Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 12:29

nps schreef:
prompter schreef:
Wilders heeft zijn kiezers jarenlang voorgehouden dat het allemaal anders moest, en dat dat veel sneller kon. Nu blijkt dat het toch niet zo werkt - maar dan loopt hij weer weg, en gaat zijn kiezers weer hetzelfde beloven...

en de kiezers slikken het voor zoete koek. In die eerder gedeelde peilingen blijkt dat wat er is gebeurt weinig effect op VVD en PVV heeft qua zetels.

Weet je wat echt anders is? Weer eens een kabinet met linkse partijen. Dan slaan we weer een fundamenteel andere koers in dan dat we de laatstse decennia deden. Maarja, echt, dovemansoren.
Het eerste komt ook omdat veel mensen willen dat alles anders wordt en dan vooral beter voor zichzelf. Als je dat belooft en er niet bij vertelt dat het lastig is,, dan werkt dat natuurlijk als een tierelier. Dat hebben we ook gezien, eigenlijk sinds de LPF als je het mij vraagt.

Het klopt niet helemaal dat er decennia lang rechtse regeringen zijn geweest. De PvdA heeft in de coalitie gezeten van 2012 tot 2017, dat was het Rutte II kabinet. In Rutte III zaten VVD, CDA, D66 en Christenunie, ik vind dat geen hard rechts kabinet, meer naar het midden eigenlijk. Voor Rutte IV geldt hetzelfde, de VVD aan de leiding maar met dezelfde middenpartijen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 12:32

juval schreef:
verootjoo schreef:
Ik denk dat we met JA 21 niet veel beter af zijn.

En nee, Timmermans gaat natuurlijk ook niet alles waarmaken, want niemand kan in z’n eentje alles doen wat hij wil en zegt. Daarom kwam Wilders ook van een kouwe kermis thuis.

juist wel. In je eentje kan je meer bereiken dan wanneer er nog 3 of 4 andere partijen ook een (afwijkende) mening over iets hebben.

Als NL een dictatuur zou zijn… maar dat zijn we niet en dus kan niemand in zijn eentje hier iets bepalen :)

Er moet in die 150 tweede kamerleden een meerderheid zijn, dan moet het nog naar de eerste kamer en wetswijzigingen moeten nog naar de raad van state.

Dus nee, je bereikt in je eentje in NL helemaal niks.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 12:36

Veronica2 schreef:
nps schreef:

en de kiezers slikken het voor zoete koek. In die eerder gedeelde peilingen blijkt dat wat er is gebeurt weinig effect op VVD en PVV heeft qua zetels.

Weet je wat echt anders is? Weer eens een kabinet met linkse partijen. Dan slaan we weer een fundamenteel andere koers in dan dat we de laatstse decennia deden. Maarja, echt, dovemansoren.
Het eerste komt ook omdat veel mensen willen dat alles anders wordt en dan vooral beter voor zichzelf. Als je dat belooft en er niet bij vertelt dat het lastig is,, dan werkt dat natuurlijk als een tierelier. Dat hebben we ook gezien, eigenlijk sinds de LPF als je het mij vraagt.

Het klopt niet helemaal dat er decennia lang rechtse regeringen zijn geweest. De PvdA heeft in de coalitie gezeten van 2012 tot 2017, dat was het Rutte II kabinet. In Rutte III zaten VVD, CDA, D66 en Christenunie, ik vind dat geen hard rechts kabinet, meer naar het midden eigenlijk. Voor Rutte IV geldt hetzelfde, de VVD aan de leiding maar met dezelfde middenpartijen.

En toch is er voornamelijk beleid uitgevoerd wat zich meer aan de rechterzijde van het spectrum bevindt. Tijdens rutteII is de huursector geprivatiseerde onder toeziend oog van PvdA, het moment dat zij gestraft zijn door de kiezers, waar ze ook maar weer slecht te boven van zijn gekomen.

