Rare situatie bij de Dodenherdenking.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:12

wat een zooitje zeg gister tijdens de herdenking..
ik moet zeggen dat diegene die zo liep te schreeuwen geen respect had.... vind t echt heel onrespectvol tegenover de veteranen enz.

maar goed zo zie je maar weer dat mensen elkaar opnaaien en gaan rennen op niks af.
mensen kijken niet eerst van wat is er aan de hand t zijn net beesten eerst rennen dan kijken.

en wat zag bea wit zeg die was echt geschrokken erg jammer dat ook dit weer verstoord moest worden

Karin

Re: Rare situatie bij de Dodenherdenking.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:16

De beste stuurlui staan weer eens aan wal bij dit soort dingen.

Mooi blijven staan waar je staat, er is tenslotte niks aan de hand. :roll:

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:16

Buster4ever: Jij komt zeker ook zo binnen vallen?
Misschien even de ooggetuige verhalen lezen op de voorgaande pagina's, dan snap je waarom mensen gingen rennen.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:18

buster4ever schreef:
ik moet zeggen dat diegene die zo liep te schreeuwen geen respect had.... vind t echt heel onrespectvol tegenover de veteranen enz.

maar goed zo zie je maar weer dat mensen elkaar opnaaien en gaan rennen op niks af.
mensen kijken niet eerst van wat is er aan de hand t zijn net beesten eerst rennen dan kijken.

Mensen zijn in feiten ook beesten. Het is ons instinkt..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:19

en die hufter wordt vandaag al om 11 uur uiterlijk weer vrijgelaten...
soms zou je toch ietsje meer politiestaat willen...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:20

Als je eerst gaat staan kijken, dan is het goed mogelijk dat je te laat bent.

De mens heeft een soort overlevingsdrang: wegwezen als er mogelijk gevaar dreigt. Pas achteraf kun je oordelen of er werkelijk sprake is geweest van gevaar. Op het moment zelf zou ik er niet op willen gokken dat het 'allemaal wel meevalt'.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:20

buster4ever schreef:

en wat zag bea wit zeg die was echt geschrokken erg jammer dat ook dit weer verstoord moest worden

Jij zou er natuurlijk direct op afrennen om die betreffende persoon in z'n kraag te grijpen :j
Kom op zeg. Niemand zou blijven staan, zeker niet met de vorige gebeurtenissen in het achterhoofd.

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:21

Je kan moeilijk 'kijken' wat er aan de hand is.
Ik heb geen benen die ik ' even' kan uitschuiven zodat ik over de menigte kan uit kijken.

Ik stond in die menigte en alles gaat zo snel, als je er zelf was geweest had je nu ook heel anders er tegen aan gekeken...

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:22

Inderdaad, ik dacht ook alleen maar, wanneer komt de auto?
Maar wat moet je nu? Ik bedoel iedereen was daar in staat om zoiets te doen, je kan vanalles in je jas of tas hebben om een aanslag te plegen bijvoorbeeld.

Cayenne schreef:
buster4ever schreef:

Jij zou er natuurlijk direct op afrennen om die betreffende persoon in z'n kraag te grijpen :j
Kom op zeg. Niemand zou blijven staan, zeker niet met de vorige gebeurtenissen in het achterhoofd.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:26

beantsje schreef:
en die hufter wordt vandaag al om 11 uur uiterlijk weer vrijgelaten...
soms zou je toch ietsje meer politiestaat willen...

Jep klinkt raar, maar in feite heeft hij niets verkeerd gedaan.
Ja juist hij heeft op een stiltemoment gegilt, en de orde verstoort dus.
Maar hij heeft niet geschoten of gevochten.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:27

Ookal is er achteraf niets 'ernstigs' gebeurt.. Is dit best traumatiserend voor de mensen die het het mee gemaakt hebben. Even als Beatrix, erg veel respect.. En ook erg knap dat daarna alles weer goed opgepakt word.. Door iedereen.

