13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:42

De huidige recordhouder, die vertrokken is op 16-jarige leeftijd, is een tijdje gevolgd geweest door piraten. Heeft zich in zijn cabine opgesloten met geladen revolver, en gelukkig verloren de piraten hun interesse. Maar of dat bij een jong meisje ook het geval zou zijn? Brrr, ik wil er zelfs niet aan denken.

Ik hoop dat ze een geladen blaffer meeneemt dan...oeps dat is hier ook verboden...tjonge je mag ook helemaal niets in NL. :+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:43

Tsja, met alle respect, maar ik zou een meisje van 13 niet in staat achten om volledig onafhankelijk voor zichzelf te zorgen, eigenlijk.

De manier waarop het nu aangepakt wordt, is ook niet echt handig, maar het is beter dan het 'ongemerkt' te laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:43

Een kapitein heeft altijd een geladen wapen, die is bevoegd om wapen te dragen,evenals een piloot van de burgerluchtvaart.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:44

Dat Laura dit niet had verwacht, dat begrijp ik niet. Dit konden ze toch wel op hun vingers natellen? Het is niet echt gebruikelijk dat kinderen van 13 een rondje om de wereld gaan zeilen in hun eentje. Die zitten meestal netjes in de schoolbanken.
Ik weet niet of de BV Nederland hier nu wakker van moet liggen. Het is toch meer Hart van Nederland-nieuws. Ik vind wel dat ze hun poot stijf moeten houden, anders is straks het hek van de dam en komen er allemaal pubers opduikelen die records willen gaan breken en hiervoor enige tijd niet naar school kunnen gaan. En dan maakt het toch niet uit of ze hoogbegaafd (13 en havo-examen is ook niet erg gemiddeld ;) ) zijn of niet.

Limanade

upendo schreef:
Tsja, met alle respect, maar ik zou een meisje van 13 niet in staat achten om volledig onafhankelijk voor zichzelf te zorgen, eigenlijk.

De manier waarop het nu aangepakt wordt, is ook niet echt handig, maar het is beter dan het 'ongemerkt' te laten gaan.

jaweeeel joh elke dag met der bootje langs de Mc Sail 8-)

Wiwabalia

Ik vind deze discussie wel interresant.

Wiwabalia

LimaMambo, Mc sail? Hahahaha. Geweldig die opmerking. _O-
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 25-08-09 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:45

LimaMambo schreef:
upendo schreef:

jaweeeel joh elke dag met der bootje langs de Mc Sail 8-)

Één McShark en laat dat speeltje maar zitten, die piraat van de week heb ik al. :7
_O-

Alet74

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:46

Ik ben geen zeiler, vroeg me af of je daar ook lichamelijk sterk voor moet zijn. Het lijkt me toch wel topsport, even zo'n rondje varen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:47

KiWiKo schreef:
nee hoor Bandida............. met zeezeilen is dat echt heel anders geregeld........ :D :D
dan vaart er een hospitaal schip dichtbij die alles opvangt :) die zelfs naarbij vaart als er langer dan 2 uur geen radio contact is geweest............ regelemtair :D

???
Ik ken geen races die zo georganiseerd zijn Kiwiko.
Je hebt maar één soort solozeilen, dat is gewoon alleen en tegen de tijd.

Of gaat ze eigenlijk gewoon twee jaar zeilen op haar eentje?
http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/232 ... _hulp.html
Dat is..ja zeilen op je eentje :D
Laatst bijgewerkt door Ruga op 25-08-09 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:47

Alet74 schreef:
Ik ben geen zeiler, vroeg me af of je daar ook lichamelijk sterk voor moet zijn. Het lijkt me toch wel topsport, even zo'n rondje varen.

