Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:25

Goede column uit de Volkskrant

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:28

fransje23 schreef:
Netanyahu pleegt genocide. Er is niets wat dat goed kan praten!

12000 kinderen zijn er vermoord!
En wij laten het gebeuren met dank aan de Israëlische lobby.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:28

fransje23 schreef:

dan zou israel nooit wat terug kunnen doen want zij gebruiken burgers als schild

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:29

hakkipilke87 schreef:
fransje23 schreef:

dan zou israel nooit wat terug kunnen doen want zij gebruiken burgers als schild

Hoe kan je mensen al schild gebruiken als mensen verjaagd worden naar een klein stukje land? Waar ze niet weg mogen en beschoten worden?

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:31

hakkipilke87

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:34

@marlinde : door altijd maar tussen de burgers te verschuilen , dat is hun enigste tactiek en ze weten dat het westen hier gevoelig voor is

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:36

@chou : ja zeker , ik ben zowiezo voor de doodstraf op ernstige feiten

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:38

hakkipilke87 schreef:

Ook zonder proces?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:39

hakkipilke87 schreef:

"Daarnaast moet de wet in de militaire rechtbanken op de Westelijke Jordaanoever verplicht toegepast worden, zonder dat een rechter mag bekijken of het wel een gepaste straf is. En de straf moet binnen 90 dagen uitgevoerd worden, zonder de optie van een hoger beroep."

Jij keurt dit serieus goed??????

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:46

Er is overigens geen bewijs dat Iran een kernwapen aan het ontwikkelen was.
Bij Irak zei de VS ook dat ze een "weapon of mass destruction" aan het ontwikkelen waren. Bleek een leugen. Dit is wederom een nutteloze oorlog.
Als men zo graag wat aan kernwapens wilt doen is het ten eerste handig om niet zelf uit een verdrag te stappen wat je met Iran hebt opgesteld. En ten tweede, India en Pakistan zijn meer dreigend momenteel en hebben aantoonbaar kernwapens.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:48

Petpa schreef:
hakkipilke87 schreef:

"Daarnaast moet de wet in de militaire rechtbanken op de Westelijke Jordaanoever verplicht toegepast worden, zonder dat een rechter mag bekijken of het wel een gepaste straf is. En de straf moet binnen 90 dagen uitgevoerd worden, zonder de optie van een hoger beroep."

Jij keurt dit serieus goed??????

israëlische mensen zijn nette humane mensen dus ik vertrouw wel op hun werkwijze

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:50

Kunnen we Hakkipilki niet negeren?
Zijn enige doel is onrust zaaien.
Hij springt van de hak op de tak.
Gaat nergens op in.

Discussie heeft geen enkel nut.
Hij stookt alleen maar en zaait onrust. Beetje zoals zijn politieke voorbeelden.

Lijkt op zo'n trol die je vooral op FB voorbij zie komen.
Of hij is een SA van Dopino van een tijdje terug.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:52

Het lijkt mij meer een AI robot vanuit Rusland :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:57

hakkipilke87 schreef:
israëlische mensen zijn nette humane mensen dus ik vertrouw wel op hun werkwijze

Ik kom later op je eerdere berichten terug, maar waarom denk jij dat Israëliers nette en humane mensen zijn? Zijn ze netter dan Nederlanders? Dan Russen, dan Monegasken bijvoorbeeld?

Serieus, in Israël wonen en regeren slechte en goede mensen en alles daartussen in. Net als in de rest van de wereld. Ik denk juist dat de hardliners, die per se hun zin willen hebben, in een land als Israël meer kansen hebben omdat het een kwetsbaar 'volk' is, dat eeuwenlang is vervolgd en vermoord. Dat vind ik dus het nare van de regering Netanyahu, die spelen in op die collectieve angst.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:01

Electra63 schreef:
Kunnen we Hakkipilki niet negeren?
Zijn enige doel is onrust zaaien.
Hij springt van de hak op de tak.
Gaat nergens op in.

Discussie heeft geen enkel nut.
Hij stookt alleen maar en zaait onrust. Beetje zoals zijn politieke voorbeelden.

Lijkt op zo'n trol die je vooral op FB voorbij zie komen.
Of hij is een SA van Dopino van een tijdje terug.

Zei ik ook al een tijdje terug maar kennelijk is het te vermakelijk het constant te voeden?

Lijkt me heerlijk zo asociaal te reageren steeds en mensen succesvol zo op de kast te krijgen _O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:06

Meestal noemen we dat sadisme toch, als je plezier beleeft aan andermans pijn of frustratie? Trollen is wellicht een iets lauwere variant daarvan.

Het klinkt overigens erg karig als je daar je vermaak in moet vinden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:14

Shadow0 schreef:
Meestal noemen we dat sadisme toch, als je plezier beleeft aan andermans pijn of frustratie? Trollen is wellicht een iets lauwere variant daarvan.

Het klinkt overigens erg karig als je daar je vermaak in moet vinden.

Nou dat is wel heel zwart wit en beredeneerd enkel vanuit je eigen perspectief. Humor is niet persoonlijk, en wat mij betreft zitten er weinig grenzen aan. Als ik me ongemakkelijk voel bij bepaalde humor ligt de bal bij mij, want daar heb ik controle over. Je ziet ook bij deze bokker, je kan reageren tot je een ons weegt. Maar je hebt geen controle. Alleen over jezelf.
Misschien interessante zelfreflectie? Waarom blijven we reageren en wat denken we rationeel gezien te bereiken hiermee? En dan echt rationeel. Dus niet: ik hoop dat die persoon zich wat realiseren. Want die gedachte op zich zelf is irrationeel en wellicht een vorm van projectie.

Dan ga ik er even optimistisch vanuit dat het inderdaad een vorm van humor is.

Algemeen beschreven, niet perse naar jou. Ik weet niet of jij veel erop gereageerd hebt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:20

Zoiets gaf ik laatst ook aan, maar toen zag ik het helemaal verkeerd..

Overigens erg eens met je stelling over humor trouwens

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:48

hakkipilke87 schreef:
mysa schreef:
@Hakkipilke: kun je ook verklaren waarom Trump zo selectief ingrijpt? Er zijn zo veel brandhaarden met groot menselijk leed, waarom juist ingrijpen bij Iran?
Je zegt omdat Hamas de oorlog is begonnen? Maar bij iedere oorlog is er eentje die begint?

1 iran is bezig met het ontwikkelen van een kernwapen
2 trump verdedigt een bondgenoot ( Israel )
3 trump helpt het iraanse volk om dit regime te vernietigingen ( ook uit eigen belang natuurlijk )

1. Ten eerste, is daar bewijs voor? Ten tweede, áls het waar is heeft Trump hier eigenhandig aan meegewerkt door het verdrag over kernenergie terug te trekken (iirc was dat een verdrag die het mogelijk maakte om daar strenge controle op uit te voeren: kernenergie mag maar wapens niet).
2. Moet je een bondgenoot blijven verdedigen, ook al doen zij aantoonbaar foute dingen die niet door de beugel kunnen en bovendien verboden zijn n.a.v. internationale verdragen? Is er een grens die je als bondgenoot niet over zou moeten stappen, in jouw optiek, als het gaat om oorlogen? Of is alles gerechtvaardigd? En als alles gerechtvaardigd is, waarom is dat voor partij 1 wel zo en mag partij 2 niet alles doen wat ze willen? Wie bepaalt objectief gezien wie de vijand is, en wie de held? Moeten we Israel op alles op haar mooie blauwe ogen geloven?
3. Is dat? Dit soort 'geholpen' revoluties hebben historisch gezien eigenlijk alleen maar meer narigheid gebracht in de regio, voor dat volk. Averrechtse effecten zelfs. Is het dan alsnog slim op het op deze manier te doen? Of zouden we eigenlijk naar een andere manier moeten zoeken om dat volk te ondersteunen en de revolutie te laten doen slagen?

hakkipilke87 schreef:
mijn mening is dat de aanval op 7 oktober en de vergelding terecht is wat Israel doet

Heb je je wel eens ingelezen op waarom die aanval ooit is gedaan? Wat er allemaal aan vooraf is gegaan van conflicten tussen Israël vs Palestina? Ik keur de aanval absoluut niet goed, maar een kat in het nauw maakt nu eenmaal rare sprongen. Het westen én vooral Israel zijn nu niet bepaald eerlijk geweest in hun houding en handelen richting de Palestijnen, wat ooit is begonnen doordat (en ja, dat is even ongenuanceerd en plat gebracht maar komt het wel op neer) het westen heeft besloten dat het volk in de regio van Palestina maar gewoon een groot deel van 'hun' land moest opgeven zodat de joden daar Israël konden stichten. Als ik me niet vergis was het VK daar de kolonist die het land "in bezit" had en dus een deel afstond, maar dat doet er niet aan af dat een volk wat daar al honderden jaren leeft en woont daar geen last van heeft. Als Israël vervolgens van alles doet om dat volk daar ook dwars te zitten en zich vervolgens ook als kolonist gaat gedragen in die regio omdat ze zelf van mening zijn dat ze recht hebben op het land want god want holocaust etc... tja.

Nogmaals: ik keur de aanval van 7 oktober etc. niet goed, maar die aanval kwam niet vanuit het niets zeg maar, en niet zonder reden.

Het is gewoon een ontzettend ingewikkeld conflict wat niet eenvoudig op te lossen is, er zijn alleen maar verliezers.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:25

Raineri schreef:
Bij Irak zei de VS ook dat ze een "weapon of mass destruction" aan het ontwikkelen waren. Bleek een leugen. Dit is wederom een nutteloze oorlog.
Als men zo graag wat aan kernwapens wilt doen is het ten eerste handig om niet zelf uit een verdrag te stappen wat je met Iran hebt opgesteld. En ten tweede, India en Pakistan zijn meer dreigend momenteel en hebben aantoonbaar kernwapens.

Er is geen enkele reden uranium tot 83,7% te verrijken. Tenzij je een kernwapen wil maken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:34

Ik denk ook wel dat ze daarmee bezig waren, er werd ook verrijkt uranium gevonden op plekken waar Iran het nooit over gehad heeft.

Maar wat mij betreft is dat alsnog geen reden om het land kapot te bombarderen. Er zijn zoveel landen met kernwapens, weten we zeker dat China, Noord-Korea, Rusland etc. ze nooit zullen inzetten?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:35

Los daarvan is het inderdaad Trump zijn stompzinnigheid zich terug te trekken uit de JCPOA, dat ervoor zorgde dat Iran meer ging verrijken.

Electra63

De enige conclusie die we in ieder geval kunnen trekken, is dat Israël en VS de kracht van Iran hebben onderschat en ook de gevolgen van de aanval.

_San87_

mysa schreef:
Ik denk ook wel dat ze daarmee bezig waren, er werd ook verrijkt uranium gevonden op plekken waar Iran het nooit over gehad heeft.

Maar wat mij betreft is dat alsnog geen reden om het land kapot te bombarderen.

Eens.

Citaat:
Er zijn zoveel landen met kernwapens, weten we zeker dat China, Noord-Korea, Rusland etc. ze nooit zullen inzetten?

Ja, eigenlijk wel. Kernwapens inzetten is het begin van het einde.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:36

_San87_ schreef:
Raineri schreef:

Er is geen enkele reden uranium tot 83,7% te verrijken. Tenzij je een kernwapen wil maken.

Ik maak onderscheid tussen kunnen + willen en dit daadwerkelijk doen.
Hier hebben we eerder een discussie over gehad. Het is niet dat ik bovenstaande ontken, maar ik vind het te weinig om een oorlog over te starten. Amerika liegt wel vaker over dit soort zaken, neem Irak destijds.

En nee ben pertitent tegen kernwapens en oorlog algemeen. Maar ik kan ergens de logica volgen dat ze dit appeltje achter de hand wilden houden. En los hiervan, het is niet alsof ze nu geen kernwapen meer kunnen bouwen. Dat is extreem naief. Centrifuges zijn weliswaar stuk maar kan je kopen. Daarnaast, iran is extreem groot... je hebt grondbezetting nodig om het echt te voorkomen, maar succes daarmee met zon grondoppervlak.

Hadden ze maar een verdrag gemaakt hierover.. oh wacht.