Vanochtend op de radio, een man en die stond ook in dat vak.. Die zat ook al te kijken waar de auto bleef, net zoals jij beschrijft MM

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:28

juist :j
en daarom is het Nederlandse rechtsysteem zo krom :P

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:29

In feite had er makkelijk een auto de menigte kunnen bereiken, zo goed beveiligd vond ik het ook niet.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:29

Smiddags was de beveiliging beter als dat het begon.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:30

Ookal is het super goed beveiligd.. Je zult altijd zien dan een gek er tussen komt met zijn wagen

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:31

Inderdaad, en wat wilt een auto met 80 km/uur nou eenmaal tegenhouden?
Dan mag je wel ijzeren muren eromheen gaan zetten.

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:32

ja er was wel overal politie en wagens, maar je kon er makkelijk doorheen met een auto..

Voordat het begon kwam ik nog 2 politie paarden tegen, nog even bij gekeken, later waren zij de eerste ter plekke.
Ik vind het altijd zoo gaaf en stoer van die paarden, ze doen het toch maar :)

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:33

Change_ schreef:
Ookal is het super goed beveiligd.. Je zult altijd zien dan een gek er tussen komt met zijn wagen

Ze zeiden gister op het nieuws ook; er stonden dit keer geen betonblokken zoals bij koninginnedag. Vind je het gek, dat is ook helemaal niet nodig? DIe blokken waren geplaatst te voorkoming van een aanval op de koningin. Gister stonden er zoveel mensen dat een auto met geen mogelijkheid in de buurt van de koningin had kunnen komen. Een aanslag met een auto is dan ook helemaal niet logisch.....

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:36

In apeldoorn kon de auto toch ook niet de konining zelf raken, alleen de bus waar ze in zat.

De auto kon makkelijk bij de konining komen! Eerst door de mensen massa en dan links stond de konining, zo'n auto had er denk wel bij kunnen komen maar dan moettie wel kunnen sturen

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:39

Ik vind ook niet dat zo'n evenment zwaar bewaakt moet worden.. Dan is de betekenis en de sfeer er helemaal af... Als dit zo door gaat.. Kan het beter afgeschaft worden dan zwaar beveiligd

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:40

Heel triest eigelijk dat dit niet meer kan in Nederland! Dat er zulke 'gekke' mensen hier wonen...

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:41

Moii Missy: Wij stonden schuin bij het kleine tv scherm. Precies achter de geluidsinstallatie. Eigenlijk in het midden van het linkergedeelte van de Dam. Hoe is het nu met je moeder? :(:)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:42

Karin schreef:
De beste stuurlui staan weer eens aan wal bij dit soort dingen.

Mooi blijven staan waar je staat, er is tenslotte niks aan de hand. :roll:

Karin, dat vind ik niet sportief want dat heb ik heel nadrukkelijk niet geschreven. Ik oordeel niet over de mensen die er gisteren bij waren. Ik oordeel over ons allemaal, hoe wij bezig zijn dit soort situaties waarschijnlijker te maken door de angst aan te wakkeren en niet te relativeren. NU, en voor gisteren. Het gaat mij niet om wat er daar gebeurd is - het gaat erom hoe we er daarna naar kijken.

Ik snap prima dat mensen zich op dat moment rotgeschrokken zijn. Maar dat doet er nu niet meer toe. Het gaat erom dat we onszelf sterker maken tegen dat soort situaties. Je hoeft geen willoos slachtoffer te zijn van angst en paniek - je kunt er wat tegen doen. Niet op het moment zelf, maar wel daarvoor en daarna. En het lijkt MIJ dat het zinvol is om dat te doen - om te zorgen dat er een volgende keer geen of in elk geval minder mensen onder de voet gelopen worden.
Is dat nou zo'n gek idee?

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:43

Tsja er lopen meer "gekke"mensen rond dan dat er opgesloten zitten.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:44

Jammer genoeg worden die mensen niet zo maar 'gek'.
Dat vind ik aan de ene kant ook weer sneu.. Die mensen zijn zo ver heen.