Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:34

Urielle, er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar bij meer dan 90 procent van de vrouwen werkt het wel zo als ze bv geven en zich aan de "regels" houden.

Vanaf zes maanden zijn de darmen rijp genoeg om ook andere dingen te verteren dan groente en fruit. Helaas wordt vaak het advies gegeven om met vier maanden te beginnen maar dan zijn de darmen daar nog niet klaar voor.

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:42

Daan_Ordeal schreef:
Zou geen punt van discussie mogen zijn? Dat is wel heel erg op je eigen beleving gebaseerd. Niet iedereen is er van gecharmeerd...

Ik hou ten eerste al niet van naakte mensen (tenzij het een lekkere vent is :') ) en daarnaast hou ik totaal niet van baby's. De combinatie tiet (die er doorgaans niet mooier uit gaat zien wanneer er borstvoeding wordt gegeven) en sabbelende baby vind ik dus echt vreselijk om te zien...

Dus ja, ik stoor mij er ontzettend aan als vrouwen zonder de boel te bedekken borstvoeding geven in het openbaar. Mijn beleving, mijn mening, waar ik ook gewoon recht op heb.

Dat is toch ook volledig op je eigen beleving gebaseerd?? Dat zijn meningen over het algemeen.
En ik vind het belachelijk dat het een discussie is. Voeden is voeden, of dat nou met de fles of borst is. Het is uiteindelijk de natuur. Waar komt dit toch vandaan? Toen we nog in grotten woonden dacht men hier vast niet over na.

Ik hou ook niet van naakt, maar dan liever functioneel.
Zelf heb ik nog maar 1 borst (waarschijnlijk is het voor mij dus ook nooit mogelijk om mijn kind bv te geven) en ik zie regelmatig vrouwen hun borsten showen, persoonlijk vind ik dat zeer vervelend. Het zien van een moeder die bv geeft daarin tegen niet.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:44

axeltje schreef:
Daarnaast, een veel te laag uitgesneden truitje, waarbij de tepels er net niet bovenuit komen, is wat mij betreft veel minder om te zien!

Ik kan even alleen spreken voor de mensen die ik heb gesproken (ik heb het al eens vaker over deze discussie gehad met bekenden), maar het verschil met een laag truitje of borstvoeding ligt hem toch wel in verschillende dingen.

Ten eerste, er zijn echt heel, heel veel mensen die het idee van melk uit een borst ronduit vies vinden. Zelfs mannen die normaal bij het woord borst al staan te kijken vinden lacterende borsten verschrikkelijk. Lacterende borsten worden ook vaak geassocieerd met lelijke borsten (bijv wat ik al voorbij heb horen komen in gesprekken: "vol aders" "grote witte borst", "vieze lekkende borst"). Ook heb je mensen die het hele idee van een baby/kind niks vinden, vies vinden etc en vooral de combinatie wordt ze dan in gedachten al te veel (zelfs als er geen huid te zien is).

Daarnaast komt een borst bij voeding 'onverwacht'. Vooral in een plaats zoals een restaurant of een andere openbare plek. In de zomer ben je er meer aan gewend dat er om je heen truitjes met v-hals of zelfs mensen in alleen een bh/bikini top rondlopen. Hetzelfde geld voor het strand, op een zender als MTV etc. Niet alle mensen kunnen er mee dealen dat er opeens een stukje borst ontbloot is of alleen het idee al dat daar een mevrouw zit met een 'vrije' borst. Veel mensen zijn van hun stuk gebracht als er ineens een voeding plaats vindt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:45

Dat klopt niet Esplindido. Er is juist recentelijk aangetoond dat later dan 6 maanden met vast voedsel beginnen darmproblemen geeft.

Overigens liever bv dan een wortel in een restaurant, dat is pas ranzig :')

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:46

axeltje schreef:
Voeden is voeden, of dat nou met de fles of borst is. Het is uiteindelijk de natuur. Waar komt dit toch vandaan? Toen we nog in grotten woonden dacht men hier vast niet over na.

Waarschijnlijk niet nee. Maar waarschijnlijk was er toen wel altijd een (familie)relatie met zogende medestamlid dat zat te voeden.

