen. Hij zal er minder mee zitten dan de vrouw. Die moet borstvoeding geven etc. Maar als de vrouw Het zou willen en man niet... Tja weet ik niet. Maar eigenlijk moet je het gewoon samen bepalen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 08:37

Ik volkomen pro-choice en vind bovendien dat het primair de keuze van de vrouw zou moeten zijn. Als je in een relatie zit, overleg er dan alsjeblieft over, maar de fysieke en mentale impact van een zwangerschap en bevalling is zo enorm voor een vrouw dat ze dat nooit, maar dan ook nooit tegen haar wil zou moeten mogen ondergaan. En heel flauw maar wel waar: als man heb je geen idee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 08:39

Ik vind wel dat een aantal nogal kort door de bocht zijn over de gevoelens van mannen....
(houdt hele flauwe opmerking voor zich :D )

Vrouwen mogen dan wel meer ongemak en risico hebben (hoewel, nu lijkt het af en toe alsof het helemaal verschrikkelijk is om zwanger te zijn en te bevallen, maar gezien de wereldbevolkingsaantallen zal het allemaal ook wel meevallen...) maar ze kunnen ook wel hele vieze truukjes uithalen waar mannen dan weer machteloos tegenover staan....

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 09:47

Ik heb zelf een abortus gehad, 50% gedwongen door mijn ouders en 50% eigen keus. Het was van mijn huidige man, ik was aan de pil en de antibiotica. Helaas had de arts niet verteld dat deze de werkzaamheid van de pil veranderden. Gevolg, ik was 19 en zwanger. Samen besloten om het weg te laten halen gezien de lastige situatie (allebij nog op school, geen geld, thuis wonend) en ik wou mijn kind niet hetzelfde traject insturen. Daarbij was de reactie van mijn ouders direct:"je laat het weghalen" klaar, er was geen discussie mogelijk. Ik was "gelukkig" zo vroeg dat ik het nog met een pil af kon en heb direct na de behandeling tegen mijn vriend gezegd:"Dit doe ik nooit meer"! Mijn man was op dat moment mijn steun en toeverlaat en hij werd door de kliniek de hele dag weggehouden bij mij, ik moest alles alleen doen en was doodsbang.

Nu 11 jaar later en een gezonde baby van bijna 7 maanden, denken wij er nog steeds aan. Ik sta nog steeds achter mijn beslissing, maar er blijft altijd iets aan je knagen met de vraag "wat als" en "hoe was het nu".

Het is iets waar we niet (meer) over praten met buitenstaanders want je wordt veroordeeld, met name door mensen die zelf geen kinderen kunnen krijgen en/of hun eigen kinderen door scheiding/ruzie niet meer zien, dus dat hebben we wel afgeleerd.

Zelf vind ik dus ook dat je de keus moet krijgen, mocht men het verbieden vind ik wel dat het vanuit m.n. verkrachtingen ten alle tijden toegestaan moet worden. Ik vind wel dat die grens ook wel iets krapper zou mogen, toen ik 22 weken zwanger was voelde je gewoon een baby in je buik zitten en ik kan me niet voorstellen dat je dat dan niet levensvatbaar noemt.

Edit: onderschat de gevoelens van een man niet. Mijn man heeft direct gezegd dat het mijn keus was en hij er voor me zou zijn. Bij hem was het gevoel van houden groter als dat van mij en ondanks dat we samen besloten hebben, heeft hij het er zeker wel moeilijker mee gehad dan ik.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 09:58

Jeetje daf wat een verhaal. Kan alleen maar zeggen dat ik groot respect heb voor je beslissing.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:02

Is de grens voor abortus zonder medische reden niet 20/21 weken?

Met medische reden ligt anders omdat met 20 weken pas het meeste goed te zien is. Dan volgen extra onderzoeken, en keuzetijd.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:02

Arabier schreef:
Ik ben ervoor dat de vrouw het mag bepalen. Al zou de man het willen. Hij zal er minder mee zitten dan de vrouw. Die moet borstvoeding geven etc. Maar als de vrouw Het zou willen en man niet... Tja weet ik niet. Maar eigenlijk moet je het gewoon samen bepalen.
Je bent wat betreft je eerste punt vrij stellig, ik ben benieuwd naar je antwoord op het tweede punt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:19

Ailil maar je blijft drammen maar wat wil je nu, dat er een wet komt dat een vrouw moet uit dragen als de man het kind wel wil?
Gaat die wet dan ook verplichten dat de man het kind ook effectief móet over nemen? Moet de man de vrouw dan "huur" betalen gezien hij haar lichaam gebruikt?
Is het oké dat een man beslist over het lichaam van de vrouw?
De natuur heeft nu eenmaal beslist dat het kind in de vrouw groeit. Daar doe je niks aan. Dus eigenlijk wil je gewoon als man over het lichaam van de vrouw beslissen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:22

Ayasha schreef:
Ailil maar je blijft drammen maar wat wil je nu, dat er een wet komt dat een vrouw moet uit dragen als de man het kind wel wil?
Gaat die wet dan ook verplichten dat de man het kind ook effectief móet over nemen? Moet de man de vrouw dan "huur" betalen gezien hij haar lichaam gebruikt?
Is het oké dat een man beslist over het lichaam van de vrouw?
De natuur heeft nu eenmaal beslist dat het kind in de vrouw groeit. Daar doe je niks aan. Dus eigenlijk wil je gewoon als man over het lichaam van de vrouw beslissen?

