moskee op WTC??!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Re: moskee op WTC??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:28

De grootste massamoord in het afgelopen decennium is Darfur....geschat tussen 20.000 en meerdere 100.000-en doden.....

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:29

Alet74 schreef:
Maar de gemeenschap staat toch helemaal los van die extremisten? Die hebben niet bedacht om met een vliegtuig in een flatgebouw te vliegen, moeten zij daar dan op aangekeken worden? Voor altijd?

Het gaat mij niet om de extremisten, het gaan mij om het respect wat je voor 3000 overledenen hun nabestaanden terweeg brengt..

Hey, kijk eens! Wij bouwen een gebedshuis/moskee/centrum speciaal voor moslims/islamieten en zetten dat off all places in de wereld hemelsbreed 2 blokken lopen van waar JOUW dierbare is gestorven door een paar malloten in ons geloof neer..

Persoonlijk zou ik het ook niet goedkeuren als er ineens een beeld van Bush in Kabul neergezet zou worden.. "Hey, we hebben je land gebombardeerd omdat je een moordenaar verbergt en ik kom even een beeld neerkwakken om iedereen eraan te herinneren.."

Dát zou ik ook walgelijk vinden..

Dit is gewoon een steek onder water..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:29

Cowboy55 schreef:
De grootste massamoord in het afgelopen decennium is Darfur....geschat tussen 20.000 en meerdere 100.000-en doden.....

Een van de cowboy.. Een van de, dat staat er ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:31

Blue_Eyes schreef:
Dus die moslims in Manhattan mogen geen eigen gemeenschapsgebouw hebben, omdat er ooit in Manhattan door extremisten die toevallig ook Allah belijden een aanslag is gepleegd?

Die moslims in manhattan kunnen ook dat centrum bouwen BUITEN Ground zero :)

10 blokken verderop bijvoorbeeld.. Waarom perse 2 blokken ernaast? op een plek die ook onder Ground Zero valt?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:32

2 blokken verderop... vind ik persoonlijk niet meer op Ground Zero, maar goed. Dit is een vrije plek, die zijn in Manhattan niet zo gemakkelijk te vinden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:34

Blue_Eyes schreef:
2 blokken verderop... vind ik persoonlijk niet meer op Ground Zero, maar goed. Dit is een vrije plek, die zijn in Manhattan niet zo gemakkelijk te vinden.

Ground Zero is overal waar vliegtuigonderdelen neer zijn gekomen.. Zo ook op het gebouw wat er nu nog staat, daar is een wielstel naar binnen gekomen. Oftewel: Dat valt dus onder Ground zero :) Kan jij vinden dat het niet zo is, maar dit is door de instanties aldaar tot Ground Zero bestempeld :)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:35

@Tallie1979,
Misschien omdat Manhattan niet zo groot is?
Ik vind joostvangestel zijn bericht zo verhelderend, dat ik het nog een keer onder de aandacht wil brengen. :) -> joostvangestel @ [NM] moskee op WTC??!!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:35

Okee, prima dan. Ik heb me daar niet zo heel precies mee beziggehouden, waar nou exact de grenzen liggen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:36

@Alet74 en Blue_Eyes

Als jullie echt willen weten hoe 'vredelievend' de organistaie is die achter de bouw van dat project zit, dan moeten jullie maar een naar dit interview luisteren dat afgenomen is van de directeur van het comite dat nu onderzoek doet naar de achtergronden en geldstromen in dit project.
Als je dat geluisterd hebt, dan wil ik nog wel eens van jullie horen hoe vredelievend jullie denken dat dit project is.
Die imam Rauf is een fundamentalist van de eerste orde, en dat is de imam die daar de leiding gaat krijgen. Een man die heeft gezegd dat een dialoog met niet-moslims ongewenst en nutteloos is en dat hij een voorstander is van de sharia in te voeren in Amerika!!!
Tallie1979 schreef:
Ground Zero is overal waar vliegtuigonderdelen neer zijn gekomen.. Zo ook op het gebouw wat er nu nog staat, daar is een wielstel naar binnen gekomen. Oftewel: Dat valt dus onder Ground zero :) Kan jij vinden dat het niet zo is, maar dit is door de instanties aldaar tot Ground Zero bestempeld :)
Dat gebouw is ook in brand gevlogen door die brokstukken die neerkwamen. Dat is ook de reden dat dit gebouw nu plat mag, want voordat dat gebeurde was het een gebouw dat op de monumentenlijst stond!
Zonder de aanslag had hier helemaal nooit iets gebouwd kunnen worden!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:39

