Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:49

Waarom heeft een paard na het slachten nog spiertrekkingen? Dat zijn gewoon stuiptrekkingen, maar op dat moment is dat paard al dood door de pin in de hersenen. Juist hetzelfde.

Als je daar een andere betekenis gaat aan geven, dan kan je inderdaad beweren dat dat paard nog leeft en nog niet dood is.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 17-09-16 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:50

chanel1985 schreef:
Ja, en daarmee verschillen we dus van mening. Als men enkel ademt en hart klopt door machines leef je niet meer. Dan ben je dood.
Dan is je lichaam enkel nog maar cru gezegd iets wat de organen goed houd, niet meer of minder.
Een kartonnen doos geef je ook geen verdoving als je er iets uit haalt. Zo is dat lichaam op dat moment die kartonnen doos.

Ieder heeft daar zijn mening over, onafhankelijke onderzoeken bestaan trouwens niet, die zijn altijd gesponsord door mensen die een bepaalde overtuiging hebben.

Kijk naar bijvoorbeeld wel of niet vaccineren. Is hetzelfde soort van discussie.

Die doos heeft geen gevoel, geen reflexen, een biologisch dode ook niet.
De hersendode mag dan "dood" zijn voor jou, blijkbaar registreerd het lichaam wel nog gevaar en pijn.
Anders zouden ze het net als die doos geen spierverslappers moeten geven als ze er het mes in zetten. Tenminste, mijn dozen hebben tot op heden nog nooit de benen genomen als ik er een mes in zette.

Na het slachten zijn er spierstrekkingen omdat er geen zuurstof meer bij de spieren komt, de spieren verzuren en verkrampen. De donor krijgt tijdens de operatie gewoon nog zuurstof (dat hebben de organen nodig) dus krijgen ook de spieren nog zuurstof. Er is dus geen sprake van verzuring door zuurstofgebrek zoals bij een biologisch dood lichaam.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:50

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:53

Ze zetten de beademing af op het moment dat ze gaan snijden en de organen gaan uitnemen. Kan je beweren dat dat niet zo is.

Is ook een eindeloze discusie.

Is dat een onafhankelijk onderzoek geweest, want bij de eerste klik op de site zie ik al dat het een site is over bezinning over orgaandonatie, niet echt onpartijdig.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:54

chanel1985 schreef:
Waarom heeft een paard na het slachten nog spiertrekkingen?

Na het slachten heeft een paard geen spiertrekkingen meer, dan is het geen paard meer, maar delen vlees, organen, bot enz.

Na het schieten kan het wel spiertrekkingen hebben, omdat de impact in de hersenen een neurologische reactie opwekken. Net als dat een kip nog beweegt nadat de kop er af gehakt is, de impact zorgt voor prikkels in het ruggenmerg, waardoor deze enkele seconden doorbeweegt.

Als de hersenen totaal niets meer zouden doen bij hersendood, zouden er ook geen prikkels meer moeten zijn. Bij extractie van een donor is er immers geen impact met het ruggemerg of in de hersenen.

Hersendood is dus niet hetzelfde als dood.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:57

Dank je wel voor de uitleg, die uitleg wist ik zelf ook.

Het hangt er allemaal af hoe je die spiertrekkingen bij een hersendode interpreteert. Ik ben er van overtuigd dat dat geen pijnprikkels zijn.
Iemand anders mag dat natuurlijk anders interpreteren.

Misschien geven ze spierverslappers om zodat ze bij het snijden niet per ongeluk een orgaan raken, als de hersendode een spiertrekking heeft, wat kan voorkomen.
Of zijn er nog andere redenen. Wij zijn geen dokters, dus weten kunnen we dat niet.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 17-09-16 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:58

Ik hoop het van ganser harte dat je gelijk hebt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:59

Daphara schreef:
chanel1985 schreef:
Waarom heeft een paard na het slachten nog spiertrekkingen?

Na het slachten heeft een paard geen spiertrekkingen meer, dan is het geen paard meer, maar delen vlees, organen, bot enz.

