Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:01

Onderandere KO ZP heeft ook behoorlijke opruiende berichten geplaatst voorafgaande aan de intocht. Inclusief grafsteen met zwarte piet erop.
Er was ook een twitterbericht rondgegaan over pepperspray meenemen en dat het klaar was met vreedzaam protesteren.

Al woonde ik om de hoek. Ik was echt niet gegaan vandaag :n

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:05

En als er wel wat was gebeurd en er had een of andere idioot lopen schieten dan hadden we pas echt de rapen gaar...
Veiligheid voor alles

Cowboy55

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:15

Ik zag net op het Journaal dat ze in Belgie collectief over zijn gegaan naar roetvegen piet. Gewoon, in onderling overleg.

Mischien moeten we ophouden met Belgenmoppen en ze Hollandermoppen gaan noemen......

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:17

Het is gewoon gestoord, al dat gedoe.

Ik luisterde vanmiddag even naar radio Veronica en daar zei Rick van Velthuizen:
Ga naar Elburg naar de intocht, daar is alles nog normaal en zul je alleen echt zwarte pieten zien.
En laat ik daar nu net wonen :)
Gelukkig heeft hij gelijk, hier merk je niks van al dat gestoorde gedoe wat in andere delen van het land gebeurt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:22

Cowboy55 schreef:
Ik zag net op het Journaal dat ze in Belgie collectief over zijn gegaan naar roetvegen piet. Gewoon, in onderling overleg.

Mischien moeten we ophouden met Belgenmoppen en ze Hollandermoppen gaan noemen......

Nou idd... daar is het gewoon 'geen gezeur en we doen het zo'.
Ik zeg al de hele tijd dat ze gewoon in den haag een beslissing moeten nemen en wat die beslissing ook is daar moeten we het gewoon mee doen :7 toch van de zotte dat dit elk jaar zo'n ding wordt :?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:24

verootjoo schreef:
Dat is toc niet aan ons? Reken maar dat dit tot in de puntjes geëvalueerd wordt.

Principes van de rechtsstaat: die evaluatie gaat ons, burgers aan.

En het is mogelijk om de politie aan te klagen, ook al is er uitgebreid achter gesloten deuren geëvalueerd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:26

verootjoo schreef:
Cowboy55 schreef:

Ik zag het ook net - prachtig!

"Gaan de zuiderburen polderen?"
(De bitterbek van het gezelligschap verzuchtte "De zuideburen hebben geen 'nultwintig'....")

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:30

Misschien moet sinterklaas voortaan beter gewoon in een voetbal stadion binnen komen.
De tegengroep in het ene vak en de voorgroep in het andere vak.
Alles mooi in aparte voorverwarmde sloopbestendige treinen via dranghekken naar binnen sluisen en na 1 misstap accuut je sinterklaaspas inleveren.

Alle voorzieningen liggen er al ;)

(Dit was even wat zaterdagavond fantasie tijdens het wachten tot de spätzli bruin zijn en dus vooral met een korreltje zout te nemen).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:31

Welk stadion is er met stoombootbereik :P

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:37

verootjoo schreef:
Welk stadion is er met stoombootbereik :P

_/-\o_

(Ik ken er misschien drie als voetbal onbenul - geen van 3 geschikt.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:43

Mijn eerste ingeving was BijlmerMEER :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:49

Barbet schreef:
Het is gewoon gestoord, al dat gedoe.

Ik luisterde vanmiddag even naar radio Veronica en daar zei Rick van Velthuizen:
Ga naar Elburg naar de intocht, daar is alles nog normaal en zul je alleen echt zwarte pieten zien.
En laat ik daar nu net wonen :)
Gelukkig heeft hij gelijk, hier merk je niks van al dat gestoorde gedoe wat in andere delen van het land gebeurt.

Kampen ook! *\o/* ik denk dat het in vrijwel alle kleinere dorpen en steden gewoon zwarte Piet zal zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:50

Ik was ook pietje vandaag en na het afschminken dacht ik toch wel dat het heel handig is als we volgend jaar roetveegpieten zijn :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:53

Kleine dorpen hebben ook weinig keus waarschijnlijk. Nog afgezien van het feit dat de organisatie doirgaans een selecte kleine groep is.
Als je in een klein dorp gaat 'provoceren' kun je niet de veiligheid garanderen met die 4 wijkagenten.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:07

Cowboy55 schreef:

Huh echt!?
Ik was een paar dagen geleden nog in België alwaar de Belgen zeiden dat de hele discussie daar niet bezig was. Ze zei dat ze daar "gewoon vertelden dat zwarte piet zwart is door de schoorsteen en punt uit." Geen discussies niks zei ze. En nu hoor ik opeens dat het toch opeens is veranderd?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:25

Sizzle schreef:
Kleine dorpen hebben ook weinig keus waarschijnlijk. Nog afgezien van het feit dat de organisatie doirgaans een selecte kleine groep is.
Als je in een klein dorp gaat 'provoceren' kun je niet de veiligheid garanderen met die 4 wijkagenten.

