respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:50

Babootje schreef:
Shenavallie schreef:
Was het maar waar... Er komen hier zo vaak Jehova's aan de deur en het maakt echt niet uit of je het vriendelijk zegt, duidelijker zegt of zelfs onvriendelijk zegt, alleen maar "nee, geen interesse" of zelfs uitleg geeft, ze blijven komen. |o Of is er een code-woord bij de Jehova's die ik kan gebruiken om ze duidelijk te maken dat ze mijn huis in het vervolg mogen overslaan?

Klopt dat "ze blijven komen". Er wonen nl. meer mensen op 1 adres en het ook altijd nog zo zijn, dat mensen van gedachten veranderen en wel geinteresseerd zijn. Ook kan het zo zijn, dat iemand verhuist. Als je echt niet meer wil dat "ze" komen, dan vraag je dat gewoon. Dan wordt je naam en adres genoteerd en wordt een volgende keer dat in jouw gebied wordt gewerkt niet meer gebeld. Wel wordt het adres nog incidenteel bezocht om te kijken of de situatie nog onveranderd is of dat je misschien bent verhuist.
Voordat je zoiets besluit overtuig jezelf er dan van dat je medegezinsleden dezelfde mening hebben en vraag je af of het nu echt zo erg is dat je af en toe de deur moet opendoen en "nee" moet zeggen.

We denken er alledrie volledig eensgezind over en wonen hier ruim 9 jaar. Volgens mij hebben die gasten gewoon een bord voor hun kop (en bovendien: waar bemoeien ze zich mee?????). |o

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:51

Babootje schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik heb werkelijk nog nooit problemen gehad met JG, hoor :n
Ze zijn sinds ik hier woon misschien 1 of 2 keer aan de deur geweest. De laatste keer kwam er hier een oudere heer aan de deur, die ik op de koffie nodigde, maar dat deed hij niet omdat de twee andere dames hem dan kwijt zouden raken. We hebben aan de deur een gesprekje gevoerd en aan het eind zei hij: 'Mevrouw, u heeft uw versie van geloof en ik het mijne. We zien elkaar in de hemel!' Dat vond ik heel erg leuk en echt heel respectvol.

Gelukkig zijn er maar weinig die zo reageren als Shenaville en waardeert het overgrote deel van de mensen het dat Jehova's Getuigen (eigen) tijd en moeite steken - uit liefde voor hun medemensen - om hen te bezoeken, ook als ze niet geinteresseerd zijn. :D :D :D

Beetje kromme gedachte.... ik ga toch ook niet alle deuren langs om mensen er moedwillig van te overtuigen dat ze vooral niet moeten geloven? :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:54

Elma_ schreef:
Ik heb meer resect voor een gelovige persoon die dat niet ''door de strot probeert te duwen'' dan voor een fanatieke atheist die met de meest debiele argumenten probeert het geloof onderuit te halen.
En nee, ik ben niet gelovig. En toch is het zo :P

Jehovas vind ik helemaal niet vervelend. Het zijn altijd lieve mensen die direct weer weggaan als je aangeeft geen belang te hebben. Moet je bij een Essent ventje aan de deur eens proberen :+

Wonen jullie allemaal buiten de Randstad dan? Hier zijn ze echt hardnekkig.... En je kunt honderd keer vriendelijk blijven, ze blijven terug komen. Ik ben bang dat ik een volgende keer niet meer vriendelijk kan blijven. Misschien dat het dan werkt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:25

Shenavallie schreef:
Was het maar waar... Er komen hier zo vaak Jehova's aan de deur en het maakt echt niet uit of je het vriendelijk zegt, duidelijker zegt of zelfs onvriendelijk zegt, alleen maar "nee, geen interesse" of zelfs uitleg geeft, ze blijven komen. |o Of is er een code-woord bij de Jehova's die ik kan gebruiken om ze duidelijk te maken dat ze mijn huis in het vervolg mogen overslaan?

Babootje schreef:
Klopt dat "ze blijven komen". Er wonen nl. meer mensen op 1 adres en het ook altijd nog zo zijn, dat mensen van gedachten veranderen en wel geinteresseerd zijn. Ook kan het zo zijn, dat iemand verhuist. Als je echt niet meer wil dat "ze" komen, dan vraag je dat gewoon. Dan wordt je naam en adres genoteerd en wordt een volgende keer dat in jouw gebied wordt gewerkt niet meer gebeld. Wel wordt het adres nog incidenteel bezocht om te kijken of de situatie nog onveranderd is of dat je misschien bent verhuist.
Voordat je zoiets besluit overtuig jezelf er dan van dat je medegezinsleden dezelfde mening hebben en vraag je af of het nu echt zo erg is dat je af en toe de deur moet opendoen en "nee" moet zeggen.

