Een duidelijk voorbeeld van vieze spelletjes die gespeeld worden in Den Haag, is de houding en uitlatingen van Mark Rutte.
Neem het standpunt van de CDA om niet met de VVD en PVA om tafel te willen zitten, alvorens zij eerst hun punten besproken hebben. Rutte noemde dit een 'non-voorstel' van Verhagen.
Rutte stelde, net als Wilders, vast dat het CDA de schuldige was van het mislukken van de onderhandelingen en het het CDA was die de stekker uit de gesprekken getrokken had.
Mark Rutte schreef:De schuld van de moeizame informatie ligt bij Maxime Verhagen. 'Het CDA wil in dit stadium niet onderhandelen.'
‘Ik stel vast dat het CDA niet wil deelnemen en niet met Geert Wilders en mij aan tafel wil,’ zei Rutte.
Rutte zei dat na afloop van een gesprek met informateur Uri Rosenthal.
Op 2 juli was Rutte ineens een andere mening toegedaan.
Rutte verweet Wilders dat hij onterecht de schuld bij het CDA legt voor het feit dat de VVD nu moet proberen een regering te vormen met de sociaaldemocratische PvdA. "Als dat kabinet er komt, dan is dat uw schuld. Want ik geef u hier nog eens de mogelijkheid om te onderhandelen", aldus de liberale leider. Na de verkiezingen van 9 juni werden eerst de mogelijkheden verkend voor het vormen van een kabinet met de grootste partij (de liberale VVD) en de grootste winnaar (de extreemrechtse PVV) erin. Om deze aan een meerderheid te helpen werd een beroep gedaan op het christendemocratische CDA, maar fractieleider Verhagen wilde pas aanschuiven als VVD en PVV hun grootste verschillen hadden overbrugd. Met deze opstelling heeft het CDA volgens Wilders een rechts kabinet geblokkeerd. Volgens de PVV-leider ga je niet eerst met twee partijen die geen meerderheid in de Kamer hebben een akkoord proberen te bereiken, om daarna nog met een derde partij te gaan onderhandelen. "Ik ben gekke Henkie niet", aldus Wilders.
Inmiddels is Verhagen ook teleurgesteld, daar die zich nu buitenspel gezet voelt.
Fractievoorzitter Maxime Verhagen van het CDA is teleurgesteld over de ontwikkelingen in de kabinetsformatie, waar informateur Herman Tjeenk Willink zaterdag praat met de fractievoorzitters van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks, maar niet met het CDA. Volgens Verhagen maakt VVD-leider Mark Rutte nu een keuze voor een ''koers over links''.
Verhagen schreef:''Ik vind het verbazingwekkend en teleurstellend dat Mark Rutte nog geen anderhalve week geleden zegt dat het geen zin heeft om te onderhandelen over paars-plus, maar nu ineens wel weer gaat praten over een linkse coalitie onder VVD-leiding''
Dit krijg je er van als je spelletjes speelt en je kaarten overspeelt.
Verhagen schreef:‘Het CDA heeft de verkiezingen verloren.
Ons past op dit moment bescheidenheid.’