Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:02

Pearlx schreef:
delvira schreef:
waarom druk maken om slavernij wat geweest is, terwijl op dit moment slaven: vrouwen en kinderen worden verkocht door de IS. Wie maakt zich daar druk om? Waarom geen demonstraties daarvoor?
Gaan al deze mensen die nu zo lopen te roepen over slavernij geen kleding meer kopen welke is gemaakt door kindslaven, de moderne slavernij. Hoe lang gaan we dit nog aanhouden als argument? Mijn moeder is Duits, betekend het dan dat ik mij schuldig moet voelen over de WOII?

Ik zie heel veel mensen op deze manier discussiëren. "En de andere slaven dan?" "en IS dan?" "en er zijn nog veel eer ergere dingen in de wereld"

Betekend dat dan dat de mensen die zich hierdoor gekwetst voelen maar gewoon hun mond moeten houden? Dan hoeven we dus gewoon nooit meer aan te geven dat we ons gekwetst of naar voelen door iets want ergens op de wereld is het toch wel net zo erg of slechter???

Omdat niemand zich kan voorstellen hoe erg gekwetst jullie/ze je/zich wel niet moeten voelen, dat het totaal niet in vergelijking staat met wat er gaande is in de wereld, wat er wel toe doet, maar waar vrijwel geen aandacht aan besteed wordt. Nee, de gekwetste zielen van een klein groepje mensen in Nederland is zo belangrijk dat de VN er zelfs wat over moet zeggen :')

Misschien wat lomp gebracht, maar dat is in essentie denk ik wel hoe vrijwel heel Nederland er over denkt.

Ik heb het al eerder aangehaald, maar blonde mensen gaan toch ook niet moeilijk doen over 'domme blondjes' grapjes of blonde sletten grapjes omdat ze zich daar misschien wel gekwetst of bevooroordeeld door voelen? Misschien moeten we dan ook massaal gaan protesteren als er weer een stereotype domme blonde sletterige vrouw in een tv serie wordt neer gezet.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:04

gewoon zwart, come-on wat een gez.....

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:06

Zolang er in de media zoveel aandacht aan word besteed word het van kwaad tot erger.
De voor en tegenstanders verharden steeds meer er worden zaken bij gehaald die er totaal niets mee te maken hebben.
Ik hoop niet dat het escaleert want mensen jutten elkaar nu eenmaal graag op.
Nu het de tijd is van sint en piet houd ik mijn hard vast.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:15

klik voor foto

Past hier deels ook wel thuis. Ik denk dat veel Nederlanders het zo zien... Speelt denk ik daarom ook mee in de Zwarte Pieten discussie en waarom veel mensen steeds harder, bozer en onredelijker reageren.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:28

Thesserd schreef:
klik voor foto

Past hier deels ook wel thuis. Ik denk dat veel Nederlanders het zo zien... Speelt denk ik daarom ook mee in de Zwarte Pieten discussie en waarom veel mensen steeds harder, bozer en onredelijker reageren.

Helemaal mee eens

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:38

Thesserd schreef:
klik voor foto

Ik kan me daar volledig in vinden.

En eerlijke onze landgenoten maken zich om elke wisse wasje druk en willen hoor zin doordrijven.
Neem toen der tijd de Lonsdale rage. Werd als racistische kleding gezien(door de gekleurde Nederlander) terwijl het notabene een boksmerk is ontworpen door een kleurling.
en het niet aan racisme verbonden is. Neen dat hebben "hun" er zelf van gemaakt.

Neem de negerzoen een onschuldig koekje maar enkel het woord Neger maakt het racistisch?? waarom nou omdat "hun" het zo zien dus is het zo(in hun ogen).

Ik word er dan ook moedeloos van dat iets wat Oorspronkelijk(en tot 5 jaar terug) nog een onschuldig kinderfeest was omdat het "hun" tegen het verkeerde been stoot
weer aangepast moet worden. Omdat "hun" zich gediscrimineerd voelen.

Wij accepteren en tolleren alles maar maar voor mij en vele andere Nederlanders ook van "hun" origine vinden dit te ver gaan.

Deze discussie word nu zowat een burgeroorlog omdat ook "wij" en onze gebruiken nu niet geaccepteerd worden.
Ik denk dat deze hele discussie die door een behoorlijke minderheid veel meer teweeg gaat brengen dan dat we nu denken.

