Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:09

Staan er op Bart's lijstje niet een aantal handige dingen? Ze lijken me ook goed uitvoerbaar?
-> Klik

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:09

Hypofocus schreef:
1. Dus dan moet de fotograaf nog steeds al het opspoor werk zélf doen. Ik ben niet verantwoordelijk voor de inhoud van de site van Horse Tycoon, het beheer van Horse Tycoon is verantwoordelijk voor de inhoud op de site.
2. Goed idee, maar wat gebeurd er met de foto's die al in het spel zitten? En wat gebeurd er met de inkomsten die in het verleden gegenereerd zijn via deze foto's? Krijgen de fotografen daar nog wat van terug te zien?
3. Waarschuwing is ook mogelijk? Waarom worden gebruikers na 1 waarschuwing niet bij de 2e x direct permanent verbannen? Je moet een statement maken. De gebruiker pleegt een misdrijf. Niet een kwajongensstreek. Pak het dan ook serieus aan. Anders nemen de gebruikers (zoals we de afgelopen jaren gemerkt hebben) de regels gewoon níet serieus.
4. Prima maatregel, maar zoals één van de andere fotografen al schreef: mensen hebben het in de wet kunnen lezen, op de site van de fotograaf kunnen lezen, op google kunnen lezen, in de algemene HT voorwaarden kunnen lezen én in de regels van HT kunnen lezen... Dat hebben ze blijkbaar állemaal overgeslagen, dus ik gok dat een opmerking tijdens het uploaden ook niet gelezen zal worden, net als ál die andere waarschuwingen die ze tijdens het zoeken naar foto's al niet gelezen hebben.

1. Ja klopt, maar als er zware sancties op ons spel opstaan zal het lang zo vaak niet meer gebeuren en houd het vanzelf op.

2. Die moeten alsnog gewoon verwijderd worden, lijkt me logisch.

3. Vandaar dit voorstel hé.

4. Zelfde als punt 1.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:10

LimaMambo schreef:
Focussed schreef:
Er is al zo vaak duidelijk gemaakt dat er zoveel ontevredenheid is over die oplossing. Waarom wordt er niet gewoon geluisterd en meegewerkt? Bang dat er dan geen centjes meer binnenkomen :roll: ?

sorry.. maar dat van die centjes vindd ik eerder op hypofocus slaan..
er word een oplossing aangeboden, is het nog niet goed

geld geld en nog eens geld, dat is waar het om draait

Bij HT niet dan? Daar draait het toch ook alleen maar om geld.
Het draait echt niet alleen maar om het geld, maar meer om de kromheid dat HT
bakken met geld verdiend aan de illegale praktijken, en dat de fotografen dus
eigenlijk ook recht op geld hebben voor iedere upload op HT.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:11

Shadow0 schreef:
Focussed: ik ben net zo goed als jij benieuwd naar de motivatie van Michel, maar door er gelijk een negatieve conclusie aan te verbinden, en een smiley als :roll: maak je wel de kans een stuk kleiner dat er een open en nuttig antwoord komt.

Tuurlijk is dat zo, maar ik ben op het moment gewoon even gefrustreerd aangezien het beheer van HT gewoon de vingers in de oren doet (of de handen voor de ogen om de posts hier niet te lezen)...

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:12

Focussed schreef:
Echt jeetje ik word hier een beetje moe van.

Kom maar met een beter oplossing?
Astjeblieft doe die ogen open en lees! Hilda kwam met het geniale idee van de stockfoto's en royalties. Andere ideeën zijn stoppen met de uploadmogelijkheid bij het paard....
En zo kan ik nog wel even doorgaaan.

Hmmmm ik lezen? Heb een paar pagina's terug al gezegd dat wij niets zien in stockfoto's.

En waarom stoppen? Zijn er ook zat die zich wel aan houden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:13

Dus omdat er een handje vol mensen zijn die zich er wel aan houden moeten we die 90% illegale foto´s maar gewoon door de vingers zien?

Sorry Michel, maar ik heb het idee dat jullie geen enkele oplossing willen... Er is al zoveel goed voorbij gekomen en het wordt allemaal zonder argumenten van tafel geveegd.
Waarom vind je het stockfoto idee dan niet goed? Ze kunnen er gewoon mee blijven bewerken, dus dat lijkt mij het probleem niet.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 09-09-09 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:13

Michel_ schreef:
Hmmmm ik lezen? Heb een paar pagina's terug al gezegd dat wij niets zien in stockfoto's.

