De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22375
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 00:51

Mijn moeder is ook gegaan.

Pff.... ik snap het echt niet hoor, ik loop momenteel stage en ik zie daar docenten al ontzettende problemen hebben met en leerling met pdd nos én adhd, jongen was er vrijdag maar bij 1 les niet uitgezet.

Anne_GTI

Berichten: 18440
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 01:56

justkid schreef:
Ik was in de ArenA.
Het is de eerste keer in mijn leven dat ik heb gestaakt. En met mij veel anderen. Het gaat niet om mijn salaris.

Aan de ene kant moeten we het met minder geld doen, dus klassen worden groter dus moet ik mijn aandacht nog meer verdelen en krijg ik er nog extra zorgleerlingen bij.
En aan de andere kant moet de kwaliteit van het onderwijs omhoog anders word je er door de inspectie op afgerekend en word je als zwakke school bestempeld.

En als het allemaal spaak loopt wil de minister er nog wel eens naar kijken?
Alle leerkrachten in het speciaal onderwijs die hun baan kwijt raken daarmee gaat zoveel kennis en expertise verloren.

Ik vind het echt heel erg jammer.


Mijn dochter zit sinds dit schooljaar in zo'n fijne groep met 2 rugzakjes die elkaar niet kunnen luchten of zien en nog 29 andere kinderen opgehokt in een klein lokaal. Heb echt diep respect voor haar juf dat die nog niet gillend gek is weggelopen.
Door die grote drukke klas en onrust elke keer zit ik vaak met een kind wat moe, chagrijnig en met hoofdpijn thuis komt.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn voor een kind wat in groep 7 zit...

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:27

Wat als ik als juf de veiligheid van de kinderen niet meer kan garanderen?
Ik krijg terecht vragen van ouders en dan?
Moet ik die kinderen dan maar naar huis sturen?

Het ergst vind ik dat de minister en haar departement zoveel alternatieven zijn aangereikt maar dat ze die gewoon van tafel veegt. Ik en velen met mij willen dat geschuif met geld niet, ik hoef geen lb schaal (Lekker Belangrijk heet dat bij mij op school) en die prestatiebeloning? Laat maar, dat werkt niet als de basis al niet eens voor elkaar is.

x_spekkie_x

Berichten: 4376
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:29

justkid schreef:
Wat als ik als juf de veiligheid van de kinderen niet meer kan garanderen?
Ik krijg terecht vragen van ouders en dan?
Moet ik die kinderen dan maar naar huis sturen?

Het ergst vind ik dat de minister en haar departement zoveel alternatieven zijn aangereikt maar dat ze die gewoon van tafel veegt. Ik en velen met mij willen dat geschuif met geld niet, ik hoef geen lb schaal (Lekker Belangrijk heet dat bij mij op school) en die prestatiebeloning? Laat maar, dat werkt niet als de basis al niet eens voor elkaar is.

LB is toch de standaard docentenschaal? Of is dat alleen in het voortgezet onderwijs?

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:39

Lb schaal in het basisonderwijs kun je krijgen (moet je op solliciteren) als je een specialisatie hebt gevolgd bijv voor gedragspecialist. Je moet een verplicht aantal mensen binnen je school hebben die in de lb schaal zitten.
Ik geloof dat dat bij ons dit jaar op 18% zit en dan volgend jaar op 22% ?
Als je school krimpt in leerlingenaantal kan het maar zo zijn dat je teveel mensen in die schaal hebt zitten die je dan wel moet betalen en waardoor je dus in financiele problemen komt als school.

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:09

Maartje1990 schreef:
Mijn moeder is ook gegaan.

Pff.... ik snap het echt niet hoor, ik loop momenteel stage en ik zie daar docenten al ontzettende problemen hebben met en leerling met pdd nos én adhd, jongen was er vrijdag maar bij 1 les niet uitgezet.

Deze mogen niet samen worden vastgesteld. ;)

Wat ziet een leerkracht het liefst gebeuren met kinderen die gediagnosticeerd zijn met PDD-NOS, ADHD enz. Is dat voor jullie ook verschillend?

Anoniem

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:21

Ik vind het op zich prima om ze in het regulier onderwijs te hebben. Zelf werk ik heel graag met leerlingen met een leer- of gedragsstoornis.