Wat ik me daarom afvraag, maakt het voor mensen die geen zogende vrouwen willen zien iets uit of die vrouw een wildvreemde is of een goede vriendin / zus?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:48

axeltje schreef:
Daan_Ordeal schreef:
Zou geen punt van discussie mogen zijn? Dat is wel heel erg op je eigen beleving gebaseerd. Niet iedereen is er van gecharmeerd...

Ik hou ten eerste al niet van naakte mensen (tenzij het een lekkere vent is :') ) en daarnaast hou ik totaal niet van baby's. De combinatie tiet (die er doorgaans niet mooier uit gaat zien wanneer er borstvoeding wordt gegeven) en sabbelende baby vind ik dus echt vreselijk om te zien...

Dus ja, ik stoor mij er ontzettend aan als vrouwen zonder de boel te bedekken borstvoeding geven in het openbaar. Mijn beleving, mijn mening, waar ik ook gewoon recht op heb.

Dat is toch ook volledig op je eigen beleving gebaseerd?? Dat zijn meningen over het algemeen.
En ik vind het belachelijk dat het een discussie is. Voeden is voeden, of dat nou met de fles of borst is. Het is uiteindelijk de natuur. Waar komt dit toch vandaan? Toen we nog in grotten woonden dacht men hier vast niet over na.

Ik hou ook niet van naakt, maar dan liever functioneel.
Zelf heb ik nog maar 1 borst (waarschijnlijk is het voor mij dus ook nooit mogelijk om mijn kind bv te geven) en ik zie regelmatig vrouwen hun borsten showen, persoonlijk vind ik dat zeer vervelend. Het zien van een moeder die bv geeft daarin tegen niet.

Ja dat zeg ik toch, mijn mening ;) Er zijn verschillende meningen over en iedereen mag zijn eigen mening er over hebben. IK vind het een onsmakelijk gezicht en stoor mij er dus aan.

Daarnaast stoor ik me er aan dat iemand anders dan voor mij vind dat ik er maar geen moeite mee moet hebben en dat er geen discussie over zou mogen zijn.

Daan_O

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:50

Maura ik stoor me er ook aan als mijn zus het doet, maar doordat zij mijn zus is kan ik het wel iets beter hebben.

axeltje

Pearlx schreef:
axeltje schreef:
Daarnaast, een veel te laag uitgesneden truitje, waarbij de tepels er net niet bovenuit komen, is wat mij betreft veel minder om te zien!

Ik kan even alleen spreken voor de mensen die ik heb gesproken (ik heb het al eens vaker over deze discussie gehad met bekenden), maar het verschil met een laag truitje of borstvoeding ligt hem toch wel in verschillende dingen.

Ten eerste, er zijn echt heel, heel veel mensen die het idee van melk uit een borst ronduit vies vinden. Zelfs mannen die normaal bij het woord borst al staan te kijken vinden lacterende borsten verschrikkelijk. Lacterende borsten worden ook vaak geassocieerd met lelijke borsten (bijv wat ik al voorbij heb horen komen in gesprekken: "vol aders" "grote witte borst", "vieze lekkende borst"). Ook heb je mensen die het hele idee van een baby/kind niks vinden, vies vinden etc en vooral de combinatie wordt ze dan in gedachten al te veel (zelfs als er geen huid te zien is).

Daarnaast komt een borst bij voeding 'onverwacht'. Vooral in een plaats zoals een restaurant of een andere openbare plek. In de zomer ben je er meer aan gewend dat er om je heen truitjes met v-hals of zelfs mensen in alleen een bh/bikini top rondlopen. Hetzelfde geld voor het strand, op een zender als MTV etc. Niet alle mensen kunnen er mee dealen dat er opeens een stukje borst ontbloot is of alleen het idee al dat daar een mevrouw zit met een 'vrije' borst. Veel mensen zijn van hun stuk gebracht als er ineens een voeding plaats vindt.

Kijk..eindelijk eens een beetje uitleg wáárom mensen het vervelend vinden om te zien behalve dat het "bloot" is.
Ik vraag me nu af, of het in de zomer minder opvalt dan in de winter.

De vraag van Maura is ook interessant. Maakt het verschil of het wel of geen bekende is.