Shenavallie schreef:
We denken er alledrie volledig eensgezind over en wonen hier ruim 9 jaar. Volgens mij hebben die gasten gewoon een bord voor hun kop (en bovendien: waar bemoeien ze zich mee?????). |o

Heb je al eens gewoon gevraagd of ze je als "niet bel adres" willen noteren, behalve alleen "nee" gezegd of onvriendelijk gedaan? Van onvriendelijk doen zijn ze idd niet onder de indruk. Ik vermoed van niet. Ik weet uit eigen ervaring (dat zul inmiddels wel begrijpen) dat het zo werkt. Dan hoef je niet onbeleefd en onsympathiek te worden (zo kom je namelijk over) want dat hoeft helemaal niet.
(En ik woon in de randstad)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:40

Sinds kort komen ze ook weer bij mij aan de deur, ben schijnbaar weer van de zwarte lijst af -O- , het zijn nu anderen dan die eerst kwamen. Ik blijf rustig (tot nu toe) maar ben wel zover dat ik er flink de balen van krijg en eens ga proberen of "ik hang satan aan, vind het zo'n toffe gast, geloof hem op zijn word" helpt om ze definitief van mijn stoep krijg. ~~}>

Ik dring mijn geloof niet aan hun op, wens het hunne ook niet opgedrongen te krijg.

*even ter verduidelijking, ik ben geen satanist.*

mirim

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:00

Je hebt het hier over een zwarte lijst? Je hebt een tijd geen bezoek gehad ? Dan kun je toch ook gewoon vragen of ze vanaf nu niet meer willen komen?
Het is toch niet noodzakelijk om mensen af te blaffen of te choqueren? Ze doen je niets aan en blijven als het goed is zelf heel vriendelijk. Het zou dan ook van respect getuigen en gewoon menselijk zijn als je vriendelijk aangeeft dat je niet meer bezocht wil worden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:03

Babootje schreef:
Shenavallie schreef:

Babootje schreef:

Shenavallie schreef:

Heb je al eens gewoon gevraagd of ze je als "niet bel adres" willen noteren, behalve alleen "nee" gezegd of onvriendelijk gedaan? Van onvriendelijk doen zijn ze idd niet onder de indruk. Ik vermoed van niet. Ik weet uit eigen ervaring (dat zul inmiddels wel begrijpen) dat het zo werkt. Dan hoef je niet onbeleefd en onsympathiek te worden (zo kom je namelijk over) want dat hoeft helemaal niet.
(En ik woon in de randstad)

Ik kan me voorstellen dat het wat onsympathiek overkomt, maar dat is helaas het geval met iets schrijven in plaats van verbaal kunnen uitleggen. En dat terwijl ik verre van onsympathiek ben, maar juist voor iedereen open wil staan (mits deze ook voor anderen open wil staan en niet alleen diens zin wil doordrijven). Helaas wil deze groepering geen respect voor mij opbrengen en wordt het voor mij steeds moeilijker om dat dan ook voor hen te hebben. Daarnaast (zie eerdere posts van mij in dit topic) heb ik van vrij dichtbij ook heel nare dingen meegemaakt met de Jehova's (oppaskinderen en hun familie) en wordt het voor mij een optelsom. Als het dan werkelijk zo anders zou zijn, waarom merk ik daar dan niets van? Als ze met een vrij dreigende blik, stevige woorden over hel en verdoemenis en een zwaaiende bijbel voor je deur staan, dan doe ik de deur dicht. Daar ben ik niet van gediend. Ga eerst maar eens fatsoenlijk een gesprek met mij aan, zonder mij persé te willen bekeren.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:06

mirim schreef:
Je hebt het hier over een zwarte lijst? Je hebt een tijd geen bezoek gehad ? Dan kun je toch ook gewoon vragen of ze vanaf nu niet meer willen komen?
Het is toch niet noodzakelijk om mensen af te blaffen of te choqueren? Ze doen je niets aan en blijven als het goed is zelf heel vriendelijk. Het zou dan ook van respect getuigen en gewoon menselijk zijn als je vriendelijk aangeeft dat je niet meer bezocht wil worden.

