Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:31

Sorry, jij en je man hebben drie paarden, en zijn bezig met een vierde. Dat je ze niet doet, sorry was idd een aanname.

Ik ken weinig, laten we het even gezinnen noemen, waarbij 2 personen werken, en tijd en geld hebben voor dat onderhoud, ongeacht waar je woont. Het blijft een grote kostenpost, niet te spreken over het feit dat ze ziek kunnen worden.
En sorry, maar fotoshoots zijn toch ook vermoeiend? Tenminste ik ben kapot na een dagje, laten we het niet over nabewerking hebben.

Dan kan je toch wel snappen dat het bij sommige mensen (heel erg) verkeerd kan vallen?

Nogmaals, jij bent nu slechts een voorbeeld voor mij, vat het niet te persoonljk op!

MelanieB

Ayasha schreef:
Is het nu een KBK-bash-topic geworden?
Waar is nu de temgrage bokker dat het te persoonlijk wordt?

Jeetje meid, heb je zelf niet een temknopje?
Dit topic word al in de gaten gehouden, dus 1 zorg minder. :z

tita

Shadow0 schreef:
tita schreef:
Als ik in de WW kom krijg ik door partner ook geen bijstand

Als je ww krijgt, krijg je geen bijstand, en de ww krijg je wel gewoon ongeacht het inkomen van je partner :)

Als mijn WW afloopt en ik woon op mezelf ga ik naar de bijstand

Wie betaald anders mijn huis ik moet toch eten drinken en leven
Bovendien zorg ik dat minder dan 2300€ spaargeld heb
Laatst bijgewerkt door tita op 17-05-15 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:32

Sizzle schreef:
Je krijgt trouwens toch ook geen bijstand als je partner (of volwassen kind) een inkomen heeft?
Of heb ik dat mis?

Want dat vind ik wel logisch namelijk.
Ik beredeneer steeds voor iemand in een vrijgezelle situatie.

Je krijgt wel bijstand, maar echt heeeeeeeeeeeel weinig dan; misschien net 200 euro ofzo, want idd dat inkomen van die partner of kind wordt meegenomen om het minimum te berekenen. Heeft je partner een goed betaalde baan, krijg je idd niks; die partner moet je dan maar onderhouden...en zo wordt dat ook letterlijk tegen je gezegd. Vrienden van mij hebben dit namelijk al eens meegemaakt met een huisgenoot van hun; die moest de bijstand in. Gemeente zag dat er meerdere mensen op dat adres woonden en ondanks dat er geen sprake was van familiebanden of partnerschap, werd er doorleuk door die ambtenaar gezegd dat zijn huisgenoten hem maar moesten onderhouden, maar van hun kreeg hij niks.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:32

Ayasha schreef:
Is het nu een KBK-bash-topic geworden?
Waar is nu de temgrage bokker dat het te persoonlijk wordt?

Absoluut niet, voor mij is de situatie slechts een voorbeeld waarop ik een vraag stel naar een situatie die imo not done is, en vraag hoe ze dat zou vinden objectief gezien. Nog steeds geen antwoord op helaas, alleen ontwijking.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:33

Shadow0 schreef:
Thesserd schreef:
Sorry, dat eerst vind ik echt grote onzin. Klinkt mooi, maar als we dat met alle uitkeringen etc zo gaan doen in Nederland, betalen we straks met z'n allen 80% inkomstenbelasting. No thanks :').

Waarom zou dat erg zijn? Je hebt gewoon een gegarandeerde basis. Waarom denken we dat werk zo belangrijk is, als zoveel mensen er zo ongelukkig van worden (juist in dit topic lees je heel veel mensen die het behoorlijk moeilijk hebben met dat ze hard moeten werken, hun lijf onder flinke druk moeten zetten etc.)
Prima toch, als mensen daarin veel meer vrijheid hebben om te kiezen?

En dat er dan werk verdwijnt is prima, heel veel werk draagt namelijk niets bij aan productie, of aan het werkelijk beter maken van de samenleving. Kun je het net zo goed laten, daar worden we alleen maar gelukkiger van.

MKB'ers zouden moeten bedenken dat ze vooral heel erg benadeeld worden door multinationals en bv een politieke partij als de VVD die meestal handelt in het voordeel van de multinationals en ten koste van het MKB.