Na het schieten kan het wel spiertrekkingen hebben, omdat de impact in de hersenen een neurologische reactie opwekken. Net als dat een kip nog beweegt nadat de kop er af gehakt is, de impact zorgt voor prikkels in het ruggenmerg, waardoor deze enkele seconden doorbeweegt.

Als de hersenen totaal niets meer zouden doen bij hersendood, zouden er ook geen prikkels meer moeten zijn. Bij extractie van een donor is er immers geen impact met het ruggemerg of in de hersenen.

Hersendood is dus niet hetzelfde als dood.

Daar verschillen we dus van mening.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:09

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:27

chanel1985 schreef:
Ze zetten de beademing af op het moment dat ze gaan snijden en de organen gaan uitnemen. Kan je beweren dat dat niet zo is

Jazeker, zodra de toevoer van zuurstofrijk bloed stopt beginnen bepaalde organen meteen af te sterven, deze moeten dus meteen gekoeld kunnen worden zodra de toevoer van zuurstofrijk bloed stop wordt gezet. Beademing gaat gewoon door totdat het hart eruit gehaald wordt.

Dus eerst open snijden borstbeen open breken, andere organen er uit die zonder zuurstofrijk bloed meteen afsterven. Dan pas het hart er uit. Die klopt dus nog tot enkele seconden voordat het eruit gehaald wordt en tot die tijd staat de beademing aan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:32

Dit topic word met de dag luguberder. Ik denk dat ik maar aftaai.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:33

purny schreef:

Sorry, ik ben misschien iets te beeldend in mijn manier van uitleggen. Ik kan me ook voorstellen dat sommige mensen die daar niet tegen kunnen liever geen beelden vormen bij wat er gebeurt in een OK.
Ik zelf vind het machtig interessant.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 17-09-16 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:34

Mag ik vragen of jij een chirurg bent?

Ik ben zelf geen chirurg, ik beweer ook niet dat ik is de bal mis sla. Maar als jij geen chirurg bent, kan jij even goed de bal misslaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:35

Daphara schreef:
purny schreef:

Sorry, ik ben misschien iets te beeldend in mijn manier van uitleggen.

Kan jij niks aan doen hoor. Ik heb namelijk een aantal jaar geleden een open stuk borstbeen gezien. Had ook geen trek meer in spareribs of ander vergelijkbaar kluif vlees :+

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:39

chanel1985 schreef:

Ik ben zelf geen chirurg, ik beweer ook niet dat ik is de bal mis sla. Maar als jij geen chirurg bent, kan jij even goed de bal misslaan.

Nou als je op mijn profiel gekeken hebt, dan weet je dat ik geen chirurg ben.

Ik zeg ook niet dat ik 100% gelijk heb. Maar jij vroeg er letterlijk om in de bewering dat de beademing uitgezet wordt voordat er gesneden wordt, dat is dus niet zo.

Zoals ik in mijn eerste post in dit topic al zei is een vriend van mij OK assistent en hij weigert nog bij orgaan extracties aanwezig te zijn. Ik heb er regelmatig met hem over gehad, omdat de medische kant mij interesseert.

Je hoeft geen chirurg te zijn om te begrijpen hoe de procedure werkt. :o

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:41

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:42

Daphara schreef:
chanel1985 schreef:

Nou als je op mijn profiel gekeken hebt, dan weet je dat ik geen chirurg ben.

Ik zeg ook niet dat ik 100% gelijk heb. Maar jij vroeg er letterlijk om in de bewering dat de beademing uitgezet wordt voordat er gesneden wordt, dat is dus niet zo.

Zoals ik in mijn eerste post in dit topic al zei is een vriend van mij OK assistent en hij weigert nog bij orgaan extracties aanwezig te zijn. Ik heb er regelmatig met hem over gehad, omdat de medische kant mij interesseert.

Je hoeft geen chirurg te zijn om te begrijpen hoe de procedure werkt. :o

We zullen het eens zijn in het oneens zijn. Zijn we het daarmee eens? En dan niet over die beademing maar over de kwestie hersendood.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 17-09-16 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:44

purny schreef:
Daphara schreef:

Sorry, ik ben misschien iets te beeldend in mijn manier van uitleggen.

