[2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke partij ga jij stemmen?

SP
56 (8%)
GroenLinks
59 (8%)
Pvda
48 (6%)
CU
10 (1%)
SGP
3 (0%)
CDA
18 (2%)
VVD
79 (11%)
D66
96 (13%)
PVV
239 (34%)
PvDd
33 (4%)
ToN (Verdonk)
8 (1%)
Ik stem niet
40 (5%)
Andere partij
9 (1%)

Totaal aantal stemmen: 698

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:59

En toch begrijp ik nog steeds niet waar dat gezeik dat links laf, knuffelig en weet ik wat allemaal vandaan komt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:04

Gitta1977 schreef:
Die test op de vorige pagina is inderdaad kort en helder.

Test is wat kort door de bocht, maar kwam bij mij redelijk uit: VVD 6, CDA 4, en D66 4

Edit: ik moet mijn eigen uitslagen beter lezen ;)
Laatst bijgewerkt door joostvangestel op 25-02-10 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon_V

Re: [2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:10

Op partijenwijzer heb ik een test gedaan voor een keuze van een partij. Het volgende kwam eruit:

Je wilt dat de overheid iets te zeggen heeft over de economie, maar dat moet niet te ver gaan. Mensen hebben wat dat betreft ook een eigen verantwoordelijkheid. Waarschijnlijk ben je niet ontevreden over de Nederlandse situatie, maar vind je dat de marktwerking hier en daar is doorgeschoten. Je bent daarnaast een voorstander van individuele vrijheden, maar daar zijn wel grenzen aan. Je ziet in de maatschappij wel dingen die je niet zo bevallen, maar vindt een verbod vaak te ver gaan. Maatschappelijke veranderingen juich je meestal toe, maar je kijkt altijd wel kritisch naar de gevolgen. Waarschijnlijk maak je je verder zorgen over het klimaat, en vind je dat mensen ook wat meer aandacht voor elkaar en voor immateriële zaken moeten hebben. Tot slot ben je in principe tegen invloed van religie op de politiek, maar waarschijnlijk stoor je je wel eens aan de felheid waarmee sommigen zich tegen religieuze invloed uitspreken. Uit religie komen immers wel belangrijke normen en waarden voort.

Wil je weten welke partijen bij je passen, klik dan hier.

Op basis van deze overtuigingen is de kans groot dat je je thuis voelt bij:
PvdA (Lees het beginselprogramma van de PvdA)

Al zou ik voor ik ging stemmen toch wel wat programma's doorlezen :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:17

Met de gemeenteraads verkiezingen kom ik op CDA uit := Had ik niet verwacht :=

Landelijk weet ik het nog niet, ga die ene stemwijzer niet doen. Die is best verouderd :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:19

PVV...

Heb nu een paar tests gedaan en de PVV scoort bij mij het beste. Gevoelsmatig wil ik ook gewoon voor de PVV gaan...

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:21

Gevoelsmatig? Zie opmerking Elsevier pagina terug onderaan. :')

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:29

Toekie schreef:

paperlabla...Kiezen doe ik op buikgevoel ontstaan na studie van de partijen....Hoewel ik alleen de partijen studeer die ik mogelijk interessant vind, en dat zegt me dan weer een ander buikgevoel... :Y)

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:31

Alves schreef:
_sparta_ schreef:
Bij deze stemwijzer zou ik PVDA of D66 willen stemmen. Ik ben volgens deze test niet duidelijk links of rechts. Toch weet ik zeker dat het die 2 nu juist niet worden.

Ik vond deze stemwijzer best moeilijk lama zeggen :o

Moeilijk? Vond ik niet, soms wat zwart/wit, maar dat heb je meestal wel bij stemwijzers. Bij mij kwamen er precies de twee partijen uit waar ik tussen twijfel :).

