Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:54

Jilletje schreef:
Tot hoe ver is het dierwaardig om te blijven proberen? Lenie komt met dr team om de hoek als het al te laat is imo, dan had ze zich er meteen mee moeten bemoeien en niet achteraf.
En zeker niet andere de schuld geven.

Tis een beetje mosterd na de maaltijd.
Bovendien bestempeld ze andere mensen als moordenaars en dat is echt not done. :n

Eerder waren er al mensen bezich met het dier, oa Ecomare en KNRM.
Dus wat had het toen voor Lenie en de walvis voor zin om daar ook nog tussen te gaan staan?

Maar toen die partijen opgaven is ze dus wel in actie gekomen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:56

Waarom kijken jullie wel sceptisch naar alles wat er in de telegraaf staat, en is berichtgeving van Lenie zalignakend? Ze heeft nog een gekleurdere wijze van berichtgeven dan de televaag.

Mars

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:58

Gaat mij niet om Lenie hoor, want er stonden nog veel meer mensen klaar om te helpen. Mijn vraag is alleen waarom dat tegengehouden is ipv het nog een kans te geven en het dier een uurtje later af te spuiten. Het lag er al 3 dagen, waarom moest het dan op stel en sprong ineens gisteravond?
Die snap ik dus niet helemaal. Overigens heeft Naturalis geen enkel belang bij een levende walvis, wel bij een dode.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:59

F_Orumster schreef:
Precies, waar waren ze woensdag? Ze had haar 'kunde' al veel eerder kunnen verkondigen.

De kunde is niet van Lenie,maar van rederij noordgat.
Woensdag is besloten daar geen gebruik van te maken,maar de KNRM in te schakelen.
Ik kan me voorstellen dat de mensen van noordgat niet in de weg wilden lopen,en bovendien ,is noordgat een comercieel bedrijf,dat niet onnodig kosten gaat maken.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:01

Ze vind dat ze de juiste middelen heeft om de walvis te redden.

Woensdag is het dier even los geweest maar weer de bol op gezwommen, ze had die dag dan meteen moeten komen en hem openzee op moeten jagen, dan had ze geholpen en kon ze zichzelf mischien wel de held van het verhaal noemen.

Maar kom niet na 3dagen nog eens met een grote bek je er mee bemoeien, ze had direct het initiatief moeten nemen/tonen.

Nu geeft ze andere de schuld maar was ze zelf dan niet gewoon te laat???

Ze had dr grote mond moeten inzetten om iets te bereiken niet om een ander een trap na te geven

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:01

Mars schreef:
Jilletje schreef:
Tot hoe ver is het dierwaardig om te blijven proberen? Lenie komt met dr team om de hoek als het al te laat is imo, dan had ze zich er meteen mee moeten bemoeien en niet achteraf.
En zeker niet andere de schuld geven.

Tis een beetje mosterd na de maaltijd.
Bovendien bestempeld ze andere mensen als moordenaars en dat is echt not done. :n

Eerder waren er al mensen bezich met het dier, oa Ecomare en KNRM.
Dus wat had het toen voor Lenie en de walvis voor zin om daar ook nog tussen te gaan staan?

Maar toen die partijen opgaven is ze dus wel in actie gekomen.

Als je denkt dat je 100 % zeker bent dat jij de kunde in huis hebt dan biedt je die uit waardigheid van het dier, niet nadien aan ,maar doe je dat gelijk.....lenie t hart of noordgat of wie dan ook.... heeft dus willens en wetens door niet direct in te grijpen mee gewerkt aan t leed van dit dier!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:04

Jilletje, er waren woensdag al twee partijen bezig met het dier, dat (volgens berichtgeving) gevoelig is voor stress. Had het dan echt geholpen als zich daar nog een derde partij tussen had gewrongen? Volgens mij ga je elkaar dan giganitisch voor de voeten lopen en daar is niemand mee geholpen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:04

Ik weet niet of ze mee hebben gewerkt aan het leed van het dier maar voorkomen konden ze het niet iig.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:05

Mars schreef:
Jilletje, er waren woensdag al twee partijen bezig met het dier, dat (volgens berichtgeving) gevoelig is voor stress. Had het dan echt geholpen als zich daar nog een derde partij tussen had gewrongen? Volgens mij ga je elkaar dan giganitisch voor de voeten lopen en daar is niemand mee geholpen.

