Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milou123

Re: Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:35

Het is anders.
Ernstiger zou ik niet zeggen.
Het verschil is dat Nederland een cultuur heeft waarin me geacht wordt succesvol te zijn.
In Nederland mensen aan veel meer prikkels blootgesteld worden, denk o.a. ook aan al die moordseries. Want ja, ik geloof zeker dat het helpt. Je hersenen zetten namelijk als je iets ziet dezelfde hersenneuronen aan het werk als wanneer je iets doet. Kijk, kijk je af en toe zo'n series dan is er niet veel aan de hand. Maar het is als een druppel op een steen, snapje?

Ik denk dat, dat allemaal een heel verschil is.
En zeker de druk van de cultuur dat je succesvol hoort te zijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:39

Ik begrijp de relatie vuilnisbelten en criminaliteit in Nederland even niet, denk ik.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:44

milou123 schreef:
Het is anders.
Het verschil is dat Nederland een cultuur heeft waarin me geacht wordt succesvol te zijn.
In Nederland mensen aan veel meer prikkels blootgesteld worden, denk o.a. ook aan al die moordseries. Want ja, ik geloof zeker dat het helpt. Je hersenen zetten namelijk als je iets ziet dezelfde hersenneuronen aan het werk als wanneer je iets doet. Kijk, kijk je af en toe zo'n series dan is er niet veel aan de hand. Maar het is als een druppel op een steen, snapje?

dat ben ik helemaal met je eens...dan zou 'ontsporen' ook deels te wijten zijn aan het verwachtingspatroon wat mensen of de maatschappij aan je hebben en waar je niet aan kunt voldoen?
Gefrustreerd raken,depressief enzo.
Maar niet iedereen moord gelukkig.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:03

geerke schreef:
dat ben ik helemaal met je eens...dan zou 'ontsporen' ook deels te wijten zijn aan het verwachtingspatroon wat mensen of de maatschappij aan je hebben en waar je niet aan kunt voldoen?

Ik denk inderdaad ook dat een hoop criminelen niet goed mee kunnen draaien in het systeem.
Sommigen staren zich blind op het grote geld.
Sommigen kunnen er niet mee omgaan als al op school kinderen veel spullen krijgen en nieuwe kleren, en zij de oude spullen van hun broers mogen afdragen.
Weer anderen kunnen op school al niet goed meekomen. Sommigen willen ondanks gebrek aan diploma's en kennis liever metéén directeur worden en zien een flutbaantje niet echt zitten.
Een strafblad erbij en je komt helemaal nergens meer aan de bak.
Veel criminelen blowen om rustig te worden (denken ze), blowen kost ook geld.
Ik heb het nu over 'standaard' criminelen. Aan een moord gaat vaak een tragedie vooraf, bijvoorbeeld dat iemand in een situatie zit en denkt dat die er niet meer uit komt.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:49

geerke schreef:
Maar niet iedereen moord gelukkig.

Gelukkig niet. Dan bestonden we niet meer denk ik. :=

Sanne100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:05

milou123 schreef:
Het is anders.

Ik ben het volkomen met je eens in dit opzicht.
Helaas door eigen ervaring.
Een kerel heeft afgelopen augustus mijn oom om het leven gebracht.
Deze man was gefascineerd door seriemoordenaars, en zocht hier veel informatie over op.
Door bepaalde films en documentaires te kijken kwam hij op de ideeën hoe hij zijn eerste moord wou gaan plegen.
Hij heeft veel gekopieerd uit de films en documentaires en dit uiteindelijk in de realiteit toegepast...

Ik zeg niet dat mensen door zulke films gaan moorden, maar voor sommige mensen is het net een extra zetje in die richting om zoiets te doen...

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:02

Heftig hoor Sanne. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:40

Jeetje Sanne, wat heftig :(:)

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:43

Sanne100 schreef:
milou123 schreef:
Het is anders.

Ik ben het volkomen met je eens in dit opzicht.
Helaas door eigen ervaring.
Een kerel heeft afgelopen augustus mijn oom om het leven gebracht.
Deze man was gefascineerd door seriemoordenaars, en zocht hier veel informatie over op.
Door bepaalde films en documentaires te kijken kwam hij op de ideeën hoe hij zijn eerste moord wou gaan plegen.
Hij heeft veel gekopieerd uit de films en documentaires en dit uiteindelijk in de realiteit toegepast...