En als de MKB'ers zelf ook een veilige basis hebben (die ze nu ten onrechte niet hebben, zelfs de bijstand is ingewikkeld geloof ik) zou de druk daarop ook minder worden.

Het klinkt heel mooi, maar ik geloof niet dat dat (zeker op langere termijn) gaat werken. Waarom zou je nog aan het werk gaan dan? Ik kan een aantal mensen met mijn neus aanwijzen die dan lekker genoegen nemen met dat basis inkomen :') mooi dat dat kan, maar wanneer zo veel mensen dat gaan doen lijkt dat me niet heel gezond voor het spaarpotje van de staat.

Overigens lijkt dat me wel lekker hoor, gewoon helemaal niet werken. Ik kan genoeg andere dingen bedenken die ik dan zou gaan doen :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:33

Sizzle schreef:
Je kunt toch niet boos zijn op iemand omdat hij creatief is met het beetje geld wat hij heeft?

Als je dat wilt voorkomen kom je inderdaad echt aan het leveren van puur de noodzakelijke dingen om niet dood te gaan. Mensen op armenkolonies houden en ze alleen maar water en astronautenvoedsel geven ofzo...

(Maar wat heeft dat nog met een menswaardig bestaan te maken? Dat moet je toch niet willen als beschaafde samenleving... Dat is toch niet hoe je met elkaar om wilt gaan?)

Niet tegen jou Sizzle, ik weet dat het niet is wat jij voorstaat!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:34

Celiien schreef:
Sorry, jij en je man hebben drie paarden, en zijn bezig met een vierde. Dat je ze niet doet, sorry was idd een aanname.

Ik ken weinig, laten we het even gezinnen noemen, waarbij 2 personen werken, en tijd en geld hebben voor dat onderhoud, ongeacht waar je woont. Het blijft een grote kostenpost, niet te spreken over het feit dat ze ziek kunnen worden.
En sorry, maar fotoshoots zijn toch ook vermoeiend? Tenminste ik ben kapot na een dagje, laten we het niet over nabewerking hebben.

Dan kan je toch wel snappen dat het bij sommige mensen (heel erg) verkeerd kan vallen?

Nogmaals, jij bent nu slechts een voorbeeld voor mij, vat het niet te persoonljk op!

ze wordt bij naam genoemd en de manier waarop is alles behalve aangenaam, hoe kan ze dat niet persoonlijk opvatten... dat is wanneer ik tegen klaasje zeg 'klaasje je bent eikel maar vat het niet te persoonlijk op. Je bent alleen maar het voorbeeld van een eikel voor mij omdat je toevallig voor me staat en ik jou daar een goed voorbeeld van vind, echt niks persoonlijks..,'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:35

Celiien schreef:

De laatste keer dat ik een echte fotoshoot gedaan heb was in Maart... ik heb al 2 maanden niks anders gedaan dan foto's maken van mijn eigen paarden en één keer die van een vriend van ons.
Dat zijn gewoon random foto's waar ik niks voor hoef te plannen, waarbij ik gewoon mijn camera mee kan nemen en foto's maken als ik zin heb.
Daar gaat geen geplan of geregel aan vooraf.
Niet zo snel concluderen. :n

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:35

Ik vind het wel kwalijk dat mensen nu persoonlijk worden aangevallen. Spelen op de bal, niet op de man.

Zelf vind ik het prima dat mensen een uitkering en een paard hebben. Zeker als dit een wajong of ww is. Bijstand vind ik een ander verhaal, dat ligt genuanceerder. Heb je nooit gewerkt, zonder goede reden (ziek etc.) Heb je in mijn ogen geen recht op zulke luxe. Toch zullen er mensen zijn met een geldige reden imo.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:37

Jeetje mina, het gaat mij niet om de uitwegen, etc etc etc.

Het gaat mij erom wat jij als buitenstaander objectief grzien van zo'n situatie zou vinden.

Ayasha, voor jou geld hetzelfde. Het gaat mij niet om wat ze wel of niet doet of kan etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:38

Celiien schreef:
Jeetje mina, het gaat mij niet om de uitwegen, etc etc etc.

Het gaat mij erom wat jij als buitenstaander objectief grzien van zo'n situatie zou vinden.

