De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:22

Gummie, ik kan me echt volledig vinden in jou redeneringen :j
Het is ook echt erg hoe opvallend het is dat de mensen altijd naar externe factoren wijzen voor problemen waar ze echt wel een oplossing voor kunnen vinden. En niemand heeft hier gezegd dat zo'n oplossing in 1.2.3 veranderingen teweeg brengt, dat kost tijd! Een kwestie van patronen en gewoonten doorbreken maar de mens heeft toch genoeg wilskracht in zich om zoiets te doen! Met de vinger wijzen helpt niet en zoiets zeggen is dan kortzichtig?
Zeggen dat de dunnen en slanken het zo makkelijk hebben dat is dan even kortzichtig...

Blue_Eyes

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:24

En er zijn ook maar weinig mensen hier die dát zeggen. Maar er zijn wel mensen die zeggen dat het een combinatie van factoren is. Dat het wel makkelijk is om te zeggen 'je stopt het er zelf in'. Ja, natuurlijk is dat zo. Maar dat is niet de enige factor.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:50

Dat komt dan misschien omdat de een blijft hangen in het benoemen van de oorzaken, terwijl de ander liever kijkt naar waar de oplossing ligt.

Wat de oorzaak ook is, het vraagt volgens mij altijd om een aangepast eetpatroon in combinatie met voldoende beweging.

Zit nu naar nederland 2 te kijken, waar ook weer de typerende opmerkingen voorbij komen. 1 meisje is geopereerd, de anderen worden geholpen dmv dieet en beweging. Dus geen operatie. Ze hebben meerdere malen gelijnd, maar niet volgehouden. Ze eten te veel en ongezond. Het "niet volhouden" is het probleem. In de koelkast ligt een bedorven zak andijvie. Voor het overige allerlei soorten toetjes, frisdrank en andere niet noodzakelijke voedingsmiddelen.

Ik moet wel zeggen dat ik erg met deze jongeren mee leef, vind het naar voor ze omdat ze aangeven dat hun gewicht daadwerkelijk invloed heeft op hun zelfvertrouwen, en op hun mogelijkheden.

Zelf vind ik het plaatsen van een maagband overigens niet meer dan symptoombestrijding.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:00

Ik vind het plaatsen van een maagband ook niet echt een oplossing maar ik vind het vooral gevaarlijk. Het is een operatie daar hangen altijd risico's aan vast...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:11

Als de oorzaak een combinatie van factoren is, is de oplossing dat meestal ook ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:22

Hoor vaak van maagbanden dat het werkt maar op de lange duur vaak niet. Zeker als de band verwijderd wordt. Het is inderdaad symptoombestrijding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:29

Het is al erg genoeg dat het op kinderen toegepast moet worden, mag je je als ouder dood schamen, vind ik.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:10

Als er een maagband bij kinderen moet geplaatst worden stel je je als ouder idd best een paar vragen bij het eetpatroon dat je je kind aanleert :n

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:34

gummie schreef:
Ah zo! Ik begreep niet welk punt je er mee wilde maken ;) Ja, we moeten altijd eten. In die zin is er een verschil.

zo zeg jij hebt je verdiept in dit onderwerp maar wel de grootste schreeuwer zijn.
Overigens is dit ook al besproken dus jij verwijt mij van herhaling, hoe kan jij dat weten als je niet eens alles gelezen hebt?
Of wilde je het toen ook al niet begrijpen?

Maagbandjes bij kinderen vind ik niet kunnen.
Daar zouden de ouders op cursus koken moeten als dat de reden is.
Kinderen ook leren wat gezond is en verplicht laten sporten.
Is de oorzaak psychologisch dan daar ook gerichte behandeling.

Afvallen is geen algemene remedie tegen maar hoort per persoon aangepast te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:39

Gummie een schreeuwer? Helemaal niet. Ik vind dat zij juist zeer duidelijk en zeer correct haar posts neer zet, in tegenstelling tot anderen, waarvan elke post schreeuwerig is.

Dat ouders dikke kinderen hebben wil niet zeggen dat ze niet kunnen koken, maar waarschijnlijk zijn ze er te beroerd voor of hebben geen tijd en sommigen zullen niet kunnen koken.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:40

schrikdraad schreef:
zo zeg jij hebt je verdiept in dit onderwerp maar wel de grootste schreeuwer zijn.
Overigens is dit ook al besproken dus jij verwijt mij van herhaling, hoe kan jij dat weten als je niet eens alles gelezen hebt?
Of wilde je het toen ook al niet begrijpen?