Ik zeg niet dat mensen door zulke films gaan moorden, maar voor sommige mensen is het net een extra zetje in die richting om zoiets te doen...
En wie zegt dat die films ook maar op enige manier oorzaak zijn? Zelfs nog maar als extra zetje. Ook de vergelijking qua sociale druk met Azië vind ik nogal gevaarlijk. Nog nooit van Hikikimori gehoord tgv sociale druk? Cram schools? Het spuien van ongefundeerde meningen door zogenaamde professionals is een kwalijke zaak. Dit beïnvloedt de mening van anderen en stelt de hulpverleners niet bepaald in een gunstig daglicht. En voor er andere mensen zich aangevallen voelen, ik heb het over Milou.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:00

ja maar wat dan in de middeleeuwen?
Toen waren er nog geen geweldadige films en hielden ze er nog barbaarsere methodes op na om mensen te martelen.Vierendelen,brandstapel enzo.
Dan bedoel ik even alleen het gedrag van mensen om elkaar pijn te doen,of dood te maken.
Het zit gewoon in ons denk ik.
Hebben jullie het boek krokodillentranen weleens gelezen?

We zijn nu al een stuk geciviliceerder dan in de middeleeuwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:39

Machtsmisbruik, hebberigheid, jaloezie en afgunst... daaruit heb ik de meeste wandaden zien gebeuren om mij heen.
(Ik wist niet van het bestaan van die cram schools...mijn kind zit in principe op een particuliere cram school waar ze 3 jaar voortgezet onderwijs in 1 jaar doen, daarbij de weekenden die ze naar de uv Leiden gaat voor examentrainingen, oeiii.. maar goed dat zij geen last heeft van machtsmisbruik, hebberigheid, jaloezie en afgunst anders was ik nu misschien wel een "tikkende tijdbom" aan het kweken als ik Milou moet geloven)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:41

Dat zeg ik helemaal niet Repelsteel.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:43

Wat interessante linkjes naar wetenschappelijke artikelen over dit onderwerp:

* Het spelen van agressieve videospelletjes kan agressief gedrag veroorzaken: http://lilt.ilstu.edu/mjreese/psy453/An ... 202010.pdf
* Nog een algemeen boek over oorzaken van crimineel gedrag (helaas ontbreken veel pagina's): http://books.google.nl/books?id=qfjLjcF ... al&f=false
* En over het beter onthouden van negatieve dan positieve/neutrale info: http://psych-www.colorado.edu/~tito/Ito_et_al_1998.pdf

Veel interessante artikelen over mogelijke oorzaken van crimineel gedrag zijn helaas afgesloten. Je moet er voor betalen om ze in te kunnen zien. Ik kan er gratis aan komen, stuur me even een PB wanneer je geïnteresseerd bent in zulke artikelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:44

milou123 schreef:
Dat zeg ik helemaal niet [naam].

Jij zegt toch dat de cultuur hier zo gefixeerd is op succesvol zijn.. de druk op succesvol het jaar doorkomen is daar behoorlijk hoog hoor. Tel daar de druk bij op van weken doorwerken zonder een dag vrij...

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:56

De cultuur is ook gefixeerd op succes, het lijkt mij niet dat je dat kan ontkennen?
Veel mensen kunnen daar niet mee omgaan. Niet met hun succes of met hun 'falen' zoals ze dat zien, omdat ze het niet gered hebben en aan de zijlijn staan.
Waarom denk je dat er zoveel mensen een burn out hebben of depressief zijn?
En sommige daarvan, ja, sommige daar knapt iets en die doen iets vreselijks.
De ene pleegt zelfmoord en de ander vermoord een ander.

Ik zeg niet dat het DE reden is, maar dat het een reden kan zijn/dat het meespeelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:02

milou123 schreef:
De cultuur is ook gefixeerd op succes, het lijkt mij niet dat je dat kan ontkennen?
Veel mensen kunnen daar niet mee omgaan. Niet met hun succes of met hun 'falen' zoals ze dat zien, omdat ze het niet gered hebben en aan de zijlijn staan.
Waarom denk je dat er zoveel mensen een burn out hebben of depressief zijn?
En sommige daarvan, ja, sommige daar knapt iets en die doen iets vreselijks.
De ene pleegt zelfmoord en de ander vermoord een ander.