Waarom konden ze niet gewoon samenwerken?
Het hadden geen twee of drie partijen moeten zijn maar samen sterk voor dat dier..los van ego en eer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:08

wat triest dat hij het niet gered heeft...
Wat ik mij afvraag...zou het hem goed hebben gedaan al die mensen er omheen met hun stralende mobieltjes?
(Ik geloof nog steeds dat dit soort afdwalingen gebeuren door alle sonor op zee....nu gaat iedereen denken dat ik gek ben :D )

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:10

Pauline schreef:
Mars schreef:

Waarom konden ze niet gewoon samenwerken?
Het hadden geen twee of drie partijen moeten zijn maar samen sterk voor dat dier..los van ego en eer.

Geen flauw idee, ik weet niet in hoeverre de partijen open hebben gestaan voor samenwerking, etc.
Maar feit is, als er al een boot ligt te trekken aan het dier het erg moeilijk wordt om er nog een boot aan vast te knopen, lijkt mij niet zinvol,.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:12

Z moeten de koppen even buj elkaar steken en alle kennis bij elkaar voegen en een goed plan en verdelibg smeden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:13

Geerke, je gedachtengang is niet zo raar hoor. Er is veel onderzoek geweest naar hoe wij dit soort dieren verstoren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:21

Wat ontzettend flauw om vanuit je warme stoeltje te gaan lopen hakken op mensen die actief het dier hebben willen helpen!

Na het stranden is men er mee bezig geweest om het dier terug in zee te krijgen, er werd dus aan gewerkt en als er al mensen bezig zijn met een goede reddingspoging dan heeft het geen zin als andere partijen zich er ook in gaan mengen om naast die bultrug uit te gaan vechten wie er mag helpen toch. Er wordt al actie ondernomen.

Toen bleek dat dat niet werkte en er maar wat geprutst leek te worden en het voor het arme dier steeds penibeler werd allemaal omdat men al volop aan het bedenken was wat ze met de dode versie konden doen, zijn anderen zich er tegenaan gaan bemoeien om het arme dier te hulp te schieten.

Als 't Hart direct vooraan had gestaan hadden de mensen ook wel weer wat te zeuren gehad.

Dier werd geholpen, maar toen dat niet op de juiste manier bleek te zijn zijn er andere mensen bij gekomen die zich het lot van het dier aantrokken en wilden helpen, vrijwillig en op eigen kosten, en dat valt alleen maar enorm te prijzen +:)+

Lees anders ook even hun kant van het verhaal, lijkt mij een heel duidelijk en begrijpelijk verhaal van mensen die met alle goede bedoelingen het dier nog een laatste kans gunden omdat de originele "redders" het al opgegeven bleken te hebben.

Citaat:
Vanavond om 19:25 stak de dierenarts van het Dolfinarium de eerste verdovingsspuit in het lichaam van de gestrande bultrug. Vanaf een afstand moesten de Terschellinger walvisredders machteloos toezien vanaf hun schip de “Orca” van Rederij Noordgat. Het werd hun door de Rijkspolitie te Water verboden om zelfs maar in de buurt te komen. Ze konden alleen van een afstand zien hoe de bultrug met een machtige zwaai van zijn enorme staart één van zijn scherprechters tegen het hoofd sloeg. Ruim een uur later vertrok de Orca weer; de bemanning kon de bloederige beelden niet langer aanzien.