Maar mensen willen ook niet anders.
Ik ken wat mensen die zwarte piet waren bij de intocht.
Ze hebben al gezegd, als dat hier ooit gaat veranderen dat zwarte piet geen zwarte piet meer mag zijn, dan stoppen ze ermee.
Iedereen is hier juist om het te behouden zoals het altijd is geweest.
Er wonen hier in verhouding met bv de randstad ook erg weinig mensen met een andere kleur, dus dat hele idee van racisme etc speelt hier helemaal niet.

Aranel, Ja Kampen :D
Daar is het ook super leuk bij de haven natuurlijk!

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:27

Shadow0 schreef:
Maar de vrijheid van vereniging, demonstratie en meningsuiting gaat dus niet zomaar om het toestemming vragen. Het idee dat je alleen maar mag demonstreren als je je aanmeldt is in principe al een flinke (en in veel opzichten onnodige) inperking van de grondvrijheden.
Een rechtstatelijke manier zou zijn om mensen voor de rechter te dagen zodat die kan beoordelen of er iets verkeerd is gedaan. Op dit moment is het te vaak de politie die bepaalt wie wat waar mag zeggen, (en vooral wanneer je dingen dus niet mag zeggen) en dat is toch behoorlijk anders dan de grondwet beoogt.

Verootjoo: kun je misschien de term 'huilie huilie doen' overslaan? Ik denk dat grondwettelijke vrijheden als vrijheid van meningsuiting en vrijheid van demonstratie iets meer respect verdienen dan dat.

De grondwet geeft ook meerdere tegenstellingen aan. Grondrechten hebben best een beetje de eigenschap elkaar in de weg te lopen. Daarom hebben we ook uitzonderingen ,dit noem je exonaties. Deze zijn er voor om te zorgen dat de belangen afgewogen kunnen worden en het recht niet misbruikt kan worden.

Met de houding en de teksten die vandaag zijn gebruikt vind ik echt dat een aanspraak op het grondrecht niet meer in hun belang is. Ze hebben duidelijk laten zien dat ze niets anders deden dan de grondrechten in eigen belang misbruiken. Iedere mogelijkheid om iets buiten het in eigen belang uit te vergroten is misbruikt tegen het belang van de meerderheid om in vrede hun overtuiging van dit kinderfeest te uiten. Het belang van de orde en samenleving vind ik groter, daarmee hulde aan de handhaving van de politie en gemeente.

Als je zware woorden als "machtsmisbruik" ( bron: Twitter ) zo simpel gaat inzetten omdat je niet snel genoeg krijgt wat je wil? Ik hoop met heel mijn hart dat diegenen nooit van hun leven zal meemaken wat deze woorden inhouden voor het gros van de wereld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:39

Barbet, dat racisme niet speelt in kleine dorpen ben ik met je oneens.
Doorgaans zijn die behoorlijk xenofoob.

Ik kom uit een klein dorp en als ik daar soms bepaalde opmerkingen hoor over recent ingetreden gekleurde dorpsbewoners dan staat het schaamrood me op de kaken.

Weet nog hoe mijn oma datijds in een ziekenhuis zei: de verpleegsters zijn allemaal zwart, maar ze zijn wel aardig hoor..... -O-

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:45

Sizzle schreef:
Onderandere KO ZP heeft ook behoorlijke opruiende berichten geplaatst voorafgaande aan de intocht. Inclusief grafsteen met zwarte piet erop.
Er was ook een twitterbericht rondgegaan over pepperspray meenemen en dat het klaar was met vreedzaam protesteren.