Het probleemmis echter dat ze een andere en vaak intensievere aandacht nodig hebben dan reguliere leerlingen en daar loop je tegen het probleem op dat je moet gaan kiezen: extra aandacht voor je zorgleerlingen waardoor je minder tijd en aandacht nodig hebt voor de reguliere leerlingen (dwz die zonder indicatie, want bijna elke leerling heeft wel 'iets', moeilijke thuissituatie, faalangst, weinig vrienden) of juist lesgeven voor de grote groep, waarbij je onherroepelijk leerlingen 'kwijtraakt'.

De oplossing ligt voor mij in kleinere klassen en niet zo zeer in het speciaal onderwijs.

Ik ben van mening dat om leerlingen (zowel de reguliere als de zorgleerlingen) goed voor te bereiden op de maatschappij, en dat is ook een belangrijke taak van een school, het van belang is dat ze in een zo gevarieerd mogelijke klas leskrijgen.

Een leerling met autisme kan worden beschermd tegen de wereld door op speciaal onderwijs te komen, maar speciaal HBO bestaat niet, speciale werkgevers bestaan niet. Een allochtone leerling die op een 99% zwarte school zit en niet in aanraking komt met de Nederlandse cultuur van jongs af aan zal vaker problemen krijgen om zich later aan te passen als hij tussen blanke hogeropgeleiden werkt. Andersom zal een leerling afkomstig van een 99% witte school later misschien een cultuurshock ervaren.

Punt is wel dat zeker leerlingen met een leer- of gedragsstoornis gebaat zijn bij kleinere groepen met minder prikkels en meer aangepaste lesstof. Laat ik het anders zeggen; bij die leerlingen merk je het het snelste als daar niet aan wordt voldaan. Ik denk dat élke leerling gebaat is bij kleinere klassen en meer individuele aandacht.

Geef mij een klas met maximaal 20 leerlingen en het maakt me niet meer uit dat daar extra zorgleerlingen bij zijn.

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:24

Lente schreef:
Ik vind het op zich prima om ze in het regulier onderwijs te hebben. Zelf werk ik heel graag met leerlingen met een leer- of gedragsstoornis.

Het probleemmis echter dat ze een andere en vaak intensievere aandacht nodig hebben dan reguliere leerlingen en daar loop je tegen het probleem op dat je moet gaan kiezen: extra aandacht voor je zorgleerlingen waardoor je minder tijd en aandacht nodig hebt voor de reguliere leerlingen (dwz die zonder indicatie, want bijna elke leerling heeft wel 'iets', moeilijke thuissituatie, faalangst, weinig vrienden) of juist lesgeven voor de grote groep, waarbij je onherroepelijk leerlingen 'kwijtraakt'.

De oplossing ligt voor mij in kleinere klassen en niet zo zeer in het speciaal onderwijs.

Ik ben van mening dat om leerlingen (zowel de reguliere als de zorgleerlingen) goed voor te bereiden op de maatschappij, en dat is ook een belangrijke taak van een school, het van belang is dat ze in een zo gevarieerd mogelijke klas leskrijgen.

Een leerling met autisme kan worden beschermd tegen de wereld door op speciaal onderwijs te komen, maar speciaal HBO bestaat niet, speciale werkgevers bestaan niet. Een allochtone leerling die op een 99% zwarte school zit en niet in aanraking komt met de Nederlandse cultuur van jongs af aan zal vaker problemen krijgen om zich later aan te passen als hij tussen blanke hogeropgeleiden werkt. Andersom zal een leerling afkomstig van een 99% witte school later misschien een cultuurshock ervaren.

Punt is wel dat zeker leerlingen met een leer- of gedragsstoornis gebaat zijn bij kleinere groepen met minder prikkels en meer aangepaste lesstof. Laat ik het anders zeggen; bij die leerlingen merk je het het snelste als daar niet aan wordt voldaan. Ik denk dat élke leerling gebaat is bij kleinere klassen en meer individuele aandacht.

Geef mij een klas met maximaal 20 leerlingen en het maakt me niet meer uit dat daar extra zorgleerlingen bij zijn.

Ik zeg amen Lente, ik ben het met je hele post eens en zo denk ik er ook over. :j Ik ben dan geen leerkracht maar moeder. ;)

Vooral ook dat stukje met speciale HBO en speciale werkgevers bestaan niet, precies zoals ik er over denk!

Anoniem

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:31

Naast leerkracht (in opleiding) ben ik ook moeder.

Mijn dochter van 7 heeft de diagnose ADD en vermoedens van autisme. Zij zit in een klas met (nu nog) 21 leerlingen waarvan een aantal met ADHD, een paar autisten en minstens een hoogbegaafde jongen.

