130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:50

Goof schreef:
Zal ik mijn quote van de site van rijksoverheid nog even herhalen ivm niet goed lezen?

Dat is een defacto bij normale omstandigheden.

Je mag wél langzamer; MOET langzamer, indien wat voor omstandigheden dan ook daarom vragen. Verkeersdrukte is en maar één.
Je moet ook snelheid verminderen ónder de 60 bij mist, als het hard regent of als er een paard op de snelweg loopt ...

Maar goed, die begripsverwarring terzijde is het helder dat 60 op de snelweg en 50 op de autoweg mogen.
Wát snelrijders daar ook van vinden; zíj dienen daar met aangepaste snelheid voorbij te gaan. Indien dat veilig en zonder hinderen mogelijk is :)*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 06-12-11 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:51

Ik ben er niet blij mee, want dat vreet brandstof en die gekken die altijd harder rijden dan de toegestane 120 KM per uur, zal dan zeker 140 doen en dan komen er veel meer ongelukken, er rijden helaas veel die niet normaal kunnen rijden en richting aan kunnen geven en of telefoneren en zelfs te smsen.

Ze mogen van mij zichzelf te pletter rijden maar aub breng de anderen niet in gevaar door het roekeloze gedrag. Zelfs nu zie ik overal van die gekken, ik laat me er niet door de wijs van brengen, ik ga dan met opzet langzamer als ze me van achter opdringt sneller te rijden, jaaa daaaag als ik 100 rijdt op de 100 km wegen dan blijf ik mooi 100 km rijden, ik hoef geen bekeuringen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:53

Huertecilla schreef:
Als dat een probleem is, dan hou je niet genoeg afstand of let je niet op :)*

Je moet kunnen stoppen binnen de afstand die je kan overzien.
Bij een dreutel die 45 rijdt hoef je maar van 90 naar 45 af te remmen binnen die afstand waarin je moet kunnen stoppen.

Wacht even....dus nu is het ook al niet meer gevaarlijk om met 45 over de snelweg te rijden? Volgens jouw eigen redenering is het 120 of 130 rijden zo levensgevaarlijk en moet je snelheid aanpassen naar degene die je inhaalt. Jij propageert 80-90 rijden op de snelweg; dit zou dus inhouden dat ik (als ik met 120-130 rijdt) zo'n 40km/h moet afremmen om jou in te halen, wat volgens ongeveer al jouw posts in afgelopen 26 (?) pagina's gevaarlijk is. Maar rijdt er iemand met een karretje 45, dan is het niet gevaarlijk als jij met jouw "veilige" 90 aan komt rijden? Kromme redenering als je het mij vraagt.

Daarnaast, degene die het snelheidsverschil creeert, creeert het gevaar; hetzij door te langzaam te rijden, hetzij door te hard te rijden. :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:01

Ragdollcat schreef:
Ze mogen van mij zichzelf te pletter rijden maar aub breng de anderen niet in gevaar door het roekeloze gedrag.

:)*

Citaat:
Zelfs nu zie ik overal van die gekken, ik laat me er niet door de wijs van brengen, ik ga dan met opzet langzamer als ze me van achter opdringt sneller te rijden,

Dát lokt helaas agressie uit, ook al heb je eigenlijk gelijk omdat jij je aanpast bij de afstand die zijn niet houden.
Dat is een lastig punt want zij brengen je daardoor in gevaar.
Dat illustreert wat ik bedoel met recht op zelfverdediging.

Citaat:
als ik 100 rijdt op de 100 km wegen dan blijf ik mooi 100 km rijden, ik hoef geen bekeuringen.

Je mag zelfs 50. Dat geeft echter weer malloot gedrag van agressievelingen.
70 of 80 is een compromis tussen risico van meer snelheid en het gevaar dat die agressievelingen veroorzaken.
Ook dát is echter weer |o situatie. Jij hebt namelijk niet de plicht meer snelheidsrisico te nemen en zou wel het recht moeten hebben je tegen agressievelingen te verdedigen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:04

Huertecilla schreef:
Kijken jullie eens na of dit mag.
Of dat een reden is om van koers te veranderen, zoals Papagroom dat noemt.

