Ouders boos om halalvlees op crèche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:39

Snoevie schreef:
is een moslim niet 'verplicht' om halal te eten?

Volgens mij niet nee
Wij doen het ook niet ;)
Ik eet ook gewoon snoepjes met gelatine.
Lolly`s etc.
ik hoef ook geen hoofddoek te dragen trouwens

Snoevie

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:40

dankjewel :)
een gewoon antwoord.

weet je,het scheelt best met welke moslim je praat.
ieder heeft zn eigen visie op zijn/haar geloof.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:42

het zal mij echt en dan ook echt een zorg zijn of mijn kind regulier vlees (wat een stom woord het vlees blijft namelijk het zelfde het is alleen anders geslacht) of halalvlees zou krijgen op een KDV wat maakt het nou uit?

net of dat die kinderen weten hoe dat vlees geslacht word.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:43

Snoevie schreef:
dankjewel :)
een gewoon antwoord.

weet je,het scheelt best met welke moslim je praat.
ieder heeft zn eigen visie op zijn/haar geloof.

Inderdaad
Mijn moeder is nederlands en mijn vader egyptisch
Je ziet alleen dat ik moslim ben aan het feit dat ik geen varlensvlees en (nog) geen verkering mag
Heb ik ook helemaal geen behoefte aan ;P

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:44

RandyOrton25 schreef:
het zal mij echt en dan ook echt een zorg zijn of mijn kind regulier vlees (wat een stom woord het vlees blijft namelijk het zelfde het is alleen anders geslacht) of halalvlees zou krijgen op een KDV wat maakt het nou uit?

Maar de kinderen maakt het ook niks uit, De ouders wel ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:45

RandyOrton25 schreef:

het maakt jou niets uit,anderen weer wel.

sommigen hebben moeite met de methode op zich,sommigen met het geloof waar het mee samenhangt.
(de ouders dan he)

en het gaat imo ook om het feit dat er dan niets overlegd word.
het word mensen maar opgedrongen

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:48

weet je wat ik me afvraag wanneer dat dan wel verteld is dat de kinderen dit kregen en opgedrongen ja ik vind het een groot woord hoor
bedoel als je kind ergens anders bij een vriendje eet ga je ook niet vragen hey hoe is het vlees geslacht.

tuurlijk hadden ze het moeten overleggen melden of hoe je het wil noemen.

eigenlijk vind ik en dat is mijn mening natuurlijk dat mensen niet zo bekrompen moeten doen en ook is niet alles over 1 kam moeten scheren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:50

ik vind het bekrompen dat dat vlees zomaar aan kinderen wordt gegeven zonder te overleggen.

dan kan iedere ouder zelf beslissen.

het gaat niet om wat de kinderen vinden,maar de ouders.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:55

Snoevie schreef:
ik vind het bekrompen dat dat vlees zomaar aan kinderen wordt gegeven zonder te overleggen.

dan kan iedere ouder zelf beslissen.

het gaat niet om wat de kinderen vinden,maar de ouders.

Dat vlees het is gewoon vlees hoor daar is niets raars mee gebeurd

zie dit niet als een aanval he het is mijn persoonlijke mening
net als dat die van jou dat is en dat respecteer ik ook ik eet zelf trouwens vlees en het maakt me niet uit welk vlees halal niet halal als het lekker is eet ik het ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 10:01

christel1857 schreef:
@ Mindim:

Is dit nu een soort van tweekamp aan het worden? Is het nu mindim tegen de fojoe en christel1857 ofzo? Ik zeg nergens, maar dan ook NERGENS dat ik het normaal vind dat er geen overleg heeft plaatsgevonden. Ik ben het helemaal niet oneens met wat jij zegt. Dus doe aub niet zo moeilijk!

Tweekamp? Joh, welnee, we verschillen op sommige punten van mening, dat is een discussie. 'Ik tegen iemand' ? joh, dat stadium ben ik al lang ontgroeid.
Ik zeg trouwens nergens dat jij het normaal vind dat er geen overleg heeft plaats gevonden, ik vroeg wat jij vond, dat is iets heel anders.
Ik doe helemaal niet moeilijk, ik geef mijn mening en als die niet altijd overeen komt met die van een ander, tja daar kan ik niet mee zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 10:03

krackertje schreef:
Wat nu als er plots een wijziging in het menu zou zijn geweest op een ander gebied, bv minder zout, minder vet of scharrelvlees?