Maar ik kon daar geen duidelijke redenering/argumentatie bij zien staan?
Het kan gaan om exact dezelfde foto's die al in gebruik zijn in het spel, maar dan op legale manier verkregen.
Wat is er mis mee, behalve dat 't wat geld kost?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:15

Michel_ schreef:
Komen jullie maar met een betere oplossing dan. Wij moeten zeker maar ja en amen zeggen.
Zo werkt dat helaas ook niet.

Jullie hoeven geen ja en amen te zeggen, maar je hebt als beheerder wel de mogelijkheid, en de verantwoordelijkheid, om na te denken over manieren waarop jullie kunnen voorkomen dat dit steeds gebeurt.

Een aantal mogelijkheden zijn bv:
- het registreren van het account dat de afbeelding uploadt en het verbinden van consequenties aan het meerdere keren uploaden van foto's waar geen toestemming voor is
- Het aanbieden van een pagina met recente uploads waarmee de fotografen eenvoudiger kunnen controleren wat er geupload is.
- Het verder onder de aandacht brengen van de regels rondom het uploaden.
- Het aanbieden van geschikte foto's (er is behoorlijk wat te vinden onder de CC-licensie!)
- Het voorkomen van externe uploads in z'n geheel
- het limiteren van externe uploads

Niet alle methoden zullen even praktisch of wenselijk zijn, maar ik ben toch wel benieuwd wat jullie haalbaar en mogelijk vinden. En wat niet.

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:16

Hypofocus schreef:
Het kan gaan om exact dezelfde foto's die al in gebruik zijn in het spel, maar dan op legale manier verkregen.

Zoals ik al eerder zei; gebruikers houden ervan om foto's te bewerken met de paardennaam, stalnaam etc. in hun foto te plaatsen.
Dat is dan niet eens meer mogelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:19

Michel_ schreef:
Zoals ik al eerder zei; gebruikers houden ervan om foto's te bewerken met de paardennaam, stalnaam etc. in hun foto te plaatsen.

Nee, klopt, dat is dan niet meer mogelijk :) Des te meer reden om te kijken naar goede alternatieven, zodat de echt harde maatregelen niet hoeven te volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:20

Michel_ schreef:
Hypofocus schreef:

Jawel hoor, dat is gewoon mogelijk.
Je vraagt om een licentie bij de fotografen waar je de stockphotos koopt, waar bij inbegrepen is dat de foto's die aangekocht worden in het spel op alle mogelijke manieren gebruikt mogen worden, en verwerkt/bewerkt mogen worden door de gebruikers.

Er is geen enkel verschil tussen de huidige situatie en een groot aantal stockfoto's kopen, behalve dat het wat geld kost om de fotografen te compenseren, waarmee je direct van het illegale-materiaal probleem af bent.
Geen risico's, tevreden spelers, tevreden fotografen.

En er is maar zo'n super klein deel van de gebruikers die nu zelf al eigen foto's gebruikt, dat het voor die kleine groep waarschijnlijk geen struikelblok is.

Dus nogmaals; ik ben benieuwd naar een goed argument...

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:29

Hypofocus schreef:
Jawel hoor, dat is gewoon mogelijk.
Je vraagt om een licentie bij de fotografen waar je de stockphotos koopt, waar bij inbegrepen is dat de foto's die aangekocht worden in het spel op alle mogelijke manieren gebruikt mogen worden, en verwerkt/bewerkt mogen worden door de gebruikers.

Er is geen enkel verschil tussen de huidige situatie en een groot aantal stockfoto's kopen, behalve dat het wat geld kost om de fotografen te compenseren, waarmee je direct van het illegale-materiaal probleem af bent.
Geen risico's, tevreden spelers, tevreden fotografen.

En er is maar zo'n super klein deel van de gebruikers die nu zelf al eigen foto's gebruikt, dat het voor die kleine groep waarschijnlijk geen struikelblok is.

Dus nogmaals; ik ben benieuwd naar een goed argument...

Zo bedoel ik het idd ook niet.
Ik bedoel ermee te zeggen dat ze dus weer zelf een plaatje ergens moeten uploaden (bewerkte versie) en vervolgens kunnen plaatsen bij hun paard.
Maar wie zegt dat ze dat ook doen? En niet gewoon weer een foto van een fotograaf plaatsen?

Wat schieten we daar mee op?

Anoniem

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:34

Klopt, uploaden is dan inderdaad wel een issue.
Maar als je dan toch volledig overnieuw begint qua foto's, heb je wel direct de gelegenheid om het beleid zodanig aan te passen en toe te passen, dat gebruikers wel oppassen om ander materiaal te uploaden.