:?

Doe eens ff normaal man. We zijn een dag verder en je komt nog even een aanval inzetten op iets wat geen aanval was? Er staat dat ik de post verkeerd had begrepen. De discussie is rustig verder gegaan, op een normale manier, en dan kom je er zo weer even tussendoor?

Voegt echt wat toe.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:20

Niet iedereen zit de hele dag hier. Vind al dat ik er veel ben maar je moet dus binnen een uur reageren

Ik zeg niet dat jij een aanval deed. Ik zeg dat jij een grote mond hebt over hoe gemakkelijk dikkere personen in jou ogen af kunnen vallen.
Maar een simpel basis gegeven als eten moet iedereen dat begrijp je al niet.
Dat het daarom een groot verschil is met andere dingen waar mensen mee moeten stoppen begrijp je ook niet.
Daarom is het meteen duidelijk hoe goed jij op de hoogte bent over dit onderwerp. Maar je bent wel iemand met veel berichten hier want je weet het zo goed. Dat vind ik schreeuwen met een grote mond gezien je kunde onder nul is.
Wat ik al eerder aangaf verdiep je in de materie, dat geldt voor meerdere, en kom dan eens terug met een mening.
Iemand veroordelen op onkunde is te gemakkelijk.
Shadow lijkt me een persoon die er wel meer van weet. Lees haar berichten eens.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:58

Dat jij keer op keer geen hout begrijpt van mijn intenties, namelijk dat ik een bepaalde visie heb op hoe je mensen juist kunt stimuleren het heft in eigen handen te nemen, en structureel over mijn woorden en zinnen heen leest zoals "HET IS NIET MAKKELIJK, ZELFS HEEL ZWAAR", "NIEMAND ZEGT DAT HET MAKKELIJK IS", etc., dat is jouw tekortkoming, en niet de mijne.

Jij bent degene die de intentie van de vergelijking niet begrijpt, jij bent degene die roept dat ik vind dat ik zo goed op de hoogte ben van het onderwerp, en laat vervolgens in alle zinnen doorschemeren dat JIJ het beter weet en zo goed op de hoogte bent. Jij bent degene die posts ten onrechte interpreteert als veroordelingen, terwijl keer op keer is uitgelegd dat ze in geen geval een veroordeling behelzen. Jij vindt dat ik schreeuw en tot nu toe bleef ik beleefd, maar er is er maar 1 die werkelijk schreeuwt. Lees je eigen post gewoon even door. Jij bent degene die mij de les leest door te vermelden dat ik me maar eens moet verdiepen in de materie.

En je schijnt niet te herkennen dat we een ander aspect van diezelfde materie belichten. En dan we dus beiden iets zeggen wat in totaal kan bijdragen aan een discussie. Het heeft al met al helemaal geen zin om straks nog terug te komen met mijn mening, want die staat jou hoe dan ook niet aan. En ook dat is dan jouw probleem en niet de mijne.

En ik verwacht niet dat iemand binnen een uur reageert, sterker nog: ik zit helemaal niet te wachten op een reactie. Maar dat je een dag later nog steeds zo vol zit met emotie en dan op zo'n manier verwoordt in jouw post, vind ik verbazingwekkend. Ik vind het prettig en zinvol en interessant om deel te nemen aan verschillende discussies, en heb niet de intentie een ander te beleren, of me te laten beleren. Als mijn mening jou niet aan staat, kun je dat op een normale manier meedelen. Maar ga mij geen woorden in de mond leggen, want als je zegt dat ik mensen veroordeel, dat ik onkundig ben, dat ik me niet verdiept heb in de materie of dat ik zelfs een simpele basis al niet snap, dan lieg je of ben je zelf dermate onkundig dat je wellicht zelf eens jouw kunde en begrip onder ogen zou moeten nemen.

verder ga ik mij onthouden van ieder persoonlijk commentaar op jou.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:05

Ik had geen ander antwoord van je verwacht.
Nee ik heb de kunde ook niet maar meer als jij is wel duidelijk.
Ik klets alleen niet zulke lappen tekst.
Dat je de basis niet begrijpt is te Zien op de vorige pagina maar ook eerder.
Daar kan ik niets aan doen.
Niemand bekeert je maar iets opsteken van wat andere zoals shadow schrijven is wel prettig.