De rest van de leerlingen is regulier.

Ze hebben een enorm fijne klas. Er is ruimte voor de leerlingen met een leer- of gedragsprobleem, de groepjes worden regelmatig opnieuw ingedeeld, dan schuift er weer eens een leerling die tegen problemen aanloopt naar voren, worden er eens twee autisten bij elkaar gezet en er is tussen de kinderen onderling een enorm respect.

Ik kreeg laatst de vraag van een meisje of mijn dochter thuis wel eens stout is. 'In de Klas niet, maar ze zit wel soms ineens te zingen :D '

Het valt ze wel op dat het 'anders' is, maar 'anders' is niet 'gek'.

Dat is voor mijn dochter heel fijn maar de reguliere leerlingen leren er natuurlijk ook enorm veel van!

joyce B

Berichten: 16513
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:35

MamboBeach schreef:
Maartje1990 schreef:
Mijn moeder is ook gegaan.

Pff.... ik snap het echt niet hoor, ik loop momenteel stage en ik zie daar docenten al ontzettende problemen hebben met en leerling met pdd nos én adhd, jongen was er vrijdag maar bij 1 les niet uitgezet.

Deze mogen niet samen worden vastgesteld. ;)

Wat ziet een leerkracht het liefst gebeuren met kinderen die gediagnosticeerd zijn met PDD-NOS, ADHD enz. Is dat voor jullie ook verschillend?


Vooral kleine groepen (afhankelijk van het probleem tussen de 8 en 16 leerlingen per groep), zodat er rust en ruimte is in het lokaal en je de mogelijkheid hebt om rustige hoekjes te creëren en kinderen uit elkaar te zetten als dat nodig is.
En extra ondersteuning met klassenassistent.

Daarbij veel bewegingsmogelijkheden om even uit te vliegen tussendoor.

Verder aangepaste leermethoden die minder `begrijpend lezen` omvatten (vooral bij rekenen) , maar meer kernachtig zijn met korte duidelijke teksten en korte duidelijke opdrachten en gestructureerde oefeningen, niet te veel verschillende werkvormen in 1 les.

En last but not least een leerkracht die opgeleid is en geschikt is voor het speciaal onderwijs en het liefst zich gespecialiseerd heeft in gedragsproblematiek.

Over wel of geen speciaal onderwijs:
1 ADHD er en een PDD-NOS-er in een klas van 20+ die verder rustig is wil nog wel, maar heb je 5 ADHD-ers in een klas van 20+, dan wordt het erg lastig omdat er in de klas te weinig ruimte is om die kinderen uit elkaar te houden als ze elkaar opzoeken of uit willen dagen. Ze versterken elkaars gedrag als je pech hebt, en dan kun je, zelfs met klassenassistent, bijna wel inpakken... Of je moet "superorde"leerkracht zijn, en dat ben ik zelf in elk geval niet... Daarom werkte ik ook niet in het speciaal onderwijs, dat leek me voor mij niet geschikt. Kinderen zonder gedragsproblemen zijn voor mij persoonlijk voldoende uitdaging...(Een PDD-nosser hoeft trouwens geen echte gedragsproblemen te hebben, heb met veel plezier een jongen en meisje in 1 klas gehad. Het vraagt wel meer liefde en aandacht en structuur, en begrip van de andere kinderen.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 07-03-12 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:44

Maar joyce, kinderen met een gedragsprobleem naar een andere school of extra begeleiding? Dat begrijp ik niet helemaal als ik je laatste zin lees. :)

joyce B

Berichten: 16513
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:54

Kan beide.
Er zijn echter maar weinig gewone scholen die aanpaste klassen hebben met voldoende gespecialiseerde leerkrachten en begeleiding. Daarbij zitten die kinderen vaak verspreid over verschillende jaargroepen, dus kun je er ook niet 1 kleinere klas voor maken.

Als je scholen in samenwerkingsverband laat specialiseren, komt dat op hetzelfde neer als de eerdere scholen voor speciaal onderwijs, dus ik snap niet zo goed wat men wil bereiken met decentraliseren, terwijl er vroeger heel bewust voor gekozen is om die kennis en de kinderen te bundelen in speciaal onderwijs om zo efficient en kindvriendelijk en goed mogelijk onderwijs te kunnen geven...
Op de gewone basisschool kwamen die kinderen niet tot hun recht. Daarom werden ze doorverwezen!
Waarom zouden ze er nu wel tot hun recht kunnen komen als de scholen het extra geld voor die begeleiding en groepenverkleining moeten verdelen over nog veel meer verschillende scholen en groepen!

