kinderbijslag: onzin of nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinderbijslag : onzin of nodig.

-onzin je moet je kind zelf kunnen onderhouden en niet met hulp van belasting betalend nederland.
110 (29%)
-nodig: moeten we alles zelf betalen?
266 (70%)

Totaal aantal stemmen: 376

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:38

Citaat:
Vanaf 2012 krijg je voor een nieuw geborene geen kinderbijslag meer. Dan is de keuze aan de ouders of die kleine er wel of niet komt. Gezien er al steeds is geroepen dat het toch maar een klein frut bedragje is, komen die kinderen er toch nog wel.

Waar haal jij dit bericht vandaan? De kinderbijslag is alleen bevroren tot 2012 en dat houdt in dat het bedrag gelijkt blijft.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:40

Ja dat ze hun diploma heeft daar niks mee te maken. Ze krijgen het geld en doen ermee wat ze er mee willen doen. Of hun studie betalen of in de kroeg hangen. Als ze hun studie niet kunnen betalen hierdoor zullen ze moeten werken om hun geld voor hun studie bij te verdienen. Ik wil alleen maar zeggen dat je ook geen zicht heb waar ze dat geld aan uitgeven. Idem met kinderbijslag. Het ene moment zul je het nodig hebben voor rekeningen die betaald moeten worden en de andere keer geef je een groot gedeelte uit aan je kinderen omdat ze nieuwe kleren etc nodig hebben.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:41

Dat haal ik uit mijn hoofd vandaan. Dat leek me erg logisch gezien al de berichten in dit topic en de verloop in dat bericht. :D
Lijkt me echt zo gek niet om het zo in te voeren. dan weet iedereen al voordat ze kindje maken of dat frut bedrag krijgen. Dat frut bedrag waar ze wel ontzettend fel van worden als het er niet meer zou zijn. En je het liefste door de datakabel heen trekken om je een draai om de oren te geven. :D

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:43

samantha5 schreef:
Ja dat ze hun diploma heeft daar niks mee te maken. Ze krijgen het geld en doen ermee wat ze er mee willen doen. Of hun studie betalen of in de kroeg hangen. Als ze hun studie niet kunnen betalen hierdoor zullen ze moeten werken om hun geld voor hun studie bij te verdienen. Ik wil alleen maar zeggen dat je ook geen zicht heb waar ze dat geld aan uitgeven. Idem met kinderbijslag. Het ene moment zul je het nodig hebben voor rekeningen die betaald moeten worden en de andere keer geef je een groot gedeelte uit aan je kinderen omdat ze nieuwe kleren etc nodig hebben.

Alleen hebben deze mensen wel een diploma op zak, waar ze wel wat in hebben in de maatschappij. Die kleine kotertjes moeten we nog maar van gaan zien wat ze gaan doen als ze ouder zijn. En misschien hebben ze dan ook wel stuffie nodig. Zorg dan maar dat dat veilig is gesteld.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:43

Niet voor iedereen is het een vlut bedrag hoor. 60 euro in de maand vind ik toch een mooie bijdrage. Je kan er weer 6 pakken luiers van kopen :D

_sparta_

Re: kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:44

Ik vind het een groot bedrag. Maar dat is niet de strekking in dit topic. Kijk maar eens terug. :)

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:45

Nou er komen ook nog steeds mensen die jaren een diploma en een ov kaart hebben gehad zonder diploma van school. De broer van mijn vriend die studeert geloof ik al 8 jaar en vind het nu raar dat hij geen studiefinanciering en ov kaart krijgt.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:47

Ach laat ik het zo stellen. Ik vind het prima dat er kinderbijslag is en ook dat er studiefinanciering is. Ik heb liever dat ze het in onze eigen maatschappij steken dan dat al het geld maar verdwijnt in achtelijke dingen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:50

samantha5 schreef:
Nou er komen ook nog steeds mensen die jaren een diploma en een ov kaart hebben gehad zonder diploma van school. De broer van mijn vriend die studeert geloof ik al 8 jaar en vind het nu raar dat hij geen studiefinanciering en ov kaart krijgt.

Dan zou totaal terug betalen gewoon een voorwaarde moeten zijn. (uiteraard niet bij ziekte)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:51

samantha5 schreef:
Ach laat ik het zo stellen. Ik vind het prima dat er kinderbijslag is en ook dat er studiefinanciering is. Ik heb liever dat ze het in onze eigen maatschappij steken dan dat al het geld maar verdwijnt in achtelijke dingen.