Kan jij niks aan doen hoor. Ik heb namelijk een aantal jaar geleden een open stuk borstbeen gezien. Had ook geen trek meer in spareribs of ander vergelijkbaar kluif vlees :+

Ik werk al 17 jaar in de vleesindustrie (met ergens een jaartje kaasindustrie tussendoor) en onderaan in productie begonnen, ik ben wel wat gewend.
Als een van mijn katten geopereerd moet worden, ben ik in de OK om het te kunnen volgen.
Bij mijn eigen operatie (met ruggenprik) stond ik er op om op het scherm mee te kunnen kijken. Een arts werd wat maf van mij omdat ik maar vragen bleef stellen, zijn collega had er lol in en legde alles uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:47

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:51

ja, dat kan kloppen, heb in een eerder reactie ook die link gezet.
Ik was al heel de tijd aan het denken dat men ook organen wegneemt van mensen die al overleden zijn, waar het hart niet meer klopt.

Is dit in Nederland niet zo dan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:10

Dan moeten ze wel heel snel handelen zoals ik las. :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:35

Hersendood is hersendood, dit is het biologisch afsterven van het hersenweefsel door zuurstofgebrek. Dit is 100% onomkeerbaar.
De verhalen die rondgaan over miraculeuze genezingen: die mensen waren niet hersendood (ergens zal er altijd een minimale activiteit gebleven zijn), punt.
Ik heb ondertussen veel hersendode mensen in handen gehad (bij ons dan meestal door trauma, verstikking, ed). Kortom het hart klopt nog (of is na reanimatie terug gaan kloppen, vooral bij jonge mensen met een sterk hart) maar neurologisch gezien zijn die dood. Hier gaan we regelmatig door met reanimeren op een neurologische dode juist omdat de organen nog kunnen gebruikt worden. Bij die mensen worden de ademhaling en de circulatie enkel en alleen nog in stand gehouden tot de organen verwijderd kunnen worden (en het geeft de familie wat extra tijd om afscheid te nemen). Op dat moment zijn die mensen gewoon hetzelfde als een hart-longmachine, alles wat die persoon tot een persoon maakte (lees: hersenen) is eigenlijk al gestorven. Dat is moeilijk te aanvaarden voor de familie.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:07

feit blijft dat de methode om iemand uitzichtloos hersendood te verklaren dus geen enkele kans meer op enig herstel niet klopt. Er zijn te veel gevallen bekend, en er komen er steeds meer bij omdat dit nu niet alleen een landelijk iets is maar waar wereldwijd op gereageerd, waarbij iemand uitzichtloos hersendood is verklaard en nog hersteld, van licht herstel tot zo goed als volledig hersteld, of hersteld tot normaal functioneren in de maatschappij. Dat waren allemaal mensen die op de nominatie stonden (en achteraf vertellen precies te hebben gehoord en gevoeld wat er allemaal gebeurde en besproken is tijdens die hersendode periode) dat wil je zelf niet zijn, teminste ikke niet, vandaar dat ik me heb terug getrokken als donor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:43

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de opgedoken verhalen over hersendood verklaard, de testen die voor de zekerheid volgen en de verslagen van mensen die alsnog wakker worden erg schokkend vind.

Sowieso vind ik het apart dat de definitie van hersendood niet bestond en dus gemaakt moest worden zodat er uit een levend lichasm getransplanteerd kon worden.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:00

Ik ontdek dit topic nu net.

Ik vind het een geweldige zaak mocht het wetsvoorstel er officieel doorkomen, ik hoop ook dat er zo meer mensen ''gered'' zullen worden.
Ik ben wel geschrokken afgelopen dagen van de vele mensen die uit een of ander protest hun donorsschap terugdraaiden. Vooral omdat de mensen vinden omdat het ''opgedrongen'' wordt door de overheid, maar als je weet dat je het niet wil dan kan je nee zeggen. Ik vind het een goede zaak dat mensen er over na moeten denken en ik snap ook niet waarom het zoveel ophef veroorzaakt. MIsshcien is het nieuwigheid en wennen.
Hoe het ook zij, ik hoop echt dat het doorkomt en dat mensen die het niet zoveel uitmaakt gewoon geregistreerd zullen worden als geen bezwaar. :)