En eerlijk als nederlander mag je je in mijn ogen kapot schamen als je je een deel van je kinderjaren af laat pakken. Het zijn je roots en een groot deel van je opvoeding die je door je voorouders keer op keer zijn meegegeven. Zonde om dat op te geven toch?

Ik ga niet schreeuwen hun het land uit of niet daar schiet je niks mee op.
Verdere aanpassingen aan zwarte piet hoeft van mij ook niet het is goed zo.

Ik bedoel maar de Roe is al weg, de oorringen zijn bij de "officiele" pieten al weg en ze hebben gewoon zwart krullend haar zoals menig ander mens.
De rode lippen maak die lekker roze :+

Hun bedoel ik de klagers. En anders de gekleurde Nederlander. Wij is de voorstander of gekleurde nederlander. Dus imo geen rasicme daarmee bedoelt.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:40

Even voor de duidelijkheid, ik dacht toen ik er het eerst van hoorde ook "wauw wat een onzin" en schoot zelfs in de lach. Hoe kun je je nou druk maken om zwarte piet? die is toch helemaal niet zo bedoelt? Ik heb overigens ook in de poll hierboven gestemd "zwarte piet moet blijven".

Maar

Door mensen zoals Tuur, die zich vooral aanstellen en aandacht willen is er een groepje mensen opgestaan die aangeven daadwerkelijk gekwetst te zijn door zwarte piet. Alsnog denk je "hoe dan?? er is toch totaal geen associatie met zwarte piet en donkere mensen?" "Nederland is toch juist super tolerant en multicultureel" en toch, langzaam kwamen er dingen naar boven. Een gescand poezie album van een vrouw die vroeger als enige kleurling op een basisschool zat, met daarin een tekening van zwarte piet en in schrift van een klasgenootje "dit ben jij".

Ook eigen ervaringen kwamen weer naar boven. Bijvoorbeeld dat de ex van mijn tante, een man Indische ouders dus met een donkere huidskleur, die mij vertelde dat er een man achter hem aan kwam lopen in de stad en de hele tijd "zwarte piet zwarte piet zwarte piet zwarte piet zwarte piet" riep.

En nog wat dichter bij huis, dat we met mijn drie jarige halfzusje die een Afrikaanse vader heeft (is zo goed als blank, maar met een flinke bos kroeshaar) achter een zwarte pieten optocht liepen en een kindje van een jaar of zes wijzend riep "KIJK MAMMA! EEN BABY ZWARTE PIETJE!"
Een aantal jaren later op de basisschool kreeg dat zelfde zusje zelfs te horen van een klasgenootje "ik wil niet met jou spelen omdat je bruin bent".

En zo zijn er dus talloze voorbeelden. De associatie is er wel degelijk en racisme is er ook in Nederland. Dat jij het niet persé meemaakt betekend niet dat het er niet is. Ik kan me ineens heel goed voorstellen dat het kwetsend over kan komen. Ik had een bord voor mijn kop, zwarte piet is toch een leuk iets? en racisme dat komt toch haast niet voor? alleen bij bepaalde type mensen/milieus?

Nou sinds de zwarte pietendiscussie komt juíst naar voren dat het heerst. Vrienden en kennissen van mij die ik als keurige en vooral tolerante mensen beschouwde roepen de meest hatelijke verwijzingen naar "die buitenlanders" of "die negers". Ik ben me persoonlijk helemaal lam geschrokken.

De pieten hoeven toch niet de verdwijnen? Een simpele aanpassing zoals meerdere haarstijlen dan alleen kroeskoppen of roze lippen inplaats van rode? Ik hoor dat ze op de tv intocht al een tijd geen gouden oorbellen meer dragen? Nou prima toch? zo'n kleine aanpassing kan toch gewoon? Al is het maar om respect te tonen naar de mensen die zich echt diep gekwetst voelen?

Er zijn een hoop idioten, aandachtszoekers en radicalisten dat heb je altijd bij een discusse. Vooral wanneer de media zich erop stort. Helaas staan die extreme gevallen dan altijd als voorbeeld van die partij.

Daks

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:46

Maar pearlx pesterijen vroeger op school zijn er altijd al geweest en gana ook nooit meer weg..
Kijk een volwassenen die eht roept vind ik in en in triest.