Elke klas maximaal 16 tot 20 leerlingen, met daarin 4 zorgleerlingen en verschillende dagdelen een klassenassistent, is veel duurder dan 1 school met in elke groep 12 tot 16 zorgleerlingen met leerkracht en klassenassistent, zodat de overige scholen gewoon gemiddeld 20 tot 24 leerlingen per klas kunnen houden.
Met daarin slecht 1 of 2 van de minder moeilijke/aandachtvragende leerlingen.

joyce B

Berichten: 16513
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:02

Daarbij zit je ruimer in leerkrachten die een niet te moeilijke klas les kunnen geven, dan in leerkrachten die gespecialiseerd zijn in moeilijklerende kinderen of kinderen met gedragsproblemen of ontwikkelingsstoornissen.
Als je die zeer getalenteerde leerkrachten verspreid over de scholen les laat geven, hebben maar een paar kinderen profijt van deze bijzonder goede leerkracht. de anderen kinderen met minder opgeleide of minder getalenteerde kinderen moeten het doen met een leerkracht die prima zijn werk kan doen met normale leeringen zonder speciale problemen, maar niet voldoende uitgerust is voor al die (extra) zorgleerlingen.

Over het geheel genomen zal de kwaliteit van onderwijs in mijn ogen daardoor dalen.
Leerkrachten die met groepen zonder grote problemen prima konden functioneren en goede resultaten behaalden, zullen mogelijk tegen hun grenzen aanlopen en wel problemen krijgen met orde of resultaten.

Daar worden zowel de gewone leerling als de leerling met speciale behoeften, niet beter van. En de leerkracht ook niet.

Ik vind dat we zuinig moeten zijn op de mensen die je hebt in het onderwijs. Zo'n aantrekkelijk beroep, dat mensen er graag blijven werken en dat volhouden zonder ziekte of burn-out, is het niet.
De werkdruk gaat omhoog en het werkplezier mogelijk naar beneden.
Het is in werk met mensen en kinderen zeer belangrijk dat werknemers hun werk met plezier doen en kwaliteit kunnen bieden. Het gaat over levens van andere mensen en de toekomst van onze kinderen.

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:04

Omdat ik ook denk dat niet ieder kind met een bepaalde beperking er beter van wordt om naar speciaal onderwijs te gaan. Er zijn ook kinderen die er tussen in hangen. Begrijp je wat ik bedoel?

Anoniem

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:12

Ik had vorig jaar een stageplek op een montessorischool met een autismestroom. De autistenklassen hadden max 12 leerlingen. Tijdens montessori-uren zaten ze tussen de reguliere leerlingen.

Een brugklasleerling was echt zwaar autistisch. Van hem vraag ik me wel af of hij niet beter af zou zijn bij de Bascule want zelfs een klein klasje was voor hem eigenlijk al te heftig.

Zijn proefwerken moest ik altijd met heel veel moeite ontcijferen. Alles kriskras door elkaar en nauwelijks leesbaar. Op een dag heeft hij alles doorgekrast, zijn potlood door zijn blaadje heen gestoken, daarna verfrommeld tot een prop en het naar mijn stagebegeleider gegooid waarna hij zijn hoofd naar beneden boog en ging zitten wiegen en neuriën.

Zo'n kind red het écht niet in regulier onderwijs :(:)

Gelukkig was dat een uitzondering. De overige leerlingen hadden meer coaching nodig (je kan niet tijdens Engels een half uur tegen de docent aanpraten over een boek over Egypte dat je nu aan het lezen bent en steeds de docent controleren op kennis en daarna et boek tevoorschijn halen en eruit gaan citeren :D ) maar konden het verder prima redden. :)

joyce B

Berichten: 16513
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:02

@mambobeach, Daar is de combinatie speciaal onderwijs voor de leerlingen die het daar beter doen, met niet te grote problemen in de normale klassen, zodat daar die tussen gevallen beter opgevangen kunnen worden. Als de moeilijkere leerlingen in de normale klassen komen, dan komen die leerlingen die er net tussen vallen sneller in de problemen en kunnen zich vervolgens ook slechter handhaven.

er zijn ook veel leerlingen waarbij het speciaalonderwijs wel die veilige haven geeft. Vaak ook net in de eerste jaren als er heel veel op die jonge kinderen af komt. Een kleuterklas met 25 of 30 kinderen aan het einn van het jaar, daar verzuipen die kinderen in, terwijl met kleine groepjes en intensieve begeleiding, ze het in bepaalde gevallen na 1 of 2 jaar speciaal onderwijs alsnog kunnen redden op de gewone basisschool.