Eens. Maar ik zie het liever veel algemener/breder gebruikt worden. Dan kan iedereen er wat aan hebben. Ook mensen met kinderen.
Ik zie een kind namelijk nog altijd als een eigen keuze, voor je eigen leven rijker te maken, volledig. Hoe je het ook omschrijft.
En help mensen maar die in de oliebol komen door nu bijvoorbeeld de ww die afloopt omdat ze zogenaamd te oud zijn en niets meer krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:33

_sparta_ schreef:
Mindim schreef:

Joh, deze reactie gaat toch nergens over. Ik denk dat er meer studenten van hun stufi in de kroeg hangen, dan dat er kinderen worden gemept als dank voor de kbs :Z

Jij vind het nergens over gaan. Dat is wat ander dan dat het zo IS.
Ik denk dat je schrikt waar de kinderblijslag aan op gaat. Ik den in 75% van de gevallen helemaal niet voor het kind.

En waar baseer je dat op dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:35

_sparta_ schreef:
samantha5 schreef:

Eens. Maar ik zie het liever veel algemener/breder gebruikt worden. Dan kan iedereen er wat aan hebben. Ook mensen met kinderen.
Ik zie een kind namelijk nog altijd als een eigen keuze, voor je eigen leven rijker te maken, volledig. Hoe je het ook omschrijft.
En help mensen maar die in de oliebol komen door nu bijvoorbeeld de ww die afloopt omdat ze zogenaamd te oud zijn en niets meer krijgen.

Willen studeren is ook een keuze. Er zijn ook mensen die voor de ww kiezen. Misschien het hele sociale zekerheidsstelsel maar opdoeken?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:37

Dingen die je om je heen hoort en zelfs hier leest.

Voor de ww kiezen? Als je verwijtbaar zonder werk zit krijg je geen ww. En als je goed leest ben ik continue een voorstander van het sociale stelsel. Alleen niet op iets als kinderbijslag. Gebruik dat geld maar elders in dat sociale stelsel. Daar waar mensen niets aan kunnen doen, ziek zijn bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:43

Er zijn genoeg ww-trekkers die daarvoor kiezen. Sollicitatieplicht is een lachertje, als je niet aangenomen wil worden, word je niet aangenomen.

Grappig, ik ken niemand die de kbs voor iets anders dan de kids gebruikt.

Als een roker longkanker krijgt wil ik daar ook niet voor betalen. Voor ivf ook niet trouwens, omdat dat mijn ethische grenzen overschrijdt. Ik wil ook niet meebatalen aan huursubsidie, dan ga je maar goedkoper wonen of blijf je thuis wonen. En zo is er genoeg waar we aan betalen, waar we helemaal geen zin in hebben, zelf nooit gebruik van willen maken. Welkom in Nederland.

En eigenlijk vind ik het lachwekkend dat mensen zich zo druk kunnen maken om een beetje kbs. Volgens mij is de kbs binnen, dus ik ga lekker shoppen vanmiddag!

Ja! Voor de kids! :D

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:47

En dan is ww niet eindeloos. Dat stopt. Duurt geen 18 jaar. En iemand heeft ooit er wel iets aan betaald, anders had die al geen recht op ww. En heb je maar kort gewerkt dan is de ww duur ook maar kort.

Grappig ik wel. En als je hier leest "ken" je er ook.

Welkom.
Maar dan wil het niet zeggen dat je daar geen mening over mag hebben en daar niet over mag praten. Er zijn inderdaad altijd van dingen waarvan ik zeg, moet dat nou? Dit topic toevallig de KBS. In een ander topic kun je het dan vast hebben over wat anders. :)

Ja weer dat neerbuigende kleine beetje. Wij anti maken zich druk om te kleine beetje. Maar andersom maken mensen zich nog veel drukker. het is niet de moeite dat beetje, maar owee als het eens zou stoppen. Dat kan niet en staan ze op de achterste poten. Wie maakt zich dan druk? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:04

Als het stopt lig ik er niet wakker van, vind alleen wel dat het mes dan ook in andere voorzieningen moet. Stufie bijvoorbeeld. Huursubsidie, ww, zorgtoeslag (ja ook voor studenten). Daar besparen we uiteindelijk ook veel meer mee. Iedereen blij!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:39

Behalve als je kinderen hebt en werkloos wordt zeker? Want dat roept iedereen hier wel, dat je situatie kan veranderen...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:58

samantha5 schreef:
Waar baseer jij dat op? Heb je daar feiten van? Je kinderen zullen toch in kleding moeten lopen, hun luiers moeten dragen etc. Of je dat nu eerst voorschiet van je salaris en de kinderbijslag voor rekeningen betaald is toch geen probleem?

Studenten kunnen hun geld ook in de kroeg uitgeven. Niemand controleert of ze het daadwerkelijk aan hun studie besteden.