Hoe heeft het zo ver kunnen komen?
Na de melding van de stranding, enkele dagen geleden, heeft de te hulp geroepen KNRM twee dagen lang geprobeerd de bultrug te redden. Helaas: hoewel de KNRM geweldig werk doet als het om het redden van mensen gaat, heeft zij geen ervaring met het redden van walvissen. Tot ieders teleurstelling mislukten alle reddingspogingen. Meermalen door de Zeehondencrèche aangeboden hulp werd afgeslagen. Na twee dagen heeft het ministerie van EZ, waar natuur en dierenwelzijn onder valt, besloten om de bultrug te laten sterven.

De Terschellinger EHBZ-vrijwilligers van de Zeehondencrèche hebben in de afgelopen jaren veel gestrande walvissen, dolfijnen en bruinvissen gered. Hun kennis, opgedaan via experts als de British Divers en een grote organisatie uit Nieuw-Zeeland, hebben ze diverse malen in de praktijk kunnen brengen, o.a. bij de redding van twee minstens even grote potvissen. Toen zij hoorden dat de KNRM het had opgegeven konden zij het niet langer aanzien en zijn ze met de Orca naar de Razende Bol vertrokken, om met hun kennis en ervaring een laatste reddingspoging te doen.

Redding van twee potvissen door Terschellinger EHBZ-vrijwilligers, oktober 2005

Tegen vijf uur kwamen de walvisredders ter plaatse. Ze zagen dat het dier nog heel actief was en in een positie lag waarin ze hem vrijwel zeker konden helpen. De Orca werd zodanig neergelegd, dat de hydrojets konden beginnen met zand onder het lichaam van de walvis weg te blazen. Arjen de Boer van Rederij Noordgat: “Of we hem met zekerheid hadden kunnen redden, kan ik niet zeggen. Maar de omstandigheden waren gunstig en we hebben dit al meerdere keren gedaan. Ik schat dat we hem binnen twee uur vlot hadden kunnen hebben”.

Maar toen de zes ervaren walvisredders op de Razende Bol naar de walvis wilden gaan, sommeerde de politie hen uit de buurt te blijven: de burgemeester van Texel had een verordening uitgevaardigd dat niemand bij de walvis mocht komen. De overheid had in overleg met walvisexperts besloten dat de bultrug moest worden gedood. Dierenartsen van het Dolfinarium waren daartoe al onderweg.
Lenie ’t Hart nam contact op met de ministers Opstelten en Kamp. Beide bewindslieden belden haar binnen enkele minuten terug; een feit dat ze heel erg waardeert in deze trieste zaak. Maar ook hun interventie mocht niet meer baten. Hoewel het kamerlid Dion Graus zich optimaal inzette en ook het kamerlid Marianne Thieme twitterde dat “zeker met een dierenarts in de buurt deze ultieme reddingspoging beslist moest worden uitgevoerd”, was het proces al te ver in gang gezet. De dierenartsen stonden al bij de bultrug; ze waren telefonisch niet meer bereikbaar en begonnen met het doden van de walvis. De ervaren redders werden door de politie op een afstand gehouden. Ze kregen geen enkele kans en dus ook de bultrug niet.

De zeehondenredders en ook Lenie ’t Hart zijn erg aangeslagen: “Waarom kreeg Johannes geen laatste kans op redding? De hele Nederlandse bevolking beleefde samen met ons even een moment van hoop toen ons reddingsteam in actie ging. Over de hele wereld wordt alles op alles gezet om gestrande walvissen te redden en hier kunnen we ze alleen doodspuiten of in een dolfinarium opsluiten. Ik kan écht niet begrijpen waarom dit dier zelfs door de dierenartsen niet een laatste kans is gegund. Dit is niet een zorgvuldige invulling van de zorgplicht ten opzichte van een beschermd dier.”