Ayasha, voor jou geld hetzelfde. Het gaat mij niet om wat ze wel of niet doet of kan etc.
Ik zou daar als buitenstaander geen oordeel over vellen!
Je weet namelijk niet wat erachter zit.
Dat zou exact hetzelfde zijn als zeggen tegen een persoon met overgewicht;"Jezus, die zal wel teveel vreten!"
Terwijl je totaal de reden ervan niet weet.
Kwetsend dus.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:39

Sizzle schreef:
Xxxcynxx
Het is toch ook zo?

Als pietje 1000 euro heeft en klaasje heeft ook 1000 euro, maar pietje betaald meer huur en heeft een auto, dan kan pietje geen paard kopen en klaasje wel.
Ongeacht waar dat geld vandaan komt.

Geef iemand max 400 euro per maand en er zal nog steeds iemand zijn die dan iets slims weet te bedenken om zijn paard te kunnen houden (in ruil voor hulp bijvoorbeeld). Nog steeds gemeen?
Moet diegene dan maar rondkomen van 200 per maand en zijn paard letterlijk opeten?

Je kunt toch niet boos zijn op iemand omdat hij creatief is met het beetje geld wat hij heeft?

Oh daar was ik ook niet boos over, maar meer de aanname die jij zelf maakte; want ik heb zo'n beetje alles laten vallen wat je maar kan laten vallen. Sterker nog; ik eet maar 1 keer per dag, zodat mijn vriend (die wel gewoon fulltime werkt voor minimumloon) genoeg brood mee kan nemen. Vakantie, uitgaan, dagtripje, bios pakken, uit eten, eten halen bij chinees of snacktent? Kan er alleen maar van dromen, want geen geld voor. Kan welgeteld 1 keer per jaar nieuwe schoenen kopen; van mijn vakantiegeld en nadat ik de afvalstoffenheffing daarvan heb betaald. Kleren draag ik helemaal af tot soms letterlijk op de draad.
Dus ja de aanname dat werkenden dan verkeerde prioriteiten stellen kwam bij mij net zo kwetsend over als de opmerkingen van bokkers over wiajong bij de bokkers die in die situatie zitten. Daar werd ik ff pissig over.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:39

Thesserd schreef:
Het klinkt heel mooi, maar ik geloof niet dat dat (zeker op langere termijn) gaat werken. Waarom zou je nog aan het werk gaan dan? Ik kan een aantal mensen met mijn neus aanwijzen die dan lekker genoegen nemen met dat basis inkomen :') mooi dat dat kan, maar wanneer zo veel mensen dat gaan doen lijkt dat me niet heel gezond voor het spaarpotje van de staat.

Overigens lijkt dat me wel lekker hoor, gewoon helemaal niet werken. Ik kan genoeg andere dingen bedenken die ik dan zou gaan doen :+

Heb je die artikelen gelezen? Blijkbaar brengt het nou juist het beste in mensen naar boven.
Ik kan me dat heel goed voorstellen, ik zit nu in de WW, wil een bedrijfje voor mezelf beginnen. Dat kan, maar dan moet ik eerst aan allerlei regels voldoen en mag ik totdat ik toestemming heb dus helemaal niets doen. Geen reclame maken voor mijn bedrijfje, geen klanten werven, niets...... zat die rem er niet op dan was ik er waarschijnlijk al een jaar geleden mee begonnen......

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:40

KoudbloedKim schreef:
Celiien schreef:

De laatste keer dat ik een echte fotoshoot gedaan heb was in Maart... ik heb al 2 maanden niks anders gedaan dan foto's maken van mijn eigen paarden en één keer die van een vriend van ons.
Dat zijn gewoon random foto's waar ik niks voor hoef te plannen, waarbij ik gewoon mijn camera mee kan nemen en foto's maken als ik zin heb.
Daar gaat geen geplan of geregel aan vooraf.
Niet zo snel concluderen. :n

Nogmaals, dan zou ik van je site halen dat je tegen betaling fotoshoots doet, niet enkel voor de conclusie's die er uit kunnen getrokken worden ( en waar je dan ook niet echt boos over kunt zijn) maar ook om geen problemen te krijgen met instantie's.
( gewoon een tip, niet persoonlijk bedoeld maar zo creeër je zelf el een beetje verwarring)
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 17-05-15 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:40

Celiien schreef:
Het gaat mij erom wat jij als buitenstaander objectief grzien van zo'n situatie zou vinden

Het illustreert wel hoe makkelijk buitenstaanders een oordeel vormen zelfs ook al hebben ze lang niet all informatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:41

Shadow0 schreef:
Celiien schreef:
Het gaat mij erom wat jij als buitenstaander objectief grzien van zo'n situatie zou vinden

Het illustreert wel hoe makkelijk buitenstaanders een oordeel vormen zelfs ook al hebben ze lang niet all informatie.
Dit inderdaad!
Hoe durf je!