Het ligt eraan. Als het druk is op de linkerbaan en die voor jou op de rem moeten, dan is het niet de bedoeling.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:12

mylittlejoy schreef:
Wacht even....dus nu is het ook al niet meer gevaarlijk om met 45 over de snelweg te rijden?

Nee, dat schrijf ik niet.
Ik reageer op de opmerking dat je daar niet/ternauwernood voor kan stoppen.
Daar moet je MAKKELIJK voor kunnen afremmen :)*

Citaat:
Daarnaast, degene die het snelheidsverschil creeert, creeert het gevaar; hetzij door te langzaam te rijden, hetzij door te hard te rijden. :)*

Klopt. De ´minima´ zijn 50 (autoweg) en 60 (snelweg). Wie onder normale omstandigheden langzamer rijdt, creëert risico.

Samengevat;
Ja, het is gevaarlijk om onder normale omstandigheden 45 te rijden op de snelweg.
Wie niet mákkelijk daarvoor kan afremmen rijdt ook gevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 06-12-11 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:13

Nicolletje schreef:
Huertecilla schreef:
Kijken jullie eens na of dit mag.
Of dat een reden is om van koers te veranderen, zoals Papagroom dat noemt.

Het ligt eraan. Als het druk is op de linkerbaan en die voor jou op de rem moeten, dan is het niet de bedoeling.

Heb je dat gevonden of vínd je dat?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:18

Ik vind dat.
Als ik ineens opzij ga en veroorzaak een ongeluk ben ik de foute.

http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=25141

Hier staat een discussie over dat invoegen trouwens.
Dat invoegers
1. tegenwoordig onderhand verwachten dat je opzij gaat
2. en jou vervolgens rechts in gaan halen of rechts van je blijven hangen zodat jij niet meer terug kan

Dit is ook wat ik weleens meemaak.
Ik probeer tegenwoordig als er een rijtje auto's en evt. vrachtwagens aankomt en ik weet dat het een lastige invoegstrook is, dan maar snelheid te minderen, omdat ik merk dat een hoop mensen op de linkerbaan niet denken: goh, laat ik mijn rijstijl eens aanpassen :)*
In het slechtste geval zie je dan de ongeduldige types meteen tussen alles door schieten naar de linkerbaan (wat hier dus als positief wordt gezien) en dan ben ik meestal wel blij dat ik niet vol op de rem hoef en aan de hartbewaking, maar gewoon rustig doorkar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:37

Ik kan me heel goed voorstellen dat het is spanje normaal kan zijn dat auto's met 60km/u op de snelweg tegen bergen op trekken omdat niet iedereen een krachtige motor onder de kap heeft liggen maar... als je hier in het vlakke nederland zonder duidelijk zichtbare reden tussen het normale (90-100-120) snelwegverkeer zomaar 60 km/u gaat rijden gaan heel veel mensen 112 bellen om te melden dat er iemand heel langzaam over de snelweg kruipt en dat die persoon wellicht onwel is geworden of onder invloed is van drank of drugs.

