Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 23:46

Heino schreef:
Nicolletje schreef:
Heb je het boek gelezen?

Ja

En Laika, ligt dat verkeerd interpreteren aan het boek of aan degenen die het lezen?

Niet eens aan de mensen die het lezen, maar aan de mensen die het verkeerd interpreteren en hun hele levenstijl daaraan aanpassen.

sarabande schreef:
Laika schreef:
Respect hebben voor mensen die mij niet respecteren omdat ik mijn leven niet laat leiden door een boek kan ik niet, helaas.

Denk je nu echt dat mensen geen respect voor je hebben omdat je de Koran niet kent, respect moet je verdienen zoals je al zei.

Een geloof van iemand hoeft dat niet, mensen die dat geloof misbruiken voor hun wandaden zijn dat geloof niet.

Ze plegen hun misdaden wel uit naam van het geloof, en voor de islam deugt de hele westerse wereld niet.

Maar goed, we dwalen af richting geloof, en het ging over politiek ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:09

Laika schreef:
Niet eens aan de mensen die het lezen, maar aan de mensen die het verkeerd interpreteren en hun hele levenstijl daaraan aanpassen.

En los je dat probleem dan op wanneer je het boek verbiedt?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:18

Heino schreef:
Laika schreef:

En los je dat probleem dan op wanneer je het boek verbiedt?

Nee, natuurlijk niet, maar ik heb het ook niet bedacht ;)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:34

Een duidelijk voorbeeld van vieze spelletjes die gespeeld worden in Den Haag, is de houding en uitlatingen van Mark Rutte.

Neem het standpunt van de CDA om niet met de VVD en PVA om tafel te willen zitten, alvorens zij eerst hun punten besproken hebben. Rutte noemde dit een 'non-voorstel' van Verhagen.
Rutte stelde, net als Wilders, vast dat het CDA de schuldige was van het mislukken van de onderhandelingen en het het CDA was die de stekker uit de gesprekken getrokken had.
Mark Rutte schreef:
De schuld van de moeizame informatie ligt bij Maxime Verhagen. 'Het CDA wil in dit stadium niet onderhandelen.'
‘Ik stel vast dat het CDA niet wil deelnemen en niet met Geert Wilders en mij aan tafel wil,’ zei Rutte.
Rutte zei dat na afloop van een gesprek met informateur Uri Rosenthal.

Op 2 juli was Rutte ineens een andere mening toegedaan.
Rutte verweet Wilders dat hij onterecht de schuld bij het CDA legt voor het feit dat de VVD nu moet proberen een regering te vormen met de sociaaldemocratische PvdA. "Als dat kabinet er komt, dan is dat uw schuld. Want ik geef u hier nog eens de mogelijkheid om te onderhandelen", aldus de liberale leider. Na de verkiezingen van 9 juni werden eerst de mogelijkheden verkend voor het vormen van een kabinet met de grootste partij (de liberale VVD) en de grootste winnaar (de extreemrechtse PVV) erin. Om deze aan een meerderheid te helpen werd een beroep gedaan op het christendemocratische CDA, maar fractieleider Verhagen wilde pas aanschuiven als VVD en PVV hun grootste verschillen hadden overbrugd. Met deze opstelling heeft het CDA volgens Wilders een rechts kabinet geblokkeerd. Volgens de PVV-leider ga je niet eerst met twee partijen die geen meerderheid in de Kamer hebben een akkoord proberen te bereiken, om daarna nog met een derde partij te gaan onderhandelen. "Ik ben gekke Henkie niet", aldus Wilders.

Inmiddels is Verhagen ook teleurgesteld, daar die zich nu buitenspel gezet voelt.
Fractievoorzitter Maxime Verhagen van het CDA is teleurgesteld over de ontwikkelingen in de kabinetsformatie, waar informateur Herman Tjeenk Willink zaterdag praat met de fractievoorzitters van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks, maar niet met het CDA. Volgens Verhagen maakt VVD-leider Mark Rutte nu een keuze voor een ''koers over links''.
Verhagen schreef:
''Ik vind het verbazingwekkend en teleurstellend dat Mark Rutte nog geen anderhalve week geleden zegt dat het geen zin heeft om te onderhandelen over paars-plus, maar nu ineens wel weer gaat praten over een linkse coalitie onder VVD-leiding''

Dit krijg je er van als je spelletjes speelt en je kaarten overspeelt.
Verhagen schreef:
‘Het CDA heeft de verkiezingen verloren. Ons past op dit moment bescheidenheid.’

sarabande

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:13

Niets nieuws toch. CDA en zeker Verhagen liegt altijd, maar dacht dat ze zoals gewoonlijk nodig waren, en ik heb vanaf het begin gezegd dat Rutte niet met de PVV wil.
Dus er zijn weinig andere mogelijkheden.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:05