Ayasha
Blogger

Met het risico dat je me toch niet geloofd maar; toen ik nog werkte en nog gezond was kon ik enkel blij zijn dat mensen die ziek waren nog enige levenskwaliteit hadden. ik ken persoonlijk iemand die absoluut zwaar ziek is. Ook hij heeft een paard. Dat is zijn enige vorm van plezier in het leven. Ik zou niet weten waarom ik een man die zo lijdt dat niet zou gunnen. ook niet toen ik nog 40 uur moest werken. Dus nee, ik begrijp dat oprecht niet, maar misschien sta ik er gewoon anders in, ik heb altijd graag gewerkt, mis het nu dus ook.. Misschien is dat het verschil in mijn mening.

Thesserd

Symbeami schreef:
Thesserd schreef:

Heb je die artikelen gelezen? Blijkbaar brengt het nou juist het beste in mensen naar boven.
Ik kan me dat heel goed voorstellen, ik zit nu in de WW, wil een bedrijfje voor mezelf beginnen. Dat kan, maar dan moet ik eerst aan allerlei regels voldoen en mag ik totdat ik toestemming heb dus helemaal niets doen. Geen reclame maken voor mijn bedrijfje, geen klanten werven, niets...... zat die rem er niet op dan was ik er waarschijnlijk al een jaar geleden mee begonnen......

Ik heb em gelezen ja, maar ik geloof niet dat dat tegenwoordig gaat werken. Maarja. Uitproberen, lijkt me leuk. Ik ben heel benieuwd :P

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:42

Sizzle schreef:
Dat klopt.
Alleenstaand met laag inkomen is duur.
En toch, als je wilt kun je daarvoor een paard houden. Maar alleen als je verder weinig eissen aan je leven stelt.
Blijkbaar worden sommige mensen hier daar boos van :=
Sparen kun je dan wel vergeten inderdaad.

Boos is een groot woord. Ik zou het prima vinden als dit eerst zou betekenen, dat iedereen het goed heeft! Dus ook dat die opaatjes, die jaren keihard hebben gewerkt en hebben meebetaald, iedere dag een fatsoenlijke onderbroek aan krijgen en gewassen worden en fatsoenlijk te eten.
Als dat zo is, dan vind ik het prima, dat iedereen een paard kan houden, maar dan nog moet iemand met een uitkering niet meer krijgen, dan iemand met het minimum inkomen. Of deze mensen moeten ook gecompenseerd worden in hun kosten.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:43

KoudbloedKim schreef:
Ik heb een WaJong uitkering en een paard, vandaag precies 8 jaar.
In je OP staat dat het niet eerlijk is ten opzichte van de mensen die er elke maand hard voor moeten werken.
Nou, ik kan je vertellen dat ik een stuk minder krijg in de maand dan die mensen.
Het is maar net wat je er voor over hebt en wat je prioriteiten zijn.
Iedereen met een baan kan een paard houden, maar daar moet je dan in sommige gevallen net als ik wel een hoop voor opgeven.

[/b]

Denk dat daar het probleem zit, dat KRIJGEN en het ZELF VERDIENEN.

Natuurlijk moet iedereen zijn eigen prioriteiten bepalen, maar laten we eerlijk zijn. Een paard is een luxe goed, geen "must" om te hebben, hoe leuk ze ook zijn.

Er zijn mensen die hard werken, andere prioriteiten hebben, misschien door hun "hard werken' boven een toeslaggrens zitten etc. En dan snap ik dat die mensen het heel zuur vinden als iemand die "lekker thuis zit" heel de dag de tijd heeft om te doen wat die leuk vindt.