Zeker meer in het midden, maar her beleid was toch meer rechts. En daar is niets mis mee. Behalve die privatisering van allerhande sectoren, hopelijk zien we inmiddels in dat dat een matig idee was

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 12:37

nps schreef:
prompter schreef:
Wilders heeft zijn kiezers jarenlang voorgehouden dat het allemaal anders moest, en dat dat veel sneller kon. Nu blijkt dat het toch niet zo werkt - maar dan loopt hij weer weg, en gaat zijn kiezers weer hetzelfde beloven...

dat klinkt als een nachtmerrie.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 12:56

denk dat dan de rechtse kant met de hakken in het zand gaan,

er zal en fikse draai gemaakt moeten worden en niet alleen in de poltiek, of links om of rechtsom eigenbelang is wel heel belangrijk, ik wil het gezegd hebben, aandacht, ego, het elkaar iets gunnen

saamhorigheid om landsbelang te dienen is - vooralsnoig - niet direct voorhanden, als je de media mag geloven

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 12:59

nps schreef:

Raineri schreef:
Veronica2 schreef:

En toch is er voornamelijk beleid uitgevoerd wat zich meer aan de rechterzijde van het spectrum bevindt. Tijdens rutteII is de huursector geprivatiseerde onder toeziend oog van PvdA, het moment dat zij gestraft zijn door de kiezers, waar ze ook maar weer slecht te boven van zijn gekomen.

Zeker meer in het midden, maar her beleid was toch meer rechts. En daar is niets mis mee. Behalve die privatisering van allerhande sectoren, hopelijk zien we inmiddels in dat dat een matig idee was

De PvdA was behoorlijk groot in Rutte II, laten we dat vooral niet vergeten. We zullen in de aankomende campagne zien waar ze zich op willen richten.

Veel van die privatiseringen en ontvlechtingen zijn al veel eerder in gang gezet en in sommige gevallen ook weer gedeeltelijk teruggedraaid zoals bij de NS. Maar bijvoorbeeld post, energie (ontvlechting) en zorg laten de nadelen goed zien.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 13:18

Juval, de kdw ophogen kan maar dan wel na goede berekeningen en niet als uitweg en de boel nog erger laten verstikken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 13:22

Dat is helemaal waar Veronica2, dat een aantal zaken al eerder in gang zijn gezet. Die liberale golf was al wereldwijd gestart in de jaren 70 of 80 uit mijn hoofd. Logisch dat de politiek hier op mee bewoog!

Ik vraag me altijd af in hoeverre "de kiezer" zich dit soort dingen nog in overweging neemt in het stemhokje. Of is/was pvda nu een dwerg want uit het oog, uit het hart? Je hoort in dergelijke analyses wel eens dat de PvdA nog lijdt onder die keuze destijds in RutteII. Ik vraag me dat altijd sterk af. Wellicht omdat ik zelf 30 ben, en destijds 16 dacht ik. Ik maakte het niet heel actief mee.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 13:27

BigOne schreef:
Juval, de kdw ophogen kan maar dan wel na goede berekeningen en niet als uitweg en de boel nog erger laten verstikken.

Ah dit valt binnen mijn straatje. De kdw kun je niet zomaar even ophogen of even goede berekeningen maken. Dit is tevens in tegenstelling met wat een kdw is. Het is de waarde waarboven de kans op schade aanzienlijk vergroot. Dit is gebaseerd op je fysieke omgeving. Dit is vaak jaren aan onderzoek.
Wat de politiek doet is cherry picking. Ze bekritiseren berekeningen en modellen, en willen nieuwe de andere resultaten die een ander beeld laten zien. Maar als je het niet eens bent met de methodologie, moet je geen resultaten aanhouden die wel plots binnen je straatje passen. Dat is nogal hypocriet.

Daarnaast is het ook nogal naïef om re denken dat de ec echt geen actie zal.ondernemen hiertegen. De kosten worden alleen maar hoger. Dit is een dossier wat al decennia (!!) Loopt en weer stellen we uit. Het wordt steeds lastiger pp deze manier en is niet in het landsbelang. Niemand durft door te pakken uit angst voor de consequenties in het stemhokje.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 13:44