Ann schreef:
@Tallie1979,
Ik vind joostvangestel zijn bericht zo verhelderend, dat ik het nog een keer onder de aandacht wil brengen. :) -> joostvangestel @ [NM] moskee op WTC??!!

Is zeker verhelderend.. En hij heeft gelijk, wij als Nederlanders hebben er geen bliksem mee te maken hoe de New Yorkers/Amerikanen erop reageren :)

Maar ik mág er wel wat van vinden. :) En dat Wilders erheen gaat: Moet die man helemaal zelf weten.. :) Wat ik weet van mijn toekomstige Amerikaanse (v)echtgenoot is dat de meeste Amerikanen Wilders apart vinden en geen idee hebben wat hij komt doen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:52

Wat ik ook weet dat er steeds meer Amerikanen zijn die helemaal tegen de plannen zijn. De laatste representatieve poll werd door CNN gehouden, en daar bleek 68% tegen het project te zijn.
Tenminste, op die plek. Een andere plek vinden ze geen probleem, maar niet daar. Het meest gehoorde argument was dat het een gewoonte is in de islamitische wereld om op 'veroverd' terrein een moskee te bouwen als bewijs van de overwinning en overheersing.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:06

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden eigenlijk...

Voorzover ik weet klinkt het als een oprecht nobel doel. Een multidisciplinair centrum (geen moskee met minaretten oid) met ruimte voor sport spen en ontspanning. Het klinkt ook heel vrij en Amerikaans. Het is bovendien onder andere gesubsidieerd door een christelijke instantie.

Aan de andere kant heb ik dan weer niet zo heel veel fantasie nodig om er een 'lange neus' naar de westerse wereld in te zien. Het is wel nét het eerste gebouw dat geraakt werd door één van de vliegtuigen.

Bovendien; waarom dáár? Een cultureel centrum waar je heen gaat om te zwemmen en films te kijken zou je niet gauw in het gebied waar men werkt verwachten, toch? De andere culturele centra in NYC liggen dan ook doorgaans niet in lower Manhattan.

Tsja; wie zal het zeggen? Ik zie mezelf er in elk geval nog niet zo snel naartoe gaan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:12

Tallie1979 schreef:
Cowboy55 schreef:

Een van de cowboy.. Een van de, dat staat er ;)

Je hebt helemaal gelijk. Excuus. Zal mij morgen melden bij de Basisschool om groep 8 over te doen.... :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:31

Tallie1979 schreef:
Maar ik mág er wel wat van vinden. :)

Natuurlijk mag dat. Je mag ook best zeggen dat je het er niet mee eens bent. Er is alleen heel nadrukkelijk geen juridische, en ook geen reele, grond om de bouw van een moskee in het algemeen tegen te houden. (Of deze moskee op andere manieren tegen te houden is, weet ik niet. Maar het is heel zeker dat het gewoon niet toegestaan is volgens de grondwet van Amerika om een wet uit te vaardigen die zegt dat er geen moskeeen mogen komen binnen zoveel blokken van Ground Zero. Gewoon, omdat de grondwet daar duidelijk stelt dat onderscheid op zulke gronden onaanvaardbaar is. En dat hebben ze bovendien destijds niet zomaar afgesproken.)

