Nederland op zijn best

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Re: Nederland op zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:06

Nee, dat wordt vaak gedacht!
Niets is minder waar!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 17:35

OV is geen optie van haar woonplaats naar ons.

Ze is dan 3 x zolang onderweg. En als zij na 24.00 pas klaar is met werken of zeg zelf 23.00 kan zij niet meer thuis komen.

Ik hoor veel over BSO, maar die is niet zolang open hoor.

En zoals ik al heb gezegd gaat de gemeente niet akkoord met dat wij de reiskosten betalen, omdat zij dat als extra inkomsten zien.

We gaan hopen dat zij haar allimentatie over 2 maanden gaat krijgen zodat zij wel kan gaan werken en van haar uitkering af kan komen.

Helaas kunnen wij niet zolang wachten en hebben dus iemand anders aangenomen.

En nog steeds degene die zo negatief over haar praten:
Wat denken jullie nu zelf, dat een werkgever die het voor het uitzoeken heeft, gauw iemand aannemen met 4 kids??

Dan moet zij wel heel special wezen. Ja dat vonden wij van haar en daarom waren wij bereidt om het met haar te proberen. Ik hoop dat zij over 2 maanden bij een ander bedrijf die kans ook nog krijgt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:46

ik voor een zou ik mijn werkgeversrol niet een alleenstaande moeder met 4 kinderen aannemen............. sterker nog ik zou ook een getrouwde moeder met 4 kinderen niet aannemen

been there done that, en heb op de blaren mogen zitten

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 17:54

Nee daar heb je helemaal gelijk in KiWiKo. Wij normaal ook niet, hebben ook vaker op de blaren gezeten.

Maar zoals ik al zij, ze had gewoon wat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:37

Als je met een bijstandsuitkering een auto kunt rijden dan heb je het dus zo slecht nog niet.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 18:54

Nee Faye zou ik ook zeggen....

Misschien is de auto wel van een vriendin, ouder ofzo.

Maar jij oordeelt altijd toch gelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:57

