Wat bedoel jij in deze context met cultuur verrijken?Citaat:Maar dat de boel daar de bliksem wordt geholpen door tal van mensen die hun eigen cultuur hier komen verrijken
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Je denkt dat kanibalen en aziaten aangehouden gaan worden op grond van wat?Lusitana schreef:Als je naar theme parks in het buitenland gaat zie je dat Nederlands wordt gezien als molentjes, tulpen, kaas en klompen en mensen worden afgebeeld in klederdracht (die meestal ook niet echt klopt). Of met een joint. Maar ik ben nog nooit een Nederlander tegengekomen die aanstoot nam aan dat stereotype.
Voral ook omdat het lang zo erg niet is als je stereotyp op een hoop geveegd wordt vanuit een gunstige positie. Nederlanders trekken nergens ter wereld aan het kortste eind. Geen Nederlander hoeft bang te zijn dat met die klompjes en de kaasjes ook een flink verhoogde kans op politieaanhoudingen komt. Racisme is een complex onderwerp, net als seksisme bijvoorbeeld, omdat het niet alleen maar stereotypen zijn, maar ook komen met machtsongelijkheid. En omdat het niet alleen om (bewuste) machtsongelijkheid komt maar ook met veel onbewustere stereotypering. Dat samengaan van die dingen maakt het tot iets veelomvattends - iets wat alleen een overdreven focus op tulpen en molentjes en klompen en kazen niet doet.
Lusitana schreef:Je denkt dat kanibalen en aziaten aangehouden gaan worden op grond van wat?
Citaat:En niet om het een of ander maar jonge blanken worden op vliegvelden meer in de gaten gehouden voor drugssmokkel...
Citaat:Ja racisme is een heel complex iets, maar theme parken spelen daarin helemaal geen rol. Dat is mijn punt.
Het is pas nadelig als er dingen worden getoont/gezegd gekoppeld aan "rassen" als zijnde waarheid of mogelijke waarheid. Een theme park heeft helemaal niets met de werkelijkheid te maken.
verootjoo schreef:Wit is de standaard... Volgens mij is het aardig normaal om je eigen situatie als standaard te bestempelen. Voor zwarte mensen is dat de standaard...
Citaat:Maar dat maakt toch niks uit als je niks te verbergen hebt
mylittlejoy schreef:...knip
En overigens Vikingen positief? Het is maar hoe je het ziet. Volgens mij wordt het toch wel gezien als primitief, wreed, niet bepaald het toppunt van beschaving of intelligentie. Meer domme brute krachten die plunderen en moorden.
Lusitana schreef:Sahodow, jij zei dat Nederlanders geen last hadden van hun imago. Dat is niet zo, ze worden aangezien als drugssmokkelaars numero 1 of 2. Dat is het stereotype waar we mee leven in het buitenland.
Maar wij mogen nooit klagen want we hebben zo´n bevoorrechtte positie en gekleurde mensen mogen overal over klagen want ze hebben geen bevoorrechtte positie? Is dat een standpunt dat je in wilt nemen?
Citaat:Voor een donker mens is een blanke helemaal niet divers, of je moet al onderscheid maken in Joden en de rest. Of praten over Ieren, Britten, "Frogs" etc, ook allemaal op 1 hoop gegooid, hoor.
Citaat:We houden van hokjes, dat schept overzicht.
Citaat:Bij verkleedpartijen gaat het altijd om stereotypes. Maar daar groeien ze echt wel uit.
Shadow0 schreef:Ten tweede gebruik je hier een vervelend retorisch trucje door mij in een bepaalde hoek te willen drukken met 'is dat echt het standpunt dat je in wilt nemen.'
IMANDRA schreef:Ik denk dat mensen er ook rekening mee moeten houden dat het een kinderattractie is.
Voor kinderen is het handig om dingen simpel te houden, met name voor jonge kinderen. Ook om het herkenbaar te houden. Waarom denk je dat cartoons etc. zo vereenvoudigd zijn? Juist, om identificatie of herkenning op te wekken bij kinderen.
Nederlanders staan bekend om hun blanke huid, molens en hun klompen, dus dan ook een simpel poppetje met een blanke huid, molentje en klompen.
Afrika staat (bij kinderen!) bekend om zijn hele andere cultuur: de mensen die nog jagen en verzamelen en ook een hele andere kledingdracht hebben. Ze zien er ook anders uit: andere huidskleur en vaak hébben ze ook dikkere lippen & andere uiterlijke kenmerken vanwege hun afkomst. Is dit zo erg om af te beelden? Het maakt het imo herkenbaarder voor kinderen. En tuurlijk zijn er ook mensen met een meer 'westerse' kledingdracht en cultuur (om het zo maar even te noemen) in Afrika. Maar de stammen daar zijn juist zo bijzonder! Waarom deze dan niet afbeelden?
En natuurlijk zijn er ook andere huidskleuren dan blank in Nederland. Maar bedenk je dat het ook erg verwarrend wordt voor zo'n kind als deze in elk land (in Carnaval Festival) precies dezelfde poppetjes ziet? Dan is het hele idee van de attractie toch weg, namelijk dat er in de wereld ontzettend veel verschillende culturen zijn met elk hun verschillende 'mens'?