Daarbij had je vroeger (weet niet of dat nu nog zo is) onderscheid tussen moeilijk lerend, en gedragsproblemen. Vooral voor moeilijk lerende kinderen kan het speciaal onderwijs een opluchting zijn.
Voor een iets zwakkere leerling, of een PDD-nosser, kan een gewone basisischool qua niveau een kind waarschijnlijk beter op weg houden. Deze leerlingen hoeven verstandelijk geen beperking te hebben en kunnen ook hoogbegaafd zijn, of talenten hebben op taal of rekengebied. Voor die leerlingen gelden de aanpassingen vooral op gebied van een goede en duidelijke structuur, rust, regelmaat en eventueel wat aangepaste programma's of extra begeleiding.
Mits er geen grote gedragsproblemen zijn (ontstaan)

Arabesk

Berichten: 28701
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:41

Lente schreef:
Geef mij een klas met maximaal 20 leerlingen en het maakt me niet meer uit dat daar extra zorgleerlingen bij zijn.


Nee maar DAT gaan ze niet doen. Het wordt 30 tot 32 leerlingen inclusief ALLE bewerkelijke afwijkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:42

Uiteráárd is dat een utopie :D

Puur om aan te geven dat het er niet aan ligt dat we geen extra uitdagingen en weet-ik-wat schuwen... Maar het moet wel werkbaar blijven.

Arabesk

Berichten: 28701
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:00

Lente schreef:
Uiteráárd is dat een utopie :D

Puur om aan te geven dat het er niet aan ligt dat we geen extra uitdagingen en weet-ik-wat schuwen... Maar het moet wel werkbaar blijven.


Echt als ik diegene te pakken krijg die zegt dat wij niet bereid zijn 'uitdagingen' aan te nemen, timmer ik diegene ffies op z'n plaatje.

Wat is dat nou voor aanmatigende opmerking. :( Laat die persoon zelf ff lekker een tijdje les komen geven aan volle klassen met zorgleerlingen.

Veeg ik het bloed wel van de muur. :Y)

Anoniem

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:02

Eerlijk is eerlijk... Ik twijfel op het moment of ik het onderwijs nog wel in wil.

Goof

Berichten: 31682
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:05

Lente schreef:
Eerlijk is eerlijk... Ik twijfel op het moment of ik het onderwijs nog wel in wil.


Als ik hierop inhaak; ik ben benieuwd of deze bezuinigingen etc gevolgen gaan hebben voor de inschrijvingen op pabo's en leraaropleidingen.

Arabesk

Berichten: 28701
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:10

Lente schreef:
Eerlijk is eerlijk... Ik twijfel op het moment of ik het onderwijs nog wel in wil.


Niet doen, leer eerst een ander vak en laat je omscholen op het moment dat er weer wat geld en respect richting onderwijs gaat. ;-)

Arabesk

Berichten: 28701
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:10

Goof schreef:
Lente schreef:
Eerlijk is eerlijk... Ik twijfel op het moment of ik het onderwijs nog wel in wil.


Als ik hierop inhaak; ik ben benieuwd of deze bezuinigingen etc gevolgen gaan hebben voor de inschrijvingen op pabo's en leraaropleidingen.


ja het liep toch al storm :+

en op de pabo's zakt de helft op de rekentoets tegenwoordig...

Goof

Berichten: 31682
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:12

Hehe, je hebt gelijk arabesk.

Anoniem

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:31

Tja ik zit al in mijn derde jaar. Afhaken is ook weer zoiets.

Overigens doe ik een deeltijdopleiding. Toen er sprake was van een langstudeerboete zei iemand; maar dat is sneu voor deeltijders, die werken al zo hard!

De oplossing; deeltijdstudies gaan nu het driedubbele kosten! :+

Ik denk dat ik maar gewoon voor dat HBO papiertje ga en dan een administratieve functie zoek of zo. Doodsaai, dat wel... Ik hou van afwisseling. Liefst ga ik meer iets SPH doen of zo, lijkt me een mooie combinatie met een docentenopleiding. Wil toch al het speciaal onderwijs in. :)