Het zou ook van respect getuigen als ze je met rust laten na 1 keer nee zeggen.

Ik word een beetje niet goed van dat "je moet respect hebben voor gelovigen" terwijl een groot deel gewoon géén respect heeft voor niet-gelovigen. En je alsnog proberen te bekeren. Zijn het die Jehova's Getuigen niet, dan zijn het die gereformeerden wel die het niet kunnen verkroppen dat je op zondag gewoon je gang gaat ipv "rust". Zielepieten. Ik ben ze spuugzat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:07

mirim schreef:

Dat is nu juist het probleem bij ons in de wijk. Je kunt het nog zo vriendelijk vragen, ze blijven gewoon terug komen. De laatste keer heb ik ze (vriendelijk! zie ook een eerdere post) duidelijk gemaakt dat ieder op zijn eigen manier moet kunnen geloven en dat geloof niet opgedrongen kan worden. Een volgende keer moet ik schijnbaar onvriendelijk zijn. Veel mensen uit mijn wijk zijn keihard tegen ze en een enkeling krijgt ze inderdaad niet meer op de stoep. Ik vind dat terug komen toch een vorm van onrespectvol gedrag en zeker niet van deze tijd. We leven niet meer in de Middeleeuwen, waar je "bang" werd gemaakt en verplicht werd je te bekeren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:09

GamblersCup schreef:
mirim schreef:

Het zou ook van respect getuigen als ze je met rust laten na 1 keer nee zeggen.

Ik word een beetje niet goed van dat "je moet respect hebben voor gelovigen" terwijl een groot deel gewoon géén respect heeft voor niet-gelovigen. En je alsnog proberen te bekeren. Zijn het die Jehova's Getuigen niet, dan zijn het die gereformeerden wel die het niet kunnen verkroppen dat je op zondag gewoon je gang gaat ipv "rust". Zielepieten. Ik ben ze spuugzat.

Dit bedoel ik dus eigenlijk ook. Wel gedeelte van het woordje "nee" begrijpen ze niet? Of je nu wel of niet gelovig bent, in welke vorm ook, laat een ander in zijn waarde en ga niet lopen pushen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:13

Hier regelmatig JG's aan de deur we blijven vriendelijk maar heb er weinig begrip voor. Zeg wel vaak dat ze niet meer langs hoeven komen, dat we allebei geen interesse hebben, Maar ze blijven toch trouw komen.

Soms doe ik btw gewoon de deur niet open, zal wel asociaal zijn, maar het zij zo :+

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:22

Het vreemde is dat Jehovah's Getuigen nooit met hel en verdoemenis zullen dreigen, omdat het iets is wat niet Bijbels is. Dan nog is het aan geen mens om te oordelen wie er voor in aanmerking zou komen ( als het al zou bestaan) De nare ervaringen die je meegemaakt hebt zijn ook eenzijdig belicht, je hebt nooit twee kanten gehoord, zolas je zelf al eerder aangaf.
Stel: je hebt vrienden die bij jouw vriendenclub horen, waar je hecht mee bent, zeg maar. Nu is er een vriend binnen die club die dingen gaat roepen of doen waar jullie als vrienden niet achter staan. In het ergste geval dingen die jullie niet kunnen/willen tollereren. Is het dan niet zo dat jullie als vrienden hem dat duidelijk zouden maken? Mocht hij nu blijven volhoudenin dat wat hij normaal of leuk vind ( en jullie dus beslist niet) zullen jullie hem dan nog steeds graag op gezellige avondjes en feestjes uitnodigen? Zou hij zelf ook niet andere vrienden gaan zoeken die beter passen bij zijn nieuwe levenswijze?
Als vriendenclub wil je misschien niet alles aan de gote klok hangen. Voor de buitenwereld kan het dan zo lijken dat jullie met zijn allen die ene vriend buiten de deur zetten. Het komt helemaal sneu over als de 'vriend' gaat klagen bij buitenstaanders omdat hij niet meer gewenst is terwijl hij van twee walletjes wilde mee-eten: en zijn eigen dingen doen die hij leuk vind ( maar bij jullie dus niet door de beugel kunnen) en vrienden blijven met jullie. En dan natuurlijk alleen zijn eigen ingekleurde verhaal zou vertellen.
Is dat misschien niet een beetje hoe het gaat bij mensen die zeggen dat ze niet meer 'om mogen gaan' met Jehovah's Getuigen?
En over het wel of niet vieren van feestdagen....dat is een andere discussie. Dan zou je eigenlijk eerst oprecht moeten willen weten waarom Jehovah's Getuigen bepaalde feesten niet willen vieren. Anders blijft het een zielig en niet zielig zijn- verhaal.
Ik ken heel veel kinderen van Jehovah's Getuigen die een eigen paard hebben ( waar ouders dan ook heel veel tijd, geld en energie in steken), die uit een leuk gezin komen, die heel veel liefde en aandacht krijgen en die zeker niet zielig zijn :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:29