Ik zeg niet dat het DE reden is, maar dat het een reden kan zijn/dat het meespeelt.

Ik denk dat dat eventueel wel als aspect mee zou kunnen spelen wanneer er dus machtsmisbruik, hebberigheid, jaloezie en afgunst bij aanwezig zou zijn. Misschien dat jij daarbij aan andere factoren denkt? Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar :)
Teleurstelling misschien? Ik gok maar wat?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:09

Teleurstelling zou kunnen.
Maar zo veel meer, frustratie, onzekerheid.
Nooit goed genoeg zijn.
Totale jaloezie.
Door mensen uitgekotst worden of verlaten o.i.d.
Het gevoel hebben gefaald te hebben en mislukt te zijn.

Om er een paar lukraak mee te doen.
En welke ik vaak gezien heb in het kader van (gewapende) overvallen: loyaliteit naar vrienden toe/bang zijn vrienden kwijt te raken.

Heel veel aspecten kunnen meespelen, helaas is er op de vraag hoe iemand tot zoiets in staat is, geen pasklaar antwoord te geven. Anders was voorkomen ook makkelijker geweest.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:17

Callisto04 schreef:
Ook de vergelijking qua sociale druk met Azië vind ik nogal gevaarlijk. Nog nooit van Hikikimori gehoord tgv sociale druk? Cram schools?

Sorry maar je gooit hier wat dingen op één grote hoop.
Hikikimori is een Japans verschijnsel. Japan was (voor Fukushima in elk geval) een enorm rijk land waar kinderen niet op vuilnisbelten hoefden te wonen.
Bij Azie en vuilnisbelten dacht ik persoonlijk meer aan India, dat is ook Azie.
Kinderen die uit gewelddadige regimes en oorlogsgebieden komen zoals Irak, Syrië, dat is ook Azie.

Ik denk dat er nog een ander aspect meespeelt. Japan is een monocultuur ten opzichte van ons.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:30

Vind deze vergelijkingen erg raar... onze Nederlandse cultuur gaat niet zo ver dat we ons tot zoverre moeten bewijzen.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:44

Nic schreef:
Callisto04 schreef:
Ook de vergelijking qua sociale druk met Azië vind ik nogal gevaarlijk. Nog nooit van Hikikimori gehoord tgv sociale druk? Cram schools?

Sorry maar je gooit hier wat dingen op één grote hoop.
Hikikimori is een Japans verschijnsel. Japan was (voor Fukushima in elk geval) een enorm rijk land waar kinderen niet op vuilnisbelten hoefden te wonen.
Bij Azie en vuilnisbelten dacht ik persoonlijk meer aan India, dat is ook Azie.
Kinderen die uit gewelddadige regimes en oorlogsgebieden komen zoals Irak, Syrië, dat is ook Azie.

Ik denk dat er nog een ander aspect meespeelt. Japan is een monocultuur ten opzichte van ons.

Dingen op één hoop gooien is juist waar ik tegen reageerde. Door al 2 voorbeelden te geven uit Azië (Japan en China) waaruit blijkt dat er ook daar sociale druk is die niet noodzakelijk lager is dan wat wij ervaren. Spreken over het verschil in sociale druk tussen Nederland en Azië en dat dan als oorzaak gaan geven voor deviant gedrag vind ik totaal de mist ingaan. Kinderen op vuilnisbelten vind je ook in China, Cambodja, ... niet enkel in Indië. Jouw voorbeelden van Syrië en Irak onderstrepen enkel wat ik schreef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:45

milou123 schreef:
Teleurstelling zou kunnen.
Maar zo veel meer, frustratie, onzekerheid.
Nooit goed genoeg zijn.
Totale jaloezie.
Door mensen uitgekotst worden of verlaten o.i.d.
Het gevoel hebben gefaald te hebben en mislukt te zijn.

Om er een paar lukraak mee te doen.
En welke ik vaak gezien heb in het kader van (gewapende) overvallen: loyaliteit naar vrienden toe/bang zijn vrienden kwijt te raken.

Heel veel aspecten kunnen meespelen, helaas is er op de vraag hoe iemand tot zoiets in staat is, geen pasklaar antwoord te geven. Anders was voorkomen ook makkelijker geweest.