Maar ik zal jou en andere kortzichtig, totaal niet in kunnen leven in andere, maar links laten liggen
Dat zijn toch de mensen die ik in het dagelijkse leven ook mijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:09

Shadow heeft ongeveer dezelfde mening als jij, komt ook goed uit zeker.

Dat iemand niet gelijk een verband legt, wil niet zeggen dat ze er niets van weten. Ik vind jou posts ook niet bijster veel toevoegen, het gene ik jouw constant zie doen is hakken op een ander en dat omdat iemand het gewoonweg niet met je eens is. banketstaaf dingen er uit pikken en daar iemand mee om de oren slaan, de rest van wat diegene heeft gezegd, dat vergeet je voor de gemakkelijkheid. Waarom kun je niet gewoon discussieren zonder aldoor een trap uit te delen. Misschien neemt men jou dan ook wat serieuzer. Je neemt het woord kortzichtigheid nogal gauw in de mond, maar heb je zelf niet door dat je zelf heel erg kortzichtig overkomt door de vervelende toon in je posts de hele tijd en zeker niet kundig?

Ik ben ervaringsdeskundige, jij ook? Vast wel, want je schijnt het allemaal prima te weten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:12

Ik wou net zeggen, ik heb nog weinig constructiefs gezien van schrikdraad. Beetje reageren op anderen omdat het je niet zint kan iedereen wel, maar voegt bijster weinig toe aan de discussie. Beetje jammer, kom dan met iets interessants ipv telkens gaan zeuren over anderen omdat je het er niet mee eens bent. De discussie kan namelijk best leuk zijn maar niet op zo'n manier.

Wbt kortzichtigheid: de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. I rest my case.
Dus, kunnen we aub weer terug naar de discussie??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:15

Fiffill schreef:
Ik wou net zeggen, ik heb nog weinig constructiefs gezien van schrikdraad. Beetje reageren op anderen omdat het je niet zint kan iedereen wel, maar voegt bijster weinig toe aan de discussie. Beetje jammer, kom dan met iets interessants ipv telkens gaan zeuren over anderen omdat je het er niet mee eens bent. De discussie kan namelijk best leuk zijn maar niet op zo'n manier.

Wbt kortzichtigheid: de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. I rest my case.
Dus, kunnen we aub weer terug naar de discussie??

Graag.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:16

En jij hebt dezelfde mening als gummie, komt ook goed uit zeker.

In verwoorden ben ik niet sterk. Dat is waar Shadow wel.
En ja ik ben kort van stof en reageer op personen die belachelijke dingen schrijven.

Jij hebt een andere kijk op kortzichtig dat is duidelijk.
Ik zie dat er meer is dan gewoon stoppen met eten.
Dat jij dat kortzichtig vind kan maar hoe niem jij jou benadering dan? Ruim kijkend?

ervaringsdeskundige, mag hopen niet als beroep.
Als dat wel is begrijp ik een deel waar de ellende vandaan komt.

maar ook jou laat ik verder links net als ts

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:22

Ik kan me in veel dingen vinden ook een aantal die jij (of Shadow) hebben genoemd schrikdraad. Echter speel jij telkens op de man en dat is niet nodig en voegt niks toe aan de discussie. Als je nou gewoon open stond voor meningen van anderen ipv iedereen er direct op af te wijzen ("belachelijke dingen"). Dat vind ik kortzichtig ja, iemand die nergens voor open staat en iedereen die een andere mening heeft op zo'n manier af doet. Ja, dan houdt het al gauw op :) Dus als we vanaf nu gewoon kunnen discussiëren; graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:27

Jammer dat er op de man gespeeld wordt, als iedereen nu gewoon inhoudelijk reageert ipv alleen maar om zich heen te slaan en schoppen is er niets aan de hand. Ik vind dat sommigen hier heel helder uiteen zetten hoe zij erover denken; petje af!

Verder zijn we het er denk ik wel over eens dat er vele Nederlanders te zwaar zijn. De een door teveel eten, de ander door medicijngebruik of door psychische problemen.
Laten we het er eens over hebben hoe je overgewicht het beste kan voorkomen? Overgewicht is mi nl meestal niet iets wat je overkomt en derhalve moet het te voorkomen zijn. Dus waar begin je met het aanpakken van het structurele probleem?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:28

@ de rest:

De reden dat ik een vergelijking maakte met drank, drugs en sigaretten is hier te vinden:

Citaat:
En buitenproportioneel of ongezond eten is in mijn ogen wel degelijk te vergelijken met drank, drugs en sigaretten. Als je jezelf niet in bedwang hebt, geen rem hebt, kan dit tot enorme psychische en lichamelijke problemen leiden. Bovendien zijn het alle vier producten waaraan iemand verslaafd kan geraken. En last but not least gebruik ik de vergelijking om aan te geven dat als je moeite hebt maat te houden, je dat dient op te lossen door naar jezelf te kijken en aan jezelf te werken omdat dat de enige oplossing is. Je kunt ook niks doen. Je kunt ook door blijven gaan op dezelfde weg. Lijkt me een vorm van zelfdestructie, evenals in geval van drank en drugs, en zelfs sigaretten.