Lijkt mij ook.
En dan kom je éven een "orkaantje" tegen op volle zee.
Nee, geef mij maar paardrijden.. :Y)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:48

Alet74 schreef:

Ik ben wel zeiler, en kan je vertellen dat je oplettend moet zijn en snel moet kunnen handelen.
Mij lukt het niet op onze zeilboot van 10 meter. :=
Je hoeft overigens geen top sporter te zijn om te kunnen zeilen.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 25-08-09 21:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Yinnar

russel schreef:
Een kapitein heeft altijd een geladen wapen, die is bevoegd om wapen te dragen,evenals een piloot van de burgerluchtvaart.

Is ze nu ook al omgedoopt tot kapitein? Een 13 jarige kapitein met een geladen revolver?? Het wordt steeds gekker... :?

Volgens solozeiler Henk Bezemer is het grootste gevaar windstilte.

Windstilte, zegt Bezemer, is één van de vreselijkste dingen voor een solozeiler. Dat komt mede doordat het slaapgebrek zich op dat moment snel opbouwt. ‘Als er wind staat, ligt de boot redelijk stabiel. Maar zonder wind ligt de boot de hele tijd heen en weer te slingeren. Daardoor slaap je gewoon niet. Nét als je in slaapt valt, klapt hij weer om.’

Gevaar van windstilte
Bezemer wil maar zeggen: de grootste gevaren voor de 13-jarige Laura Dekker die binnenkort solo de wereld over wil zeilen, zijn níet de stormen. ‘Je kunt nog zo ervaren zijn, als je drie dagen geen wind hebt gehad, zit je wel te janken. Ik ook. Ik ken een geval van een jongen die zo lang bleef dobberen voor een eiland, dat hij op het laatst zijn boot in brand stak – om gered te worden. Uiteindelijk kwam hij tot bezinning en heeft hij het vuur zelf weer gedoofd.’

Yeyo

Citaat:
Wereldschool

Ouders die met hun leerplichtige kinderen een lange reis willen maken, kunnen hun kinderen zelf les geven. Dit kan met behulp van een pakket van de Wereldschool. Laura wil tijdens haar reis via deze Wereldschool onderwijs gaan volgen. Zo wil de zeezeilster zich voorbereiden op het havo-eindexamen. Laura is een slimme leerling. Ze zegt zelf: “Ik heb nooit hard hoeven leren, ik haal altijd wel goede cijfers.”

Oooooh nou in dat geval, wat doen we moeilijk :+

Ik hoop echt dat die ouders uit de ouderlijke macht ontheven worden, ik zou het bijna mishandeling noemen dat ze hun kind stimuleren om dit te doen. :(

Verstandig of niet, kinderen vallen niet voor niets tot hun 18e onder het ouderlijk gezag. Tot die tijd zijn ze wat mij betreft ontoerekeningsvatbaar als het op dit soort bizarre ideeen aankomt.
Je zou als ouder beter moeten weten en proberen te stimuleren om dit uit te stellen tot ze ouder is.

Anoniem

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:49

Shadow0 schreef:
MamboBeach schreef:
Stel dan duidelijk je vraag aan mij?

Goed :j Wat vind jij een aanvaardbaar risico om toe te staan? Wanneer mag een ouder beslissen het risico op ongevallen of problemen wel te nemen, en wanneer kan dat niet meer? Hangt dat er alleen van af hoe dichtbij de ouders zijn? Of zijn er meer dingen die meespelen? En wat vind je van de geschiedenis van dit meisje - is het bv wel verantwoord om een kind alleen naar Engeland te laten zeilen? En als je dat niet vindt, mag ze dan wel alleen in een zeilbootje op een middag op de plas? Waar liggen volgens jou de grenzen tussen wat wel kan en wat niet meer kan?

Wat ik aanvaardbaar vind, dat zij eerst haar school afmaakt en dat ze hersenen heeft zoals een volwassene en dan zelf kan beslissen. Ik vind dat de ouders dit niet toe kunnen laten. Al is het alleen al het gevoel dat je kind daar zit, dat kan ik al niet begrijpen! Hulpdiensten enz. zijn niet binnen 1 minuut bij haar. Geschiedenis van dat meisje doet me ook niets, eerst volwassen worden en weten waar je mee beizg bent en dan mag je doen wat je wil.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:49

russel schreef:

Ja! Laten we dr ook een AK47 meegeven! Altijd handig als je piraten onderweg tegenkomt.
Sjonge jonge zeg....