Raineri, dat is een interessante vraag. Het lijkt er soms op dat het electoraat maar een kort geheugen heeft en dat dat ook nog heel selectief werkt. Het maakt soms geen snars uit of een partij wel of niet iets bereikt heeft, zoals de LPF, de PVV als grootste voorbeelden, het gaat om de boodschap in populistische vorm. "We gaan alles anders doen" werkt gewoon altijd, vooral als je er niet al te veel uitleg bij geeft. De belofte moet zijn dat het iets oplevert voor mensen die zelf vinden dat ze recht hebben op meer (meestal geld, ruimte, betere baan, beter vangnet) en als je dat maar hard genoeg roept, dan beweegt het virtuele rode potlood de goede kant op.
Maar als je dat doet op de manier van linkse partijen, met kanttekeningen, mitsen en maren dan denkt de kiezer sneller dat ze niet aan het juiste adres zijn. Die kiezers stemmen uiteindelijk niet terwijl de rechts-populistische kiezers wel naar de stembus gaan omdat ze zich nu machtig voelen met hun GW.

Tijdens Rutte II gingen er verschillende PvdA bewindspersonen weg en werd er met posten geschoven . Bij de volgende verkiezingen bleven er 9 zetels over voor de PvdA en dat heeft ze tot de fusie met GL gebracht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 13:47

Veronica2 schreef:
nps schreef:

Dat de PvdA een blauwe maandag mee regeerde maakt een kabinet niet links. Het is gewoon een feit dat er sinds de jaren 70 (centrum) rechtse kabinetten hebben gezeten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 13:49

juval schreef:
nps schreef:

Ja, ik vind een meer sociaal beleid ook echt iets om wakker van te liggen. Het gaat momenteel juist zo goed na decennia rechts :j.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 13:52

Raineri schreef:
Dat is helemaal waar Veronica2, dat een aantal zaken al eerder in gang zijn gezet. Die liberale golf was al wereldwijd gestart in de jaren 70 of 80 uit mijn hoofd. Logisch dat de politiek hier op mee bewoog!

Ik vraag me altijd af in hoeverre "de kiezer" zich dit soort dingen nog in overweging neemt in het stemhokje. Of is/was pvda nu een dwerg want uit het oog, uit het hart? Je hoort in dergelijke analyses wel eens dat de PvdA nog lijdt onder die keuze destijds in RutteII. Ik vraag me dat altijd sterk af. Wellicht omdat ik zelf 30 ben, en destijds 16 dacht ik. Ik maakte het niet heel actief mee.

Ik denk helemaal niet. De rechtse stemmer is ervan overtuigd dat alles wat mis is in dit land, veroorzaakt is door links.

Hoe ze dat dan hebben gedaan, terwijl ze al 50 jaar niet meer echt mee regeren, weet niemand echt. Het laatste linkse kabinet was Kabinet Den Uyl in de jaren 70.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 14:05

_San87_ schreef:
Raineri schreef:

Ik denk helemaal niet. De rechtse stemmer is ervan overtuigd dat alles wat mis is in dit land, veroorzaakt is door links.

Hoe ze dat dan hebben gedaan, terwijl ze al 50 jaar niet meer echt mee regeren, weet niemand echt. Het laatste linkse kabinet was Kabinet Den Uyl in de jaren 70.

Precies! Er is al heel lang geen echt links kabinet geweest. Zelfs Kabinet Kok (paars) was meer liberaal.

In de media wordt PvdA vaak de Partij voor de Allochtonen genoemd.
Terwijl met name de werkgevers toen en nu (VVD) arbeidsmigranten nodig hebben en zeker in de jaren 60 deze arbeidsmigranten hebben binnengehaald.
En nog kunnen sommige sectoren niet zonder.
Tevens wordt Timmermans de Green Deal verweten, terwijl natuurlijk nooit 1 man zoiets bepaalt.
Daar is in het EP gewoon over gestemd.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 14:08

juval schreef:
dat ben ik niet met je eens Wiersma is echt wel op de goede weg met de ophoging van de norm en de kdw uit de wet. Daardoor zou er al een boel problemen minder zijn.

Beide 'oplossingen' zijn flauwekul, net als de PAS-meldingen indertijd. Of je het nou kdw, norm of grenswaarde noemt, de uitstoot wordt er niet lager van. En dat moet wel.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 14:09

_San87_ schreef:
Dat de PvdA een blauwe maandag mee regeerde maakt een kabinet niet links. Het is gewoon een feit dat er sinds de jaren 70 (centrum) rechtse kabinetten hebben gezeten.