Ik maakte de vergelijking dus om de volgende redenen:
1. de schade die het kan aanrichten als je er buitenproportioneel of ongezond gebruik van maakt.
2. de mogelijkheid van verslaving eraan
3. de gevolgen van het gebruik als het probleem is dat je moeite hebt maat te houden.

Iemand anders maakt vervolgens duidelijk wat het verschil tussen eten en de overige genoemde middelen is. Namelijk dat je altijd moet eten, terwijl je niet altijd moet roken, alcohol moet drinken of drugs moet gebruiken om te leven. Op dat vlak had ik de vergelijking niet gebruikt, vandaar dat ik het punt niet snapte.

Het is net zoiets als aangeven dat alle katten dieren zijn, en vervolgens van iemand te horen krijgen dat die vergelijking niet klopt, omdat niet alle dieren katten zijn!

Het verschil klopt net zo goed als de overeenkomsten. Het een sluit het ander niet uit. Uitzonderingen mbt de reden van overconditie waren ook al apart genoemd. Ook is al gezegd dat dat uitzonderingsgevallen betreft.

In de gevallen die niet tot de welbekende uitzonderingen behoren, geldt wat mij betreft nog steeds het volgende voor eten: het is niet makkelijk je leefpatroon ten gunste van je eigen gezondheidb aan te passen. Maar het KAN wel. Het eerste zegt iets over hoe zwaar het is, het tweede over of het mogelijk is. Mijn visie is dat het hoe dan ook begint met motiveren en stimuleren om de weg naar een doel toe te verlichten daar waar dat kan. Als daarvoor psychologische begeleiding nodig is, dan is dat de weg. Er wordt helemaal nergens een oordeel gegeven over dat iemand zwak is oid.

En dan weer ter vergelijking:
Stoppen met roken is niet makkelijk, maar wel mogelijk.
Afkicken van drugs is niet makkelijk maar wel mogelijk.
Stoppen met drank is niet makkelijk maar wel mogelijk.

Dat externe factoren zoals een machtige industrie invloed hebben op de leefstijl van mensen, is iets dat nergens wordt ontkend. Ik zeg alleen dat het wijzen op die feiten niets aan jouw overconditie verandert. Ik zeg dat de machtige industrie niet de aangewezen persoon is om op te leunen als je je overconditie wilt verminderen. Ik zeg dus slechts dat het wijzen op de aanwezigheid van ongezond voedsel jou niet gezonder gaat maken. De daad bij het woord voegen en je eigen lichaam en geest belangrijk genoeg vinden om zelf verandering in gang te zetten, ongeacht of dat einddoel op de kilo precies wordt gehaald (want nergens wordt ook beweert dat iedereen dat streefgewicht zal bereiken, het gaat om de intentie en daarmee de hoop, om je niet neer te hoeven leggen bij 140 kilo tenzij een medische oorzaak voor 100% verantwoordelijk is voor dat overgewicht).

Dat ik in herhaling val is in dit geval het gevolg van het feit dat de inhoud van de post onjuist geinterpreteerd wordt, of dat er aan de hand van dit soort posts conclusies getrokken worden die niet getrokken kunnen worden uit wat er staat.
Laatst bijgewerkt door gummie op 25-05-12 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:29

Heel graag Fifill
Maar ik reageer op de man als dat bericht vol staat met veroordelingen.
Staat dat er niet zie je ook geen reactie daarop.
Dus als we dan eens afspreken dat er meer bestaat dan mensen die zich gewoon vol proppen voor de lol.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:31

Er wordt in ieder geval door mij nergens beweerd dat mensen zich gewoon vol proppen voor de lol.
Veroordelen doe ik ook niet imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:32

schrikdraad schreef:
Heel graag Fifill
Maar ik reageer op de man als dat bericht vol staat met veroordelingen.
Staat dat er niet zie je ook geen reactie daarop.
Dus als we dan eens afspreken dat er meer bestaat dan mensen die zich gewoon vol proppen voor de lol.