Al woonde ik om de hoek. Ik was echt niet gegaan vandaag :n

Ik woon in Maassluis en ken heel veel mensen die niet gegaan zijn. Ook ken ik mensen die wel gegaan zijn en die hebben een onwijs leuke dag gehad. Een collega van mij had op Facebook allemaal foto's geplaatst van zijn kinderen bij ME busjes, gezellig met agenten erbij. Die kinderen vonden dat gaaf, al hoort dat beeld natuurlijk niet bij een Sinterklaasintocht :')

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:45

Ik denk dat Barbet meer bedoelde dat er in kleine dorpen minder donkere mensen wonen die zwarte Piet als racistisch zien. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:47

Aranel, ja dat bedoelde ik ook inderdaad! :)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:49

Aranel schreef:
Ik denk dat Barbet meer bedoelde dat er in kleine dorpen minder donkere mensen wonen die zwarte Piet als racistisch zien. :)

Gelukkig zijn het niet alleen donkere mensen die beseffen dat zwarte piet racistische elementen heeft. ;) Wel zijn dit soort gebieden vaak conservatiever, kun je ook duidelijk zien bij de presidentsverkiezingen in Amerika. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:53

Mintgroen, ik vind het zelf altijd akelig zulke situaties.
Iedere keer als Rotterdam voetbalde toen ik daar woonde was de hele binnenstad vol met beveiliging en werd je zonder pardon voor verdacht aangezien terwijl ik alleen maar van mijn werk naar huis wilde bijvoorbeeld.
Weet ook nog goed hoe akelig ik London Luton vond kort na 9/11, overal wapens om je heen.
Er hoeft maar 1 zo'n gewapende mafkees te zijn die iets te fanatiek is of een groepje die te sterk provoceerd en dan kan zo'n situatie ineens behoorlijk akelig worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:54

snuffie123 schreef:
Ze zei dat ze daar (België,J.) "gewoon vertelden dat zwarte piet zwart is door de schoorsteen en punt uit." Geen discussies niks zei ze. En nu hoor ik opeens dat het toch opeens is veranderd?

Nee hoor, er is niets veranderd.
Piet komt door de schoorsteen en 'is dus zwart als roet'. Of zwart met roet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:27

Shadow0 schreef:
Shanna schreef:
En als je je gewoon gedraagd dan doet de politie ook niet onnodig hardhandig. Gewoon luisteren en meewerken, dan is er niks aan de hand.

Toch is dit niet hoe het in een vrij land moet werken. De politie is er niet om mensen te laten 'luisteren en meewerken.' Dat is nu juist het verschil tussen een politiestaat (die wij niet willen zijn voor zover ik weet) en een vrij land en een rechtstaat.

Nu wordt er geweld ingezet om een demonstratie te verhinderen, terwijl dat niet is hoe het in een rechtstaat hoort te verlopen. Het hoort de rechter te zijn die dat achteraf beoordeelt.

Natuurlijk moet je in een rechtstaat wel gewoon luisteren en meewerken met de politie? Wat is dat nu voor bizarre overdrijving dat het dan meteen een politie staat is? Als je een bekeuring krijgt of je wordt gearresteerd en jij vind dat onterecht dan kan je daar altijd achteraf mee naar de rechter, dat maakt het toch een rechtstaat. Als een dreinende kleuter gaan tegenwerken tegen een agent is geen onderdeel van een rechtstaat, het feit dat die agent vervolgd kan worden en je evt ook nog de staat aan kan klagen als er dingen niet goed gaan dat is wat het een rechtstaat maakt.

Ik kan er trouwens uberhaubt niet bij dat je als demonstrant niet kan snappen dat jou lange tenen echt niet belangrijker zijn dan de veiligheid bij een evenement waar voornamelijk duizenden zeer jonge kinderen op af komen? Vraag gewoon netjes een vakje aan, doe een beetje beschaafd, of beter kom gewoon niet want een kinderevenement is eigenlijk geen plek om te demonstreren. Er zijn duizenden andere plekken waar je kan demonstreren, je mag zo'n beetje in ieder praat programma op TV komen zeiken over de hoeveelheid verf die mensen op hun hoofd mogen of zouden moeten smeren. Het is echt niet nodig om daar ook nog te staan. Als dan toch blijkt dat je toch een paar rotte appels in een van die twee groepen hebt die ineens besluiten om maar op de vuist te gaan of paniek veroorzaken in zo'n menigte oid (de damschreeuwer heeft immers toch bewezen wat paniek in zo'n menigte kan doen) :n ..kan je lekker achteraf evalueren bij de rechter of al die kindertjes daar misschien niet tegen beschermd hadden kunnen worden zeker :x