Als iemand een uitkering heeft en die kan het opbrengen om ook een paard te hebben, leuk voor diegene... Maar hoop dat diegene dan ook een spaarpotje heeft voor als er wat is... Maar moet eerlijk zeggen, ik ben redelijk rechts, en ik schrik soms wel van de hoogte van de uitkeringen en het salaris van een slechtverdiende baan ;) In mijn ogen mag dat verschil een stuk groter zodat het motiveert om te gaan werken.

En niets persoonlijks dit (ook al quote ik iemand) maar denk dat daar het probleem zit. De ene werkt er 40 uur per week kei hard voor, de ander krijgt het zo op een "presenteerblaadje" aangereikt. En kijk, heb je iets waardoor je echt niet kan werken of wat dan ook.. Prima... Maar er zijn er ook gewoon die denken "daarvoor kom ik mijn bed niet uit" en die mogen ze van mij best harder aanpakken ;)

Persoonlijk is het voor mij: mensen die het niet kunnen: mogen van mij meer krijgen.... Maar mensen die niet willen... tjah :) Alleen is dat niet te controleren/te duur om te controleren. Weegt niet op tegen de baten helaas :)

Symbeami

Er worden wel proeven mee genomen in Nederland, met dat basis inkomen. Voor een beperkte groep, in een paar gemeentes.

oji

Communisme is achterhaald, het werkt niet.

Mungbean

Dat bedoel ik shadow :)
Als je precies het allerminste minimum wil uitgeven en niet wilt dat mensen iets kopen wat de buurman niet kan kopen dan moet je een uitkeringskamp in noordoost groningen bouwen en iedereen afgemeten eten geven en weigeren dat ze zich verder voortplanten todat ze weer een baan hebben.

Xxcynxx, leef je dan niet in een te dure woning bijvoorbeeld?
Of leven jullie met een heel gezin op 1000 euro? Want dat is natuurlijk haast niet te doen. Maar dat geld evengoed voor iemand in de bijstand trouwens, die krijgt nog minder dan minimum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:44

Lianne86 schreef:
[naam] schreef:
Ik heb een [***] uitkering en een paard, vandaag precies 8 jaar.
In je OP staat dat het niet eerlijk is ten opzichte van de mensen die er elke maand hard voor moeten werken.
Nou, ik kan je vertellen dat ik een stuk minder krijg in de maand dan die mensen.
Het is maar net wat je er voor over hebt en wat je prioriteiten zijn.
Iedereen met een baan kan een paard houden, maar daar moet je dan in sommige gevallen net als ik wel een hoop voor opgeven.

[/b]

Denk dat daar het probleem zit, dat KRIJGEN en het ZELF VERDIENEN.

Natuurlijk moet iedereen zijn eigen prioriteiten bepalen, maar laten we eerlijk zijn. Een paard is een luxe goed, geen "must" om te hebben, hoe leuk ze ook zijn.

Er zijn mensen die hard werken, andere prioriteiten hebben, misschien door hun "hard werken' boven een toeslaggrens zitten etc. En dan snap ik dat die mensen het heel zuur vinden als iemand die "lekker thuis zit" heel de dag de tijd heeft om te doen wat die leuk vindt.

Als iemand een uitkering heeft en die kan het opbrengen om ook een paard te hebben, leuk voor diegene... Maar hoop dat diegene dan ook een spaarpotje heeft voor als er wat is... Maar moet eerlijk zeggen, ik ben redelijk rechts, en ik schrik soms wel van de hoogte van de uitkeringen en het salaris van een slechtverdiende baan ;) In mijn ogen mag dat verschil een stuk groter zodat het motiveert om te gaan werken.

En niets persoonlijks dit (ook al quote ik iemand) maar denk dat daar het probleem zit. De ene werkt er 40 uur per week kei hard voor, de ander krijgt het zo op een "presenteerblaadje" aangereikt. En kijk, heb je iets waardoor je echt niet kan werken of wat dan ook.. Prima... Maar er zijn er ook gewoon die denken "daarvoor kom ik mijn bed niet uit" en die mogen ze van mij best harder aanpakken ;)

Persoonlijk is het voor mij: mensen die het niet kunnen: mogen van mij meer krijgen.... Maar mensen die niet willen... tjah :) Alleen is dat niet te controleren/te duur om te controleren. Weegt niet op tegen de baten helaas :)
Het is zo jammer dat mensen denken dat wij er niks voor hoeven te doen, voor het geld, dat we dat zomaar krijgen zonder er iets voor in te leveren...