Maar dat er nu zo Fel op mensen word gereageerd is omdat ze onze cultuur aan willen passen.
Zij het liefst hebben dat Zwarte piet helemaal verdwijnd. En dat voor een heel klein aantal mensen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:49

Thesserd schreef:
klik voor foto

Ik kan het hier alleen maar heel erg mee eens zijn, maar ik ben heel erg voorzichtig met mijn uitspraken. Ik ben leerkracht op een zeer gekleurde school in Almere Buiten dus ik houd me bij voorkeur een beetje buiten de discussie.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:51

Daks schreef:
Maar pearlx pesterijen vroeger op school zijn er altijd al geweest en gana ook nooit meer weg..
Kijk een volwassenen die eht roept vind ik in en in triest.

Maar dat er nu zo Fel op mensen word gereageerd is omdat ze onze cultuur aan willen passen.
Zij het liefst hebben dat Zwarte piet helemaal verdwijnd. En dat voor een heel klein aantal mensen.

Daar ben ik het ook mee eens, het is echt diep triest hoe er wordt gereageerd van beide kanten. Helaas zoals ik al zei worden de extreme gevallen van een partij wel altijd als voorbeeld genomen. Aan beide kanten zijn er ook hele redelijke mensen en voorstellen. Dat er dan zelfs rellen moeten komen waar de kinderen de dupe van zijn is ronduit misselijkmakend.

Ik wilde alleen maar aangeven dat ik wel "zie" wat er kwetsend kan worden beschouwd en dat een kleine aanpassing (zoals bijvoorbeeld het weglaten van de gouden oorbellen of normale haren) hierbij misschien een oplossing is.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:55

Maar aan de andere kant hoe ver moeten we door gaan ?

Zwarte Piet is al aangepast.

1 de kraag is niet meer zoals het was
2 de oorbellen zijn al weg
3 de roe is al weg
4 hij is van slungel naar de grootste vriend gegaan die geen kwaad in zich heeft.
5 hij word nergens meer in kwaad daglicht gezet( liedjes ed zijn ook al aangepast)

Ze kunnen ook door blijven drammen en ik hoop dat er dan ook een waardig besluit komt.

Ik heb echt om mij heen de meest beschaafde voorstanders zien veranderen in tirannen(om je voor te schamen)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:18

Racisme bestaat al vele eeuwen en het zal ook nooit verdwijnen.
Alles dat anders is of afwijkt dat word als anders gezien.
Er word nu net gedaan of alleen maar de blanke mensen dit doen maar in werkelijkheid word het al zins mensenheugenis toegepast door alle geloven, kleuren engroepen.

Waarom word er tegenwoordig zo moeilijk over gedaan?
Nou dat is omdat de mensen zich steeds meer gaan mengen qua huidskleur en geloof.
Ook is het zo dat wij ons zelf een schuldgevoel laten aanpraten en omdat wij goed moeten zijn voor anderen raken we daarvan van slag.
Het is heel naar dat anders gelovigen of gekleurde mensen hier last van hebben en een oplossing kan alleen vreedzaam gevonden worden.

Natuurlijk is het niet eerlijk maar als wij in een overwegend gekleurd land zouden wonen dan zou dat ons net zo goed gebeuren en omdat het aantal gekleurde mensen in ons land steeds groter word worden die stemmen ook groter.
Als wij straks in de minderheid zijn dan zijn de rollen omgedraaid.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is maar zo zie ik het.

Zwarte piet hoeft van mij niet weg want dan kun je wel aan de gang blijven.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:34

Mojito schreef:
Oh god ja. Straks komen de elfjes in opstand omdat ze zich gediscrimineerd voelen. Nooit geweten dat die echt bestaan trouwens, weer wat geleerd. Kom aan zeg doe ff normaal!

Wow, een klein beetje minder mag ook wel.. :')

In de VS worden little people "gebruikt" om als elven mee te werken. (Mensen met dwerggroei dus)

In welk opzicht is dat anders als blanke mensen die zich zwart schminken om zwarte piet te spelen? :)

En nee, het was niet sarcastisch.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:36

@Pearlx,

*Zucht* Ze zien er zo uit omdat dat toen de mode was! Geloof je me niet? Ok, wat jij kan kan ik ook :D
1:
Afbeelding
2:
Afbeelding
3:
Afbeelding
4:
Link want grote afbeelding:
http://i59.tinypic.com/5nvho6.jpg
5:
Afbeelding
6:
Afbeelding
7:
Afbeelding
8:
Afbeelding

Zo! Als je dr meer wil zien kan dat geregeld worden, maar ik denk dat mijn punt wel duidelijk is. :Y)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:28