Nog even over dat 45km autootje.... zoals ik al eerder zei is de situatie daar zo dat er zich op die weg viaductheuvels bevinden met onmiddelijk daarachter invoegstroken. Als dat autootje daar de weg op is gegaan heeft degene die op dat moment nog voor de viaductheuvel rijdt geen enkele kans om die situatie te voorzien, hij kan onmogelijk door de heuvel heen kijken. Ook is het voor dat 45km-autootje verboden om op die weg te rijden. Zo'n opa in zo'n 45 km ding voegt niet in met 45 maar waarschijnlijk met 25km/u, dan is een kettingbotsing zo gemaakt.
En als je dan rekening moet gaan houden met dat achter ieder heuveltje een beer staat kun je ook wel gaan denken dat er op iedere invoegstrook een kleuter op een driewieler fietst, zo kun je wel bezig blijven.
Snelwegen en autowegen zijn gemaakt voor snelverkeer en voor een goede snelle doorstroming. Als je die snelheden eng en gevaarlijk vindt, of je voertuig niet voldoet aan de eisen, moet je je niet op dergelijke wegen begeven maar de toeristische route over de landweggetjes pakken, daar zijn steeds meer 60km/u zones te vinden. Ideaal voor 45km autootjes en angstige mensen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:39

Nicolletje schreef:
Ik vind dat.
Als ik ineens opzij ga en veroorzaak een ongeluk ben ik de foute.

Van rijbaan verwisselen voor invoegend verkeer is in principe niet toegestaan.

- Verkeer op de invoegstrook moet verlenen aan dat op de rijbaan.
- De invoegstrook is geen rijbaan.

Omdat de invoeger niet op de rijbaan rijdt, is er geen sprake van inhalen.
Er is derhalve geen reden om van rijbaan te verwisselen en zonder reden is dat niet toegestaan. Ook niet als er geen verkeer op die baan is.
Je MOET rechts blijven rijden.

Het wisselen van rijbaan is nooit zonder risico.
Met name bij motorrijders is dit uitwijken voor invoegers één van de beruchte problemen.
Als motorrijder pas je de snelheid van het naderen/inhalen aan bij het eventueel niet waargenomen worden.
Daarbij moet je ook de spiegels in de gaten houden want achteropkomend verkeer houdt vaak weer niet voldoende afstand omdat ze niet zien waarom jij jouw snelheid aanpast en zij hun ´recht´ op max. willen.

Níet van rijbaan verwisselen voor invoegers dus. Ja, daar kan je zelfs voor bekeurd worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:44

Anoniem schreef:
Snelwegen en autowegen zijn gemaakt voor snelverkeer en voor een goede snelle doorstroming. Als je die snelheden eng en gevaarlijk vindt, of je voertuig niet voldoet aan de eisen, moet je je niet op dergelijke wegen begeven .

Daarom is er de eis dat het voertuig minimaal resp. 50 en 60 kan en dit onder normale omstandigheden het defacto minimum.
50 resp. 60 moét, meer mág.

Je hoeft niet harder te kúnnen dat 50 resp. 60 Repelsteel. Dat is zoals het is.
Daar zal jij je bij moeten aanpassen indien nodig.
Als je dat niet veilig kan hoor jíj niet op de weg :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:52

De intentie van een autoweg en snelweg is echter niet dat iedereen 60 km/u gaat rijden. Dat begrijpt gelukkig het grootste gedeelte van de bestuurders wel :j
Ik kom maar zeer weinig mensen tegen die 60km/u op de snelweg rijden, degenen die ik tegenkom zijn mensen met technische voertuigproblemen of mensen met teveel alcohol in hun bloed.

Maar HC, als je een keer in NL bent en op de snelweg rijdt, film het dan alsjeblief ff en zet het hier neer. Ben erg benieuwd naar de reacties van het overige verkeer waardoor je dan gepasseerd wordt (al kan ik zo wel nagaan wat die zullen zijn). En dan heb ik het over een normaal goed doorstromende snelweg waar gewoon 90-100-120 wordt gereden zoals overal wanneer er geen uitzonderlijke situaties zijn zoals aangepast langzaamrijdend verkeer in de spits, files of ongevallen e.d.
En dan wel 60km/u rijden hè !!

edit: kleine toevoeging: ik ben nog benieuwder naar hoeveel mensen er met je mee gana doen en ook maar 60 km/u gaan rijden achter of voor je :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-12-11 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:56

:D
Anoniem schreef:
De intentie van een autoweg en snelweg is echter niet dat iedereen 60 km/u gaat rijden. Dat begrijpt gelukkig het grootste gedeelte van de bestuurders wel :j
Ik kom maar zeer weinig mensen tegen die 60km/u op de snelweg rijden, degenen die ik tegenkom zijn mensen met technische voertuigproblemen of mensen met teveel alcohol in hun bloed.