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:55

Iemand met een beetje respect haalt dit niet in zijn hoofd, dat is mijn mening.Dit is gewoon schoppen in mijn ogen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:22

En zou je ook niet kunnen denken 'we staan erboven, we laten ons niet kennen' - omdat een stel extremisten denkt dat het iets oplevert om in een gebouw te vliegen en duizenden mensen de dood in te jagen, moeten we daarom andere Moslims hierop aankijken? Ik denk dat het doel van de extremisten was om verdeeldheid te creëren. Dat lukt ze zo heel goed, als ik dit allemaal lees en de berichten hoor en zie.
Moet je juist niet nu denken van 'kom maar met je Moskee'? We laten ons niet opjutten, maar denken als zelfstandige wezens en niet beïnvloed door terroristen die juist in willen spelen op de angst van de groep (want iedereen jut elkaar op op deze manier).
Dit allemaal losgezien van de persoon die die Imam is/schijnt te zijn. Het lijkt me dat de CIA en andere organisaties deze meneer in dat geval allang in de peiling hebben en heus wel zullen ingrijpen.
Is dat niet zo en is het inderdaad een fundamentalist (wat ik best wil aannemen), dan spelen er zaken op de achtergrond die wij niet weten en willen weten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:30

Ik snap inderdaad ook niet helemaal waarom alle moslims zich zouden moeten schamen omdat er een groep is die de aanslagen heeft gepleegd. Zou je dan geen katholieke kerk meer mogen bouwen, vanwege het misbruik? Zou je als Nederlander niet naar Indonesie of Suriname op vakantie mogen, vanwege de slavernij en de politionele acties?
Je kunt toch niet een hele groep aansprakelijk stellen voor de acties van sommigen? Moeten moslims als een soort nieuwe homoseksuelen in de kast (je mag het wel zijn, als je het maar niet laat merken.)

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:17

Shadow0 schreef:
Tallie1979 schreef:
Maar ik mág er wel wat van vinden. :)

Natuurlijk mag dat. Je mag ook best zeggen dat je het er niet mee eens bent. Er is alleen heel nadrukkelijk geen juridische, en ook geen reele, grond om de bouw van een moskee in het algemeen tegen te houden. (Of deze moskee op andere manieren tegen te houden is, weet ik niet. Maar het is heel zeker dat het gewoon niet toegestaan is volgens de grondwet van Amerika om een wet uit te vaardigen die zegt dat er geen moskeeen mogen komen binnen zoveel blokken van Ground Zero. Gewoon, omdat de grondwet daar duidelijk stelt dat onderscheid op zulke gronden onaanvaardbaar is. En dat hebben ze bovendien destijds niet zomaar afgesproken.)

Momenteel loopt er nog steeds een rechtszaak die gaat over of een monument wel afgebroken mag worden. Als de rechter beslist dat het gebouw (dat op de monumentenlijst staat) een monument is, dan mag er niet gebouwd worden.
Er is ook een onderzoek bezig, waar eind deze week de bevindingen openbaar van gemaakt worden, die bekijkt hoe en waar het geld vandaan komt. Als die met een conclusie komen dat er geld niet verantwoord is of uit dubieuze bronnen afkomstig is, komt het er ook niet.
De initiatiefnemers zitten deze week ook nog om de tafel met de gouverneur, die een andere plek aangeboden heeft, om te kijken of ze vrijwillig ergens anders gaan bouwen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:22

jantergouw schreef:
Momenteel loopt er nog steeds een rechtszaak die gaat over of een monument wel afgebroken mag worden. Als de rechter beslist dat het gebouw (dat op de monumentenlijst staat) een monument is, dan mag er niet gebouwd worden.