Ik ben overigens een tegenstander van minimum straffen. Dat betekent nl dat een rechter geen rekening kan houden met verzachtende omstandigheden. Stel dat een vrouw jarenlang mishandeld wordt door haar man en hem uiteindelijk uit wanhoop doodsteekt, als er op doodslag/moord een minimale straf van 15 jaar staat kan de rechter daar absoluut niet onder gaan zitten. (Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit geen reden om iemand dood te steken ;)).
Tweede voorbeeld, wat als iemand geestelijk ontzettend ziek is en daardoor iemand vermoord? Je moet er iets aan doen, dat zeker, maar is dat een gevangenisstraf van minimaal 15 jaar? Kan diegene er iets aan doen dat hij/zij zo ziek is?

Mensen al hun rechten afnemen als ze ook maar minimaal verdacht worden van terrorisme? Tsja, ik hoop vooral dat het jou zelf niet overkomt...
Te belachelijk voor woorden zo'n idee.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:37

Ik vond 'm ook helemaal niet moeilijk. :)

Bij mij kwam eruit: GroenLinks, SP, D66, PvdA en helemaal onderaan met 0 punten: de PVV. Klopt bijna helemaal, alleen plaats 1 en 2 horen omgedraaid. ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:47

Op netwerk werd aan Rouvoet gevraagd [tot 2x toe]of hij een kabinet wilde vormen met de PVV.Hij gaf hierop geen direct antwoord,hij zei we zullen eerst de verkiezingen afwachten.
Voor mij houd dat in dat ze eventueel wél met de PVV een kabinet zullen vormen.Als ze het pertinent niet willen,zeggen ze toch meteen als antwoord op de vraag NEE?
Het schijnt dat alleen de PvdA niet met de PVV wil samen werken,die hebben dat wél duidelijk gezegd.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:52

Toekie schreef:

Toch wel typisch, had Adil "gevoelsmatig" voor een andere partij gekozen werd daar ook niet als zodanig op gereageerd. Wat ik me af vraag waarom de tegenstanders van Wilders er zo mee bezig zijn om mensen op andere gedachte te brengen? Vanwaar deze angst dat Geert goed zal gaan tijdens de verkiezingen of hoe je het ook noemen wilt?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:55

MISTRAL94 schreef:
Vanwaar deze angst dat Geert goed zal gaan tijdens de verkiezingen of hoe je het ook noemen wilt?

Wat mij betreft omdat daarmee het hele allochtonen probleem alleen nog maar meer op de spits gedreven wordt. Lange termijn oplossingen zullen er niet komen want daar heeft de PVV het in haar partijpunten niet over. En dat is toch wel wat we willen neem ik aan, lange termijn oplossing.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:56

MISTRAL94 schreef:
Toekie schreef:

Toch wel typisch, had Adil "gevoelsmatig" voor een andere partij gekozen werd daar ook niet als zodanig op gereageerd. Wat ik me af vraag waarom de tegenstanders van Wilders er zo mee bezig zijn om mensen op andere gedachte te brengen? Vanwaar deze angst dat Geert goed zal gaan tijdens de verkiezingen of hoe je het ook noemen wilt?

Mistral, ik trek me er niks van aan hoor. Ik mag gelukkig kiezen wat ik wil :j

Maar ben het wel met je eens en dat zijn ook zaken die ik me afvraag...

Ik kijk wel naar de partijen die mij interesseren en hun principes, maar de uiteindelijke keuze gaat op gevoel... :j

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:56

Heino schreef:
MISTRAL94 schreef:
Vanwaar deze angst dat Geert goed zal gaan tijdens de verkiezingen of hoe je het ook noemen wilt?

Wat mij betreft omdat daarmee het hele allochtonen probleem alleen nog maar meer op de spits gedreven wordt. Lange termijn oplossingen zullen er niet komen want daar heeft de PVV het in haar partijpunten niet over. En dat is toch wel wat we willen neem ik aan, lange termijn oplossing.