In mijn ogen is het onmogelijk dat VVD en PVDA tot elkaar komen.
Beide partijen zouden veel te veel moeten inbinden op hun standpunten. Volgens mij gaat dat twee partijen brengen die een ontevreden achterban hebben.
Rutte speelt hier wederom een spelletje en wil uiteindelijk maar één ding. VVD-PVV-CDA. Door nu duidelijk het CDA buitenspel te zetten hoopt hij die partij zo ver te krijgen dat ze alsnog om de tafel willen zitten met VVD en PVV. Ik ben echt bang dat het daar uiteindelijk op uit gaat komen. Ik geloof niet in een hogere macht, maar doe toch een klein schietgebedje dat dat er niet van komt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:09

Laika schreef:
Nee, natuurlijk niet, maar ik heb het ook niet bedacht ;)

Maar je kan je er wel in vinden?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:29

Politici zijn er om het land te besturen, niet om voortdurend naar het gejank van de wolven te luisteren.
Rutte heeft gewonnen, maar hij had beter kunnen verliezen, want hij heeft weinig keus en wat hij ook doet er zullen mensen ontevreden zijn.
Gelukkig is niet iedereen even kortzichtig en zien verstandige mensen ook wel dat het landsbelang voor populair schreeuwen gaat.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:35

Ik vraag me alleen af, Sarabande, hoe het komt dat jij zo zeker weet dat Rutte niet wil regeren met de PVV? Terwijl een van de meest invloedrijke VVD'ers, Hans Wiegel, compleet het tegendeel beweert en haarscherp aangeeft wat eigenlijk de strategie van de VVD is.
Heb jij bepaalde informatie waardoor je beter weet dan Wiegel wat er speelt binnen de VVD?

Wiegel schreef:
„Vaak mislukt de eerste poging”

Een coalitie van VVD, PVV en CDA werd in de achterliggende weken al na korte tijd afgeserveerd. De situatie doet denken aan 2006, toen de SP al snel op een zijspoor stond, en aan 2003, toen ChristenUnie en SGP tevergeefs aanschoven. Kregen deze partijen eigenlijk wel een eerlijke kans? Of werden ze door andere partijen slechts gebruikt, om daarna des te vlotter te kunnen doorstomen naar een werkelijk gewenste coalitie?

Zijn voorkeur voor een coalitie van VVD, PVV en CDA stak hij nooit onder stoelen of banken. Nu deze optie van de baan lijkt, treurt oud-politicus Wiegel desondanks niet. „We zijn nog niet aan het eind van de formatie. Nog lang niet.”

Vertel hem iets over de politiek. Vertel hem iets over formaties. Op alle mogelijke manier was hij er de achterliggende decennia bij betrokken. Als jeugdig, welbespraakt VVD-leider en opponent van PvdA-voorman Den Uyl. Als minister van Binnenlandse Zaken in het eerste kabinet-Van Agt, dat hij samen met de CDA-leider tijdens een etentje in restaurant Le Bistroquet achteloos in elkaar zette. Als verantwoordelijke voor de nacht van Wiegel, toen hij in 1999 als senator het tweede paarse kabinet in een crisis stortte.

Het ”orakel van Friesland” is hij al lang niet meer. Het ”orakel van Diever” evenmin – Wiegel is tegenwoordig woonachtig in het Brabantse Heeze. Toch laat hij nog regelmatig van zich horen, met name in zijn politieke column in gratis dagblad De Pers.

Een van zijn favoriete stellingen: met de PVV valt best te regeren. In combinatie met VVD en CDA zou daar zelfs een heel goed kabinet uit kunnen groeien.

Teleurgesteld nu Rosenthal en Tjeenk Willink een rechtse coalitie buitenspel hebben gezet?

„Het viel te verwachten, hè? Vaak mislukt de eerste poging. Als in 1977 metéén de combinatie CDA/VVD was uitgeprobeerd, was dat vast niet goed gekomen. Pas nadat maandenlang geprobeerd was een links kabinet onder PvdA-leiding te formeren, was voor Van Agt en mij de tijd rijp om in no time een coalitieakkoord te maken.”

Bepaalde partijen kunnen er dus belang bij hebben om een bepaalde variant éérst op de agenda te krijgen, in de hoop dat die zal mislukken.

„Vaak móét, op grond van logica en rechtvaardigheid, één variant als eerste bekeken worden. Nu was dat de combinatie van VVD, PVV en CDA. Daar kon niemand omheen. De linkse partijen hoopten natuurlijk dat dit zou mislukken.”

Wilden VVD, CDA en PVV wel écht met elkaar? Of voerden ook zij een stukje op voor de bühne?

„De VVD wilde het echt. En voor zover ik het juist aanvoel, wilde de PVV het absoluut ook. Wilders gaf met het loslaten van het breekpunt van de AOW het duidelijke signaal af dat hij zeer compromisbereid was.