Nou, dat kabinet heeft wel de periode volgemaakt en de PvdA was nog groot in de kamer, het werd alleen een herhaaldelijke stoelendans door vertrekkende bewindspersonen. Iets eerder zijn er ook nog 2 kabinetten Kok geweest, tellen die ook niet mee? Klopt het dat je het CDA ook als rechts bestempelt? Want alleen als je over Asscher, Kok, Balkenende, Lubbers, Van Agt, Verhagen heen kijkt, kan je ze als vol rechts benoemen.

Waar ik het wel mee eens zou kunnen zijn is dat links het beter doet in de oppositie en laten we dat belang niet uitvlakken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 14:19

Lieser schreef:
juval schreef:
dat ben ik niet met je eens Wiersma is echt wel op de goede weg met de ophoging van de norm en de kdw uit de wet. Daardoor zou er al een boel problemen minder zijn.

Beide 'oplossingen' zijn flauwekul, net als de PAS-meldingen indertijd. Of je het nou kdw, norm of grenswaarde noemt, de uitstoot wordt er niet lager van. En dat moet wel.

Precies.
Hoe kunnen mensen denken dat een probleem geen probleem meer is als je het gewoon niet meer benoemt en als je het uit de wet haalt :?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 14:57

Veronica2 schreef:
_San87_ schreef:

Nou, dat kabinet heeft wel de periode volgemaakt en de PvdA was nog groot in de kamer, het werd alleen een herhaaldelijke stoelendans door vertrekkende bewindspersonen. Iets eerder zijn er ook nog 2 kabinetten Kok geweest, tellen die ook niet mee? Klopt het dat je het CDA ook als rechts bestempelt? Want alleen als je over Asscher, Kok, Balkenende, Lubbers, Van Agt, Verhagen heen kijkt, kan je ze als vol rechts benoemen.

Waar ik het wel mee eens zou kunnen zijn is dat links het beter doet in de oppositie en laten we dat belang niet uitvlakken.

Het CDA is centrum-rechts, dat is niet mijn stempel. Kabinet Balkenende was ook gewoon rechts georienteerd.

Het kabinet Kok I en II was paars, dus ja, liberaal met sociaal democratisch, maar niet volledig links.

Zoals gezegd, volledig links hebben we sinds Den Uyl niet meer gehad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 15:10

Raineri schreef:
BigOne schreef:

Ah dit valt binnen mijn straatje. De kdw kun je niet zomaar even ophogen of even goede berekeningen maken. Dit is tevens in tegenstelling met wat een kdw is. Het is de waarde waarboven de kans op schade aanzienlijk vergroot. Dit is gebaseerd op je fysieke omgeving. Dit is vaak jaren aan onderzoek.
Wat de politiek doet is cherry picking. Ze bekritiseren berekeningen en modellen, en willen nieuwe de andere resultaten die een ander beeld laten zien. Maar als je het niet eens bent met de methodologie, moet je geen resultaten aanhouden die wel plots binnen je straatje passen. Dat is nogal hypocriet.

Daarnaast is het ook nogal naïef om re denken dat de ec echt geen actie zal.ondernemen hiertegen. De kosten worden alleen maar hoger. Dit is een dossier wat al decennia (!!) Loopt en weer stellen we uit. Het wordt steeds lastiger pp deze manier en is niet in het landsbelang. Niemand durft door te pakken uit angst voor de consequenties in het stemhokje.

Klopt, vandaar ook mijn tweede opmerking, komt neer op over de schutting gooien voor de volgende generatie! Het wordt wat mij betreft echt tijd dat er door gepakt wordt. Ik zie steeds dat kaartje voor me met de veedichtheid in nl!

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 15:16

juval schreef:
nps schreef:

[knip]

Juval, ik hoor deze uitspraak vaker, ook vanuit bijvoorbeeld Yesilgoz natuurlijk, en ik verbaas me erover omdat het woord 'nachtmerrie' zo 'doomsday'-hard overkomt. Niet "dat lijkt me niks", of "nou alsjeblieft niet", maar echt een nachtmerrie. Daarom een oprechte vraag vanuit mij (echt, oprecht, ik probeer niet te sturen of stoken oid!): zou je me kunnen uitleggen wat dat scenario voor jou een nachtmerrie maakt?