MirandaMalik

Ik heb mijn dochter 2 jaar aan de tiet gehad. :j
En veel mensen zijn dat niet gewend en vinden het daarom raar. Beetje jammer. Het is namelijk heel erg normaal een kind de borst te geven, daar zijn die dingen voor gemaakt. :D
Veel vrouwen geven geen borstvoeding omdat ze er vervreemd van zijn en niet durven, dat vind ik wel zonde.
Maar ik heb altijd gewoon lekker gedaan wat ik zelf wilde, als borstvoeden al niet kan...heel vreemd dat mensen daar zo'n last van hebben.
Soms gingen we wel eens wat eten bij v&d, niet bepaald chique en daar gaf ik ook wel de borst als het zo uitkwam, niet heel opvallend want dat hoeft van mij niet, maar ik ga er niet voor op de wc zitten. :+
En idd, als je kindje ouder wordt drinkt en eet het ook andere dingen en gaat alleen bijv. smorgens aan de borst en voor het slapen gaan.
Een vriendin van me vraagt bijv. als er visite is bij haar thuis of er bezwaar tegen is dat ze haar kind voedt, nou jáá, dat zou ik nooit doen.
Als ze last hebben van mijn honden sluit ik ze ook niet op...dan blijven ze maar lekker weg. :D

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:52

Sizzle schreef:
Dat klopt niet Esplindido. Er is juist recentelijk aangetoond dat later dan 6 maanden met vast voedsel beginnen darmproblemen geeft.

Dat onderzoek waar dat mee is aangetoond rammelt aan alle kanten en is gefinancierd door fabrikanten die verdienen met potjesvoeding. De darmwand van een baby is pas rijp om andere dingen dan bv te verteren na zes maanden. Maar als verkoper van potjes zijn die twee extra maanden wel een mooie aanvulling op de verdiensten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:54

Esplendido schreef:
Sizzle schreef:

Dat onderzoek waar dat mee is aangetoond rammelt aan alle kanten en is gefinancierd door fabrikanten die verdienen met potjesvoeding. De darmwand van een baby is pas rijp om andere dingen dan bv te verteren na zes maanden. Maar als verkoper van potjes zijn die twee extra maanden wel een mooie aanvulling op de verdiensten.

Kan je dit bewijzen?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:54

_Nancy schreef:
Ik vind dat de restaurant eigenaar mag bepalen in zijn of haar restaurant of het geven van borstvoeding toegestaan is of niet.

Wij hebben het in ons geval toegestaan, maar hebben wel gezegd dat dit de volgende keer niet hier kan.
Dat vond ze prima, deed ze ook niet moeilijk over.

Is er niet wettelijk vastgelegd dat bv geven overal mag?
Weet ik niet hoor en is ook geen veroordeling, maar zou zonde zijn als je als ondernemer op deze wijze negatieve aandacht krijgt

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:56

Ik zit nu op mijn telefoon. We zitten midden in een verhuizing dus de pc is al weg. Ik ga kijken of ik het weer gevonden krijg.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:57

axeltje schreef:
Zelf heb ik nog maar 1 borst (waarschijnlijk is het voor mij dus ook nooit mogelijk om mijn kind bv te geven)

Er zijn meer moeders die met 1 borst voeden, mocht je ooit zover zijn dan is er een borstvoedingsforum.
Zelf heb ik daar zoveel van geleerd. Zelfs bij het consultatie bureau weten ze erg weinig van borstvoeding en voeding naast de borstvoeding. Borstvoedings kinderen hebben zelfs een andere groeicurve.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:59

Tsja borstvoeding is de natuur....we leven in een vrij land en dus mag het gewoon. Of mensen zich eraan storen of niet. Ik snap gewoon niet dat mensen het walgelijk en vies vinden? Maar als hun vent eraan lurkt (in principe zonder noodzaak) dan is het normaal? (ok niet in openbaar dan alhoewel...strand bv)
Borsten hebben wij vrouwen gekregen om een kind mee te voeden en voor meer niet....dat is gewoon een feit. En ik moet trouwens de eerste vrouw nog tegenkomen die letterlijk bloot gaat voeden :s

@axeltje als je ene borst gezond is dan kan dit zeker wel....ook een vorm van vraag en aanbod. Tweelingen kunnen ook gevoed worden ect. Zelfs meerlingen. Ik ken iemand die met 1 borst 2 kinderen een jaar gevoed heeft ;)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:00

Ik vind het ook best onsmakelijk en ik voel me er ook ongemakkelijk bij, als ik dit in het openbaar zie. Niet dat ik vind dat moeders dit daarom maar moeten laten, dat moet iedereen zelf weten.