ik ga even een stukje uit mijn boek plakken, dan mogen jullie weer reageren

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:58

Nu komt het hoor :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:58

Logisch volgende probleem was dat ik na er zeker 10 jaar uit te zijn geweest mezelf helemaal moest inwerken. De enige die ik nog overhad op kantoor was iemand die op arbeidstherapeutische basis werkte (Max) en een parttime planner (Diana). Max had een motorongeluk gehad waarbij een hersenbeschadiging opgelopen. Zijn korte termijn geheugen was niet al te best. Zijn taak was het onderhouden van de HKZ Certificering, en dat deed hij op zich best goed. Wel was het moeilijk afspraken te maken om dingen voor elkaar te krijgen. Vaak was het “O.. dat doe ik wel even” en dan ging het vervolgens in een lade, om er nooit meer uit te komen.
Diana stortte zich vol overgaven aan de planning en dat deed ze heel goed, wel een probleem was dat ze 3 weken op vakantie ging. En daar had ik zeker een vervanger voor nodig die enigsinds een beetje thuis was in de wereld van het plannen.
Max ging dit taakje op zich nemen. Als ik ernaar vroeg hoe het ervoor stond dan zei die goed, en ik heb een gesprek met die of die vanmiddag. Een week voordat Diana op vakantie ging, waren de gesprekken afgerond en kwam hij met een concreet voorstel: Karin, Karin kon 3 dagen in de week komen plannen, vanaf oktober! Dus niet in de vakantie van Diana, maar in oktober. Ik kan nog steeds niet begrijpen, welk stukje Max niet begrepen had van het vraagstuk vakantie van Diana en hoe dat gat op te vullen.
Diana ging op vakantie, geen vervanging, 4 lijnen die binnenkomen en Max als backup, en ik die mezelf nog helemaal in moest werken in de wereld van de zorg. Is niet een hele beste combinatie. Maargoed, je dealt ermee. Een vroeger vriendje kwam met iemand die me kon helpen. Volgens hem een slimme vrouw, en ik dacht…… al neemt ze alleen maar de telefoon op. Zo gezegd zo gedaan, zo kwam Jolanda in dienst. Ze eiste wel een belachelijk hoog salaris, maargoed een uitzend kracht is duurder en ik was geholpen. Ze kwam partime helpen, zo ook Marjolein ook Partime en zo ook Esther, ook parttime. Zo was de bezetting op kantoor weer optimaal. Ik moet zeggen dat de dames in deze beginfase echt hebben moeten bikkelen om zich zaken eigen te maken en een draai te vinden in het bedrijf. Maargoed, kregen ze ook goed voor betaald (uurloon 17,85 bruto)
Jolanda haar auto ging kapot, en van mij mocht ze in mijn VW Fox rijden. Al snel was het in haar ogen zo dat ze die auto van mij gekregen had. Ik heb dat maar laten gaan, vond het niet belangrijk om er herrie over te maken.
Marjolein woonde in Zuid Beijerland, zij kwam op een dag met “of een auto (ala Jolanda) of reiskostenvergoeding. Het feit dat ze een uur minder per dag werkte om reistijd te kompenseren was ze even vergeten. Na een snel rekensommetje was het goedkoper om voor haar een dieseltje te kopen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik een Renault Megane diesel voor haar gekocht. Twee weken later verhuisde ze naar Rijswijk, was ze me even vergeten te vertellen.
De auto’s stonden op mijn naam, de bekeuringen bleven binnenstromen en als ik ze dan aan hun gaf, werden ze niet betaald.
Op een dag hoorde ik via, via dat Marjolein haar rijbewijs in beslag was genomen door uitstaande schulden bij de overheid. (was ze me even vergeten te vertellen) Ze reed dus in een auto van mij zonder rijbewijs toen was ik er helemaal klaar mee, en zei dat ze per direct de auto’s over moesten schrijven op hun naam zodat ik in ieder geval nergens voor aansprakelijk gesteld kon worden. Achteraf natuurlijk een beetje naïef, maar daar kom ik later op terug.
Esther woonde op loopafstand van de zaak, die begreep wel dat een auto er niet in zat voor haar.
Via via hoorde ik dat Max plannen had om te emigreren. Was hij even vergeten om tegen mij te vertellen. Hij was veel ziek in die tijd, althans hij meldde zich veel ziek. Toen ik hem daarmee confronteerde moest hij ineens zijn plannen om zijn inkomen van mij veilig te stellen drastisch omgooien, hij ging niet met ziektewet zoals zijn oorspronkelijke plan was, maar nam zoals het hoorde gewoon ontslag. Max vertrok naar Brazilie, nog wel even zijn pensioenverzekering zeker te stellen en die automatisch van mijn zakelijke rekening af te schrijven. Daar kwam ik na een jaar achter. Dat heb ik met terugwerkende kracht gelukkig terug gekregen. Moest wel dreigen met een rechtzaak, daar de verzekeringsmaatschappij vond dat het een rechtsgeldige overeenkomst was. Goed hij was rechtsgeldig, alleen de betalingen niet. Die waren niet voor mijn rekening, maar voor Max zijn eigen rekening.
Ik persoonlijk was wel blij dat ik op zo een makkelijke manier van Max af kwam, want eerlijk gezegd bleek hij niet een aanwinst op de zaak qua werkhouding.
Ondertussen waren we een maand of 4 operatief met zn allen, en dingen begonnen op hun plaats te vallen, mensen vonden hun draai en we gingen de taken verdelen.
Jolanda kan goed praten, slecht luisteren maar goed praten. PZ en PR vond ik wel haar ding.
Marjolein kan goed organiseren en daarom werd zij zorgcoördinator.
Esther kan goed spitten, en samenstellen en regelen zij werd kwaliteitsfunctionaris.
En zo werd het team samengesteld. Werkte eigenlijk prima. Esther had ons in notime door het HKZ heengeloodst, Marjolein had de planning prima op orde, dossier goed in orde. Jolanda deed haar Personeelsding ook leuk, maar wat qua computers heel zwak, en had veel moeite met het werken op een pc.
Ik gaf ze veel vrijheid en veel verantwoordelijkheid. Uurtje eerder weg, prima.. uurtje later beginnen prima. Zolang het werk goed en af is, is het prima.
Ondertussen ging het ook goed bergopwaards met klanten, dus we gingen redelijk voor de wind zegmaar

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:59

werknemers ziin zoooo leuk!! :D :D

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 19:48

:D :D zo herkenbaar.....

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:56

Kiwoko heel herkenbaar..

Mijn man = mededirekteur van bouwbedrijf

Een werknemer komt naar mijn man.. Dan en dan ga ik op vakantie naar thailand... Heb vliegtickets al besteld..

Mijn man.. ohh zou je niet eerst overleggen dan voor je boekt of het uberhaupt wel uitkomt?

Werknemer.. jah niet aan gedacht toen ik de tickets boekte..

Mijn man, maar als dat nu niet uitkomt? Dan kun je niet weg..

Werknemer jah.. niet aan gedacht..dan moet ik ze maar afzeggen..

Mijn man.. nou ja..ga maar op vakantie..