En wie gaat dat wel voor elkaar krijgen dan? En hoe?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:57

Adil18 schreef:

Wat mij betreft GroenLinks. Hoe? Zie partijprogramma.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:58

Heino schreef:
Adil18 schreef:

Wat mij betreft GroenLinks. Hoe? Zie partijprogramma.

Dat vraag ik niet. waarom zou dat beter functioneren dan de aanpak van Wilders?

dat wat GroenLinks doet heeft tot op de dag van vandaag nog geen effect gehad, dus waarom niet eens op een andere mnaier proberen...?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:59

Adil: Precies, mijn mening zal niet veranderen, misschien juist wel versterken hoe harder mensen gaan roepen dat je dit niet moet doen :Y)

Heino: Doen toch alle partijen, beloven gouden bergen en komen niets na? Ze zijn geen van allen geen haar beter...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:00

Adil18 schreef:
dat wat GroenLinks doet heeft tot op de dag van vandaag nog geen effect gehad, dus waarom niet eens op een andere mnaier proberen...?

GroenLinks heeft dan ook nog niet de kans gekregen te doen wat ze willen...

Wat ze anders doen is voornamelijk naar de langere termijn kijken. Veel aandacht voor preventie van problemen, begeleiding ipv repressie. Alleen zeggen wat niet mag werkt niet, je moet ook het gedrag dat je wel wilt zien stimuleren.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:00

MISTRAL94 schreef:
Toekie schreef:

Mistral94 ik vind dat je wel een beetje flauw doet. Het is gewoon een ''grapje'' als reactie op het ''grapje'' van Elsevier. Als je dat hebt gelezen dan zou je niet zo (moeten) reageren. ;)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:01

Adil18 schreef:

Heb ik iets gemist? Wanneer heeft GroenLinks in de regering gezeten?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:02

Heino schreef:
Adil18 schreef:

GroenLinks heeft dan ook nog niet de kans gekregen te doen wat ze willen...

Wat ze anders doen is voornamelijk naar de langere termijn kijken. Veel aandacht voor preventie van problemen, begeleiding ipv repressie. Alleen zeggen wat niet mag werkt niet, je moet ook het gedrag dat je wel wilt zien stimuleren.

Groenlinks niet, maar er zijn genoeg partijen die wel de kans hebben gehad en voor dezelfde aanpak pleiten....Waar tot op de dag van vandaag nog nooit iets van terecht is gekomen...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:03

Toekie schreef:
Adil18 schreef:

Heb ik iets gemist? Wanneer heeft GroenLinks in de regering gezeten?

Groenlinks an sich niet, maar de aanpak is een uitgekauwt iets...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:04

Adil18 schreef:
Groenlinks niet, maar er zijn genoeg partijen die wel de kans hebben gehad en voor dezelfde aanpak pleiten....Waar tot op de dag van vandaag nog nooit iets van terecht is gekomen...

GroenLinks is niet een andere partij. Hiermee scheer je allerlei partijen over een kam en dat vind ik niet netjes.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:05

Adil18 & Mistral94: Waarom zien jullie discussiëren als het anderen van gedachte willen veranderen?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:07

Heino schreef:
Adil18 schreef:

GroenLinks is niet een andere partij. Hiermee scheer je allerlei partijen over een kam en dat vind ik niet netjes.

Dat doe ik niet Heino, beter lezen. Slechts de aanpak op een gebied...

ik ben voor duidelijke taal, en Wilders spreekt die als het om veel zaken gaat.

Ik ben er echt niet eentje van "Wilders aan de macht", maar hij mag van mij wel eens wat meer te vertellen hebben.....Zelfde als Pim, die hoefde van mij ook niet meteen premier worden (hoewel ik haast wel denk dat hij het was geworden), maar een beetje meer invloed was niet gek geweest.

Helaas zijn Pim en Geert niet helemaal uit hetzelfde hout gesneden. Wilders mag van mij wel meer zijn best doen om op Pim te lijken...