Maar HC, als je een keer in NL bent en op de snelweg rijdt, film het dan alsjeblief ff en zet het hier neer. Ben erg benieuwd naar de reacties van het overige verkeer waardoor je dan gepasseerd wordt (al kan ik zo wel nagaan wat die zullen zijn). En dan heb ik het over een normaal goed doorstromende snelweg waar gewoon 90-100-120 wordt gereden zoals overal wanneer er geen uitzonderlijke situaties zijn zoals aangepast langzaamrijdend verkeer in de spits, files of ongevallen e.d.
En dan wel 60km/u rijden hè !!

duurt denk i nog wel even.....is met het tempo va HC een hele rit...... :D
Laatst bijgewerkt door papagroom op 06-12-11 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:56

Anoniem schreef:
En als je dan rekening moet gaan houden met dat achter ieder heuveltje een beer staat kun je ook wel gaan denken dat er op iedere invoegstrook een kleuter op een driewieler fietst, zo kun je wel bezig blijven.

Gut, wat rut.
Je mag ervan uit gaan dat iedere verkeersdeelnemer zich aan de regels houdt MAARRRRR... je moet ook zodanig rijden dat je op onvoorziene omstandigheden adequaat kan reageren. Bijvoorbeeld voldoende afstand houden.

Resumerend:
Je mag ervan uitgaan dat er geen paard op de snelweg loopt, maar je wel kunnen stoppen voor de achterste wagen van een file die stilstaat.

Resultaat:
Dit houdt in dat je wél zoveel afstand moet houden dat je kan stoppen binnen de afstand welke je kan overzien, maar dat jou géén blaam treft indien er binnen die afstand een paard oversteekt.

Ik begrijp niet goed waarom je op opa met de brommobiel blijft terugkomen. Die mag niet op de snelweg.
Ook is 50 onder normale omstandigheden niet ter discussie; dat mag ook niet. Het ´minimum´is 60.
Er hoeft echter ook niet gediscussieerd te worden over die 60. Het hoéft niet sneller en de rest moét daar makkelijk voor kunnen afremmen. Moet ook met aangepaste snelheid inhalen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:57

papagroom schreef:
duurt denk i nog wel even.....is met het tempo va HC een hele rit...... :D

...en daar gaan we weer.
Persoonlijk worden bij gebrek aan argumenten.
Wederom bedankt voor dit compliment dames.

papagroom

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:01

Dat is niet persoonlijk worden maar een vrolijke verluchtiging van een topic.....zou ik in een irl conversatie prcies zo doen.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:06

Anoniem schreef:
Maar HC, als je een keer in NL bent en op de snelweg rijdt, film het dan alsjeblief ff en zet het hier neer.

1. Wat heeft dat met het ook op de NL snelweg geldende defacto minimum van 60 te maken?

2. Waarom spring jij naar conclusie over wat ik mogelijk vind over een minimum van 60?

Het is gewoon zoals het is; wet.
Sneller dan 60 hoéft niet.
Als de overheid dat te langzaam vindt, dan moet ze dit verhogen.
Tot die tijd hoef je niet sneller en moet de rest met gepaste snelheid inhalen.
Klaag bij de wetgever en gedraag je hoffelijk tegen de 60 rijder.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 06-12-11 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:06

papagroom schreef:
Dat is niet persoonlijk worden maar een vrolijke verluchtiging van een topic.....zou ik in een irl conversatie prcies zo doen.....