Dus dan kun je wel stellen dat alle subemoties die onder boos, bang en bedroefd vallen een factor zouden kunnen zijn waardoor iemand zou kunnen ontsporen?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:50

Is het nou de bedoeling dat we alle landen met kinderen op vuilnisbelten gaan noemen? :?
China, Cambodja, ook Azie.
Japan is anders.

Ik begrijp niet zo goed waar je heen wilt. (Callisto04)
Een kant en klaar antwoord waarom Jasper S dit heeft gedaan krijg je tóch nooit.
Dat is misschien het hele intrigerende aan deze zaak.

Voor 'gangbaar' crimineel gedrag zijn wel wat oorzaken aan te wijzen.

Anoniem schreef:
Dus dan kun je wel stellen dat alle subemoties die onder boos, bang en bedroefd vallen een factor zouden kunnen zijn waardoor iemand zou kunnen ontsporen?

De emoties zelf misschien niet direct, er niet mee om kunnen gaan zou een trigger kunnen zijn ja.
Dat denk ik.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:03

Heino schreef:
Wat interessante linkjes naar wetenschappelijke artikelen over dit onderwerp:

* Het spelen van agressieve videospelletjes kan agressief gedrag veroorzaken: http://lilt.ilstu.edu/mjreese/psy453/An ... 202010.pdf
* Nog een algemeen boek over oorzaken van crimineel gedrag (helaas ontbreken veel pagina's): http://books.google.nl/books?id=qfjLjcF ... al&f=false
* En over het beter onthouden van negatieve dan positieve/neutrale info: http://psych-www.colorado.edu/~tito/Ito_et_al_1998.pdf

Veel interessante artikelen over mogelijke oorzaken van crimineel gedrag zijn helaas afgesloten. Je moet er voor betalen om ze in te kunnen zien. Ik kan er gratis aan komen, stuur me even een PB wanneer je geïnteresseerd bent in zulke artikelen.

En hier de mening van mensen die er recent onderzoek naar gedaan hebben (oa doctoraat).
Jonge moordenaars vinden in gewelddadige videogames een scenario om te moorden, maar daarom zijn die games nog niet de oorzaak van de gruwelijke feiten. 'Die zit veel dieper. In de opvoeding of op de speelplaats.'
Van onze redacteur

Wat hebben jonge moordenaars die een bloedbad aanrichten gemeen? Ze spelen allen gewelddadige videogames. Hans Van Themsche was een fan van Grand Theft Auto, de moordenaars in de Columbine High School waren verslaafd aan Doom en Duke Nukem, de 19-jarige wapenfreak die zes jaar geleden leerlingen heeft gedood in een school in het Duitse Erfurt speelde Mortal Kombat en ook crèchemoordenaar Kim De Gelder zou gewelddadige games in huis hebben gehad. Ook de moordenaar in het Duitse Windenen past in dat lange rijtje: hij was fan van het spel Counter-Strike.

Zijn er nog meer bewijzen nodig? Voor de goegemeente en sommige media niet. Zij velden gisteren al hun oordeel: gewelddadige videospelletjes zijn de bron van al het kwaad. Door het tot hoofdpunt van het radio- en televisienieuws te maken, is op zijn minst die indruk gewekt.

Maar zo eenvoudig ligt het niet, zeggen wetenschappers. 'De wetenschap heeft nog niet het minste bewijs geleverd dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen het spelen van gewelddadige videogames en het plegen van geweld, en in het ergste geval moorden', zegt Gust De Meyer, hoogleraar populaire cultuur aan de KU Leuven. 'De media en de samenleving zoeken graag een zondebok. Videogames zijn een ideaal slachtoffer, omdat die voor veel mensen onbekend zijn.'

Maar dat is te kort door de bocht, vindt De Meyer. 'Jongeren spelen massaal videogames. Als zij allemaal potentiële moordenaars zijn, mogen we niet meer op straat komen en kunnen we ons niet meer veilig voelen. De meeste jongeren hebben geen probleem om het onderscheid te maken tussen fictie en realiteit. Ze kunnen in het spel opgaan, maar als ze stoppen, staan ze met hun beide voeten terug in de werkelijkheid.'

'Uit onderzoek blijkt wel dat jongeren die net een geweldgame hebben gespeeld, agressiever zijn. Ze zitten vol adrenaline. Als ze dan losgelaten worden op de speelplaats, slaan ze sneller iets kapot. Maar dat doen ze om stoom af te laten en die agressiviteit verdwijnt weer even snel. Op lange termijn heeft het geen enkele invloed.'

