Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
justkid schreef:Ik was in de ArenA.
Het is de eerste keer in mijn leven dat ik heb gestaakt. En met mij veel anderen. Het gaat niet om mijn salaris.
Aan de ene kant moeten we het met minder geld doen, dus klassen worden groter dus moet ik mijn aandacht nog meer verdelen en krijg ik er nog extra zorgleerlingen bij.
En aan de andere kant moet de kwaliteit van het onderwijs omhoog anders word je er door de inspectie op afgerekend en word je als zwakke school bestempeld.
En als het allemaal spaak loopt wil de minister er nog wel eens naar kijken?
Alle leerkrachten in het speciaal onderwijs die hun baan kwijt raken daarmee gaat zoveel kennis en expertise verloren.
Ik vind het echt heel erg jammer.
justkid schreef:Wat als ik als juf de veiligheid van de kinderen niet meer kan garanderen?
Ik krijg terecht vragen van ouders en dan?
Moet ik die kinderen dan maar naar huis sturen?
Het ergst vind ik dat de minister en haar departement zoveel alternatieven zijn aangereikt maar dat ze die gewoon van tafel veegt. Ik en velen met mij willen dat geschuif met geld niet, ik hoef geen lb schaal (Lekker Belangrijk heet dat bij mij op school) en die prestatiebeloning? Laat maar, dat werkt niet als de basis al niet eens voor elkaar is.
Maartje1990 schreef:Mijn moeder is ook gegaan.
Pff.... ik snap het echt niet hoor, ik loop momenteel stage en ik zie daar docenten al ontzettende problemen hebben met en leerling met pdd nos én adhd, jongen was er vrijdag maar bij 1 les niet uitgezet.
Lente schreef:Ik vind het op zich prima om ze in het regulier onderwijs te hebben. Zelf werk ik heel graag met leerlingen met een leer- of gedragsstoornis.
Het probleemmis echter dat ze een andere en vaak intensievere aandacht nodig hebben dan reguliere leerlingen en daar loop je tegen het probleem op dat je moet gaan kiezen: extra aandacht voor je zorgleerlingen waardoor je minder tijd en aandacht nodig hebt voor de reguliere leerlingen (dwz die zonder indicatie, want bijna elke leerling heeft wel 'iets', moeilijke thuissituatie, faalangst, weinig vrienden) of juist lesgeven voor de grote groep, waarbij je onherroepelijk leerlingen 'kwijtraakt'.
De oplossing ligt voor mij in kleinere klassen en niet zo zeer in het speciaal onderwijs.
Ik ben van mening dat om leerlingen (zowel de reguliere als de zorgleerlingen) goed voor te bereiden op de maatschappij, en dat is ook een belangrijke taak van een school, het van belang is dat ze in een zo gevarieerd mogelijke klas leskrijgen.
Een leerling met autisme kan worden beschermd tegen de wereld door op speciaal onderwijs te komen, maar speciaal HBO bestaat niet, speciale werkgevers bestaan niet. Een allochtone leerling die op een 99% zwarte school zit en niet in aanraking komt met de Nederlandse cultuur van jongs af aan zal vaker problemen krijgen om zich later aan te passen als hij tussen blanke hogeropgeleiden werkt. Andersom zal een leerling afkomstig van een 99% witte school later misschien een cultuurshock ervaren.
Punt is wel dat zeker leerlingen met een leer- of gedragsstoornis gebaat zijn bij kleinere groepen met minder prikkels en meer aangepaste lesstof. Laat ik het anders zeggen; bij die leerlingen merk je het het snelste als daar niet aan wordt voldaan. Ik denk dat élke leerling gebaat is bij kleinere klassen en meer individuele aandacht.
Geef mij een klas met maximaal 20 leerlingen en het maakt me niet meer uit dat daar extra zorgleerlingen bij zijn.
MamboBeach schreef:Maartje1990 schreef:Mijn moeder is ook gegaan.
Pff.... ik snap het echt niet hoor, ik loop momenteel stage en ik zie daar docenten al ontzettende problemen hebben met en leerling met pdd nos én adhd, jongen was er vrijdag maar bij 1 les niet uitgezet.
Deze mogen niet samen worden vastgesteld.
Wat ziet een leerkracht het liefst gebeuren met kinderen die gediagnosticeerd zijn met PDD-NOS, ADHD enz. Is dat voor jullie ook verschillend?
Lente schreef:Uiteráárd is dat een utopie
Puur om aan te geven dat het er niet aan ligt dat we geen extra uitdagingen en weet-ik-wat schuwen... Maar het moet wel werkbaar blijven.
Goof schreef:Lente schreef:Eerlijk is eerlijk... Ik twijfel op het moment of ik het onderwijs nog wel in wil.
Als ik hierop inhaak; ik ben benieuwd of deze bezuinigingen etc gevolgen gaan hebben voor de inschrijvingen op pabo's en leraaropleidingen.