Ik lees het ook zo Ailill... en kan er niet bij dat je dat werkelijk zo zou vinden...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:30

Nee, want ik kán daar niets aan veranderen. Ik val er wel enorm over dat blijkbaar een hoop mensen er vrij eenzijdig naar kijken. Zinnen als "... tja, dat weet ik niet." zijn gewoon flauw, ongeacht het onderwerp. Los daarvan mis ik bij een hoop mensen het ethisch besef wat betreft deze kwestie.

Wellicht is het tijd dat ik stop met berichten hier.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:35

Ik vraag je niet wat kan, ik vraag je wat jij WIL.
Als jij wil wat ik denk dat je wil, dan moet er inderdaad eens gepraat worden over het etisch besef ja.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:38

Mijn visie op abortus is dat het wel een mogelijkheid moet zijn. Ik vind baas over eigen lijf een groot goed. Wat overigens niet wil zeggen dat ik geen mening heb over mensen die abortus als anti-conceptie zien, dat vind ik zelfs stuitend.
Maar in het geval van een ernstig gehandicapt kind of verkrachting, dan moet je imo de keus hebben.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:41

MissDD schreef:
Maar in het geval van een ernstig gehandicapt kind of verkrachting, dan moet je imo de keus hebben.

En in alle andere gevallen niet?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:42

Waarom niet omdat je het kind simpelweg geen goede toekomst te bieden hebt. Die hele jonge meiden die niet handig bezig zijn geweest. Geen geld, geen huis, geen opleiding. Nee dan denk ik dat het voor zowel moeder als kind beter is te aborteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:44

De natuur is de natuur, daar kan je als man en als vrouw trouwens ook, weinig aan veranderen... Feit blijft dat vrouwen degene zijn die een zwangerschap ondergaan, het kind baren, borstvoeding kunnen geven... Daar kan je hoog of laag om springen, maar dat verandert niet. En ik snap de frustratie wb de positie van een man in deze lastige issues, maar ik blijf erbij: je kan niet van een vrouw verlangen dat zij een zwangerschap ondergaat als zij dit niet wil omdat het nou eenmaal zo is, dat het haar lichaam is waarin dit gebeurt met alle gevolgen van dien. Daar kan je simpelweg niet omheen... En daar is de vrouw inderdaad nog steeds baas over: het is haar lichaam. Overigens ben ik helemaal voor goed overleg in een relatie en vrouwen die 'de pil vergeten' en dat 'vergeten' te vertellen aan hun man/vriend/partner, zijn evengoed naar bezig... dan zit er iets helemaal fout in je relatie als je het mij vraagt....

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:48

Ayasha schreef:
Als jij wil wat ik denk dat je wil, dan moet er inderdaad eens gepraat worden over het etisch besef ja.
Ik weet niet wat ik wil, echt niet. En kom nu niet aan met dat weet je best, als dat zo zou zijn had ik dat echt wel uitgesproken.

Ik vind het een enorm frustrerende kwestie. Primair is iedereen baas over zijn/haar eigen lijf en leven, zowel man als vrouw. Punt.

Echter, kijk je nu naar een zwangere vrouw dan heeft zij het recht wat betreft haarzelf máár ook het kind. Als je het kind in dit geval als (3e) persoon (bedoel ik niet gevoelloos) ziet, is dat gewoon niet juist. Daarnaast, iedere eindbeslissing (voor zowel haarzelf, de vader en het kind) worden enkel en alleen door haar gemaakt, op het gebied van ouderschap/leven/financiële zaken.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:52

Ik vind je anders wel een goede toevoeging in dit topic hoor ailill en begrijp je zeker wel! Ik vind het een beetje raar hoe iedereen hier de kant van de man in het verhaal zomaar opzij zet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:52

Ailill schreef:
Ayasha schreef:
Ik weet niet wat ik wil, echt niet. En kom nu niet aan met dat weet je best, als dat zo zou zijn had ik dat echt wel uitgesproken.

Ik vind het een enorm frustrerende kwestie. Primair is iedereen baas over zijn/haar eigen lijf en leven, zowel man als vrouw. Punt.

Echter, kijk je nu naar een zwangere vrouw dan heeft zij het recht wat betreft haarzelf máár ook het kind. Als je het kind in dit geval als (3e) persoon (bedoel ik niet gevoelloos) ziet, is dat gewoon niet juist. Daarnaast, iedere eindbeslissing (voor zowel haarzelf, de vader en het kind) worden enkel en alleen door haar gemaakt, op het gebied van ouderschap/leven/financiële zaken.

Dus je weet zelf niet wat je wil maar verwijt dat wel anderen? :?

Wettelijk is het op het moment van abortus nog geen kind. Anders zou het idd moord zijn. De eindbeslissing ligt bij haar omdat in praktijk zij het meeste risico loopt op élk gebied.