Ik vind dat menu's doorgesproken moeten worden of dat men in ieder geval moet laten weten wat er gegeven wordt, ivm allergieen, geloofsovertuiging of leefwijze van ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 10:06

christel1857 schreef:
Maakt dat wat uit snoevie? Je hebt praktiserende en niet praktiserende moslims. Iedereen geeft zijn eigen invulling van het geloof. Er zijn genoeg moslims die niet halal eten.

Is er iets mis met dit antwoord? Ik zie hier nergens een belediging geformuleerd staan, plus het is een heel duidelijk antwoord. Er staat namelijk niet letterlijk in de koran dat een moslim verplicht is om halal te eten, er staat in dat het beter is voor een mens om halal te eten. Of het dan verplicht te noemen is mag je aan je eigen interpretatie overlaten. Een duidelijker antwoord dan dit kan niemand geven, want het is maar net hoe je de heilige boeken leest. Zo goed dan? Of doe ik nu weer iets fout ? Je zegt het maar he;)[/quote]

Door het vetgedrukte stukje komt het een stuk onvriendelijker over dan jij misschien bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:05

RandyOrton25 schreef:
Dat vlees het is gewoon vlees hoor daar is niets raars mee gebeurd

zie dit niet als een aanval he het is mijn persoonlijke mening
net als dat die van jou dat is en dat respecteer ik ook ik eet zelf trouwens vlees en het maakt me niet uit welk vlees halal niet halal als het lekker is eet ik het ;)

Wat jij gewoon vlees vind, hoeft een ander niet te vinden. Dat voor jou al het vlees hetzelfde is, ongeacht wat voor leven zo'n dier heeft geleid, als het maar lekker is, zo denkt niet iedereen. Ik eet alleen biologisch omdat ik tegen de bio industrie ben, zo voed ik mijn kind ook op. Ik eet ook geen frikandellen en hamburgers van merken die 'verdacht' vlees bevatten.
Ik zou graag op de hoogte blijven en mee kunnen beslissen over wat mijn kind eet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:43

dankje mindim,ik ben het ook met je eens. ik vind het namelijk geen gewoon vlees,maar ieder zn mening he.

als ik een kind had zou ik ook willen beslissen wat hij/zij wel of niet zou eten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:53

Mindim schreef:
krackertje schreef:
Wat nu als er plots een wijziging in het menu zou zijn geweest op een ander gebied, bv minder zout, minder vet of scharrelvlees?

Ik vind dat menu's doorgesproken moeten worden of dat men in ieder geval moet laten weten wat er gegeven wordt, ivm allergieen, geloofsovertuiging of leefwijze van ouders.

ik vind zowizo dat 17% van een groep niet bepaald wat de andere 83% gaan doen of eten for that matter..........

ZEKER niet zonder overleg!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:04

Ik zou er zelf ook absoluut niet mee gedient zijn als ouder dat mijn (denkbeeldig) kind ongevraagd halalvlees word gegeven.

En dan niet direct vanwege het slacht-verhaal, daar weet ik te weinig vanaf, maar wel vanwege de gedachte (geloof) die erachter zit.

Ik vind de oplossing die gegeven word ook prima hoor, voor elk wat wils.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:09

voor mij maakt het niet uit wat het is......... al is het gele tshirts........ :D of kruidenthee....... of roze fopspenen..........

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:14

KiWiKo schreef:
ik vind zowizo dat 17% van een groep niet bepaald wat de andere 83% gaan doen of eten for that matter..........

ZEKER niet zonder overleg!