Tijdens mijn verhaal schrijven is er ondertussen nog al wat meer neergezet :) De reden waarom we/ze terug blijven komen als iemand zegt geen interesse te hebben is omdat interesse hebben iets tijdelijks kan zijn. Er komen ook steeds anderen aan de deur waarschijnlijk, dus je zegt steeds tegen anderen 'nee'. Het komt heel vaak voor dat er iets in iemands leven gebeurt waarom hij wel wat meer zou willen weten van de Bijbel.
Daarbij is het eigenlijk wat apart dat alleen Jehovah's Getuigen langs de deur gaan. Het is een opdracht die Jezus gaf aan al zijn volgelingen. Dus eigenlijk zou iedere Christen langs de deur moeten gaan. Jullie boffen nog dat alleen Jehovah's Getuigen deze opdracht serieus nemen :D
Laatst bijgewerkt door mirim op 21-03-12 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:34

mirim, is het niet fijner voor jouw hypothetische vriendengroep als mensen die daarbij willen horen naar jullie toe komen als ze dat willen in plaats van andersom. Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat jij van die stickers vind die je tegenwoordig ook kunt kopen? http://stickermaster.nl/188-1143-home/n ... ickers.jpg Is dat respectloos of niet? En wordt er dan nog aangebeld? :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:40

Ik doelde met het verhaal over de vriendengroep op de eerdere post van shenavallie over de mensen waar geen contact meer mee was nadat ze andere dingen gingen doen als waar de vriendengroep voorstond.
En als je je wilt aansluiten bij een vriendegroep kan dat dan hoef je niet uitgenodigt te worden. De reden waarom er langs de deuren gegaan wordt is omdat het een opdracht is die Jezus gaf, in Mattheüs 28:19,20 en Handelingen 10:10.
Die sticker is toch prima? Je mag duidelijk zijn, ik vind dat persoonlijk niet respectloos. Ik zou dan ook niet aanbellen, mits ik de sticker op tijd zou ontdekken en anders zou ik mijn excuus aanbieden omdat ik het te laat of niet gezien had
:)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:28

Die mensen aan mijn deur erkenden de situatie en gaven aan dat het antwoord voor het handelen door de Jehova-groepering naar de mensen in kwestie "in de bijbel" stond. Ieder weldenkend mens kan toch bedenken dat iedereen op zijn eigen manier moet kunnen leven, zonder iets opgedrongen te krijgen? Kan me niet voorstellen dat ene "jezus" opdracht heeft gegeven om niet- of anders-gelovigen lastig te vallen/moedwillig proberen te bekeren, want zo ervaar ik het (en meerdere mensen, heb ik begrepen). Als iemand interesse heeft, dan kan zo iemand heus wel zelf bedenken dat hij/zij zich er meer in kan gaan verdiepen. Info opvragen, praten met anderen. En als iemand zich na enige tijd bedenkt, dan is het zijn/haar verantwoording wat daarmee gedaan wordt. Dat hoeft een ander niet voor hem/haar te beslissen.
Wat ik al eerder zei: ik heb een hoop mensen in mijn vriendenkring met allemaal een eigen/verschillend geloof en allemaal kunnen we evengoed met elkaar opschieten, ieder laat een ander in zijn of haar waarde en gaat niets lopen overtuigen. Alleen zo kun je een leefbare wereld creëren, niet door een geloof op straat of aan de deur te "verkopen".