Het CDA is natuurlijk een ander verhaal. Dat kwam met het vreemde voorstel om eerst VVD en PVV tot overeenstemming te laten komen, waarmee het liet zien dat het eigenlijk, op dit moment, niet wilde. Dat begrijp ik ook wel. Het lukt Verhagen niet om in eigen kring voor zo’n coalitie de handen op elkaar te krijgen. Overigens is deze coalitie daarom an sich nog niet onwerkelijk. Het CDA heeft het alleen tot nu tóé niet serieus gewild.”

Rutte suggereerde deze week in het Kamerdebat dat vooral Wilders verantwoordelijk is voor het mislukken van een rechtse verkenning...

„Jaaaah, dat is het tactische spel, hè? Maar inhoudelijk klopt er natuurlijk niets van.
Het is je reinste onzin. We moeten de boel niet door elkaar gaan gooien.”

Wie spint het meest garen bij het niet tot stand komen van rechtse onderhandelingen?
„Wilders. Zie de peilingen van Maurice de Hond, waarin hij alweer een aantal zetels hoger staat dan zijn huidige omvang in de Kamer.”

Zijn het niet vooral de voorstanders van paars plus die er voordeel van trekken?
„Dat kun je nu nog niet zeggen. Persoonlijk zie ik, zoals u weet, helemaal niets in paars. Rutte moet daar nooit aan beginnen. In zo’n coalitie is hij de gevangene van links. Terwijl hij ook nog eens klem zit tussen twee vuren: oppositie door CDA en PVV en door de SP.

Maar nog los daarvan, de optie van VVD, PVV en CDA kan gewoon nog een keer terugkomen. Ook besprekingen over paars kunnen mislukken. En dan luidt de bel voor de volgende ronde.

Toen ik onlangs met Balken­ende een biertje dronk in het Torentje –ja, dat doe ik zo af en toe, voor de gezelligheid–, zei ik: Bereid je er maar op voor dat je op Prinsjesdag nog gewoon hier zit en in de Kamer je begroting moet verdedigen.”

Zou u het als informateur anders hebben aangepakt dan Rosenthal en Tjeenk Willink?

„Informateur ben ik helaas nooit geweest. Het lijkt me een prachtige functie. Ik zou het, inderdaad, wat anders hebben aangepakt. Al besef ik ook wel dat formeren nu, door de versplintering van het politieke landschap, veel moeilijker is dan dertig jaar geleden.

Over de manier van formeren zei de Rotterdamse politicoloog Van Schendelen onlangs verstandige dingen. Je moet mensen eerst op hun gemak stellen, zorgen dat ze elkaar vertrouwen, en dat er een sfeer ontstaat waarin men bereid is te geven en te nemen. Soms zelfs wat meer te geven. Maar dan ook wel snel richting inhoudelijke gesprekken gaan. In zo’n aanpak kan ik me helemaal vinden. Niet al dat gesnuffel.”

Kun je met Wilders wel regeren? Zijn plannen gaan soms in tegen de rechtsstaat. Hij lijkt onvoldoende mensen te hebben voor belangrijke posten.

„Wat dat laatste betreft: Wilders is een zeer intelligent man, een strategisch denker. Ik ben ervan overtuigd dat hij op de achterhand een aantal ministeriabele mensen heeft dat zich bereid heeft verklaard om, mocht het nodig zijn, voor zijn partij zitting te nemen in een kabinet. Ik zou de kwaliteit van die mensen niet onderschatten.

En wat die rechtsstaat aangaat, zijn voorstel voor een ”kopvoddentaks” was natuurlijk een grote fout. Dat ziet hij inmiddels zelf ook wel in. Maar een boerkaverbod is alweer een heel ander verhaal. Je kunt niet zeggen dat al zijn standpunten buiten de orde van onze beschaving vallen. Dat zou een belediging zijn van al die kiezers die op hem gestemd hebben. Dat zijn ook heel normale mensen, die echt niet allemaal anti-islam zijn, maar gewoon zorgen hebben over de toekomst van hun kinderen.”

Bron:Interview Hans Wiegel
Laatst bijgewerkt door janesmith op 03-07-10 12:47, in het totaal 2 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:37

Ik blijf heel die coalitievormingen gezeik vinden. Men denkt dat men oh zo veel invloed heeft op de kabinetsformatie, maar nee hoor. Politiek doet toch wel wat men wil..

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:48

Ik las een opmerking van iemand (weet niet meer wie) maar daar kon ik me wel in vinden.

