@ de rest:
De reden dat ik een vergelijking maakte met drank, drugs en sigaretten is hier te vinden:
Citaat:
En buitenproportioneel of ongezond eten is in mijn ogen wel degelijk te vergelijken met drank, drugs en sigaretten. Als je jezelf niet in bedwang hebt, geen rem hebt, kan dit tot enorme psychische en lichamelijke problemen leiden. Bovendien zijn het alle vier producten waaraan iemand verslaafd kan geraken. En last but not least gebruik ik de vergelijking om aan te geven dat als je moeite hebt maat te houden, je dat dient op te lossen door naar jezelf te kijken en aan jezelf te werken omdat dat de enige oplossing is. Je kunt ook niks doen. Je kunt ook door blijven gaan op dezelfde weg. Lijkt me een vorm van zelfdestructie, evenals in geval van drank en drugs, en zelfs sigaretten.
Ik maakte de vergelijking dus om de volgende redenen:
1. de schade die het kan aanrichten als je er buitenproportioneel of ongezond gebruik van maakt.
2. de mogelijkheid van verslaving eraan
3. de gevolgen van het gebruik als het probleem is dat je moeite hebt maat te houden.
Iemand anders maakt vervolgens duidelijk wat het verschil tussen eten en de overige genoemde middelen is. Namelijk dat je altijd moet eten, terwijl je niet altijd moet roken, alcohol moet drinken of drugs moet gebruiken om te leven. Op dat vlak had ik de vergelijking niet gebruikt, vandaar dat ik het punt niet snapte.
Het is net zoiets als aangeven dat alle katten dieren zijn, en vervolgens van iemand te horen krijgen dat die vergelijking niet klopt, omdat niet alle dieren katten zijn!
Het verschil klopt net zo goed als de overeenkomsten. Het een sluit het ander niet uit. Uitzonderingen mbt de reden van overconditie waren ook al apart genoemd. Ook is al gezegd dat dat uitzonderingsgevallen betreft.
In de gevallen die niet tot de welbekende uitzonderingen behoren, geldt wat mij betreft nog steeds het volgende voor eten: het is niet makkelijk je leefpatroon ten gunste van je eigen gezondheidb aan te passen. Maar het KAN wel. Het eerste zegt iets over hoe zwaar het is, het tweede over of het mogelijk is. Mijn visie is dat het hoe dan ook begint met motiveren en stimuleren om de weg naar een doel toe te verlichten daar waar dat kan. Als daarvoor psychologische begeleiding nodig is, dan is dat de weg. Er wordt helemaal nergens een oordeel gegeven over dat iemand zwak is oid.
En dan weer ter vergelijking:
Stoppen met roken is niet makkelijk, maar wel mogelijk.
Afkicken van drugs is niet makkelijk maar wel mogelijk.
Stoppen met drank is niet makkelijk maar wel mogelijk.
Dat externe factoren zoals een machtige industrie invloed hebben op de leefstijl van mensen, is iets dat nergens wordt ontkend. Ik zeg alleen dat het wijzen op die feiten niets aan jouw overconditie verandert. Ik zeg dat de machtige industrie niet de aangewezen persoon is om op te leunen als je je overconditie wilt verminderen. Ik zeg dus slechts dat het wijzen op de aanwezigheid van ongezond voedsel jou niet gezonder gaat maken. De daad bij het woord voegen en je eigen lichaam en geest belangrijk genoeg vinden om zelf verandering in gang te zetten, ongeacht of dat einddoel op de kilo precies wordt gehaald (want nergens wordt ook beweert dat iedereen dat streefgewicht zal bereiken, het gaat om de intentie en daarmee de hoop, om je niet neer te hoeven leggen bij 140 kilo tenzij een medische oorzaak voor 100% verantwoordelijk is voor dat overgewicht).
Dat ik in herhaling val is in dit geval het gevolg van het feit dat de inhoud van de post onjuist geinterpreteerd wordt, of dat er aan de hand van dit soort posts conclusies getrokken worden die niet getrokken kunnen worden uit wat er staat.