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:29

Depende schreef:
mirim, is het niet fijner voor jouw hypothetische vriendengroep als mensen die daarbij willen horen naar jullie toe komen als ze dat willen in plaats van andersom. Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat jij van die stickers vind die je tegenwoordig ook kunt kopen? http://stickermaster.nl/188-1143-home/n ... ickers.jpg Is dat respectloos of niet? En wordt er dan nog aangebeld? :)

Wist niet dat deze bestond, wel een goeie. :)*

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:58

Depende schreef:
Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat jij van die stickers vind die je tegenwoordig ook kunt kopen? http://stickermaster.nl/188-1143-home/n ... ickers.jpg Is dat respectloos of niet? En wordt er dan nog aangebeld? :)

Toen ik in mijn vorige huis kwam wonen zat er ook een soort "GEEN JEHOVA'S" sticker op de deur :=
Ik heb 'm eraf laten waaien/ verweren/ gepeuterd, weet ik veel.
Ze zijn 1x langs geweest, ik heb de wachttoren aangepakt en serieus gelezen.
Ik vind het alleen 'eng' wat daarin staat. Het ging over je kinderen niet met duivelse andere kinderen laten spelen, dat is wat er is blijven hangen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:25

Ik heb voor zover ik weet nog nooit Jehova's aan de deur gehad (of heel zelden), maar ik ben wel 3 keer aangesproken in de stad. Vond het inderdaad behoorlijk vervelend, al helemaal omdat ons niet even werd gevraagd of het wel uitkwam. Ik ben voor een reden niet gelovig en hoef dan ook geen boekjes en betogen over waarom ik me zou moeten bekeren. Ik heb het toen ook gewoon gelezen, wat erin stond, maar vond het inderdaad ook eerder eng.. :n

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:29

Ik ben een keer (jaaaaaaaaaaaaaaren geleden) keihard in de scientoligy kerk getrapt, toen ik eenzaam & alleen nét voor kerst in de regen in de stad aan het slenteren was :o
Ik werd meegelokt, had niks te doen, was toen nog natuurlijk blond en dacht 'oh leuk!' en uiteindelijk bleek dus dat ik dringen hulp nodig had ... van hun natuurlijk :+ :x

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:19

Mijn (ex-)buurvrouw vertelde mij ooit dat zij studeerde. Toen ik geïnteresseerd vroeg wat zij studeerde, antwoordde zij: voor JG :D . Ik begon te lachten en toen werd ze boos en vertelde zij, dat er een jarenlange studie nodig was. Zij vertelde ook dat bloedtransfusies weigeren niet erg was, daar was een vervanging voor. Ze heeft de studie alleen niet afgemaakt, later zag ze geesten en deed ze aan handoplegging en reiki en andere IMO flauwekul. Ik heb haar verder maar niet serieus genomen. :D

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:19

mag ik hier iets over uit gooien?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:28

Ligt eraan wat #)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:29

mirim schreef:
Tijdens mijn verhaal schrijven is er ondertussen nog al wat meer neergezet :) De reden waarom we/ze terug blijven komen als iemand zegt geen interesse te hebben is omdat interesse hebben iets tijdelijks kan zijn. Er komen ook steeds anderen aan de deur waarschijnlijk, dus je zegt steeds tegen anderen 'nee'. Het komt heel vaak voor dat er iets in iemands leven gebeurt waarom hij wel wat meer zou willen weten van de Bijbel.
Daarbij is het eigenlijk wat apart dat alleen Jehovah's Getuigen langs de deur gaan. Het is een opdracht die Jezus gaf aan al zijn volgelingen. Dus eigenlijk zou iedere Christen langs de deur moeten gaan. Jullie boffen nog dat alleen Jehovah's Getuigen deze opdracht serieus nemen :D

En de niet Jehova's zijn dan zo dom dat ze zelf niet op zoek zouden gaan naar meer info, waar dan ook, mochten ze toch interesse krijgen?

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:39

oke ik blijf lief:

Ik maakte de fout door scheld woorden te gebruiken die bij gelovige verkeerd kunnen vallen (om het zo netjes te formuleren). Ik maakte de fout die mensen verkeerd te beoordelen. Ik maakte de fout ze belachelijk te maken. Maar Ik weet dat Ik fout zat. Dat ik belachelijk deed dat ik zelf verkeerd beoordeeldde ik die respect belangrijk vind.

Bijdeze Respect voor alle gelovigen Ik heb bewondering voor jullie overtuiging en respect voor het doorzettings vermogen dat daarbij komt. Excuses voor mijn gedrag. de slechte woorden zijn vervangen voor patat hopend dat ik daar niemand mee kwets zo wel verandert hij wel.
Ik vond dat ik dat Moest zeggen van me zelf

ben ik zo lief gebleven?