merel90 schreef:Maar het is en blijft ontzettend frustrerend dat er van zo ontzettend weinig zedenzaken aangifte wordt gedaan, en dat er nog véél minder veroordelingen komen. Dan kunnen de daders ook nieuwe slachtoffers blijven maken. Je zegt dat de 'beschuldigingen' vanuit angst komen, en dat je de oplossing niet bij de politie maar in jezelf moet zoeken. Maar is dat niet juist het probleem? Dat je jezelf machteloos voelt, en de politie je zou moeten kunnen helpen.. Anders krijg je juist weer dat mensen het heft in eigen hand gaan nemen denk ik..
Verkrachters of moordenaars zijn vaak inderdaad niet zomaar herkenbaar, het zijn ook meestal geen vreemde mannetjes die je ontvoeren maar júist bekenden. Ik denk dat het heel belangrijk is om als ouders signalen van je kind goed in de gaten te houden. Bij jonge kinderen zie je vaak problemen als bedplassen, veel slaapproblemen en nachtmerries, eetproblemen enz.
Ik denk dat veel mensen oogkleppen op hebben, en dit soort signalen niet wíllen zien. Begrijpelijk, maar ik denk dat als je openstaat voor signalen, je een kind veel eerder kan helpen. Hierbij zeg ik trouwens niet dat het de schuld van de ouders is als ze de signalen niet zien..
Klein detail: ik zeg dat ik denk dat beschuldigingen vanuit angst komen (I know, ik zanik over mini-details). Ik probeer te begrijpen en in te leven. Bij sommige reacties lukt dat, bij andere niet en bij een paar heb ik het gevoel dat wat extra dialoog goed kan helpen om tot echt wederzijds begrip te komen. Eigenlijk reageer ik voornamelijk op het laatste soort reacties. Reacties die ik meteen begrijp begrijp ik al, daar kun je nog heel lang over doorgaan maar daar wordt het niet interessanter van (bovendien schrijf ik al zulke lappen tekst, sorry). Reacties waar ik helemaal niets mee kan sla ik gewoon over. En reacties waar dingetjes in zitten waar ik van denk dat ik het bijna wel begrijp vind ik superinteressant. Ik wordt echt blij van een zijspoortje in een topic zoals met Shenavallie. Het lost (helaas) niets op, maar bewijst voor mij wel dat écht in gesprek gaan en je eigen verhaal durven te laten zien de beste manier is om meer begrip voor elkaar te krijgen. Dat wil niet zeggen dat ik het nu opeens met alles eens ben dat zij heeft geschreven en andersom, maar ik snap het een stuk beter. De ongenuanceerde uitspraken hebben een achtergrond gekregen en daarmee gaat het ergens over en is het niet meer alleen maar stoer geschreeuw. Ik zou in de situatie van Shenavallie bang zijn. Misschien zelfs wanhopig, je bent verdorie als het ware de gevangene van je eigen huis. Het huis waar je ooit vol toekomstdromen in ben getrokken. Dat frustreert en maakt machteloos en daarbij zou je inderdaad de hulp van politie en gemeente moeten krijgen. En dat dat niet gebeurt, maakt inderdaad dat mensen het heft in eigen handen gaan nemen. Dat ik dat begrijp, betekent alleen niet dat ik vind dat dat goed is. Ik denk dat het anders moet, dat het werkelijke probleem (de aanpak en houding van gemeente en politie) moet worden aangepakt. Ook daar zitten gewoon mensen die hun werk doen. Sommige goed, sommige minder goed. Schreeuwen gaat ook daar niet helpen. Dialoog wel. En als het niet lukt (wat vaak gebeurt, het is verrekte lastig om het goed te doen en elke situatie vereist net weer een andere aanpak), niet de moed opgeven en blijven proberen. Omdat het alternatief, schreeuwen, geweld, eigen rechter spelen, vrijwel garandeert dat het nooit meer beter wordt.
Net zo denk ik dat angst eraan bijdraagt dat ouders signalen van hun kinderen niet zien (en mensen die ziek zijn signalen van hun lichaam niet zien, en mensen die geen afscheid willen nemen van hun huisdier signalen dat dat dier er genoeg van heeft niet zien). Dat is allemaal perfect menselijk en begrijpelijk, maar het lost niets op. Sterker nog, het maakt de situatie erger. Angst is voor mij een signaal dat je juist extra goed moet opletten. Afstand nemen, wat is er écht aan de hand? Wat zie je, wat hoor je, wat voel je? En dan in gesprek gaan, je eigen waarneming toetsen. Ziet je partner hetzelfde, kan je kind erover praten of slaat het dicht, wat denkt de leerkracht, de huisarts? Dat traject is verschrikkelijk beangstigend want er kán uitkomen dat er iets heel ergs met je kind is gebeurt. Dat mensen daar niet aan beginnen, of het uitstellen, dat moeder de andere kant opkijken terwijl ze intuïtief weten dat vader meer doet dan een verhaaltje voor het slapengaan voorlezen, dat kan ik invoelen. Het is alleen heel erg fout.
Waarmee we het volgens mij dus heel saai gewoon met elkaar eens zijn.
Eigenlijk is het een wonder dat er niet minder mis gaat in de maatschappij. Hier op bokt zit je met een handvol mensen in een topic en zie je al dat mensen amper naar elkaar luisteren, slecht lezen, anderen meningen toeschrijven die die anderen helemaal niet hebben et cetera. Dat kan niet komen door wat je van die ander vindt, want je kent die ander niet. Het komt dus door jezelf, je eigen ego, je eigen angsten, je eigen triggers. Iemand gebruik een woord waar een ander een nare associatie mee heeft en het is al mis. Tegelijk maakt dat het (in elk geval voor mij) heel waardevol als het wél goed gaat, als er wel een constructieve discussie ontstaat (da's dan in elk geval mijn excuus voor m'n bokt-verslaving
). Daarom vind ik het bijzonder als iemand met een misbruikverleden in zo'n topic kan stappen, durft te zeggen dat ze ook slachtoffer is geweest en dan zichzelf blootstelt aan de triggers en onbedoelde associaties die de reacties van anderen kunnen oproepen. Daarom blijf ik dit topic ook volgen, ondanks dat het soms wat moeite kost om over drammerige en kortzichtige reacties heen te lezen.