(dit is een goede harde werker.. maar typisch voorbeeld.. )

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:03

als werkgever heb je het inderdaad ook niet makkelijk!
en ik vind het dan ook logisch dat men niet zomaar iedereen aanneemt en een vast contract aanbied.
aan de andere kant, ik ben als 15 jarige begonnen met werken en liet me nog regelmatig t kaas van m'n brood eten.(sowieso mager loontje, geen pauzes etc...stond ook wel een en ander tegenover dus ik heb wat dat betreft geen klagen gehad)
ik heb er wel veel van geleerd, in een andere baan heb ik flink op m'n strepen gestaan.
was ik ook nog wel bereid langer door te werken voor een ander enz, maar als ik eens eerder weg moest kon dat niet.
we hadden allemaal dezelfde functie, maar bepaalde mensen vonden dat zij hoger stonden dan mij omdat ze er langer werkten.
vakantie plannen?ik kreeg de laatste keuze.
was ik gauw mee klaar dus!
zowieso lag die baan me niet, werk liever buiten :)
wat ik wil zeggen: het is gewoon heel belangrijk dat werkgever voor z'n werknemers klaarstaat, maar andersom idem!
als je niets voor elkaar over kunt/wilt hebben, komt dat de totale werksfeer niet ten goede.

echter, mbt een alleenstaande ouder, tja, als werkgever zou ik ook nog eens goed nadenken of ik diegene aan zou nemen of een kinderloos persoon.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:11

faye schreef:
Als je met een bijstandsuitkering een auto kunt rijden dan heb je het dus zo slecht nog niet.

:')
En als je die al had?
Wel eens gehoord dat je sommige dingen moet laten? :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:13

zelfs als je al een auto hebt verzekering, wegentaks, benzine/diesel, keuring... Die dingen rijden niet op lucht.. := Hangt natuurlijk ook weer af van wat voor auto je hebt.. De aankoop van mijn auto was de lichtste kost van het hele auto gebeuren :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:17

Nee Ayasha, daarom schrijf ik ook dat je sommige dingen moet laten. :)

En een goedkoop autootje en of OV, allebei is het niet goedkoop hoor. Maargoed, ik weet niet of deze vrouw een auto had hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:18

Ik denk als je het op een jaar op telt, dat je met OV goedkoper uit komt eerlijk gezegd. Auto is natuurlijk wel gemakkelijker maar goed als je moet kijken op centen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:18

niet als je een kind hebt :) en dus voor twee moet betalen.....

in je eentje zou het wel werken denk ik :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:20

voor 2 betalen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:20

doe eens antwerpen/ amsterdam met de trein met zn tweetjes........ geloof me de auto is goedkoper inclusief wb en benzine en afschrijving :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:21

Ik heb het eens voor Limburg-Blankenberge uitgerekent KiWiKo, 2uur en 30 minuten trein. Op en neer koste het me 1/2e van 1x op met de auto. ;) Met twee personen had k nog op en af aardig wat minder kwijt geweest dan enkele rit met de auto.
En neen, ik kan niet terug vallen op studenten dingen gezien ik geen student meer ben. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-05-10 20:27, in het totaal 3 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:21

Misschien zou het in je eentje wel werken maar zoals Kim zegt maar als je meerdere kinderen hebt, nee, dat gaat hem niet worden hoor. :n
En soms word je ook gedwongen, kun je door bepaalde tijden helemaal niet met OV en moet je wel een autootje hebben.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:22

ayasha: dan heb je of een zware auto, of hij zuipt veel...
als ik op en neer naar zaandam rijd ben ik 30,- kwijt, met de trein(alleen!) ben ik 35,- kwijt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:23

Heb een mazda 121 met 56 PK :')
Ding is 14 jaar oud dit jaar, dat wel, maar hij verbruikt niet extreem veel. :) Het is natuurlijk geen auto die met 3l toekomt maar het is ook niet dat hij 10l zuipt oid.

Rit naar blankenberge had me met auto 20 euro gekost (enkele rit dus) ongeveer (200 km) met een go pass op de trein betaal ik 5 euro per rit en maakt niet uit waar ik heen ga, of ik nou heel België door kruis of ik ga van Diepenbeek naar Hasselt (10 min met de auto)
Mij ga je echt niet wijsmaken dat je met OV niet goedkoper uit kan komen. Je moet soms beetje zoeken wat voordelig is maar OV is op lange termijn goedkoper dan een auto. Zeker als je denkt aan verzekering, keuring, wegentaks, onderhoud, slijtage aan je auto enz.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-05-10 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:24

Ayasha schreef:
Heb een mazda 121 met 56 PK :')

Je kan beter een paard pakken! :')