De reden dat het nu zoveel gebeurd, is dat de foto's mooi zijn, en er eigenlijk geen consequentie op staat.
Als je al mooie foto's ter beschikking stelt, en bij het nieuwe begin aan alle leden op duidelijke plaatsen in eenvoudige woorden duidelijk maakt dat er grote consequenties op staan als er tóch ander materiaal gebruikt wordt... dan laten ze het wel ;)

Het enige dat je dan hoeft te maken is een systeem voor goedkeurig van foto's. Dus dat de foto niet direct zichtbaar is, maar goedgekeurd moet worden.
En als ze slechts met een bestaande database vergeleken moeten worden, dan is dat niet eens zoveel werk.

(En ik spreek uit ervaring, mijn eigen database heeft meer dan 100.000 foto's, die ik stuk voor stuk dírect herken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:34

Het is áltijd veel werk om een andere aanpak te nemen.
Ik denk dat je daar niet aan ontkomt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:35

Michel_ schreef:
Ik bedoel ermee te zeggen dat ze dus weer zelf een plaatje ergens moeten uploaden (bewerkte versie) en vervolgens kunnen plaatsen bij hun paard.
Maar wie zegt dat ze dat ook doen? En niet gewoon weer een foto van een fotograaf plaatsen?

Daar is natuurlijk wel een oplossing voor - ik weet niet of je die wilt horen?

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:56

Shadow0 schreef:
Michel_ schreef:

Daar is natuurlijk wel een oplossing voor - ik weet niet of je die wilt horen?

Wat ik me juist afvraag is of de fotografen de andere 'oplossingen' willen horen.
blijkbaar ziet beheer van HT niets in stockfoto's. Dat moeten ze dan maar accepteren.
Ik snap dat het lekker makkelijk geld verdienen is als ze er wat in zouden zien, maar helaas.

Echter wordt er totaal niet gereageerd of alleen in negatieve zin op het feit dat beheer van HT strengere en betere regels/mogelijkheden willen regelen.
Dit is dan 'niet goed genoeg'. Terwijl het in mijn ogen een gulle middenweg is.

Daar komt bij dat er gewoon langs elkaar heen wordt gepraat van beide kanten... En dit gaat nou al hoe lang? 3 jaar ofzo?
Zoals ik al eerder zei: je moet niet het onderste uit de kan willen. Maar ook eens genoegen nemen met wat je kan krijgen.

En ook wederom geldt dit voor beide partijen.
- fotografen krijgen meer controle en toezicht.
- beheer van HT meer boze klanten.

ik vind het wel een aardige compromis :) !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:59

Tja... Stephanie... Uit de opties die Horse Tycoon nu aanbiedt kan ik maar 2 dingen concluderen:

- Het mag geen tijd kosten
- Het mag geen geld kosten

Want de fotografen moeten nog steeds zélf alles uitzoeken (dus dat voorstel levert geen voordeel op)
En alle opties die geld kosten worden ook direct van tafel geschoven.

Eigenlijk blijft alles dus hetzelfde, alleen zegt men dat het "misschien" mogelijk is om de gebruikers wat strenger aan te pakken.
Tja.. dat is gewoon geen oplossing.

Dus zo lang het voor de fotografen geen voordeel oplevert (op welke manier dan ook), zal het inderdaad niet uitkomen op een goede afspraak. ;)

Het moet van 2 kanten komen hoor...
Niet álleen voordeel voor Horse Tycoon en blijvende nadelen voor de fotografen (die nog steeds niets voor hun werk krijgen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:03

Er is zowiezo een tool op het internet die door copyrights en bewerkingen heen kan kijken. Er zijn meerdere grafische mensen die deze tool, ookal is hij nog in beta, gebruiken om te kijken waar hun werk misbruikt wordt: http://tineye.com/

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:04

Ik wil niet vervelend zijn.
Maar ik vrees dat als je hier geen genoegen mee neemt je stappen moet ondernemen.

Het beheer wilde hier voorheen geen waarschuwingen voor geven en meer aandacht aan besteden. sowieso niet. Nu wordt er wel naar aanpassingen gekeken. In dat opzicht hebben jullie als fotografen zeker voortgang geboekt.

Ik denk persoonlijk alleen niet dat het verder gaat komen. En als jij per sé geld wilt zien moet je dat maar via een andere weg proberen. En aangezien daar sterk de meningen over verdeeld zijn hoeft men daar niet verder op in te gaan. Immers kan alleen een rechter de uiteindelijke beslissing nemen.