Dat is natuurlijk een mogelijkheid. Dan mag er gewoon door niemand gebouwd worden. Ik weet niet of het een hele verstandige beslissing is in Manhatten - vooral niet omdat er nogal wat grond schijnt te vallen onder de definitie van ground zero, en er dus heel veel grond onbruikbaar wordt... ik weet niet of mensen bereid zijn om zo'n enorm economisch offer te maken. Maar als ze dat willen is dat een methode.

Citaat:
Als die met een conclusie komen dat er geld niet verantwoord is of uit dubieuze bronnen afkomstig is, komt het er ook niet.

Dan komt deze moskee er inderdaad niet op die manier. Maar daarmee kun je nog steeds geen moskeeen weren uit Manhattan omdat het kwetsend zou zijn voor de nabestaanden ofzo.
Belangrijk verschil.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 01:05

Mocht er een misverstand over bestaan, ik heb helemaal geen enkel bezwaar tegen de bouw van een moskee. Het gaat mij puur om de plaats waar die nu komen gaat. Staat hij een paar straten verder en op een plek die op geen enkele manier gelinkt kan worden aan de terroristische aanslag, dan zou ik me niet eens gemeld hebben in dit topic.
Als ik in het bestuur zou zitten dat dit centrum zou gaan bouwen, dan leek mij dit het uitgelezen moment om aan te kondigen dat we vrijwillig besloten hebben om ergens anders te gaan bouwen, daar we juist van dit centrum een plek van verbroedering willen maken en dat dat met een valse start zoals nu een bijna onhaalbare zaak wordt. Weet je wat dat publicitair voor een smak aan goodwill zou zorgen?
Ik ben heus niet de enige die dit bedenken kan, en het feit dat de initiatiefnemers dit niet doen, spreekt wat mij betreft, boekdelen.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 08:04

Tallie1979 schreef:
Ann schreef:
@Tallie1979,

Is zeker verhelderend.. En hij heeft gelijk, wij als Nederlanders hebben er geen bliksem mee te maken hoe de New Yorkers/Amerikanen erop reageren :)

Maar ik mág er wel wat van vinden. :) En dat Wilders erheen gaat: Moet die man helemaal zelf weten.. :) Wat ik weet van mijn toekomstige Amerikaanse (v)echtgenoot is dat de meeste Amerikanen Wilders apart vinden en geen idee hebben wat hij komt doen.

Wij, nederlanders, doneren 1.5 miljoen euro om dat ding te bouwen. Dan hebben wij er ook veel mee te maken. Laat Wilders daar zijn zegje maar doen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 08:50

Dat is me nieuw. Wie is dat, die "wij Nederlanders"? De overheid? Particulieren? Ik weet vrij zeker dat ik niet doneer nl. Wie doneert er namens mij?

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:55

Die bron wil ik ook wel zien. Dit is ook nieuw voor mij.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:26

jantergouw schreef:
Mocht er een misverstand over bestaan, ik heb helemaal geen enkel bezwaar tegen de bouw van een moskee. Het gaat mij puur om de plaats waar die nu komen gaat. Staat hij een paar straten verder en op een plek die op geen enkele manier gelinkt kan worden aan de terroristische aanslag, dan zou ik me niet eens gemeld hebben in dit topic.
Als ik in het bestuur zou zitten dat dit centrum zou gaan bouwen, dan leek mij dit het uitgelezen moment om aan te kondigen dat we vrijwillig besloten hebben om ergens anders te gaan bouwen, daar we juist van dit centrum een plek van verbroedering willen maken en dat dat met een valse start zoals nu een bijna onhaalbare zaak wordt. Weet je wat dat publicitair voor een smak aan goodwill zou zorgen?
Ik ben heus niet de enige die dit bedenken kan, en het feit dat de initiatiefnemers dit niet doen, spreekt wat mij betreft, boekdelen.

Zo denk ik er ook over.. Al bouwen ze 1000 moskeeen.. lekker belangrijk, moeten ze zelf weten.. Maar op die plaats vind ik het gewoon écht niet kunnen!