Ik wil even heel duidelijk zijn: ik ben absoluut tegen racisme, van wie het ook komt (blank/donker). Een blank persoon die iemand met een hoofddoek niet aanneemt is fout, maar een 'donker' persoon die iemand de huid vol scheld puur en alleen omdat deze blank is (vaak zat meegemaakt) is ook fout.
Imo is iedereen welkom in Nederland, mits zij zich in ieder geval een beetje aanpassen aan onze cultuur en tradities. Je hoeft niet mee te doen, maar heb er dan wel respect voor. Tuurlijk mag jij je hoofddoek blijven dragen. Maar mochten vrouwen ondergeschikt zijn aan mannen in jouw cultuur, dan zal je die geloofsovertuiging stil moeten houden omdat hier in Nederland gewoon niet zo wordt gedacht en gehandeld. Jij zal respect moeten hebben voor een vrouwelijke ambtenaar, een vrouwelijke politieagent, een vrouwelijke rechter, hoe jij ook erover denkt.
Prima dat wij onze sinterklaastraditie ietsje aan moeten passen (rode lippen & oorbellen weg bijv) maar heb er daarnaast ook respect voor dat wij dit hier in Nederland vieren (dus ga het niet helemaal weg proberen te krijgen door te zeggen dat het racistisch is. Water bij de wijn, zoals meerdere hier in het topic ook aangeven).
Maar andersom werkt het ook zo. Als ik naar een islamitisch land verhuis zal ik me ook aan moeten passen en wellicht een hoofddoek moeten gaan dragen, om zo respect te tonen voor de cultuur van dat land. Ik zal ook respect moeten hebben voor tradities in dat land en zal er dan ook niet over klagen, ook al past het niet in mijn geloofsovertuigingen. Ik heb er immers zelf voor gekozen om naar dat land te gaan, of in ieder geval om weg te gaan uit mijn land van oorsprong.
piezze schreef:Het is altijd een kleine groep die het verpest voor de rest. Of het nou drugskoeriers zijn of een ienimini groepje niet witte mensen die klagen over de Efteling. De leer die je moet trekken is (denk ik) dat die vier mensen niet representief zijn voor de groep gekleurde mensen in Nederland.
Dus.... dat het misschien ook wel een beetje meevalt allemaal en dat de enorme media aandacht en ook hier op Bokt. Dat het sop de kool niet echt waard is.
ravellie schreef:piezze schreef:Het is altijd een kleine groep die het verpest voor de rest. Of het nou drugskoeriers zijn of een ienimini groepje niet witte mensen die klagen over de Efteling. De leer die je moet trekken is (denk ik) dat die vier mensen niet representief zijn voor de groep gekleurde mensen in Nederland.
Dus.... dat het misschien ook wel een beetje meevalt allemaal en dat de enorme media aandacht en ook hier op Bokt. Dat het sop de kool niet echt waard is.
Maar als het zo'n kleine groep is, waarom krijgen ze dan zo ontzettend veel media aandacht ? ( dat begrijp ik uberhaupt niet , dat er zoveel aandacht aan wordt besteed, wat de discussie en het 'ja' en 'nee' kamp alleen aanwakkert...al dan niet 'opruien'.
ravellie schreef:piezze schreef:Het is altijd een kleine groep die het verpest voor de rest. Of het nou drugskoeriers zijn of een ienimini groepje niet witte mensen die klagen over de Efteling. De leer die je moet trekken is (denk ik) dat die vier mensen niet representief zijn voor de groep gekleurde mensen in Nederland.
Maar als het zo'n kleine groep is, waarom krijgen ze dan zo ontzettend veel media aandacht ? ( dat begrijp ik uberhaupt niet , dat er zoveel aandacht aan wordt besteed, wat de discussie en het 'ja' en 'nee' kamp alleen aanwakkert...al dan niet 'opruien'.
Shadow0 schreef:Ik vind Fox News eigenlijk helemaal niet grappig? Hun manipulatieve selectie van nieuws doet werkelijk schade aan veel mensenlevens.
Het raakt ons niet per se in ons Nederlander-zijn, maar het creeert wel een sfeer van angst, agressie, geweld en ondermijnt pogingen om toe te werken naar systemen die iets beter werken. Ik vind dat vooral heel treurig eigenlijk.
Lusitana schreef:Anders geformuleerd dan: Vind jij dat, omdat blanken zogenaamd en bevoorrechte positie hebben dat ze nooit mogen zeuren en dat zwarten overal over mogen vallen omdat ze geen bevoorrechte positie hebben?
Citaat:Mijn hemel, gaan we moeilijk doen over een woord dat Britten voor Fransen gebruiken terwijl het niet eens gangbaar is in Nederland?
Citaat:En hoe ik tot de conclusie ben gekomen dat donkere mensen blanken op de grote hoop gooien? Door met ze om te gaan bijvoorbeeld. En door te luisteren naar zwarte stand up comedians.
Moet er aan toevoegen dat het ging om als het om stereotypering en satire gaat. (Dat is en blijft voor mij het onderwerp)
Citaat:Ik zeg nergens dat ze er "zomaar" uitgroeien, ik zeg dat ze er uit groeien en verderop "vanzelf onderscheid gaan maken omdat we niet in een wereld van stereotypes leven"
Citaat:Ik noem ook heel duidelijk dat ouders, onderwijs en goede TV daar invloed op heeft.
Er bestaat nog altijd "tegengif" waar ze óók mee te maken krijgen