wendyenbram schreef:Dat van die metingen vind ik dus zo vaag, met neme a en b en maken er een menselijke berekining op los, welke met gegevens zijn verkregen die ook mensen bedacht hebben, en met die berekeningen bereken je dat een steen zo en zo oud is.
tja zo kan ik ook wel een berekening verzinnen. om te bewijzen dat iets zo oud is.
En dat is waarom IK de wetenschap zo vaag vind. men maakt berekeningen. en precenteren dan de leeftijd als waarheid. 10 jaar later komen ze erachter dat die berekening niet kan kloppen, omdat.... en laten ze er een nieuwe berekening op los.
En als het dan nog niet klopt verdraaien ze de boel maar.
(net als dat we nu moeten leren dat alle embryoos er het zelfde uit zien tot een aantal weken. ) dat is al lang achterhaald, Toch moeten we die fabel blijven leren, anders kloppen de theorieen niet meer.
Dan voor MIJ liever de bijbel die altijd is wat het was, en nooit verandert maar bij het oude blijfd.
doet ne=iet mee aan de modeverschijnselen van veranderingen.heerlijk standvastig (terwijl dat juist gezien wordt als wereldvreemd en achterhaalt.)
Maar die wetenschap die jij zo vaag vind is juist zo ontworpen, omdat je dan ruimt geeft aan verbetering. En het is niet foolproof. Ook wetenschappers hebben de neiging om zich vast te willen klampen aan bestaande theorieën. Je moet erg zeker zijn van je zaak als je tegen een bestaande theorie wilt gaan schoppen. Wees er maar van verzekerd dat ze je onderzoek dan heel vaak gaan repliceren voordat ze er een woord van geloven.
Maar doordat je ruimte geeft aan veranderingen, geef je ruimte aan vooruitgang.
Wat jij vaag vind aan de wetenschap, vind ik bijvoorbeeld vaag aan de bijbel. Alles wordt teruggeredeneerd naar de bijbel. Bijvoorbeeld over aardlagen, ik heb een folder gekregen namens de christelijke gemeenschap van Nederland waarin ze verklaren dat het zo was dat de kleinste diertjes onderop lagen, omdat die minder hard konden rennen en dus eerder overspoelt werden dan de grote dieren tijdens de zondvloed. En dat ze zo onderop kwamen. Maar zou je dan niet een soort ringen systeem moeten zien in kleine dieren eerst en de grootse in het midden zeg maar? Niet in aardlagen? En hoe verklaren ze dan de verchillende soorten gesteentes in die lagen? Het is tenslotte niet zo dat dat stenen kunnen rennen?
De wetenschappelijke theorie klinkt dan voor mij juist zo logisch. Je ziet het elke herfst toch ook gebeuren. Blaadjes vallen van de bomen en langzaam aan verrotten die blaadjes tot aarde. Aan onze laag kan je dus ook zien wat er gegroeid heeft. De creatieversie hiervan krijg ik niet rond.
En ik krijg een beetje het idee, dat als er geen oplossing voor is in de bijbel, dan zijn de bevindingen verzonnen of dan wordt de wetenschap wel geaccepteerd.
Bijna alle christenen (je hebt ook een groep die het niet doen natuurlijk) laten zich wel inenten. Want ze geloven de wetenschap daar blijkbaar wel in. Waarom is heeft god niet zelf dat vaccin ontworpen, of nog beter, waarom hebben we het nodig? Dat vaccin is ontworpen door precies die manier van wetenschap die jij zo vaag vindt, waarom worden medicijnen dan wel geaccepteerd?