Ze zullen tòch elk jaar dat collegegeld op moeten hoesten, dus het is wel degelijk te controleren of studiefinaciering voor de studie wordt gebruikt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:01

Lante schreef:
samantha5 schreef:
Waar baseer jij dat op? Heb je daar feiten van? Je kinderen zullen toch in kleding moeten lopen, hun luiers moeten dragen etc. Of je dat nu eerst voorschiet van je salaris en de kinderbijslag voor rekeningen betaald is toch geen probleem?

Studenten kunnen hun geld ook in de kroeg uitgeven. Niemand controleert of ze het daadwerkelijk aan hun studie besteden.

Ze zullen tòch elk jaar dat collegegeld op moeten hoesten, dus het is wel degelijk te controleren of studiefinaciering voor de studie wordt gebruikt.

En de boeken (heb vorig jaar voor ruim €500 aan boeken moeten kopen), en de rekenmachines, en de laptop-via-school-zodat-iedere-dezelfde-heeft-en-je-niets-goedkoops-kan-kopen, en de aanvullende programma's voor op die laptop, en de readers, en de verplichte week weg voor €700,- en printer en de cartiches (of de kosten voor het printen op de uni, 50 cent per kleuren pagina).
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 26-03-10 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:10

samantha5 schreef:

Ik zie dat anders, ze werken voor het stappen en betalen van de stufi het collegegeld, alleen nemen ze waarschijnlijk van de stufi best eens een voorschot om op stap te gaan. Moet kunnen toch? Bij veel mensen gaat het geld op de 'grote bult' en wordt betaald wat op dat moment 'nodig' is. Geld (neem ik aan meestal) ook voor KBS en zeker ook voor stufi, dat is zelfs veel beter te controleren, omdat je kan zien of het collegegeld betaald wordt en hoe de resultaten zijn. Bij KBS is dat veel moeilijker, maar als de kinderen goed verzorgd worden, er gezond uitzien en op passende schoenen lopen, dan zal het wel goed zitten. :)

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:27

Citaat:
En de boeken (heb vorig jaar voor ruim €500 aan boeken moeten kopen), en de rekenmachines, en de laptop-via-school-zodat-iedere-dezelfde-heeft-en-je-niets-goedkoops-kan-kopen, en de aanvullende programma's voor op die laptop, en de readers, en de verplichte week weg voor €700,- en printer en de cartiches (of de kosten voor het printen op de uni, 50 cent per kleuren pagina).

Goh geloof dat we bijna medelijden moeten krijgen met de studenten. Nogmaals het is je eigen keuze je hoeft immers niet te studeren hoor. Is niet verplicht. Als je dan zo graag wil moet je er ook maar voor werken.

Moet je voor kinderen in jouw ogen ook.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:06

_sparta_ schreef:
samantha5 schreef:

Dan zou totaal terug betalen gewoon een voorwaarde moeten zijn. (uiteraard niet bij ziekte)

Dat moet ook terugbetaald worden. Je moet in 10 jaar je diploma halen, anders moet je sowieso alles terugbetalen. Van die 10 jaar krijg je maar 4 jaar stufi, daarna alleen een lening....dus dan heb je toch 6 jaar uit je eigen zak gefinancierd. Die regels zijn er al lang.

Kbs gaat er nog wel eens af, hangt er vanaf welke partijen in de coalitie komen natuurlijk. Overigens zie ik hier heel de tijd het bedrag van 30 miljard voorbij komen? Waar is dat vandaan gekomen, ik dacht dat de kbs 'maar' 1 miljard kostte voor de staat. Die 30 miljard is incl. kindgebondenbudget volgens mij ( en dat is een stuk meer ).

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:08

Maar die lening kan deels kwijtgescholden worden toch? Ik ben er niet precies van op de hoogte,mijn hoogst genoten opleiding is maar MBO :)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:12

Nee, die lening wordt nooit kwijtgescholden.
Je hebt de prestatiebeurs, die duurt vier jaar. Als je binnen 10 jaar je diploma haalt wordt die vrijgescholden. Daarnaast kan je lenen, alleen de eerste 6 jaar, die moet je altijd terugbetalen.

Als je ouders niet mee kunnen betalen, kan je een aanvullende beurs krijgen. Die wordt ook alleen kwijtgescholden als je je diploma haalt.

Ik weet het heeul erg goed, heb op het nippertje mijn diploma nog gehaald namelijk (met ziekte e.d. houden btw erg weinig rekening :( ).

Edit: en kon vervolgens alsnog alles terugbetalen, omdat ik 2 jaar te veel verdient had: een bijbaan wordt ook niet echt gestimuleerd, je moet het blijkbaar maar redden van die paar honderd euro in de maand.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:14

Ik meende eens gehoord te hebben dat na x aantal jaar terug betalen de rest vervalt?