Ik krijg wel sterk de indruk dat je met een gekleurde bril aan het lezen bent; niemand zegt dat iedereen die overgewicht heeft zich voor de lol volpropt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:34

gummie schreef:
@ de rest:

De reden dat ik een vergelijking maakte met drank, drugs en sigaretten is hier te vinden:

Citaat:
En buitenproportioneel of ongezond eten is in mijn ogen wel degelijk te vergelijken met drank, drugs en sigaretten. Als je jezelf niet in bedwang hebt, geen rem hebt, kan dit tot enorme psychische en lichamelijke problemen leiden. Bovendien zijn het alle vier producten waaraan iemand verslaafd kan geraken. En last but not least gebruik ik de vergelijking om aan te geven dat als je moeite hebt maat te houden, je dat dient op te lossen door naar jezelf te kijken en aan jezelf te werken omdat dat de enige oplossing is. Je kunt ook niks doen. Je kunt ook door blijven gaan op dezelfde weg. Lijkt me een vorm van zelfdestructie, evenals in geval van drank en drugs, en zelfs sigaretten.

Ik maakte de vergelijking dus om de volgende redenen:
1. de schade die het kan aanrichten als je er buitenproportioneel of ongezond gebruik van maakt.
2. de mogelijkheid van verslaving eraan
3. de gevolgen van het gebruik als het probleem is dat je moeite hebt maat te houden.

Iemand anders maakt vervolgens duidelijk wat het verschil tussen eten en de overige genoemde middelen is. Namelijk dat je altijd moet eten, terwijl je niet altijd moet roken, alcohol moet drinken of drugs moet gebruiken om te leven. Op dat vlak had ik de vergelijking niet gebruikt, vandaar dat ik het punt niet snapte.

Het is net zoiets als aangeven dat alle katten dieren zijn, en vervolgens van iemand te horen krijgen dat die vergelijking niet klopt, omdat niet alle dieren katten zijn!

Het verschil klopt net zo goed als de overeenkomsten. Het een sluit het ander niet uit. Uitzonderingen mbt de reden van overconditie waren ook al apart genoemd. Ook is al gezegd dat dat uitzonderingsgevallen betreft.

In de gevallen die niet tot de welbekende uitzonderingen behoren, geldt wat mij betreft nog steeds het volgende voor eten: het is niet makkelijk je leefpatroon ten gunste van je eigen gezondheidb aan te passen. Maar het KAN wel. Het eerste zegt iets over hoe zwaar het is, het tweede over of het mogelijk is. Mijn visie is dat het hoe dan ook begint met motiveren en stimuleren om de weg naar een doel toe te verlichten daar waar dat kan. Als daarvoor psychologische begeleiding nodig is, dan is dat de weg. Er wordt helemaal nergens een oordeel gegeven over dat iemand zwak is oid.

En dan weer ter vergelijking:
Stoppen met roken is niet makkelijk, maar wel mogelijk.
Afkicken van drugs is niet makkelijk maar wel mogelijk.
Stoppen met drank is niet makkelijk maar wel mogelijk.

Dat externe factoren zoals een machtige industrie invloed hebben op de leefstijl van mensen, is iets dat nergens wordt ontkend. Ik zeg alleen dat het wijzen op die feiten niets aan jouw overconditie verandert. Ik zeg dat de machtige industrie niet de aangewezen persoon is om op te leunen als je je overconditie wilt verminderen. Ik zeg dus slechts dat het wijzen op de aanwezigheid van ongezond voedsel jou niet gezonder gaat maken. De daad bij het woord voegen en je eigen lichaam en geest belangrijk genoeg vinden om zelf verandering in gang te zetten, ongeacht of dat einddoel op de kilo precies wordt gehaald (want nergens wordt ook beweert dat iedereen dat streefgewicht zal bereiken, het gaat om de intentie en daarmee de hoop, om je niet neer te hoeven leggen bij 140 kilo tenzij een medische oorzaak voor 100% verantwoordelijk is voor dat overgewicht).

Dat ik in herhaling val is in dit geval het gevolg van het feit dat de inhoud van de post onjuist geinterpreteerd wordt, of dat er aan de hand van dit soort posts conclusies getrokken worden die niet getrokken kunnen worden uit wat er staat.

Duidelijk lijkt me.