Citaat:
Democratie is een geaccepteerde dictatuur.
Laatst bijgewerkt door janesmith op 03-07-10 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:50

Hans Wiegel beweert altijd het tegenovergestelde van wat de partij wil, zo krijgt hij nog aandacht.
Ik herinner je aan zijn standpunt tov Rita Verdonk.
Niet prettig voor een partij zon oud politicus die zich voortdurend in de media tegen de partij keert.
Van Dam doet hetzelfde met de PVDA

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:00

Toch ben ik er van overtuigd dat hij beter weet wat er speelt binnen de VVD dan wij leken. Hij is ere-lid van de VVD, en wordt nog steeds regelmatig om advies gevraagd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:04

janesmith schreef:
Toch ben ik er van overtuigd dat hij beter weet wat er speelt binnen de VVD dan wij leken. Hij is ere-lid van de VVD, en wordt nog steeds regelmatig om advies gevraagd.

Ja dat zegt ie overal, of het nu bij de Vara of de Telegraaf is, als hij maar in het nieuws is.
Ik heb niet de indruk dat de huidige top van de VVD bij hem te rade gaat, Bolkenstein die wel

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:08

janesmith schreef:
Ik las een opmerking van iemand (weet niet meer wie) maar daar kon ik me wel in vinden.
Citaat:
Democratie is een geaccepteerde dictatuur.

Nou daar lijkt het wel op, democratie is dit in elk geval niet..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:09

Heino schreef:
Nou daar lijkt het wel op, democratie is dit in elk geval niet..

Nee, hoe zou jij het dan willen met de huidige stemmenverdeling????

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:14

Persoonlijk ben ik voorstander van GroenLinks in de regering, om het even met wie. Ik vind namelijk dat we eens meer rekening met de toekomst moeten gaan houden, die verantwoordelijkheid heb je voor je nageslacht vind ik.

Democratisch gezien ben ik voor de grootste partijen, dus VVD, PvdA en CDA (dat waren toch degenen met de meeste zetels?)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:24

Pardon? PVV heeft meer zetels dan CDA!
Ben je nu nog steeds voor democratisch de meeste stemmen? ;-)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:16

janesmith schreef:

Ik dacht dat jij een paar dagen geleden zei, dat je zoveel inside-informatie had, omdat je familieleden in verschillende gemeenteraden voor de VVD zaten?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:20

janesmith schreef:

Oh mijn excuses, vandaar die toevoeging tussen haakjes...
En ja, dat ben ik nog steeds. Waarom krijg ik toch de indruk dat je anders verwacht had?

En ik vraag me af waarom Wilders het toch nodig vind GroenLinks en Femke Halsema steeds te bashen...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:44

Heino schreef:
En ik vraag me af waarom Wilders het toch nodig vind GroenLinks en Femke Halsema steeds te bashen...

Wilders bewijst met de manier waarop hij een eventueel paars+ kabinet staat af te kraken weer dat hij absoluut het kaliber en de klasse niet heeft om te regeren. Dat zou hij toch eens onder ogen moeten zien.
Je kan je wel gedragen alsof je in een kroeg in een achterbuurt staat, en dat spreekt dan ook een heleboel mensen aan die op dat niveau communiceren, het draagt niet bij tot enige geloofwaardigheid.

Zijn vriendelijkheid na de verkiezingen was, zoals ik toen al zei, even aangepast. Gelukkig trapt niemand daar in.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:07

Ik snap trouwens niet helemaal waarom dit als 'vuil spelletje' gezien wordt? Tot nu toe is Rutte de enige waar wat constructiefs vandaan komt. Verder wordt er vooral veel geblokkeerd, en ik snap gewoon nog steeds niet wat we daarmee opschieten.

Zeker, in de eerste ronde was het voorstel van Maxime Verhagen een non-voorstel. Maar toen heeft iedereen z'n zegje kunnen doen, en bleek duidelijk dat een 'hakken in de grond'-houding niet echt helpt. Er moet wat geschipperd worden, compromissen gesloten... De starheid van het begin is niet meer op z'n plek.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:17

Electra63 schreef:
janesmith schreef:

Ik dacht dat jij een paar dagen geleden zei, dat je zoveel inside-informatie had, omdat je familieleden in verschillende gemeenteraden voor de VVD zaten?

Ja, en?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:20

Heino schreef:
janesmith schreef:

Oh mijn excuses, vandaar die toevoeging tussen haakjes...
En ja, dat ben ik nog steeds. Waarom krijg ik toch de indruk dat je anders verwacht had?

Ik vraag me af waarom die twee (Pechtold ook) dat steeds bij Wilders doen.
Zo je doet, zo je ontmoet. Aangezien zij geen kans onbenut laten doet hij hetzelfde.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:21

Ik heb Femke nergens horen zeggen dat ze een coalitie met de PVV een nachtmerrie vind en andere onnodig kwetsende uitspraken zien doen. Kritiek op een ander hebben, prima. Maar je kan dat doen alsof je een slechte deelnemer aan een talentenjacht feedback geeft of op een beschaafde manier.