Bron: Zeehondencrèche Lenie 't Hart

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:26

Dat stuk had ik al braaf gelezen hoor en vibd dat juist gekleurd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:32

Tja, wat mij betreft staat het gewoon vol met de kant van het verhaal van degenen die het dier nog een kans hadden gegund, en dus de reden waarom zij er niet eerder waren, en waarom ze uiteindelijk niet hebben kunnen helpen. Lijkt me een heel duidelijk verhaal.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:39

Gestrande bultrug Johannes leeft nog

De bultrug die in de Waddenzee is gestrand op een zandbak is nog in leven. Gisteravond hebben twee dierenartsen het dier een spuit gegeven om hem uit zijn lijden te verlossen, maar dat heeft niet gewerkt.

Burgemeester Francine Giskes van Texel is met een expert naar de bultrug gaan kijken hoe het met de walvis is. Daar werd geconstateerd dat het dier nog leeft.

De afgelopen dagen is geprobeerd om het 12 meter lange dier te redden. Gisteravond wilde een schip in opdracht van dierenactiviste Lenie 't Hart het dier van de zandbank spoelen. De redders werden echter door de waterpolitie tegengehouden.

Geen andere keuze
De gemeente stelde gisteren een gebiedsverbod in op basis van adviezen van natuurcentra Ecomare en Naturalis. Die zagen na een aantal mislukte pogingen niets meer in het redden van het verzwakte dier. De gezondheidstoestand van de 20 ton wegende bultrug is volgens Ecomare zo slecht dat er geen andere keuze was dan de dood. Bovendien stelden twee dierenartsen onafhankelijk van elkaar dat de walvis ondraaglijke pijn lijdt. Daarop werd besloten het dier een dodelijke spuit met slaapmiddel te geven.

Na het bericht dat de walvis zou worden gedood, kwam er een storm aan reacties, ook bij RTL Nieuws. Veel bezoekers van deze site begrijpen niet waarom het dier moet worden gedood. Zo lang hij nog leeft, is er kans om hem te redden, is de redenering.

Kamervragen Marianne Thieme
Marianne Thieme, fractieleider van de Partij voor de Dieren, heeft bedenkingen over de reddingspogingen. Ze zegt op Twitter dat de laatste reddingspoging is gedwarsboomd. Thieme gaat mondelinge vragen stellen in de Tweede Kamer.

bron rtlnieuws.nl

wat een verschrikkelijke lijdensweg voor dat beest...waarom mocht er gister nou niet nog 1x geprobeerd worden hem los te krijgen,snap er niets van..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:50

Ja, daar was ik dus al bang voor. Die gaat niet zomaar dood.
Afschuwelijk dit. Dat beest ligt er dus nog steeds te creperen gewoon. Ik weet dat het zinloos is maar maak me er wel verschrikkelijk kwaad om.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:54

Jeetje wat erg.
''Zo lang hij nog leeft,is er kans om hem te redden''
ja als ie daar zo ligt? dat is toch niet dierwaardig :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:55

Zo zie je maar weer hoe sterk het dier is, had die reddingswerkers nu hun gang laten gaan, dan had het beest nu misschien al lang weer in open zee gezwommen!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:56

Lenie twittert dat ze er weer heen gaan.....

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:58

Pfff jemig. Gooi dat dier een granaat in de bek òf geef Lenie 't Hart nog 1 kans; mocht die niet lukken, gooi je hem daarna een granaat in de bek. Dit is toch verschrikkelijk.. ;(

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:58

Nu vraag ik me af: Merkt hij nu nog wat (coma door slaapmiddel?) en wat als je het laat uitwerken? En dan weer een reddingspoging zou gaan (moeten) doen.. Wat blijft er dan nog over van dat beest?
Of gaan ze nu ("we hebben nu eenmaal de eerste stap gezet") bij doseren??

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:01

Ik kan me er niet zo veel bij voorstellen, heeft hij nu "lekker een nachtje geslapen"? Hoe zou zijn toestand nu zijn? Ik lees dat Kimmes quote dat hij ondraaglijke pijnen lijdt... :(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:03

Ik las ergens van de week al dat het dagen kan duren voor hij sterft.
Dan zijn explosieven toch diervriendelijker.