En of dit alles het waard is? Dat is de vraag die ieder voor zich moet beantwoorden.

edit:
Horse Tycoon heeft veel nadelen aan het aanpassen van de regels. Nadelen die jij misschien niet (kan) begrijpen. Maar ze zijn er zeker wel. Omdat ik beide partijen heel goed begrijp vind ik daarom dat het een mooi compromis zou kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Stephanie op 09-09-09 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:04

Hypofocus schreef:
Tja... Stephanie... Uit de opties die Horse Tycoon nu aanbiedt kan ik maar 2 dingen concluderen:

Want de fotografen moeten nog steeds zélf alles uitzoeken (dus dat voorstel levert geen voordeel op)
En alle opties die geld kosten worden ook direct van tafel geschoven.

Eigenlijk blijft alles dus hetzelfde, alleen zegt men dat het "misschien" mogelijk is om de gebruikers wat strenger aan te pakken.
Tja.. dat is gewoon geen oplossing.

Dus zo lang het voor de fotografen geen voordeel oplevert (op welke manier dan ook), zal het inderdaad niet uitkomen op een goede afspraak. ;)

Het moet van 2 kanten komen hoor...
Niet álleen voordeel voor Horse Tycoon en blijvende nadelen voor de fotografen (die nog steeds niets voor hun werk krijgen).

hoe in vredesnaam kan HT nou controleren of een gejatte foto zonder copyright een foto is van een fotograaf?
dat is onmogelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:17

LimaMambo schreef:
hoe in vredesnaam kan HT nou controleren of een gejatte foto zonder copyright een foto is van een fotograaf?
dat is onmogelijk

Dat is eigenlijk dezelfde vraag als dat je zou zeggen:

"Hoe kun je nou in vredesnaam horen of de muziek van dat bandje écht The Beatles zijn of een ander bandje"

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:24

Hypofocus schreef:

Logisch toch? Het grootste bezwaar van jullie is toch ook dat het controleren van de foto's en het aanmerken van foto's als auteursrechtelijk beschermd teveel tijd kost?

Citaat:

Dat lijkt me een vrij eenzijdige benadering :) Als het uitzoeken makkelijker gaat is dat dus wel voordeel :) En als het meer consequenties heeft zal er wellicht minder geupload worden van jullie foto's, en ook dat is een voordeel :j

Kortom: dat je als fotograaf nog altijd enige moeite moet doen, betekent niet dat het geen zinvol compromis kan zijn. (Enne... via het juridische systeem ben je ook altijd aangewezen op je eigen moeite: je moet zelf een procedure aanspannen, dat wordt niet voor je gedaan.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:28

En ondertussen blijft het beheer aan de foto's verdienen, ook terwijl de foto verwijderd wordt.

De fotograaf neemt tijd en moeite, en dat kost ook geld, maar krijgt er niets voor terug.

Maar het hele verhaal wordt nóg eenvoudiger.
Als iemand toestemming heeft gekregen van een fotograaf voor het gebruik van de foto, dan heeft ook alleen DIE persoon toestemming.
Als die foto gebruikt wordt bij een paard, en het paard wordt later een keer binnen het spel verhandelt, dan gebruikt een ándere speler de foto, en ook dát is een schending van het auteursrecht.

Dus van álle paarden die ooit "verkocht" zijn binnen het spel, kun je met zekerheid zeggen dat de foto een schending is.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:29

Hypofocus schreef:
LimaMambo schreef:
dat is onmogelijk

Dat is eigenlijk dezelfde vraag als dat je zou zeggen:

"Hoe kun je nou in vredesnaam horen of de muziek van dat bandje écht The Beatles zijn of een ander bandje"

wat is dit nou weer voor een rare beredenering.. |o

alls je het anders had gesteld: hoe kan je aan het liedje horen of het op een orginele cd staat of op een gekopierde
dan had het eventueel geklopt

en antwoord daarop is: dat valt niet te controleren MITS je de eigenaar bent van die foto/ cd en je kan dat aantonen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:31

Zo beroemd ben je nou ook weer niet hypo focus :+ . De beatles kan ik je wel vertellen mischien maar lukt jou dat bij laten we zeggen. Cobra starship, the script???

Je kan niet van de beheerders van HT verwachten dat ze al het werk van alle enigzins proffesionele fotograven. Die zoek machiene van unwritten zou mischien helpen maar dat kost wel heel veel tijd met 68000 foto's op de site. bovendien ook niet 100% foutloos waarschijnlijk. Jij wil dus gewoon dat HT zichzelf opheft en maar gewoon al het geld aan jou geeft of wat, een comprmis zit er overduidelijk niet in voor jou. En dat laatste is niet waar als het om een eigen foto gaat geeft de fotograaf toch toestemming als hij paard met foto en al verkoopt, anders moet hij hem er af laten halen door beheer.