Ik besef goed dat ik als (centrum)linkse al bevooroordeeld naar "links" kijk en dat wat ik nu ga zeggen dus niet objectief is: ik zie echt niet in hoe 'links beleid' een nachtmerrie kan zijn, voor wie dan ook. Dus ik wil graag meer kennis en inzicht in een meer rechtse visie hierop, want ik kom niet heel veel verder dan een paar duidelijke punten (vermogenden gaan er onder links beleid minder hard op vooruit dan onder rechts beleid, en jij als boerin zal het ook niet makkelijker krijgen gok ik). Maar ik wil juist niet nog meer in die bubbel terecht komen dan ik al zit, en graag die andere overwegingen horen.

Ik vraag overigens niet van je om je redenen om rechts te stemmen uit te leggen hoor, ik snap heel goed dat er andere meningen zijn over maatschappelijke zaken dan de mijne := Maar wat maakt het zo zwaar voor jou dat een links kabinet een nachtmerrie zou zijn?

Andere (centrum)rechtse mensen mogen natuurlijk ook reageren als ze hier gedachten over hebben!

(Nog één keer, want ik ken het verloop van dit topic een beetje: het is écht als oprechte vraag bedoeld, zodat ik ervan kan leren)
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 07-06-25 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 15:20

Ik ben daar ook benieuwd naar.
Persoonlijk vond ik afgelopen jaar een nachtmerrie. Letterlijk, heb er wel eens van wakker gelegen.
Ik hoop dan ook oprecht op wat meer links in de volgende verkiezingen :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 16:23

Vuurvleugels, ik heb liever een centrumkabinet in plaats van links, omdat ik nog steeds een crisisgevoel krijg als ik terugdenk aan de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw. Onder Den Uyl ging het niet van een leien dakje met de oliecrisis van 73, de oplopende werkloosheid, hoge rente en nog meer. Maar zoals ik al eerder zei, ik denk dat de PvdA en GL beter tot hun recht komen in de oppositie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 16:24

Er is natuurlijk enorm geframed door o.a. de VVD en Wilders dat links stemmen duur is voor iedereen. Dat het een nachtmerrie is enz enz. Terwijl als je de partij berekeningen erbij pakt, het tegenovergestelde waar is. Maar de midden en linkerkant krijgen het niet uitgelegd dat het niet waar is wat de bovenstaande partijen framen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 16:55

Veronica2 schreef:
Vuurvleugels, ik heb liever een centrumkabinet in plaats van links, omdat ik nog steeds een crisisgevoel krijg als ik terugdenk aan de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw. Onder Den Uyl ging het niet van een leien dakje met de oliecrisis van 73, de oplopende werkloosheid, hoge rente en nog meer. Maar zoals ik al eerder zei, ik denk dat de PvdA en GL beter tot hun recht komen in de oppositie.

Maar lag dat aan den Uyl of aan de omstandigheden toen?
De oliecrisis had grote gevolgen.

En een echt links kabinet zou PvdA/GL, SP, PvdD en bijvoorbeeld Denk zijn.
Dat hebben wij nog nooit gehad, dus kan je niet beoordelen.

Mijn voorkeur op dit moment zou zijn: PvdA/GL, CDA en dan D66.

Geef dat maar eens de kans.
Het zijn dan in ieder geval ervaren bestuurders met wat meer fatsoen, hoop ik.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 16:57

Electra63 schreef:
Mijn voorkeur op dit moment zou zijn: PvdA/GL, CDA en dan D66.

Geef dat maar eens de kans.
Het zijn dan in ieder geval ervaren bestuurders met wat meer fatsoen, hoop ik.

Dit is mijn voorkeur ook. Zijn inderdaad mensen met fatsoen en ervaring en die vechten elkaar de tent niet uit.

Dat domme getwitter van het huidige kabinet ben ik ook zat. En ik heb geeneens twitter.