Ik vind het wel heel goed en natuurlijk dat er borstvoeding wordt gegeven, maar dan liever gewoon wat 'discreet'. Ik kan me zelf voorstellen dat ik een aparte ruimte oid op zou zoeken, ik zou er zelf ook niet op zitten te wachten om dit in het openbaar te doen, denk ik.

Thuis bij iemand vind ik het natuurlijk weer anders :) In die zin maakt het voor mij idd ook uit of het een bekende is of niet.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:00

Sizzle schreef:

Dat is slechts 1 onderzoek en ook nog eens gefinancierd door de potjes-fabrikanten. ..

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:01

Ben ik de enige die het niet zo ziet zitten dat mensen aan mijn borsten zitten/naar mijn borsten kijken dan een mogelijke partner? Dus ook niet iemand die mij advies hoort te geven over eventueel borstvoeding of mij daarmee moet helpen? Ik zie het al niet zitten dat zo'n arts naar mijn opening gaat kijken bij de bevalling, laat staan dat er dan ook nog zo'n mens is dat bezig is met mijn borsten om zo'n kind eraan te krijgen..

Dat is van mij, privé.. Ik ben de enige die bepaald wie dat mag zien/aan mag komen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:03

VogeltjeM schreef:
Ik vind het ook best onsmakelijk en ik voel me er ook ongemakkelijk bij, als ik dit in het openbaar zie. Niet dat ik vind dat moeders dit daarom maar moeten laten, dat moet iedereen zelf weten.

Ik vind het wel heel goed en natuurlijk dat er borstvoeding wordt gegeven, maar dan liever gewoon wat 'discreet'. Ik kan me zelf voorstellen dat ik een aparte ruimte oid op zou zoeken, ik zou er zelf ook niet op zitten te wachten om dit in het openbaar te doen, denk ik.

Thuis bij iemand vind ik het natuurlijk weer anders :) In die zin maakt het voor mij idd ook uit of het een bekende is of niet.

Denk je ook niet dat als het gewoon heel vaak gebeurd en iedereen het overal doet en normaal vindt het dan went?
Ik denk namelijk van wel. :j

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:06

MirandaFuego schreef:
VogeltjeM schreef:

Denk je ook niet dat als het gewoon heel vaak gebeurd en iedereen het overal doet en normaal vindt het dan went?

Dat zou kunnen. Als je kijkt naar de evolutie van kleding in de laatste 50 jaar bijvoorbeeld. Eerst was bloot uit den boze, nu kijkt haast niemand er meer van op als een meisje in een tanktop en hotpants over straat gaat.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:06

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:09

Pearlx schreef:
MirandaFuego schreef:

Dat zou kunnen. Als je kijkt naar de evolutie van kleding in de laatste 50 jaar bijvoorbeeld. Eerst was bloot uit den boze, nu kijkt haast niemand er meer van op als een meisje in een tanktop en hotpants over straat gaat.

Alsof dat zóoooo bloot is..

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:14

kimberly1995 schreef:
Alsof dat zóoooo bloot is..

Nog geen mensenleven geleden was het niet eens sociaal geaccepteerd dat een vrouw een broek droeg of een rok korter dan de enkels(?) Dus in vergelijking is dat heel bloot ja.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:15

Buenootje schreef:
Borsten hebben wij vrouwen gekregen om een kind mee te voeden en voor meer niet....dat is gewoon een feit.

Niet helemaal. Die borsten (en andere secundaire geslachtskenmerken) dienen ook als herkenningssignalen voor soortgenoten dat het om een geslachtsrijp vrouwtje gaat en om de aandacht van potentiële partners te trekken.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:18

Net las ik dat er mensen zijn die het idee van melk uit een borst vies vinden. Maar wat denken zij dan van melk uit de uier van een koe? En die melk drinken we massaal...