Ook volgens Steven Malliet van de Universiteit Antwerpen, die als eerste een doctoraat schreef over videogames, gaat slechts een zeer kleine minderheid zo in het spel op dat ze vergeten dat het een spel is. Maar wie dat onderscheid niet kan maken, kan wel gevaarlijk zijn.

'Ligt dat aan het videogame? Ik denk het niet', zegt De Meyer. 'Het probleem ligt bij de jongere zelf die een ziektebeeld heeft. Hij is psychotisch of depressief. Een gewelddadig videogame kan voor zo'n jongere de trigger zijn, de laatste druppel om een moord te plegen, maar het is zeker niet de oorzaak. Die ligt veel dieper. Bij de opvoeding, bijvoorbeeld. Of op de speelplaats. Jonge moordenaars worden vaak gepest en horen er niet bij.'

Zij lopen vaak al lang rond met het idee om te moorden. 'En in een videogame vinden ze een scenario om dat te doen', zegt De Meyer. 'Mensen die van plan zijn te moorden, zoeken altijd een voorbeeld. Dat gaan ze dan imiteren. Maar ook dat is niet eigen aan videogames. Die inspiratie kunnen ze evengoed halen uit een gewelddadige film of comic.'

Hysterie is dus niet nodig. Meer zelfs, zegt De Meyer. 'Gewelddadige videogames kunnen heel wat agressie en opgekropte frustratie kanaliseren. Eindelijk hebben we een medium waarin onze jongeren hun agressie volledig kunnen botvieren. Als ze het in een videogame doen, hoeven ze het niet meer in de werkelijkheid te doen.'

De Meyer maakt wel een onderscheid tussen videogames die gratuit geweld propageren, en videogames waarbij je geweld moet gebruiken om je doel te bereiken.

'Je hoort mij zeker niet zeggen dat elke jongere alle videogames moet kunnen spelen. Het is goed dat er een aanbevolen leeftijd is. Ik pleit ervoor dat de industrie regelmatig met de samenleving in discussie gaat over wat kan en wat niet. Als je games gaat verbieden, is het einde zoek.'

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:06

Anoniem schreef:

Als ze er niet op een juiste manier mee om weten te gaan, kan dat wellicht een factor zijn.
Dat geloof ik wel ja, en dat is ook wat ik vaak zat gezien heb.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:16

Nic schreef:
Is het nou de bedoeling dat we alle landen met kinderen op vuilnisbelten gaan noemen? :?
China, Cambodja, ook Azie.
Japan is anders.

Ik begrijp niet zo goed waar je heen wilt. (Callisto04)
Een kant en klaar antwoord waarom Jasper S dit heeft gedaan krijg je tóch nooit.
Dat is misschien het hele intrigerende aan deze zaak.

Voor 'gangbaar' crimineel gedrag zijn wel wat oorzaken aan te wijzen.

Anoniem schreef:

De emoties zelf misschien niet direct, er niet mee om kunnen gaan zou een trigger kunnen zijn ja.
Dat denk ik.

Ik wil nergens heen, blijf gewoon thuis vandaag :).

Ik vrees ook dat we nooit een oorzaak gaan kijgen. Wat ik ook raar vind is dat er zo weinig is weergegeven over hoe die avond (of ruimere periode voor de feiten) in het gezin S is gelopen. Of hoe de relatie tussen S en zijn echtgenote was. We weten al dat hij seksueel gefrustreerd was, maar zo zijn er duizenden mannen denk ik. Het gaat ook niet over iemand die sociaal niet meekon. Ik ken eigenlijk geen andere gevallen waar geen sociale oorzaken aan te wijzen zijn en ook geen persoonlijkheidsstoornis.

En nee, ik wil niet alle landen van Azië opnoemen waar kinderen op vuilnisbelten leven. Japan is anders zeg je? Wel Cambodja, Thailand, Indië, China en Korea zijn ook behoorlijk verschillend van elkaar. Dus de Aziatische cultuur die verschilt van de Nederlandse en daar theorietjes over samenfantaseren is gewoon toogpraat (die niet uit jouw mond kwam btw)
Laatst bijgewerkt door Callisto04 op 06-04-13 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt