Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:10

Eigen doden eerst..
Moeten we Anne Frank en al die andere joodse vluchtelingen die vanuit Dld een veilig heenkomen zochten in Nl ook maar uitsluiten bij de herdenking. Evenals de buitenlandse militairen die hier begraven liggen.
Bah wat naar weer.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:16

purny schreef:
Ik vind het ongepast om met een grote glimlach op je mond naast de Finse minister te staan en te vertellen dat er hele mooie vliegtuigen zijn.
En ik vind het ongepast om op 4 mei om meer wapens te vragen.
Overigens ligt zelenky er echt niet wakker van, dat caroline er niet was.
Die komt maar voor 1 ding.

Maar de PvdE zal weer weer met centjes strooien

Is het ongepast? Of juist een goede reminder dat ondanks de tweede wereldoorlog zo 'lang' geleden is, er toch nog verschrikkelijke dingen gebeuren waardoor dit nodig is?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:20

purny schreef:
Ik vind het ongepast om met een grote glimlach op je mond naast de Finse minister te staan en te vertellen dat er hele mooie vliegtuigen zijn.

Heb je wel een flauw idee wat we herdenken? We herdenken onder andere de militairen die tijdens WOII gesneuveld zijn. Soldaten die vochten voor onze vrijheid. Soldaten die dat deden met wapens, omdat je soms moet vechten voor iets wat belangrijk is.

Dat is wat er nu ook in Oekraïne gebeurt, mensen vechten daar voor iets belangrijks, voor hun vrijheid. En voor die gevechten hebben ze wapens nodig, net zoals die soldaten tijdens WOII wapens hadden om voor onze vrijheid te vechten.

Als je niet weet waar je over praat, dan kan je soms beter je mond houden. Ik vind jouw bericht namelijk van een volslagen disrespect voor de geest van 4 mei getuigen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:21

mysa schreef:
Eigen doden eerst..
Moeten we Anne Frank en al die andere joodse vluchtelingen die vanuit Dld een veilig heenkomen zochten in Nl ook maar uitsluiten bij de herdenking. Evenals de buitenlandse militairen die hier begraven liggen.
Bah wat naar weer.

Er word toch niemand uitgesloten bij de herdenking/dat is toch niet wat ze zegt?

Ik sta hierin niet achter haar mening overigens. Ik vraag mij in dit soort dingen ook steeds af wat iemand een geschikte leider maakt. We kunnen een hoop van Rutte zeggen, maar op internationaal vlak ben ik dan toch wel weer soort van 'blij' met hem. Zie weinig mensen uit de 2e kamer zijn rol overnemen :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:22

'Nooit meer oorlog', zeiden we in 1945.
|(

Als Poetin nou zijn wapens zou neerleggen en 'naar Den Haag zou komen' was het vrede.

Zou Zelensky de wapens neerleggen, staan Wagner en het Russische leger etc opeens veel westelijker.

Ik ben dan wel een (soort van) pacifist, maar agressie moet je stoppen. Graag geweldloos (economische sancties bijvoorbeeld) - maar ik vrees dat het zonder wapengekletter nu niet gaat... |(

(En de kans dat Poetin spontaan de wapens neerlegt lijkt mij nul. Daar is dus druk voor nodig. En vanwege de enorme puinhopen heb ik minder bezwaar tegen "defenestratie", Poetin uit een (hoog) raam.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 04-05-23 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:26

Nikass schreef:
Caroline van der Plas heeft de Oekraïense president Zelensky vandaag niet willen ontmoeten omdat ze van mening is dat het bij de 4 mei herdenking alleen om de NEDERLANDSE slachtoffers van WO2 gaat. Dit is imo ontzettend onbeschoft en het riekt naar eng nationalisme.

Oekraïne was in WO2 ook bezet, en nu weer in een verschrikkelijke oorlog. Al jaren lang gedenken we ook slachtoffers van andere oorlogen.
Zelensky is joods, en zijn familie is omgekomen bij de holocaust, maar Van der Plas vindt het "ongepast" om hem op 4 mei te ontmoeten.

Serieus mensen, op zó iemand stemmen? Ik heb last van plaatsvervangende schaamte -O-

[ [url=m/UdjqoP.jpg]Afbeelding[/url] ]

In andere dingen vind ik haar best goed. Maar in dit geval slaat ze wat mij betreft de plank volledig mis.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:26

Eens ruitje. Er is een hoop om niet blij mee te zijn, maar internationaal maakt het een goede indruk en dat is soms ook gunstig voor dit land.

En Purny, weet je wat ik ongepast vind? Dat een Russische agressor een vreedzaam buurland binnen valt en daar alles probeert te vernietigen. Mag dat land zich dan alsjeblieft verdedigen, mét wapens want zonder gaat niet helaas. Zo'n dag als vandaag drukt ons weer eens met de neus op de feiten dat leven in vrijheid ook hier in Europa niet voor iedereen geldt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:29

ruitje schreef:
Er word toch niemand uitgesloten bij de herdenking/dat is toch niet wat ze zegt?

Uitsluiten doet ze wel.
"Alle aandacht moet uitgaan naar ONZE slachtoffers"

En dan nog een keer of drie NL NL NL.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:30

prompter schreef:
Eens ruitje. Er is een hoop om niet blij mee te zijn, maar internationaal maakt het een goede indruk en dat is soms ook gunstig voor dit land.

En Purny, weet je wat ik ongepast vind? Dat een Russische agressor een vreedzaam buurland binnen valt en daar alles probeert te vernietigen. Mag dat land zich dan alsjeblieft verdedigen, mét wapens want zonder gaat niet helaas. Zo'n dag als vandaag drukt ons weer eens met de neus op de feiten dat leven in vrijheid ook hier in Europa niet voor iedereen geldt.

Morgen is het Bevrijdingsdag in ons land en hopelijk kunnen ze in Oekraïne ook snel een dergelijke dag vieren.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:31

Veronica2 schreef:
prompter schreef:

Morgen is het Bevrijdingsdag in ons land en hopelijk kunnen ze in Oekraïne ook snel een dergelijke dag vieren.

Dus we herdenken Anne Frank niet want dat was ook zo’n buitenlander? :n

Vrede en naastenliefde houdt niet op met de landsgrenzen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:33

Karl66 schreef:
purny schreef:

Heb je wel een flauw idee wat we herdenken? We herdenken onder andere de militairen die tijdens WOII gesneuveld zijn. Soldaten die vochten voor onze vrijheid. Soldaten die dat deden met wapens, omdat je soms moet vechten voor iets wat belangrijk is.

Dat is wat er nu ook in Oekraïne gebeurt, mensen vechten daar voor iets belangrijks, voor hun vrijheid. En voor die gevechten hebben ze wapens nodig, net zoals die soldaten tijdens WOII wapens hadden om voor onze vrijheid te vechten.

Als je niet weet waar je over praat, dan kan je soms beter je mond houden. Ik vind jouw bericht namelijk van een volslagen disrespect voor de geest van 4 mei getuigen.

En hoe zijn die militairen om het leven gekomen, juist door wapens.
Hij mag gerust om meer wapens vragen, maar doe dat niet op een dag als vandaag...
En dat vind ik ongepast. Op een dag als vandaag dit vragen.

Overigens herdenk ik om 8 uur alle slachtoffers van oorlog en geweld.
Laatst bijgewerkt door purny op 04-05-23 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:34

@marlinderooz, ik snap niet helemaal waarom je mijn bericht aanhaalt?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:37

purny schreef:
En hoe zijn die militairen om het leven gekomen, juist door wapens.
Hij mag gerust om meer wapens vragen, maar doe dat niet op een dag als vandaag...
En dat vind ik ongepast. Op een dag als vandaag dit vragen.

Ehm, misschien was er niet zoveel keuze, niet in de diverse agenda's van de betrokkenen, van de veiligheidsdiensten en niet in de planning van de PH-GOV?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:41

mysa schreef:
ruitje schreef:

Uitsluiten doet ze wel.
"Alle aandacht moet uitgaan naar ONZE slachtoffers"

En dan nog een keer of drie NL NL NL.

Mwah, wil ik nog in meegaan maar het doortrekken naar dat ze vind dat Anne Frank niet herdacht moet worden zoals jij zegt vind ik dan toch weer niet wat ze zegt.

Wat ik gewoon überhaupt vind: is dat het op een dag als vandaag niet zo besproken moet worden. Ik vind het soort van respectloos om op de dag van de dodenherdenking dit soort tweets de lucht in te gooien.

Vandaag gaat juist over respect, over solidariteit, over 'dit nooit meer' . Dit is niet de dag hiervoor...

Ik zie overigens op de socials ook veel negatieve reacties. Dit is echt een misser denk ik.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:45

Nee, dat zegt ze niet, ik trek het zelf door. Omdat het vandaag blijkbaar alleen om Nederlandse slachtoffers mag gaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:46

Nikass schreef:
Caroline van der Plas heeft de Oekraïense president Zelensky vandaag niet willen ontmoeten omdat ze van mening is dat het bij de 4 mei herdenking alleen om de NEDERLANDSE slachtoffers van WO2 gaat. Dit is imo ontzettend onbeschoft en het riekt naar eng nationalisme.

Oekraïne was in WO2 ook bezet, en nu weer in een verschrikkelijke oorlog. Al jaren lang gedenken we ook slachtoffers van andere oorlogen.
Zelensky is joods, en zijn familie is omgekomen bij de holocaust, maar Van der Plas vindt het "ongepast" om hem op 4 mei te ontmoeten.

Serieus mensen, op zó iemand stemmen? Ik heb last van plaatsvervangende schaamte -O-

[ [url=m/UdjqoP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even los van wat je er van vindt (ik vind er ook wat van) zat er meer nuance in.
Er waren om het tijdstip van de overleggen met Zelensky ook herdenkingen in de kamer blijkbaar. Van der Plas was van mening dat het niet fatsoenlijk is om een overleg over oorlog te voeren op het tijdstip van een herdenking waarop oorlogsslachtoffers worden herdacht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:47

Op dodenherdenking komen vragen om meer wapentuig is op zijn minst inderdaad onhandig.
Maar dan moet je niet meer schrijven dan dat dodenherdenking daar niet de dag voor is. Soms is teveel zeggen funest voor de boodschap zelf.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:51

Afbeelding

Dit was haar eigen toelichting.
Naar haar eigen zeggen heeft ze vandaag de hele dag in het teken laten staan van herdenkingen.
Hoewel ik tegen de BBB ben vind ik dat dan wel weer een sympathieke uiting.
Het plannen van een vergadering over oorlog op het tijdstip van een herdenking vind ik echt een beetje knullig en ongepast. Dezelfde dag, meh... maar letterlijk op dezelfde tijd vind ik een nope.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:52

tamary schreef:
Op dodenherdenking komen vragen om meer wapentuig is op zijn minst inderdaad onhandig.
Maar dan moet je niet meer schrijven dan dat dodenherdenking daar niet de dag voor is. Soms is teveel zeggen funest voor de boodschap zelf.

Ik denk niet dat een zwaar beveiligde president van een land in oorlog die voortdurend van hot naar her reist om om steun te vragen, heel veel keuze heeft qua reisschema.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:54

secricible schreef:
[ [url=m/yuJumT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit was haar eigen toelichting.
Naar haar eigen zeggen heeft ze vandaag de hele dag in het teken laten staan van herdenkingen.
Hoewel ik tegen de BBB ben vind ik dat dan wel weer een sympathieke uiting.
Het plannen van een vergadering over oorlog op het tijdstip van een herdenking vind ik echt een beetje knullig en ongepast. Dezelfde dag, meh... maar letterlijk op dezelfde tijd vind ik een nope.

Het klopt ook niet, de voorzitters van de eerste en tweede kamer zag ik bij die herdenking?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:55

Zelenski is zelf helemaal niet respectloos tov de herdenkingen van vandaag, in tegendeel juist.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 04-05-23 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:55

Wat bedoel je mysa?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 22:02

secricible schreef:
Wat bedoel je mysa?

Dat de herdenking in de TK niet tegelijk met de vergadering met Zelensky was. Dus dat ze daar ook bij kon zijn.
Maar ik lees nu dat ze ook nog ergens anders een herdenking wilde bijwonen.

prompter

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 22:05

Die verklaring komt op mij over als een haastige poging tot damage control, na die eerste misser. Echt niet handig :n

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 22:08

prompter schreef:
Die verklaring komt op mij over als een haastige poging tot damage control, na die eerste misser. Echt niet handig :n

Eens. Die eerste Tweet geeft een hele andere Vibe.