Iemand die ik erg goed ken heeft net een kindje gekregen, zijn is blank, Vader is donker, en kindje is dus ook een mooi gekleurd meisje. Het eerste wat vaderlief zei toen duidelijk werd dat de liedjes veranderd gingen Worden was 'ik ga even nog HEEL veel cd's kopen want *naamkind* gaat toch mooi gewoon de Oude liedjes leren!!' zo kan t ook, hij voelt zich niet beledigd door zwarte Piet, hij vind t een mooi feest waar ook dochter gewoon van kan genieten :j

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:02

Mijn hemel. Er is gewoon een kind van 15/16 in het gezicht geslagen omdat een man in discussie met haar ging over zwarte piet. :r

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:27

Pearlx schreef:
Betekend dat dan dat de mensen die zich hierdoor gekwetst voelen maar gewoon hun mond moeten houden? Dan hoeven we dus gewoon nooit meer aan te geven dat we ons gekwetst of naar voelen door iets want ergens op de wereld is het toch wel net zo erg of slechter???

Als we alles waar een kleine minderheid zich gekwetst door voelt zouden moeten afschaffen hielden we vrij weinig over. Ik ben bijvoorbeeld te dik, als kind ook al; nou je moest eens weten hoe vaak ik dingen heb gehoord die ik als kwetsend had kunnen opvatten. Misschien moet ik bol.com aanklagen omdat ze een dikkerd gebruiken als mascotte?

Als Zwarte Piet écht een kwetsend of racistisch personage was dan zou toch elke gekleurde Nederlander er door gekwetst zijn?

Ik moet steeds meer denken aan dit stukje van Dominee Gremdaat:

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:55

Bij Kruidvat verkopen ze chocolade sinterklaasjes en "zwarte"pieten. De pieten hebben alle kleuren behalve zwart. Het grappige is dat bij de sinterklaasjes het halve schap leeg is en dat bijna alle pieten er nog staan. Ik koop niks met gekleurde pieten en gelukkig denkt bijna iedereen hier in de omgeving er zo over. Laat die fabrikanten en winkels het maar voelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:01

Want echt ik schaam mij helemaal kapot voor een groepje Nederlanders die oa op internet rond roepen dat alle buitenlanders moeten oprotten ed![/quote]
Ik heb dan weer uitgebreid moeten gniffelen om een Arubaans zwart aangetrouwd familielid dat woedend is over de consternatie rond zwarte Piet die stelde dat iedereen die tegen is vooral moet emigreren, in minder nette taal dan ik het typ.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:17

onpaard schreef:
Laat die fabrikanten en winkels het maar voelen.

Waarom moeten zij het voelen, ze kunnen er net zo weinig aan doen als ieder ander...

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:24

sallandval schreef:
onpaard schreef:
Laat die fabrikanten en winkels het maar voelen.

Waarom moeten zij het voelen, ze kunnen er net zo weinig aan doen als ieder ander...

Dat is niet waar. Zij kiezen er voor om zwarte piet een andere kleur te geven.
Niemand verplicht het ze. Ik (en gelukkig een heleboel andere nederlanders) kunnen door het niet kopen van zulke onzin zorgen voor verandering (of weer terug naar het oude).

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:27

onpaard schreef:
Bij Kruidvat verkopen ze chocolade sinterklaasjes en "zwarte"pieten. De pieten hebben alle kleuren behalve zwart. Het grappige is dat bij de sinterklaasjes het halve schap leeg is en dat bijna alle pieten er nog staan. Ik koop niks met gekleurde pieten en gelukkig denkt bijna iedereen hier in de omgeving er zo over. Laat die fabrikanten en winkels het maar voelen.

Misschien waren de pietjes net bijgevuld :')

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:57

@Peperkroket nee ze waren niet net bijgevuld.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:32

onpaard schreef:

Bij onze Kruidvat gaan de kleurenpieten juist heel hard. Er zijn zelfs ook nieuwe kleurtjes bij gekomen. Van de sintjes hebben we geen nieuwe voorraden binnen gekregen, van de pietjes wel. Grote kans dat de pietjes gewoon net aangevuld waren toen je in de Kruidvat was. ;)

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:49

Nee, ze waren niet bijgevuld omdat de filiaal manager vertelde dat ze helemaal niet verkopen.
We wonen vast op een plek met een ander slag volk.