Van die 83% is heus niet iedereen tégen halalvlees. Je kunt uit de gegeven cijfers niet opmaken of de meerderheid tégen is. Ik gok zo maar even dat de overgrote meerderheid van de mensen het niet boeiend vindt of de boterhamworst die hun koters krijgen nou bio industrie vlees is of halal. Voor een hoop mensen is boterhamworst gewoon boterhamworst.
Het is iig niet zo dat je er klakkeloos van uit kunt gaan dat van die 83% ook daadwerkelijk 100% tegen halal is. En dus kun je niet met zekerheid spreken dat de meerderheid anti-halal is. Als we wat meer gegevens hadden dan kun je wel zoiets doen.
Wanneer je 100 kinderen hebt, 17 kinderen zijn moslim, 50 kinderen zijn onverschillig en 33 kinderen zijn tegen halal, dan heb je alweer een andere verdeling in de meerderheid he.
Maargoed meerderheid of niet, de oplossing die ze nu bieden is wel veel beter. Maar ik kan me voorstellen dat de eerdere oplossing veel makkelijker is voor het kinderdagverblijf.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:17

KiWiKo schreef:
voor mij maakt het niet uit wat het is......... al is het gele tshirts........ :D of kruidenthee....... of roze fopspenen..........

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:19

het zal heus niet dat de rest van de ouders allemaal anti halal is.

het maakt niet uit hoeveel het er zijn,er dient ook gewoon rekening mee gehouden te worden,punt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:33

christel1857 schreef:
Van die 83% is heus niet iedereen tégen halalvlees. Je kunt uit de gegeven cijfers niet opmaken of de meerderheid tégen is. Ik gok zo maar even dat de overgrote meerderheid van de mensen het niet boeiend vindt of de boterhamworst die hun koters krijgen nou bio industrie vlees is of halal. Voor een hoop mensen is boterhamworst gewoon boterhamworst.
Het is iig niet zo dat je er klakkeloos van uit kunt gaan dat van die 83% ook daadwerkelijk 100% tegen halal is. En dus kun je niet met zekerheid spreken dat de meerderheid anti-halal is. Als we wat meer gegevens hadden dan kun je wel zoiets doen.
Wanneer je 100 kinderen hebt, 17 kinderen zijn moslim, 50 kinderen zijn onverschillig en 33 kinderen zijn tegen halal, dan heb je alweer een andere verdeling in de meerderheid he.
Maargoed meerderheid of niet, de oplossing die ze nu bieden is wel veel beter. Maar ik kan me voorstellen dat de eerdere oplossing veel makkelijker is voor het kinderdagverblijf.

Tja, maar zolang je het niet vraagt, weet je het niet he en daar gaat het om. Je moet dingen gewoon overleggen en daar kan idd misschien best uitkomen dat het een groot deel niet interesseert of het halal vlees is of niet.
Maar je behoort het gewoon te overleggen, je kunt niet ergens klakkeloos vanuit gaan.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:46

Mindim schreef:
fojoe schreef:
nee, dat kan je niet.
net zomin als je kan stellen dat de meerderheid er tégen is ;)

"stel dat ..." dan als je dat liever leest.
het is een aanname, een denkoefening, een hypothese.
mag dat dan ook al niet meer?
vrij land, dacht ik toch?

Ik verbied je nergens je mening neer te pennen, ik geef alleen aan dat het niet accuraat is en gestoeld op je eigen mening en dus eigenlijk niet interessant is. Ik stel ook nergens dat een meerderheid tegen is.
Ook 'stel dat' is niet erg interessant, want het veranderd niets aan de inhoud van je verhaal.

Ik zeg alleen dat alle ouders geinformeerd moeten worden en mogen aangeven of ze met een menukeuze akkoord gaan ja of nee, moslim of niet. Daar gaat het topic in beginsel toch over?

dat heb ik in dit topic al tig keer gepost.
lezen is ook een kunst ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:51

fojoe schreef:

Ja he? ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:57

Mindim schreef:
fojoe schreef:

Ja he? ;)

Ik denk dat iedereen het er mee eens is dat het beter is dat het overlegd wordt met de ouders. Er iedere keer van uitgaan dat dat niet zo is terwijl dat door (volgens mij) iedereen is gezegd, dat is een beetje kinderachtig hoor.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:31

Volgens mij sla je de plank nu mis ;)
Wat heet kinderachtig? Ook daar kunnen meningen over verschillen.
Je pikt er gewoon kleine stukjes uit maar dat is niet het hele verhaal.