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:50

Bandida schreef:
???
Ik ken geen races die zo georganiseerd zijn Kiwiko.
Je hebt maar één soort solozeilen, dat is gewoon alleen en tegen de tijd.

Of gaat ze eigenlijk gewoon twee jaar zeilen op haar eentje?
http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/232 ... _hulp.html
Dat is..ja zeilen op je eentje :D

Het is geen race..het is een poging een record te verbreken dus ze zeilt in der uppie.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:50

Een van de kenmerken van een beschaafde maatschappij is dat kinderen worden beschermd, tegen gevaren van buitenaf, tegen zichzelf en tegen onverantwoordelijke ouders. Als Laura zegt niets van de commotie te begrijpen dan is Laura duidelijk nog niet klaar voor haar solozeiltocht omdat dit meisje niet alleen lijdt aan zelfoverschatting zoals veel van haar leeftijdgenootjes, maar ook geen inzicht heeft. Zo kan ze zich ook niet voorstellen dat er mensen zijn die zich terecht zorgen maken over haar welzijn gedurende een solotocht die twee jaar gaat duren.

Laura kan dan wel heel volwassen overkomen voor een kind van 13 maar een pubermeisje van die leeftijd heeft nog niet het inzicht en inschattingsvermogen van een volwassene. Ouders moeten hun kinderen stimuleren hun ambities te verwezenlijken maar ouders hebben ook de plicht kinderen tegen zichzelf beschermen. Kinderen op die leeftijd zijn kwetsbaar, ook Laura, zij hebben juist in die fase van hun leven de steun nodig van hun ouders, hun medescholieren, hun omgeving om ze te laten uitgroeien tot sociaal vaardige volwassene. Een solotocht lijkt misschien voor sommigen die vinden dat elk individu, hoe jong ook, recht heeft op het verwezenlijken van de eigen ambitie, bijdragen aan haar proces tot volwassen worden, maar zij zal eerder worden geremd in dat proces door haar grote periodes van eenzaamheid op die leeftijd. Laura mag dan een uitzondering zijn op de meisjes van 13 zoals bezongen door Paul van Vliet, dat neemt niet weg dat ook Laura een kind is en blijft met alle beperkingen van een kind. :Y)
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 25-08-09 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:51

Je bent en blijf je toch gewoon een kind van 13, of niet? @KellyZ
Ik zie het overigens al helemaal voor me, meisje Laura met een grote kapiteinspet, geladen revolver in de handen, ooglapje voor (zie wel een Piet Piraat, sorry), geweldig! Ik zie ook een bioscoopfilm en veel nieuwe leden bij de plaatselijke zeilvereniging.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:52

MamboBeach schreef:
Wat ik aanvaardbaar vind, dat zij eerst haar school afmaakt en dat ze hersenen heeft zoals een volwassene en dan zelf kan beslissen.

Daarmee ontwijk je de vraag. De ideale situatie kan iedereen wel bedenken, de vraag is waar de grenzen liggen: wat mag je als ouders voor risico's toelaten, en wanneer wordt het te gek?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:53

Er stond in een van de nieuwsberichten dat ze zich voor een bepaalde datum moest opgeven anders ging het feest niet door, zou dat dan toch met een wedstrijdorganisatie te maken hebben??

Ik ga eens zoeken.

Yinnar

Yeyo schreef:
russel schreef:

Ja! Laten we dr ook een AK47 meegeven! Altijd handig als je piraten onderweg tegenkomt.
Sjonge jonge zeg....

Beter nog dan een pistooltje! ;)

Yinnar

russel schreef:
Er stond in een van de nieuwsberichten dat ze zich voor een bepaalde datum moest opgeven anders ging het feest niet door, zou dat dan toch met een wedstrijdorganisatie te maken hebben??

Ik ga eens zoeken.

Ze moet uiterlijk 1 september zijn vertrokken!