En hij werkt :D
HC, wel een geintje kunnen zien he ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:13

Goof schreef:
papagroom schreef:

En hij werkt :D
HC, wel een geintje kunnen zien he ;)

Jullie lopen achter; vrouwenhumor is net als reactietijd wat later blijkbaar. Ik kwam 10 paginas terug al met:

Afbeelding

Eens kijken wie er te snel voorbij gaat of geen afstand houdt :D

p.s.; voor degenen zonder humor; een airsoft Vulcan is een (a)legaal stuk speelgoed. In de meeste landen zijn oranje hulsjes op de loopeindes verreist; http://www.youtube.com/watch?v=6IFswvt5pM4
( +:)+ die carnima burana)
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 06-12-11 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:16

Huertecilla schreef:
Gut, wat rut.
Je mag ervan uit gaan dat iedere verkeersdeelnemer zich aan de regels houdt MAARRRRR... je moet ook zodanig rijden dat je op onvoorziene omstandigheden adequaat kan reageren. Bijvoorbeeld voldoende afstand houden.

Resumerend:
Je mag ervan uitgaan dat er geen paard op de snelweg loopt, maar je wel kunnen stoppen voor de achterste wagen van een file die stilstaat.

Resultaat:
Dit houdt in dat je wél zoveel afstand moet houden dat je kan stoppen binnen de afstand welke je kan overzien, maar dat jou géén blaam treft indien er binnen die afstand een paard oversteekt.

Ik begrijp niet goed waarom je op opa met de brommobiel blijft terugkomen. Die mag niet op de snelweg.
Ook is 50 onder normale omstandigheden niet ter discussie; dat mag ook niet. Het ´minimum´is 60.
Er hoeft echter ook niet gediscussieerd te worden over die 60. Het hoéft niet sneller en de rest moét daar makkelijk voor kunnen afremmen. Moet ook met aangepaste snelheid inhalen.

En gek genoeg ondervond ik gisteren weer eens op de snelweg dat in de late middagspits iedereen met 120 km/u en langzamer op elkaar aan het bumperkleven was terwijl de hardrijders die zich van de kudde wisten te bevrijden de enige bestuurders waren die netjes genoeg afstand hielden, ook wanneer de linkerbaan even langzamer ging door inhalend vrachtverkeer. (daar mogen vrachtwagens dat om die tijd)

Uit ervaring weet ik dat juist de gezapige rijders vaak voor zich uit zitten te dromen ipv ver vooruit de situatie aan het inschatten zijn. Juist dat type rijders is snel geneigd om op zijn voorganger/een paard/opa te klappen.
Juist jij HC, als voormalig hardrijdende roulettespeler en collega-motorrijder, moet weten dat je bij hardrijden en motorrijden een heel andere manier van kijken en anticiperen hebt dan mensen die nooit harder zijn gegaan dan 120 in een normaal autootje.
Het zijn juist vaak de mensen die rustig rijden die niet geconcentreerd genoeg bezig zijn met de situatie om zich heen.

En dat opa nog ff terugkwam was omdat er erg vaak beweerd werd dat opa niet zo'n gevaar vormde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:18

Huertecilla schreef:
Jullie lopen achter; vrouwenhumor is net als reactietijd wat later blijkbaar. Ik kwam 10 paginas terug al met:

Afbeelding

Eens kijken wie er te snel voorbij gaat of geen afstand houdt :D

Zo zie je maar weer.....
niet alleen stille maar ook langzame wateren hebben diepe donkere gronden <<)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:21

Huertecilla schreef:

Grappig, Papagroom is geen vrouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:22

Quellian schreef:
Huertecilla schreef:

_O- _O- _O-
:')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:24

Quellian schreef:
Huertecilla schreef:

Zijn humor is niet sneller.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:30

Huertecilla schreef:
Zijn humor is niet sneller.

Maar je kunt hem er in elk geval niet van beschuldigen geen humor te hebben.
Ik zeg altijd: 'humor kruidt het leven', kom kom... niet overal zo serieus op in gaan ;)