Er was ook een twitterbericht rondgegaan over pepperspray meenemen en dat het klaar was met vreedzaam protesteren.
Al woonde ik om de hoek. Ik was echt niet gegaan vandaag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cowboy55 schreef:Ik zag net op het Journaal dat ze in Belgie collectief over zijn gegaan naar roetvegen piet. Gewoon, in onderling overleg.
Mischien moeten we ophouden met Belgenmoppen en ze Hollandermoppen gaan noemen......
verootjoo schreef:Cowboy55 schreef:Ik zag net op het Journaal dat ze in Belgie collectief over zijn gegaan naar roetvegen piet. Gewoon, in onderling overleg.
Mischien moeten we ophouden met Belgenmoppen en ze Hollandermoppen gaan noemen......
Barbet schreef:Het is gewoon gestoord, al dat gedoe.
Ik luisterde vanmiddag even naar radio Veronica en daar zei Rick van Velthuizen:
Ga naar Elburg naar de intocht, daar is alles nog normaal en zul je alleen echt zwarte pieten zien.
En laat ik daar nu net wonen![]()
Gelukkig heeft hij gelijk, hier merk je niks van al dat gestoorde gedoe wat in andere delen van het land gebeurt.
Cowboy55 schreef:Ik zag net op het Journaal dat ze in Belgie collectief over zijn gegaan naar roetvegen piet. Gewoon, in onderling overleg.
Sizzle schreef:Kleine dorpen hebben ook weinig keus waarschijnlijk. Nog afgezien van het feit dat de organisatie doirgaans een selecte kleine groep is.
Als je in een klein dorp gaat 'provoceren' kun je niet de veiligheid garanderen met die 4 wijkagenten.
Shadow0 schreef:Maar de vrijheid van vereniging, demonstratie en meningsuiting gaat dus niet zomaar om het toestemming vragen. Het idee dat je alleen maar mag demonstreren als je je aanmeldt is in principe al een flinke (en in veel opzichten onnodige) inperking van de grondvrijheden.
Een rechtstatelijke manier zou zijn om mensen voor de rechter te dagen zodat die kan beoordelen of er iets verkeerd is gedaan. Op dit moment is het te vaak de politie die bepaalt wie wat waar mag zeggen, (en vooral wanneer je dingen dus niet mag zeggen) en dat is toch behoorlijk anders dan de grondwet beoogt.
Verootjoo: kun je misschien de term 'huilie huilie doen' overslaan? Ik denk dat grondwettelijke vrijheden als vrijheid van meningsuiting en vrijheid van demonstratie iets meer respect verdienen dan dat.
Sizzle schreef:Onderandere KO ZP heeft ook behoorlijke opruiende berichten geplaatst voorafgaande aan de intocht. Inclusief grafsteen met zwarte piet erop.
Er was ook een twitterbericht rondgegaan over pepperspray meenemen en dat het klaar was met vreedzaam protesteren.
Al woonde ik om de hoek. Ik was echt niet gegaan vandaag
Aranel schreef:Ik denk dat Barbet meer bedoelde dat er in kleine dorpen minder donkere mensen wonen die zwarte Piet als racistisch zien.
snuffie123 schreef:Ze zei dat ze daar (België,J.) "gewoon vertelden dat zwarte piet zwart is door de schoorsteen en punt uit." Geen discussies niks zei ze. En nu hoor ik opeens dat het toch opeens is veranderd?
Shadow0 schreef:Shanna schreef:En als je je gewoon gedraagd dan doet de politie ook niet onnodig hardhandig. Gewoon luisteren en meewerken, dan is er niks aan de hand.
Toch is dit niet hoe het in een vrij land moet werken. De politie is er niet om mensen te laten 'luisteren en meewerken.' Dat is nu juist het verschil tussen een politiestaat (die wij niet willen zijn voor zover ik weet) en een vrij land en een rechtstaat.
Nu wordt er geweld ingezet om een demonstratie te verhinderen, terwijl dat niet is hoe het in een rechtstaat hoort te verlopen. Het hoort de rechter te zijn die dat achteraf beoordeelt.